Selailin tässä muutaman vuoden vanhoja Kilpi-lehtiä, kun etsin vastausta kysymykseeni. Ja löytyihän se sieltä, vuoden 2014/4 numerosta.
Eli: tyroksiinin käyttö henkilöillä, joilla oma kilpirauhanen toimii, kutistaa lopulta oman kilpirauhasen kokonaan, jos tyroksiinilla ajetaan oman kilpirauhasen toiminta alas vuosien ajan.
Olen miettinyt itse, syönkö tyroksiinia turhaan, kun vointi vaihtelee väsymyksen/aivosumun ja normaalin välillä, ja aloittaessa arvot olivat melkein viitteiden rajoilla. Ja samalla miettinyt, voikohan siitä olla jotain haittaa.
Tätä ei siis ole tarkoitettu niille, joilla on selkeä vajaatoiminta eli kilpirauhasen sairaus, vaan niille jotka itsepintaisesti vaativat tyroksiinia lääkäreiltä vedoten netistä lukemiinsa keskusteluihin.
turhasta tyroksiinista voi olla haittaa!
Anonyymi
3
365
Vastaukset
- Anonyymi
Voi aiheuttaa koko vajaatoiminnan jos käyttää turhaan. Enkunkielisiltä sivuilta tuosta olen lukenut. Jos vajaatoimintaa ei olekaan, sen voi saada käyttämällä isoa annosta tyroksiinia. Nähtävästi vain jos käyttää niin paljon, että tsh on pitkään tosi matala.
- Anonyymi
Kyllä, näin se menee ja sama tapahtuu muidenkin hormonien kanssa!
Hashimoto - Anonyymi
Jos on käyttänyt puolitoista vuotta tyroksiinia, eikä sitten vajaatoimintaa ollutkaan (on vain annettu tyroksiinikokeilu kohonneen tsh:n perusteella), voikohan kilppari olla jo pienentynyt?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1726213- 1471724
- 1131518
- 511270
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️46932Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢29860Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu97846Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?5799Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan226752- 41749