Liian iso vaihde

Anonyymi

Yksi Seatien automaattivaihteiden ongelma on, että vaihteisto käyttää liian isoja vaihteita. Vaihteisto sallii ajon jopa 1200 kierr/min ajon:

Onko tästä laiskuuden ja äänen lisäksi muuta haittaa esim vaihteiston kestävyydelle.

Onko jollain kokemusta vaihteiston ohjelmoimisesta.

23

855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä se haitta siis oli? Alhainen kulutus ja matala melutaso?

      • Anonyymi

        Aikoinaan oli tyypillistä että vitosvaihde hajosi manuaalilaatikoissa jos sillä ajettiin liian alhaisilla kierroksilla.

        Kysyjä varmaankiin viittaa tuohon historiatietoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikoinaan oli tyypillistä että vitosvaihde hajosi manuaalilaatikoissa jos sillä ajettiin liian alhaisilla kierroksilla.

        Kysyjä varmaankiin viittaa tuohon historiatietoon.

        Varmaan jotain 60-luvun juttuja. Vanhin oma autoni oli -87 Golf ja kyllä sillä sai ajaa matalilla kierroksilla. Tosin olikin vain neljä vaihdetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan jotain 60-luvun juttuja. Vanhin oma autoni oli -87 Golf ja kyllä sillä sai ajaa matalilla kierroksilla. Tosin olikin vain neljä vaihdetta.

        "Varmaan jotain 60-luvun juttuja."

        60-luvulla vain joissakin urheiluautoissa oli viisi vaihdetta. Viitosvaihteen sai rikki jo 80-luvulla, kuten myös 90-luvulla ja myös senkin jälkeen.

        "Vanhin oma autoni oli -87 Golf ja kyllä sillä sai ajaa matalilla kierroksilla. Tosin olikin vain neljä vaihdetta."

        Johtuisiko siitä, että autossasi oli vain neljä vaihdetta, että viitosvaihde ei sitten hajonnut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Varmaan jotain 60-luvun juttuja."

        60-luvulla vain joissakin urheiluautoissa oli viisi vaihdetta. Viitosvaihteen sai rikki jo 80-luvulla, kuten myös 90-luvulla ja myös senkin jälkeen.

        "Vanhin oma autoni oli -87 Golf ja kyllä sillä sai ajaa matalilla kierroksilla. Tosin olikin vain neljä vaihdetta."

        Johtuisiko siitä, että autossasi oli vain neljä vaihdetta, että viitosvaihde ei sitten hajonnut.

        Yhtälailla minkä vaan vaihteen pitäisi alhaisilla kierroksilla hajota. Vaan ei hajoa. Lopeta Esson baarin juttujen uskominen, kun Essojakaan ole ollut enää vuosiin.


    • Jos se on turbomoottori, niin vääntöä riittää ainakin valmistajatehtaan mukaan.
      Aikaisemmin oltiin tosin sitä mieltä, että alhaiset kierrokset nokeavat moottorin
      eivätkä laakeritkaan siitä tykkää.
      Omassa raskaassa MB E220 dieselissäni kierrokset voivat hyvin olla vain 1300-1400
      kierrosta, mutta vääntöä on 400Nm.
      Kokeilin asiaa Saksassa viime syyskuussa. 160 km/t, D9-vaihde ja kierrokset vain n. 1400.

    • Anonyymi

      Mitä vähemmän kierroksia, sitä pienemmät voimat liikkuviin osiin kohdistuu. Vääntöä koneessa noilla kierroksilla on aika vähän verrattuna huippuvääntöön joka alkaa jostain 1500-2000rpm kohdilta.
      Ainoa ongelma voi tulla jos pieni kierrosluku aiheuttaa värinöitä voimalinjaan. Oman kokemuksen perusteella DSG vaihtaa nopeasti pienemmälle jos konettaa kuormittaa edes vähän. tuollainen 1200rpm käytetään vain silloin kun koneella on hyvin pieni kuorma.

    • Anonyymi

      Jos rötköttää niin se ei ole hyväksi vaihteistolle?

    • Tässä ZJJ.
      Muistin väärin pari päivää sitten - anteeksi!
      2000 kierrosta tarvittiin n. 160 km/t - nopeuteen A9 silmässä.
      Hyvä vääntö jaksaa siis puskea painavaakin autoa.

      • Anonyymi

        Kyllähän se on teho joka sitä autoa kuljettaa eikä vääntö.

        "Hyvä vääntö" ahdetussa moottorissa tarkoittaa vain sitä, että alhaisilla moottorin kierrosnopeuksilla on suhteessa enemmän tehoa käytettävissä kuin vapaastihengittävässä moottorissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se on teho joka sitä autoa kuljettaa eikä vääntö.

        "Hyvä vääntö" ahdetussa moottorissa tarkoittaa vain sitä, että alhaisilla moottorin kierrosnopeuksilla on suhteessa enemmän tehoa käytettävissä kuin vapaastihengittävässä moottorissa.

        "...Kyllähän se on teho joka sitä autoa kuljettaa eikä vääntö..."

        Kyllähän se on niin, että Ilman vääntöä ei auto kulje yhtään mihinkään. Toki ei se kulje ilman tehojakaan, mutta auto tarvii molempia, tehoa sekä vääntöä. Vääntö on ns. käytännön vipuvoimaa, joka antaa voiman kampiakselille, ja vetoakseleille.

        Vääntömomentin suuruus riippuu moottorin rakenteesta. Esim. iskunpituus, sylinterin iskutilavuus, ja sylinterien lukumäärä vaikutta siihen. Formula ykkösen koneella tuskin saisi edes liikkeelle raskasta kuorma-autoa, vaikka siinä on yhtä paljon tehoja. F1 koneen vääntökäyrä on täysin erilainen kuin kuorma-auton moottorin vääntö. F1 vääntää korkeilla kierroksilla, ja kuorma-auto matalilla kieroksilla.

        Tsi koneissa on melko laaja vääntökäyrä, koska turboahdin työntää ilmaa palotilaan. Palaminen on siis puhdasta hitaillakin kierroksilla.


    • Jos se on sinulle ongelma, niin käytä sitte sitä sport asentoa.

      • Anonyymi

        Se taas sitten kierrättää turhan paljon. Olisi mukavaa, jos olisi kultainen keskitie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se taas sitten kierrättää turhan paljon. Olisi mukavaa, jos olisi kultainen keskitie.

        Niin tossa mallis on liikaa välityksiä ja pitäisi olla pikku Dee myös ja loikkari?


    • Anonyymi

      Aina voi vaihtaa manuaaliasentoon, niin saa lisää kierroksia moottoriin. Tai käyttää automaattilaatikon S-asentoa, sekin nostaa kierroksia. Polttoaineen kulutuksen ja päästöjen minimointi siinä on taustalla.

      • Anonyymi

        Ja moottorin kulumisen, mitä vähemmän kierroksia, sen vähemmän kuluu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja moottorin kulumisen, mitä vähemmän kierroksia, sen vähemmän kuluu

        Mitä vähemmän kierroksia, sen huonompi voitelu.


    • Anonyymi

      olen huomannut saman, siksi valitsen manuaalin, cruisella voi olla manuaalilla sopivalla kierrosalueella ja samalla vaihteella ! miellyttävämpää

      • Anonyymi

        Eniten vaihdelaatikko rasittuu 1 vaihteella kun kytkin nostetaan ja kaasu pohjaan. Vähiten rasittuu 5 vaihteella ja esim 1200rpm, moottorissa ei ole tehoja rikkoa yhtään mitään.


    • Anonyymi

      Täällä kaikki höpöttää pazkaa. Matalia kierroksia käytetään, jotta kulutusta saadaan pienemmäksi. Ongelmana varsinkin dieselmoottoreissa on että silloin moottorin pyörimisnopeus hidastuu jokaisen puristustahdin aikana (eli moottori ei käy tasaista nopeutta vaan sanotaanko että pyörimisnopeus "värisee"). Tämän takia autoihin on laitettu kaksoismassavauhtipyörä, jonka tarkoitus on estää epätasaisen käynnin (pyörimisnopeuden värinän) välittyminen vaihteistoon ja voimansiirtoon. Nyt sekä moottori että vaihteisto kestävät niin kauan kuin valmistaja haluaa niiden kestävän ja kait vauhtipyöräkin on saatu kestämään riittävästi. Tosin on niitä kaksoismassavauhtipyöriä vaihdettu noihin dieseleihin hurumykket.

    • Anonyymi

      "silloin moottorin pyörimisnopeus hidastuu jokaisen puristustahdin aikana "

      Nelipyttyisessä koneessa on aina yhdessä pytyssä puristustahti menossa.

      • Anonyymi

        Jep, ja ennen yläkuolokohdan saavuttamista missä puristus on kovimmillaan, liian hitaasti käyvä moottori hidastuu kunnes työtahti taas kiihdyttää sitä. Puhutaan vääntövärähtelyistä. Niiden voimansiirtoa tuhoavaa vaikutusta voidaan vähentää riittävän massiivisella vaihtipyörällä tai sitä kevyemmällä kaksoismassavauhtipyörällä tai korkeammalla kierrosluvilla.


    • Anonyymi

      Liian matalat kierrokset voi aiheuttaa vääntövärähtelyitä, jotka voi vahingoittaa voimansiirtoa. Jos auto tuntuu jurnuttavan, niin vaihtaa siksi aikaa S-asentoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      81
      3181
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2895
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      53
      2152
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1605
    5. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      6
      1379
    6. Oot ilkee paha noita

      Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1369
    7. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1344
    8. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1321
    9. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      14
      1307
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      35
      1275
    Aihe