Riistakameran esikäynnistys?

Anonyymi

Riistakamera on hidas reagoimaan ja se pitäisi saada käyntiin kohteen lähestyessä. Esim. auto havaittaisiin 20 m etäisyydellä ja silloin kamera alkaisi lämmetä.
Miten tuo järjestetään?

21

105

Vastaukset

  • Mikä malli? Tutustu laitteen ohjekirjaan, jos et kerro mallia.

    • Nyt en muista mallia, mutta mitä olen aikaisemmin katsellut ei niissä mitään esikäynnistystä ole ollut. Tosin nyt jo on melko nopeasti reagoivia kameroita. Reaktioaika jopa vain 0,6 sekuntia.


  • Ylimääräinen liiketunnistin tai painekytkin kauemmas reitille josta auto on tulossa. Signaali sieltä radioteitse. Vaikkapa langaton ovikello...

    Liiketunnistimen signaalilla herätetään hidas kameralaitteisto. Jos tarjolla on herätystä varten joku sisääntulo niin käytetään sitä. Jos ei niin liiketunnistimen signaalilla käynnistetään moottori, joka heilauttaa kameran lähellä olevaa esinettä johon sitten kameran oma liiketunnistin reagoi. Tämä siis on jeesusteippi-purukumiviritelmä eli halpa jos osat löytyvät valmiina ja ehkä toimii, ehkä ei.

    Parempi ratkaisu: Hanki nopeammin reagoiva kamera.

    • Painekytkintä käyttäen ei tulisi turhia kuvia. Tunnistaako painekytkin auton aiheuttaman paineaallon vai pitääkö kumiputki tms. olla tiehen upotettuna. Miten talvella toimisi?


    • Miten langaton ovikello toimisi talvella ulkona?
      Anturi kameran kuvausvalmiuteen laittamiseksi tarvittaisiin ettei kamera kuvaisi lumisadetta, vesisadetta, heiluvia heiniä ja oksia, lämpötilanvaihteluita, koiria ja kissoja vaan sen auton.
      Puhelinoperaattorit tienaa näiden kaiken, tyhjänkin, kuvaavien kameroiden siivellä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Painekytkintä käyttäen ei tulisi turhia kuvia. Tunnistaako painekytkin auton aiheuttaman paineaallon vai pitääkö kumiputki tms. olla tiehen upotettuna. Miten talvella toimisi?

      ei toimi talvella ollenkaan. oon kokeillut tota nimittäin. letkussa oli sprii, joten se ei voinut jäätyä mutta kun tie oli umpijäässä niin paine ei muuttunut miksikään edes tukkirekan ajettua yli.

      nyt ajattelin tehdä systeemin, jossa pir-anturi ajaa mikroaaltoanturin päälle ja jos mikroaaltoanturikin toteaa liikkeen, sitten hävitetään.
      tämä noin, koska pir toimii olemattomilla virroilla.
      laser-valoveräjä olisi toinen ratkaisu.
      signaalin saa tänä päivänä helposti siirrettyä pitkiäkin matkoja, koska ebayssa on edullisia lora-moduuleita myynnissä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      ei toimi talvella ollenkaan. oon kokeillut tota nimittäin. letkussa oli sprii, joten se ei voinut jäätyä mutta kun tie oli umpijäässä niin paine ei muuttunut miksikään edes tukkirekan ajettua yli.

      nyt ajattelin tehdä systeemin, jossa pir-anturi ajaa mikroaaltoanturin päälle ja jos mikroaaltoanturikin toteaa liikkeen, sitten hävitetään.
      tämä noin, koska pir toimii olemattomilla virroilla.
      laser-valoveräjä olisi toinen ratkaisu.
      signaalin saa tänä päivänä helposti siirrettyä pitkiäkin matkoja, koska ebayssa on edullisia lora-moduuleita myynnissä.

      Pir- anturista taitaa näkyä punainen valo ja olisi siten ehkä huomattavissa ja tuhottavissa. Valokennot ym. tolpissa olevat laitteet mieluusti sivuuttaisin.
      Induktiosilmukka tiessä on näkymättömissä, mutta sen tarkempi rakenne kameralle saakka on selvittämättä. http://www.barriko.com/silmukkaohje.pdf
      Miten syvällä silmukka saa olla?
      Millainen nopeus autolla on oltava?
      Millainen "läppä- rakenne" kameran liiketunnistimen edessä (ettei kuvaa mitä sattuu)?


  • Eikös noi ole tarkoitettu olemaan aina päällä. Mistä ne muuten tietää käynnistyä.
    Sensori ei kuluta virtaa nimeksikään, jos on passiivinen ja kamera haukkaa siivun vain lauetessaan.
    Olen käyttänyt tavallisia järjestelmiä tuolla tavalla ja hyvin on ehtineet mukaan maakohteisiin ja joskus jopa lintuihin.

    • Joo, aina päällä vaikka siten tulee turhia kuvia tuulisina päivinä liikkuvista oksista. Erillinen käynnistyssensori (tai kamera) pitäisi olla vain isommat kohteet kuvaava, hirvet ja autot.

      Mikäli kamera näkee lähestyvän auton kaukaa, saattaa autokin nähdä kameran. Kameran tulisi olla vaikkapa 45 asteen kulmassa tiehen nähden ja siten reagointiaika on lyhyt auton kuvaamiseksi. Nykyinen ehtii kuvata vain pölypilven.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Joo, aina päällä vaikka siten tulee turhia kuvia tuulisina päivinä liikkuvista oksista. Erillinen käynnistyssensori (tai kamera) pitäisi olla vain isommat kohteet kuvaava, hirvet ja autot.

      Mikäli kamera näkee lähestyvän auton kaukaa, saattaa autokin nähdä kameran. Kameran tulisi olla vaikkapa 45 asteen kulmassa tiehen nähden ja siten reagointiaika on lyhyt auton kuvaamiseksi. Nykyinen ehtii kuvata vain pölypilven.

      Linnunpönttö puuhun sopivaan kohtaan, kamera katselee maailmaa pöntön reiästä. Hämäykseksi useamman linnunpönttöä maastoon niin ettei tuo eroa niistä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Linnunpönttö puuhun sopivaan kohtaan, kamera katselee maailmaa pöntön reiästä. Hämäykseksi useamman linnunpönttöä maastoon niin ettei tuo eroa niistä.

      Känny tunnistaa sormenjäljen ja naaman. Luulisi riistakamerankin tunnistavan ainakin hirven ja auton.
      Etsintää vain lisää, eihän kamerat voi vuosisadan takaa olla.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Känny tunnistaa sormenjäljen ja naaman. Luulisi riistakamerankin tunnistavan ainakin hirven ja auton.
      Etsintää vain lisää, eihän kamerat voi vuosisadan takaa olla.

      Kylläpä vaan ovat.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Känny tunnistaa sormenjäljen ja naaman. Luulisi riistakamerankin tunnistavan ainakin hirven ja auton.
      Etsintää vain lisää, eihän kamerat voi vuosisadan takaa olla.

      Ihmiset on vanhanaikaisia ja pitävät oksien kuvista. Mitä tarkempi kuva ja herkemmin otettu - sen parempi. Kuvan lähetysnopeus pitää olla suuri jotta nopeasti näkee oksan kunkin asennon.
      Kameran nimeksi sopii Oksakamera.


    • Nyt etsitään laitetta kuvaamaan vain isoja kohteita (autoa) ja välttämään kaiken muun kuvaamista.


    • Noi tutkat taisi ratkaista Normandian maihinnousun onnistumisen, ne kun suuntasivat it- tykkejä ja sakuilla ei ollut paljon asiaa lähettyville.


  • Varmaan nykyaikaisista kameroista löytyy riittävä herkkyyden alennus oksien kuvaamisen välttämiseen. Myös Bluetooth- yhteydellä saanee kuvat kamerasta puun juurelle tulleen omistajan puhelimeen tarvitsematta Sim- korttia kamerassa.

    Ellei herkkyys ole säädettävissä Bluetooth- käyttö ei maksa vaikka joutavia kuvia onkin paljon. Niin, noh, onko tää unelma vai todellisuutta?



    • Anonyymi kirjoitti:

      Lehti on vuodelta 2013. Nyt on vuosi 2019. Kuudessa vuodessa tietotekniikka kehittyy kummasti.

      Tekniikka kyllä kehittyy, mutta ei käyttökelpoisten sovellusten ilmaantuminen kovinkaan vauhdikasta ole. Ehkä Defalla on, milloin edtinee riistakameroihin?

      "DEFA räätälöi ohjelmistot jokaiseen automalliin. Ohjelma ladataan keskusyksikköön internetin ja USB-liitännän avulla. Tunnistimien herkkyyden säätö sekä tulo- ja lähtöliitäntöjen ohjelmointi käy vaivattomasti DEFA Express -tietokoneohjelmalla."

      https://www.defa.com/fi/Tuote/dvs90-halytin/


  • Kamera haluttaneen pitää sammuksissa ettei se kuvaisi turhan laajasti kaikkea liikettä (tuulessa liehuvia oksia) lähimetsässä.
    Linkin PIR- tunnistimissa taitaa olla myös kapealle alueelle suuntaavia säteilijöitä.
    https://www.instructables.com/id/PIR-Motion-Sensor-Tutorial/

    Sopivan raon läpi kuvaava riistakamera toiminee samoin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.