Swissport Finland kyykyttää

Anonyymi

Olen ollut jonninaikaa Helsinki lentokentällä Swissport Finland Oy:n palkkalistoilla ramp miehenä vakituisessa työsuhteessa. Työ on fyysistä ja se sopii minulle. Henkisesti työ on rasittavampaa koska työnantajani on moraaliton kaksinaamainen taho. Olen saanut monesti esimieheni yrityksen organisaation yläpäästä kiinni valehtelusta ja sanojen syömisestä. Tämän firman toimivaan johtoon ei voi luottaa. Ongelmien tullessa tiellesi, olet omillasi. Tässä yrityksessä on huono työilmapiiri, kyttäys ja ilmianto kulttuuri. Pienimmästäkin virheestä alkaa ajojahti jotta sinut saadaan kontrolliin, tai irtisanottua. Vaikka palkka on hyvä ja voit vaikuttaa siihen ylitöillä, en suosittele tätä yritystä kenellekään kuin viimeisenä vaihtoehtona.

49

7267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse en kyllä lähde tätä aloitusta allekirjoittamaan. Pieniä virheitä sattuu jokaiselle, joten tuntuu, että isoin syy löytyy nyt peilin edestä. Harvemmin mikään yritys haluaa hyvää työntekijää heittää pihalle. Jos kokeilisit vaikka löytää pienen motivaation samalla, kun herätyskello soi? Itse voin ainakin puhua itseni ja monen muunkin puolesta, että kun hoidat työsi kunnolla ja tulet toimeen muiden työntekijöiden kanssa niin silloin toimii homma hyvin ja on mahdollisuus edetä talossa.

      • Anonyymi

        Puhut asiaa sanomalla hyvää työntekijää ei firma yleisesti halua menettää. Tämä ei päde Swissport Finland yrityksessä. Swissport on niin iso yritys että ”sota ei yhtä miestä kaipaa”, vaan yhden eli kaikki sairaat yms poissaolevat...sinulle ei ole työnkuvaa enään tässä yrityksessä, irtisanomme sinut. Vain luopiot ja petturit toimivat näin kun työntekijällä on sairaus yms este tehdä työtä. Swissport on tässämielessä paskafirma.


      • Anonyymi

        Asiassa on kuitenkin se puoli, että ne valintakriteerit tosiaan ovat niiden pomojen tiedossa, toisin kuin ramppareiden tiedossa. Rivimiehillä ei ole yksityiskohtaisia tietoja siitä, miten eri valituksi tulemisen kriteerit kenenkin kohdalla täyttyvät, kun ne eivät ole kaikille yleistä tietoa.

        Minäkin olen viime aikoina ihmetellyt joitain valintoja, mutta toisaalta en näkisi että se virkaikä yksinään olisi pätevä syy valittaa. Se, että joku on ollut talossa kauemmin, ei yksistään tarkoita, että tämän vakinaistaminen olisi parempi sijoitus firman tulevaisuuteen. Pidempi virkaikä tuo varmuudella kokemusta, mutta ei välttämättä muuta. Ja kokemus kerääntyy ihan vain työtä jatkamalla sille uudemmallekin. Siinä mielessä pelkän kokemuksen huomioiminen olisi lyhytnäköistä; se tuoreempi työntekijähän on jo jonkun ajan päästä kokeneempi. Kokemuksen suhteen toinen eri ikäisiä työntekijöitä tasoittava tekijä on oppimiskäyrä. Se kun ei ole lineaarinen. Ensimmäisten vuosien kokemus parantaa työnteon tasoa suhteessa paljon enemmän kuin seuraavien parin vuoden lisäkokemus, jolloin oleellista opittavaa on paljon vähemmän jäljellä. Ainakin jos rampparin perustehtävistä puhutaan. Vakinaistamisissa on kysymys mahdollisesti jopa vuosikymmenten mittaisista sijoituksista yrityksen tulevaisuuteen, joten vakinaistamisvalinnoissa ei vuoden tai parin kokemus sinne tai tänne ole siinä mielessä välttämättä niin ratkaisevaa.

        Puolestaan innokkuudella, työmoraalilla, ahkeruudella ja sosisaalisilla valmiuksilla on huomattavasti vähemmän tekemistä virkaiän kanssa. Ne ovat ominaisuuksina todennäköisemmin pysyviä, kuin valintahetken aikainen tietotaito. Siksi ne ovat myös yrityksen näkökulmasta vähintäänkin merkittäviä sijoituskohteita.

        Hyvän aikaa talossa olleena en allekirjoita kaikkia viime aikojen valintoja. Esimerkiksi esimiesarvioihin haluaisin nähdä jonkin paremman systeemin, joka tuottaisi systemaattisemmin palautetta kaikista työntekijöistä. Työntekijöiden näkyvyyden arvioissa ei tulisi perustua siihen, kuka sattui kenenkin esimiehen mieleen jäämään joskus menneinä kuukausina. Esimerkiksi. Jos valinnat tuntuvat todella vääriltä, olisi ehkä hyödyllisempää ottaa rakentavasti kantaa mekanismeihin niiden takana, sen sijaan, että tuijottaa vain valitsematta jätettyjen virkaikää. Ei töitä jaeta muissakaan - ainakaan menestyvissä - yrityksissä vain sen mukaan kuka hakijoista on tullut ensin paikalle jonottamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiassa on kuitenkin se puoli, että ne valintakriteerit tosiaan ovat niiden pomojen tiedossa, toisin kuin ramppareiden tiedossa. Rivimiehillä ei ole yksityiskohtaisia tietoja siitä, miten eri valituksi tulemisen kriteerit kenenkin kohdalla täyttyvät, kun ne eivät ole kaikille yleistä tietoa.

        Minäkin olen viime aikoina ihmetellyt joitain valintoja, mutta toisaalta en näkisi että se virkaikä yksinään olisi pätevä syy valittaa. Se, että joku on ollut talossa kauemmin, ei yksistään tarkoita, että tämän vakinaistaminen olisi parempi sijoitus firman tulevaisuuteen. Pidempi virkaikä tuo varmuudella kokemusta, mutta ei välttämättä muuta. Ja kokemus kerääntyy ihan vain työtä jatkamalla sille uudemmallekin. Siinä mielessä pelkän kokemuksen huomioiminen olisi lyhytnäköistä; se tuoreempi työntekijähän on jo jonkun ajan päästä kokeneempi. Kokemuksen suhteen toinen eri ikäisiä työntekijöitä tasoittava tekijä on oppimiskäyrä. Se kun ei ole lineaarinen. Ensimmäisten vuosien kokemus parantaa työnteon tasoa suhteessa paljon enemmän kuin seuraavien parin vuoden lisäkokemus, jolloin oleellista opittavaa on paljon vähemmän jäljellä. Ainakin jos rampparin perustehtävistä puhutaan. Vakinaistamisissa on kysymys mahdollisesti jopa vuosikymmenten mittaisista sijoituksista yrityksen tulevaisuuteen, joten vakinaistamisvalinnoissa ei vuoden tai parin kokemus sinne tai tänne ole siinä mielessä välttämättä niin ratkaisevaa.

        Puolestaan innokkuudella, työmoraalilla, ahkeruudella ja sosisaalisilla valmiuksilla on huomattavasti vähemmän tekemistä virkaiän kanssa. Ne ovat ominaisuuksina todennäköisemmin pysyviä, kuin valintahetken aikainen tietotaito. Siksi ne ovat myös yrityksen näkökulmasta vähintäänkin merkittäviä sijoituskohteita.

        Hyvän aikaa talossa olleena en allekirjoita kaikkia viime aikojen valintoja. Esimerkiksi esimiesarvioihin haluaisin nähdä jonkin paremman systeemin, joka tuottaisi systemaattisemmin palautetta kaikista työntekijöistä. Työntekijöiden näkyvyyden arvioissa ei tulisi perustua siihen, kuka sattui kenenkin esimiehen mieleen jäämään joskus menneinä kuukausina. Esimerkiksi. Jos valinnat tuntuvat todella vääriltä, olisi ehkä hyödyllisempää ottaa rakentavasti kantaa mekanismeihin niiden takana, sen sijaan, että tuijottaa vain valitsematta jätettyjen virkaikää. Ei töitä jaeta muissakaan - ainakaan menestyvissä - yrityksissä vain sen mukaan kuka hakijoista on tullut ensin paikalle jonottamaan.

        ”Puolestaan innokkuudella, työmoraalilla, ahkeruudella ja sosisaalisilla valmiuksilla on huomattavasti vähemmän tekemistä virkaiän kanssa. Ne ovat ominaisuuksina todennäköisemmin pysyviä, kuin valintahetken aikainen tietotaito. Siksi ne ovat myös yrityksen näkökulmasta vähintäänkin merkittäviä sijoituskohteita.”

        Hih nämä ominaisuudet kyllä saadaan kadotettua melkoisen nopeasti nykypäivän ”johtajien”toimesta. Eivät todellakaan ole pysyviä ja nuorilla varsinkaan jos on niitä alkuunkaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Puolestaan innokkuudella, työmoraalilla, ahkeruudella ja sosisaalisilla valmiuksilla on huomattavasti vähemmän tekemistä virkaiän kanssa. Ne ovat ominaisuuksina todennäköisemmin pysyviä, kuin valintahetken aikainen tietotaito. Siksi ne ovat myös yrityksen näkökulmasta vähintäänkin merkittäviä sijoituskohteita.”

        Hih nämä ominaisuudet kyllä saadaan kadotettua melkoisen nopeasti nykypäivän ”johtajien”toimesta. Eivät todellakaan ole pysyviä ja nuorilla varsinkaan jos on niitä alkuunkaan...

        Johtajien esimerkkiä kun seuraa, niin kyllä nopeasti katoaa hyvät ominaisuudet!


    • Anonyymi

      No entäs paljonko lentoyhtiöt, esim Finnair, maksaa lisäkuluja tietämättään näistä surkeista hr-valinnoista kun koneet lähtee myöhässä? Näin esimiehen näkökulmasta nämä tytöt on niin arkoja laitteiden käyttäjiä. Toiminta on hidasta ja epäloogista. Ei pienintäkään pelisilmää toiminnan nopeuttamiseen. Lopputuloksena esimies selittelee miksi työtehtävä meni pitkäksi. Jos ryhmässä on esim tällainen arkajalkanainen nosturilla, ruuhkapiikkiin ei pysty jakamaan nippuun konttikoneita. Homma sakkaa samantien kun alkaa se nysvääminen. Hyvä rampmies on sopivasti ronski, jos kopit ei liiku hyvällä niin sitten ne liikkuu voimalla. Tähän ei tytöt pääsääntöisesti pysty.

    • Anonyymi

      Mä ainakin kaipaan aikoja ennen swissportia, Sillon oli mukava työilmapiiri ja ei ollu näitä nykyisii kyttäysilmapiiriiä. Jotakin ihmeelistä on tapahtunut nut tässä meidän työkavereitten ja minunkin työssä. Kaiki pelkää tätä firmaaettä saa pitkut. Tiedän muutamia kolhuja lentokoneisiin ja joista ei kerrottu kun pelkää irtisanomisia ja ne on jääny keromata. Tätä on swisspirt työilmapiiri.

      • Anonyymi

        Eli jos swissport rikkoo konetta ei kerro siitä kenellekään? Pitäisikö sittenkin matkustaa junalla? Pelottavaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jos swissport rikkoo konetta ei kerro siitä kenellekään? Pitäisikö sittenkin matkustaa junalla? Pelottavaa

        Jos swissport työntekijä rikkoo konetta niin kone voi tulla alas sieltä taivaalta. Silloin tarvitaan haudankaivaa ja surutyötä.


    • Anonyymi

      Mikä on Swissportin yt-neuvotteluiden tilanne?

    • Anonyymi

      Kaikille kenkää ja sitten hattu kourassa hakemaan töitä Airprosta ja Aviatorista. Kuorivat kermat päältä ja ottavat määräaikaisilla sopimuksilla osa-aikaisia ja kokopäiväsiä henkilöitä jotka ovat valmiita joustamaan. Tarjoavat kaksi osaista työvuoroa ja lyhyimmät vuorot alkaen kuusi tuntia. Mennään IAU tessin mukaan. Nämä uudet finskin yhteistyöyhtiöt ovat pieniä ja ketteriä jossa on hyvä työilmapiiri. Kaikkea sitä mitä Swissport (organisaatio) ei ollut. Oli luonnollista että Finnair halusi päästä eroon tällaisesta pöhöttyneestä Swissportista. Swissport oli pyrkyreiden ja perseennuolijoiden temmellyskenttää. Finnair tiesi että tämä organisaatio oli triplasti raskaampi (kalliimpi, jäykkä) kuten Northport aikoinaan. Näistä syistä Finnair myi / halusi eroon Northportista. Swissportin yläkerran toimisto käytävillä on vuosia haissut hautaustoimiston tunkkainen haju, ei pelkästään työnjohdossa, vaan henkilökunnan hyvinvointi edustajissa yms. ihme toimistoissa jotka söivät jatkuvasti tulosta tekemällä mitä järjettömämpiä työn ohjaus manuaaleja / videoita read and sing kyttäysperiaatteella. Tätä firmaa ei tule ikävä. Varokaa Airpro ja Aviator, tämä tauti voi levitä näiden "ammattilaisten" mukana teidän organisaatioon ja silloin teidän päivät on luetut. Pöhötytte organisaatioonne ja tulee uusi, energinen ja kustannustehokas toimija ja nappaa teiltä sopimukset. Aviator ja Airpro, välttäkää Northport ja Swissport kohtalo ja lukekaa vielä muutamaan kertaan tämä koko kirjoitus ketju. Se on oppia miten teidän ei missään tapauksessa pidä toimia niin säästätte miljoonia.

      • Anonyymi

        Kyllä se nyt on niin, että ei ne swissin porukkaa taida palkata aviatorille taikka airproolle. Siellä on oma henkilökuntakin lomautettuna. Eikä mikään velvoita kyseisiä yhtiöita heitä palkkaamaan.


      • Anonyymi

        PS Tapio Salminen?


    • Anonyymi

      Ei todellakaan vaikka IAU antaa ymmärtää että kyseessä on liikkeenluovutus ja Aviatorille ja Airprolle menisi Swissportilaisia ns. vanhoina työntekijöinä. Järjetön ajatus. Kun Aviator aloitti yt:t viime vuonna Swissport otti normaalilla työhnaulla, haastattelut yms täyttämään omia avoimia työpaikkoja. Päättääkö ammattiliitto IAU mitä itsenäiset yrittäjät tekevät vai eivät lentokentällä. Ne ajat ovat takana päin, eli ei päätä. Voivat toki yrittää painostaa Finnairia jotta Finnair painostaisi Aviatoria tai Airprota ottamaan Swissport työntekijöäitä suoraan vanhoina työntekijöinä. Finnair on veitsi kurkulla ja haluaa kulut alas, siksihän eivät uusineet sopimuksia Swissportin kanssa. Finnair ei tule alistumaan IAU uhkailuille vaikka aloittaisivat lakkoilun yms. Sillä IAU ampuu vain omaan ja jäsentensä jalkaan. Swissport toki haluaisi että työntekijät menisivät muihin firmoihin vahoina työntekijöinä niin ei tarvitsisi maksaa lopputili ja lomakorvaus.

      • Anonyymi

        Mihinköhän perustuu swissportin väite, että kyse olisi liikkeen luovutuksesta? Eihän se sitä ole, vaan swissport vain hävisi kilpailun maapalvelusopimuksesta kilpailijoilleen. Kun liikenne joskun kunnolla toipuu, niin kyllä jotkut hyvät työntekijät varmasti aviatorilta ja airprolta töitä saa. Vanhana työntekijänä ei siirry käsittääkseni kukaan.


    • Anonyymi

      Swissport haluaa hajoittaa pakkaa ja kostaa Finnairille menetetystä sopimuksesta käyttämällä hyväksi IAU ammattiliittoa. IAU ajaa jäsentensä etua. IAU jäsenten etu on että tämä olisi liikkeenluovutus. Työntekijät siirtyisivät ns. vanhoina työntekijöinä Aviator Airpro yritysiin. Samalla Swissport välttyisi lopputili lomakorvaus kuluilta. Jokainen voi laskea pääsään millaisista summista puhutaan 900 henkilön yrityksessä. Tämä on Swissport motiivi olla samassa linjassa IAU kanssa. Sotkea pakkaa ja aiheuttaa painetta finnairille.

    • Anonyymi

      Jäi lisäämättä kuka sammuttaa viimeisenä valot swissport maken tuulitunnelissa? Tätä paskaa swissport johtamista on vuosia seurattu paraatipaikalta ja tämä käsittämätön amatöörien organisaatio, henkilöstöhallinta yms yrityksen toiminta ei kestä pienimpääkäänriisiä. Korona on mega kriisi ja heikot, swissport, katoaa toimialalta.

    • Anonyymi

      Swissportin johto. Työnantajana olitte koko urani huonoin ja epäluotettavin taho. Veri on vettä sakeampaa pätee swississä. Palkataan kavereita ja luodaan oma hyvä kupla. Jos et nuole persettä olet out. Nyt se kupla on poksahtanut. Olette organisaationa nolla johtuen sisäsiittoisuudesta huonoista valinnoista. Mitä voitte tehdä? Ette mitään, koska huonot päällikkönne eivät osaa toimia. Matkani jatkuu Aviator. Siellä tuntuu olevan järkevä johto ja meininki.

      • Anonyymi

        Jeesus sä oot tollo


    • Anonyymi

      Swissportilla ei ole varaa antaa kenkää 800 työntekijälleen. Vaikea paikka kun firma konkurssin kynnyksellä muutoinkin. Lopputili ja lomakorvaus maksaa noin 15 miljoonaa. Tämä yrityksen surkea johto oli ennen koronaa kuin neuvostoliittolainen makkaratehdas. Kaikki mitä tuotat menee markkinoille oli laatu mitä tahansa. Swissport oli (kuvitteli olevansa) Finnair rahan automaatti saaja. Kun Barona Handling luopui ja Swissport tuli voin sanoa kokemuksella seuraavaa muutamissa organisaatioissa (isoissa) johtotehtävissä olleena. Swissport palkkasi vääriä ihmisiä vaativiin tehtäviin ja organisaatio alkoi olla kuin neuvostoliitto. Etenet perseen nuolemalla, et pätevyydellä. Swissport tullaan ajamaan alas, selvitystila, konkurssi. Lopputili ja lomakorvaus palkkaturvasta. Swissport kassa on tyhjä. Henkilökohtaisesti voin sanoa että vuodet Swissportissa oli ahdistavia, paska firma. Kun on konkassa vedän lipun salkoon. Ei tule ikävä. Minulla on töitä. Onko teillä siellä työnjohdossa ym johdossa? Tuskin. Ei teidän amatööri osaamista kukaan tarvitse. Aikanne Swissportissa oli kupla ja se poksahti.

      • Anonyymi

        Huhuh,
        Onneksi että pääsit pois sieltä, onko kulkulupa palautettu ja kaappi on tyhjennetty?


      • Anonyymi

        Sinähän huumoriveikkoja olet.

        Eli oot sitä mieltä että lomakorvaukset ja irtisanomisajan palkat olisivat keskimäärin 20k€ per työntekijä?


    • Anonyymi

      On. Laitoin sen jo vuoden 2019 lopussa luovutuskuntoon, ennen koronaaa kun huomasin että tämä firma on joukko ammattitaidottomia johtajia. Siellä ne on kaapissa työkamat edelleenkin kuten muillakin jotka odottaa että Swissin kuppi menee nurin. Swissport toimi kuin DDR ja olisi kyllä toiminut ilman koronaa vuosia, kuten olisi DDR jos muuri ei olisi murtunut. Swissport pomoilla ei ole kysyntää aitojen ulkopuolella, ei kukaan maksa tästä "osaamisesta", "johtamistaidosta", "kokemuksesta" mitään. Lentoliikenne on murroksessa ja nämä Swiss "osaajat" häviää historian huminaan. DDR organisaatio jäykkine työnkuvauksineen on katoavaa. Hienonen jo yritti sitä yli 10-vuotta sitten. Silloin IAU pelasti mutta ei pysty pelastamaan enään eitä "ammattilaisia".

      • Anonyymi

        "enään"...?

        Tähän ei lisättävää.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Missäs neuvotteluissa mennään?

      • Anonyymi

        Swissport lakkauttaa toimipisteen ja keräilee Finavian kulkukortteja pois ja samalla tyhjennetään henkilö kohtaukset pukkari kaapit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Swissport lakkauttaa toimipisteen ja keräilee Finavian kulkukortteja pois ja samalla tyhjennetään henkilö kohtaukset pukkari kaapit.

        Kenelläkään tämän postauksen kommentoijalla ei tullut mieleen, että kilpailutuksen voitti lentokenttäyhtiön / valtion omistama yritys joka toimii tappiolla?

        Siinä jollekin MOT-toimittajalle pengottavaa.

        Ja onnea kaikki te jotka ”pääsette” kilpailijoille nollatuntisopimuksin ja alhaisemmilla palkoilla.

        Ehkä sitä Swissporttia ja reilua kilpailua tulee sitten viimein ikävä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenelläkään tämän postauksen kommentoijalla ei tullut mieleen, että kilpailutuksen voitti lentokenttäyhtiön / valtion omistama yritys joka toimii tappiolla?

        Siinä jollekin MOT-toimittajalle pengottavaa.

        Ja onnea kaikki te jotka ”pääsette” kilpailijoille nollatuntisopimuksin ja alhaisemmilla palkoilla.

        Ehkä sitä Swissporttia ja reilua kilpailua tulee sitten viimein ikävä...

        Parempaa tulosta tehnyt kuin Swissport.


    • Anonyymi

      Tässä nähtiin nyt ylipaisunut osaamaton työnjohto. Ei sopimusta! ennen pystyttiin pyörittää palettia 5-10 työjohto portaan voimin. nykysin 30-50 joojoomiestä jotka elää jossain fantasia maailmassa tekemässä uusia sääntöjä joka toinen päivä ja seuraavalla viikolla ne sitten rikotaanki jonkun toisen tahosta. Unohtui samalla tällä johdolla se KUKA SEN TYÖN TEKEE ja ei puututtu perus asioiden hoitamiseen ja että koneet saataisiin lähtemään aikataulussa. Hajota ja hallitse meininki ja tässä on nytten lopputulos. 700-800 työtöntä lisää.

    • Anonyymi

      Finnair kyllästyi jatkuvaan lakkojen ja ulosmarssien uhkaan ja valitsi luotettavammat toimijat kumppanikseen. Eiköhän se ole se tärkein syy.

      • Anonyymi

        Ai, uhkaan?

        En muista että koneet olis kertaakaan seisoneet lakon vuoksi joka olisi yrityksen aiheuttama.

        Täällä tuntuu olevan monellakin kommentoijalla paljon mutua ja puurot & vellit todella sekaisin.


    • Anonyymi

      Jos yt:t on lopussa, miksi lopputulosta ei ole kommentoitu julkisuudessa?

    • Anonyymi

      Täältä hyvin pystyy poimimaan kirjoitukset Qlla alkavalta, yhdeltä Turusta tulleelta ja yhdeltä sisäisessä kanavassakin huutelevalta :) Nyyhnyyh..

      • Anonyymi

        Ekaa kertaa luen tätä ketjua ja mitä ihmettä nyt taas t Q


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ekaa kertaa luen tätä ketjua ja mitä ihmettä nyt taas t Q

        Q tuleva työtön....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Q tuleva työtön....

        DJ Tapio ...
        Tuleva työtön.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Q tuleva työtön....

        Sullahan oli omat kuviot selvät, niin miksi käytät vähiä energioitasi muitten työllistymisen miettimiseen? Ei muuta kun oakleyt tiukasti ohimoille ja nokka kohti uusia tuulia.........


    • Anonyymi

      Ja nyt viisaat ovat keksineet uuden innovaation. Työvoimapooli. Tähän työvoimapooliin voi Swissport ammattilainen ilmoittautua. Hyvät on ehdot, liity heti. Täältä sitten Airpro ja Aviator sinut palkkaa.

    • Anonyymi

      Nopeat syövät hitaat

    • Anonyymi

      ValiVali Ruskeareikä miehet siirtyy aulakuormaajiksi. Onnea pooliin pääsystä. Se siitä liiketoiminta siirrosta.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3940
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      80
      2049
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      548
      1641
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1308
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1028
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      908
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      883
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      818
    Aihe