lintujen ulkoruokinta

Anonyymi

Olen monia vuosia niitä ruokkinut, mutta nyt menee melkein sormi suuhun, koska kauroja ja kuoretonta auringonkukan siementä menee tolkuttomasti.
Aamulla laitoin kauroja sellaiseen muovipötlöön arviolta 5 litraa. Litran suunnilleen on mennyt myös rikottuja a.siemeniä, siis yhdessä päivässä!
Ei oikein kannata. 10 litran a.kukkapussi on alle puolillaan ja sitä ennen meni 1.5 litraa. Tulee jo kalliiksi. Lisäksi meni yksi talipötkö vajaassa kahdessa viikossa.
Joka ilta saan lakaista maahan pudonneet siemenet pois. Koiratkin pyrkivät niitä syömään..
Aloin ensimmäisten hallaöiden jälkeen ruokkia, kun tintit kolistelivat ikkunalla.
Harkitsen ruokinnan lopettamista vielä kun on lämmintäkin. Mitä mieltä?

3

312

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Joko ruokit tai sitten et ruoki olleenkaan. Lintujen ruokkiminen ei ole halpaa huvia, joten jollei sitä viitsi / kannata tehdä kevääseen saakka, on parempi olla aloittamatta lintujen oman parhaan kannalta. Mulla menee ämpärillinen siemensekoitusta päivässä, pähkinöitä ihan liian kanssa kuten myös talipalloja ja rasvapötköjä. Ei ole halpaa lystiä, joten syksyllä on mietittävä ryhtyykö siihen rumbaan vai ei. Päätin taas jälleen kerran ryhtyä. Näiden lisäksi laitan ruuantähteitä ym. linnuille sopivaa ravintoa "lintulaudalle" eli aika monipuolista ravintoa on tarjolla. On oma valinta mihin rahansa pistää. Minä ruokin lintuja. Mutta jälleen kerran, jos sen kerran aloitat, niin sitä on jatkettava aina siihen asti kun luonto heille ruokaa tarjoaa. Minulle lintujen ruokinta on myös ilo. Kiva katsella siipiveikkoja ikkunasta. Kiva heitä auttaa ja heistä lisää oppia.

• Anonyymi

Minä ruokin kans tinttiä talvisin mutta pesintä epäonnistui usein keväällä. Tintit rakensi pesän liian aikaisin keväällä ja yöpakkaset estivät poikueen ruokinnan, kun hyönteisiä ei ollut.

Ne veivät lintulaudalta poikasille ruokaa mutta sillä sapuskalla ei poikaset kasvaneet.

Parempi lopettaa koko ruokinnan ja antaa luonnon hoitaa asia. On ne osanneet löytää oman safkansa kautta historian mutta ihmisen alistaminen ilmenee lintujen ruokinnassakin.

Ei se ikkunoitten kopistelu tarkoita sitä, että tintti haluaa lintulaudalle sapuskaa.

Linnut kartoittavat luonnollisia ruokamahdollisuuksia talveksi. Jokainen kolo ja rako käydään reviirillä tarkastamassa ja koputtamassa.

• Niin minäkin ruokin. Siemeniä ja talipalloja. Itsekin olen ihmetellyt niiden runsasta menekkiä. En muista aikaisemmilta vuosilta tällaista ja aina olen ruokkinut.

Asun pienkerrostalossa Helsingissä mutta suurin osa taloista on omakotitaloja. He kyllä kait ruokkivat mutta eivät kaikki niin kuin ennen. Silloinhan se lintujen määrä kasaantuu pienemmälle alueelle.

Ekan kerran näin ihan täällä etelä-rannikolla kuusitiaisen syömässä. En ole ennen täälllä nähnyt mutta mökillä maalla kyllä.
        Samoin Nokkavarpunen on eksynyt näköpiiriini kahteen kertaan. Ekan kerran kun sen näin piti mennä lintukirjaa selaamaan. Lienevät suht vähälukuisia lintulaudoillamme.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!

Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot
      Maailman menoa
      235
      18025
    2. Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois

Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss
      Maailman menoa
      69
      10292
    3. Vasemmistoaate on aatteista jaloin

Kaikki saavat ja kukaan ei jää ilman. Kuka tuollaista voisi vastustaa?
      Maailman menoa
      317
      6751
    4. Persut: haluamme lisää veroja!

Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      22
      4519
    5. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      48
      3797
    6. Brittiläinen vasemmistolehti: Sanna Marin oli vihdoin rehellinen

Nyt tulee pahasti lunta tupaan Seiskan tähtitytölle. Ex-pääministerin kirjaa arvostellaan latteuksista ja itsekehusta.
      Maailman menoa
      75
      3248
    7. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      113
      2913
    8. Alexander C. G. riisti demari-Veijolta arvonimen

"Stubb myönsi 66 arvonimeä ja peruutti yhden arvonimen. Presidentti Tarja Halonen myönsi Baltzarille kulttuurineuvoksen
      Maailman menoa
      89
      2410
    9. MTV: Timo Jutila lataa suoraa tekstiä Pippa Laukan tylystä kritiikistä tosi-tv-kuvausten jälkeen

Juti sai kuulla kyllä kunniansa Olet mitä syöt -ohjelmassa elintavoistaan! Toki olihan siinä aika paljon rasvaista syötä
      Painonhallinta
      20
      1607
    10. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      18
      1426
    Aihe