Kuorma-autoilu on matalapalkka-ala?

Anonyymi

Siinä missä muiden ammatillisten alojen palkat ovat 10 vuoden aikana nousseet, niin kuljetusalalla ei siinä määrin todellakaan. 10+ vuoden kokemuksella palkka 14e/h jippii. Lisäksi pienille firmoille tuntuu jopa surkea kuljetusalan tes olevan hirveä mörkö. Palkka otetaan tessin minimistä, muuten sitä ei noudatetakkaan. Yleistä on kun etsii töitä, että tessin palkka on liikaa, eikä ylitöistä makseta kuin perustuntipalkka, lisäksi ei ikinä tiedä koska isännän urakat kusee ja saa istua palkatta kotona. Oikeita taukoja ei ole, voihan digin laittaa tauolle kuormaa tehdessä... Yrittäjät polkee hinnat että saa edes jotain ajoja ja sitten huomataan, ettei toiminta olekkaan kannattavaa. Silloin aletaan kierrättämään kuskeja lyhyissä jaksoissa ja maksaa jokaiselle niin vähän kuin ikinä pystyy. Tälläisiä firmoja on Paljon. Siinä on syy miksi kuljetusala on paskaa. Paitsi ne onnekkaat konkarit joissain vakaissa ja arvostetuissa firmoissa, mutta niihin pääsy on lähes mahdotonta.

Todella epävakaa ala omanpärjäämisen ja aikataulujen osalta. Lisäksi aina vaaditaan ja vaaditaan enemmän ja nopeammin. Työpaikat on perseestä ja vuokrafirmat saallistaa kusetettavia pätkätyöläisiä, ehdottlmasti suurinosa ilmoituksista on vuokrafirmojen kautta. Koska silloin voi teettää mitä tahansa tunteja ja potkia koska tahansa pihalle, kuin tarve loppuu. Työnantajat on usein narsistisia velkaisia pikkunilkkejä, joita ei kiinnosta pätkän vertaa pärjääkö työntekijä, vai ei.

57

253

Vastaukset

  • Kyllä kuljetusalan palkkataso on ihan kilpailukykyinen. Miesten ja naisten keskituntipalkkojen ero kolme euroa
    Tilastokeskuksen yksityisen sektorin tuntipalkkatilaston mukaan palkansaajien säännöllisen työajan tuntiansio oli vuoden 2016 viimeisellä neljänneksellä keskimäärin 15,98 euroa. Miesten ja naisten välinen ero keskituntipalkassa oli tasan kolme euroa. Palkkaero pieneni edellisestä vuodesta, jolloin se oli 3 euroa ja 19 senttiä. Tilastokeskuksen säännöllisen ansion indeksin mukaan yksityisen sektorin tuntipalkat nousivat vuoden 2016 viimeisellä neljänneksellä 1,1 prosenttia edellisestä vuodesta.
    Jos työnantajasi kusettaa sinua palkanmaksussa niin ei muuta kuin Akt hoitamaan rahasi. Tietysti jos olet niitä, jotka kuvittelevat pärjäävänsä jonkun Ytk:n listoilla niin sitten vaan on tilanne sellainen että voi voi.

    • Tilastokeskus varmaan näyttää myös että kaikki työnantajat noudattaa tessiä vaikka juuri kukaan ei niin tee mutta pakko koska niin on määrätty


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tilastokeskus varmaan näyttää myös että kaikki työnantajat noudattaa tessiä vaikka juuri kukaan ei niin tee mutta pakko koska niin on määrätty

      Ei Tilastokeskuksella ole mahdollisuuksia tutkia yritysten työehtosopimusten noudattamisia. Jokaisella työntekijällä on mahdollisuus laittaa palkka-asiansa kuntoon jos haluaa. Ammattiliitto Akt laittaa asiat kuntoon jos jäsen niin haluaa. Loimaan kassa vain naureskelee jos sieltä apua pyytää. Niitä kiinmostaa vain jäsenmaksut.
      Itse en tiedä yhtään kuljetusyritystä jossa tessiä ei noudatettaisi.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ei Tilastokeskuksella ole mahdollisuuksia tutkia yritysten työehtosopimusten noudattamisia. Jokaisella työntekijällä on mahdollisuus laittaa palkka-asiansa kuntoon jos haluaa. Ammattiliitto Akt laittaa asiat kuntoon jos jäsen niin haluaa. Loimaan kassa vain naureskelee jos sieltä apua pyytää. Niitä kiinmostaa vain jäsenmaksut.
      Itse en tiedä yhtään kuljetusyritystä jossa tessiä ei noudatettaisi.

      Myöskään suomessa ei ole korruptiota


  • Kyllä kuljetusalan palkkataso on ihan per****seestä mutta ei se homma älyä vaadi, kaiken maailman älykääpiöt ja juopot pärjää alalla.

    • Kyllä se silti oman ammattitaidon, kokemuksen ja pätevyydet vaatii ja tietynlaisen luonteen. Eikä ajohommat yleensä ole sitä autossa olemista, vaan raskasta ja kiireistä työtä. Eipä ihmiset paljoa arvosta rehellistä jakotyötä, jätteiden keruuta ym autolla tehtävää raskasta työtä. Siinä on aikataulut, kiire, muu liikenne, ahtaat ja uudet paikat ym asiakaspalvelua ja palkka usein vaativuuten ja vaatimuksiin on todella pieni. Pärjäähän sillä, mutta ei juuri juhlita. Työmarkkinoiden tarjonta on että töihin pääsee, jos on pätevyydet ja kaikki kortit, sekä kokemusta, mutta epävakaat ja epäsäännölliset tunnit minimi tessillä ja ehdoilla. Ei minua jatkuvasti kuseteta, mutta kun noihin ilmoituksiin soittaa ja kuulee palkkauksesta ja muistakin ehdoista, niin mieli tekisi rumasti sanoa. Suhteessa muiden alojen kehitykseen perus nuppikuskin pitäisi saada tessin miniminä 15 euroa ilman kokemusta. Nyt on ihan sama tekisikö varasto-/ terminaalityötä, olisi säännöllinen työ ja tunnit, eikä tarvitse uusia kalliita pätevyyksiä.


  • Ajatko yhdistelmää vai teetkö jotain muuta? Meillä yhdistelmäkuskille maksetaan Tesin 14,97 €, kun palvelusvuosia on takana 8-12. Tähän päälle ilta-, yö- sekä nosturilisät. Ylityöt, kun niitä on sekä päivärahat. KTA nousee helposti yli 16€ eli pekkaset ja sairaspäivät tulee kta:lla. Ehkä kaikki isännät ei ole niin p##koja kuin yleisesti annetaan ymmärtää. Mutta minä kirjoitan vain palkanlaskijan ominaisuudessa ja varmaankin laskennassani on jotain vikaa....Ai niin ja kinkku tulee jokaiselle kuskille joulupöytään ja pikkuset joulutkin vietetään ja ja...

  • Taitaa suhteessa koulutus määrään olla bussikuskin työ tällä hetkellä parhainten palkattuja ammatteja. Tuntipalkka on varmaan jossain 16-18 eurossa, kuukausia palkka siis lähtö 2500, ei mikään huono todellakaan. Vakituinen työ, kiinteä kk palkka jne. Ainakin kuka jotain kuljetusalaa harkitsee niin kannattaa harkita..

    Jos taas haluaa suurella työmäärällä tienata niin invataksissa pääsee pidempää keikkaa ja päivää tekemällä 3500 palkkoihin jo mutta työehdot ei ole sitten hääppöisiä, provisio palkkaista että jos laiskottaa niin palkka laskee.

  • Aina kun puhutaan palkoista niin olisi hyvä kertoa se mikä on sopimuksessa tuntipalkka/tai ja että se kuukausipalkka, jos nämä on edes kiinteitä, provisiopalkkainen voi tienaa ns mitä vaan.

    Ammatin palkasta antaa aivan väärän kuvan kun joku heittää että tienaa 4000 vaikka totuus olisi 1900. 4000 muodostuu siitä että tekee säännöllisesti 6pv töitä ja usein 7pv viikossa, ilta- ja yötyötä, jota myös ylityönä niin kyllä, taksikuskinakin tienaa hyvin jos jaksaa tehdä paljon työtä, edellyttäen tietysti että voi tehdä edes paljon työtä. Taksi hommissakin on se huono puoli että saatat tienata päivällä satasen ja vasta illalla/yöllä tulee se loput palkasta. Saikulla tai lomalla et saa mitään..

    • Kyllä taksiyrittä maksaa rengilleen sairausloman ajalta palkkaa. Sairausloman pitkittyessä maksuvelvollisuus siirtyy Kelalle. Myös vuosilomat tulee taksiyrittäjän maksaa. Nämä siis tilanteessa jossa renki on työsuhteessa yritykseen. Mikään laki ei vapauta taksiyrittäjiä sairaus-tai vuosilomien maksuvelvoitteesta.


  • Tuota noin... luin kaikki nämä kommentit lävitse ja haluan sen verran kommentoida,että kuljetusalalla miehen euro on myös naisen euro, nainen saa ihan saman palkan kuin mies kun toimii kuljettajana. Työehtosopimuksissa ei eritellä sitä mitä on jalkojen välissä. Naiset ovat usein paljon huolellisempia työntekijöitä ja ovat todella palkkansa ansainneet. Työnantajat myös arvostavat naisten työpanosta,koska naiset ovat tulleet alalle asenteella "minä pärjään siinä missä miehet" heitä mahdollisesti jopa suositaan. Mitä palkkoihin tulee niin pitää huomioida se seikka ettei alalle tulevalta vaadita kummoista koulutusta. Ei ole 5- 6 vuoden ammattikorkeakoulutusta ei ole edes 3 vuoden ammattikoulua jos ei sitä erityisesti halua ja mennä peruskoulun jälkeen opiskelemaan logistiikkaa mikä sinänsä on hyvä vaihtoehto kun ajokorttia ei kuitenkaan ole silloin mahdollista saada enne 18 v.,mutta on hyvää aikaa perehtyä alaan. Palkoista vielä sen verran ,että vaikka
    kuljettajan peruspalkka on kaikilla ikälisilläkin korkeintaan siinä 16 eur tuntumassa niin kaikki työehtosopimusten mukaiset lisät auttavat. Ruokaraha, osapäiväraha, suoritepalkka,firmakohtaiset bonuspalkkiot kun hommat ovat sujuneet jne..... kyllä hyvässä työpaikassa kuljettaja pääsee kohtuullisilla työtunneilla 3000-3500 eur ansioihin.
    Se on paljon parempi palkka kuin lastentarhanopettaja tai kirjastonhoitaja joka on opiskellut aikanaan 5-6 vuotta yliopistossa tai korkeakoulussa ja palkka on 2300 eur/kk. Kaikkea ei voi mitata rahassa. Työssään viihtyvät kuljettajat tekevät työtään ,koska se on heille unelma-ammatti ja nauttivat siitä. Jokainen ymmärtää,että on hyvä,että rahaa
    tulee ja se luo turvallisuuden tunteen,mutta ei se tee ketään onnelliseksi.

    • Kiitos hyvästä kommentista, samaa mieltä olen minäkin ja jos ei työ/palkkaus innosta, niin mikä estää opiskelemasta jotain toista ammattia, missä tienaa paremmin.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kiitos hyvästä kommentista, samaa mieltä olen minäkin ja jos ei työ/palkkaus innosta, niin mikä estää opiskelemasta jotain toista ammattia, missä tienaa paremmin.

      Kiitos kommentista,olen ihan samaa mieltä kanssasi. Suurin ongelmahan näissä palkkausasioissa on se ,että kun uutta työpaikkaa hakeva kuski tapaa työnantajan niin
      ollaan niin jumissa ja avuttomia,että nyökytellään vaan ja ollaan "maan matosia" ja
      "anteeksi,että olen olemassa" asenteella liikenteessä vaikka tosiasiassa pitäisi osata neuvotella itse hyvä työsopimus.Pitäisi osata kertoa,että olen tosi pro ammattilainen ja pro ammattilaisella on sopimusten mukainen palkkaus... eikö vaan ??? tai vähän vielä parempi.
      Suomalaisen pahin vitsaus on se ettei hän osaa arvostaa omaa osaamistaan, vaan vähätellään itseään joka tilanteessa. Oma syy jos ei palkka ole kohdillaan kuljetusalalla,kun samaan aikaan on pula ammattitaitoisista kuljettajista. nimimerkki Käkriäinen


  • Kuorma-autoilu ei vaadi mitään osaamista eikä koulutusta siksi palkat on niin surkeita.

    • Sen kyllä näkee liikenteessä...


    • Tosi surkeita on joo HINURI HINTA OLI 7,90 EUR tunnilta alkaa oleen pohja noteeraus


  • Miten on muiden alojen palkat nousseet viimeisen 10 vuoden aikana? Hyvin heikko
    on ollut palkkakehitys alalla kuin alalla. Talouslama koko euroopassa ja eteenkin
    Suomessa ovat pitäneet lähes kaikki työehtosopimukset 0-tasolla eli korotuksia ei ole tullut neuvotteluiden tuloksena. Työntekijäpuolikin on ymmärtänyt tilanteen vakavuuden eikä ole edes itse esittänyt kohtuuttomia vaatimuksia työnantaja puolelle.Varsinkin kuljetusalalla yritykset ovat talousasioissa varsin tiukoilla.
    Kun palkkakehityksestä puhutaan niin ei pidä verrata tavallisen työntekijän palkkakehitystä esim. yrityksen johtoportaan palkan korotuksiin esimerkkinä Suomen Posti. Näissä tapauksissa palkka ja palkan korotukset perustuvat ihan eri asioihin kuin suorittavalla tasolla olevilla ihmisillä sairaanhoitajilla,myyjillä autonkuljettajilla jne....
    AKT:tä pidettiin aikoinaan työmarkkinoiden häirikkönä suurine palkan korotusvaatimuksineen ja paljon se on aikojen saatossa saanut aikaan. Palkka nykyisellään on jo lähes vertailukelpoinen teollisuuden palkkatasoon. Jokaisen kuljettajan tulisi itse pitää huolta siitä ,että saa ne kaikki palkan lisät mitkä kuuluu saada niin sanotusti myös" voita leivän päälle" koska siitä muodostuu se kokonais-ansio.
    Peruspalkasta ja lisistä

  • 14e/h on todella hyvä palkka siitä että ajelet kuorma-autolla pitkin kyliä

  • Rupliaa

    • Kilometri palkka pimeesti on paraspalkka, silloin raha nauraa ja tekee pesää.


  • Taas ylläpito poisti ihan asiallisen kirjoituksen. Kyllä nämä edelliset kirjoitukset ovat epäasiallsia jos mitkä. Miten ne liittyy aiheeseen kuljetusala ja lainsäädäntö.
    Kun näytin tässä yövuoron tauolla mitä pojat tänne kirjoittelee ajojärjestelijälle niin ainoa kommentti oli " ehkä nyt jatkossakin on fiksuinta palkata vain naiskuljettajia" kun tarvetta ilmenee. Niin eri taajuudella ovat nuoret miehet/ nuoret naiset.
    Sitten vielä ihmetellään ettei hyviin työpaikkoihin voi päästä. No ei varmasti tuollaisella asenteella. Ne nuoret naiset vievät ne duunit. Ja se on tosi. Koska heillä on oikea asenne. Tehdä duunit hyvin ja edetä uralla aina parempiin hommiin.

  • Kun on ollut tarpeeksi nelosia koulutodistuksessa, pääsee kuorma-auto kuskiksi !

    • Kyllä näin se menee. Kuljettajaksi pääsee nelosen todistuksilla juurikin niihin yrityksiin joissa kaikki asiat rempallaan. Kirjallinen työsopimus kun työt aloitetaan?? Palkka,palkanlisät?? ruokarahat?? osapäivärahat?? ammattipätevyyspäivien järjestäminen työnantajan toimesta ?? työajanlyhennysvapaat eli pekkaset?? työterveyshuolto ja lakisääteiset terveystarkastukset 5 v. välein?? Autojen katsastukset?? Renkaat?? Onko takalaitanostin katsastettu?? Joopa joo nelosen koulutodistuksella pääsee tällaiseen firmaan hommiin. Keskiverto oppilas jo 7.0 keskiarvolla pääsee niihin firmoihin joissa nämä kaikki edellä mainitut asiat ovat itsestään selviä asioita,kas kun heillä on näitä laatusertifikaatteja jotka mahdollistavat ne hyvät ajotehtävät. Mutta kuten aiemminkin edellinen kirjoittaja oli se perustrolli. En sano enempää ettei ylläpito poista kirjoitustani.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kyllä näin se menee. Kuljettajaksi pääsee nelosen todistuksilla juurikin niihin yrityksiin joissa kaikki asiat rempallaan. Kirjallinen työsopimus kun työt aloitetaan?? Palkka,palkanlisät?? ruokarahat?? osapäivärahat?? ammattipätevyyspäivien järjestäminen työnantajan toimesta ?? työajanlyhennysvapaat eli pekkaset?? työterveyshuolto ja lakisääteiset terveystarkastukset 5 v. välein?? Autojen katsastukset?? Renkaat?? Onko takalaitanostin katsastettu?? Joopa joo nelosen koulutodistuksella pääsee tällaiseen firmaan hommiin. Keskiverto oppilas jo 7.0 keskiarvolla pääsee niihin firmoihin joissa nämä kaikki edellä mainitut asiat ovat itsestään selviä asioita,kas kun heillä on näitä laatusertifikaatteja jotka mahdollistavat ne hyvät ajotehtävät. Mutta kuten aiemminkin edellinen kirjoittaja oli se perustrolli. En sano enempää ettei ylläpito poista kirjoitustani.

      Ei ole yksikään firma kysynyt koulutodistuksia, enenpi on kysytty, missä olet ollut ennen töissä ja mitä olet tehnyt.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kyllä näin se menee. Kuljettajaksi pääsee nelosen todistuksilla juurikin niihin yrityksiin joissa kaikki asiat rempallaan. Kirjallinen työsopimus kun työt aloitetaan?? Palkka,palkanlisät?? ruokarahat?? osapäivärahat?? ammattipätevyyspäivien järjestäminen työnantajan toimesta ?? työajanlyhennysvapaat eli pekkaset?? työterveyshuolto ja lakisääteiset terveystarkastukset 5 v. välein?? Autojen katsastukset?? Renkaat?? Onko takalaitanostin katsastettu?? Joopa joo nelosen koulutodistuksella pääsee tällaiseen firmaan hommiin. Keskiverto oppilas jo 7.0 keskiarvolla pääsee niihin firmoihin joissa nämä kaikki edellä mainitut asiat ovat itsestään selviä asioita,kas kun heillä on näitä laatusertifikaatteja jotka mahdollistavat ne hyvät ajotehtävät. Mutta kuten aiemminkin edellinen kirjoittaja oli se perustrolli. En sano enempää ettei ylläpito poista kirjoitustani.

      Monella kuljetusyrittäjällä on laskento 4, uskonto 10.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kyllä näin se menee. Kuljettajaksi pääsee nelosen todistuksilla juurikin niihin yrityksiin joissa kaikki asiat rempallaan. Kirjallinen työsopimus kun työt aloitetaan?? Palkka,palkanlisät?? ruokarahat?? osapäivärahat?? ammattipätevyyspäivien järjestäminen työnantajan toimesta ?? työajanlyhennysvapaat eli pekkaset?? työterveyshuolto ja lakisääteiset terveystarkastukset 5 v. välein?? Autojen katsastukset?? Renkaat?? Onko takalaitanostin katsastettu?? Joopa joo nelosen koulutodistuksella pääsee tällaiseen firmaan hommiin. Keskiverto oppilas jo 7.0 keskiarvolla pääsee niihin firmoihin joissa nämä kaikki edellä mainitut asiat ovat itsestään selviä asioita,kas kun heillä on näitä laatusertifikaatteja jotka mahdollistavat ne hyvät ajotehtävät. Mutta kuten aiemminkin edellinen kirjoittaja oli se perustrolli. En sano enempää ettei ylläpito poista kirjoitustani.

      Suomi24:lla ei ole juuri minkäänlaista valvontaa mitä tänne kirjoittaa. Ei ole koskaan ollut. Ja vähäinenkin moderointi on täysin linjatonta.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ei ole yksikään firma kysynyt koulutodistuksia, enenpi on kysytty, missä olet ollut ennen töissä ja mitä olet tehnyt.

      Taas syntyi hulabaloo kun lajittelin ihmisiä kouluarvosanojen perusteella. Mutta jos todennäköisyyttä selviytymisessä yleensä työelämässä miettii niin kyllä ihminen jolla on koulun päästötodistuksessa 7.0 mikä ei sekään ole "mahtava" tulos niin hänellä on kuitenkin hyvät mahdollisuudet pärjätä työelämässä ja saada hvviä työpaikkoja koska näissä perusammateissa ei todistuksia kysellä, voisin arvella ,että 90 % kuljettajista tuo peruskoulun päästötodistuksen keskiarvo on yli 7.0 ja siihen on käyty jokin ammattikoulu esim. juurikin logistiikka-alan jatkokoulutus.Jos peruskoulun päästötodistuksen keskiarvo on 5.0 tai koko peruskoulu on jäänyt kesken eli niitä nelosia on todistuksessa. Tällainen ihminen on suuressa vaarassa syrjäytyä koko työmarkkinoilta. Tuo heitto tuossa aiemmin
      "kun on tarpeeksi nelosia todistuksessa niin pääsee kuorma-autonkuljettajaksi". Oli koko kuljetusalaa halventavaa trollin kirjoitusta eikä siihen pidä takertua.


    • Jos nyt kertoisit sen salakoodin,millä pääset toisenasteen opintoihin kiinni suorittamatta peruskoulua loppuun.... aika vaikea yhtälö. Toisaalta se vaatii myös todella paljon vaivaa ettei onnistu saamaan peruskoulun päästötodistusta. Niin helppoa sen todistuksen saaminen kuitenkin on. Opettajat antavat lopulta 9:luokalla 5:sen todistukseen,että pääsevät eroon tästä tosi rahtarista. Kyllä työelämä sitten opettaa tavoille.............


    • Anonyymi kirjoitti:

      Jos nyt kertoisit sen salakoodin,millä pääset toisenasteen opintoihin kiinni suorittamatta peruskoulua loppuun.... aika vaikea yhtälö. Toisaalta se vaatii myös todella paljon vaivaa ettei onnistu saamaan peruskoulun päästötodistusta. Niin helppoa sen todistuksen saaminen kuitenkin on. Opettajat antavat lopulta 9:luokalla 5:sen todistukseen,että pääsevät eroon tästä tosi rahtarista. Kyllä työelämä sitten opettaa tavoille.............

      No ei kiinnosta juurikaan tällainen juupas eipäskeskustelu,mutta jos ei ole peruskoulun päästötodistusta ja haluaa kuljettajaksi opiskella. Jos toisenasteen koulutukseen ei kerta pääse niin puolustusvoimat kouluttaa ison joukon nuoria salskeita miehiä ja myös naisia ihan ammattipätevyyden omaaviksi kuljettajiksi ja 12 kk pikakoulutuksella.Monille kavereille joille koulu ei maistu ja numerot on mitä on niin puolustusvoimat avaavat tiet vaikka mihinkä,jopa ammattisotilaaksi. Armeijassa kun on ihan meininki. Kaikki alokkaat lähtevät samalta viivalta 10 oppilas tai sitten 4;en miäs. Ja nämä armeijan kouluttamat kuskit saavat töitä. Joissain varuskunnissa järjestetään rekry-päiviä palvelusajan lopussa missä työnanatajat voivat tulla kertomaan työmahdollisuuksista kun mies/nainen pääsee reserviin.


  • Kyllä nyt täytyy vähän puolustaa kuskeja ennenkuin heidät poljetaan suohon upoksiin. Aikaslailla moni käy logistiikan tutkinnot ja sun muut. Kouluhan ei pysty opettamaan kuin perusteet, kokemus tulee tekemällä. Kummastuttaa tuo jatkuva mustamaalaaminen, kun valtaosa on kuitenkin helkkarin hyviä tyyppejä, niin miehet kuin naisetkin. Varmaankin noilla sammakon sylkijöillä on kympin tokari , missä käytös nelonen.

    • Aikaslailla moni käy logistiikan tutkinnot.

      päivän paras vitsi


    • Anonyymi kirjoitti:

      Aikaslailla moni käy logistiikan tutkinnot.

      päivän paras vitsi

      Näin on kuorma-ja linja-autopuolella perustutkinto ja jatkossa täydennyskoulutuspäivät 5 vuoden välein. Pakettiautopuolella ei vielä ole vastaavia,mutta tulossa on.
      Eli ei siinä mitään vitsiä ole. Ollaan ylpeitä ammattipätevyydestä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Näin on kuorma-ja linja-autopuolella perustutkinto ja jatkossa täydennyskoulutuspäivät 5 vuoden välein. Pakettiautopuolella ei vielä ole vastaavia,mutta tulossa on.
      Eli ei siinä mitään vitsiä ole. Ollaan ylpeitä ammattipätevyydestä.

      Perustason ammattipätevyyskoulutus
      Tavara- tai henkilöliikenteen kuljettajilta vaaditaan ajokortin lisäksi ammattipätevyys, joka on pelkkää rahastusta.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Perustason ammattipätevyyskoulutus
      Tavara- tai henkilöliikenteen kuljettajilta vaaditaan ajokortin lisäksi ammattipätevyys, joka on pelkkää rahastusta.

      Lisäoppi ja kertaus on aina paikallaan. Sinäkään et ole työssäsi niin hyvä kuin kuvittelet. Taloudellisessa ajamisessa ja kuormien sidonnassa ainakin on varmasti jokaisella parannettavaa. Liian suurilla kuvitelmilla omasta osaamisestaan olevilla kuljettajilla tuntuu olevan eniten ongelmia hyväksyä lisäopetusta ja kertausta.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Lisäoppi ja kertaus on aina paikallaan. Sinäkään et ole työssäsi niin hyvä kuin kuvittelet. Taloudellisessa ajamisessa ja kuormien sidonnassa ainakin on varmasti jokaisella parannettavaa. Liian suurilla kuvitelmilla omasta osaamisestaan olevilla kuljettajilla tuntuu olevan eniten ongelmia hyväksyä lisäopetusta ja kertausta.

      Olen täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Aina on kertaus paikallaan. Koulutukset ovat kehittyneet vuosien saatossa ja esim. Hätäensiapukoulutuspäivä oli täysin erilainen nyt vuonna 2019 kuin edellisellä kerralla 2015. Vuonna 2015 katseltiin videoita ja kuunneltiin luentoa. Lopuksi lattialle levitettiin nukke ja sanottiin kokeilkaa jos haluatte.
      No kukaakaan ei halunut kokeilla,koska joku vääräleuka olisi kuitenkin letkauttanut jotain älytöntä. Siihen jäi elvytysharjoitukset. Nyt vuonna 2019 kaikki osallistuivat kaikkiin harjoituksiin haavojen sidontaan,elvyttämiseen ,sydäniskurin käyttöön jos sydän on pysähtynyt. Todella hyvä päivä kertaakaan ei tarvinnut kelloa katsoa milloin päästään kotiin. Koulutuspäivä oli ketkessä ohi.
      Jos itse saisin määrätä mitkä koulutuspäivät olisivat pakolliset niin ne olisivat taloudellinen ja ennakoiva-ajo ja hätäensiapukurssi. Myöskään työaikalain pykälät olisi hyvä aina kerrata välillä.Jokaisen pitäisi osata toimia jos vaikka oma lapsi olisi hädässä. siksi esimerkiksi hätäensiapu kurssia ei käydä ajamista varten vaan omaa elämää varten.Muutenkin koulutuspäivässä on paljon valinnan varaa, älkää valitko vuodesta toiseen jotain typerää asiakaspalvelua,sillä yksi kerta kyllä riittää sitä. Ihminen on luonnostaa asiakaspalvelija tai sitten ääliö.


  • Meillä, osan porukkaa piti päivittää b kortit c kortteihin, siis muu ei muutu työssä kuin se ajokortin kirjain. Toki nyt auto on sitten 1000kg varmaan painavempi mutta siis miten turhaa resurssien haaskausta taas tällänen. Tässä näkee sen mitä on ylikoulutus. Ei ihan liity tänne välttämättä mutta tuossa ylistettiin logistiikka koulutusta.

    On se logistiikka koulutus hyvä sellaisille keillä ole edes ajokorttiakaan, kun lähdetään ihan sieltä mamman tissien ääreltä niin pakkohan se on kouluttaa. Moni kuitenkin ammattikseen jotain ajeleva on ollu kokeneemman opissa ja siitä on edetty, näin mullakin. Kokeneemman/vakkarikuskin kyydissä päivä pari ja sitten hommiin, työauto vaihtui pakusta isoon kuorma-autoon tällä perehdytyksellä :) Mitä muuta mun pitäisi opetella, tiedän että siellä koulussa käydään läpi muttereita myöten mistä kuorma-auto on rakennettu, en mä niitä korjaa että ihan sama monta mutterii siellä on missäkin.

    Suomessa on tullu ongelma jo lukemattomilla aloilla ylikouluttamisesta, ei löydy työvoimaa työtä tekemään. Eniten kärsii ne missä on todella laajat koulutukset ja palkka kaupan kassan tasoa, saattaa olla allekkin koska kaupan kassa voi tienaa reilustikin yli kaksitonni ilta- su- ja jopa yölisien ansiosta.

    • Voi voi sinua naivia, ilmeisesti kovin nuori olet vielä työelämässä ja suuret kuvitelmat omista taidoista. No, siperia opettaa niin kutsutusti sinuakin vielä.
      Usko pois, minä lähes 40 vuotta täysperää ajaneena otan vastaan mielelläni lisäopit ja kertaukset. Jo pelkästään ensiaputaitojen päivittäminen puolustaa koulutuspäivien tarpeellisuutta.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Voi voi sinua naivia, ilmeisesti kovin nuori olet vielä työelämässä ja suuret kuvitelmat omista taidoista. No, siperia opettaa niin kutsutusti sinuakin vielä.
      Usko pois, minä lähes 40 vuotta täysperää ajaneena otan vastaan mielelläni lisäopit ja kertaukset. Jo pelkästään ensiaputaitojen päivittäminen puolustaa koulutuspäivien tarpeellisuutta.

      Ei rekalla ajo mitään koulua tarvi maailman yksinkertastaista työtä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ei rekalla ajo mitään koulua tarvi maailman yksinkertastaista työtä.

      Mihinkä perustuu ajatuksesi siitä,että rekalla ajo on maailman yksinkertaisin työ?
      Minun käsityksen mukaan yksinkertainen työ on sitä,että istut liukuhihnan vieressä ja kun leipä tulee laitat sen pussiin . Toistat tätä samaa liikettä 7 tuntia 15 minuuttia. Sinulla on yksi 15 min kahvitauko jolloin käydä vessassa ja 30 min ruokatauko. Töihin tullessa leimaat itsesi tarkasti sisään tasan klo 6.00 leimaat ulos tarkalleen klo 14.00 Jos leimaat klo 13.58 niin siitä tulee sanomista. Työvuorosi aikana laitat pussiin jopa 10000 erilaista leipää.
      Tällainen työ on mielestäni "yksinkertastaista" työtä,mutta silti tärkeää työtä. Kaikki rehellinen työ on yhtä arvokasta.
      Toivottavasti kun sinun tai minun kohdalle osuu onnettomuus tai tapaturma niin paikalla on myös asiansa osaava ensiapukoulutuksen saanut kuljettaja tai muu henkilö joka osaa toimia hätätilanteessa oikein. Siihen tämä kuljettajien jatkuva asioiden kertaus perustuu. Ihmisen muisti on lyhyt ja siksi asioita on kerrattava säännöllisesti.Siksi on erikseen kuljettajille räätälöity ihan erillinen hätäensiapukoulutus jossa asiat opiskellaan 7 tunnissa. SPR: ensiapukurssit ovat pidempiä. Molemmat kurssit ovat voimassa 3 vuotta tämän jälkeen asiat pitäisi taas kerrata uudelleen


    • Anonyymi kirjoitti:

      Mihinkä perustuu ajatuksesi siitä,että rekalla ajo on maailman yksinkertaisin työ?
      Minun käsityksen mukaan yksinkertainen työ on sitä,että istut liukuhihnan vieressä ja kun leipä tulee laitat sen pussiin . Toistat tätä samaa liikettä 7 tuntia 15 minuuttia. Sinulla on yksi 15 min kahvitauko jolloin käydä vessassa ja 30 min ruokatauko. Töihin tullessa leimaat itsesi tarkasti sisään tasan klo 6.00 leimaat ulos tarkalleen klo 14.00 Jos leimaat klo 13.58 niin siitä tulee sanomista. Työvuorosi aikana laitat pussiin jopa 10000 erilaista leipää.
      Tällainen työ on mielestäni "yksinkertastaista" työtä,mutta silti tärkeää työtä. Kaikki rehellinen työ on yhtä arvokasta.
      Toivottavasti kun sinun tai minun kohdalle osuu onnettomuus tai tapaturma niin paikalla on myös asiansa osaava ensiapukoulutuksen saanut kuljettaja tai muu henkilö joka osaa toimia hätätilanteessa oikein. Siihen tämä kuljettajien jatkuva asioiden kertaus perustuu. Ihmisen muisti on lyhyt ja siksi asioita on kerrattava säännöllisesti.Siksi on erikseen kuljettajille räätälöity ihan erillinen hätäensiapukoulutus jossa asiat opiskellaan 7 tunnissa. SPR: ensiapukurssit ovat pidempiä. Molemmat kurssit ovat voimassa 3 vuotta tämän jälkeen asiat pitäisi taas kerrata uudelleen

      Ei rekka- pena ole mikään ensiapumies, siihen hommaan on toiset porukat.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ei rekka- pena ole mikään ensiapumies, siihen hommaan on toiset porukat.

      Olet ihan oikeassa. Ensiaputaitojahan viu tarvita vain rekkakuskintyössä, muuallahan ei tapaturmia satu. Näinhän se menee. Toisaalta puutavarakuskeillakin on aina ensiapuporukka mukana kun hakevat pöllikuorman 15 kilometrin pituisen metsätien päästä. Ei ensiaputaitoja todellakaan rekkapena tarvitse.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Olet ihan oikeassa. Ensiaputaitojahan viu tarvita vain rekkakuskintyössä, muuallahan ei tapaturmia satu. Näinhän se menee. Toisaalta puutavarakuskeillakin on aina ensiapuporukka mukana kun hakevat pöllikuorman 15 kilometrin pituisen metsätien päästä. Ei ensiaputaitoja todellakaan rekkapena tarvitse.

      Onko rekkapenalla esim defibrillaatio mukana? jos sattuu pumppu sammumaan?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Onko rekkapenalla esim defibrillaatio mukana? jos sattuu pumppu sammumaan?

      Mikä on DEFIBRILLAATIO????


    • Anonyymi kirjoitti:

      Onko rekkapenalla esim defibrillaatio mukana? jos sattuu pumppu sammumaan?

      Ei ole. Onko poliiseilla, palomiehillä, putkiasentajilla, maalareilla, siivoojilla? Ei taida olla, silti jokainen edellämainituista voi pelastaa jopa sinun henkesi elvyttämällä tai sitomalla ison, vertavuotavan haavan.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ei ole. Onko poliiseilla, palomiehillä, putkiasentajilla, maalareilla, siivoojilla? Ei taida olla, silti jokainen edellämainituista voi pelastaa jopa sinun henkesi elvyttämällä tai sitomalla ison, vertavuotavan haavan.

      Kuka tulee sitomaa ison vertavuotavan haavan metsään?? ei siinä Penan ensiapu kurssista ole mitään hyötyä kun yksin metsässä työskennellään!!


    • Anonyymi kirjoitti:

      Mikä on DEFIBRILLAATIO????

      Defibrillaatio on sydämen käyntihäiriön hoitokeino. Siinä defibrillaattorilla eli sydäniskurilla[1] (defibrilaattori) lähetetään voimakas lyhytaikainen sähköimpulssi potilaan epänormaalisti käyvän sydämen seudulle. Tämä pysäyttää sydämen hetkellisesti, minkä jälkeen toivotaan normaalin sinussolmukkeen tahdittaman rytmin käynnistyvän.

      Annettu impulssi voi olla joko yksisuuntainen (monofaasinen laite) tai kaksisuuntainen (bifaasinen, uudemmat laitteet). Defibrillaattori voi toimia puoliautomaattisesti (antaa iskun käyttäjän painaessa iskupainiketta) tai automaattisesti (antaa iskun itsenäisesti ilman käyttäjän toimenpiteitä, mikäli laite havaitsee iskettävän rytmin).


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kuka tulee sitomaa ison vertavuotavan haavan metsään?? ei siinä Penan ensiapu kurssista ole mitään hyötyä kun yksin metsässä työskennellään!!

      Moni metsuri on esimerkiksi pelastanut henkensä osattuaan tehdä kiristyssiteen vuotavaan haavaan. Myös yksin työskennelleitä diabeetikkoja on selvinnyt verensokerien vaihteluista tietäen mitä pitää tehdä, jos insuliinikynää ei ole mukana. Myös palovammoista on moni pelastunut hengissä, kun ovat hyödyntäneet ensiapukursseilla saanutta tietoa suuren palovamman hoitoon.
      Haluatko lisää esimerkkejä ensiaputaitojen hyödyistä? Taidat tosin olla sen verran tyhmä, ettei edes esimerkkien avulla ymmärryksesi riitä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Onko rekkapenalla esim defibrillaatio mukana? jos sattuu pumppu sammumaan?

      Ei ole jokaisella penalla sydämen käyntihäiriötä ( defibrillaatiota ) mukana, kun metsätielle menevät. Eikä myöskään defibrillaattoria.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ei rekka- pena ole mikään ensiapumies, siihen hommaan on toiset porukat.

      Rekka-Penasta tulee ensiapumies kun hän käy hätäensiapukurssin tai SPR:n järjestämiä kursseja. Niitä kursseja ei käydä työnantajaa varten vaan ihan omaa elämää varten.
      Otetaan esimerkki. Edellisen vähättelevän kirjoittajan isä on viikonloppu tapaamisessa
      vaipunut yllättäen tajuttomaksi ja ei hengitä. Rekka-pena ei tee mitään ,koska ensiavun antaa toiset porukat näinhän hän kirjoitti. Ambulanssin tulo kestää keskimäärin 8-12 minuuttia taajamassa. Rekka -pena seisoo hermostuneena missä ne viipyy,mutta ei tee mitään ,koska hän ei osaa. Vihdoin ambulanssi kurvaa pihan mutta on elvytys ei enää auta.
      Jos hän olisi käynyt edes hätäensiapukurssin niin hän osaisi heti toimia kuten on opetettu ja mahdollisesti rakas isä-ukon henki olisi pelastettu onnistuneen ajoissa aloitetun elvytyksen ansiosta.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ei ole jokaisella penalla sydämen käyntihäiriötä ( defibrillaatiota ) mukana, kun metsätielle menevät. Eikä myöskään defibrillaattoria.

      Voi voi kun yksinkertaisia ihmisiä on tässä maailmassa. Jokainen tietää miten käy jos on yksin metsässä ja sahaa valtavan haavan jota ei pysty itse sitomaan Jokainen tietää miten käy jos on yksin kuorma-autolla metsässä ja saa kuolettavan sydänkohtauksen. Niin silloin ihminen kuolee. Yksin asuvia ihmisiä kuolee myös asuntoihin niin maalla kuin kaupungeissa.
      Kaikkia ihmisiä ei voi pelastaa. Mutta jos määräajoin suoritettavan ensiapukurssin ohjeiden ja harjoitusten perusteella pystyy pelastamaan yhdenkin ihmisen elämän niin se on mahtava teko. On turha rakentaa itsensä ympärille sellaista lintukotoa ettei minun kohdalle osu tapausta jossa on kyseessä toisen ihmisen henki. Jos nämä asiat voi opiskella kätevästi direktiivikoulutuspäivillä niin miksi valita tilalle joku vähäpätöisempi aihe???


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ei ole. Onko poliiseilla, palomiehillä, putkiasentajilla, maalareilla, siivoojilla? Ei taida olla, silti jokainen edellämainituista voi pelastaa jopa sinun henkesi elvyttämällä tai sitomalla ison, vertavuotavan haavan.

      Poliiseilla ja palomiehillä on defibrillaatori autossa aina mukana eli älä valehtele.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ei ole jokaisella penalla sydämen käyntihäiriötä ( defibrillaatiota ) mukana, kun metsätielle menevät. Eikä myöskään defibrillaattoria.

      On muitakin ajotehtäviä kuin pöllinajo. Kaikissa terminaaleissa,varastoissa ,tehtaissa myöskin paperitehtaissa on nykyään näkyvällä paikalla defibrillaattorit. 80 % Suomen kuljettajista asioi näissä tiloissa ja siksi on hyvä hienon vilkkuvan laitteen ihmettelyn lisäksi myös se ,että kuljettajat osaa niitä myös käyttää hätätilanteessa. Joskus kannattaa ottaa järkikäteen ja ajaa parta pois,laittaa oikein kunnon vanhanajan vihreää Menneniä leukaperiin ja tulla sieltä metsästä tänne isolle kylille ihan ihmisten ilmoille ja ihan aikuisten oikeasti,. se laite vilkkuu ihan mukavasti ja puhuu selkeää suomenkieltä ja kun ohjeita noudattaa niin selviää tehtävästä ihan kiitettävästi. Kun tuon taidon kurssilla harjoittelee niin homma hoituu professional hätätilanteessa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ei ole jokaisella penalla sydämen käyntihäiriötä ( defibrillaatiota ) mukana, kun metsätielle menevät. Eikä myöskään defibrillaattoria.

      Niin tässä näemme mitä alkoholi tuottaa elämään. Ei ole työtä ja on aikaa kirjoitella asiattomuuksia. 1. kirjoitus ensiaputaitoja ei tarvita muussa kuin rekkakuskin työssä 5.11 klo 9.39 klo 11.47. Kirjoituksen mukaan muualla ei onnettomuuksia ei satu. klo 11.39 samainen henkilö kysyi onko pöllikuskilla defibrilaattori mukana jos sattuu pumppu sammumaan(jos pumppu sammuu niin ei sitä omin voimin käyntiin takaisin saa) klo 11.57 samainen henkilö valehteli ettei poliiseilla ja palomiehillä ole mukana kyseistä laitetta. Kyllä heillä on ja osaavat sitä käyttää. klo 12.24 tämä älyn jättiläinen kertoi isosta haavasta
      ja kuka tulee sen sitomaan . Voi voi poika rukkaa.... Lisäksi hän kertoi ettei jokaisella Penalla ole sydämen käyntihäiriötä. Valtaosalla työssäkäyvistä ihmisistä ei ole mitään vakavia sairauksia.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Niin tässä näemme mitä alkoholi tuottaa elämään. Ei ole työtä ja on aikaa kirjoitella asiattomuuksia. 1. kirjoitus ensiaputaitoja ei tarvita muussa kuin rekkakuskin työssä 5.11 klo 9.39 klo 11.47. Kirjoituksen mukaan muualla ei onnettomuuksia ei satu. klo 11.39 samainen henkilö kysyi onko pöllikuskilla defibrilaattori mukana jos sattuu pumppu sammumaan(jos pumppu sammuu niin ei sitä omin voimin käyntiin takaisin saa) klo 11.57 samainen henkilö valehteli ettei poliiseilla ja palomiehillä ole mukana kyseistä laitetta. Kyllä heillä on ja osaavat sitä käyttää. klo 12.24 tämä älyn jättiläinen kertoi isosta haavasta
      ja kuka tulee sen sitomaan . Voi voi poika rukkaa.... Lisäksi hän kertoi ettei jokaisella Penalla ole sydämen käyntihäiriötä. Valtaosalla työssäkäyvistä ihmisistä ei ole mitään vakavia sairauksia.

      Eikö nyt jo vihdoin olla niin alhaisella tasolla kun kysymys on ihmisen elämästä ja voiko joku sen pelastaa, vastaan jotkut ihmiset jotka ovat sitä mieltä,että se on viranomaisten homma
      pitää ihmiset hengissä. Suomen lainsäädäntö yksiselitteisesti sanoo,että jokaisen kuuluu auttaa ihmisiä hädässä. Ja näin kuuluu olla. Ei kukaan halua kontolleen toisen ihmisen kuolemaa,oli kyseessä onnettomuus tai muu tapahtuma. Sovimmeko nyt ja tässä ettei tällaisista asioista kirjoitella tästä etteenpäin tällä sivustolla kuten aiemmat kirjoittajat on kirjoittaneet(joutavan päiväisinä asioina) kuolema on aina vakava asia.


  • Miksi kuorma-autoilu on matalapalkka-ala?

    • Kuorma-autolla ajo on niin yksinkertaista hommaa, siitä maksetaan aivan riittävästi.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kuorma-autolla ajo on niin yksinkertaista hommaa, siitä maksetaan aivan riittävästi.

      Ja hyvät ahkerat kuskit hyvissä työpaikoissa tienaavat ihan mukavasti ja suht uusilla mukavilla autoilla tuo työ tehdään. Se ei ole unelma vaan ihan saavutettava asia kun itse viitsii nähdä vaivaa. Mikään hyvä elämässä ei tule ilman vaivannäköä. Tällaista asiantilaa ei myöskään saavuteta hetkessä,se vaatii vaivannäköä ja useita vuosia. Seurataan netistä muutakin kuin aikuisviihdesivustoja. Pidetään korvat auki ABC taukokeitaissa ja aletaan hyvänpäivän tutuiksi kuskien kanssa jotka ovat hyvissä hommissa tai joilla on paljon tietämystä(eli kilometrejä takana valtavasti) asioista. Kuten moni on sanonut niin ne todella hyvät työpaikat ei tule ikinä julkiseen hakuun ne menee heti koska joku on nopea.Suomessa jää vanhuuseläkkeelle valtava määrä kuljettajia joka vuosi,joten mahdollisuuksia on paljon jos osaa ne itse etsiä ja kysellä. Kun nyt on lukenut nämä negatiiviset viestit esim. ensiavusta niin aika avutonta porukkaa on hakemaan töitä hyvistä työpaikoista. Voi voi.........


Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.