KIA Rio kytkin

Anonyymi

Tervehdys kaikki KIA merkkisten autojen kytkinongelmien kanssa painiskelevat. Itse ostin kolme vuotta sitten Kia Rion uutena ja auto on kuljettanut minua tähän saakka kaikkiin haluamiini paikkoihin. Auto on pieni, ja siihen tottuminen on ehkä ollut suurin vaikeuteni, mutta eihän auton pienuus tietenkään tullut yllätyksenä - olin vaan suurempaan tottunut. Kytkimen kanssa on ollut alusta saakka vaikeuksia. Kytkin ravistaa. Nuoruudesta muistan, että kun kytkin tuli ns. tiensä päähän, se alkoi ravistaa. Nyt kytkin ravisti kuitenkin uudessa autossa. Edellinen autoni oli automaatti, ja kuvittelin kytkimen ravistamisen johtuvan vain tottumattomuudesta keppivaihteeseen. 30000 kilometrin huollossa kuitenkin mainitsin Järvenpään Delta autossa kytkin ongelmasta. Auton sain takaisin maininnalla, että vikaa ei havaittu. Ravistaminen kuitenkin jatkui, ja n. 50000 km:n kohdalla vein sen taas samaan korjaamoon samasta syystä. Taas vastaus oli, että vikaa ei havaittu. Silloin päätin, että ilmeisesti ei olekaan kyse viasta, vaan ominaisuudesta ja päätin vaan ajaa. Olin jo siihen mennessä lukenut netistä vaikka kuinka paljon Kian kytkinongelmista. Nyt on mittarissa autolla 82000 km ja itsellä 70., ja kaikki toimii. Jos tätä yhden auton kokemusta voi mitenkään yleistää, niin kaikille jotka tuskailette Kian kytkimen kanssa, niin ei muuta kuin tien päälle. 80000 mittariin ja kaikki alkaa toimia.

18

8158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Akan käytössä olevat kytkimet alkavat ennen pitkää ravistelemaan!

    • Anonyymi

      Mullakin on vm. 2016 Rio 1,2 LX 5-vaihteinen manuaali, jonka ostin uutena. Havaitsin saman että varsinkin kostealla kelillä kylmänä kytkimellä oli ravistelutaipumusta mutta lämmettyään toimii ihan ok.
      Ilmeisesti johtuu kytkinlevyn materiaalista kun aikoja sitten on asbesti pitänyt poistaa kytkin- ja jarrujen kitkapinnoista niin se on pitänyt korvata jollain muulla materiaalilla.
      Muistan lukeneeni tällaista jo aikoja sitten muidenkin autojen kestotestiraporteista autolehdistä joten en pitänyt tuota vikana vaan ominaisuutena.
      Entiset autot on olleet muita merkkejä eikä ravistelutaipumusta ole ollut niissä joten kyse lienee vain materiaalivalinnoista.

      Ei tuo nyt mahdottomasti ole haitannut, on vaan kylmällä ja kostealla kelillä tarkempi kytkimen kanssa.
      Pian tulee 40 tuhatta täyteen oman Rion mittariin.

      • Anonyymi

        Sama vika v.2018 hyundai i20 1.2 84hv koneella (sam kuin Kiassa), ravistanut lähes uudest saakka, ongemla esiintyy vain kostealla keliilä ykkösvaihteella pihasta lähtiessä, heti kun auto pääsee liikkeelle ja vaihtaa isommille vaihteille niin ongelma poistuu. Kosteutta pääsee mitä ilmeisemmin kytkinlevylle jostakin. Outo "ominaisuus" mutta kun painaa kytkintä pari kertaa pohjaan ennen liikkeelle lähtöä niin ei ravista niin pahasti


    • Anonyymi

      Vm... 2022 1.2 manuaali, ei minulla ainkaan ole mitään ongelmia ole ollut kytkimen kanssa ei kosteslla kelillä eikä kuivalla... Moottorihan vaihtui G4lA sta... G4lF nnään vuonna 2020..lieneekkö sitten sama kytkin...

    • Anonyymi

      Voihan sen käyttää erihuollossa ei merkkiliikkessä kysymässä ja ottaa dokumenttia jos vaivaa kytkin.. Kysyminen ei paljoa maksa....

      • Anonyymi

        Mitäpä nekään siellä huollossa mahtaa viherpiipertäjien vaatimille kelvottomille kytkinmateriaaleille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä nekään siellä huollossa mahtaa viherpiipertäjien vaatimille kelvottomille kytkinmateriaaleille.

        näkyy samaa vaivaa olevan melkein kaikissa merkeissä...


    • Anonyymi

      Sama vika Rahikaisella. Joskus ravistaa , yleensä toimii moitteettomasti. Hienoa kuulla, että näin on käynyt muillakin, mutta eikunmenoks😄

    • Anonyymi

      Gookleta ,ravistava kytkin ei ole välttämättä rikki...tietoa löytyy

    • Anonyymi

      Oiskohan syyllinen kytkin akselin boori eli urat kytkin akselissa ,siinä pitäisi olla uutena oikea rasva..sitten kun urat kuluu sopivasti niin kytkilevyt alkaa ottamaan kerralla kiinni....tuota ravistelua esiintyy myös muissakin merkeissä uutena
      Ja vanhemmissa vaikka levyt on vasta vaihdettu niin kytkin ravistaa..epäilen että rasvat jäi pois akselilta tai liikkuvista osista..aikansa kun ajelee niin nekin toimii sitten....

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon taulukon mukaan 1,4 bensamoottorissa olisi 200 halkaisijaltaan oleva kytkin ..1,25 moottorissa ja 1,0 225..onkohan uudemmissa jo isompi kytkinlevy kun tarvikkeena vanhempiin 1,25 näyttää 200 halkaisijaltaan olevaa kytkilevyä...

        tuohon uusimpaan näyttää tarvikkeena olevan 190mm kytkinlevy tarjolla
        taulukko väittää kuitenkin 225mm

        jokin noissa tiedoissa ja/tai tarvikeosien mitoituksessa mättää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tuohon uusimpaan näyttää tarvikkeena olevan 190mm kytkinlevy tarjolla
        taulukko väittää kuitenkin 225mm

        jokin noissa tiedoissa ja/tai tarvikeosien mitoituksessa mättää

        Sitähän tässä on ihmetelty.Onkohan 4GlF moottorissa isompi kytkin...2020 tuli uudempi kone mutta nyt myytävissä käytetyissä näkyy 2020 osassa olevan vanhempi mylly..näkee eron ruiskusuuttimien määrästä ja huohontinputkesta,uudemmassa on tukittu huohottimen putken lähtö venttiilikopassa ja ilmanpuhdistin kotelon lähelle on ilmestynyt ilmamäärämittari..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tuohon uusimpaan näyttää tarvikkeena olevan 190mm kytkinlevy tarjolla
        taulukko väittää kuitenkin 225mm

        jokin noissa tiedoissa ja/tai tarvikeosien mitoituksessa mättää

        Onko alkuperäinen kytkin sitten isompi kuin tarvike kun vauhtipyörän kokoa löytyy 267-280 halkaisijaltaan ja moottori vaihtuu 4GlA sta -4GlF 05.2020 tarvikkeet näyttää samaa kytkintä molempiin...


    • Anonyymi

      Minulla on KIA RIO vm 2016. Auton hankittuani sillä oli ajettu 30000 kilometriä. edellinen omistaja lienee liuuttanut kytkintä ja kytkin lopettikin toimintansa noin 5000 ajokilometrin jälkeen. Autossa oli vielä vian huomattuani takuu voimassa! Myyjäliike, Laakkonen ei kuitenkaan ottanut viasta vastuuta, vaan syytti minua kytkimen liuuttamisesta. Pitkähkön asian puimisen jälkeen kytkin oli pakko vaihtaa minun kustannuksellani. Vuonna 2019 uuden kytkimen asennus maksoi minulle hieman alle 1000 Euroa. Uuden kytkimen saatuani huomasin auton ajoon lahtiessä ravistelevan voimakkaasti. Luulin ravistelua viaksi, mutta korjaamoliikkeen (Delta Auto) mukaan kytkintä ei voi millään tavalla säätää, eikä korjata. Nyt auton mittarissa on lähes 170000 km ja uusi kytkin toimii, vaikkakin hyvin erikoisella tavalla. Koska "vika" lienee onkin kyseisen auton ominaisuus, niin olen oppinut sitä käyttämään. Kutsunkin sitä "rauhallisen miehen kytkimeksi". Minä kyllä pärjään kytkimen kanssa, mutta luoja paratkoon, jos joku tottumaton autolla ajaa! Ajoon lähtö on melkoista ravistelua! Muilta osin auto on toiminut lähes moitteettomasti.

      • Anonyymi

        Tuhon tavalliseen manuaalin 1,2 l maksaa kytkin muutaman satasen Virossa.. esim iparts,avaldi jne....työn voi kilpailuttaa autojerryssä...esim kaveri kilpailutti yariksen kytkimen niin hintaa oli 250 kytkin plus työ..se vaan on tyhmää maksaa liikaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuhon tavalliseen manuaalin 1,2 l maksaa kytkin muutaman satasen Virossa.. esim iparts,avaldi jne....työn voi kilpailuttaa autojerryssä...esim kaveri kilpailutti yariksen kytkimen niin hintaa oli 250 kytkin plus työ..se vaan on tyhmää maksaa liikaa

        Esim..
        https://iparts.fi/parts/info/sachs/3000950844


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      359
      3945
    2. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      25
      2567
    3. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      2050
    4. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      501
      1716
    5. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      15
      1692
    6. Kysymys Kuhmolaisille

      Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      51
      1644
    7. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

      ”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      301
      1586
    8. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1364
    9. Olen valtavan ihastunut

      Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      63
      1166
    10. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      21
      1144
    Aihe