Kauppalehden mielipidepalstalla eräs amerikkalainen liikemies kirjoitti tänään kohtelustaan Finnairin lennolla New Yorkista Helsinkiin. Emännät olivat jälleen kerran olleet aivan hirvittäviä. Finnairilla tuntuu olevan todella paha ongelma henkilökuntansa kanssa. Valtion yhtiöistä tai instansseista huonoa palvelua saa nykyään enää vain Finnairilla. Lukekaa ihmeessä Kauppalehden kirjoitus joulupukin lentoyhtiöstä.
Finnairin emännät
15
3577
Vastaukset
- myötätuntoinen
Olin aivan järkyttynyt luettuani viestisi. Aivan kauheata ja kamalaa. Hyvä että täällä joku kiinnittää huomiota todella tärkeisiin asioihin. Mies oli varmaankin ollut todella hyväntuulinen mutta ilkeät emännät olivat saaneet hänet lennön aikana huonolla palvelulla suunniltaan. Kiitos että jaksoit raportoida meille kaikille tuosta surkeasta ihmiskohtalosta.
Tsunami-kuolonuhrien määräksi täsmentyi 178 suomalaista
Ainakin 200 autoa lunastukseen kolarisumasta- Yx vaan
...ethän vaan sattumalta ole lentoemäntä?
- Matkustaja
Onko Finnair joulupukin kuljettaja?
Perjantai 18.3.2005, Kauppalehti, Mielipide, sivu 21
LAURI OLANDER/KL-ARKISTO
Joulupukin yhtiö? Kirjoittaja ei ollut tyytyväinen Finnairin palveluihin.
Kansainvälisenä salkunhoitajana ja amatöörihistorioitsijana minulla on ollut vuosien varrella tilaisuuksia vierailla Suomessa ja tutustua ainakin pinnallisesti Suomen historiaan, kulttuuriin ja politiikkaan.
Olimme päättäneet perheeni kanssa lähteä Suomeen tapaamaan joulupukkia. Pursuimme jouluiloa saapuessamme J.F.Kennedyn lentokentälle ja alkaessamme jonottaa lähtöselvitykseen joulukuun 22. päivä.
Hyvin ystävällinen virkailija hoiti pyhimysmäisen kärsivällisesti suurehkon ryhmämme lähtöselvityksen. Minulla on seitsemän lasta, ja lapsemme olivat saaneet houkuteltua matkallemme mukaan kaksi ystäväänsä. Lapsemme ovat 18-, 16-, 15-, 13- ja 12-vuotiaita ja kaksosemme 8-vuotiaita sekä lastemme ystävät 18- ja 13-vuotiaita.
Vaimoni voi hieman pahoin, joten pyysin lähtöselvitysvirkailijaa siirtämään meidät kaksi lentokoneen liikematkustusluokkaan. Virkailija selvitti hämmentyneenä, että lisämaksu olisi 1 600 dollaria, mutta otti vastaan kuitenkin American Express -korttini veloitusta varten.
Sitten tapahtui jotakin odottamatonta. Joulupukki taisi supattaa jotakin virkailijan korvaan, sillä seuraavaksi hän ilmoitti, että hän siirtää meidät bisnesluokkaan ilman lisäkorvausta. Kaikki alkoi siis hyvin.
Tarkoin varjeltu bisnesluokka
Saavuimme lähtöportille, ja tuolloin Finnairin mysteerinen puoli näyttää merkkejä. Lähtöajan ohittuessa tuli selväksi, että lentomme olisi myöhässä, vaikka mitään asiaan liittyvää kuulutusta ei ollut tehty. Pitkän viivytyksen jälkeen nousimme koneeseen ja istutimme lapsemme paikoillensa niin, että nuorimmat tyttäremme istuivat niiden sisarustensa vieressä, jotka olivat heille kaikkein läheisimpiä.
Lennon ensimmäiset puolitoista tuntia menivät mutkitta huolimatta bisnesluokan lentoemännästä, jonka mielestä oli ikävää tarjoilla ilman lisäkorvausta liikematkustusluokkaan siirretyille turistiluokan matkustajille. Bisnesluokan muita matkustajia olivat kaksi 8-vuotiasta tyttöä sekä yksi pariskunta ja vauva.
Pian yksi lentoemännistä tuli kertomaan, että toinen kahdeksanvuotiaista tyttäristäni oli alkanut itkeä. Ryntäsin heti koneen takaosaan ja rupesin lohduttamaan häntä. Mutta hän sanoi jotakin, mikä saa useimmat isät hämilleen: "Haluan nähdä äääiiiidiiin!"
Kävellessämme kohti koneen etuosaa jouduin vaikean pulman eteen. Yksi turistiluokan lentoemännistä esti pääsymme koneen etuosaan sanomalla, että emme voi kävellä yhtään peremmälle. Liikematkustusluokan matkustajia ei voi häiritä.
Lentoemännän kääntäessä katseensa poispäin hiivin koneen etuosaan ja toimitin kalliin lastini vaimolleni. Samalla lentoemäntä koneen turistiosastolta tuli sanomaan, että minun pitää viedä tyttäreni välittömästi omalle paikallensa taataksemme liikematkustusluokan kahden lapsen ja vauvan hyvinvoinnin. Pyysin häneltä kymmenen minuuttia lisäaikaa, mutta hän kielsi tämän vetoamalla käskyihin tavalla, josta Mooseskin olisi ollut ylpeä.
Tajusin, että aikani tarkoin suojellussa liikematkustusluokassa olisi ohi. Ilmoitin lentoemännälle siirtyväni itse tyttäreni kanssa istumaan turistiluokkaan, jossa muutkin lapseni olivat.
Mietiskellessäni silmät kiinni karkotustani liikematkustusluokasta minut herätettiin tylysti todellisuuteen. Määräilijä oli jälleen luonani, koska hän halusi puhua kanssani. Jos olisin itse maksanut täyden bisnesluokan hinnan, olisin saanut häiritä kanssamatkustajiani haluamallani tavalla. Kun vetosin aiempaan tarjoukseeni maksaa kalliimmista lipuista, hän rupesi läksyttämään minua kyvyttömyydestäni hillitä lasteni käyttäytymistä.
Hänen mielestään ollessani kyvytön kontrolloimaan lasteni käyttäytymistä minun ei tulisi jättää heitä yksin istumaan turistiluokkaan.
Lentoemäntä lopetti keskustelun lyhyeen sanomalla, että käyttäytymiseni vuoksi minut on häädetty turistiluokkaan loppulennon ajaksi.
Paluumatkamme Kittilästä Helsinkiin oli myös mielenkiintoinen. Lentoemännät eivät tarjoilleet juomia lainkaan lapsille. On olemassa kai menettelytapa, jonka mukaan rahoja säästetään niiden kohdalla, jotka eivät osaa valittaa. Palasin Kittilästä vaikuttuneena (missä vietimme upeita lomapäiviä Englannista saapuneiden brittiystäviemme kanssa), mutta vakuuttuneena siitä, että Kittilään tulisi matkata joulupukin reellä tai Ryanairilla.
TOM SHRAGER
sijoittaja, salkunhoitaja New York- päässä
Uskomatonta!
Jätkä valittaa, että "vaimon pää on pipi, niin pitää päästä ilmaiseksi bisnekseen". Voi hyvä ihme ja hellantuuteli sentään.
Lentomatkustajana ja nimenomaan bisnesmatkustajana arvostan Finnairin lentoemännän toimia asiassa. Kaikki bisnekseen kuulumattomat tulee totisesti pitää sieltä ulkona. Minkälaiset vanhemmat muuten matkustavat eri luokassa kuin heidän lapsensa? Miten se pää nyt kipeytyy vähemmän siellä bisneksessä? Varmaan siksi, että siellä ei ole niitä huutavia lapsia. Jos maksaa enemmän, täytyy saada enemmän. Ja viiden penskan ralli bisnes-turisti-bisnes ei ole millään lailla hyväksyttävää. Kaiken kaikkiaan suurin vääryys tuntui olevan se, että joku kehtaa pyytää lisähintaa moisesta kyydistä. Eipä voi muuta sanoa kuin että uskomaton pelle. Oikea klovnien klovni. Finnairin palvelusta on muuten kokolailla kehnoa, mutta tähän asiaan se ei vaikuta. Tässä toimittiin aivan oikein. Hyvä! - Kommentti
päässä kirjoitti:
Uskomatonta!
Jätkä valittaa, että "vaimon pää on pipi, niin pitää päästä ilmaiseksi bisnekseen". Voi hyvä ihme ja hellantuuteli sentään.
Lentomatkustajana ja nimenomaan bisnesmatkustajana arvostan Finnairin lentoemännän toimia asiassa. Kaikki bisnekseen kuulumattomat tulee totisesti pitää sieltä ulkona. Minkälaiset vanhemmat muuten matkustavat eri luokassa kuin heidän lapsensa? Miten se pää nyt kipeytyy vähemmän siellä bisneksessä? Varmaan siksi, että siellä ei ole niitä huutavia lapsia. Jos maksaa enemmän, täytyy saada enemmän. Ja viiden penskan ralli bisnes-turisti-bisnes ei ole millään lailla hyväksyttävää. Kaiken kaikkiaan suurin vääryys tuntui olevan se, että joku kehtaa pyytää lisähintaa moisesta kyydistä. Eipä voi muuta sanoa kuin että uskomaton pelle. Oikea klovnien klovni. Finnairin palvelusta on muuten kokolailla kehnoa, mutta tähän asiaan se ei vaikuta. Tässä toimittiin aivan oikein. Hyvä!Hienosti kommentoitu, miksi ihmeessä se jonkun perheen pitäisi päästä juoksentelemaan business-luokassa lapsineen, monet ovat maksaneet enemmän lipusta ja varmasti odottavat hieman rauhallisempaa matkaa kuin turistiluokassa on tarjolla.
t. Paljon matkustava - Jippiii
Kommentti kirjoitti:
Hienosti kommentoitu, miksi ihmeessä se jonkun perheen pitäisi päästä juoksentelemaan business-luokassa lapsineen, monet ovat maksaneet enemmän lipusta ja varmasti odottavat hieman rauhallisempaa matkaa kuin turistiluokassa on tarjolla.
t. Paljon matkustavaKehtaa valittaa lehdessä huonosta palvelusta kun itse käyttäytyy noin tökerösti!! Ja sitten suomalaiset siteeraavat tuollaista idioottia täällä tyyliin: "katsokaa nyt, Finnairin palvelu on ulkomaalaistenkin mielestä huonoa, nehän on aina oikeassa!" Bisnesluokan matkustajat maksavat nimenomaan siitä, että saavat olla rauhassa, ei sinne haluta mitään kirkuvia lapsia ja pahoinvoivia äitejä!!
- luokaton
Jippiii kirjoitti:
Kehtaa valittaa lehdessä huonosta palvelusta kun itse käyttäytyy noin tökerösti!! Ja sitten suomalaiset siteeraavat tuollaista idioottia täällä tyyliin: "katsokaa nyt, Finnairin palvelu on ulkomaalaistenkin mielestä huonoa, nehän on aina oikeassa!" Bisnesluokan matkustajat maksavat nimenomaan siitä, että saavat olla rauhassa, ei sinne haluta mitään kirkuvia lapsia ja pahoinvoivia äitejä!!
Miksi ihmeessä pitää äitien ja lapsien lentää.
Kotiin vaan, kun ovat osansa valinneet.
Ei minusta olisi kivaa tai edes sopivaa, jos paljon maksaneena saisin kuulla lasten kirkunaa tai äidin päänsärkyä. Onhan siinä emoillakin kestämistä, tosin hekin ovat ammattinsa ehdointahdoin hakeneet. - edelliselle
luokaton kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitää äitien ja lapsien lentää.
Kotiin vaan, kun ovat osansa valinneet.
Ei minusta olisi kivaa tai edes sopivaa, jos paljon maksaneena saisin kuulla lasten kirkunaa tai äidin päänsärkyä. Onhan siinä emoillakin kestämistä, tosin hekin ovat ammattinsa ehdointahdoin hakeneet.varmaan sinäkin maksaisit jopa viisinkertaisen hinnan päästäksesi businessluokkaan..vain huomataksesi että joku on puhunut itsensä istumaan vaimonsa kanssa samalle puolelle verhoa.
businessluokan palveluun kuuluu tietyt asiat ja minusta emäntä toimi tilanteessa niinkuin itsekin ehkä tekisin. jos lapsia ei oltu siirretty turistista istumaan businekseen, on aina mahdollista siirtyä takaisin turistiin. kukaan ei käy väittämään vastaan.
jäin kyllä kovasti ihmettelemään sitä, miten mies ja vaimo saattoivat jättää lapset istumaan taakse? oliskohan niillä käynyt jenkkiläiseen tyyliin mielessä että kun nostaa tarpeeksi ison metakan, kaikki asiat järjestyy? ja ehkäpä he eivät ymmärtäneet että UG business on eri asia kuin maksanut business..?
- kiitolliset ulkomaalaiset.
Käykääpä kattoon netissä ulkomaalaisten, ei kateellisten suomalaisten lentomatkustajien kommentteja Finnairista. Enimmäkseen positiivista:)
Finnair - by Nick Pisani
21 March 2005
I flew with them London to Shanghai (Pudong) via Helsinki. You get big seats, not beds, but the fare was one third that of Upper Class on Virgin, which flies direct from London. I paid about £1400 return. Changing planes in Helsinki is easy because the terminal is so small, and it only adds about an hour to the journey. On board, the seat is very comfortable. The service is excellent and the food and drink way above average. The menus are comprehensive and so is the choice of wines and other drinks. You get noise reduction headphones and a great big tv screen all to yourself - it's twice the size of some airlines. The return flight was an hour late leaving Shanghai due to air traffic control problems, but it arrived in Helsinki only half an hour behind schedule, and they managed to transfer me and my suitcase onto the connecting flight to London, which already had "final call" on the board. Amazing. In short, they were terrific. And to cap it all, apparently Finnair will have beds too by the end of the year.
Finnair - by Jonathan Stiles
9 January 2005
The things people have said here about Finnair - the good: smooth and efficient - and the not so good: food that leaves something to be desired and lack of leg room - are, in the main, quite true. I use Finnair regularly between Turku and LHR but also sometimes Turku and BKK. Once I was travelling back to Turku on Finnair from London following a bereavement, crying silently, facing the window and looking out at the clouds, oblivious to the usual activities of staff and fellow passengers; at some point I looked round and one of the stewards caught my eye and in a split second said, "Cognac, Sir?" I managed a smile and replied in the affirmative. He rushed off and found the bottle and never left me alone after that: he kept coming back to refill my glass. I was immensely impressed by the swiftness with which this man had read the situation and the speed of his reaction. It is this kind of attention that secures long-term loyalty.
Finnair - by Etienne Bock
6 January 2005
Paris-Helsinki and back in business class. After a very quick check-in I was able to use AF lounge in Paris which is comfortable. When arriving in the plane (an A-321) a flight attendant took passenger coats and served us a refreshment. During the flight, a very good meal was served with all the drinks that one could imagine. Seats in C-class are 2x3 abreast seating and very wide - especially if you get the left side (seats A&C). Before landing, the arrival gate and a map of Helsinki's airport are shown on the video screens - this airport is one of the most beautiful I've ever seen. (It is very pleasant and convenient).
Finnair - by Linda Gallagher
1 January 2005
Flew business class overnight flights LON - Beijing and BKK - LON. Check in efficient, friendly and quick, access to Virgin lounge in LHR and Qantas lounge in BKK. Flight attendants polite, friendly and helpful throughout. Good selection of food and wine but not so good on entertainment. Plenty of seat pitch but my biggest disappointment was that the seat did not recline very much and i find it very hard to sleep sitting up (practically), a shame because there was plenty of room for it to recline if only it would. I gather from other comments on this board that this is to be addressed next year. Cheaper business class than other carriers so on the whole good value for money.
Finnair - by Andrew Chung
28 November 2004
Round trip AY flight LHR to HEL. The plane was pretty clean, the plane had a little smell - like sour dough bread. The interior is nice, blue and white. The flight attendants were not talkative, but had a smile on their face. The food was pretty good, not enough - but I am glad that I was able to get a hot meal. The only weird thing is, the almost 3 hour flight has not headphones. They play comedy with English subtitles. For a 3 hour flight, it would be nice to have headphones. Also their VIP lounge in HEL is very nice! Ground staff in HEL are very friendly and speak excellent English.
Finnair - by Bec Morris
21 November 2004
I flew Finnair recently from Singapore to Bangkok. I was surprised at the age of the crew, about my age mid 50's. Not a problem with their age, only the manner in which they approached the customers. One stewardess shouted " TEA ...COFFEE..." at me. Not many smiles, I felt that they were jaded with their roles. Maybe its time to look for a role on the ground (but not in Customer Service)
Finnair - by Pierre E. Leblache
21 October 2004
Bangkok-Hong Kong, Business Class. This route is flown by no less than 11 carriers, including some good service heavyweights such as Cathay Pacific and Thai. Very few airlines offer First Class, so Business is the best level of service available in most cases. Finnair succeeds in delivering a top notch product, with an excellent complete meal on a 2.5 hours sector, and a truly amazing wine list - (the last time I saw a Sauternes offered was on the now defunct AF Concorde service to New York, and Finnair's is a Premier Cru). Seating is comfortable, though the pitch is quite average, but new fully reclining beds will arrive in 2005. Flight attendants are ever present, IFE is good, and the service is overall excellent. While 4 airlines depart on this route within a 1 hour period at a non-peak time (2 pm), Finnair's business class cabin fills up with locals (very few passengers appear to be in transit from Helsinki), no doubt a tribute to the airline's level of service.
Finnair - by Rauno Puolimatka
6 September 2004
Helsinki to Bangkok on business class with Finnair. Because of midnight departure there is a very good dinner buffet available at the Helsinki a/p lounge before departure. Planes are clean and staff is professional. Seats are large but old-style (non-flat); still gives quite good rest. They will renew the seats on 2005 to lie-flat. Food and especially vines are top quality.
Finnair - by John Middleton
10 August 2004
I've flown Finnair business to China twice and been very impressed with the accommodation, service and entertainment. The quiet efficiency of the friendly staff and the excellent wine list are exceptional. I have also flown Virgin Upper Class to China and enjoyed the experience, but their prices do not match the excellent value-for-money that Finnair business does. Helsinki-Vantaa is also a very pleasant airport, with decent facilities and helpful staff. As a frequent visitor to China, Finnair have positively secured my future custom.
Finnair - by Stephan Hale
15 July 2004
Business Class, Berlin - Helsinki - Beijing return. First time I'd ever flown Finnair, and was absolutely delighted. Every single leg was exceptional in service (extremely attentive, friendly, and with a sense of humour, which certainly helps on long flights). Plane was a little older (without feeling shabby) coming back, so no in-built screens. However it turned out to be even better: Provided with personal DVD players, with own choice of discs. Excellent selection of very high quality meals and snacks. Would now prefer to fly only with Finnair on future flights to China.
Finnair - by A Sobeslavsky
30 June 2004
30.06.2004 economy from Helsinki to Berlin. Best flight I ever had, friendly, punctual, good meals, very good.
Finnair - by Veiko Asu
6 June 2004
HEL-BKK : good service, affordable price. Can't complain about meals. FA's were helpful and nice. BKK check-in: the clerk changed his previous orders about my baggage causing some problems- not so pleasant feeling. Yet, all in all, a good experience with Finnair service.
Finnair - by Marcus Weiden
31 March 2004
Finnair flight from Amsterdam to Helsinki recently and was very pleased with the service: professional, friendly and punctual. Their new stylish Airbuses with a good legroom put the old Boeing 737s to shame.
Finnair - by John Ho
31 March 2004
Finnair Business class from BKK to HKG. The service is really basic as if they tried to serve the meal and have their break as soon as possible. During the flight I hardly see any crew walk around but all hiding at the meal station chatting to each other. Foods is basic. I took CX business class to BKK before there is a big contrast between Finnair and CX.
Finnair - by Rodolfo Carter
30 March 2004
I flew from Santiago to Stockholm, doing a lot of connections, to reach my final destination, and I have to say that the last part (Manchester to Arlanda) it was really great because Finnair. All the staff on the ground and the FAs were absolutely outstanding about service, always polite and professional. The plane it was nice, clean, and comfortable, and the departure it was punctual. The food and drinks average, but the "blue environment" of the cabin (seats, windows and the eyes of the female crew) it was were enough for me . After a tough travel, Finnair made the beginning of my visit to Sweden quite unforgettable.
Finnair - by Lars Kjellberg
16 March 2004
Flight from Helsinki to Miami, Feb 5th 2004. I usually don't complain when flying economy because the price is better. This flight however included a tiny warm meal and a microscopic bagel. The staff took the longest break ever when the meal was served. When I asked for a bottle of water they offered me a glass. I asked why, as it's much cheaper than alcohol - they replied angrily that was their policy. During the last stage of the flight a person got sick and the stewardesses looked very nervous and were running like rabbits - not at all professional. When there was a fight with some drunk passengers, the captain ordered the flight to be alcohol free. Everybody was affected because of some retards and a bad decision by the captain.
Finnair - by Mira Raikkonen
11 March 2004
Flown Finnair several times. Always feel safe and well looked after. Skilful and careful pilots (smooth touch downs) and attentive cabin staff. What they could do is improve the food in economy. In business it's better, but economy suffers from serious downsizing in portions and it's almost always something cold. And as with all airlines, the tea is probably dishwater. Why save on a few teabags?
Finnair - by Richard Bevan
26 February 2004
I flew Finnair from Helsinki to Budapest (2 weeks before this I flew the same route on Malev). Finnair plane an old MD80, all the luggage bins were full (flight about 50% full), the plane looked old and parts like the coat storage were out of order. The only meal served was cold breakfast (a much better hot breakfast served on Malev). I would never choose Finnair myself - the fare was 3x the price of Malev . The flight was economy class only - sub-economy service on an old plane for a business class fare. 900 euros for Helsinki-Budapest return !
Finnair - by Roberto Rubio
6 January 2004
BKK to HKG (Economy Class). Although it's a short flight, I got a very good meal with hot bread and wine. You could choose between an Asian or Western meal. I was surprised that their flight attendants speak several languages which is not the case in many airlines. In spite of the fact that the aircraft was not a new model, seats were OK and the IFE too. I would fly Finnair again, especially considering their low fares and good on-board service.
Finnair - by Petri Pasanen
1 January 2004
Helsinki - Jakarta and found the service not bad at all. The crew were very friendly and helpful, IFE (no PTV'S) so not good as Garuda, SQ or MH but its ok, meal was awful but overall its nice for the price! But in the future think will choose Garuda or other Asian career.
Finnair - by Nancy Hillier
31 December 2003
We flew Finnair London return to Bangkok business class in November 2003. The service was excellent, good legroom and great food. The champagne was free-flowing and the extras useful and of high quality. Cabin crew are friendly and don't discriminate against non Finns! The prices put B.A. to shame.
Finnair - by Xuess Wee
8 October 2003
Took Finnair SIN-BKK and vice versa. Airplane model used on both flights were MD-11 which I presumed must be an old model since I have never heard of it! Plane was clean and large, leg space was good, there was no personal screen (I did not expect one considering the cheap price) but the seat is SO small! This flight continues on from BKK to Helsinki - how do people survive such a long flight with so small a seat ? The stewardesses were functional - or at least I did not get one that was sparkling. Pretty robotic about their work. 4 languages were used on the flights - Finn, English, Thai and Mandarin, which was amazing. I was surprised they served metal cutlery with the meal considering the security concerns these days. Food was awful on the SIN-BKK sector (aged creamed pasta with bitter pomelo salad) but the food served on the return journey was better (fried noodle with fish and fruit & ham salad). It was all right for the price I guess but I had better impressions from Finnair's competitors on the same sector - SAS, Thai & SQ.
Finnair - by Bartek Dzik
1 October 2003
In September I flew Finnair economy class HEL- HKG (via Bangkok) return and HEL-WAW. Finnair uses old MD-11 so there are no PTV's in economy, but the seats are very comfortable and the legroom is also very good. Food is average, but they provide metal cutlery in economy (!). FA's very friendly, drink service is excellent. The ticket was quite cheap. Overall, it was a very nice experience and I can recommend this airline to everyone.
Finnair - by Andreas Aeberhard
15 July 2003
I flew Finnair (first time) 862/863 from Zurich to Helsinki and back. I was surprised by the great service , the friendly crew and the very good legroom on their A320. I can only recommend this airline.
Finnair - by S Warmer
8 July 2003
In January I flew Finnair from Helsinki to Singapore. Very modern plane, great service only pain was the stop in Bangkok when most passengers left - the remaining 6 got to watch the cleaners in action. Would have been nice to have a quick walk around the airport rather than dodge cords and dusters.
Finnair - by Leszek Wikariak
23 January 2003
In December I flew Finnair for the first time, Bangkok - Helsinki - Hamburg, and I was very pleased with the service. Finnair must provide one of the best and fastest routes from Bangkok to Europe - good service onboard and good connections from Helsinki. Next time I will check their flight to Hong Kong.
Finnair - by Leszek Wikariak
06 September 2002
I recently flew JFK to Helsinki Vantaa on their MD-11. I was really surprised with their service and travel comfort. Chicken and potatoes were great - salad too. They were offering many drinks (red or white wine, vodka with any juice) and you could drink as much as possible. I must also say that the flight crew was excellent, smiling stewardess, very good pilots
Finnair - by Peter Shepherd
28 June 2002
I flew Finnair for the first time in April - business class from Bangkok to Helsinki and on to Berlin after a flight with Qantas from Sydney. I returned later from Amsterdam again through Helsinki and to Bangkok. The original reason for booking was that the Finnair ticket was much cheaper than the Qantas business class to Europe. I must say I was very pleased I made this choice. As a very frequent traveller on many airlines, I believe the Finnair business class product equal to anything I have experienced and better than most. I found all the flights excellent in every way. The service in a packed front cabin on the first flight could not have been better. What a pleasure to be served by friendly staff, who are obviously enjoying their job! Helsinki Vantaa must be the best way for entering and leaving Europe - well designed, efficient, not crowded, friendly and a great First Class lounge. I have already booked further flights with Finnair for later in the year and the friendly treatment from the airline has convinced me to stop over for a few days to get to know Helsinki.
Finnair - by Ian Vagg
07 June 2002
I flew Finnair business class recently from Singapore to Bangkok and was impressed with their excellent service and cabin - the service was much better than our previous business class flight with Qantas. The Finnair food and drink was great - especially their vodka.
Finnair - by Andre Hendrickx
20 May 2002
Finnair is great - Ihave flown several times with Finnair from Brussels to Bangkok via Helsinki. Always on time, with very friendly staff on board - food is okay and most important if you booked in time they are very cheap. I can recommend them to everyone!
Finnair - by H Myra
17 April 2002
I boarded a full Airbus A320 Finnair flight at Heathrow. The plane was clean and new, seats in good condition, nice blue and white colors. Cabin crew was courteous and organized, clear announcements, monitors above showed the ground during the take off and flight. The food was good and served quickly, nothing fancy but satisfying. The seat was comfy and leg room sufficient. The A320 operated well and smoothly. Crew uniforms were clean and everyone spoke both finnish and english. All in all an excellent flight and I would recommend Finnair to anyone!
Finnair - by B de Carro
15 April 2002
Travelled on a daytrip to Helsinki from London in Business. Generous food service and excellent service. Finnair must be offering one of the best business class products for intra-European trips. Sure the crew is not the most dynamic but they are courteous and very tentative. Small details add to the picture - eg freshly squeezed orange juice for breakfast and cameras showing start and landing.
Finnair - by V Klackenberg
11 April 2002
I just flew Finnair transcontinental service from Helsinki-New York and I can only praise them for their in-flight service. Being a Swede I am usually forced to choose SAS on transcontinental flights but I tried Finnair this time. Well-mannered, polite and efficient flight attendants, excellent beverage service (you even get a little bottle of water in the seat pocket in front of you to help you ease your thirst throughout the flight), tasty meals and upon request a small snack like soup in between meals! All this in economy class! Keep up the good work Finnair!
Finnair - by A Nandipati
10 April 2002
I have flown on this on routes, LHR-Helsinki, FRA-HEL, LHR-HEL-PEK. The London to Helsinki flight was the latest one and very good. It had reasonable seating, and decent vegetarian breakfast - they had little screens that came down, and showed Legally Blonde, with Finnish Subtitles, but no audio From FRA-Helsinki, it was the same good service like LHR-HEL. This time they showed the Simpsons again no audio, but Finnish Subtitles - it's better than nothing. The stewardess were polite, when needed. The LHR-HEL-PEK flight was good, entertainment this time was with audio, and offered Chinese, English, Finnish and German programmes. The vegetarian food wasn't that good, but at least they gave unlimited amount of rolls! The Attendants were very hospitable, and I enjoyed my long flight to Helsinki. The seats though could be a bit bigger. The airport in Helsinki-Vantaa is so good - nice and small but very modern.
Finnair - by Ramier Berg
28 October 2001
I flew Finnair from Stockholm to Milan and Dublin this autumn and I have to say I really enjoyed the flights. You could feel you are in good hands, service was efficient and friendly. You could see the crew really enjoyed they work and wanted to do it well.
Finnair - posted by Michael Devor
FINNAIR is a good airline. I have flown them twice from New York to Helsinki to Stockholm. Their hub is wonderful - very comfortable, not too big, not too small, nice wooden floors, with good shops, Duty Free and all and the people there are very friendly. I wish that more airports were like Vantaa. Finnair service is good and efficient. The legroom is decent, not great. They are exceptionally good with the beverage service, coming down the aisles regularly through the night with orange juice and water, and generous when they do a trolley drink service, saying to a passenger, go ahead, have another drink - impressive. Where they don't do well is food, which is almost non- existent. On the New York to Helsinki flight they give you a very small piece of meat and a side of something, could eat it in 2 bites. Hence, I purchased Duty Free candy to help fight the hunger pains and now I eat before flying Finnair. The breakfast was a tiny sandwhich and a joke. The crews are friendly, more so efficient, but everyone speaks English as well as other languages well, a big plus. I would recommend Finnair to others - but brown bag something from home or the airport cafeteria. Starving for 8 hours is no fun.
Finnair - posted by Terry Wiskin
Finnair economy class, Helsinki - Gatwick. An early morning flight so breakfast was served. Four miniature apple pancakes with a very sweet apple sauce. I don't have a sweet tooth, particularly the morning. The comments I heard from both Finnish and British passengers about the "meal" were quite interesting, including: "Baby food", "how much sugar in this muck!" "Let's forget this and have bacon and eggs at Gatwick". At least the flight arrived early so I was able to have a decent breakfast in a restaurant before starting the day. No other complaints about the flight, and none about the service, but I think Finnair should re-consider their meal choices. Their old standard of cold cuts, cheese, tomato, cucumber, might have been unimaginative but far more palatable.
Finnair - posted by Peter Jacobsson
I fly Finnair regularly from Stockholm to Milan, Barcelona and Dublin. Their business class is better than in SAS, the wine cellar is excellent and the service is efficient - maybe a little bit too "cool" to someone else but I like it.
Finnair - posted by Mario Tapio
I have flown Finnair several times from Central Europe to Tokyo and Peking, via Helsinki . These flights have always been comfortable, especially Finnair's home base Helsinki Vantaa airport is great. No wonder it is ranked number one in Europe.
IMPORTANT NOTE
Comments and opinions contained in these pages do not represent the views of Skytrax. All features contain unsolicited input from site visitors, and we seek to exercise the minimum level of editorial control and censorship to ensure the widest debate and platform for customer opinions. We will not publish submissions that contain abusive language. We do not guarantee to publish all opinions submitted- turistista ei juuri puhuta
Positiivitse kommentit olivat muuten BISNESluokasta, eikä turistista.
Sitähän voi hyvin verrata tavalliseen Finskin tarjoamaan palveluun. - Ä.Kääpiö
turistista ei juuri puhuta kirjoitti:
Positiivitse kommentit olivat muuten BISNESluokasta, eikä turistista.
Sitähän voi hyvin verrata tavalliseen Finskin tarjoamaan palveluun.Ehkä kaikki kirjoitetut kommentit ovat bisnesluokasta siitä syystä, että olisi aika paljon vaatia keskiverto kanarian lomalentolaista kirjoittamaan jotain näinkin vaativaa englanniksi? Tai millään kielellä hyvänsä. Eihän niillä muutenkaan siitä palvelusta oo paljon voinut jäädä mieleen, tuskin muistavat muuta kuin lähibaarin nimen koko matkasta. Ja sama pätee reittilennoilla, ainakin siellä karvalakkiluokassa.
- Ylikääpiö
Ä.Kääpiö kirjoitti:
Ehkä kaikki kirjoitetut kommentit ovat bisnesluokasta siitä syystä, että olisi aika paljon vaatia keskiverto kanarian lomalentolaista kirjoittamaan jotain näinkin vaativaa englanniksi? Tai millään kielellä hyvänsä. Eihän niillä muutenkaan siitä palvelusta oo paljon voinut jäädä mieleen, tuskin muistavat muuta kuin lähibaarin nimen koko matkasta. Ja sama pätee reittilennoilla, ainakin siellä karvalakkiluokassa.
Lomalennoilla ei ole bisnesluokkaa. Lomalennoilla ei ole myöskään turistiluokkaa. On vain yksi karjaluokka.
Karjaluokassa ja turistiluokassa matkustavat ihmiset eri konseptilla. Turistiluokan ihmiset ovat usein työmatkalla ja osaavat englantia varsin hyvin.
Keskiverto Kanarianmatkaaja ei edes eksy noille sivuille. Ei sinne tietään löydä juuri turistiluokan reittilentojakaan tekevä. Sinne löytävät mitä todennäköisimmin tiensä juuri kulta- ja platinakerholaiset, jotka usein myös matkustavat bisneksessä. Siksi suurin osa kommenteista on bisnesluokasta, josta SAA hyvää palvelua -myös Finnairilla.
Sinun kokemuksesi kantavuutta reittimatkustajana tosin epäilen kommenttisi vuoksi, eikä päättelykykysikään parhaimmasta päästä ole -muutoin olisit osannut vastata kysymykseesi ihan itse. - Ä.Kääpiö
Ylikääpiö kirjoitti:
Lomalennoilla ei ole bisnesluokkaa. Lomalennoilla ei ole myöskään turistiluokkaa. On vain yksi karjaluokka.
Karjaluokassa ja turistiluokassa matkustavat ihmiset eri konseptilla. Turistiluokan ihmiset ovat usein työmatkalla ja osaavat englantia varsin hyvin.
Keskiverto Kanarianmatkaaja ei edes eksy noille sivuille. Ei sinne tietään löydä juuri turistiluokan reittilentojakaan tekevä. Sinne löytävät mitä todennäköisimmin tiensä juuri kulta- ja platinakerholaiset, jotka usein myös matkustavat bisneksessä. Siksi suurin osa kommenteista on bisnesluokasta, josta SAA hyvää palvelua -myös Finnairilla.
Sinun kokemuksesi kantavuutta reittimatkustajana tosin epäilen kommenttisi vuoksi, eikä päättelykykysikään parhaimmasta päästä ole -muutoin olisit osannut vastata kysymykseesi ihan itse.Minä taas epäilen hiukan älynlahjojasi, et nimittäin tajunnut kysymykseni retorista luonnetta. Mutta siinä olet oikeassa että minun kokemukseni reittilennoista ovat rajalliset; ne rajoittuvat pelkästään sinne verhon etupuolelle.
- Ylikääpiö
Ä.Kääpiö kirjoitti:
Minä taas epäilen hiukan älynlahjojasi, et nimittäin tajunnut kysymykseni retorista luonnetta. Mutta siinä olet oikeassa että minun kokemukseni reittilennoista ovat rajalliset; ne rajoittuvat pelkästään sinne verhon etupuolelle.
Hyvä Ä.Kääpiö,
Ivalliset kirjoitukset ovat harvoin jotain muuta, kuin retorisia. Sinun kirjoituksesi ei ollut poikkeus.
Halventavat kirjoitukset houkuttelevat myös kommentoimaan retoriseen kysymykseen. Tässä tapauksessa kommentoija, siis sinä, esittää retorisena todella typerän väitteen, josta huomaa, ettei ivaa tavoitteleva kynäilijä edes ymmärrä, mistä kirjoittaa.
"Retorisen kysymyksesi" tarkoituksesi oli vain ja ainostaan
a) halventaa kaikkia muita, jotka matkustavat joskus jossain muussakin, kuin bisnesluokassa
b) korostaa omaa ylemmyttäsi: sinähän olet VAIN bisnesluokan asiakas ja bisnesluokan asiakkaat ovat NIII-IIN hienoja ja kultivoituneita. Kukaan muu, kuin bisnesluokan asiakas, ei ole älykäs, saati koulutettu
c) pönkittää omaa itsetuntoasi edellä mainituilla tavoilla
Sivumennen sanoen itsetunnossasi tuntuu olevankin todella pahoja puutteita.
Tässä yhteydessä olisi sopivaa kysyä, minkä värisellä kortilla matkustat. Siitä paljastuisi sekin, kuinka montaa kertaa todellisuudessa olet lentokoneeseen edes astunut.
Tapasi esittää asiasi viittaa firman rahoilla matkustavaan vastikään matkustusta vaativaan työhän päässeeseen teinipoikaan, jolle on lentokoneeseen pääsy kihahtanut hattuun. Tee sitä nyt ensin muutama vuosi tiheämpään tahtiin, niin huomaat, että lentokoneen käyttäminen on sama, kuin käyttäisi bussia. Ei se sen kummallisempaa ole, eikä se verho jaa ihmisiä älykkäisiin ja vähemmän älykkäisiin.
Btw, hyviä lomamatkoja vain. Koko perheen bisnesliput ovat varmasti hintansa väärtejä. Ethän tietenkään charteriin tai turistiin ahteriasi väännä, muutoinhan olisit itsekin typerä juntti, joka ei kykene "haasteelliseen" englannin kieliseen ilmaisuun webbisaitilla.
Ystävällisin terveisin,
Ylikääpiö
P.S. Jos kynäilysi tarkoitus oli saavuttaa jotain muuta, kuin edellä mainitut, kannattaa tarkastaa kykynsä kielelliseen ilmaisuun. Sillä osastolla voi olla vähän petrattavaa. - Ä.Kääpiö
Ylikääpiö kirjoitti:
Hyvä Ä.Kääpiö,
Ivalliset kirjoitukset ovat harvoin jotain muuta, kuin retorisia. Sinun kirjoituksesi ei ollut poikkeus.
Halventavat kirjoitukset houkuttelevat myös kommentoimaan retoriseen kysymykseen. Tässä tapauksessa kommentoija, siis sinä, esittää retorisena todella typerän väitteen, josta huomaa, ettei ivaa tavoitteleva kynäilijä edes ymmärrä, mistä kirjoittaa.
"Retorisen kysymyksesi" tarkoituksesi oli vain ja ainostaan
a) halventaa kaikkia muita, jotka matkustavat joskus jossain muussakin, kuin bisnesluokassa
b) korostaa omaa ylemmyttäsi: sinähän olet VAIN bisnesluokan asiakas ja bisnesluokan asiakkaat ovat NIII-IIN hienoja ja kultivoituneita. Kukaan muu, kuin bisnesluokan asiakas, ei ole älykäs, saati koulutettu
c) pönkittää omaa itsetuntoasi edellä mainituilla tavoilla
Sivumennen sanoen itsetunnossasi tuntuu olevankin todella pahoja puutteita.
Tässä yhteydessä olisi sopivaa kysyä, minkä värisellä kortilla matkustat. Siitä paljastuisi sekin, kuinka montaa kertaa todellisuudessa olet lentokoneeseen edes astunut.
Tapasi esittää asiasi viittaa firman rahoilla matkustavaan vastikään matkustusta vaativaan työhän päässeeseen teinipoikaan, jolle on lentokoneeseen pääsy kihahtanut hattuun. Tee sitä nyt ensin muutama vuosi tiheämpään tahtiin, niin huomaat, että lentokoneen käyttäminen on sama, kuin käyttäisi bussia. Ei se sen kummallisempaa ole, eikä se verho jaa ihmisiä älykkäisiin ja vähemmän älykkäisiin.
Btw, hyviä lomamatkoja vain. Koko perheen bisnesliput ovat varmasti hintansa väärtejä. Ethän tietenkään charteriin tai turistiin ahteriasi väännä, muutoinhan olisit itsekin typerä juntti, joka ei kykene "haasteelliseen" englannin kieliseen ilmaisuun webbisaitilla.
Ystävällisin terveisin,
Ylikääpiö
P.S. Jos kynäilysi tarkoitus oli saavuttaa jotain muuta, kuin edellä mainitut, kannattaa tarkastaa kykynsä kielelliseen ilmaisuun. Sillä osastolla voi olla vähän petrattavaa.Kylläpä jaksoit nähdä paljon vaivaa ventovieraan ihmisen kirjoituksen kommentointiin, ihan olen imarreltu! En ole miespuolinen, enkä teini-ikäinen, mutta matkustan paljon ja kortin väri on sen mukainen. Ja viihdyn hyvin AY:n bisneksessä,siitä kiitos emännille. Muuta en voi kommetoida kun en valitettavasti enää muista mistä tässä ketjussa oli alunperin kysymys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli295554Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144134Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403217IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm512870Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2951397Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861328- 601229
- 791149
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2201143Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3971136