Kuorma-autoilu on matalapalkka-ala?

Anonyymi

Siinä missä muiden ammatillisten alojen palkat ovat 10 vuoden aikana nousseet, niin kuljetusalalla ei siinä määrin todellakaan. 10 vuoden kokemuksella palkka 14e/h jippii. Lisäksi pienille firmoille tuntuu jopa surkea kuljetusalan tes olevan hirveä mörkö. Palkka otetaan tessin minimistä, muuten sitä ei noudatetakkaan. Yleistä on kun etsii töitä, että tessin palkka on liikaa, eikä ylitöistä makseta kuin perustuntipalkka, lisäksi ei ikinä tiedä koska isännän urakat kusee ja saa istua palkatta kotona. Oikeita taukoja ei ole, voihan digin laittaa tauolle kuormaa tehdessä... Yrittäjät polkee hinnat että saa edes jotain ajoja ja sitten huomataan, ettei toiminta olekkaan kannattavaa. Silloin aletaan kierrättämään kuskeja lyhyissä jaksoissa ja maksaa jokaiselle niin vähän kuin ikinä pystyy. Tälläisiä firmoja on Paljon. Siinä on syy miksi kuljetusala on paskaa. Paitsi ne onnekkaat konkarit joissain vakaissa ja arvostetuissa firmoissa, mutta niihin pääsy on lähes mahdotonta.

Todella epävakaa ala omanpärjäämisen ja aikataulujen osalta. Lisäksi aina vaaditaan ja vaaditaan enemmän ja nopeammin. Työpaikat on perseestä ja vuokrafirmat saallistaa kusetettavia pätkätyöläisiä, ehdottlmasti suurinosa ilmoituksista on vuokrafirmojen kautta. Koska silloin voi teettää mitä tahansa tunteja ja potkia koska tahansa pihalle, kuin tarve loppuu. Työnantajat on usein narsistisia velkaisia pikkunilkkejä, joita ei kiinnosta pätkän vertaa pärjääkö työntekijä, vai ei.

69

2734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä kuljetusalan palkkataso on ihan kilpailukykyinen. Miesten ja naisten keskituntipalkkojen ero kolme euroa
      Tilastokeskuksen yksityisen sektorin tuntipalkkatilaston mukaan palkansaajien säännöllisen työajan tuntiansio oli vuoden 2016 viimeisellä neljänneksellä keskimäärin 15,98 euroa. Miesten ja naisten välinen ero keskituntipalkassa oli tasan kolme euroa. Palkkaero pieneni edellisestä vuodesta, jolloin se oli 3 euroa ja 19 senttiä. Tilastokeskuksen säännöllisen ansion indeksin mukaan yksityisen sektorin tuntipalkat nousivat vuoden 2016 viimeisellä neljänneksellä 1,1 prosenttia edellisestä vuodesta.
      Jos työnantajasi kusettaa sinua palkanmaksussa niin ei muuta kuin Akt hoitamaan rahasi. Tietysti jos olet niitä, jotka kuvittelevat pärjäävänsä jonkun Ytk:n listoilla niin sitten vaan on tilanne sellainen että voi voi.

      • Anonyymi

        Tilastokeskus varmaan näyttää myös että kaikki työnantajat noudattaa tessiä vaikka juuri kukaan ei niin tee mutta pakko koska niin on määrätty


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilastokeskus varmaan näyttää myös että kaikki työnantajat noudattaa tessiä vaikka juuri kukaan ei niin tee mutta pakko koska niin on määrätty

        Ei Tilastokeskuksella ole mahdollisuuksia tutkia yritysten työehtosopimusten noudattamisia. Jokaisella työntekijällä on mahdollisuus laittaa palkka-asiansa kuntoon jos haluaa. Ammattiliitto Akt laittaa asiat kuntoon jos jäsen niin haluaa. Loimaan kassa vain naureskelee jos sieltä apua pyytää. Niitä kiinmostaa vain jäsenmaksut.
        Itse en tiedä yhtään kuljetusyritystä jossa tessiä ei noudatettaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Tilastokeskuksella ole mahdollisuuksia tutkia yritysten työehtosopimusten noudattamisia. Jokaisella työntekijällä on mahdollisuus laittaa palkka-asiansa kuntoon jos haluaa. Ammattiliitto Akt laittaa asiat kuntoon jos jäsen niin haluaa. Loimaan kassa vain naureskelee jos sieltä apua pyytää. Niitä kiinmostaa vain jäsenmaksut.
        Itse en tiedä yhtään kuljetusyritystä jossa tessiä ei noudatettaisi.

        Myöskään suomessa ei ole korruptiota


    • Anonyymi

      Kyllä kuljetusalan palkkataso on ihan per****seestä mutta ei se homma älyä vaadi, kaiken maailman älykääpiöt ja juopot pärjää alalla.

      • Anonyymi

        Kyllä se silti oman ammattitaidon, kokemuksen ja pätevyydet vaatii ja tietynlaisen luonteen. Eikä ajohommat yleensä ole sitä autossa olemista, vaan raskasta ja kiireistä työtä. Eipä ihmiset paljoa arvosta rehellistä jakotyötä, jätteiden keruuta ym autolla tehtävää raskasta työtä. Siinä on aikataulut, kiire, muu liikenne, ahtaat ja uudet paikat ym asiakaspalvelua ja palkka usein vaativuuten ja vaatimuksiin on todella pieni. Pärjäähän sillä, mutta ei juuri juhlita. Työmarkkinoiden tarjonta on että töihin pääsee, jos on pätevyydet ja kaikki kortit, sekä kokemusta, mutta epävakaat ja epäsäännölliset tunnit minimi tessillä ja ehdoilla. Ei minua jatkuvasti kuseteta, mutta kun noihin ilmoituksiin soittaa ja kuulee palkkauksesta ja muistakin ehdoista, niin mieli tekisi rumasti sanoa. Suhteessa muiden alojen kehitykseen perus nuppikuskin pitäisi saada tessin miniminä 15 euroa ilman kokemusta. Nyt on ihan sama tekisikö varasto-/ terminaalityötä, olisi säännöllinen työ ja tunnit, eikä tarvitse uusia kalliita pätevyyksiä.


    • Anonyymi

      Ajatko yhdistelmää vai teetkö jotain muuta? Meillä yhdistelmäkuskille maksetaan Tesin 14,97 €, kun palvelusvuosia on takana 8-12. Tähän päälle ilta-, yö- sekä nosturilisät. Ylityöt, kun niitä on sekä päivärahat. KTA nousee helposti yli 16€ eli pekkaset ja sairaspäivät tulee kta:lla. Ehkä kaikki isännät ei ole niin p##koja kuin yleisesti annetaan ymmärtää. Mutta minä kirjoitan vain palkanlaskijan ominaisuudessa ja varmaankin laskennassani on jotain vikaa....Ai niin ja kinkku tulee jokaiselle kuskille joulupöytään ja pikkuset joulutkin vietetään ja ja...

    • Anonyymi

      Taitaa suhteessa koulutus määrään olla bussikuskin työ tällä hetkellä parhainten palkattuja ammatteja. Tuntipalkka on varmaan jossain 16-18 eurossa, kuukausia palkka siis lähtö 2500, ei mikään huono todellakaan. Vakituinen työ, kiinteä kk palkka jne. Ainakin kuka jotain kuljetusalaa harkitsee niin kannattaa harkita..

      Jos taas haluaa suurella työmäärällä tienata niin invataksissa pääsee pidempää keikkaa ja päivää tekemällä 3500 palkkoihin jo mutta työehdot ei ole sitten hääppöisiä, provisio palkkaista että jos laiskottaa niin palkka laskee.

    • Anonyymi

      Aina kun puhutaan palkoista niin olisi hyvä kertoa se mikä on sopimuksessa tuntipalkka/tai ja että se kuukausipalkka, jos nämä on edes kiinteitä, provisiopalkkainen voi tienaa ns mitä vaan.

      Ammatin palkasta antaa aivan väärän kuvan kun joku heittää että tienaa 4000 vaikka totuus olisi 1900. 4000 muodostuu siitä että tekee säännöllisesti 6pv töitä ja usein 7pv viikossa, ilta- ja yötyötä, jota myös ylityönä niin kyllä, taksikuskinakin tienaa hyvin jos jaksaa tehdä paljon työtä, edellyttäen tietysti että voi tehdä edes paljon työtä. Taksi hommissakin on se huono puoli että saatat tienata päivällä satasen ja vasta illalla/yöllä tulee se loput palkasta. Saikulla tai lomalla et saa mitään..

      • Anonyymi

        Kyllä taksiyrittä maksaa rengilleen sairausloman ajalta palkkaa. Sairausloman pitkittyessä maksuvelvollisuus siirtyy Kelalle. Myös vuosilomat tulee taksiyrittäjän maksaa. Nämä siis tilanteessa jossa renki on työsuhteessa yritykseen. Mikään laki ei vapauta taksiyrittäjiä sairaus-tai vuosilomien maksuvelvoitteesta.


    • Anonyymi

      Tuota noin... luin kaikki nämä kommentit lävitse ja haluan sen verran kommentoida,että kuljetusalalla miehen euro on myös naisen euro, nainen saa ihan saman palkan kuin mies kun toimii kuljettajana. Työehtosopimuksissa ei eritellä sitä mitä on jalkojen välissä. Naiset ovat usein paljon huolellisempia työntekijöitä ja ovat todella palkkansa ansainneet. Työnantajat myös arvostavat naisten työpanosta,koska naiset ovat tulleet alalle asenteella "minä pärjään siinä missä miehet" heitä mahdollisesti jopa suositaan. Mitä palkkoihin tulee niin pitää huomioida se seikka ettei alalle tulevalta vaadita kummoista koulutusta. Ei ole 5- 6 vuoden ammattikorkeakoulutusta ei ole edes 3 vuoden ammattikoulua jos ei sitä erityisesti halua ja mennä peruskoulun jälkeen opiskelemaan logistiikkaa mikä sinänsä on hyvä vaihtoehto kun ajokorttia ei kuitenkaan ole silloin mahdollista saada enne 18 v.,mutta on hyvää aikaa perehtyä alaan. Palkoista vielä sen verran ,että vaikka
      kuljettajan peruspalkka on kaikilla ikälisilläkin korkeintaan siinä 16 eur tuntumassa niin kaikki työehtosopimusten mukaiset lisät auttavat. Ruokaraha, osapäiväraha, suoritepalkka,firmakohtaiset bonuspalkkiot kun hommat ovat sujuneet jne..... kyllä hyvässä työpaikassa kuljettaja pääsee kohtuullisilla työtunneilla 3000-3500 eur ansioihin.
      Se on paljon parempi palkka kuin lastentarhanopettaja tai kirjastonhoitaja joka on opiskellut aikanaan 5-6 vuotta yliopistossa tai korkeakoulussa ja palkka on 2300 eur/kk. Kaikkea ei voi mitata rahassa. Työssään viihtyvät kuljettajat tekevät työtään ,koska se on heille unelma-ammatti ja nauttivat siitä. Jokainen ymmärtää,että on hyvä,että rahaa
      tulee ja se luo turvallisuuden tunteen,mutta ei se tee ketään onnelliseksi.

      • Anonyymi

        Kiitos hyvästä kommentista, samaa mieltä olen minäkin ja jos ei työ/palkkaus innosta, niin mikä estää opiskelemasta jotain toista ammattia, missä tienaa paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos hyvästä kommentista, samaa mieltä olen minäkin ja jos ei työ/palkkaus innosta, niin mikä estää opiskelemasta jotain toista ammattia, missä tienaa paremmin.

        Kiitos kommentista,olen ihan samaa mieltä kanssasi. Suurin ongelmahan näissä palkkausasioissa on se ,että kun uutta työpaikkaa hakeva kuski tapaa työnantajan niin
        ollaan niin jumissa ja avuttomia,että nyökytellään vaan ja ollaan "maan matosia" ja
        "anteeksi,että olen olemassa" asenteella liikenteessä vaikka tosiasiassa pitäisi osata neuvotella itse hyvä työsopimus.Pitäisi osata kertoa,että olen tosi pro ammattilainen ja pro ammattilaisella on sopimusten mukainen palkkaus... eikö vaan ??? tai vähän vielä parempi.
        Suomalaisen pahin vitsaus on se ettei hän osaa arvostaa omaa osaamistaan, vaan vähätellään itseään joka tilanteessa. Oma syy jos ei palkka ole kohdillaan kuljetusalalla,kun samaan aikaan on pula ammattitaitoisista kuljettajista. nimimerkki Käkriäinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos hyvästä kommentista, samaa mieltä olen minäkin ja jos ei työ/palkkaus innosta, niin mikä estää opiskelemasta jotain toista ammattia, missä tienaa paremmin.

        No tässä olet ihan oikeessa.
        Mäkin vit**len eiku neuvon jokaiselle firmaan tulevalle harjoittelijalle että mitä Vi *** sä tänne haet? Kyllä täytyy olla todellinen kutsumus mennä jotain rattia vääntämään ihan paskoilla työajoilla ja vielä paskemmalla palkalla.
        Siellä on ammattikoulussa paljon parempia kursseja joissa pääsee tienaamaan ihan kivasti ja jos haluaa niin sisätyöt /tai päivähommat .Kyllä ihmetellä täytyy että joku näillä liksoilla ajelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tässä olet ihan oikeessa.
        Mäkin vit**len eiku neuvon jokaiselle firmaan tulevalle harjoittelijalle että mitä Vi *** sä tänne haet? Kyllä täytyy olla todellinen kutsumus mennä jotain rattia vääntämään ihan paskoilla työajoilla ja vielä paskemmalla palkalla.
        Siellä on ammattikoulussa paljon parempia kursseja joissa pääsee tienaamaan ihan kivasti ja jos haluaa niin sisätyöt /tai päivähommat .Kyllä ihmetellä täytyy että joku näillä liksoilla ajelee.

        Ihan hauskaa Korona-virushuumoria siis sellaista oikeaa pieru-huumoria. Kaveri joka selkeästi on työnantajan toimesta valittu luotettavana pro ammattilaisena perehdyttämään
        ammattikoulutuksesta saapuvaa ihmistä työntekoon kuljetusyrityksessä onkin todellisuudessa täysi nuija ja kätyri joka sisimmässään haluaa myrkyttää työharjoittelijan mielen ja luoda kuvan ettei hänellä ole edellytyksiä toimia alalla ja hän on pilannut nuoren elämänsä kun on halunnut opiskella kuljetusalaa, alaa jossa kaikki on päin helvettiä . Kiitos vaan sinä idiootti teit karhunpalveluksen koko kuljetusalalle. Kai nyt sentään kerroit kuinka tärkeää on kuulua AKT:n ainakin alkuvaiheessa ,että nämä palkka-asiat ainakin hoituvat mallikkaasti. Ihminen valitsee oman työnsä niiden arvojen perusteella mitä arvostaa.
        Tässähän tämä koko kupletin juoni juuri on. Nämä jotkut idiootit eivät arvosta omaa työtään ja samalla huutavat suureen ääneen miksi Puolan,Latvian ja Liettuan rekat ajat Suomen sisäisiä ajoja. Valtava ristiriita puheissa. Jos kuskit eivät edelleenkään arvosta omaa työtään vaikka kuljetustyön tärkeys on tuotu uuteen ulottovuuteen jokaisella on ammattipätevyyskortti taskussa ja valtiovalta kertoo,että Suomen talous pyörii kumipyörillä. Siitä huolimatta tällaisia kirjoituksia edelleen kirjoitetaan. Tiedätkö muuten,että päiväkodin opettajan palkka on 2300 eur/kk ei mitään lisiä ja vaatii akateemisen koulutuksen varhaiskasvatukseen. Kirjastotäti ----- eur/ kk en edes kehtaa sanoa summaa ja hänelläkin takana akateeminen koulutus. Joten kuljettajan koulutusputki on todella lyhyt ja kuitenkin keskivertokuski tienaa 30000-450000 eur vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hauskaa Korona-virushuumoria siis sellaista oikeaa pieru-huumoria. Kaveri joka selkeästi on työnantajan toimesta valittu luotettavana pro ammattilaisena perehdyttämään
        ammattikoulutuksesta saapuvaa ihmistä työntekoon kuljetusyrityksessä onkin todellisuudessa täysi nuija ja kätyri joka sisimmässään haluaa myrkyttää työharjoittelijan mielen ja luoda kuvan ettei hänellä ole edellytyksiä toimia alalla ja hän on pilannut nuoren elämänsä kun on halunnut opiskella kuljetusalaa, alaa jossa kaikki on päin helvettiä . Kiitos vaan sinä idiootti teit karhunpalveluksen koko kuljetusalalle. Kai nyt sentään kerroit kuinka tärkeää on kuulua AKT:n ainakin alkuvaiheessa ,että nämä palkka-asiat ainakin hoituvat mallikkaasti. Ihminen valitsee oman työnsä niiden arvojen perusteella mitä arvostaa.
        Tässähän tämä koko kupletin juoni juuri on. Nämä jotkut idiootit eivät arvosta omaa työtään ja samalla huutavat suureen ääneen miksi Puolan,Latvian ja Liettuan rekat ajat Suomen sisäisiä ajoja. Valtava ristiriita puheissa. Jos kuskit eivät edelleenkään arvosta omaa työtään vaikka kuljetustyön tärkeys on tuotu uuteen ulottovuuteen jokaisella on ammattipätevyyskortti taskussa ja valtiovalta kertoo,että Suomen talous pyörii kumipyörillä. Siitä huolimatta tällaisia kirjoituksia edelleen kirjoitetaan. Tiedätkö muuten,että päiväkodin opettajan palkka on 2300 eur/kk ei mitään lisiä ja vaatii akateemisen koulutuksen varhaiskasvatukseen. Kirjastotäti ----- eur/ kk en edes kehtaa sanoa summaa ja hänelläkin takana akateeminen koulutus. Joten kuljettajan koulutusputki on todella lyhyt ja kuitenkin keskivertokuski tienaa 30000-450000 eur vuodessa.

        Niin pieni lipsahdus keskiverto kuski tienaa 30 000- 45 000 eur /kk


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin pieni lipsahdus keskiverto kuski tienaa 30 000- 45 000 eur /kk

        voi että siis vuodessa. Älkää naurako konstalle ................


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        voi että siis vuodessa. Älkää naurako konstalle ................

        En naura konstalle. Pitkän uran tehneenä kuskina voin vain todeta ,että kun harjoitteluun tulee ammattikoulusta tai aikuiskoulukeskuksesta harjoittelija niin sillä on valtava merkitys miten tämä opettajakuljettaja suhtautuu opetustehtävään ja minkälaisen kuvan hän luo oppilaalle.
        Ainakin minusta tuntuu käsittämättömältä ,että opettaja tylyttää harjoittelijaa tyhmyydestä valita kuljetusala. En voi ymmärtää, miksi joku täysin ulkopuolinen henkilö haluaa nujertaa harjoittelijan valitseman ammatin jonka eteen hän tehnyt töitä.
        Olen ollut tukena monen monelle nuorelle kuljettajan alulle ja he ovat päässeet hyvään alkuun uralle. Osa on opiskellut myös pidemmälle ihan kuljetusinsinööriksi asti. Itseasiassa näitä on ollut muutamia urallani. Ja olen siitä hyvin ylpeä. Jokaisen pitää aina pyrkiä uralla eteenpäin. Kenenkään ei pidä jäädä "huonoihin" työpaikkoihin vaan olla kokoajan aktiivinen ja pyrkiä pääsemään niihin hyviin paikkoihin töihin. Sellaisia on muuten Suomi täynnä. Kun jaksaa nähdä vaivaa niin kyllä sellainen löytyy. Jos on itseluottamusta ja muutenkin särmä Jätkä.
        Keskivertokuski tekee kuitenkin 40 vuoden uraputken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En naura konstalle. Pitkän uran tehneenä kuskina voin vain todeta ,että kun harjoitteluun tulee ammattikoulusta tai aikuiskoulukeskuksesta harjoittelija niin sillä on valtava merkitys miten tämä opettajakuljettaja suhtautuu opetustehtävään ja minkälaisen kuvan hän luo oppilaalle.
        Ainakin minusta tuntuu käsittämättömältä ,että opettaja tylyttää harjoittelijaa tyhmyydestä valita kuljetusala. En voi ymmärtää, miksi joku täysin ulkopuolinen henkilö haluaa nujertaa harjoittelijan valitseman ammatin jonka eteen hän tehnyt töitä.
        Olen ollut tukena monen monelle nuorelle kuljettajan alulle ja he ovat päässeet hyvään alkuun uralle. Osa on opiskellut myös pidemmälle ihan kuljetusinsinööriksi asti. Itseasiassa näitä on ollut muutamia urallani. Ja olen siitä hyvin ylpeä. Jokaisen pitää aina pyrkiä uralla eteenpäin. Kenenkään ei pidä jäädä "huonoihin" työpaikkoihin vaan olla kokoajan aktiivinen ja pyrkiä pääsemään niihin hyviin paikkoihin töihin. Sellaisia on muuten Suomi täynnä. Kun jaksaa nähdä vaivaa niin kyllä sellainen löytyy. Jos on itseluottamusta ja muutenkin särmä Jätkä.
        Keskivertokuski tekee kuitenkin 40 vuoden uraputken.

        Kun kyseessä on kuljetusala niin kaikki on mahdollista. Pahin virhe on laittaa kiltti
        ammattikoulu /aikuiskoulu oppilas sellaisen kuskin matkaan joka on omaan elämäänkin suhtautunut negatiivisesti omien pettymysten kautta. Jokainen tuntee lähipiirissä henkilöitä joille elämä on täyttä sontaa,koska parempaa ei osata edes etsiä tai paremmin sanoen ei jakseta edes etsiä., "Ei kiinnosta"


    • Anonyymi

      Kuorma-autoilu ei vaadi mitään osaamista eikä koulutusta siksi palkat on niin surkeita.

      • Anonyymi

        Sen kyllä näkee liikenteessä...


      • Anonyymi

        Tosi surkeita on joo HINURI HINTA OLI 7,90 EUR tunnilta alkaa oleen pohja noteeraus


    • Anonyymi

      Miten on muiden alojen palkat nousseet viimeisen 10 vuoden aikana? Hyvin heikko
      on ollut palkkakehitys alalla kuin alalla. Talouslama koko euroopassa ja eteenkin
      Suomessa ovat pitäneet lähes kaikki työehtosopimukset 0-tasolla eli korotuksia ei ole tullut neuvotteluiden tuloksena. Työntekijäpuolikin on ymmärtänyt tilanteen vakavuuden eikä ole edes itse esittänyt kohtuuttomia vaatimuksia työnantaja puolelle.Varsinkin kuljetusalalla yritykset ovat talousasioissa varsin tiukoilla.
      Kun palkkakehityksestä puhutaan niin ei pidä verrata tavallisen työntekijän palkkakehitystä esim. yrityksen johtoportaan palkan korotuksiin esimerkkinä Suomen Posti. Näissä tapauksissa palkka ja palkan korotukset perustuvat ihan eri asioihin kuin suorittavalla tasolla olevilla ihmisillä sairaanhoitajilla,myyjillä autonkuljettajilla jne....
      AKT:tä pidettiin aikoinaan työmarkkinoiden häirikkönä suurine palkan korotusvaatimuksineen ja paljon se on aikojen saatossa saanut aikaan. Palkka nykyisellään on jo lähes vertailukelpoinen teollisuuden palkkatasoon. Jokaisen kuljettajan tulisi itse pitää huolta siitä ,että saa ne kaikki palkan lisät mitkä kuuluu saada niin sanotusti myös" voita leivän päälle" koska siitä muodostuu se kokonais-ansio.
      Peruspalkasta ja lisistä

    • Anonyymi

      14e/h on todella hyvä palkka siitä että ajelet kuorma-autolla pitkin kyliä

    • Anonyymi

      Rupliaa

      • Anonyymi

        Kilometri palkka pimeesti on paraspalkka, silloin raha nauraa ja tekee pesää.


    • Anonyymi

      Taas ylläpito poisti ihan asiallisen kirjoituksen. Kyllä nämä edelliset kirjoitukset ovat epäasiallsia jos mitkä. Miten ne liittyy aiheeseen kuljetusala ja lainsäädäntö.
      Kun näytin tässä yövuoron tauolla mitä pojat tänne kirjoittelee ajojärjestelijälle niin ainoa kommentti oli " ehkä nyt jatkossakin on fiksuinta palkata vain naiskuljettajia" kun tarvetta ilmenee. Niin eri taajuudella ovat nuoret miehet/ nuoret naiset.
      Sitten vielä ihmetellään ettei hyviin työpaikkoihin voi päästä. No ei varmasti tuollaisella asenteella. Ne nuoret naiset vievät ne duunit. Ja se on tosi. Koska heillä on oikea asenne. Tehdä duunit hyvin ja edetä uralla aina parempiin hommiin.

    • Anonyymi

      Kun on ollut tarpeeksi nelosia koulutodistuksessa, pääsee kuorma-auto kuskiksi !

      • Anonyymi

        Kyllä näin se menee. Kuljettajaksi pääsee nelosen todistuksilla juurikin niihin yrityksiin joissa kaikki asiat rempallaan. Kirjallinen työsopimus kun työt aloitetaan?? Palkka,palkanlisät?? ruokarahat?? osapäivärahat?? ammattipätevyyspäivien järjestäminen työnantajan toimesta ?? työajanlyhennysvapaat eli pekkaset?? työterveyshuolto ja lakisääteiset terveystarkastukset 5 v. välein?? Autojen katsastukset?? Renkaat?? Onko takalaitanostin katsastettu?? Joopa joo nelosen koulutodistuksella pääsee tällaiseen firmaan hommiin. Keskiverto oppilas jo 7.0 keskiarvolla pääsee niihin firmoihin joissa nämä kaikki edellä mainitut asiat ovat itsestään selviä asioita,kas kun heillä on näitä laatusertifikaatteja jotka mahdollistavat ne hyvät ajotehtävät. Mutta kuten aiemminkin edellinen kirjoittaja oli se perustrolli. En sano enempää ettei ylläpito poista kirjoitustani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä näin se menee. Kuljettajaksi pääsee nelosen todistuksilla juurikin niihin yrityksiin joissa kaikki asiat rempallaan. Kirjallinen työsopimus kun työt aloitetaan?? Palkka,palkanlisät?? ruokarahat?? osapäivärahat?? ammattipätevyyspäivien järjestäminen työnantajan toimesta ?? työajanlyhennysvapaat eli pekkaset?? työterveyshuolto ja lakisääteiset terveystarkastukset 5 v. välein?? Autojen katsastukset?? Renkaat?? Onko takalaitanostin katsastettu?? Joopa joo nelosen koulutodistuksella pääsee tällaiseen firmaan hommiin. Keskiverto oppilas jo 7.0 keskiarvolla pääsee niihin firmoihin joissa nämä kaikki edellä mainitut asiat ovat itsestään selviä asioita,kas kun heillä on näitä laatusertifikaatteja jotka mahdollistavat ne hyvät ajotehtävät. Mutta kuten aiemminkin edellinen kirjoittaja oli se perustrolli. En sano enempää ettei ylläpito poista kirjoitustani.

        Ei ole yksikään firma kysynyt koulutodistuksia, enenpi on kysytty, missä olet ollut ennen töissä ja mitä olet tehnyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä näin se menee. Kuljettajaksi pääsee nelosen todistuksilla juurikin niihin yrityksiin joissa kaikki asiat rempallaan. Kirjallinen työsopimus kun työt aloitetaan?? Palkka,palkanlisät?? ruokarahat?? osapäivärahat?? ammattipätevyyspäivien järjestäminen työnantajan toimesta ?? työajanlyhennysvapaat eli pekkaset?? työterveyshuolto ja lakisääteiset terveystarkastukset 5 v. välein?? Autojen katsastukset?? Renkaat?? Onko takalaitanostin katsastettu?? Joopa joo nelosen koulutodistuksella pääsee tällaiseen firmaan hommiin. Keskiverto oppilas jo 7.0 keskiarvolla pääsee niihin firmoihin joissa nämä kaikki edellä mainitut asiat ovat itsestään selviä asioita,kas kun heillä on näitä laatusertifikaatteja jotka mahdollistavat ne hyvät ajotehtävät. Mutta kuten aiemminkin edellinen kirjoittaja oli se perustrolli. En sano enempää ettei ylläpito poista kirjoitustani.

        Monella kuljetusyrittäjällä on laskento 4, uskonto 10.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä näin se menee. Kuljettajaksi pääsee nelosen todistuksilla juurikin niihin yrityksiin joissa kaikki asiat rempallaan. Kirjallinen työsopimus kun työt aloitetaan?? Palkka,palkanlisät?? ruokarahat?? osapäivärahat?? ammattipätevyyspäivien järjestäminen työnantajan toimesta ?? työajanlyhennysvapaat eli pekkaset?? työterveyshuolto ja lakisääteiset terveystarkastukset 5 v. välein?? Autojen katsastukset?? Renkaat?? Onko takalaitanostin katsastettu?? Joopa joo nelosen koulutodistuksella pääsee tällaiseen firmaan hommiin. Keskiverto oppilas jo 7.0 keskiarvolla pääsee niihin firmoihin joissa nämä kaikki edellä mainitut asiat ovat itsestään selviä asioita,kas kun heillä on näitä laatusertifikaatteja jotka mahdollistavat ne hyvät ajotehtävät. Mutta kuten aiemminkin edellinen kirjoittaja oli se perustrolli. En sano enempää ettei ylläpito poista kirjoitustani.

        Suomi24:lla ei ole juuri minkäänlaista valvontaa mitä tänne kirjoittaa. Ei ole koskaan ollut. Ja vähäinenkin moderointi on täysin linjatonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole yksikään firma kysynyt koulutodistuksia, enenpi on kysytty, missä olet ollut ennen töissä ja mitä olet tehnyt.

        Taas syntyi hulabaloo kun lajittelin ihmisiä kouluarvosanojen perusteella. Mutta jos todennäköisyyttä selviytymisessä yleensä työelämässä miettii niin kyllä ihminen jolla on koulun päästötodistuksessa 7.0 mikä ei sekään ole "mahtava" tulos niin hänellä on kuitenkin hyvät mahdollisuudet pärjätä työelämässä ja saada hvviä työpaikkoja koska näissä perusammateissa ei todistuksia kysellä, voisin arvella ,että 90 % kuljettajista tuo peruskoulun päästötodistuksen keskiarvo on yli 7.0 ja siihen on käyty jokin ammattikoulu esim. juurikin logistiikka-alan jatkokoulutus.Jos peruskoulun päästötodistuksen keskiarvo on 5.0 tai koko peruskoulu on jäänyt kesken eli niitä nelosia on todistuksessa. Tällainen ihminen on suuressa vaarassa syrjäytyä koko työmarkkinoilta. Tuo heitto tuossa aiemmin
        "kun on tarpeeksi nelosia todistuksessa niin pääsee kuorma-autonkuljettajaksi". Oli koko kuljetusalaa halventavaa trollin kirjoitusta eikä siihen pidä takertua.


      • Anonyymi

        Jos nyt kertoisit sen salakoodin,millä pääset toisenasteen opintoihin kiinni suorittamatta peruskoulua loppuun.... aika vaikea yhtälö. Toisaalta se vaatii myös todella paljon vaivaa ettei onnistu saamaan peruskoulun päästötodistusta. Niin helppoa sen todistuksen saaminen kuitenkin on. Opettajat antavat lopulta 9:luokalla 5:sen todistukseen,että pääsevät eroon tästä tosi rahtarista. Kyllä työelämä sitten opettaa tavoille.............


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos nyt kertoisit sen salakoodin,millä pääset toisenasteen opintoihin kiinni suorittamatta peruskoulua loppuun.... aika vaikea yhtälö. Toisaalta se vaatii myös todella paljon vaivaa ettei onnistu saamaan peruskoulun päästötodistusta. Niin helppoa sen todistuksen saaminen kuitenkin on. Opettajat antavat lopulta 9:luokalla 5:sen todistukseen,että pääsevät eroon tästä tosi rahtarista. Kyllä työelämä sitten opettaa tavoille.............

        No ei kiinnosta juurikaan tällainen juupas eipäskeskustelu,mutta jos ei ole peruskoulun päästötodistusta ja haluaa kuljettajaksi opiskella. Jos toisenasteen koulutukseen ei kerta pääse niin puolustusvoimat kouluttaa ison joukon nuoria salskeita miehiä ja myös naisia ihan ammattipätevyyden omaaviksi kuljettajiksi ja 12 kk pikakoulutuksella.Monille kavereille joille koulu ei maistu ja numerot on mitä on niin puolustusvoimat avaavat tiet vaikka mihinkä,jopa ammattisotilaaksi. Armeijassa kun on ihan meininki. Kaikki alokkaat lähtevät samalta viivalta 10 oppilas tai sitten 4;en miäs. Ja nämä armeijan kouluttamat kuskit saavat töitä. Joissain varuskunnissa järjestetään rekry-päiviä palvelusajan lopussa missä työnanatajat voivat tulla kertomaan työmahdollisuuksista kun mies/nainen pääsee reserviin.


    • Anonyymi

      Kyllä nyt täytyy vähän puolustaa kuskeja ennenkuin heidät poljetaan suohon upoksiin. Aikaslailla moni käy logistiikan tutkinnot ja sun muut. Kouluhan ei pysty opettamaan kuin perusteet, kokemus tulee tekemällä. Kummastuttaa tuo jatkuva mustamaalaaminen, kun valtaosa on kuitenkin helkkarin hyviä tyyppejä, niin miehet kuin naisetkin. Varmaankin noilla sammakon sylkijöillä on kympin tokari , missä käytös nelonen.

      • Anonyymi

        Aikaslailla moni käy logistiikan tutkinnot.

        päivän paras vitsi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikaslailla moni käy logistiikan tutkinnot.

        päivän paras vitsi

        Näin on kuorma-ja linja-autopuolella perustutkinto ja jatkossa täydennyskoulutuspäivät 5 vuoden välein. Pakettiautopuolella ei vielä ole vastaavia,mutta tulossa on.
        Eli ei siinä mitään vitsiä ole. Ollaan ylpeitä ammattipätevyydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on kuorma-ja linja-autopuolella perustutkinto ja jatkossa täydennyskoulutuspäivät 5 vuoden välein. Pakettiautopuolella ei vielä ole vastaavia,mutta tulossa on.
        Eli ei siinä mitään vitsiä ole. Ollaan ylpeitä ammattipätevyydestä.

        Perustason ammattipätevyyskoulutus
        Tavara- tai henkilöliikenteen kuljettajilta vaaditaan ajokortin lisäksi ammattipätevyys, joka on pelkkää rahastusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustason ammattipätevyyskoulutus
        Tavara- tai henkilöliikenteen kuljettajilta vaaditaan ajokortin lisäksi ammattipätevyys, joka on pelkkää rahastusta.

        Lisäoppi ja kertaus on aina paikallaan. Sinäkään et ole työssäsi niin hyvä kuin kuvittelet. Taloudellisessa ajamisessa ja kuormien sidonnassa ainakin on varmasti jokaisella parannettavaa. Liian suurilla kuvitelmilla omasta osaamisestaan olevilla kuljettajilla tuntuu olevan eniten ongelmia hyväksyä lisäopetusta ja kertausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäoppi ja kertaus on aina paikallaan. Sinäkään et ole työssäsi niin hyvä kuin kuvittelet. Taloudellisessa ajamisessa ja kuormien sidonnassa ainakin on varmasti jokaisella parannettavaa. Liian suurilla kuvitelmilla omasta osaamisestaan olevilla kuljettajilla tuntuu olevan eniten ongelmia hyväksyä lisäopetusta ja kertausta.

        Olen täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Aina on kertaus paikallaan. Koulutukset ovat kehittyneet vuosien saatossa ja esim. Hätäensiapukoulutuspäivä oli täysin erilainen nyt vuonna 2019 kuin edellisellä kerralla 2015. Vuonna 2015 katseltiin videoita ja kuunneltiin luentoa. Lopuksi lattialle levitettiin nukke ja sanottiin kokeilkaa jos haluatte.
        No kukaakaan ei halunut kokeilla,koska joku vääräleuka olisi kuitenkin letkauttanut jotain älytöntä. Siihen jäi elvytysharjoitukset. Nyt vuonna 2019 kaikki osallistuivat kaikkiin harjoituksiin haavojen sidontaan,elvyttämiseen ,sydäniskurin käyttöön jos sydän on pysähtynyt. Todella hyvä päivä kertaakaan ei tarvinnut kelloa katsoa milloin päästään kotiin. Koulutuspäivä oli ketkessä ohi.
        Jos itse saisin määrätä mitkä koulutuspäivät olisivat pakolliset niin ne olisivat taloudellinen ja ennakoiva-ajo ja hätäensiapukurssi. Myöskään työaikalain pykälät olisi hyvä aina kerrata välillä.Jokaisen pitäisi osata toimia jos vaikka oma lapsi olisi hädässä. siksi esimerkiksi hätäensiapu kurssia ei käydä ajamista varten vaan omaa elämää varten.Muutenkin koulutuspäivässä on paljon valinnan varaa, älkää valitko vuodesta toiseen jotain typerää asiakaspalvelua,sillä yksi kerta kyllä riittää sitä. Ihminen on luonnostaa asiakaspalvelija tai sitten ääliö.


    • Anonyymi

      Meillä, osan porukkaa piti päivittää b kortit c kortteihin, siis muu ei muutu työssä kuin se ajokortin kirjain. Toki nyt auto on sitten 1000kg varmaan painavempi mutta siis miten turhaa resurssien haaskausta taas tällänen. Tässä näkee sen mitä on ylikoulutus. Ei ihan liity tänne välttämättä mutta tuossa ylistettiin logistiikka koulutusta.

      On se logistiikka koulutus hyvä sellaisille keillä ole edes ajokorttiakaan, kun lähdetään ihan sieltä mamman tissien ääreltä niin pakkohan se on kouluttaa. Moni kuitenkin ammattikseen jotain ajeleva on ollu kokeneemman opissa ja siitä on edetty, näin mullakin. Kokeneemman/vakkarikuskin kyydissä päivä pari ja sitten hommiin, työauto vaihtui pakusta isoon kuorma-autoon tällä perehdytyksellä :) Mitä muuta mun pitäisi opetella, tiedän että siellä koulussa käydään läpi muttereita myöten mistä kuorma-auto on rakennettu, en mä niitä korjaa että ihan sama monta mutterii siellä on missäkin.

      Suomessa on tullu ongelma jo lukemattomilla aloilla ylikouluttamisesta, ei löydy työvoimaa työtä tekemään. Eniten kärsii ne missä on todella laajat koulutukset ja palkka kaupan kassan tasoa, saattaa olla allekkin koska kaupan kassa voi tienaa reilustikin yli kaksitonni ilta- su- ja jopa yölisien ansiosta.

      • Anonyymi

        Voi voi sinua naivia, ilmeisesti kovin nuori olet vielä työelämässä ja suuret kuvitelmat omista taidoista. No, siperia opettaa niin kutsutusti sinuakin vielä.
        Usko pois, minä lähes 40 vuotta täysperää ajaneena otan vastaan mielelläni lisäopit ja kertaukset. Jo pelkästään ensiaputaitojen päivittäminen puolustaa koulutuspäivien tarpeellisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi voi sinua naivia, ilmeisesti kovin nuori olet vielä työelämässä ja suuret kuvitelmat omista taidoista. No, siperia opettaa niin kutsutusti sinuakin vielä.
        Usko pois, minä lähes 40 vuotta täysperää ajaneena otan vastaan mielelläni lisäopit ja kertaukset. Jo pelkästään ensiaputaitojen päivittäminen puolustaa koulutuspäivien tarpeellisuutta.

        Ei rekalla ajo mitään koulua tarvi maailman yksinkertastaista työtä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei rekalla ajo mitään koulua tarvi maailman yksinkertastaista työtä.

        Mihinkä perustuu ajatuksesi siitä,että rekalla ajo on maailman yksinkertaisin työ?
        Minun käsityksen mukaan yksinkertainen työ on sitä,että istut liukuhihnan vieressä ja kun leipä tulee laitat sen pussiin . Toistat tätä samaa liikettä 7 tuntia 15 minuuttia. Sinulla on yksi 15 min kahvitauko jolloin käydä vessassa ja 30 min ruokatauko. Töihin tullessa leimaat itsesi tarkasti sisään tasan klo 6.00 leimaat ulos tarkalleen klo 14.00 Jos leimaat klo 13.58 niin siitä tulee sanomista. Työvuorosi aikana laitat pussiin jopa 10000 erilaista leipää.
        Tällainen työ on mielestäni "yksinkertastaista" työtä,mutta silti tärkeää työtä. Kaikki rehellinen työ on yhtä arvokasta.
        Toivottavasti kun sinun tai minun kohdalle osuu onnettomuus tai tapaturma niin paikalla on myös asiansa osaava ensiapukoulutuksen saanut kuljettaja tai muu henkilö joka osaa toimia hätätilanteessa oikein. Siihen tämä kuljettajien jatkuva asioiden kertaus perustuu. Ihmisen muisti on lyhyt ja siksi asioita on kerrattava säännöllisesti.Siksi on erikseen kuljettajille räätälöity ihan erillinen hätäensiapukoulutus jossa asiat opiskellaan 7 tunnissa. SPR: ensiapukurssit ovat pidempiä. Molemmat kurssit ovat voimassa 3 vuotta tämän jälkeen asiat pitäisi taas kerrata uudelleen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihinkä perustuu ajatuksesi siitä,että rekalla ajo on maailman yksinkertaisin työ?
        Minun käsityksen mukaan yksinkertainen työ on sitä,että istut liukuhihnan vieressä ja kun leipä tulee laitat sen pussiin . Toistat tätä samaa liikettä 7 tuntia 15 minuuttia. Sinulla on yksi 15 min kahvitauko jolloin käydä vessassa ja 30 min ruokatauko. Töihin tullessa leimaat itsesi tarkasti sisään tasan klo 6.00 leimaat ulos tarkalleen klo 14.00 Jos leimaat klo 13.58 niin siitä tulee sanomista. Työvuorosi aikana laitat pussiin jopa 10000 erilaista leipää.
        Tällainen työ on mielestäni "yksinkertastaista" työtä,mutta silti tärkeää työtä. Kaikki rehellinen työ on yhtä arvokasta.
        Toivottavasti kun sinun tai minun kohdalle osuu onnettomuus tai tapaturma niin paikalla on myös asiansa osaava ensiapukoulutuksen saanut kuljettaja tai muu henkilö joka osaa toimia hätätilanteessa oikein. Siihen tämä kuljettajien jatkuva asioiden kertaus perustuu. Ihmisen muisti on lyhyt ja siksi asioita on kerrattava säännöllisesti.Siksi on erikseen kuljettajille räätälöity ihan erillinen hätäensiapukoulutus jossa asiat opiskellaan 7 tunnissa. SPR: ensiapukurssit ovat pidempiä. Molemmat kurssit ovat voimassa 3 vuotta tämän jälkeen asiat pitäisi taas kerrata uudelleen

        Ei rekka- pena ole mikään ensiapumies, siihen hommaan on toiset porukat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei rekka- pena ole mikään ensiapumies, siihen hommaan on toiset porukat.

        Olet ihan oikeassa. Ensiaputaitojahan viu tarvita vain rekkakuskintyössä, muuallahan ei tapaturmia satu. Näinhän se menee. Toisaalta puutavarakuskeillakin on aina ensiapuporukka mukana kun hakevat pöllikuorman 15 kilometrin pituisen metsätien päästä. Ei ensiaputaitoja todellakaan rekkapena tarvitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet ihan oikeassa. Ensiaputaitojahan viu tarvita vain rekkakuskintyössä, muuallahan ei tapaturmia satu. Näinhän se menee. Toisaalta puutavarakuskeillakin on aina ensiapuporukka mukana kun hakevat pöllikuorman 15 kilometrin pituisen metsätien päästä. Ei ensiaputaitoja todellakaan rekkapena tarvitse.

        Onko rekkapenalla esim defibrillaatio mukana? jos sattuu pumppu sammumaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko rekkapenalla esim defibrillaatio mukana? jos sattuu pumppu sammumaan?

        Mikä on DEFIBRILLAATIO????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko rekkapenalla esim defibrillaatio mukana? jos sattuu pumppu sammumaan?

        Ei ole. Onko poliiseilla, palomiehillä, putkiasentajilla, maalareilla, siivoojilla? Ei taida olla, silti jokainen edellämainituista voi pelastaa jopa sinun henkesi elvyttämällä tai sitomalla ison, vertavuotavan haavan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Onko poliiseilla, palomiehillä, putkiasentajilla, maalareilla, siivoojilla? Ei taida olla, silti jokainen edellämainituista voi pelastaa jopa sinun henkesi elvyttämällä tai sitomalla ison, vertavuotavan haavan.

        Kuka tulee sitomaa ison vertavuotavan haavan metsään?? ei siinä Penan ensiapu kurssista ole mitään hyötyä kun yksin metsässä työskennellään!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on DEFIBRILLAATIO????

        Defibrillaatio on sydämen käyntihäiriön hoitokeino. Siinä defibrillaattorilla eli sydäniskurilla[1] (defibrilaattori) lähetetään voimakas lyhytaikainen sähköimpulssi potilaan epänormaalisti käyvän sydämen seudulle. Tämä pysäyttää sydämen hetkellisesti, minkä jälkeen toivotaan normaalin sinussolmukkeen tahdittaman rytmin käynnistyvän.

        Annettu impulssi voi olla joko yksisuuntainen (monofaasinen laite) tai kaksisuuntainen (bifaasinen, uudemmat laitteet). Defibrillaattori voi toimia puoliautomaattisesti (antaa iskun käyttäjän painaessa iskupainiketta) tai automaattisesti (antaa iskun itsenäisesti ilman käyttäjän toimenpiteitä, mikäli laite havaitsee iskettävän rytmin).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka tulee sitomaa ison vertavuotavan haavan metsään?? ei siinä Penan ensiapu kurssista ole mitään hyötyä kun yksin metsässä työskennellään!!

        Moni metsuri on esimerkiksi pelastanut henkensä osattuaan tehdä kiristyssiteen vuotavaan haavaan. Myös yksin työskennelleitä diabeetikkoja on selvinnyt verensokerien vaihteluista tietäen mitä pitää tehdä, jos insuliinikynää ei ole mukana. Myös palovammoista on moni pelastunut hengissä, kun ovat hyödyntäneet ensiapukursseilla saanutta tietoa suuren palovamman hoitoon.
        Haluatko lisää esimerkkejä ensiaputaitojen hyödyistä? Taidat tosin olla sen verran tyhmä, ettei edes esimerkkien avulla ymmärryksesi riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko rekkapenalla esim defibrillaatio mukana? jos sattuu pumppu sammumaan?

        Ei ole jokaisella penalla sydämen käyntihäiriötä ( defibrillaatiota ) mukana, kun metsätielle menevät. Eikä myöskään defibrillaattoria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei rekka- pena ole mikään ensiapumies, siihen hommaan on toiset porukat.

        Rekka-Penasta tulee ensiapumies kun hän käy hätäensiapukurssin tai SPR:n järjestämiä kursseja. Niitä kursseja ei käydä työnantajaa varten vaan ihan omaa elämää varten.
        Otetaan esimerkki. Edellisen vähättelevän kirjoittajan isä on viikonloppu tapaamisessa
        vaipunut yllättäen tajuttomaksi ja ei hengitä. Rekka-pena ei tee mitään ,koska ensiavun antaa toiset porukat näinhän hän kirjoitti. Ambulanssin tulo kestää keskimäärin 8-12 minuuttia taajamassa. Rekka -pena seisoo hermostuneena missä ne viipyy,mutta ei tee mitään ,koska hän ei osaa. Vihdoin ambulanssi kurvaa pihan mutta on elvytys ei enää auta.
        Jos hän olisi käynyt edes hätäensiapukurssin niin hän osaisi heti toimia kuten on opetettu ja mahdollisesti rakas isä-ukon henki olisi pelastettu onnistuneen ajoissa aloitetun elvytyksen ansiosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole jokaisella penalla sydämen käyntihäiriötä ( defibrillaatiota ) mukana, kun metsätielle menevät. Eikä myöskään defibrillaattoria.

        Voi voi kun yksinkertaisia ihmisiä on tässä maailmassa. Jokainen tietää miten käy jos on yksin metsässä ja sahaa valtavan haavan jota ei pysty itse sitomaan Jokainen tietää miten käy jos on yksin kuorma-autolla metsässä ja saa kuolettavan sydänkohtauksen. Niin silloin ihminen kuolee. Yksin asuvia ihmisiä kuolee myös asuntoihin niin maalla kuin kaupungeissa.
        Kaikkia ihmisiä ei voi pelastaa. Mutta jos määräajoin suoritettavan ensiapukurssin ohjeiden ja harjoitusten perusteella pystyy pelastamaan yhdenkin ihmisen elämän niin se on mahtava teko. On turha rakentaa itsensä ympärille sellaista lintukotoa ettei minun kohdalle osu tapausta jossa on kyseessä toisen ihmisen henki. Jos nämä asiat voi opiskella kätevästi direktiivikoulutuspäivillä niin miksi valita tilalle joku vähäpätöisempi aihe???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Onko poliiseilla, palomiehillä, putkiasentajilla, maalareilla, siivoojilla? Ei taida olla, silti jokainen edellämainituista voi pelastaa jopa sinun henkesi elvyttämällä tai sitomalla ison, vertavuotavan haavan.

        Poliiseilla ja palomiehillä on defibrillaatori autossa aina mukana eli älä valehtele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole jokaisella penalla sydämen käyntihäiriötä ( defibrillaatiota ) mukana, kun metsätielle menevät. Eikä myöskään defibrillaattoria.

        On muitakin ajotehtäviä kuin pöllinajo. Kaikissa terminaaleissa,varastoissa ,tehtaissa myöskin paperitehtaissa on nykyään näkyvällä paikalla defibrillaattorit. 80 % Suomen kuljettajista asioi näissä tiloissa ja siksi on hyvä hienon vilkkuvan laitteen ihmettelyn lisäksi myös se ,että kuljettajat osaa niitä myös käyttää hätätilanteessa. Joskus kannattaa ottaa järkikäteen ja ajaa parta pois,laittaa oikein kunnon vanhanajan vihreää Menneniä leukaperiin ja tulla sieltä metsästä tänne isolle kylille ihan ihmisten ilmoille ja ihan aikuisten oikeasti,. se laite vilkkuu ihan mukavasti ja puhuu selkeää suomenkieltä ja kun ohjeita noudattaa niin selviää tehtävästä ihan kiitettävästi. Kun tuon taidon kurssilla harjoittelee niin homma hoituu professional hätätilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole jokaisella penalla sydämen käyntihäiriötä ( defibrillaatiota ) mukana, kun metsätielle menevät. Eikä myöskään defibrillaattoria.

        Niin tässä näemme mitä alkoholi tuottaa elämään. Ei ole työtä ja on aikaa kirjoitella asiattomuuksia. 1. kirjoitus ensiaputaitoja ei tarvita muussa kuin rekkakuskin työssä 5.11 klo 9.39 klo 11.47. Kirjoituksen mukaan muualla ei onnettomuuksia ei satu. klo 11.39 samainen henkilö kysyi onko pöllikuskilla defibrilaattori mukana jos sattuu pumppu sammumaan(jos pumppu sammuu niin ei sitä omin voimin käyntiin takaisin saa) klo 11.57 samainen henkilö valehteli ettei poliiseilla ja palomiehillä ole mukana kyseistä laitetta. Kyllä heillä on ja osaavat sitä käyttää. klo 12.24 tämä älyn jättiläinen kertoi isosta haavasta
        ja kuka tulee sen sitomaan . Voi voi poika rukkaa.... Lisäksi hän kertoi ettei jokaisella Penalla ole sydämen käyntihäiriötä. Valtaosalla työssäkäyvistä ihmisistä ei ole mitään vakavia sairauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tässä näemme mitä alkoholi tuottaa elämään. Ei ole työtä ja on aikaa kirjoitella asiattomuuksia. 1. kirjoitus ensiaputaitoja ei tarvita muussa kuin rekkakuskin työssä 5.11 klo 9.39 klo 11.47. Kirjoituksen mukaan muualla ei onnettomuuksia ei satu. klo 11.39 samainen henkilö kysyi onko pöllikuskilla defibrilaattori mukana jos sattuu pumppu sammumaan(jos pumppu sammuu niin ei sitä omin voimin käyntiin takaisin saa) klo 11.57 samainen henkilö valehteli ettei poliiseilla ja palomiehillä ole mukana kyseistä laitetta. Kyllä heillä on ja osaavat sitä käyttää. klo 12.24 tämä älyn jättiläinen kertoi isosta haavasta
        ja kuka tulee sen sitomaan . Voi voi poika rukkaa.... Lisäksi hän kertoi ettei jokaisella Penalla ole sydämen käyntihäiriötä. Valtaosalla työssäkäyvistä ihmisistä ei ole mitään vakavia sairauksia.

        Eikö nyt jo vihdoin olla niin alhaisella tasolla kun kysymys on ihmisen elämästä ja voiko joku sen pelastaa, vastaan jotkut ihmiset jotka ovat sitä mieltä,että se on viranomaisten homma
        pitää ihmiset hengissä. Suomen lainsäädäntö yksiselitteisesti sanoo,että jokaisen kuuluu auttaa ihmisiä hädässä. Ja näin kuuluu olla. Ei kukaan halua kontolleen toisen ihmisen kuolemaa,oli kyseessä onnettomuus tai muu tapahtuma. Sovimmeko nyt ja tässä ettei tällaisista asioista kirjoitella tästä etteenpäin tällä sivustolla kuten aiemmat kirjoittajat on kirjoittaneet(joutavan päiväisinä asioina) kuolema on aina vakava asia.


    • Anonyymi

      Miksi kuorma-autoilu on matalapalkka-ala?

      • Anonyymi

        Kuorma-autolla ajo on niin yksinkertaista hommaa, siitä maksetaan aivan riittävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuorma-autolla ajo on niin yksinkertaista hommaa, siitä maksetaan aivan riittävästi.

        Ja hyvät ahkerat kuskit hyvissä työpaikoissa tienaavat ihan mukavasti ja suht uusilla mukavilla autoilla tuo työ tehdään. Se ei ole unelma vaan ihan saavutettava asia kun itse viitsii nähdä vaivaa. Mikään hyvä elämässä ei tule ilman vaivannäköä. Tällaista asiantilaa ei myöskään saavuteta hetkessä,se vaatii vaivannäköä ja useita vuosia. Seurataan netistä muutakin kuin aikuisviihdesivustoja. Pidetään korvat auki ABC taukokeitaissa ja aletaan hyvänpäivän tutuiksi kuskien kanssa jotka ovat hyvissä hommissa tai joilla on paljon tietämystä(eli kilometrejä takana valtavasti) asioista. Kuten moni on sanonut niin ne todella hyvät työpaikat ei tule ikinä julkiseen hakuun ne menee heti koska joku on nopea.Suomessa jää vanhuuseläkkeelle valtava määrä kuljettajia joka vuosi,joten mahdollisuuksia on paljon jos osaa ne itse etsiä ja kysellä. Kun nyt on lukenut nämä negatiiviset viestit esim. ensiavusta niin aika avutonta porukkaa on hakemaan töitä hyvistä työpaikoista. Voi voi.........


      • Anonyymi

        Liian paljon yrittäjiä ei ole pohjaa puolet pois pysyis palkoissa sen jälkeen


    • Anonyymi

      On se ihme jos vien auton huotoon velottavat 90e tunti mitä eroa on asentajalla tai rekkauton kuljetajalla tai taksikuljetajalla huolto90e tunti ja kuljettajat 9e tunti ja nyt 4e tunti mitäs saada huollotkin max 25e tunti.

      • Anonyymi

        Asentajala on järkee päässä, rekkakuski on älykääpiö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asentajala on järkee päässä, rekkakuski on älykääpiö.

        Erittäin hyvä kommentti. Totuus tuli juuri oikeasta osoitteesta asentajalta joka on ammattikoulun kasvatti. Mikä vielä parasta niin se kertoo totuuden suurimman osan ammattikoulun käynneiden älykkyysosamäärästä. Työkaverini poika opiskeli ammattikoulussa raskaankalustonasentajaksi ja kun viimeinen opiskeluvuosi päättyi niin tuo poika sai stipendin ,koska oli yhden toisen pojan kanssa korjannut 90 % autoista jotka olivat tulleet ammattikoululle korjattavaksi. Muu porukka vietti aikaa tupakkapaikalla ja jne..... se siitä innostuksesta opiskella asentajaksi. Niin sopiiko kysyä onko perusasentajalla
        järkeä päässä jos opiskeluajat on menty tällä asenteella. Tässäkin tulee esiin taas se vanha totuus,että ne asentajat jotka osaavat hommansa kyllä tekevät tuhdin tilin kunhan vain asiakkaat löytävät heidät. Rekkakuski ei ole älykääpiö. Rekkakuski on oman uransa valinnut itsenäinen "susi" yksin joutuu kaikki päätökset tekemään jotta työt saadaan tehdyksi. Monesti pitää tehdä vaativiakin päätöksiä kun neuvoja ei saa mistään.
        Pitää olla harkintakykyä tehdä päätöksiä vaikeissakin tilanteissa ja myös ottaa vastuu siitä mitä on päättänyt tehdä. Rekkakuski tai jakeluautokuski joutuu vastaamaan ihan itse henkilökohtaisesti siitä mitä on päättänyt tehdä ongelmatilanteissa. Siksi olen täysin erimieltä siitä,että rekka tai jakelukuski olisi älykääpiö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erittäin hyvä kommentti. Totuus tuli juuri oikeasta osoitteesta asentajalta joka on ammattikoulun kasvatti. Mikä vielä parasta niin se kertoo totuuden suurimman osan ammattikoulun käynneiden älykkyysosamäärästä. Työkaverini poika opiskeli ammattikoulussa raskaankalustonasentajaksi ja kun viimeinen opiskeluvuosi päättyi niin tuo poika sai stipendin ,koska oli yhden toisen pojan kanssa korjannut 90 % autoista jotka olivat tulleet ammattikoululle korjattavaksi. Muu porukka vietti aikaa tupakkapaikalla ja jne..... se siitä innostuksesta opiskella asentajaksi. Niin sopiiko kysyä onko perusasentajalla
        järkeä päässä jos opiskeluajat on menty tällä asenteella. Tässäkin tulee esiin taas se vanha totuus,että ne asentajat jotka osaavat hommansa kyllä tekevät tuhdin tilin kunhan vain asiakkaat löytävät heidät. Rekkakuski ei ole älykääpiö. Rekkakuski on oman uransa valinnut itsenäinen "susi" yksin joutuu kaikki päätökset tekemään jotta työt saadaan tehdyksi. Monesti pitää tehdä vaativiakin päätöksiä kun neuvoja ei saa mistään.
        Pitää olla harkintakykyä tehdä päätöksiä vaikeissakin tilanteissa ja myös ottaa vastuu siitä mitä on päättänyt tehdä. Rekkakuski tai jakeluautokuski joutuu vastaamaan ihan itse henkilökohtaisesti siitä mitä on päättänyt tehdä ongelmatilanteissa. Siksi olen täysin erimieltä siitä,että rekka tai jakelukuski olisi älykääpiö.

        Jos vastaava kirjoittelu olisi ollut hoivapuolella. Hoivahoitaja,perushoitaja ja sairaanhoitaja niin olisiko tällaista älytöntä keskustelua käyty. Ei olisi sillä he ovat niin fiksua porukkaa,että tietävät,että jokainen työtehtävä on äärettömän tärkeä hyvinvoinnin takaamiseksi. Kaikilla on selkeä päämäärä siitä mikä on tavoite. Se on ,että ihmisillä on hyvä olla myös vanhuksilla. Nettikirjoittelu joka pyrkii luomaan kuljetusalasta negatiivista kuvaa jatkuvalla syötöllä on tosi sairasta. On vaikea ymmärtää miksi....miksi???
        kuljetusala on ammatti ammattien joukossa ja ihan asiallinen työpaikka sellaiselle ihmiselle joka sellaisesta työstä pitää. Kenenkään ei tarvitse olla autonkuljettaja se on ihan oma valinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vastaava kirjoittelu olisi ollut hoivapuolella. Hoivahoitaja,perushoitaja ja sairaanhoitaja niin olisiko tällaista älytöntä keskustelua käyty. Ei olisi sillä he ovat niin fiksua porukkaa,että tietävät,että jokainen työtehtävä on äärettömän tärkeä hyvinvoinnin takaamiseksi. Kaikilla on selkeä päämäärä siitä mikä on tavoite. Se on ,että ihmisillä on hyvä olla myös vanhuksilla. Nettikirjoittelu joka pyrkii luomaan kuljetusalasta negatiivista kuvaa jatkuvalla syötöllä on tosi sairasta. On vaikea ymmärtää miksi....miksi???
        kuljetusala on ammatti ammattien joukossa ja ihan asiallinen työpaikka sellaiselle ihmiselle joka sellaisesta työstä pitää. Kenenkään ei tarvitse olla autonkuljettaja se on ihan oma valinta.

        Edellisen kirjoittajan kommentti viimeisessä lauseessa oli niin totta kuin vain olla ja se meni "Kenenkään ei tarvitse olla autonkuljettaja" se on ihan oma valinta. Jokainen voi opiskella sille alalle jota haluaa tehdä. Pääasia että haluaa opiskella ja ahkerasti jotta saavuttaa
        oman unelmansa. Suomi 24 sivuston lukijat ovat kaikki ahkeria ja siksi tämän toiveen toteutus ei tuota mitään ongelmia.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      2980
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1706
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1587
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1401
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      403
      1400
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      403
      1323
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1119
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1067
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      334
      908
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      258
      875
    Aihe