KIA Rio kytkin

Anonyymi

Tervehdys kaikki KIA merkkisten autojen kytkinongelmien kanssa painiskelevat. Itse ostin kolme vuotta sitten Kia Rion uutena ja auto on kuljettanut minua tähän saakka kaikkiin haluamiini paikkoihin. Auto on pieni, ja siihen tottuminen on ehkä ollut suurin vaikeuteni, mutta eihän auton pienuus tietenkään tullut yllätyksenä - olin vaan suurempaan tottunut. Kytkimen kanssa on ollut alusta saakka vaikeuksia. Kytkin ravistaa. Nuoruudesta muistan, että kun kytkin tuli ns. tiensä päähän, se alkoi ravistaa. Nyt kytkin ravisti kuitenkin uudessa autossa. Edellinen autoni oli automaatti, ja kuvittelin kytkimen ravistamisen johtuvan vain tottumattomuudesta keppivaihteeseen. 30000 kilometrin huollossa kuitenkin mainitsin Järvenpään Delta autossa kytkin ongelmasta. Auton sain takaisin maininnalla, että vikaa ei havaittu. Ravistaminen kuitenkin jatkui, ja n. 50000 km:n kohdalla vein sen taas samaan korjaamoon samasta syystä. Taas vastaus oli, että vikaa ei havaittu. Silloin päätin, että ilmeisesti ei olekaan kyse viasta, vaan ominaisuudesta ja päätin vaan ajaa. Olin jo siihen mennessä lukenut netistä vaikka kuinka paljon Kian kytkinongelmista. Nyt on mittarissa autolla 82000 km ja itsellä 70., ja kaikki toimii. Jos tätä yhden auton kokemusta voi mitenkään yleistää, niin kaikille jotka tuskailette Kian kytkimen kanssa, niin ei muuta kuin tien päälle. 80000 mittariin ja kaikki alkaa toimia.

18

7934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Akan käytössä olevat kytkimet alkavat ennen pitkää ravistelemaan!

    • Anonyymi

      Mullakin on vm. 2016 Rio 1,2 LX 5-vaihteinen manuaali, jonka ostin uutena. Havaitsin saman että varsinkin kostealla kelillä kylmänä kytkimellä oli ravistelutaipumusta mutta lämmettyään toimii ihan ok.
      Ilmeisesti johtuu kytkinlevyn materiaalista kun aikoja sitten on asbesti pitänyt poistaa kytkin- ja jarrujen kitkapinnoista niin se on pitänyt korvata jollain muulla materiaalilla.
      Muistan lukeneeni tällaista jo aikoja sitten muidenkin autojen kestotestiraporteista autolehdistä joten en pitänyt tuota vikana vaan ominaisuutena.
      Entiset autot on olleet muita merkkejä eikä ravistelutaipumusta ole ollut niissä joten kyse lienee vain materiaalivalinnoista.

      Ei tuo nyt mahdottomasti ole haitannut, on vaan kylmällä ja kostealla kelillä tarkempi kytkimen kanssa.
      Pian tulee 40 tuhatta täyteen oman Rion mittariin.

      • Anonyymi

        Sama vika v.2018 hyundai i20 1.2 84hv koneella (sam kuin Kiassa), ravistanut lähes uudest saakka, ongemla esiintyy vain kostealla keliilä ykkösvaihteella pihasta lähtiessä, heti kun auto pääsee liikkeelle ja vaihtaa isommille vaihteille niin ongelma poistuu. Kosteutta pääsee mitä ilmeisemmin kytkinlevylle jostakin. Outo "ominaisuus" mutta kun painaa kytkintä pari kertaa pohjaan ennen liikkeelle lähtöä niin ei ravista niin pahasti


    • Anonyymi

      Vm... 2022 1.2 manuaali, ei minulla ainkaan ole mitään ongelmia ole ollut kytkimen kanssa ei kosteslla kelillä eikä kuivalla... Moottorihan vaihtui G4lA sta... G4lF nnään vuonna 2020..lieneekkö sitten sama kytkin...

    • Anonyymi

      Voihan sen käyttää erihuollossa ei merkkiliikkessä kysymässä ja ottaa dokumenttia jos vaivaa kytkin.. Kysyminen ei paljoa maksa....

      • Anonyymi

        Mitäpä nekään siellä huollossa mahtaa viherpiipertäjien vaatimille kelvottomille kytkinmateriaaleille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä nekään siellä huollossa mahtaa viherpiipertäjien vaatimille kelvottomille kytkinmateriaaleille.

        näkyy samaa vaivaa olevan melkein kaikissa merkeissä...


    • Anonyymi

      Sama vika Rahikaisella. Joskus ravistaa , yleensä toimii moitteettomasti. Hienoa kuulla, että näin on käynyt muillakin, mutta eikunmenoks😄

    • Anonyymi

      Gookleta ,ravistava kytkin ei ole välttämättä rikki...tietoa löytyy

    • Anonyymi

      Oiskohan syyllinen kytkin akselin boori eli urat kytkin akselissa ,siinä pitäisi olla uutena oikea rasva..sitten kun urat kuluu sopivasti niin kytkilevyt alkaa ottamaan kerralla kiinni....tuota ravistelua esiintyy myös muissakin merkeissä uutena
      Ja vanhemmissa vaikka levyt on vasta vaihdettu niin kytkin ravistaa..epäilen että rasvat jäi pois akselilta tai liikkuvista osista..aikansa kun ajelee niin nekin toimii sitten....

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon taulukon mukaan 1,4 bensamoottorissa olisi 200 halkaisijaltaan oleva kytkin ..1,25 moottorissa ja 1,0 225..onkohan uudemmissa jo isompi kytkinlevy kun tarvikkeena vanhempiin 1,25 näyttää 200 halkaisijaltaan olevaa kytkilevyä...

        tuohon uusimpaan näyttää tarvikkeena olevan 190mm kytkinlevy tarjolla
        taulukko väittää kuitenkin 225mm

        jokin noissa tiedoissa ja/tai tarvikeosien mitoituksessa mättää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tuohon uusimpaan näyttää tarvikkeena olevan 190mm kytkinlevy tarjolla
        taulukko väittää kuitenkin 225mm

        jokin noissa tiedoissa ja/tai tarvikeosien mitoituksessa mättää

        Sitähän tässä on ihmetelty.Onkohan 4GlF moottorissa isompi kytkin...2020 tuli uudempi kone mutta nyt myytävissä käytetyissä näkyy 2020 osassa olevan vanhempi mylly..näkee eron ruiskusuuttimien määrästä ja huohontinputkesta,uudemmassa on tukittu huohottimen putken lähtö venttiilikopassa ja ilmanpuhdistin kotelon lähelle on ilmestynyt ilmamäärämittari..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tuohon uusimpaan näyttää tarvikkeena olevan 190mm kytkinlevy tarjolla
        taulukko väittää kuitenkin 225mm

        jokin noissa tiedoissa ja/tai tarvikeosien mitoituksessa mättää

        Onko alkuperäinen kytkin sitten isompi kuin tarvike kun vauhtipyörän kokoa löytyy 267-280 halkaisijaltaan ja moottori vaihtuu 4GlA sta -4GlF 05.2020 tarvikkeet näyttää samaa kytkintä molempiin...


    • Anonyymi

      Minulla on KIA RIO vm 2016. Auton hankittuani sillä oli ajettu 30000 kilometriä. edellinen omistaja lienee liuuttanut kytkintä ja kytkin lopettikin toimintansa noin 5000 ajokilometrin jälkeen. Autossa oli vielä vian huomattuani takuu voimassa! Myyjäliike, Laakkonen ei kuitenkaan ottanut viasta vastuuta, vaan syytti minua kytkimen liuuttamisesta. Pitkähkön asian puimisen jälkeen kytkin oli pakko vaihtaa minun kustannuksellani. Vuonna 2019 uuden kytkimen asennus maksoi minulle hieman alle 1000 Euroa. Uuden kytkimen saatuani huomasin auton ajoon lahtiessä ravistelevan voimakkaasti. Luulin ravistelua viaksi, mutta korjaamoliikkeen (Delta Auto) mukaan kytkintä ei voi millään tavalla säätää, eikä korjata. Nyt auton mittarissa on lähes 170000 km ja uusi kytkin toimii, vaikkakin hyvin erikoisella tavalla. Koska "vika" lienee onkin kyseisen auton ominaisuus, niin olen oppinut sitä käyttämään. Kutsunkin sitä "rauhallisen miehen kytkimeksi". Minä kyllä pärjään kytkimen kanssa, mutta luoja paratkoon, jos joku tottumaton autolla ajaa! Ajoon lähtö on melkoista ravistelua! Muilta osin auto on toiminut lähes moitteettomasti.

      • Anonyymi

        Tuhon tavalliseen manuaalin 1,2 l maksaa kytkin muutaman satasen Virossa.. esim iparts,avaldi jne....työn voi kilpailuttaa autojerryssä...esim kaveri kilpailutti yariksen kytkimen niin hintaa oli 250 kytkin plus työ..se vaan on tyhmää maksaa liikaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuhon tavalliseen manuaalin 1,2 l maksaa kytkin muutaman satasen Virossa.. esim iparts,avaldi jne....työn voi kilpailuttaa autojerryssä...esim kaveri kilpailutti yariksen kytkimen niin hintaa oli 250 kytkin plus työ..se vaan on tyhmää maksaa liikaa

        Esim..
        https://iparts.fi/parts/info/sachs/3000950844


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      137
      2415
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      346
      1880
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1557
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      31
      1383
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1310
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1183
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1153
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      897
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      104
      850
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      752
    Aihe