Kuluneet A6- vai uudet A5-potkurit?

Anonyymi

Veneessä oli alun perin ehkä noin 300 tuntia ajetut A6-potkurit (moottori 170hp td, vene 7m/~2500kg). Nopeamman liukuun nousun vuoksi vaihdoin menneelle kesälle rikkinäisistä korjatut A5:t. Siirsin myös akkuja n. 3 metriä eteenpäin korjatakseni peräpainoisuutta ja puhallutin sekä maalautin pohjan uusiksi. Veneellä oli vasta yksi kesä meillä takana ja muutosten lisäksi talvi vielä välissä, joten vertailukohtaa ei enää keväällä ollut. Liukuun nousu parani huomattavasti. Polttoainetalous ei juurikaan, mikä oli pieni pettymys.

Karautin sitten A5:t kiveen ja vaihdoin vanhat A6:t takaisin. Odotus oli, että mennään lujempaa, kunhan ensin päästään liukuun. Hämmästys oli suuri, kun vene toimi ja kulki aivan samalla tavalla - ei mitään havaittavaa eroa. On tietty mahdollista, että korjattujen A5-potkurien lapojen kulmat on osuneet lähemmäksi A6:tta, mutta A6:t on myös varmasti kuluneet.

Ja siitä raadille kysymys: onko polttoainetalouden (en ehtinyt mitata takaisin vaihdon jälkeen) tai jonkun muun syyn vuoksi parempi ajaa uusilla A5-potkureilla kuin vanhoilla kuluneilla A6-potkureilla?

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko potkuriasiantuntijat(kin) lähteneet raadista, kun ei mitään spekulaatiota tähän..?

    • Anonyymi

      Mitkä olivat huippukierrokset molemmilla potkurisarjoilla ? Normaalisti nyrkkisääntö on että ero on noin 200 rpm potkuriparien välillä. Yleensä kannattaa käyttää niitä potkureita jolla saavuttaa hieman yli täydet kierrokset kevyeellä lastilla.
      Eikö KAD 32 saavuta huipputehon 3 800 kierroksella ? Silloin tyhjällä veneellä pitäisi pääästä noin 3 900 - 4 000 kierrokseen ? Muistaakseni KAD 32 on niin sanottu on/off kone jolla vene laitetaan plaaniin ja sitten ei kaasunkäytöllä ei ole niin suurta merkitystä.
      Mihin käytät venettä ?
      Volvon potkurit voi myös helposti heittä 10 % (2-4 solmua) jo ihan uusina joten valitettavasti ainoa tapa saada hyvän kombinaation on kokeilla ja mitata :).

      • Anonyymi

        Ei tullut tsekattua huippukierroksia, mutta matkavauhdissa kierrokset oli jokseenkin samat.

        Potkurien kulumisesta oli juttua yhdessä laiturikeskustelussa ja siitä tuli vain mieleen, että miten kuluminen mahtaa vaikuttaa polttoainetalouteen. Vauhtia pidon väheneminen hidastaa, mutta näkyykö se kulutuksessa, kun myös moottorille välittyvä veden vastus pienenee? Maalaisjärjellä hyötysuhteen kai pitäisi kuitenkin alentua..?

        Kyllä Kad32:lla(kin) kulutus muuttuu myös liukunopeuksissa kahvan asennon/kierrosluvun mukana.


    • Anonyymi

      Jos tarkoitat potkurien kulumisella naarmuja ja kolhuja niin ne vaikuttavat kyllä enemmän hyötysuhteen menetykseen kun vastuksen vähenemiseen, eli vauhti samoilla kierroksilla vähenee tai sitten ajetaan korkeimmilla kierroksilla että saavutetaan sama matkanopeus mikä tarkoittaa että kulutus per meripeninkulma nousee. Suurenpiirtein sama tapahtuu jos potkurin kulumisella tarkoitetaan sitä että lavan kulmat muuttavat muotoa. Hyvin harvoin lavat siirtyvät ”parempaan” kulmaan…
      Melkein kaikki neuvot potkureiden valinnasta perustuu siihen mitkä kierrokset ja minkä vauhdin saavuttaa moottorin huippukierroksilla. Volvo Penta suunnittelemat huippunopeudet ovat potkureille seuraavat; A5 28 – 31 solmua ja A6 31 – 34 solmua. http://seastriper.com/Propeller_guide_2006.pdf
      Kun oikeassa välissä (3600 – 3900 ?) olevista huippukierroksista tiputtaa 200 kierrosta saadaan korkein mahdollinen pitkäaikainen matkavauhti. Minun veneessä se tarkoitti hyvällä kelillä 3 500 kierrosta, noin 30 solmua ja noin 1 litra /MPK kulutusta.
      Minulla oli aikoinaan 7,5 m pitkä ja 2950 kiloa painava vene jossa oli KAD 32. Kevyellä kuormalla se nousi helposti plaaniin ja sillä sai matkavauhdiksi noin 30 solmua, mutta heti kun oli enemmän kuormaa tai kovempi vastatuuli joka vaati keulan alastrimmausta niin matkavauhti tipahti 27 solmuun ja kulutus nousi parikymmentä prosenttia. Sen jälkeen kun vene oli plaanissa sillä ei pahemmin pystynyt ajamaan aalloissa aktiivisesti kaasulla. Vastaavia kokemuksia KAD 32 koneesta on myös parilla ystävällä, siksi me kutsumme sitä ON/OFF koneeksi. Itse vaihdoin yhden kauden jälkeen moottorin D4 260 malliin koska korkea matkanopeus oli tärkeä yhteisvenekäytössä kun ajettiin pitkiä matkoja.
      Valitettavasti oikean potkurin valitseminen on vaikeata ja vaatii paljon kokeiluja ja tulosten kirjaamista. Olen itse lainannut ja vuokrannut potkureita ja sitä kautta löytänyt hyvän kompromissi. Yhdessä vanhassa veneessä kokeilin myös F-sarjan teräspotkureita, mutta matkavauhti samoilla kierroksilla tippui 2 -3 solmua joten takaisin alumiiniversioihin…

      • Anonyymi

        Nyt kun on potkuritietämystä kehässä, niin kysyisin oman systeemini käyttäytymisestä.
        Minulla on VP AD 31P ja 290DP. Vene on 6,6 m x 2,5m n. 1400 kg.
        Potkureiden etupuolelta lapojen maali kuluu nopeasti ja jopa niin, että alumiini näkyy paikoin.
        Voiko asialle tehdä mitään? Kiitos vastauksesta jo etukäteen.
        Yst. terv. AD31


    • Anonyymi

      Voisiko olla kavitointia ?
      Trimmaatko vetolaitetta ylös aina sen jälkeen kun vene on plaanissa vai jätätkö vetolaitteen alaasentoon ?
      VP:n mukaan alaasenton jättäminen altistaa kavitointiin (vesi keittää potkurilavoilla ? ja tuhoaa maalin/pinnan).
      Mutta ilmiöön voi olla myös monta muuta syytä...

      • Anonyymi

        Tämä olikin mielenkiintoinen tieto. Tuolla Kad32:lla tulee ajeltua vetolaitteen trimmikulmalla -3. Pitäisikö vetolaitetta nostaa enemmän? Muistini mukaan kulku on kyllä parasta tuolla miinuskulmalla. Vanhoista A6:sista on maalit lähteneet aikoja sitten, mutta pitääpä tsekata vielä A5:t, että oliko niissä noita oireita. Asia on tietty venekohtainen, mutta minkälaisilla trimmikulmilla ajelette yleisesti?

        Tuo vaikuttanee myös polttoainetalouteen, johon olen hiukan tyytymätön. Uskoakseni yhdistelmällä pitäisi päästä litraan mailille jos ei allekin, mutta tähän asti on mennyt kymmenyksen tai kaksi yli.

        Tuota aktiivista aallokkoajoa en ole oikein hiffannut vielä 15-vuotisella taipaleella. Rattia käännellen voi vähän väistellä isompia aaltoja ja etsiä sileämpää vettä, mutta että vielä pitäisi kaasuakin pumpata edestakaisin - kenties isommassa mainingissa..? Ei ole sellaista osunut vuosikausiin kohdalle.


    • Anonyymi

      Tyynessä nykyisessä veneessä 2... 4 noin 30 solmussa ja hieman enemmän mitä lujempaa mennään...
      Aikaisimmissa veneissä on jopa hieman enemmän nostettu.
      Vanha ohje on että trimmit pois ja sitten nostaa vetolaitetta/moottoria kunnes potkuri alkaa pikkasen luistaa/kierrokset nousee ja vauhti ei enään nouse (samalla kaasuasennolla). Puolen metrin aaltoja niin pysyn noin nollassa.
      Vetolaitteen alhaalla olessa se taitaa näyttää yli -5. Jokainen vetolaittella voi olla hieman heittoa lukemissa, mutta kokeile yllä olevan ohjen mukaan niin löydät oikeat trimmit eri vauhdeille ja kelille.

      • Anonyymi

        Olen aina etsinyt parasta nopeutta ko. tehoasetuksella. Trimmilukemat ovat olleet siellä -3 ja -4 seutuvilla.
        Paras nopeus tällä veneellä on melko flättinä eli keula hyvin alhaalla.
        Nostan usein keulaa, koska on epämiellyttävää ajaa keula alhaalla. Aallokosta tietenkin riippuen.
        Kavitointiahan se tietenkin on ja sainkin eräältä kokeneemmalta sisäperäveneiljältä kuulla, että tuo maalien lähtö kuuluu pelin henkeen.
        Hän sanoi, että siitä ei ole mitään vaaraa potkureille ja ne kyllä kestävät sitä kohtelua pitkään.
        Teräspotkureissa ei tietenkään tarvitse maalien kanssa hätäillä, mutta taitavat olla melko kalliita tavalliselle sunnuntaiveneilijälle.
        Kiitoksia kommenteista, sillä halusin kuulla muidenkin ajatuksia tästä asiasta.
        T. AD31


      • Anonyymi

        Mulla ei pysty trimmejä nostamaan kokonaan ylös, kun vene kallistaa liukunopeuksilla aina oikealle ja vauhtia/kierroksia nostaessa entistä enemmän. Kun keulaa ei saa ylös, niin huiput jää 30 solmuun. Erityisesti A6:silla pitäisi mennä reilusti yli - ja niin ollen huippukierrokset jää varmasti pari sataa maksimista.

        "Kad32"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4849
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4413
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2871
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1675
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1603
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe