KAHVIPIRTTI 164 / 2019

Huomenta ja myrskyisää lauantai aamupäivää.
Nyt ei ulos uskalla mitään viedä, voi olla että lentävät kauaksikin pirtin läheisyydestä, joten tyydyn vain imuroimaan ja pölyt pyyhkimään.
Kukkasia kuitenkin maljakoihin, kuinkas muuten, käteen tarttui neilikka kimput, kauniin punaisia, väriä tähän pimeyteen ja kun joulu alkaa tehdä tuloaan, niin punaväriin sopii totuttautua;)
Kynttilätkin punaisia ja kun liekki lepattaa tuo hyvin lämpimän ja kotoisen tunteen ja sellainen pirtin henki pitää ollakin.

Kissat kehrää ja kaulin tarkkaavaisena oven vieressä valmiina toivottamaan viestien laittajat sisään.
Puhdas kirja odottaa kirjoittajia, toivoisi kovasti, että kaikki sujuisi hyvin.

On noita ongelmia ollutkin useammalla kuin minulla ja ei ylläpito ehdi nähtävästi kovinkaan usein pirtin ongelmia selvittämään, totean taas kerran, että uudistus ei ollut onnistunut, tuleeko vielä se päivä, että kaikki pelaa.
Oikein säikähdin, kun vanhan pirtin lukuja katsoin, ajattelin, että nyt on joukko ryntäys ikävillä viesteillä pirttiin tehty, mutta olikin omia harmeja useammalla.
Minulla pitäisi kone olla 100% kunnossa, näin Avast kertoi, mutta eipä vaan mikään entiseen tapaan toimi.

Laitan kahvin tippumaan, jospa tuoksun voimalla saisin piankin ensimmäiset viestit pirttiin.
Oliko niin, että kelloja siirtelemme ensi yön aikana?

Tuli mieleen vanha koululaulu, "Syksy jo saa, harmaa on maa, koivuista lehtiset pois putoaa, lintusten tie etelään vie, siellähän kesäkin ainainen lie".
Tätä aikaa elämme, mutta kevättä kohti kovaa vauhtia ja sitten taas aurinko paistaa;)
Tervetuloa ystävät viestejä laittamaan, kertomaan harmeista ja iloista, mitä matkalla koemme.

218

621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvää huomenta!
      Kyllä vain kahvin tuoksu houkutteli. Lämmin ja kotoinen on tunnelma pirtissä.
      Ei yltänyt myrsky ihan tänne asti.
      Hullua, kun tuo lonkkanivelen kuluma äityy tuolla kahden tunnin bussimatkalla Turusta Helsinkiin ja päinvastoin. Tärinä lie ja epänormaali asento. Noh, pyörän selkään, se liike voitelee parhaiten.

      Tuli yllättävä pesti kolmen päivän lastenhoitoon. Pääsen oppimaan uutta ja aivosoluja pöllytellään.

      Toivotaan, että uusi pirtti on suotuisampi noille palstan muutoksille eikä kenenkään tarvitse tuskailla viestien lähettämisen kanssa. On tämä pirtti tullut niin tutuksi, että aina, kun kynnelle kykenee, niin on mukava piipahtaa.

      Seesteisempää ilmanalaa itse kunkin pihapiiriin.

      raakile.vielä

    • Anonyymi

      Luin tuolta "vapaa kuvaus", että 80 v. on täytetty.

      Jos tämä pirtti-systeemi on sääntöjen mukaista niin ymmärtääkseni se pitäisi perustaa 80 plus osioon.

      • "on sääntöjen mukaista niin ymmärtääkseni se pitäisi perustaa 80 plus osioon."

        Ei pitäisi, koska täällä on suurinosa kirjoittajista alle 80-v, kuten minäkin.

        Rauhallista päivää sinullekin "opastaja".


      • Anonyymi

        Jos et halua olla pirttiläisten seurassa, ja katsot, että porukka on sinulle liian iäkästä, niin arvaa mitä - seinässä on seittemän hirttä poikki. Siitä pääsee pihalle.
        Olet niitä kunnioitettavia ihmisiä, jotka noudattavat sääntöjä. Kaikki arvostamme sinua siitä. Mutta pirtin yksi sääntö - kirjoittamaton - on, että turhaa suukopua on vältettävä.


    • Anonyymi

      Hyvää huomenta kahvintuoksuiseen pirttiin, tuttua täällä on ja kodikasta, rauhauhallista elämänmenoa, se sen pirtin hengen on luonut, ja siksi täällä viihtyvät samanhenkiset ihmiset, jokainen tuoden mukanaan tuulahduksen kotoaan tullessaan.
      Kaadan pienen kupillisen tuoksuvaa kahvia kuppiini ja istahdan keinutuoliin odottamaan kahden pienen kaverini tapaamista. Sieltäpä rynnistää Hessa Hippiäinen vauhdilla puskemaan nilkkaani, nyt en uskalla keinutella, ettei vain häntänsä jää alle,
      ja perässä kohta Miuku-Mauku hyppää suoraan syliini, nyt Hessakin.

      Tässähän onkin aamu aivan täydellisimmillään, keinuttelen, hyräilen ja nautin. :)
      Kaikille lokakuunlopun viimeisen lauantaipäivän hyviä toivotuksia! Huomenaamulla siirrymme normaaliaikaan, kello tunnin taaksepäin eli viime kesään päin!
      Voidaan hyvin! Miaelina.

    • Anonyymi

      Vetisen harmaata lauantaipäivää tänne lämpimään kahvintuoksuiseen pirttiin! Ulos jäävät tuulet ja tuiverrukset. Kiitos SkillaNille uuden ketjun avauksesta.

      Eilen olivat kovat tuulet aiheuttaneet Etelä-Pohjanmaalla sähkökatkon tuhansiin talouksiin. Ja ensi yönä siirrytään taas normaaliin aikaan. Harmi ettei kellon siirtely vielä lopukaan, vaikka ensin jo niin uumoiltiin.

      Mira

    • Minä en ymmärrä. Olin ihan varma, että kirjoitin palstalle tänään. Varmaan tuohon alimmaiseksi. Muistan, että kiitin muistuttamisesta, että siirrymme talviaikaan. Ja oma kommenttini oli siinä seuraavana.
      Nyt ei ole.
      Onko joku poistanut viestini?
      Eilen kerroin toisessa ketjussa , että olen yli 80 vee. Ja nyt huomasin, että jonkun mielestä Kahvipirtti pitäisi muuttaa kahdeksankymppisiin, koska kirjoittajat ovat jo siinä iässä. Onneksi evät kaikki ole, Ja mitä sitten, vaikka olisivatkin. Kahvipirtillä ei ole ikää.
      Ei kuitenkaan liene kiveen kirjoitettu, etteikö muunikäiset voisi kirjoitella toisten palstoilla. Ryhmittelyjähän nämä vain ovat.

      • Anonyymi

        Hyvä Makriina Ja Kiitos ! Olen kohta 90 ja nyt jo ajattelen ,että minnekkäs minä sitten kuulun . Eikös elämän kokemus ole sitä "korkeakoulua" Tai sitten EI =) Me ihmiset onneksi ollaan kaikki erilaisia onneksi DNA testitkin sen nykyään todistaa - Niin että itse en ota näihin ikä keskusteluihin ollenkaan minkäänlaista Kkantaa - Menen ja olen aina mennyt jutteleen sellaisten ihmistenkanssa joidenka "Äly riittää siihen .Ja se siittä Koput Kirjeeseen - --Muuten postitkin loppuu --onkoos enään edes postimerkkiä myynnissä !

        Terveisiä kaikille jotka minut muistaa !

        U.M


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä Makriina Ja Kiitos ! Olen kohta 90 ja nyt jo ajattelen ,että minnekkäs minä sitten kuulun . Eikös elämän kokemus ole sitä "korkeakoulua" Tai sitten EI =) Me ihmiset onneksi ollaan kaikki erilaisia onneksi DNA testitkin sen nykyään todistaa - Niin että itse en ota näihin ikä keskusteluihin ollenkaan minkäänlaista Kkantaa - Menen ja olen aina mennyt jutteleen sellaisten ihmistenkanssa joidenka "Äly riittää siihen .Ja se siittä Koput Kirjeeseen - --Muuten postitkin loppuu --onkoos enään edes postimerkkiä myynnissä !

        Terveisiä kaikille jotka minut muistaa !

        U.M

        Hei UM.
        Mukavaa, että viitsit muistaa meitä. Laimeaksi ovat palstat käyneet, kun yhä useampi vakituinen on jättäytynyt pois, eikä monta uutta ole tilalle tullut.
        Kyllä sinä kuulut tänne siinä kuin me ikätoverisikin. Ujostelevat vain kahdeksankymppisiin siirtymistä, tämä on tutumpi puoli, Kahvipirtti turvallisin.
        Hyvää syksyn katkoa.

        Makriina


    • Anonyymi

      On kiva tulla Pirtin rauhaan ja lämpimään tunnelmaan! Eilen illalla ja yönä oli kyllä kaikki tuulen voimat liikkeellä. Kun katselin ja kuuntelin tuota, tuli yhtäkkiä niin sopiva
      Kasmir Leinon Runo , Myrskylintu mieleeni, kas tässä:

      Kun myrsky mylvii ja laine laulaa ja vasten louhia loiskuaa.
      Kun honka huojuu ja näre notkuu ja vaahto pärskyen roiskuaa.

      Mä silloin nautin ja riemurinnoin mä halki ilmojen kiitelen.
      ja laulan luontoa, maailmoita ja elon taistoa ihmisten.

      Kun viima vinkuu ja mastot laulaa ja laivan touvissa tuuli soi.
      Kas silloin kuoroon mä myöskin yhdyn ja myrsky säestäin mellakoi.

      Tuo myrsky poistavi mustat pilvet ja taivon siintävän seijastaa,
      ja ilma muuttuu ja tuuli tyyntyy ja meri rantoja heijastaa.

      On muiden mielehen luonto tyyni ja leivon laulu ja illansuu.
      Mä nautin parhain, kun myrsky pauhaa, kas silloin nuortuu ja norjistuu!

      Siis vello vaahtoa aallon Ahti, ja sävel soios sä myrskysään!
      Mä lennän laulaen ilman halki ja kiidän kilvalla tuulispään!

      Leppoisaa ja kaunista iltaa , toivottaa Neeasa

      • Anonyymi

        Hyvä, tähän ajankohtaan sopiva Leinon runo, jonka edellä kirjoittanut on
        laittanut. Sataa losottanut on täällä iltapäivän. Isonpaa myrskyä en ole
        nyt nähnyt, olen voinut nukkuakin siihen aikaan. Koivuista on kyllä
        runsaasti lehtiä lähtenyt.
        Eipä ole eka kerta kun Pirttiä "opastetaan." Olen kyllä "ikärajan" ylittänyt.
        Entäs sitten? Kirjoittelen sen vähäisen Kahvipirttiin ja tähän paikkaan. Jos
        se ei käy, niin sitten ei käy:) Onhan tuo kirjoitteluintoni laantunut vuosien
        takaisesta. Mistä sitten johtunee: yleensä kyllästymisestäni vai typertymisestäni?
        Kunpahan "näillä eväilläni" pientä vaihtelua haen.

        Olen muistanut kuulutella viikon juhlapäivästäni. Se on nyt pian esillä, varaudun
        jo löylyihin!):)) Hyvää jatkoa ilmoista piittaamatta, t. ynnämuu.


      • Anonyymi

        Kiitos, Neeasa, ajankohtaan sopivasta runosta!

        Runo vie ihanasti syysmyrskyyn väkivaltaiseen voimaan ja luonnon tunnelmaan.

        .


    • Myrsky ei tänne asti yltänyt, tuulta oli jonkin verran. Iltapäivällä oli jo ihan sees.
      Eilen kävin viemässä 7 isoa muovikassia pestyjä pyykkejä mökille. Tunti meni niitä kaappeihin lajitellessa. No onpahan keväästä pois se homma.
      Saunasta tulin tunti sitten, kaakaota laitoin, hunajan kanssa.
      Äsken yritin eräälle kommentoida toisenssa ketjussa keskellä, taas sama juttu, kun painoin lähetä, tuo kommentoi aloitusta kotelo taas alareunaan.
      En painanut toista kertaa, ettei käy niinkuin eilen, vaan menin pois sivulta.
      Olen eilen ja tänään siitä laittanut ylläpidolle viestiä.
      En oikein ymmärrä tällaista kehittämistä, kun mikään ei kuitenkaan toimi.

    • Anonyymi

      En muistanut ennen pitkän viestin lähetystä näpätä tiedosto-osiota. Näin sadistinen kyylätyyppi pääsi saamaan iltanautintonsa, kuten koko viikonkin aikana.
      Mukavat fiilikset lokakuun viimeiselle viikonlopulle!
      . hurskainen

      • Anonyymi

        Ylen Etelä-Karjalan radiotoimittajat saivat näsäviisaan heiton kellonsiirtämisasiassa. Näsäviisas viestitti, ettei kelloja huoli siirtää vaan niiden viisareita. Ja nyt lähimpään kesään päin. Hei vaan heiluvilles, näsäviisas.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ylen Etelä-Karjalan radiotoimittajat saivat näsäviisaan heiton kellonsiirtämisasiassa. Näsäviisas viestitti, ettei kelloja huoli siirtää vaan niiden viisareita. Ja nyt lähimpään kesään päin. Hei vaan heiluvilles, näsäviisas.

        Sunnuntaiaamua ja sitä rauhaista oloa, minkä se antaa, näköpiirissä ei muuta kuin syksyisen harmaa, alakuloon vaipuva maisema.
        Vielä on kuitenkin muutama puu lehtensä pitänyt, vaikka myrsky runtelikin ja paljolti puut paljaiksi sai.

        Vastaan tuohon palstan vaihtoa ehdottaneelle, ei kai se niin veteen piirretty ole mihin kirjoittaa ja katsellessa palstaa saa vaikutelman että alle kaksikymppisiä ovat kirjoittajat 70 :n
        Kielen käyttö on sen laatuista, että ei enää näiden numeroiden takaa uskoisi kenenkään moisia viestejä laittaa, ihmettelen jos niin on.
        Jos pirtin muualle siirtäisi, niin nämä vähätkin sopuisat kirjoittajat palstalta katoaisi, mikä olisikaan anti sen jälkeen.
        Jostakin luin, että Fascessa riidellään, siellä jokainen omalla nimellään ja kummasti sopuisasti kirjoittavat.
        Kai pakollinen kirjautuminen olisi pelastus myös Suomi 24:lle

        Arvasin, että kahvin tuoksu on tehokas kutsu pistäytyä pirttiin ja kiva kun olet pirtin omaksesi hyväksynyt, raakile vielä;)

        Kristiina23, ei tuo ikähaitari meille ole harmia tuonut ja näin vaan mennään;)

        Kissat taitaa sinut hyvin tuntea Miaelina, minulta vaan ruokaa kyhnäävät, harvoin syliin hyppäävät;)
        Kellot on siirretty ja nyt pari päivää totutellaan.

        Kyllä täällä oli kova myrsky myös ja sähköjä kertoivat radiossa poikki olleen, meillä täällä minun kotipaikassa hyvin harvoin sähköt pois häipyy.
        On se nyt vaikea tuo kellojen rauhoittaminen vaki asentoon, kenen hyöty ja keksintö tuo vaihtaminen onkaan ollut?

        Hieno runo ajankohtaan sopiva, se on sävellyksenäkin upea, muistaakseni olen kuullut Matti Talvelan laulamana.
        Jolloinkin mieliala tuon runon kaltainen.

        Noita arvoituksia joskus joutuu pohtimaan, mitä Makriina ihmettelit, se taitaa olla meille tämän ikäisille jo melko tuttu asia;)
        Hattua kuitenkin nostan, että täällä vaan nuorempien seassa pyörimme ja ikä unohtuu, aina vaan mieli pyrkii sinne 20:ten suuntaan, täysillä vaan yritystä.

        Samoilla aatoksilla ynnämuun kanssa, tänne kirjoitan, jos ei toisin määrätä, mutta onneksi ei kukaan voi mitään pakkoa laittaa, koska hyvin vaikea on tuota ikää tarkastaa.
        Eihän tämä maailman tärkein asia liene, yksi ketju sopii sekaan vaikka minkä ikäisille.

        Hurskainen on lyhyiden viestien lähettämiseen opetellut, aina vaan kiusaa taitaa jostakin löytyä.

        Heipä hei vaan näsäviisallekin;)

        Nyt sitten taas lähettämisen kimppuun, onnistuuko, nautittavaa sunnuntai päivää teille kaikille!


    • Anonyymi

      Hurskainen ei sinua kukaan kyylää, viestit häviää pienestä väärästä liikkeestä jonka teet huomaamattasi tietokoneeĺla. Uusi suomi24 ohjelma on vielä kehitysvaiheessa. Alat muistuttamaan erästä kirjoittajaa, jota venäjäläiset vakoojat kiusasivat. Kukaan pirttiläinen ei viitsi sinulle sanoa totuutta, mutta uskon heidän ymmärtävän, että on kysymys ohjelman epäkohdissa.

      • Anonyymi

        Hei anonyymi su.27.10 10:15
        Kirjoitat että hurskainen tahattomasti näppää väärin ja kirjoitus sen takia häviää. Ei ihan noin. Kun rekisteröimisvaatimus tuli, siitä asti alkoi tietyn naapurini häiriköinti koneellani. Nettiviesteissä hän on tehnyt sitä ainakin 14 vuotta.

        Eilen sunnuntaina yksikään viestini ei lähtenyt. Aina tuli oi oi se on nyt rikki ja äijän tai apinankuva saatteena. Tätä näyttää kyllä esiintyneen tänään toisillakin konen käyttäjillä.
        Poistatin ATK- alan ammattilaisilla pari viikkoa sitten 40 virusta. Se maksoi 154 €uroa. Huomasin näiden jälkeen, että koneessani on taas viheliäisiä "pöpöjä" .
        Marssijärjestys saastutetun koneen käytössä on: Hakkeri laittaa viruksen. En tiedä leviävätkö ne tahattomasti konetta käytettäessä? Sen tiedän, että virusviritetyn PC.n käyttäjiä en enemmän kuin vain koneen omistaja. (Asun yksin)

        Häirinnnän ja hakkeroinnin takana on viidesläisten ryhmä. Kouvolan poliisi ei halua lähteä tutkimaan ikävää hakkerointia. Lain mukaan kuitenkin on kyseessä tietosuoja rikos. hurskainen


    • Anonyymi

      Hyvää pyhäpäivää!
      Sataa, sataa ropisee, vaan antaa sataa vaan. Eikös niistä pohjavesistä ollut puutetta. Sitä, kun ei kerrostalossa huomaa, hanasta tulee vettä kylmää, kuumaa ja siltä väliltäkin.

      Minusta on outoa tuo yritys karsinoittaa ihmisiä iän mukaan. En minä vaan huomaa pirtin kirjoituksista, että kukakin minkä ikäinen on. Huono olen arvioimaan ikää ulkonäönkään perusteella kohdatessani ihmisiä.
      Kyllä minä luen sujuvasti puutarhanhoidosta, marjojen keruusta ja muista ulkohommista vaikkei enää sitä omaa mökkiä olekaan.

      Otan täällä pirtissä toisen kupin vielä kahvia ja todellisuudessa menen nauttimaan kahvia köökin puolelle.

      Voikaa hyvin!

      raakile.vielä

      • Anonyymi

        Kiitos, hyvinhän täällä voidaan, näin sunnuntaina!

        Satoi äsken ensimmäiset lumet maisemaan, jäin katsomaan, että ihanko sipoolaisia lapsen trasuja viskoo nyt 😊)) isoja ja märkiä olivat!

        Aina se kuitenkin havahduttaa kesken tubettamisenkin, joten jätin sen hitaana lataamaan itsekseen.
        Katselikohan kukaan eilen 21.oo Teemalta "Hulvattomat bileet" filmiä, missä Peter Sellers esitti intialaista näyttelijää Hollyvoodin hipoissa, voi siunaamas miten sai nauraa kommelluksille !
        On siinä mainio näyttelijä, jonka varassa oli lähes koko elokuva 😂

        Eipä tässä muuta mielessä, pitänee seurata tuota lataustani,
        iloista kahvihetkeä vaan kun on sen hetki. 🍀

        sini.sirkku,.... heippa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, hyvinhän täällä voidaan, näin sunnuntaina!

        Satoi äsken ensimmäiset lumet maisemaan, jäin katsomaan, että ihanko sipoolaisia lapsen trasuja viskoo nyt 😊)) isoja ja märkiä olivat!

        Aina se kuitenkin havahduttaa kesken tubettamisenkin, joten jätin sen hitaana lataamaan itsekseen.
        Katselikohan kukaan eilen 21.oo Teemalta "Hulvattomat bileet" filmiä, missä Peter Sellers esitti intialaista näyttelijää Hollyvoodin hipoissa, voi siunaamas miten sai nauraa kommelluksille !
        On siinä mainio näyttelijä, jonka varassa oli lähes koko elokuva 😂

        Eipä tässä muuta mielessä, pitänee seurata tuota lataustani,
        iloista kahvihetkeä vaan kun on sen hetki. 🍀

        sini.sirkku,.... heippa!

        Hyvinhän täällä paitsi, että olen tullut arkajalkaiseksi ja katsellut päivän
        vain ikkunasta ilmoja. Yksioikkoista kuitenkin, aamulla sankka sumu, sitten
        sadetta, vettä tai räntää. Jäi käymättä ulkona.
        Olipahan aikaa rentoutua, töllöttää telkkaria ja väliin pieniä nokosiakin.
        Varsinaista "ajan haaskusta", mutta kyllä se väliin hyvääkin tekee

        Enpä viritä itseäni pitempään kirjoitteluun... ai niin kerronpa kuitenkin. Huomasin
        kuinka kirjoittamani saattaa kadota. Minulla on hiiren kuljetteluun tehty
        matto. Satuin nykäisemään hiiren yli matolta ja teksti katosi. Näin syyn ja
        palutin hiiren takaisin. Teksti ilmestyi näytölle! Näin on voinut käydä
        aiemminkin, en aina ole syytä huomannut. Jos ehtii muuta ropeloida, ei hiiren
        palauttaminen enää auta. Voihan se olla, että tämä on vain läppärissäni
        roikkuva "ominaisuus."
        Odotellaanpa ulkoiluun paremmin sopivaa keliä:) Tervehtien: ynnämuu.


      • Anonyymi

        Niin, raakile.vielä, ja miksi pitäisikään? Jos rasimista puhutaan, niin ainoata sellaista mitä Suomessa esiintyy on just ikärasismi ihan mediassa ja muualla.


      • Anonyymi

        Jos ikä ei merkkaa mitään, niin miksi raakile ottanut tuollaisen nikin, joka korostaa , että hän on nuorempi kuin muut pirttiläiset ja 70 palstalaiset ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, raakile.vielä, ja miksi pitäisikään? Jos rasimista puhutaan, niin ainoata sellaista mitä Suomessa esiintyy on just ikärasismi ihan mediassa ja muualla.

        Huomenta uusi yritys, pitkä viestini ei suostunut lähtemään, vaikka kirjautunut olenkin.

        Nyt yritän lyhyemmin toivotella nämä uutiseni tai sanomiseni, eihän maailma suurta surua tunne jos mietteeni ominani pidän;)
        Samaa mieltä olen anonyymi kanssasi, kyllä vanhuutta ei kunnioiteta, kuten joissakin maissa tehdään.
        Rasite olemme, kaikkialla sen huomaa, jopa nuorten taholta, joille tätä parempaa maailmaa olemme rakentaneet.

        Mutta yksi on varmaa, jos elon päiviä saavat elää, tulee sama kohtalo kaikille eteen.

        Hurskaisen vaikeuksiin en osaa sanoa muuta kuin, että vaikea uskoa kenenkään kiusanteon tuolle asteelle menevän.
        Onhan paljon muitakin asioita joita en ymmärrä, joten kaikki voi olla mahdollista.

        Raakile vielä. ei sitä ikää pysty täällä kukaan valvomaan, että mihin karsinaan kukin kuuluu ja tulee eittämättä mieleen, että 20:set on asialla aika monessa ketjussa, ei voi ajatella, että tämän ikäluokan ihmiset voisivat näitä tolkuttomuuksia kirjoitella.

        Niin meni sunnuntai minulla myös telkkaria katsoen sini-sirkku ja ulos en nenääni pistänyt, vähän sateinenhan eilen sää oli täälläkin, ehkä tänään ulkoilu jo onnistuu ynnämuulla kuin koko maassa.
        Täällä on lupauksia auringon esiin tulosta, sitäpä jään odottelemaan.
        Toivotan hyvää ja onnistunutta päivää kaikilta osin jokaiselle pirttiin kurkkaaville;)

        Nyt sitten uusi yritys,,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ikä ei merkkaa mitään, niin miksi raakile ottanut tuollaisen nikin, joka korostaa , että hän on nuorempi kuin muut pirttiläiset ja 70 palstalaiset ?

        Ehkä säästyäkseen kehoitukselta siirtyä 8-kymppisiin! Sitähän täällä näkee nuoremmatkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ikä ei merkkaa mitään, niin miksi raakile ottanut tuollaisen nikin, joka korostaa , että hän on nuorempi kuin muut pirttiläiset ja 70 palstalaiset ?

        Hyvää puoltapäivää!
        Aikoinaan, ei kovinkaan kauan aikaa sitten, tupsahdin Kahvipirttiin. Muutaman kerran kävin vain lukemassa. Tuolloin oli tässäkin ketjussa riitasointuja. Ihastelin pirtin emännän, SkillaNin rauhanomaisuutta ja tahdikkuutta miten hän suhtautui noihin säröihin. Samoihin aikoihin lähipiirissäni tapahtui surullisia asioita. En osannut kypsästi suhtautua ja hyväksyä asioita joita en pystynyt muuttamaan. Siitä kypsymättömyyden tunteesta tuo nikkini tuli.

        Enkä ole sen kypsemmäksi tullut vieläkään. Edellisessä pirtissä kerroin ohimennen kohtaamisesta 92-vuotiaan naisihmisen kanssa. Vajaa puoli tuntia kahvi- ja teekupin äärellä tuo ihminen teki syvän vaikutuksen minuun. Hän on kypsä ihminen ja sinut itsensä kanssa.

        Eilen keskustelin 6-vuotiaan eskarilaisen kanssa. Tuon pojan oma näkemys puheena olevasta asiasta oli niin tuore, erilainen ja kaunis, että vaalin sitä ajatuksissani niin kauan kuin pystyn.

        Lopputulemani kaiketi on, että keskeneräinen eli raakile olen nyt ja aina.

        Aurinko paistaa ja paistetta toivotan teille kaikille.

        raakile.vielä


    • Anonyymi

      Kameliat sisällä voivat hyvin ja palmut.



      Daaaaaa---putin är med-----

      • Sinä entinen e-lä-mää.

        Tulet tänne kirjoittelemaan aina noista kamelian kukinnoista, kun toisaalla herjaat aina meitä suomalaisia apinoihin. Onko se sinun todellinen mielipide, koska tuolla kirjoitit myös, että olet entinen "punikin poika", jonka uskon hyvinkin.

        Voisitko kirjoittaa tuosta ajasta "punikin poika" jonkun tiivistelmän, miksi lähdit Ruotsiin? Ilmeisesti tietenkin, että siellä oli työtä tarjolla, mutta miksi juuri sinä? Eikö olisi ollut parempi mennä sinne punikkien valtakuntaan, siis Neuvostoliittoon?

        Edelleen ihmetelen suurta vihaasi meitä suomalaisia kohtaan joita vertaat usein apinoihin?

        Tosi ärsyttävää sikäli, että tänne tulet vain kirjoittelemaan jostai kamelian kukista ja toisaalta suorastaan "oksennat" meidän päälle mielipiteilläsi.

        No, nyt hyvän kirjan pariin, kun sain purkaa mielipiteeni tämän e-lä-män suhteen.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        Sinä entinen e-lä-mää.

        Tulet tänne kirjoittelemaan aina noista kamelian kukinnoista, kun toisaalla herjaat aina meitä suomalaisia apinoihin. Onko se sinun todellinen mielipide, koska tuolla kirjoitit myös, että olet entinen "punikin poika", jonka uskon hyvinkin.

        Voisitko kirjoittaa tuosta ajasta "punikin poika" jonkun tiivistelmän, miksi lähdit Ruotsiin? Ilmeisesti tietenkin, että siellä oli työtä tarjolla, mutta miksi juuri sinä? Eikö olisi ollut parempi mennä sinne punikkien valtakuntaan, siis Neuvostoliittoon?

        Edelleen ihmetelen suurta vihaasi meitä suomalaisia kohtaan joita vertaat usein apinoihin?

        Tosi ärsyttävää sikäli, että tänne tulet vain kirjoittelemaan jostai kamelian kukista ja toisaalta suorastaan "oksennat" meidän päälle mielipiteilläsi.

        No, nyt hyvän kirjan pariin, kun sain purkaa mielipiteeni tämän e-lä-män suhteen.

        Raisiossa kai tuo palstan "ruotsalainen" edelleen asuu. Kasvaahan ne kameliakukat sisällä siinä missä kiinanruusutkin.
        Tänään ihan siivo päivä eiliseen rättisateseen verrattuna.


      • Anonyymi
        Kristiina23 kirjoitti:

        Sinä entinen e-lä-mää.

        Tulet tänne kirjoittelemaan aina noista kamelian kukinnoista, kun toisaalla herjaat aina meitä suomalaisia apinoihin. Onko se sinun todellinen mielipide, koska tuolla kirjoitit myös, että olet entinen "punikin poika", jonka uskon hyvinkin.

        Voisitko kirjoittaa tuosta ajasta "punikin poika" jonkun tiivistelmän, miksi lähdit Ruotsiin? Ilmeisesti tietenkin, että siellä oli työtä tarjolla, mutta miksi juuri sinä? Eikö olisi ollut parempi mennä sinne punikkien valtakuntaan, siis Neuvostoliittoon?

        Edelleen ihmetelen suurta vihaasi meitä suomalaisia kohtaan joita vertaat usein apinoihin?

        Tosi ärsyttävää sikäli, että tänne tulet vain kirjoittelemaan jostai kamelian kukista ja toisaalta suorastaan "oksennat" meidän päälle mielipiteilläsi.

        No, nyt hyvän kirjan pariin, kun sain purkaa mielipiteeni tämän e-lä-män suhteen.

        Kristiina -- Onneksi on Totuudenmukaista Historiaa Suomalaisista nykyään , jos se sinua kiinnostaa. Totuus ei pala tulessakaan -- jotka saisivat hävetä kuinka Veli veljen tappoi --toivottavasti tällaista Aivopesua ei ole valheeseen perustuvaa nykyään . Nuoriso hakee nykyään oikeaa totuutta ja se ei ole suinkaan heidän vika jos Historiassa on näitä joita saamme hävetä ikämme " Lopeta sinäkin Kristiina !

        U,M


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kristiina -- Onneksi on Totuudenmukaista Historiaa Suomalaisista nykyään , jos se sinua kiinnostaa. Totuus ei pala tulessakaan -- jotka saisivat hävetä kuinka Veli veljen tappoi --toivottavasti tällaista Aivopesua ei ole valheeseen perustuvaa nykyään . Nuoriso hakee nykyään oikeaa totuutta ja se ei ole suinkaan heidän vika jos Historiassa on näitä joita saamme hävetä ikämme " Lopeta sinäkin Kristiina !

        U,M

        "Lopeta sinäkin Kristiina !"

        En lopeta, koska en ole ketään tappanutkaan. Tuon jutun, jonka kirjoitin täsät e-lä-mää nimimerkistä, jota toiset sekoittavat hänet jatkuvasti ruunemaniin, joka asuu Raisiossa, mutta tämä ko. heppu asuu kyllä Ruotsissa.

        Hurskainenkin taivastelee moista, vaikka aivan eri nimen hänkin on tuolla toisaalla ilmoittanu itselleen. Vai mitä Topi?


      • Anonyymi
        Kristiina23 kirjoitti:

        "Lopeta sinäkin Kristiina !"

        En lopeta, koska en ole ketään tappanutkaan. Tuon jutun, jonka kirjoitin täsät e-lä-mää nimimerkistä, jota toiset sekoittavat hänet jatkuvasti ruunemaniin, joka asuu Raisiossa, mutta tämä ko. heppu asuu kyllä Ruotsissa.

        Hurskainenkin taivastelee moista, vaikka aivan eri nimen hänkin on tuolla toisaalla ilmoittanu itselleen. Vai mitä Topi?

        Kristiinalle vastinetta. Miksi tuon ruotsalaisen juttuihin kiinnität huomiota, se vain lisää vettä myllyyn ? Ruune ei tainnut itse välittää tai edes huomata noita nikkiasioita, kaikki vähänkin älykkäät ymmärsivät asian oikean laidan eikä Ruunea ole sotkettu mihinkään muuhun nikkiin. Mitkä valtuudet sinulla on paljastaa ihmisten nimiä, asuinpaikkoja tai muutakaan yksityistä, mitä olet nuuskinut tietoosi ?


    • Ollaanko me jossakin syysmasennuksen vallassa?
      Kyllä pitääpi nyt puhjeta laulamaan; Ei meitä suruilla ruokita, se on ilo, joka elättelee!

      Minulle tämä talviaika sopii paremmin. Yöunikin venyi sopivaksi.
      Myrskyä on ennustettu joka päivä. Ei vieläkään. Kerkiän haravoida viimeiset lehdet kompostoriin, jos jaksan nyt mennä haravan varteen.

    • Jokunen vuosi sitten kävin eräässä museossa.
      Siellä oli ja on kai vieläkin, 50-luvun koti, ihmisen kokoisine nukkeineen.
      Täällä pirtissä on samanlainen leppoisa tunnelma, jonka sain, kun tuohon museon ´´kotiin´´ astuin.
      Toissapäivänä palasin talviharrastukseni pariin, eli kirjojen lukemiseen. Onneksi ei ole kirjasto kaukana.
      Yöllä yht´äkkiä muistin, että, kiinteistövero. Aamulla sitten havaitsin, että olin jättänyt verokirjeen mökille, kun siellä olin laittanut ekaerän maksuun.
      Ei kun hakemaan. No 2viikkoa myöhässähän tuo sitten oli.
      Sama pää, kesät talvet, niinkuin sanotaan, niin minkäs teet.
      Yöllä sitä sitten oli tullut, ensilumi. Ei tosin paljoa, mutta heti huomasi, että oli valoisampaa.
      Nyt tuntuu tämä palstakin toimivan, ainakin tällä hetkellä.

      • Juuri nyt räntää roiskii sakeana. Kyllä tämä alkaa masennustakin lykätä.
        Marketissa ehdin käydä hyvän sään aikana kun netistä pilvenrakoa etsin.

        Täällä aiemmin "raakile.vielä" kirjoitti ja analysoi perustellen hyvin
        nimimerkkiään epäilijöille:) Hän otti myös esille SkillaNin rauhallisuuden
        "sanakopujen" keskellä. Näin se on, kyllä SkillaN täysin kantava voima
        Kahvipirtin toiminnassa esimerkillään. Ja meitäkin raakileita tarvitaan:)

        Ainahan niitä ongittelijoita riittää, jotkut haastavat suorasukaisesti, jotkut
        muka viekastellen. Eipä kaikista kannata välittää, voihan se väliin kuulokin
        "huonontua" tai ymmärrys huomata jotain heikentyä:))
        No niin, siirrän katseeni ikkunasta ulos, räntää tulee. Onhan siinäkin
        katselemista...eikä valitus auta!


      • ynnämuu kirjoitti:

        Juuri nyt räntää roiskii sakeana. Kyllä tämä alkaa masennustakin lykätä.
        Marketissa ehdin käydä hyvän sään aikana kun netistä pilvenrakoa etsin.

        Täällä aiemmin "raakile.vielä" kirjoitti ja analysoi perustellen hyvin
        nimimerkkiään epäilijöille:) Hän otti myös esille SkillaNin rauhallisuuden
        "sanakopujen" keskellä. Näin se on, kyllä SkillaN täysin kantava voima
        Kahvipirtin toiminnassa esimerkillään. Ja meitäkin raakileita tarvitaan:)

        Ainahan niitä ongittelijoita riittää, jotkut haastavat suorasukaisesti, jotkut
        muka viekastellen. Eipä kaikista kannata välittää, voihan se väliin kuulokin
        "huonontua" tai ymmärrys huomata jotain heikentyä:))
        No niin, siirrän katseeni ikkunasta ulos, räntää tulee. Onhan siinäkin
        katselemista...eikä valitus auta!

        Näin se taas kävi! Kirjautuminen oli näkyvissä. "Tekniikka " ei sitä
        nähnyt. Eikun kopioin kirjoitukseni, kävin poistumassa kirjauksesta
        ja uusi kirjautuminen. Kopio lähetysruutuun siitä se lähti.
        Yksinkertaista, eikä totta? :)))


      • ynnämuu kirjoitti:

        Näin se taas kävi! Kirjautuminen oli näkyvissä. "Tekniikka " ei sitä
        nähnyt. Eikun kopioin kirjoitukseni, kävin poistumassa kirjauksesta
        ja uusi kirjautuminen. Kopio lähetysruutuun siitä se lähti.
        Yksinkertaista, eikä totta? :)))

        Enpä tiedä onko tuo tallentaminen yksinkertaista kun rekkaus on voimassa,..hieman jäykkyyttä olen aistinut S 24:n toiminnasa.
        Toisaalta paine, ja uusien virustoimintojen lataukset, saa ison tietokoneen hidastelemaan, näin syys-sateiden aikana, jolloin monet viipyvät taas koneillaan.

        Itselläni oli lämmin ja hyväätekevä iltapäivä pojan perheen kanssa. Keskustelimme läpi kaikki, niin maailmanpolitiikan kuin henk. kohtaiset tuntemuksemme hyvässä hengessä 😚

        Sydän on täynnä kiitollisuutta, halauksista, suukoista ja hyvänäpidosta. Yksinäiselle se on kuin lämmin villanuttu pakkasella.
        Tunnit kuluivat kuin huomaamatta, miniä jo asetteli kodikkaasti astiat altaaseen, käsin kun pesen ne mielelläni.

        Pitivät graavikalastanikin, joka oli japanilaisittain aamulla viipaloitu, sipulirenkailla kerrostettu kevytsuolaukseen ja omalla kruunutillillä maustettu.

        Hyvää illanjatkoa kahvipirttiimme 💕


      • sini.s kirjoitti:

        Enpä tiedä onko tuo tallentaminen yksinkertaista kun rekkaus on voimassa,..hieman jäykkyyttä olen aistinut S 24:n toiminnasa.
        Toisaalta paine, ja uusien virustoimintojen lataukset, saa ison tietokoneen hidastelemaan, näin syys-sateiden aikana, jolloin monet viipyvät taas koneillaan.

        Itselläni oli lämmin ja hyväätekevä iltapäivä pojan perheen kanssa. Keskustelimme läpi kaikki, niin maailmanpolitiikan kuin henk. kohtaiset tuntemuksemme hyvässä hengessä 😚

        Sydän on täynnä kiitollisuutta, halauksista, suukoista ja hyvänäpidosta. Yksinäiselle se on kuin lämmin villanuttu pakkasella.
        Tunnit kuluivat kuin huomaamatta, miniä jo asetteli kodikkaasti astiat altaaseen, käsin kun pesen ne mielelläni.

        Pitivät graavikalastanikin, joka oli japanilaisittain aamulla viipaloitu, sipulirenkailla kerrostettu kevytsuolaukseen ja omalla kruunutillillä maustettu.

        Hyvää illanjatkoa kahvipirttiimme 💕

        Olen turhautunut, joka toinen päivä onnistuu ja sitten ei, kiitos Suomi24:lle
        Kirjautunut ole oikea oppisesti, mutta aina väittävät valheeksi, pahus!


      • Anonyymi
        ynnämuu kirjoitti:

        Juuri nyt räntää roiskii sakeana. Kyllä tämä alkaa masennustakin lykätä.
        Marketissa ehdin käydä hyvän sään aikana kun netistä pilvenrakoa etsin.

        Täällä aiemmin "raakile.vielä" kirjoitti ja analysoi perustellen hyvin
        nimimerkkiään epäilijöille:) Hän otti myös esille SkillaNin rauhallisuuden
        "sanakopujen" keskellä. Näin se on, kyllä SkillaN täysin kantava voima
        Kahvipirtin toiminnassa esimerkillään. Ja meitäkin raakileita tarvitaan:)

        Ainahan niitä ongittelijoita riittää, jotkut haastavat suorasukaisesti, jotkut
        muka viekastellen. Eipä kaikista kannata välittää, voihan se väliin kuulokin
        "huonontua" tai ymmärrys huomata jotain heikentyä:))
        No niin, siirrän katseeni ikkunasta ulos, räntää tulee. Onhan siinäkin
        katselemista...eikä valitus auta!

        Hyvää iltapäivää!
        Ihan pääsi hymynkare huulilleni, niin osuvasti kirjoitit :)
        Onnistun joskus saamaan sokean pisteen näkökenttääni ongittelijan kohdalla. Joskus taas tuo kypsymättömyys pistää kantaa ottamaan.

        Kaunis, raikas aurinkoinen päivä, lätäköt oli jäässä. Pyöräilin Tokmannille hakemaan näkyväisyyttä noille pienemmille kulkijoille. Heijastimia ja pattereita pyörien lamppuihin. Ei ole enää pyörissä dynamoita, led-valoja vain.

        Toivon totisesti, että SkillaN ja Hurskainen pääsevät pian pirttiin kunnolla.
        Kaipaan jo kovin Marthan ja Fransin (?) kuulumisia ;)

        Valoisuutta päiviinne!

        raakile.vielä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää iltapäivää!
        Ihan pääsi hymynkare huulilleni, niin osuvasti kirjoitit :)
        Onnistun joskus saamaan sokean pisteen näkökenttääni ongittelijan kohdalla. Joskus taas tuo kypsymättömyys pistää kantaa ottamaan.

        Kaunis, raikas aurinkoinen päivä, lätäköt oli jäässä. Pyöräilin Tokmannille hakemaan näkyväisyyttä noille pienemmille kulkijoille. Heijastimia ja pattereita pyörien lamppuihin. Ei ole enää pyörissä dynamoita, led-valoja vain.

        Toivon totisesti, että SkillaN ja Hurskainen pääsevät pian pirttiin kunnolla.
        Kaipaan jo kovin Marthan ja Fransin (?) kuulumisia ;)

        Valoisuutta päiviinne!

        raakile.vielä

        Hei vaan pirttiin. Yritän kirjoittaa lyhyesti, että viesti lähtisi. Martha on elätti-variksistani paljon arempi.
        Viisaat varislinnut Martha ja Waltteri tulivat pyytämään ruoka-apua tänäänkin. Olin eilen niin kiinni töissä etten ehtinyt niille viedä tielle koiran rehupapanoita.
        Kuulin kun Waltteri poistui pettyneenä koivun latvasta ankarasti minua sättien, siinä lentäessään.
        Tänään he söivät sovissa kourallisen kumpikin. Tyytyväisinä lensivät suurten kuusien latvaan hämärää odottelemaan.

        Hyvin hellyttäviä ne ovat, vanhat tutut. Moikka vaan!
        . hurskainen


    • Anonyymi

      Vaihteeksi paistaa taas aurinko yön pakkasen jäljiltä.

      Tuntuu, että kirjautuneilla on enemmän häiriöitä täällä kuin minulla, joka vain allekirjoitan tekstini. Aika hassua, luulisi sen olevan päin vastoin. Toivottavasti tämän uudistuksen alkujäykkyys häviää vähitellen ettei muutu peräti virastokankeudeksi:-))

      Mira

    • Meillä on maa valkoisena osittain vieläkin, vaikka on jo puolipäivä, aurinkokin pilkoittelee.
      Ei nyt tähän aikaan tarvitsisi vielä talven tulla.
      Kiitos ja ylistys, että kävimme laittamassa haudat talvikuntoon viikonvaihteessa. Nyt siellä olisi kurjaa kärvistellä kanervien ja havunippujen kanssa.

      Syystyöt pihassa jäivät vähän huonommalle kuin aikaisemmin. Taloyhtiö katsoo, että kun asun päädyssä, minun tehtäväni on haravoida yhteinen nurmikkoalue parkkipaikan reunaan saakka, ja yli 40 v. se meidän toimesta on tehtykin, mutta nyt saa olla. Jollei minua puoli vuosisataa nuoremmat jaksa sitä aluetta haravoida, niin minua ei lehdet haittaa.

      Kahvipirtin kahvi on onneksi kyllin vahvaa ja pulla tuoretta, sillä tänään on sellainen päivä, ettei kannattaisi vanhaa Makriinaa ärsyttää yhtään millään. Pinna on kireällä.

    • Anonyymi

      Mitähän nämä tämän palstan jutut mahtavat olla - ovatko kaikki läpeensä hallusinaatiota?

      Ainakin tuon pirtin tiimoilta näyttää moni haistavan, maistavan,näkevän, kuulevan ja tuntevan vaikka mitä. Omituista

      • Ei mitään omituista.
        Tämä on ryhmäluovuutta. Faktaa ja fiktiota.
        Luovuus on kaukana hallusinaatioista.
        Ero on siinä, että luovuus erottaa faktan ja fiktion, hallusinaatiot taas eivät.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Ei mitään omituista.
        Tämä on ryhmäluovuutta. Faktaa ja fiktiota.
        Luovuus on kaukana hallusinaatioista.
        Ero on siinä, että luovuus erottaa faktan ja fiktion, hallusinaatiot taas eivät.

        Jaa, mitä uutta täällä on luotu?

        Vaikuttaa siltä, että kiertää samaa kehää - helposti tulkitaan kovaksi kielenkäytöksi, jos kyseenalaistaa asioita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, mitä uutta täällä on luotu?

        Vaikuttaa siltä, että kiertää samaa kehää - helposti tulkitaan kovaksi kielenkäytöksi, jos kyseenalaistaa asioita.

        Luovuutta voi olla myös kyky rikkoa luutuneita ajatusmalleja, luoden uusia ajatussuuntia, kuten yhdistelemällä faktaa ja fiktiota, vaikkapa ihan arjen tasolla.
        Luovuus on läsnä kaikkialla, sisältäen monia tasoja,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, mitä uutta täällä on luotu?

        Vaikuttaa siltä, että kiertää samaa kehää - helposti tulkitaan kovaksi kielenkäytöksi, jos kyseenalaistaa asioita.

        Entistä luotsia, entistä ruunea kiukuttaa kun ei saa kahvipirttiä kaadetuksi. Siksi käy täällä happamia kommenttejaan heittelemässä.
        Osaa hän täälläkin fiksusti kirjoittaaa, mutta päivän rähinäannos oli vielä täyttymättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entistä luotsia, entistä ruunea kiukuttaa kun ei saa kahvipirttiä kaadetuksi. Siksi käy täällä happamia kommenttejaan heittelemässä.
        Osaa hän täälläkin fiksusti kirjoittaaa, mutta päivän rähinäannos oli vielä täyttymättä.

        Nämä ovat taas niitä kuvitelmia.


    • Syysterveiset teille kaikille !
      Aika on ikäänkuin ryöstäytynyt karkuun, niin kovalla vauhdilla kiittää eteenpäin. Ajattelin että kun mökkikausi on ohi, aloitan säännöllisen pirtissä käynnin. Mutta :tässä sitä ollaan.
      Joskus lukemassa olen pistäytynyt- siihen se on jäänyt. Toisaalta onhan se merkki vanhenemisesta,, kaikki käy hitaammin. Kai .
      Muuten elämä on ihan...kun ei kaikkia kolotuksia lasketa. Mutta sen valmiimmaksihan ei ihminen eläessään tule ,aina jää opittavaa.

      Ihan heitä "alkuperäisiä" joita pirtissä vieraili esim 15 v. sitten lieneen vähän.
      Skillan, pirtin perustaja ja ynnämuu on aika kauan vieraillut. Joka tapauksessa lämpimät terveiset teille kaikille, jotka pirtissä vierailette.
      Täällä tänään maa valkoinen ja pari as.pakkasta.
      Heti tuli joulun tuntu. terveisin MK.

      • Anonyymi

        Kiitti terveisistä, MK.! Kyllä muistissa on aika, jolloin Pirtissä pikkusen
        kinasteltiinkin, ei pahemmin:)) Siinähän sitä on vanhennettu Pirtin
        aikanakin ja lie tahtikin hidastunut. Se nyt ei Kahvipirtin syytä ole.
        Päinvastoin, Pirtti on auttanut pienen toimeliaisuuden kanssa pysymymään
        tuanniin verran tolokuissaan:)
        Pikkupakkasella oli täälläkin. Vielä tässä iltamassa oli kävelykadun
        lätäköt jäässä. Vaha kokemus hillitsi pahemmin kirmaisemasta ja
        vaihtamaan töpöttelyyn. Sopii hyvin ikärakenteeseeni.

        Kyllä Mira oikein päätteli, rekkautunneena on vain nyt tempukasta
        viestin lähettäminen. Siksipä viimeaikoina olen usein anonyyminä
        kirjoitellut. Tietysti laitan nimimerkkini mukaan.
        Tässä on jäänyt iltatöitä kesken... niin se on kun vauhti hidastuu, niin
        vähäisistä töistäkin saa kiirettä ja "ylitöitä" aikaisiksi:) Nyt puuhiini!
        terv. ynnämuu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitti terveisistä, MK.! Kyllä muistissa on aika, jolloin Pirtissä pikkusen
        kinasteltiinkin, ei pahemmin:)) Siinähän sitä on vanhennettu Pirtin
        aikanakin ja lie tahtikin hidastunut. Se nyt ei Kahvipirtin syytä ole.
        Päinvastoin, Pirtti on auttanut pienen toimeliaisuuden kanssa pysymymään
        tuanniin verran tolokuissaan:)
        Pikkupakkasella oli täälläkin. Vielä tässä iltamassa oli kävelykadun
        lätäköt jäässä. Vaha kokemus hillitsi pahemmin kirmaisemasta ja
        vaihtamaan töpöttelyyn. Sopii hyvin ikärakenteeseeni.

        Kyllä Mira oikein päätteli, rekkautunneena on vain nyt tempukasta
        viestin lähettäminen. Siksipä viimeaikoina olen usein anonyyminä
        kirjoitellut. Tietysti laitan nimimerkkini mukaan.
        Tässä on jäänyt iltatöitä kesken... niin se on kun vauhti hidastuu, niin
        vähäisistä töistäkin saa kiirettä ja "ylitöitä" aikaisiksi:) Nyt puuhiini!
        terv. ynnämuu.

        Kokeilu,..


      • sini.s kirjoitti:

        Kokeilu,..

        No joo, piti ihan kokeilla meneekö perille, huomasin ettei anonyyminä onnistunut!
        Kirjautuminen häippäsee yllättävän nopeasti, eipä silti voisihan sen tarkastaa ennen alkamista, jos muistaa,..Eipä muuta ollutkaan nyt sydämellä, kahvitkin tuli jo nautiskeltua työpöydän äärellä.

        Leppoisaa iltaa!


    • Anonyymi

      Tulin juuri iltalenkiltä ja ihastelin tähtikirkasta taivasta, odottelin kävellessäni, ett koska näen tähdenlennon!
      Sitä ei nyt näkynyt ja päätin suunnistaa tänne Pirttiin, olisiko vielä muita vierailijoita.

      Mietin noiden kännyköiden säteilyä, siitä on kait tehty tutkimuskin.
      Kovin vähän aikaa niitä on vasta ollut, mutta sanottiin, ettei ole hyvä nuorten sitä
      aina mukana kantaa, toiset jopa nukkumaan mennessä vuoteeseen sen ottaa!
      Toisaalta, on se kännykkä hyvä turvakin, saa helposti yhteyden!

      Nopeasti se yksi tunti on tasoittunut päivään, enää ei sitä huomaakaan.

      Neeasa toivottaa Hyvää yötä kaikille!

      • Anonyymi

        Huomenta täältä pientä pakkasta ja ehkä jo liukkauttakin kokevasta Savosta.
        Yritän nyt anonyyminä, kun se onnistuu toisiltakin.
        Totta ja mielikuvitusta sitä olette pohtineet ja minä totean että molempia, ehkä kuitenkin enemmän asian puolella mennään.
        Aikoinaan Ruune yritti valvoa meidän kirjoitustapoja ja saada samalla "keskustelemaan", mutta en usko hänen enää vaivautuvan pirtin olemassa oloon.

        Eliaana puhui mielikuvituksen tuottamisesta ja sen tarpeellisuudesta ja samaa mieltä olen, köyhä on ihmisen mieli, jos sinne ei mielikuvia saa.
        Sanoisin, että luovuutta on saada mielikuvitus lentämään ja jo niin pienessä asiassa kuin käsityöt.
        Katson omia käsitöitäni ja totean, että orjallista mallien seurantaa hyvin vähän mitään teen, aina oma näkemys niihin mukaan tulee ja mitä tulisi jos ei osaa kuvitella mitä mahdollisuuksia onkaan, kun antaa ajatuksen liitää.
        Sama pätee taiteen osalta, maalauksessa jos missä mielikuvitus saa hienoja taideteoksia aikaan, tosin minulta se taito on jäänyt hyvin pieneksi.
        Sanonpa sielun silmin nähtyä voi myös kirjoittaa.

        Makriina on todella asiasta pahalla tuulella, samaa kiukkua minäkin tunnen meidän roskakatoksessa käydessäni, siellä on laatikot rivissä ja otsikko päällä mihin mikin laitetaan ja se sekajäte on aina täynnä.
        Kun kannen aukaisee on pahvilaatikoita pulloon ja vieressä on pahville oma mahdollisuus.
        Siinä sitten sadattelen ja heittelen pizzalaatikoita niille kuuluville paikoille, miksi ei ohjeistus näinkin helposta hommasta mene kaikille ja osoitan sormen talon nuorten vuokralaisten suuntaan.
        On tarkoitus pahvilaatikot polkea pieneen tilaan ja laittaa ne oikeaan paikkaan ja taas eilen oli sekajätteen edessä Tv-laatikko, eihän minun mieleni antanut näin olla ja korjasin tilanteen, tämä vuodatus Makriina toteamuksesta tuosta haravoinnista.

        Kiva kun meri-kukka on pirtin ehtinyt muistaa, jospa ottaisit tavaksi poiketa, kuten ennen ja kuulumiset kertoilisit;)

        Hurskainen olet aivan hellyttävä noiden varis pariskunnan suhteen, no varmaan tuntevat sinut ja niitä mielikuvitus juttujaan sinulle kertoilevat, hyvä esimerkki vilkkaasta mielen ilmaisusta.

        Ynnämuulla nyt vähän mukavammat ajatukset on saaneet valtaa, onko mielikuvat lennelleet, useinhan oikein mukaansa tempaava kirjakin pelastaa alakulolta.
        Olen vakaasti päättänyt, että nyt alkaa pakkolukemisen oppiminen minunkin kohdalla.(kunhan nuo kiireisimmät asiat hoidan)
        Maan valkeaksi tuleminen myös kummasti virkistää, täälläkin valkea harso maan peittää ja tekee risteykset liukkaiksi.

        Jotenkin lohdullista tuo "kokeilu" myös toisilla, kuten sini-sirkkullakin.
        Mira ihmetteli hassuutta kun kirjautuneet ei pirttiin pääse, sitä ihmettä minä myös todistan ja nyt aion kokeilla anonyyminä, miten käy?
        Vastoinkäymiset on voitettava, ja voitetaan näin jaksan uskoa, iloa päiväänne.
        Skillan on allekirjoittaja, jos ei selvinnyt viestistä;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomenta täältä pientä pakkasta ja ehkä jo liukkauttakin kokevasta Savosta.
        Yritän nyt anonyyminä, kun se onnistuu toisiltakin.
        Totta ja mielikuvitusta sitä olette pohtineet ja minä totean että molempia, ehkä kuitenkin enemmän asian puolella mennään.
        Aikoinaan Ruune yritti valvoa meidän kirjoitustapoja ja saada samalla "keskustelemaan", mutta en usko hänen enää vaivautuvan pirtin olemassa oloon.

        Eliaana puhui mielikuvituksen tuottamisesta ja sen tarpeellisuudesta ja samaa mieltä olen, köyhä on ihmisen mieli, jos sinne ei mielikuvia saa.
        Sanoisin, että luovuutta on saada mielikuvitus lentämään ja jo niin pienessä asiassa kuin käsityöt.
        Katson omia käsitöitäni ja totean, että orjallista mallien seurantaa hyvin vähän mitään teen, aina oma näkemys niihin mukaan tulee ja mitä tulisi jos ei osaa kuvitella mitä mahdollisuuksia onkaan, kun antaa ajatuksen liitää.
        Sama pätee taiteen osalta, maalauksessa jos missä mielikuvitus saa hienoja taideteoksia aikaan, tosin minulta se taito on jäänyt hyvin pieneksi.
        Sanonpa sielun silmin nähtyä voi myös kirjoittaa.

        Makriina on todella asiasta pahalla tuulella, samaa kiukkua minäkin tunnen meidän roskakatoksessa käydessäni, siellä on laatikot rivissä ja otsikko päällä mihin mikin laitetaan ja se sekajäte on aina täynnä.
        Kun kannen aukaisee on pahvilaatikoita pulloon ja vieressä on pahville oma mahdollisuus.
        Siinä sitten sadattelen ja heittelen pizzalaatikoita niille kuuluville paikoille, miksi ei ohjeistus näinkin helposta hommasta mene kaikille ja osoitan sormen talon nuorten vuokralaisten suuntaan.
        On tarkoitus pahvilaatikot polkea pieneen tilaan ja laittaa ne oikeaan paikkaan ja taas eilen oli sekajätteen edessä Tv-laatikko, eihän minun mieleni antanut näin olla ja korjasin tilanteen, tämä vuodatus Makriina toteamuksesta tuosta haravoinnista.

        Kiva kun meri-kukka on pirtin ehtinyt muistaa, jospa ottaisit tavaksi poiketa, kuten ennen ja kuulumiset kertoilisit;)

        Hurskainen olet aivan hellyttävä noiden varis pariskunnan suhteen, no varmaan tuntevat sinut ja niitä mielikuvitus juttujaan sinulle kertoilevat, hyvä esimerkki vilkkaasta mielen ilmaisusta.

        Ynnämuulla nyt vähän mukavammat ajatukset on saaneet valtaa, onko mielikuvat lennelleet, useinhan oikein mukaansa tempaava kirjakin pelastaa alakulolta.
        Olen vakaasti päättänyt, että nyt alkaa pakkolukemisen oppiminen minunkin kohdalla.(kunhan nuo kiireisimmät asiat hoidan)
        Maan valkeaksi tuleminen myös kummasti virkistää, täälläkin valkea harso maan peittää ja tekee risteykset liukkaiksi.

        Jotenkin lohdullista tuo "kokeilu" myös toisilla, kuten sini-sirkkullakin.
        Mira ihmetteli hassuutta kun kirjautuneet ei pirttiin pääse, sitä ihmettä minä myös todistan ja nyt aion kokeilla anonyyminä, miten käy?
        Vastoinkäymiset on voitettava, ja voitetaan näin jaksan uskoa, iloa päiväänne.
        Skillan on allekirjoittaja, jos ei selvinnyt viestistä;)

        Eläköön, todidte että kirjautuminen turhaa, viesti lähti.

        Jäi sanomatta Raakile vielä. uskallat ajaa pyörällä vielä, eikö teillä ole liukasta?
        Kiva on minusta myös nuo hurskaisen kannanotot, niissä on sitä elämän makuista huumoria mukana.

        Neeassan mietteet aiheellisia tuosta kännykkä asiasta, vähän soittelen, mutta korvani on ruvenneet kutisemaan, olisiko säteilyllä syytä?
        En nyt kuitenkaan mitään ennustetta rupea sen pohjalta tekemään, mutta uskon kyllä säteilyä niistä tulevan.
        Tähtiä minäkin joka aamu herätessäni vuoteesta etsiskelen, vielä ei ole näkynyt, yksi tähti on tervehdys pois menneiltä, taas tuo mielikuvan tuotos elää;)
        Tuskin niin vanhaksi koskaan tulen, etteikö mielikuvitus pelaa;)
        Innostuin nyt sitten toisen viestin laittamaan ja paperia kuluttamaan, mutta saapa nähdä, näkeekö tämä viesti pirtin? skillan tässäkin.


    • Anonyymi

      Lähtivät nuo molemmat SkillaNin kirjoitukset ilman kirjautumista. Ehdin jo ajatella, että jos on kerran rekkautunut ei saa enää anonyyminä kirjoitettua, mutta ei se pidä paikkaansa, sen olen huomannut jo eräissä toisissakin ketjuissa. Sama henkilö välillä rekkautuneena, välillä ei ja tuntuu onnistuvan ihan hyvin samassa ketjussa.Joskus robo kyllä mielivaltaisesti poistaa joitakin kirjoituksia, varsinkin, mikäli on sinne paljon linkkejä sijoitellut.

      Kahvituvassa nautin äsken teetä ja kaksi pientä karjalanpiirakkaa, joiden päällä oli juustoviipale, lämmitetty mikrossa 30 sekuntia ja lisäsin vielä juuston päälle rakuunaa. Nam. Useimmiten syön ruispuikulaleivän samoin juuston ja rakuunan kera, mikrossa 30 sek, että juusto "lörähtää" ja vasta sen jälkeen rakuunaa päälle. Veitsellä ja haarukalla joutuu syömään, kun voikin sulahtaa.

      Aurinko paistaa ja on lasten hiekkalaatikon reunat pihalla paksussa huurteessa.

      Mira

      • Anonyymi

        En nyt osaa oikein arvioida miltä se rakuuna maistuisi puikulan päällä! Mutta takavuosina, ollessani hieman nuorempi, niin kylläpä se oli melkoista kyytiä makuukammarissa, ratsastaessani Lappeenrantalaisella Rakuunalla, jonka"lörähdyksien"jälkeen vasta olikin paikat kuin nykyisin sanottaisiin, tehosekoittimen jäljiltä. Oi niitä aikoja entisiä. terv. Hilma ruovedeltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt osaa oikein arvioida miltä se rakuuna maistuisi puikulan päällä! Mutta takavuosina, ollessani hieman nuorempi, niin kylläpä se oli melkoista kyytiä makuukammarissa, ratsastaessani Lappeenrantalaisella Rakuunalla, jonka"lörähdyksien"jälkeen vasta olikin paikat kuin nykyisin sanottaisiin, tehosekoittimen jäljiltä. Oi niitä aikoja entisiä. terv. Hilma ruovedeltä.

        On se hauskaa huomata, että huumori kukkii täälläkin:-))

        Mira


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se hauskaa huomata, että huumori kukkii täälläkin:-))

        Mira

        Hyvin pirttiläisillä juttu luistaa. Oikein hyvä asia. Nyt hartia/ olkapääjumi päivä päivältä alkaa hellittämään.
        Tämä on segertvarma asia, että jos ihminen on fyysisti juntturalla, niin ei mielikään huilaa pitkin kairoja.
        Hierojalla käynti kipeytti yläselkää, mutta kyllä se levon ja pienten venyttelyliikkeiden siitä vielä notkistuu.

        Joulukortit, kinkut ja lipeäkalat ovat jo liikkeissä myynnissä, onhan se pienen joulun aikaa. Ens kuussa on se mahdollisuus ottaa kausiflunssarokote. Ei kai se pahennakaan. Kun vielä ilmatteeks saa.

        Mukavaa illanjatketta! hurskainen


    • Anonyymi

      Hyvää päivää!
      Olipa mukavaa lukea Marthan ja Waltterin (!) kuulumisia.
      Mielikuvitus on rikkaus ja kyllä minä "piirrän" mielessäni kuvan noiden lintujen edesottamuksista, kuten pirtin sisustuksesta ym.
      Kirjojen lukemisessakin lukija viimekädessä luo kuvan niillä ohjeilla mitkä kirjailija on antanut, mielestäni, ja jokainen omanlaisensa.

      SkillaN, kyselit uskalluksestani vielä pyöräillä. Kieli keskellä suuta ja onnekseni pääosin soratietä. Asfalttitiet saattavat olla osin jäisiä.
      Tekisi mieleni hommata nastarenkaat, jos nuo kelit pysyttelevät alle -5. Saas nähdä sitten. Tänään kävin bussilla asioilla.

      Voikaa hyvin!

      • Anonyymi

        Hurskainenhan on kuin perheellinen mies Marthan ja Waltterinsa kanssa.
        Juttelukin tuntuu hyvin sujuvan. Mikäpä sen parempaa:))
        Kyllä se mielikuvitus on yleensäkin elämän sisällön rikastuttaja. Eihän
        kaikkea kuvitusten lentoa ole tarpeen "julkaista." Tarpeen mukaanhan
        voi käyttöäkin jalostaa pienistä iduista.
        Olen tässä elämän matkan varrellani joskus kuullut että"se sellainen tosikko
        jörrikkähän hiän on." En ole älynnyt niistä pahastua, enkä suuremmin
        vääntää itseäni toiselle mutkalle. Se vain on joskus parempi olla hiljaa ja
        korkeintaan murahtella sanomatta mitään:)
        Sen nyt sanon, että minulta karkasi kirjoitukseni - huolimattomuuttani:((
        Siksi en tällä kertaa pitemmälle ponnistele. Jatkoa teille!
        Kirjutti: ynnämuu.


    • Anonyymi

      Kahvi tänään ihan litkua, kuka lie keittänytkin.

      Tämä on kovaa kielenkäyttöä.

      • Anonyymi

        Ja aina turhasta narisemassa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja aina turhasta narisemassa!

        Miten saakaan elämä kuin siivet, mielikuvituksen noustessa toimimaan! Monet liidot täällä noitina lennettiin, ja tanssituokiot rantalaiturilla pääsiäisenä. Minäkin nousin mökin puutahasta mukaan, ja helmat tarttui omanapuun oksaan, mutta Late kaarsi pölyimurilennokillaan taitavasti sen irroittaen.

        Aamulla muistan Hintrikan nukahtaneen pirtin penkille, ja Ramoonan soman puvunkin kun hakeutui viereeni istumaan 😊))

        Hienon kuulas syyspäivä aurinkoineen, sai oleilemaan muissa maisemissa , nyt vain palatessani riensin kertomaan olemassaolostani. heippa taas sini.sirkku


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja aina turhasta narisemassa!

        Tuolla ylempänä Hurskainen kertoi kausi-influenssarokotusaikeestaan,
        ja nythän alkaakin olla ne ajat.
        Minulla oli lääkärissäkäynti viime viikolla, ja lopussa lääkäri sanoi, että hän voisikin nyt antaa influenssarokotuksen saman tien. Hyväksyin tarjouksen ja sain rokotuksen,
        jonka hän kertoi olevan jotenkin parempi kuin se yleinen.
        Nyt säästyn sitten siltä.
        Komea oli sää tänään, aurinkoinen ja ulos kutsuva. Toivon että jatkuisi, vikka ennuste ei ollut kyllä toiveeni mukainen. No, jos sataa, niin antaa sataa. Tämä Sillanin toteamus aikoinaan oli niin hauska! :) Kyllä niitä pohjavesiä nyt on kertynyt.
        Seesteistä syksyä! :) Ja hyvää yötä, Miaelina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten saakaan elämä kuin siivet, mielikuvituksen noustessa toimimaan! Monet liidot täällä noitina lennettiin, ja tanssituokiot rantalaiturilla pääsiäisenä. Minäkin nousin mökin puutahasta mukaan, ja helmat tarttui omanapuun oksaan, mutta Late kaarsi pölyimurilennokillaan taitavasti sen irroittaen.

        Aamulla muistan Hintrikan nukahtaneen pirtin penkille, ja Ramoonan soman puvunkin kun hakeutui viereeni istumaan 😊))

        Hienon kuulas syyspäivä aurinkoineen, sai oleilemaan muissa maisemissa , nyt vain palatessani riensin kertomaan olemassaolostani. heippa taas sini.sirkku

        Vauhdikasta on näemmä pirtissä takavuosina ollut, Enpä silloin vielä ollut mukana näissä kuvioissa.
        Nyt vaan pistäydytään kaakolla ja kaffeella.
        Sitä se ikä teettää.
        Hyvää päivänjatkoa, t. Makriina


    • Anonyymi

      Kiireinen päivä illassa, nyt kuuntelemme telkusta viideltätoista kivaa tanssimusiikkia,
      musiikki rentouttaa ja on mukavaa kuunneltavaa!

      Päivällä ajeltiin lähikeskuksessa, ei ollut vielä liukkautta, voi tulla nyt, kun lauhtuu,
      aamulla olikin 8- astetta pakkasta.

      Uintikin kuului tähän päivään, sauna, uinti ja sauna vuorotellen. Onhan se oikein "juhlapäivä", niinkuin ynnämuu sen sanoi! Ja lauteilla voi jutella muiden kera.

      Nyt toivottelen kaikille Hyvää pyhäinpäivää! Neeasa.

      • Anonyymi

        Huomenta, nollakelissä ja räntäsateessa nyt mennään, maa on saanut valkoisen peitteen, kestäneekö,kun on lämmintä lisää tulossa.
        saattaapi olla liukkautta maanteillä ja kaduilla, onneksi ei tarvitse mihinkään lähteä.

        Hurskainen ja Miaelina rokotuksesta kerroitte, kyllähän tietoa on tullut, että saatavilla on, tuskin tänäkään vuonna sitä otan, onnellani olen pärjännyt ilman, jospa vielä onni mukana kulkisi.

        Raakile vielä. hyvät talvirenkaat pyörissäkin tiellä pitävät, tunnen monta ystävää jotka läpi tavlen pyörällä liikkuvat ja tarkenevatkin, kai se polkeminen läm


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomenta, nollakelissä ja räntäsateessa nyt mennään, maa on saanut valkoisen peitteen, kestäneekö,kun on lämmintä lisää tulossa.
        saattaapi olla liukkautta maanteillä ja kaduilla, onneksi ei tarvitse mihinkään lähteä.

        Hurskainen ja Miaelina rokotuksesta kerroitte, kyllähän tietoa on tullut, että saatavilla on, tuskin tänäkään vuonna sitä otan, onnellani olen pärjännyt ilman, jospa vielä onni mukana kulkisi.

        Raakile vielä. hyvät talvirenkaat pyörissäkin tiellä pitävät, tunnen monta ystävää jotka läpi tavlen pyörällä liikkuvat ja tarkenevatkin, kai se polkeminen läm

        Mielenkiintoiseksi tämä kirjoittelu joka päivä vaan muuttuu, kesken lauseen päättivät, että nyt riittää.
        Itsepäinen kun olen jatkan vaan, siis polkeminen lämmön yllä pitää talven pyöräilyssä.


        Mira rakuunasta jutteli, en ole kokenut tuota nautintoa, taas yksi kokeilun paikka.
        Myöskin Lappeenrannan rakuunat ovat tuntemattomia, mutta varmaan täydellisiä olivat, kun Hilma heitä muisteli mieleisinä.

        Tuosta kahvin huonoudesta, ei kun uusi satsi tippumaan, ei sen suurempaa murhetta ole ja tuo ainainen narina minunkin mielestä voisi loppua;)

        Ynnämuu tyypillinen suomalainenmies olet, ei siinä mitään huonoa olekaan, mutta uskon, että siellä sielun syövereissä myös se mielikuvien maailma elää.
        Mitäpä niitä juttuja kaikille ilmoittamaan, toisin kuin me naisen puolet aina unelmoimme ja mielikuvilla elämää rikastamme.

        Sini-sirkun muistelot Kyöpeliin lennosta oiva esimerkki, ei taida enää onnistua, mutta nyt elellään tällä tapaa, hyvä niin.

        Neeassa tanssahtelusta jutteli, minulta puuttuu soitin millä voisin tuota tanssimusiikkia soitella oman levy kokoelman kautta.
        Katselin mainosta missä tämän tapaista radiota kaupattiin ja vähän innostuin, josko sen tilaisin, tulisi kuunneltua muutakin vähän erilaista musiikkia, jota myös varastossa on.

        Nyt pelottaa että taas karkaa, joten lähettämistä harkitsen, olisi hyvä jos saisi tietoon ajan minkä kirjoitus voi kestää, jos nyt syynä on liian pitkät viestit.
        Varokaa liukkautta, sillä nyt paikkapaikoin on lumen alla märkiä lehtiä ja liukasta varmaan on.
        Kaikesta huolimatta onnellista päivää, terveisin skillan


    • Anonyymi

      Torstaipäivää pirttiin! Kinkkuleivän tänään söin teen kanssa. Samalla ristikkolehteä ratkoin ja hesaria luin.

      Kovasti nykyään vouhotetaan naudanlihan syönnistä, mutta jos minä menen ravintolaan, niin ehdottomasti tilaan häränfileepihvin. Se on nimittäin ruokalaji, jota en itse osaa tehdä niin hyvin kuin ravintolakokit. Tulee sitkeää kengänpohjaa minun paistoksestani. Hesarin yleisönosatossa henkilö kirjoitti, että kun söi ravintolassa pihviä, alkoivat naapuripöydästä häntä haukkua, niin on mennyt jo tämä ilmastonmuuos ja hiilijalanjälki mahdottomuuksiin. Henkilöllä on sairaus, jonka elimistö ei saa rautaa kuin kunnon lihapihvistä, joten kai kohta on oltava mukana lääkärintodistus, että saa tilata kunnon häränlihapihvin. Itseltäni kyllä onnistuu hyvin esim wienerleikkeet ym possupohjaiset liharuuat. Possussa ja kanassa on kuulemma pienempi hiilijalanjälki luonnolle.

      Mira

      • Anonyymi

        Osta sisäfileetä, niin ei tule sitkeää. Olet tietysti ostanut vanhaa lypsylehmää ja paistanut sen kuivaksi. Onko sinulla Mira kunnon paistinpannua edes ? Kiva oivallus tuo, että kohta on reseptillä naudan liha. Mitenkähän muslimeille käy, kun eivät sikaa syö ja naudan liha tulee vaikeasti saatavaksi. Mutta ehkä se uskonnon perusteella sallitaan ja halal-teurastetaan niille. Suomalainen on tottunut jyrsimään pettuakin, kyllä me sillä pärjätään. Ainakin me vanhat. Olet muuten aika monitoimi-nainen , kun juot teetä, syöt kinkkuleipää, luet Hesaria ja vielä ristkkoa ratkot samaan aikaan !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osta sisäfileetä, niin ei tule sitkeää. Olet tietysti ostanut vanhaa lypsylehmää ja paistanut sen kuivaksi. Onko sinulla Mira kunnon paistinpannua edes ? Kiva oivallus tuo, että kohta on reseptillä naudan liha. Mitenkähän muslimeille käy, kun eivät sikaa syö ja naudan liha tulee vaikeasti saatavaksi. Mutta ehkä se uskonnon perusteella sallitaan ja halal-teurastetaan niille. Suomalainen on tottunut jyrsimään pettuakin, kyllä me sillä pärjätään. Ainakin me vanhat. Olet muuten aika monitoimi-nainen , kun juot teetä, syöt kinkkuleipää, luet Hesaria ja vielä ristkkoa ratkot samaan aikaan !

        Kerran annoin vakavan ohjeen messuilla paistinpannua esittelevälle nuorelle miehelle.
        Hänen myyntipuheensa alkoi nimittäin sillä, että hän sanoi arvaavansa, että minun ja ympärilläni seisoskelevien ikärouvien vanha paistinpannu on rasvainen, ruosteessa ja kuprulla.
        SEN sijalle hän tässä kauppaa näin hienoa eksenplaaria, joka ei ruostu eikä raiskaannu.

        Sanoin hyvin päättäväisellä äänellä, että tuolla puheella ei mene pannut kaupaksi.
        Yksikään perheenemäntä ei suostu myöntämään, ettei osaa hoitaa valurautapannuaan.
        Frouvat ympärillä nyökyttelivät. Minä muistan Vanamon ja Kolmosen tv- kokkiohjelmasta 60. luvulta, missä Kolmonen sanoi, ettei paistinpannua saa ikinä pestä vedellä. vaan öljytä ja puhdistaa paperilla.
        Siinä olen kyllä fuskannut. Kyllä pesen kuumalla vedellä äkkipikaisesti ruuan loput pois, ja sitten putsaan öljyllä ja talouspaperilla. Vanhin paistinpannuni on periytynyt isoäitini keittiöstä.

        Nyt kun yritän karsia liikoja kaapintäytteitä roskiin, niin kummastelen, tarvitsenko tosiaan useamman paistinpannun. Jokohan luopuisin siitä vanhimmasta?
        Huokailee Makriiina


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerran annoin vakavan ohjeen messuilla paistinpannua esittelevälle nuorelle miehelle.
        Hänen myyntipuheensa alkoi nimittäin sillä, että hän sanoi arvaavansa, että minun ja ympärilläni seisoskelevien ikärouvien vanha paistinpannu on rasvainen, ruosteessa ja kuprulla.
        SEN sijalle hän tässä kauppaa näin hienoa eksenplaaria, joka ei ruostu eikä raiskaannu.

        Sanoin hyvin päättäväisellä äänellä, että tuolla puheella ei mene pannut kaupaksi.
        Yksikään perheenemäntä ei suostu myöntämään, ettei osaa hoitaa valurautapannuaan.
        Frouvat ympärillä nyökyttelivät. Minä muistan Vanamon ja Kolmosen tv- kokkiohjelmasta 60. luvulta, missä Kolmonen sanoi, ettei paistinpannua saa ikinä pestä vedellä. vaan öljytä ja puhdistaa paperilla.
        Siinä olen kyllä fuskannut. Kyllä pesen kuumalla vedellä äkkipikaisesti ruuan loput pois, ja sitten putsaan öljyllä ja talouspaperilla. Vanhin paistinpannuni on periytynyt isoäitini keittiöstä.

        Nyt kun yritän karsia liikoja kaapintäytteitä roskiin, niin kummastelen, tarvitsenko tosiaan useamman paistinpannun. Jokohan luopuisin siitä vanhimmasta?
        Huokailee Makriiina

        Pitää melkein olla puuhella noille valurautapannuille, induktioliesi tuskastuu ujeltamaan sille aineelle 😂 niin rautaa kuin siitä irtoaakin.
        Pitkään oli hieno ja sileä rautapannu minullakin lettupannuna mökillä, hioutuihan se sukupolvien käytössä sileäksi.

        Jos en nälkään halunnut kuolla, oli muutossa uusittava normaalitkin teflonpannut ja kattilat, uusiin joihin kuparia on valettu välipohjiin magneetin aikaansaamiseksi. Kaipa ne nopeuttaan ovat sähkösäästäviä,
        siihen asti kun sekin kumotaan 😁)))

        Kahvillehan minä tulin, pino voideltuja hapakorppuja fölissä, aah miten olen niihin tykästynyt! Mukava päivä lähenee hiipumistaan, aurinko tällä leveysasteella painui tuon kaukaisen kerrostalon taakse.

        Matalentoahan tuo harrastaa vielä jokusen viikon, kunnes muistaa taas meitäkin !
        Hei sitten plikat ja pojat 🥨

        sini.sirkku


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää melkein olla puuhella noille valurautapannuille, induktioliesi tuskastuu ujeltamaan sille aineelle 😂 niin rautaa kuin siitä irtoaakin.
        Pitkään oli hieno ja sileä rautapannu minullakin lettupannuna mökillä, hioutuihan se sukupolvien käytössä sileäksi.

        Jos en nälkään halunnut kuolla, oli muutossa uusittava normaalitkin teflonpannut ja kattilat, uusiin joihin kuparia on valettu välipohjiin magneetin aikaansaamiseksi. Kaipa ne nopeuttaan ovat sähkösäästäviä,
        siihen asti kun sekin kumotaan 😁)))

        Kahvillehan minä tulin, pino voideltuja hapakorppuja fölissä, aah miten olen niihin tykästynyt! Mukava päivä lähenee hiipumistaan, aurinko tällä leveysasteella painui tuon kaukaisen kerrostalon taakse.

        Matalentoahan tuo harrastaa vielä jokusen viikon, kunnes muistaa taas meitäkin !
        Hei sitten plikat ja pojat 🥨

        sini.sirkku

        Iltapäivää!
        Pikkuisen lämpimän puolella on päivän pysytellyt, eikä paljon sadetta.
        Aamulla olivat parvekkeen lasit ulkopuolelta huurussa. Täytyi kiirehtiä
        pesulastan kanssa töihin. Siinähän se pesu tuli, valmiina kastelu
        ikkunoissa:)
        Skillan mainitsi kirjoittamisen mahdollisuuden loppuneet kesken lauseen.
        Niin kävi eilen minullekin, siihen toppasi. Kun yritin monella tapaa saada
        homman käyntiin, katosi kirjoitukseni. Olisi pitänyt kopioida.

        Kyöpelinvuoren ajeluistakin "avaruusmatkana" olette muistelleet.
        Muistan kyllä lukeneeni. En lähtenyt mukaan lennolle pienestä
        yllytyksestä huolimatta. Minusta ne lentovälineetkin olivat huteroita:))
        Kyllähän teillä hauskaa oli jutuista päätellen. Ehkäpä käsityskykyni
        ei riittänyt siihen elämykseen.
        Laiskana olen töitä säästellyt. Nyt pitäisi sitä ruuhkaa purkaa, joten
        hommat kutsuvat. Pärjäillään...ja miksipä ei !
        ynnämuu


      • Anonyymi

        Miekii kerron tässä ruokaoastokseni kun Tapolan mustamakkara oli 60 % alennuksessa marketin viimisellä auk-olo tuntina.
        Eihän se kuivassa säilytetynä v. 2020 ole vielä pilalla. Yks kesä löysin komeron ylähyllyltä mustamakkara pökäleen, sano.
        Se oli kuiva ja kova ku kelohonkan oksa. Sen klappu osotti sen hankitun 5½ vuot sitten.
        Mustaan makkaraan liittyy juttukin Hätilän torilta. Ghanalainen mies tuli mustamakkarakojulle ostoksille elokuussa.
        - Myyjä-Tyyne tokaisi tummalle miehelle; mitäs Tapolalle laitetaan.
        . hurskainen


    • Anonyymi

      Vaikuttaa siltä, että jotkut käyvät ylikierroksilla. Närkästyvät, kun ensimmäisen kerran havaitsen, että kahvista "naristaan" (on litkua). Näenkin, että sana "aina" on liioittelua.

      Tähän saakka kahvia on aina kehuttu.

    • Anonyymi

      Kun täällä jotkut jakeli paistinpannuohjeita niin kertokaapa minulle ohje. Tiedän että valurautapannu on hyvä ja sillä tulee hyvä tulos. Mutta se on hitaasti lämpiävä ja kuluttaa sähköäkin mielettömästi verrattuna sellaiseen ohueeseen teflonpannuun.

      Mutta ne teflonpannut ovat onnettomia ja kupristuvat keikkuvaksi puolipalloksi kuumettuaan, niin että koko pohjataso on aina kallellaan. Tosin se palautuu takaisin kylmettyään.

      Kun tavallisella kuumenevalla sähköliedellä paistelen aina kun ei ole mitään induktiojuttuja.

      Eli kysymys on, että onko niitä teflonpannuja olemassakaan muita kuin noita käpristeleviä peltiromuja?

      • Anonyymi

        Poikani opetti minulle, että teflonpannua ei saa kuumentaa tyhjänä. Siihen täytyy lurauttaa vettä kuumennuksen ajaksi, ja sitten paistaa pihvi kuumassa pannussa.
        Mkr


    • Anonyymi

      Minä jouduin luopumaan hyvästä rautapaistinpannustani, kun minuun iski nivelreuma 31-vuotiaana. Sormivoimani olivat niin olemattomat, etten rautapannua jaksanut nostella. Sorminiveleni oikeasta kädestä, samoin ranne on kaikki leikattu, mutta ei käsi ole ennalleen voimiensa kanssa palautunut koskaan. Tällä hetkellä esim oikea olkapää on niin kipeä, etten saa kättä nostettua sen vertaa, että saisin nostettua astiat tiskikoneesta kaapin toiseksi korkeammalle hyllylle. Ekalle vielä onnistuu. Että se siitä rautapannusta minun elämässäni. Teflonpannujani jaksan liikutella. Niitäkin on ohuella ja paksummallakin pohjalla varustettuja.

      Mira

      • Anonyymi

        Huomenta hämärästä aamusta, pakkasen puolella kaksi astetta ja maassa lunta sen verran, että liukkautta voi syntyä.
        Kampaajalle olisi tallustettava, jospa pystyssä pysyisi.
        Nyt olen päättänyt uuden ilmeen saada, tukka muuttaa muotoaan, näin olen päättänyt, ei kuitenkaan niin, että linnaan vietäisiin;)
        Miten sitä voikin kyllästyä omaan itseensä, että jotain muutosta kaipaa.

        Pannuista olette puhetta pitäneet, olen noiden valurauta pannujen ja patojen kannattaja, tosin en omista paistinpannua, mutta pata on ja voi miten siinä tuleekaan ruuat hyvän makuiseksi.
        Makriina puhui asiaa, kyllä se rasvaaminen on tuiki tärkeä käytön jälkeen, olen minäkin vesipesuun sortunut, tuntuu että muuten ei puhdasta tule.

        Mira kerroit tekeväsi yhtä aikaa noita kaikkia mitä luettelit, kyllä se naisilta onnistuu;)
        Joku ihmetteli ja tehonaiseksi sait tittelin, minä myös tehokas haluan olla ja kerron miten nuorensa neuloin ja luin kirjaa samanaikaisesti, ehkä vielä ehdin kuulla mieheni kysymyksiäkin, silloin ei ollut telkkaria viemässä huomiota.
        Se oli sitä aikaa kun syntyi norjalaisia villapaitoja ja luettua tuli monta kirjasarjaa, voi niitä aikoja, ei onnistu enää.
        Katson kyllä nytkin telkkaria ja neulon, mutta ei se olekaan niin vaativaa kuin lukeminen, mihin piti keskittyä.
        Mira olet joutunut koville noiden nivel vaivojesi kanssa, kun nuoresta olet joutunut niitä kokemaan, minulla vielä aika hyvät käsivoimat, jalat mokomat meinaa kunnon viedä.

        Niin se taitaa olla, että vanheneminen meinaa kaiken leikkimielisyyden karkottaa, se olisi vaan niin helpottava jossakin kohdalla, kun olisi huumoria ja iloista mieltä antaa kanssa kulkijoille.
        Uskon ynnämuu, että huumorin ymmärrät ja kestät, kyllä sitä on joutunut monessa asiassa kokemaan, näinkin pitkän elämän jälkeen.
        Hyväksyvä on mielenlaatusi, meitä höpöttelijöitä kohtaan ollut, sivusta seuraten olet porukan mukana aina ollut ja se riittää.

        Tuo neuvo pojaltasi on varmasti hyvä tapa ja näin olen myös minä kuullut, minulla itsellä sellainen vähän paksumpi pannu, mikä on teflonilla vuorattu, hyvä sekin, varmaan ei liian kuumaksi auta pannua laittaa, tätä minunkaan omistamaa.

        Olen tavannut elämäni aika näitä pannujakin monen laisia, ja aina uutta saa opetella, kuitenkaan en sitä induktioliettä ottanut, kun hellan vaihdoin, olisi pitänyt kaikki uusia sen myötä.
        Tyttäreni keittää mehunsakin mökillään, kun mehu-Maija ei hellalle käy.

        Hurskainen kyllähän kuivatetut ruuat hyvin säilyy, tulee mieleen kuivatetut sienet ja muut juurekset ja vihannekset, miksi ei siis musta makkara myös, en muuten ole koskaan tätä herkkua syönyt;)

        Kyllä nuo muutamat sanat aika ehdottomiksi muuttuvat, harkiten niitä tulisi käyttää, kuten tuo" aina "sanakin voi hyvin pitkää aikaa kuvata ja ehdotonkin on, mutta mehän osaamme täällä pirtissä hyvin lukea ja johtopäätöksi tehdä, joten kahvi ei "aina" ole huonoa, tuskin koskaan;)

        Yksi asia on myös mikä alkaa kyllästyttää, nuo hiilijalan jäljistä puhumiset, eiköhän syöminen saisi olla asia josta ei syntipukkia kaikkeen tehdä, sen terveellisyydestä ja vaaroista on aina puhuttu, mutta tämä saisi nyt pysyä enemmän tuolla muissa saasteissa mitä jatkuvasti tuotetaan aivan harrastuksienkin parissa.
        Jostakin on saatava aina paha olo ihmisille syyllistämisellä.

        Nyt on alettava lähtöä tekemään ja piristystä elämään saamaan, onnistuuko, se jää nähtäväksi.
        Kivaa päivää ja huomenna onkin pyhäin päivä ja monella tapana käydä haudoilla kynttilän viemisellä pois menneitä muistellen.


    • Kuormitin ilmastoa Kanarian lentomatkalla, kaksi viikkoa latasin kuitenkin ilmaista saastuttamatonta aurinkoenergiaa hyvinvoinnikseni. Talvisin uidaan kotimaassa lämmitetyssä altaassa, lomalla raikkaassa noin 22-23 -asteisessa meressä monta kertaa päivässä, lopuksi auringon laskiessa. Kävelimme pitkin hiekkarantaa, söimme paikallisia merellisiä ruokia, vuorovesi ja mainingit huuhtoivat jalanjäljetkin rannan hiekalta. Bussilla oli mukavaa piipahdella illalliselle kyliin. Tämä on jo hyvin tuttu syysloman kaava, sama hotellikin, kuin mökilleen menisi. :) Sää on tähän aikaan kuin Suomen kesä parhaimmillaan, rauhallistakin, kun koululaiset olivat jo lomailleet.

      Lähtiessä oli vielä ruskan värejä, kotiin palatessa puut lehdettöminä, maassa haravoitavaa. Aurinkoinen päivä on täällä etelärannikolla alkamassa, kauniita syyslehdet huurteessa kimaltavina nurmikolla, mutta kunhan sulaa, annan haravan heilua ja jääköön ruohonleikkurin kitaan osa. Ihanaa päästä myös kotisaunaan . Pyhäinpäivä sujuu ihan hiljaisesti kotona , kynttilät sytytän poismenneiden rakkaitten muistolle, sukujen haudat ovat satojen kilometrien päässä.

      Rauhaisaa pyhäinpäivää ja hyvää alkanutta marraskuuta !

      • Iltapäiväkahvin aika onkin taas paikallaan. Viimeinen karitsa & possupaistos on nyt parvekkeella jäähtymässä, illaksi jää osan pakastaminen, mikä käy aika nopeasti.
        Lupasin tuoda tuliaisia ruokailuun huomenna tyttären perheelle, mutta jää itsellekin ottaa pakksesta.
        Ilmojen kylmeneminen mahdollistaa parvekkellakin säilyttää vaikka soppakattilaa, helpottaa jääkaappijäjestelyä.
        Lippiksella pidinkin juhlapyhien aikana molemmat jääkaapit käynnissä.

        Hieno ja kirkas päivä on ilahduttanut, hellantouhuista huolimatta.

        Nauratti kun aamulla kännykkä ilmoitti ruokatilauksen tulosta : "Tilauksesi sijainti on nyt jo siellä ja siellä, voit seurata reittiä kartalta. Viljami.
        Niinpä tervehdin avatessani Viljamia,... ihan hauskannäköinen ja iloinen nuorimies sieltä asteli kantamuksineen työpöydän luo.

        Ramoona on taas kotiutunut etelästä, varmaan ihanan ruskettuneena, olinkin ajatellut teidän varman olevan syyslomalla. Marraskuu on hyvä kuukausi lomailla, ruuhka ja flunssakausi ei ole sama kuin joulunaikana.
        Voi' että kahvi maistui sellaisenaan, kylläinen kun olen.

        Hyvää Halloweenkekriä ja lempeää Pyhäinpäivän viettoa!


      • Anonyymi
        sini.s kirjoitti:

        Iltapäiväkahvin aika onkin taas paikallaan. Viimeinen karitsa & possupaistos on nyt parvekkeella jäähtymässä, illaksi jää osan pakastaminen, mikä käy aika nopeasti.
        Lupasin tuoda tuliaisia ruokailuun huomenna tyttären perheelle, mutta jää itsellekin ottaa pakksesta.
        Ilmojen kylmeneminen mahdollistaa parvekkellakin säilyttää vaikka soppakattilaa, helpottaa jääkaappijäjestelyä.
        Lippiksella pidinkin juhlapyhien aikana molemmat jääkaapit käynnissä.

        Hieno ja kirkas päivä on ilahduttanut, hellantouhuista huolimatta.

        Nauratti kun aamulla kännykkä ilmoitti ruokatilauksen tulosta : "Tilauksesi sijainti on nyt jo siellä ja siellä, voit seurata reittiä kartalta. Viljami.
        Niinpä tervehdin avatessani Viljamia,... ihan hauskannäköinen ja iloinen nuorimies sieltä asteli kantamuksineen työpöydän luo.

        Ramoona on taas kotiutunut etelästä, varmaan ihanan ruskettuneena, olinkin ajatellut teidän varman olevan syyslomalla. Marraskuu on hyvä kuukausi lomailla, ruuhka ja flunssakausi ei ole sama kuin joulunaikana.
        Voi' että kahvi maistui sellaisenaan, kylläinen kun olen.

        Hyvää Halloweenkekriä ja lempeää Pyhäinpäivän viettoa!

        "Niin se taitaa olla, että vanheneminen meinaa kaiken leikkimielisyyden karkottaa, se olisi vaan niin helpottava jossakin kohdalla, kun olisi huumoria ja iloista mieltä antaa kanssa kulkijoille", kirjoitteli SkilaN. Niinkin se taittaa olla, tulee särkyjä ja
        herkkyyttä väsymiseen iän myötä. Ja myös omat tapansakin on itse kullakin.
        Se toiminta ympäristökin toimii "kasvattajana" ihan penskasta alkaen. Joskus
        tehdään valintoja vaistomaisestikin, itse huomaamatta. Muistelen olleeni
        hyvin nuorena melkoisen vilkas ja etten sanoisi :"rääväsuukin"-kaiketi
        karjalaisuutta.
        Myöhemmin aloin "hiljentyä" ja harkita paremmin. Siihen vaikuttivat myös
        näkemäni "huonot esimerkit". Ei minun kuvittelemani, vaan myös oikeustaitoksen
        toteamina. Tuli aika, joka pisti nuoren miehen mietteliääksi, jörrikäksi. Kun
        ylettömästä suunsoitosta joutui turhastakin vastuuseen, siitä alkoi hiljentyminen.
        Sitten tuli tehtäviä, joissa jouduin "silmätikuksi" tahtomattani. Leikillisiä
        sanonontojani vääristeltiin hyvin mielellään" totiseksi torvensoitoksi."Niin
        kuin on nytkin politiikassakin tapana "maalailla"maalittamalla joku.
        Siinä "mankelissa" muutuin enemmän ajattelemaan ja kuuntelemaan
        puhumisen sijaan. Siksipä en kovin riehakkaasti liehu vieläkään. Kyllä
        huumorin, leikinlaskun ja mielikuvitusten lennon ymmärrän, kuuntelen
        ja luen:) Sori, karkasi itse keskeiseksi, kun vauhtiin karkasin:))
        Mietiskeli ynnämuu


    • Anonyymi

      Palstan martat ja elviirat ei näköjään ainakaan ruoanlaitosta tajua mitään päätellen noista paistinpannuohjeitten puuttumisesta.

      Joku jolla oli samat kupristumisongelmat keikkuvalla pannulla joka kuluttaa sähköä enemmän kuin valurautapannu, totesi saman ongelman kuin minäkin. Jos kupristunut pannu on vain hyvin pienen pullistuman kohdalla kosketuksessa keittolevyyn niin arvaa sen että tehot karkaa ihan muualle kuin siihen pannuun. Mitä virkaa sellaisella pannulla on?

      Kertokoon se viisas martta nyt mikä on se pannu joka kuumenee koko pahjaltaan tasaisesti eikä vain sen kupuran kohdalta. Ja siis teflonpannusta kyse eikä paksusta rautapannusta.

      Alkaa mennä usko jo vähemmästäkin näihin kahvipirtin vai mitä lienaikkosiin.

      Toivoo vanhapoikaleskimies.

      • Anonyymi

        Ja piti vielä lisätä että omat on pannut!


      • Anonyymi

        Mulla on ollut monta vuotta Jamie Oliverin nimeä kantava pannu. On hyvä ja voi laittaa myös uuniin. Suosittelen.


      • Anonyymi

        Samoin sanon jos joku kupristuneella teflon-pannulla käristeleep nii on järki jo tuostakkii hommasta kaukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoin sanon jos joku kupristuneella teflon-pannulla käristeleep nii on järki jo tuostakkii hommasta kaukana.

        Päivän pannu.


    • Anonyymi

      Hei vaan ihmiset! On se vietävä vaimon haudalle kestokynttilä. Älysin hankkia hänen haudalleen, uurnalehtoon hautakiven, jossa on upotettu ns. kynttiläluukku. Mikään sää ei voi sammuttaa tälläisen hautakiven sytytettyä kynttilänliekkiä.

      Onhan se omankin tuhkauurnan paikka, aikanaan saman kiven edessä. On hyvä kysyä seurakunnan kansliasta, tarvitaanko tallettaa rahaa haudan hoitoon kun olen pökrännyt.

      Hirmusen vaisu oli päivän alkuni. Lähdin ensin pyörällä asioille. Tultuani tein vielä klapihommia, siirtäen ne oikean katon alla. Siinä sitä tunsi piristyvänsä.
      Kokonaan lumenrippeet eivät ole vielä hävinneet. En ole urkkinut hakukoneen ennusteita. Näkeehän sään ikkunasta ja lämpötilan mittarista. Totiset on aikeet; talven kynnyksellä elellään.
      . hurskainen

    • Anonyymi

      Hyvää iltaa, kävin minäkin sytyttämässä kynttilän vaimoni haudalle hän kuoli 2007 en koskaan unohda pidin kädestä lähes kolme tuntia siinä oli kaikki kuoleman vaiheet ja lopussa oli se puhallus, mutta hänen henki ei kuollut monia todistajia asiassa.

      Yhteistä aikaa oli 38 vuotta, hän kuoli lähes 61 vuotiaana syöpään.

      Täällä ei ole ollut tuulia kuukauteen ei edes pientä.

      • Anonyymi

        MInä ja mieheni satuimme olemaan mieheni äidin vuoteen vieressä kun hän kuoli v 1996 sairaalan pitkäaikaissairaiden osastolla. Hän oli 78 v, pitkään Parkinsonin tautia potenut. Hän oli tajuton ja yhtäkkiä hän ikään kuin aikoi nousta ylös ja sanoa meille jotakin, mutta sitten hän vain huokaisi syvään ja oli liikkumatta yhtään sen jälkeen. Tuli tuosta sanoistasi: lopussa oli se puhallus, mieleeni.

        Kävimme hänen haudallaan eilen, siihen on haudattu hänen miehensäkin tuhkauurnassa vuonna 2015, eli mieheni isä eli 96 vuotiaaksi. Anoppini ei halunnut tuhkausta, muuten appi olisi laittanut hänet omien vanhempiensa hautaan, joka on uurnahauta.

        Mira


    • Taas ongelmat kiusaa, ei kelpaa kirjautuneena, ei anonyyminä, ei pitkä ei lyhyt, vielä kerran yritän.
      Rauhaisaa Pyhäinpäivää kaikesta huolimatta.

    • Anonyymi

      Hyvää pyhäinpäivän iltapäivää kaikille! Minäkin kävin eilen mieheni kanssa Malmin hautausmaalla viemässä kynttilät neljälle haudalle, samoin calluna-kanervat. Siellä ovat haudoissaan mieheni vanhemmat, toisessa isovanhemmat ja setä vaimoineen sekä isoäidin sisar, kolmannessa mieheni veli ja neljännessä minun tätini miehensä kanssa. On siellä paljon muitakin tuttuja, mutta nämä neljä ovat ne, joissa säännöllisesti käymme kynttilöin tai kukin. Näissä neljässä haudassa on siis 10 henkilöä läheisiämme. Omat lähisukulaisteni haudat ovat Mikkelissä. Niillä haudoilla käy sisareni. Siellä hautoja riittää.

      Itse olen sanonut miehelleni, että minut tuhkataan ja tuhkat sirotellaan Malmin hautausmaan muistolehtoon, ei ole kenelläkään velvollisuutta hoitaa hautaani. Ei ihmistä muistella vain hautausmaalla vaan vaikka joka päivä mielessään. Ainakin itse teen niin. Tulee vain turhaan huono omatunto, jos on hauta hoitamattoman näköinen kun muut käyvät siellä katsomassa tilannetta ja paheksuvat jopa lehtien yleisönosastoissa noita julkkisten hautoja, jos heinä rehottaa.

      Mira

      • Anonyymi

        Minä aina maksan srk:lle hoidon, kesäisin käymme sopivana päivänä,
        en yht'aikaa muiden kanssa. Ne autojonot eivät ole miellyttäviä.


    • Anonyymi

      Pyhäinpäivän ilostuttamiseksi laitan tähän muutaman vitsin, ettei ole niin haudanvakavaa:
      Amerikkalaisen kiitospäivän kalkkunan mietteitä: Takki meni, mutta tarkenee, sanoi kalkkuna kun uuniin työnnettiin.

      Kiivasta kehitystä atk-alalla: Opettaja sanoo oppilaille lukuvuoden aluksi: Kuulkaa oppilaat, näiden uusimpien päivitysten myötä näköjään mikään, mitä olen teille tietokoneista opettanut, ei enää pidä paikkaansa.

      Vanha mies psykiatrin vastaanotolla: Puhelimeni äänitunnistussovellus ilmoitti, että kuulostan masentuneelta ja suosittei hakemaan ammattiapua.

      Nainen miehelle: Miltä tuntuu olla eläkkeellä? -Muuten ihan mukavaa, mutta kesälomia on ikävä.

      Mira

    • Anonyymi

      Pyhäinpäivä on jo illassa, vieraat jo lähtivät kotimatkalle.
      Siinä kun ruokapöytään asetuttiin, sytytin kynttilän kaikkien läheisten kuolleiden muistoksi.
      Omatkin vanhempani ovat niin kaukana, ettei sinne voi lähteä kynttilää viemään.
      Kuulinkin TV:stä, että kyllä kynttilän voi yhtä hyvin sytyttää kotona ja muistella siinä omaisiaan.
      Kiitos kakkukahveista ja hyvää illan jatkoa!
      Neeasa

      • Anonyymi

        Hautausmaalla käynti unohtui. Sitten joku nuorempi mies kertoi vieneensä kynttilän omaisensa haudalle.
        Mulle tuli isompi hässäkkä. En löytänyt kynttilää, mutta kaupat olivat vielä auki. Pääsin matkaan kottterokyydissä, näin ynnämuulaisittain ilmaistuna. Hämäräsokeus oli pahentunut. Ajoin ohi sen tienhaaran.

        Komea valomeri siellä odottikin. Onneks oli työkaluja mukana. Sain avattua sen metalliluukun. Etelätuulikin kiusasi. Viimein se noituen se väkipitkään palava kyntilä syttyi. Toivotin tietysti poismenneelle vain kevyitä poutapilvimatkoja tuonilmaisissa.

        Tulomatkalla en osannu taas löytää tulotietä. Viimein se löytys, miutta vikapuolelta reimaria ajoin toisen auton eteen. Kuski vilkutti nelivaloilla että faari ajaa nyt miten sattuu. Herrasmiehenä ei soittanut valkovuokkoja paikalle.

        Perittäminen telttatalliin vaati kymmenmonta yritystä, mut ei se ihan lyttyyn vielä mennyt. Ja mitä häntä; hain vielä viimeiset oksaklapit ulkopinosta. Melko pimee oli kyllä päiväkin, puolustelee hurskainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hautausmaalla käynti unohtui. Sitten joku nuorempi mies kertoi vieneensä kynttilän omaisensa haudalle.
        Mulle tuli isompi hässäkkä. En löytänyt kynttilää, mutta kaupat olivat vielä auki. Pääsin matkaan kottterokyydissä, näin ynnämuulaisittain ilmaistuna. Hämäräsokeus oli pahentunut. Ajoin ohi sen tienhaaran.

        Komea valomeri siellä odottikin. Onneks oli työkaluja mukana. Sain avattua sen metalliluukun. Etelätuulikin kiusasi. Viimein se noituen se väkipitkään palava kyntilä syttyi. Toivotin tietysti poismenneelle vain kevyitä poutapilvimatkoja tuonilmaisissa.

        Tulomatkalla en osannu taas löytää tulotietä. Viimein se löytys, miutta vikapuolelta reimaria ajoin toisen auton eteen. Kuski vilkutti nelivaloilla että faari ajaa nyt miten sattuu. Herrasmiehenä ei soittanut valkovuokkoja paikalle.

        Perittäminen telttatalliin vaati kymmenmonta yritystä, mut ei se ihan lyttyyn vielä mennyt. Ja mitä häntä; hain vielä viimeiset oksaklapit ulkopinosta. Melko pimee oli kyllä päiväkin, puolustelee hurskainen.

        Kauhulla luin hurskaisen selostusta autolla sekoilusta. Eikö sinulla järki pelaa sen vertaa että tajuaisit olevasi vaaraksi muille kun puolisokeana ajelet?

        Piruako sen on väliä mitä vahinkoa itselle aiheuttaa törttöillessään, mutta jos muille aiheuttaa hengenvaaran niin jo pitäisi hälytyskellojen soida!


    • Anonyymi

      No voi herttanen sentään, mikä souvi sinulle hurskainen hautausmaalla käynnistä tuli. Onneksi selvisit ehjin nahoin takaisin. Miehenikään ei enää halua ajaa pimeällä. Olisit vain polttanut sitä kynttilää kotonasi.

      Mira

      • Sumuista sunnuntaiaamua täältä Savon suunnasta, lumet on hävinneet, lämmön puolella yksi aste.
        Yritän pikakirjoittaa, jospa sallisivat jonkun viestin tapaisen laittaa.

        Haudoilla käynti on puhuttanut eilisen tiimoilta, minulta jäi käymättä, mutta rupattelin mieheni kanssa kuvansa välityksellä, mitä muuten aika usein teenkin, mielikuvitus hyödyksi;)

        Jouluna yritän jaksaa kaikki haudat kiertää, ei ole kuin viisi hautaa minne kynttilän vien ja yksi sitten muualla haudattujen paaden eteen.

        Kyllä se pimeällä ajo aika monelta jää ja syytä onkin, lueskelin noita hurskaisen kommelluksia hyvä tuuri, ettei pahempaa sattunut.

        Neeassa kertoili vieraita olleen, paljon matkustavatkin, kun on kaksi pyhää peräkkäin.
        Ikkunasta katselen nyt keskusliikenne asemalle, kun puista lehdet on lähteneet, hulinaa on linja-autojen ja vastaan tulevien autoista paljon.
        Tänään sitten saattelevat vieraat taas kotimatkalle.

        Minulle tuli iloinen yllätys, kun eilen aamulla lehdestä sain lukea, että poikani oli saanut vuoden yrittäjä palkinnon, täytyy sanoa, että on yrittänytkin.
        Harrastuksesta ammatin hankki ja nyt jo työllistää ison joukon muitakin, palkinto meni oikeaan kohtaan, sitkeydellä on homma hoitunut.
        Hänen puolestaan olen iloinen, minulla ei osaa ei arpaa, itsenäisesti on kaiken tehnyt, toki onnikin on ollut matkassa.

        Mira kivan kevennyksen laittoi, minä olen huono vitsin kertoja ja myös nauran vähän vitseille, mutta joku tilanne komiikka saa naurun syntymään ja kyyneleet silmiin.

        Nyt yritän viestini saada lähtemään, toivottelen mukavaa tätäkin päivää, huomenna arki koittaa.
        Onkos seuraava juhlapyhä vasta joulukuun kuudes, jouluviikko onkin sitten melko rikkinäinen, kun keskelle viikkoa pyhät sattuu, sitä odottamaan!


      • SkillaN kirjoitti:

        Sumuista sunnuntaiaamua täältä Savon suunnasta, lumet on hävinneet, lämmön puolella yksi aste.
        Yritän pikakirjoittaa, jospa sallisivat jonkun viestin tapaisen laittaa.

        Haudoilla käynti on puhuttanut eilisen tiimoilta, minulta jäi käymättä, mutta rupattelin mieheni kanssa kuvansa välityksellä, mitä muuten aika usein teenkin, mielikuvitus hyödyksi;)

        Jouluna yritän jaksaa kaikki haudat kiertää, ei ole kuin viisi hautaa minne kynttilän vien ja yksi sitten muualla haudattujen paaden eteen.

        Kyllä se pimeällä ajo aika monelta jää ja syytä onkin, lueskelin noita hurskaisen kommelluksia hyvä tuuri, ettei pahempaa sattunut.

        Neeassa kertoili vieraita olleen, paljon matkustavatkin, kun on kaksi pyhää peräkkäin.
        Ikkunasta katselen nyt keskusliikenne asemalle, kun puista lehdet on lähteneet, hulinaa on linja-autojen ja vastaan tulevien autoista paljon.
        Tänään sitten saattelevat vieraat taas kotimatkalle.

        Minulle tuli iloinen yllätys, kun eilen aamulla lehdestä sain lukea, että poikani oli saanut vuoden yrittäjä palkinnon, täytyy sanoa, että on yrittänytkin.
        Harrastuksesta ammatin hankki ja nyt jo työllistää ison joukon muitakin, palkinto meni oikeaan kohtaan, sitkeydellä on homma hoitunut.
        Hänen puolestaan olen iloinen, minulla ei osaa ei arpaa, itsenäisesti on kaiken tehnyt, toki onnikin on ollut matkassa.

        Mira kivan kevennyksen laittoi, minä olen huono vitsin kertoja ja myös nauran vähän vitseille, mutta joku tilanne komiikka saa naurun syntymään ja kyyneleet silmiin.

        Nyt yritän viestini saada lähtemään, toivottelen mukavaa tätäkin päivää, huomenna arki koittaa.
        Onkos seuraava juhlapyhä vasta joulukuun kuudes, jouluviikko onkin sitten melko rikkinäinen, kun keskelle viikkoa pyhät sattuu, sitä odottamaan!

        Tänä aamuna oli harvinaisen sumuinen ilma täällä.Eipä huvittanut
        ulos vääntäytyä. Onhan nyt kuitenkin pyhäpäivä:)
        Hyvinhän nyt SkillaNin viesti on lähtenyt kirjattunakin. Vilkaisin
        kyllä eilenkin Pirttiä, vaikka en kirjoittanut mitään. Sitä kun on
        hidastunut, niin pienissäkin nyhräämisissä aikaa kulahtaa.
        Saunominenkin tuli tehtyä kunnolla, kun oli tiedossani, että seuraava
        vuoro ei tule täytetyksi. Eipä sitten jaksanutkaan paneutua muuhun.

        Minulla ei ole sukulaisia täällä hautausmailla. Vanhempani ja monet
        tutut ovat "loppusijoitettu" yli puolentuhannen km. päähän. En ole
        parempi kuntoisenakaan sinne saakka ajellut muistelemaan.

        Aika vaihderikas on hurskaisen ajelu ollut. Hyvä on ei mitenkään
        pahemmin käynyt.Jos nyt autoteltta vähän kurttuun menee, se nyt
        on pientä. Vähän samantapaisessa tilanteessa olen kerran minäkin
        autoillessa ollut. Siitä nyt on aikaa, mutta ei se unohdu. Olin tulossa
        autoramppia moottoritielle, kun "vastavirtaan" tölmähti auto, vaikka
        näin ei olisi pitänyt olla mahdollista. Kyllä siitä nippanappa selvittiin.
        Kävimme pienen sähäkän sananvaidon. Pappa oli eksyksissä.
        Sattuuhan sitä kaikenlaista.
        Hyvää jatkoa teille!


      • Anonyymi
        ynnämuu kirjoitti:

        Tänä aamuna oli harvinaisen sumuinen ilma täällä.Eipä huvittanut
        ulos vääntäytyä. Onhan nyt kuitenkin pyhäpäivä:)
        Hyvinhän nyt SkillaNin viesti on lähtenyt kirjattunakin. Vilkaisin
        kyllä eilenkin Pirttiä, vaikka en kirjoittanut mitään. Sitä kun on
        hidastunut, niin pienissäkin nyhräämisissä aikaa kulahtaa.
        Saunominenkin tuli tehtyä kunnolla, kun oli tiedossani, että seuraava
        vuoro ei tule täytetyksi. Eipä sitten jaksanutkaan paneutua muuhun.

        Minulla ei ole sukulaisia täällä hautausmailla. Vanhempani ja monet
        tutut ovat "loppusijoitettu" yli puolentuhannen km. päähän. En ole
        parempi kuntoisenakaan sinne saakka ajellut muistelemaan.

        Aika vaihderikas on hurskaisen ajelu ollut. Hyvä on ei mitenkään
        pahemmin käynyt.Jos nyt autoteltta vähän kurttuun menee, se nyt
        on pientä. Vähän samantapaisessa tilanteessa olen kerran minäkin
        autoillessa ollut. Siitä nyt on aikaa, mutta ei se unohdu. Olin tulossa
        autoramppia moottoritielle, kun "vastavirtaan" tölmähti auto, vaikka
        näin ei olisi pitänyt olla mahdollista. Kyllä siitä nippanappa selvittiin.
        Kävimme pienen sähäkän sananvaidon. Pappa oli eksyksissä.
        Sattuuhan sitä kaikenlaista.
        Hyvää jatkoa teille!

        Pirttiin jälleen klenkkaan. Tänään tais sentään aurinko pilvenraosta hetkeksi pilkahtaa, ainakin pilvipeitto oli ohuempaa.
        Kansanradio oli jo puoliksi taputeltu kun torkuilta heräsin. Olen vielä paperiuutisten tilaaja. Tänään lehtiä ei jaettu, tarviihan painokoneväkikin välivapaata.

        Niin. Se hämäränäköajo harmitti. Muuten Late aikaisemmin kehotti mun hankkimaan sen autokarttavehkeen.
        Ostinkin sellaisen, mutta en luullut että tarvittisin sitä tutuilla reiteilläkin. Myyntipaketissaan vielä.

        Nopsaan sää illasta pimenee jo tässäkin vaiheessa. Myteryyttä on lisääkin tulossa. Pieniä pakkasia radiossa ennustivat nousviikolle.

        Hyvät unenlahjat ha ruokahalu ovat kuitenkin ennallaan. Niillä tämä leikkikaamoksemme ohitetaan. hurskainen


    • Anonyymi

      Hautausmaat tulee täyteen tuota kynttilä-muovi-metalliroskaa, niitä on vielä vaikea erotellakaan eri osoitteisiin.
      Muistetaan vainajiamme vain kotona, roskaa tulee muutenkin jo tarpeeksi,
      kohta on joulu ja uusi kynttiläkuljetus!

      • Anonyymi

        Tosiaan tota kaatopaikkaromua tulee hurjasti tämänkin pyhänseudun kynttiläjätteistä. Seurakunnista monet pienellä butjetilla. Kaikki omaiset eivät välitä korjata haudoille jättämiään kynttilöitä roskiksiin.


      • Anonyymi

        Voi kun preivini katosi taivaan tuuliin, kun oli niin mukava tunnelma saada istua kirjaamaan ajatuksiaan.
        Vietin lämpöisen hetken illalla kotona omassa rauhassani ja muistelin ahdistusta kun olisi pitänyt niin monella haudalla käydä. Sippon ja Hels. Hietaniemen sankarihaudoilla, ja ortodoksiosastolla, sitten vielä Malmille ennättää. Itkuhan siinä tuli, pääkaupungin ruuhkakin lisänä.
        Pyhä Pietari silloin neuvoi, jotta otahan nyt ihan huoletta, ja vietä siellä kotonasi lämmin muisteluhetkesi, kynttiloin tai ilman !
        Siitä lähtien en ole stressannut päästä viemään kynttilää kaikille, haudat kun on hoidossa sentään.
        Käväisin vielä iltapuhteella tavaratalossa hiljakseen kävelemässä, olin vailla paperituotteita, Fairia, ja WC-kukkaa. Liikunta oli tarpeen, ilma kun oli harmaa ja5 vailla lumipyryä, mitä Pekka Pouta jossakin ennusteli. Ehkä saadaankin huomenna jo valkea maa valaisemaan tätä pimeyttä .
        Kodikasta illanviettoa palstalaisille, ja hyviä vointeja !

        sini.sirkku


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi kun preivini katosi taivaan tuuliin, kun oli niin mukava tunnelma saada istua kirjaamaan ajatuksiaan.
        Vietin lämpöisen hetken illalla kotona omassa rauhassani ja muistelin ahdistusta kun olisi pitänyt niin monella haudalla käydä. Sippon ja Hels. Hietaniemen sankarihaudoilla, ja ortodoksiosastolla, sitten vielä Malmille ennättää. Itkuhan siinä tuli, pääkaupungin ruuhkakin lisänä.
        Pyhä Pietari silloin neuvoi, jotta otahan nyt ihan huoletta, ja vietä siellä kotonasi lämmin muisteluhetkesi, kynttiloin tai ilman !
        Siitä lähtien en ole stressannut päästä viemään kynttilää kaikille, haudat kun on hoidossa sentään.
        Käväisin vielä iltapuhteella tavaratalossa hiljakseen kävelemässä, olin vailla paperituotteita, Fairia, ja WC-kukkaa. Liikunta oli tarpeen, ilma kun oli harmaa ja5 vailla lumipyryä, mitä Pekka Pouta jossakin ennusteli. Ehkä saadaankin huomenna jo valkea maa valaisemaan tätä pimeyttä .
        Kodikasta illanviettoa palstalaisille, ja hyviä vointeja !

        sini.sirkku

        Kuivahtaneen näköinen ilma, hyvä onkin, kadut saavat hyvän kävelypinnan, kun kosteus katosi.
        Pilvessä on, saattaa sitä jotakin päivän aikaan sataakin, mutta nyt hyvin, nollan tietämillä mittari ja tuulta ei lainkaan.
        Marraskuu hyvään alkuun päässyt ja tänään menen neuvomaan miten lasipullot ja purnukat saa kaunisteltua valojen kanssa.

        Onhan se tapa muiden tapojen joukossa tuo haudoilla käynti, mutta aivan hyvin muistot herää kodissa istuenkin.
        Toisaalta jos kaikki perinteet karsitaan, eikö elämään tule aukko, aina jotakin tapahtumaa kuitenkin kaivataan.
        Joulut, juhannukset pääsiäiset, ja kaikki poikkeava muuttaa elämän sykettä ja haudoilla käynti yksi tapa sekin, jokainen tekee voimiensa mukaan.

        Totta tuo puhe siitä kynttilöiden jäte kuormasta, vaikka jokainen omalta kohdaltaan voisi tätäkin rasitetta hoitaa.
        Lyhty mihin voi laittaa kynttilän, yksi tapa poistaa jätettä.
        Ihmiset vaan olemme sen kaltaisia, että voimme toimia aivan oma valtaisina ja unohtaa jälki mainingit, samaa tapahtuu roska katoksissa.
        Sitten kaiken aikaa puhutaan ilmaston lämpiämisestä, velvollisuudet unohtaen.
        Meillä on tapana aina kerätä kaikki vanha pois käydessämme ja lajitella ne omaan jätelokeroon, haudoilla on sellainen mahdollisuus.

        Hurskainen, ota nyt viimeistään se karttamahdollisuus käyttöön, kiva on seurustella sen neuvojan kanssa, hanttiinkin pistää;)
        Havainto kyky meillä vanhenevilla on ikävä kyllä heikkenemässä ja kaikki mahdollinen apu on vastaan otettava.

        Ynnämuulle tulisi aika raskas ajomatka sinne kotinsa läheisyyteen, jos haudoilla meinaisi käydä, kyllä ne muistot mielessä elää ilman kynttilän loistettakin, näin uskon.
        Tänään on sitten mahdollista tehdä lenkki pidemmän kaavan mukaan, ainakin meillä täällä siihen hyvät edellytykset.

        Jokohan vieraat on kaikilta lähteneet ja arki on koittanut, myös pirttiin saattaisi aikaa joku sananen laittaa useammalla, näin tässä minäkin yritän tehdä, onko vielä onni mukana lähettämisessä?
        Yritellään tehdä päivästä mukava ja hyvää vointia kaikille toivottelen;)


      • Anonyymi
        SkillaN kirjoitti:

        Kuivahtaneen näköinen ilma, hyvä onkin, kadut saavat hyvän kävelypinnan, kun kosteus katosi.
        Pilvessä on, saattaa sitä jotakin päivän aikaan sataakin, mutta nyt hyvin, nollan tietämillä mittari ja tuulta ei lainkaan.
        Marraskuu hyvään alkuun päässyt ja tänään menen neuvomaan miten lasipullot ja purnukat saa kaunisteltua valojen kanssa.

        Onhan se tapa muiden tapojen joukossa tuo haudoilla käynti, mutta aivan hyvin muistot herää kodissa istuenkin.
        Toisaalta jos kaikki perinteet karsitaan, eikö elämään tule aukko, aina jotakin tapahtumaa kuitenkin kaivataan.
        Joulut, juhannukset pääsiäiset, ja kaikki poikkeava muuttaa elämän sykettä ja haudoilla käynti yksi tapa sekin, jokainen tekee voimiensa mukaan.

        Totta tuo puhe siitä kynttilöiden jäte kuormasta, vaikka jokainen omalta kohdaltaan voisi tätäkin rasitetta hoitaa.
        Lyhty mihin voi laittaa kynttilän, yksi tapa poistaa jätettä.
        Ihmiset vaan olemme sen kaltaisia, että voimme toimia aivan oma valtaisina ja unohtaa jälki mainingit, samaa tapahtuu roska katoksissa.
        Sitten kaiken aikaa puhutaan ilmaston lämpiämisestä, velvollisuudet unohtaen.
        Meillä on tapana aina kerätä kaikki vanha pois käydessämme ja lajitella ne omaan jätelokeroon, haudoilla on sellainen mahdollisuus.

        Hurskainen, ota nyt viimeistään se karttamahdollisuus käyttöön, kiva on seurustella sen neuvojan kanssa, hanttiinkin pistää;)
        Havainto kyky meillä vanhenevilla on ikävä kyllä heikkenemässä ja kaikki mahdollinen apu on vastaan otettava.

        Ynnämuulle tulisi aika raskas ajomatka sinne kotinsa läheisyyteen, jos haudoilla meinaisi käydä, kyllä ne muistot mielessä elää ilman kynttilän loistettakin, näin uskon.
        Tänään on sitten mahdollista tehdä lenkki pidemmän kaavan mukaan, ainakin meillä täällä siihen hyvät edellytykset.

        Jokohan vieraat on kaikilta lähteneet ja arki on koittanut, myös pirttiin saattaisi aikaa joku sananen laittaa useammalla, näin tässä minäkin yritän tehdä, onko vielä onni mukana lähettämisessä?
        Yritellään tehdä päivästä mukava ja hyvää vointia kaikille toivottelen;)

        Polkupyörälenkin tein tänään, pyöräteiden pinnat olivat hyvässä kunnossa,
        mutta viima välillä meni hihoista puseron sisään; onneksi olin varautunut monilla vaatekerroksilla.
        Hyvä tunne on lenkin jälkeen aina, joka päivä kannattaa siihen aika varata.
        Tuttujen tapaaminen aina pidentää lenkkiaikaa, mutta täytyyhän kuulumiset kysellä ja maailmaa parantaa, siitäkin sitä hyvää mieltä saadaan.

        Hyvää jatkoa pirttiläiset ystävät!
        Miaelina.


    • Anonyymi

      Aurinkoista päivää pirttiin! Ei tullutkaan se lumikaaos tänne etelään, mitä lupailtiin, ainakaan vielä. Maa on aivan kuiva, nurmet viheriöivät, puut lehtensä karistaneet ja pihan marjaisissa puissa pelkät marjat näkösällä odottaen lintuja ne syömään.

      Ilma on siis kaunis ja kirkas, toista on Delhissä kun tv:stä katsoi, tuskin ihmiset siellä eteensä näkivät sen harmaan saasteen läpi.

      Mira

      • Anonyymi

        Olihan nyt vielä hyvä ilma tehdä "katumuskävely" , pistellä eilisenkin
        velttoiluni edestä:)
        Kuitenkin päivällä äkkiä tuli muutos, alkoi tuuli puhallella. Kyllä se tuntui
        kasvossakin kylmältä. Ei sellaista ole ollut puoleen vuoteen. Sitähän siinä
        on, että iho ei ole vielä tottunut, sopeutunut kaltsaan kohteluun.

        SkillaN totesi, että minulla olisi raskas ajomatka vanhoille kotimailleni. Sitä
        se oli, mutta nythän en enää ajale. Hävitin autonikin, ja ajoluvastani luovuin.
        Ehkäpä tein ihan hyvän ratkaisun monet seikat huomioiden.

        Jotenkin tuntuu, että ihmisiä kouhotellaan monella tavalla. On lihan syönnin
        "vaarallisuutta", elämisen ohjailua "uuteen uskoon", syyttelyjä vanhoista jutuista.
        Ja enempi kärttyisyyttä yleensäkin. Voihan sitä tietenkin varmuuden vuoksi
        katsoa myös peiliinkin, josko sieltä yhen sortin syyllisyyttä löytyisi:)

        Mitäpäs näistä, kuulon ja näön huonominen saattaapi auttaa vähentämään
        "märehtimistäkin":)
        Terveisin ynnämuu.


      • Anonyymi

        Masentava on se Delhin ilmanlaatu, Mira. Siellä asumisen luulisi lyhentävän jopa eliajanodotetta. Meillä Pohjolassa raikas ja hapekas hengitysilma.
        Nyt kuivana päivänä päätin varautua ajoturvallisuuteen vaihtamalla muka talvirenkaat alle. Ehdin vasta 15 haminoilla alottamaan.
        Ei se aluvanteinen talviratas voi 20 kg enämpi painaa, mutta voimat ovat ukkelista menneet.
        Taistelin 3 kiekkoa paikalleen, mutta se viimeinen otti lujille. Ei siellä koleassa säässä huomannut nestekatoa. Kun kävin sisällä juomassa ja vähän tankkaamassa, niin helposti nousi pulteilleen viimeinenkin.

        En ennen lähde pimeäajoon ennenkuin se laite on neuvomassa. Kuitti on olo. Tunnen luhistuneeni viimeisen puolen vuoden aikana voimien puolesta. Pitkään ne kestivätkin. Nuorempia ihmisiä lähtee joka päivä.
        Mut näillä sitä mennään. Jaksamisia. hurskainen


    • Anonyymi

      Hyvää iltaa!
      Terveisiä Päijänteeltä. Olin pari päivää sukuloimassa. Pari litraa ehdin käydä suppilovahveroita poimimassa.
      Nyt saa reissut riittää vähäksi aikaa.

      Olette puhuneet influenssarokotuksesta. Minä sain kutsun thl:n influessarokotustutkimukseen. Olen pohtinut osallistunko vai en. En ole vielä päättänyt. Kahta eri rokotetta joista toinen vahvempi ja niistä valitaan. Joskus työaikana sain aikamoisia oireita rokotuksesta.

      Kaunis aurinkoinen päivä, mutta todellakin niitä purevia tuulenpuuskia.

      Mukavaa alkanutta viikkoa!

      raakile.vielä

      • Anonyymi

        Minäkin sain kutsun tuohon tutkimukseen, mutta luettuani mahdolliset altistumiset, ja joka uuden oireen tarkan kirjamisen vuoden aikana, päätin ottaa vain tavallisen rokotuksen omassa Espoon yksikössä.

        Hienosti paistoi aurinko päivällä, lunta ei sentään tuprutellut, joten kuivana oli jalkakäytävät täälläkin.
        Tiaset hyppeli parvekkella kun tulin sisälle, odottavat nyt siemeniä, kun asetin niille ikkunalaudalle siemenkipon toissapäivänä. Tyhjänähän se nyt oli, mutta enpä taida totuttaa niitä ruokintaan, kun se on kiellettyä omaltakin parvekkelta.

        Alakerran patiolla on lintulauta, joten en taida opettaa niitä rikkomaan sääntöjä 😍))
        Torstaina onkin treffit tuote-esittelijän kanssa, uusin turvalaitteet täällä, kun ja jos hinnasta sovitaan.
        Myöhään join tässä iltakaakaota samalla, joten lopetan Hyvän yön toivotuksin! sini.s


    • Kauniina alkaa tämä päivä, pakkasta kahdeksan astetta ja lumetonta ja kuivaa on kaduilla, turvallista on liikkuminen ja raikas ilma hengittää.
      Äkisti voi muuksi muuttua, mutta nyt eletään auringosta nauttien.

      Sini-sirkku aina vaan jaksaa uudistaa ja uudistua, aina joku projekti menossa, niinhän se elämä mielekkäänä pysyy ja sanotaanhan vierivät kivet ei sammaloidu;)

      Hurskainen heikkouttaan harmittelee, onhan se vaikea antaa periksi, mutta totuus on julmaa.
      Vielä viisi vuotta sitten tehdyt hommat ovat tänä päivänä jo raskaiksi muuttuneet, hyväksy ja ajattele, että huomenna voi jatkaa, jos tänään ei jaksa;)

      Tuo peiliin katsomisen paikka usean asian kohdalla vaatisi tarkkaan katsomista, ainakin minulla.
      Olemme elämän matkan varrella tapamme ja tyylimme hankkineet ja niistä on vaikea muutosta tehdä.
      Ei millään jaksa tämän päivän ihmisten elämistä hyväksi katsoa, huomaan monta kertaa päätä puistavani, kun seurailen ajan muuttumista.
      Olisi viisasta antaa periksi omille pinttyneille tavoille ja yrittää hyväksyä kaikkea uutta.

      Nuo rokotukset aina monelle kysymys merkin aiheuttaa, toisille ilman harmia onnistuu.
      Minä en ole ottanut näitä kausi rokotuksia koskaan, en sillä kehu, saattaa kostautuakin, mutta itsepäinen vastarannan kiiski olen ja uskon pärjääväni ilman.
      Jokainen tykönään nämä päätökset tekee ja enemmistö varmasti rokotusten kannalla on.

      Hyvä keli onkin hypätä pyörän selkään, turvallisesti voi polkea, kun tiet hyvässä kunnossa täällä myös, vähän kuitenkin pyöräilijöitä näkyy, onko pyörät jo nostettu talvi teloilleen;)
      Kivaa päivää sinulle myös Miaelina ja koko suomen kansalle, nautitaan aurinkoisesta säästä.

      Laulelot raikaa tänään ja mikäs on lauleskella kun mieli on hyvä, samaa mielen iloa toivon teille kaikille;)

    • Anonyymi

      Tiistaita kaikille. Meillekin tuli nuo kutsut rokotustutkimukseen, mutta emme mene. Kumpikaan meistä ei ole ikinä ottanut näitä flunssarokotteita. Muistan kun joskus 80-luvulla oli se rokotuskampanja, jossa ihmisille annettiin elävää virusta (olikohan isosokkoa vastaan?) sokeripalassa suuhun, niin minulle kehotettiin antamaan vain sitä tapettua virusta ruiskeena, samoin miehelleni ja pojallemme, koska minulla oli silloin reuma niin akuutissa vaiheessa, ettei ollut hyväksi saada siitä isoja sivuvaikutuksia.

      Muistan kun naapurin mies, jolla oli MS-tauti, oli lähdössä etelän matkalle ja otti kaikenmaailman rokotuksia ennen sitä, tuli niin sairaaksi, ettei matkasta meinannut tulla mitään.

      Flunssat voivat olla vaarallisia, mutta eivät ole rokotuksetkaan ihan vaarattomia. Mutta on hyvä, että Suomessa rokotetaan kaikenmaailman tauteja vastaan jo lapsena, niin että monet sairaudet ovat hävinneet kokonaan, kuten tuberkuloosit, poliot, hinkuyskät ja monet rokot. Runsaan matkustelun ja maahanmuuttojen myötä monet sairaudet ovat kyllä taas alkanet tula takaisin.

      Mira

      • Anonyymi

        Mira, sokeripala-rokotus oli poliota vastaan, se oli kai tehostusrokotus aikaisemmin annetun rokotuksen tehostamiseksi.
        Kyllä samat epävarmuudentunteet on koettu rokotusten suhteen, mutta silti kannatan kyllä niitä, jo pelkästään tuhkarokkorokotuskin säästää lapsen paljolta pahalta.
        Kaikki rokotukset olemme lapsille antaneet laittaa.
        Samaa mieltä olen kanssasi tästä: "On hyvä, että Suomessa rokotetaan kaikenmaailman tauteja vastaan jo lapsena, niin että monet sairaudet ovat hävinneet kokonaan, kuten tuberkuloosit, poliot, hinkuyskät ja monet rokot."
        Laulu on tosiaankin sekä viihdyttävää että jopa terveellistäkin tutussa joukossa, sen tuntee aivan jo laulaessaan. Meille ovat osuneet hyvät johtajat, ja se lisää kaikkea plussaa.

        Nyt hyvää päivän jatkoa kaikille! Voidaan hyvin!
        t.Miaelina.


      • Anonyymi

        Rokotusvastaisuus ei ole vain oma asia. Rokottamaton ajattelee usein vain, ettei hän itse saisi mitään oireita rokotuksesta, joitten takia voisi matka peruuntuu tms. Sellainen on itsekästä, koska siinä asetetaan alttiiksi vakaville taudeille muut ihmiset, varsinkin lapset joille ei ole kehittynyt paljon immuniteetteja. Sairauksien uudelleen tulon listaan voit lisätä myös itsekkäästi rokotusvastaiset ihmiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mira, sokeripala-rokotus oli poliota vastaan, se oli kai tehostusrokotus aikaisemmin annetun rokotuksen tehostamiseksi.
        Kyllä samat epävarmuudentunteet on koettu rokotusten suhteen, mutta silti kannatan kyllä niitä, jo pelkästään tuhkarokkorokotuskin säästää lapsen paljolta pahalta.
        Kaikki rokotukset olemme lapsille antaneet laittaa.
        Samaa mieltä olen kanssasi tästä: "On hyvä, että Suomessa rokotetaan kaikenmaailman tauteja vastaan jo lapsena, niin että monet sairaudet ovat hävinneet kokonaan, kuten tuberkuloosit, poliot, hinkuyskät ja monet rokot."
        Laulu on tosiaankin sekä viihdyttävää että jopa terveellistäkin tutussa joukossa, sen tuntee aivan jo laulaessaan. Meille ovat osuneet hyvät johtajat, ja se lisää kaikkea plussaa.

        Nyt hyvää päivän jatkoa kaikille! Voidaan hyvin!
        t.Miaelina.

        Niin poliota vastaahan se olikin. Kaikki rokotukset on lapsenikin saanut, samoin lapsenlapsemme ja nyt jo lapsenlapsenlapsikin. En ymmärrä niitä vanhempia, jotka eivät anna omille lapsilleen antaa mitään rokotuksia. Onkohan tehty tutkimuksia, miten hyvin ja ilman tarttuvia sairauksia nämä lapset ovat elämässä pärjänneet.

        Aloin teininä seurustella pojan kanssa, joka oli lapsena sairastanut polion. Hän oli 18 v ja minä 15 v. Näin hänen kuolinilmoituksensa lehdessä, kuoli 60 vuotiaana vuosia sitten. Ei hänen sairautensa mitenkään näkynyt päälle päin, että oli polion sairastanut lapsena. Hän oli adoptiolapsi, ainoa lapsi siinä perheessä, jossa vanhemmat olivat mielestäni hyvin vanhoja jo silloin. Muistan, kun se äiti kuori perunatkin tälle pojalleen joka oli jo 18 v, ja kaatoi maitopulloista aina ensimmäisen lasillisen pojalle, että olisi mahdollisimman rasvaista ja ravitsevaa maitoa hänelle. En tiedä, oliko silloin maito jo homogenisoitua, ennen sitä rasvat nousivat pintaan, niin se äiti oletti, että poika saa mahdollisimman ravitsevaa maitoa. Muistatte varmaan ajan, jolloin maitoa myytiin pulloissa ja vähän myöhemmin pusseissa, jotka monesti hajosivat niin, että kassi oli täynnä maitoa, ennen kuin kotiin ehti kaupasta.

        Mira


    • Anonyymi

      Hyvää päivää!
      Miaelinalla meni viima hihoista sisään, minulla se tuntui otsassa menomatkalla kauppaan.
      Kävin hakemassa silakoita ja tein tomaattisilakoita uunissa. En ole mikään erityisen taitava kokki, mutta maistui yllättävän hyvältä keitettyjen perunoiden ja salaatin kanssa.
      Hyödynsin uunin lämmön ja tein vielä päärynäkaurapaistosta.

      Kyllähän nuo rokotukset tärkeitä ovat olleet ja hyvä, että niiden tehoja ja vaikutuksia tutkitaan. Mokomat virukset, kun muuttavat muotoaan. Kilpajuoksua on niiden aisoihin saaminen. Eläimiin tarttuvista puhumattakaan.

      Verotietoja ja listoja maamme rikkaimmista ihmisistä tullut viime päivinä niin, että pitäisikö tässä huonommuutta ja kateutta vanhoilla päivillään alkaa tuntemaan. Ei, sanon minä ;)

      Tyyntyviä tuulia!

      raakile.vielä

      • Anonyymi

        Iltapäivää!
        Tänään kävin ulkona vain senverran, että roskapussin heitin roskikseen.
        Otin toipumispäivän eilisen runsaan kävelyn jälkeen. Kyllä mulla on
        samoja oireita, joista hurskainen totesi. Yleiskunto on muutaman vuoden
        aikana merkittävästi heikentynyt. Ehkä sittenkin kannattaa vähän rimpuilla
        vastaan, eikä heittäytyä "längilleen." Hyvä pitää itsensä liikkeessäkin:)

        Kaikissa yleisissä rokotuksissa olen käynyt, jotka ovat tietooni tulleet. Ei
        niistä mistään ole ikäviä jälkiseurauksia tullut. Ei niitäkään "mahdollisia",
        joista oli varoitettu. Tulihan se mullekin kirje halukkuudesta osallistua
        tutkimukseen. Siihen en aio osallistua, eiköhän he saane riittävästi aineistoa,
        vaikka kaikki eivät tarjoudu.
        Tämä päivä meni tälleen, mutta huomenna rykästään kunnolla, sanoi
        entinen mies kun päivä meni" huvankunniassa!" Ei taida niinkään mennä.
        Kirjutteli ynnämuu.


    • Anonyymi

      Menkää kirjoittelemaan facebookkiin jonninjoutavat tarinanne roskapussin viemisestä tai rokotuspiikin tylsyydestä Hyödyllistä olis ollut myäs kertoa mitä kaikkea siellä roskapussissa oli ja millainen pussi? Oliko K- vai S-kaupan pussi vaiko peräti jonkun marttakerhon ompeluseurassa kudottu vanhoista matonkuteista?? Mikä matto ja minkäväriset oli kuteet oli alunperin mistä kerätty vai naapurin tunkiolta napattu.
      Silloin saatais edes jotain asiaa näihin mökellyksiin kun tekarirkin unohtu makkarin vesilasiin päivänokosten jälkeen.
      Montako kertaa olet käynyt jo vessassa tänään ja paljonko kello oli kun ekakerran kävit? tuliko iso vai pieni hätä vai menikö kaikki housuun kuten tavallista?
      Sisältöä elämään.

      • Hoh hoh mikäs häpeämätön laiskiainen täältä koluaa itselleen viihdykettä, ja kiukuttelee hävyyttömyksiään kun ei sitä löydäkään! 🤣))
        Mars padjong ! vaan kirjastoon linkkaamaan, siellä sitä luettavaa paskiaisillekin löytyy, ellet e-kirjana
        toimeennu hankkimaan.
        Meillä täällä on vakituinen ystäväpiiri, joka luvalla voivat olla joko pirteitä, tai väsyneitäkin, juuri kuin meistä iän ja hommien puolesta tuntuu.
        Inhimillisinä he juuri ovatkin rakkaita meille, ja iloitsemme jo ilmoittautumista.

        Mukava on päiväni ollut, huomenna on Dabske Bankin puheluaika 13,30, torstai menee turvalaiteasentajan kanssa, jos sen hyväksyn, ja sitten tuli kutsu pojanpojan yksityisyrittäjän luo isänpäivä brunssille sunnuntaina.
        Aivan hauskaa nähdä pojanpojan uusi koti Hyvinkäällä, rakennusfirmansa on entisöinnyt rakennuksen tip top kuntoon. Olen nähnyt vain ohimennen ajaessa matalan pitkän koulu? tai liikerakennuksen mutta sunnuntaina näen valmiin!

        Tulikohan isoioäideillekin nyt traditio, kun vuosi sitten kutsuin itse suvun miehet isänpäivänä perheineen ranta Majakalle lohisoppa ryystämään 🤔))

        Kaunis punahehku viipyi taivaalla illansuussa, ehdin kyllä kuvata sen, mutta sen suuruutta ei S 24:n data ota vastaan.

        Sen lämmön liitän kuitenkin tervehdykseeni!


      • Anonyymi

        Tommosia joku kertoo jopa ulkomaan matkoiltaan. Onko se hienompaa kuin kotomaassa tehdyt arkiset touhut ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tommosia joku kertoo jopa ulkomaan matkoiltaan. Onko se hienompaa kuin kotomaassa tehdyt arkiset touhut ?

        On se on oikein mukavaa, kun jotkut tarinoi ja kertoo normaalisti tapahtumisita elämässään. Olkoon ne Austraaliasta niinkuin Anu kirjoitteli aikanaan, tai isoäiti
        millon Lontoosta tai lähi-idästä!
        Täällä suvaitaan ihmisiä, ja alakin jo katsomaan laajemmista aukoista kuin pelkän pimeänpirtin räppänästä!


      • Anonyymi
        sini.s kirjoitti:

        On se on oikein mukavaa, kun jotkut tarinoi ja kertoo normaalisti tapahtumisita elämässään. Olkoon ne Austraaliasta niinkuin Anu kirjoitteli aikanaan, tai isoäiti
        millon Lontoosta tai lähi-idästä!
        Täällä suvaitaan ihmisiä, ja alakin jo katsomaan laajemmista aukoista kuin pelkän pimeänpirtin räppänästä!

        Onkohan noin?

        Vaikea uskoa, kun muistelee korppikseen kohdistuvaa käytöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan noin?

        Vaikea uskoa, kun muistelee korppikseen kohdistuvaa käytöstä.

        Eiköhän ne ole sieltä feispuukista ja 60kymppisistä ja 50kymppisistä peräisin ne korpiksen kanssa tappelevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan noin?

        Vaikea uskoa, kun muistelee korppikseen kohdistuvaa käytöstä.

        Mitä tarkoitat?


      • Oletan että olet saanut kimmokkeen siitä, kun mainitsin "tarinassa roskapussin
        viennin." Tämä: Anonyymi eilen kirjoittajalle klo 18.57
        Siitä lähti: "Menkää jne" komentavaan sävyyn. Ei tehoa!
        Minusta kerroit paljon itsestäsi selkeästi tyyppinä millainen henkilö olet. En
        viitsi vastata viiteen, kysymysmerkkisi sisältävään lauseeseen. Seuraasi en missään
        muodossa kaipaile!


      • Anonyymi
        sini.s kirjoitti:

        Hoh hoh mikäs häpeämätön laiskiainen täältä koluaa itselleen viihdykettä, ja kiukuttelee hävyyttömyksiään kun ei sitä löydäkään! 🤣))
        Mars padjong ! vaan kirjastoon linkkaamaan, siellä sitä luettavaa paskiaisillekin löytyy, ellet e-kirjana
        toimeennu hankkimaan.
        Meillä täällä on vakituinen ystäväpiiri, joka luvalla voivat olla joko pirteitä, tai väsyneitäkin, juuri kuin meistä iän ja hommien puolesta tuntuu.
        Inhimillisinä he juuri ovatkin rakkaita meille, ja iloitsemme jo ilmoittautumista.

        Mukava on päiväni ollut, huomenna on Dabske Bankin puheluaika 13,30, torstai menee turvalaiteasentajan kanssa, jos sen hyväksyn, ja sitten tuli kutsu pojanpojan yksityisyrittäjän luo isänpäivä brunssille sunnuntaina.
        Aivan hauskaa nähdä pojanpojan uusi koti Hyvinkäällä, rakennusfirmansa on entisöinnyt rakennuksen tip top kuntoon. Olen nähnyt vain ohimennen ajaessa matalan pitkän koulu? tai liikerakennuksen mutta sunnuntaina näen valmiin!

        Tulikohan isoioäideillekin nyt traditio, kun vuosi sitten kutsuin itse suvun miehet isänpäivänä perheineen ranta Majakalle lohisoppa ryystämään 🤔))

        Kaunis punahehku viipyi taivaalla illansuussa, ehdin kyllä kuvata sen, mutta sen suuruutta ei S 24:n data ota vastaan.

        Sen lämmön liitän kuitenkin tervehdykseeni!

        Anteeksi vaan, mutta epäröin, onko suomeen perustettu uusi Dabske Bank. Oletan että sois vaan lyäntivirhe.
        Moon allerkinen danskepankille. Tki minulle luikit. Kyllä siihen 5 metrin seipähällä voin koskee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi vaan, mutta epäröin, onko suomeen perustettu uusi Dabske Bank. Oletan että sois vaan lyäntivirhe.
        Moon allerkinen danskepankille. Tki minulle luikit. Kyllä siihen 5 metrin seipähällä voin koskee.

        Lyöntivirhehän se!
        Heh, luikkiako nyt seipäiden kanssa pankkiin, vai mitä kohkaat ?,
        ei taida seipäillä leikkiä, kyllä järeämpiä aseita ryöstäjät taitaa käyttää !

        ☕️ Kaakaoon nautiskeluun kallistun taas tähän aikaan, ihan väsyttävää oli se
        tunnin verkkoneuvottelu rahastospesialistin kanssa, en tehnyt sijoitusta Dansken rahastoon.
        Kovat ehdot vaatii maailmamarkkinat pankeiltakin, mutta en minä riskijijoituksia halua, enkä myöskään pitkällä osaketähtäimellä tässä iässä.
        Mandatum on tutumpi ja vastaantulevampi, matalan riskin sijoittaminen oli siellä helpompaa, kun tuottoa sai sentään enemmän kuin talletuskorko.
        Enpä viitsinyt M:lta enää ottaa selvää, mutta 3-4 vuotta en Danskea lihota.

        Siinä se päivä on mennyt porkkanahunaja muhennoksen tein grillimakkaran kyytipojaksi, ja lorautin sitruunamehuun viime ripsut graavilohesta. Ehkä kirpakkana maistuu iltapalaksi, ja kaakao sopii nyt alkajaiseksi 😁)) Kerran pitää pussia kääntää jääkaapissa, niin kypsyy toinenkin puoli.

        Jos ei vielä ystävättäreni olisi soittanut ja pulissut toisen tunnin klo 17.00 jälkeen, ei kai rumpukalvot olis saanut niin tarpeekseen puheluista heh heh.

        Sanoi ostavansa asunnon lähellä minua, mutta vinkaisin heti siihen, että älä Herran tähden osta,... ei minusta ole kuulijaksi joka päivä, ei kestä rumpukalvot,...no naurettiinhan taas yhdessä...

        Kiitos kaakaosta, pitää se kalaleipä valmistaa, moikka taas 🖐


    • Kaksi pitkää viestiä kirjoin, tuleeko tämä milloinkaan valmiiksi, siis uudistus?

      • Entä jos sulla on joku viirus koneellasi? Kummallista, että ohjelma ei toimi sinulla.


      • Anonyymi
        Makriina2 kirjoitti:

        Entä jos sulla on joku viirus koneellasi? Kummallista, että ohjelma ei toimi sinulla.

        Viruksia. SkillaNin koneessa. Niin muuten on. Hakkeri myhäilee onnellisena asettamistaan haittaohjelmista eli viruksista.
        Niitä on minunkin koneessa. Meni toissa viikko, etten yhtään lähetystä voinut lähettää, ei rekisteröityneenä tai anonyyminä.

        Koska virustehtailija tässä tapauksessa on "uskovainen" lähes 80 vuotias mies, se antaa minulle kirjoitusmahdollisuuden. Tuntuuko vainoharhaiselta? Sillä se iskee kun valitan häiriköimisestä.

        Kuitenkin hakkerointi on tietosuojarikos. Näin poliisin kyber-torjuntaan valittu poliisi kertoi Yle päivälähetyksessä taannoin.

        Olin kuntoutuksessa tänään. Alan ammattilainen piti kuntoani kyseenalaisena edes hyötyliikuntaa ajatellen.
        Iltalehtien lööpit kertoivat hyytävästä marraskuusta. Siltä se vaikuttaa kun viluhiin äijä ulos astuu. Taretkaamme!
        . hurskainen


    • Anonyymi

      Hyvää päivää!
      Voihan noita SkillaNin kirjoitusongelmia :( Kohtuutonta, että kaatuvat sinun kontolle.
      Aurinko paistaa kuitenkin ja 3-4 astetta pakkasta.
      Täällä kyseltiin, että minkä kauppaketjun kasseissa roskia kuskataan. Minulla tulee niin vähän roskia/jätettä, että hoituvat leipä-, kahvi-, wc-paperipusseissa. Biojätteet hedelmäpusseissa.
      Sukkapuikot pitää laittaa kilisemään. Palmikkosukkia nyt meneillään.

      Tässäpä tätä oli taas "elämäni kertomusta". Facebookissa en ole ollut vuosiin.

      Rauhallista pikkulauantaita!

      raakile.vielä

    • Kotitilalla oltiin viikon verran, talviteloille laitettiin, kun on asumaton.
      Koiralle naurettiin, kun pisti itsensä matalemmaksi ja yritti hiipiä kissaa yllättämään.
      No eihän se onnistunut, koira, kun on vasikan kokoinen.
      Tulomatkalla yövyimme kaupungissa.
      Aamupäivällä ajattelin, että laittelen vähän meikkiä sängyssä peiton alla puoli-istuvassa asennossa, ettei kissa huomaa.
      No huomasihan se mitä on tekeillä ja salamana sohvan taakse, se kun ei tykkää automatkasta. Ei sitä huijata.
      Tuli veljen kanssa käytyä sisaremme haudallakin, hän kun on sinne alkuperäiseen kotipitäjään haudattu.
      Pientä pakkasta ollut, tiet olivat kyllä kuivia ja oli hyvä ajella. Päivisin nykyään ajelen, en välitä enää pimeällä ajamisesta.

      • Huomenet ja uusi yritys.
        Koneeni suojakertoimet väittävät, että kunnossa on, mikä sitten haittaa aiheuttaa, onko joku vika mitä ei Avast huomaa.

        Makriina tuota arvelit, kirjautuminen onnistuu, mutta väite kirjoituksen lopussa, että en ole kirjautunut, ei kelpaa anonyymikään sama tieto eteen iskee.
        Olkoon mikä on kirjoitan silloin, kun kelpaa, ei tähän sorruta;)

        Eliaana kirjoitit eläinten aistimisista, olen todistanut sen monta kertaa itsekin.
        Koiramme tunsi kellonkin, kun mieheni kotiin tulo lähestyi töistä, koira hyppäsi puusohvalle ikkunan eteen ja kun isäntä ikkunasta näkyi, ovelle jouduttautui ja siinä halaukset sai.
        Sama tapahtui kuulemma minun tuloni rappusista aisti.
        Kissat mökillä häipyivät sen tien, kun kasseja ruvettiin katselemaan;)

        Raakile vielä. on tainnut saada pistoksen neulomisen suuntaan, kun aina vaan uutta pukkaa, kiva harrastus ja hyödyllinen myös.
        Minulla myös kasa kasvaa, kohta on hyvän tekeväisyyteen vietävä, kun omat on kyllästetty tuotteillani, aina tarvitsevia löytyy.

        En tiedä ketään vihamiestä joka hakkeroisi konettani, mistä hurskainen epäilyn heitti, joku kiusa se nyt vaan on.
        Olen miettinyt myös, että olisiko ajasta kysymys, jos liian kauan näpyttelyä suoritan, mutta ei sekään oikein istu, kun kirjautuminen aina vaan säilyy.

        Tänään lauluhetki palvelutalossa ja sinne tästä on suoriuduttava, hauskaa oli eilinen pelirupeama, siinä tuli maailmaa paranneltua ja sairaudet läpikäytyä;)
        Laulaisin laulun teillekin, mutta hyvä ettei sitä mahdollisuutta ole, voisi pettymyksen esiintyminen tuottaa, mutta hyvää päivää voin teille toivottaa ja sen teenkin, heippa vaan!


      • SkillaN kirjoitti:

        Huomenet ja uusi yritys.
        Koneeni suojakertoimet väittävät, että kunnossa on, mikä sitten haittaa aiheuttaa, onko joku vika mitä ei Avast huomaa.

        Makriina tuota arvelit, kirjautuminen onnistuu, mutta väite kirjoituksen lopussa, että en ole kirjautunut, ei kelpaa anonyymikään sama tieto eteen iskee.
        Olkoon mikä on kirjoitan silloin, kun kelpaa, ei tähän sorruta;)

        Eliaana kirjoitit eläinten aistimisista, olen todistanut sen monta kertaa itsekin.
        Koiramme tunsi kellonkin, kun mieheni kotiin tulo lähestyi töistä, koira hyppäsi puusohvalle ikkunan eteen ja kun isäntä ikkunasta näkyi, ovelle jouduttautui ja siinä halaukset sai.
        Sama tapahtui kuulemma minun tuloni rappusista aisti.
        Kissat mökillä häipyivät sen tien, kun kasseja ruvettiin katselemaan;)

        Raakile vielä. on tainnut saada pistoksen neulomisen suuntaan, kun aina vaan uutta pukkaa, kiva harrastus ja hyödyllinen myös.
        Minulla myös kasa kasvaa, kohta on hyvän tekeväisyyteen vietävä, kun omat on kyllästetty tuotteillani, aina tarvitsevia löytyy.

        En tiedä ketään vihamiestä joka hakkeroisi konettani, mistä hurskainen epäilyn heitti, joku kiusa se nyt vaan on.
        Olen miettinyt myös, että olisiko ajasta kysymys, jos liian kauan näpyttelyä suoritan, mutta ei sekään oikein istu, kun kirjautuminen aina vaan säilyy.

        Tänään lauluhetki palvelutalossa ja sinne tästä on suoriuduttava, hauskaa oli eilinen pelirupeama, siinä tuli maailmaa paranneltua ja sairaudet läpikäytyä;)
        Laulaisin laulun teillekin, mutta hyvä ettei sitä mahdollisuutta ole, voisi pettymyksen esiintyminen tuottaa, mutta hyvää päivää voin teille toivottaa ja sen teenkin, heippa vaan!

        Taas lähti kuin rasvattu, kai koettavat viestijäni joka toiselle päivälle antaa kirjoitus mahdollisuuden;)


      • SkillaN kirjoitti:

        Taas lähti kuin rasvattu, kai koettavat viestijäni joka toiselle päivälle antaa kirjoitus mahdollisuuden;)

        Oletko kokeillut sitä palautusta, kun viestisi häipyy, niin alalaidassa on se "kommentoi aloitusta" ja siitä kun painallat sitä liidokkia, niin ainakin minä saan tekstini esiin useimmiten.

        Tosin olen huomannut, että jos kesken kirjoituksen kosken siihen oikeanpuoleiseen "ylös/alas" nostajaan, niin silloin ainakin minulla usein kirjoitus häipyy, mutta löytyy sieltä mainitsemastani "kommentoi aloitusta". No, ei aina.

        Ompahan moisilla murheet, kun ei saisi roskapussien vienneistä kirjoittaa ja minä kun useinkin kirjoittelen, kuten saunassa käynnistäkin. Mitäpä ne meikäläisen jutut olisivatkaan muuta, kuin näitä kotoisia arkipäivän askareita.

        Vaan kerromapa aivan uhalla, että nyt on taas roskat viemättä, koska auto on korjaamolla ja sitten loukkasin jalkani nilkasta, kaatuessani tasapainohäiriön vuoksi aivan kotini ovella, joten en pysty kävelemään, tai pystyn ja pystyn, koska en viitsi mennä kuvauttamaan sitä, että onko joku murtunut, koska kyllä se murtuma parantuu sieltä aikanaan, mikäli siellä sellainen on.

        Mitäpä tässä hätiä, koska pystyn liikkumaan vessaan ja jääkaapille ja kirjojen lukukin hoituu niin hyvällä mielellä verukkeella, koska en voi kävellä mihinkään.D

        Onneksi on tuota ruokaakin nyt varattu sitä ennen, kun vein tuon autoni korjattavaksi, mutta lapseltani odotan pullantuontia/croisantteja, koska hän saa niitä aina työpäivänsä lopuksi ja nyt on mukamas pakastin täynnä.

        Missähän se "pullakuski" luuraa?


    • Lisään edelliseen. Kaikki ohjeeni oli vääriä koska kesken kirjoituksen painelin sitä mainitseemaani oikean puoleista palkkia ja mikään eikadonnut.

      Ainoa oikea oli se, että olen saanut (joskus) kirjoitukseni esiin, sen kadottua, kun painelen sitä "liidokkia.

      Kuten nytkin, koska painalsin sitä saaperin nostajaa.

      • Niin naurattaa Kristiinan eläväinen kerronta, että 'saaperi' kun ei stemmaakaan ohjeet,.. 😂)) Joo, suosiolla on myönnettävä, ettei uudistuksen jälkeen ole annettu painallustilaa tarpeeksi.

        Minähän en hiirtä käytäkään, vaan ohjauslevyä, mutta "l ä h e t ä" painikkeelle on vain alareunasta vasemmalla parin sentin kohta, mistä se lähtee!
        En tiedä mikä ohjelma S 24 on asennettu,..uudet päivityketkin eri koneilla mutkistaa alussa yhteensopivuutta.

        'Saaperin ihme' , sinänsä, että maailmanlaajuisesti toimaa, sano Doddi! Iloa päivään!


      • sini.s kirjoitti:

        Niin naurattaa Kristiinan eläväinen kerronta, että 'saaperi' kun ei stemmaakaan ohjeet,.. 😂)) Joo, suosiolla on myönnettävä, ettei uudistuksen jälkeen ole annettu painallustilaa tarpeeksi.

        Minähän en hiirtä käytäkään, vaan ohjauslevyä, mutta "l ä h e t ä" painikkeelle on vain alareunasta vasemmalla parin sentin kohta, mistä se lähtee!
        En tiedä mikä ohjelma S 24 on asennettu,..uudet päivityketkin eri koneilla mutkistaa alussa yhteensopivuutta.

        'Saaperin ihme' , sinänsä, että maailmanlaajuisesti toimaa, sano Doddi! Iloa päivään!

        Sanomatta muuta sini- sirkku, koska enhän voi tietää mitä ihmeen härpäkkeitä toiset käyttää, koska minulla on vain tätämä ns."pönttökone".

        Onhan noita lastenlapsiltakin tarj0000000000000000000000000laista

        Nyt tuli kirjoituksiini vain nollia, joten anti olla tämä Suomi 24- uusistus.t


    • Anonyymi

      Hyvää keskipäivää! Nyt on maa taysin valkoinen lumesta meillä, ensimmäistä kertaa niin, että autotiekin on valkoinen. En usko tämänkään jäävän pysyväksi. Meri on edelleen täysin auki.

      Minäkin olen huomannut tuon, että jos kirjoitukseni joskus häipyy, saan sen tuosta liidokista takaisin.

      Mira

    • Anonyymi

      Tänään on ollut tuiki tavallinen päivä. Vain normaalia arjen eloa.
      Noh, kirjautuminen ei ole onnistunut koko päivänä, sivua vaan ei löydy.
      Tämä W10 tekee sitä, että ääni katoaa. Katosi taas eilen.
      Aiemmin sain sen takaisin, nyt hain kauan, että löysin sen sellaisen ohjeen, jonka myös ymmärsin ja sain äänen takaisin.
      Otin sen paperille ylös.
      Tuossa sananvapaudesta paasasivat kyselytunnilla, vaan eipä siitä tullut hullua hurskaammaksi.

      Eliaana

      • Iltapäivää!
        Tavallinen päiväni, ei mitään erikoista kerrottavaa. Se oli uutta, että
        lunta oli ainakin sentin verran, jota jo "lumipeitteeksi" sanotaan.
        Kävelin asioillani pari km vähän sivukatuja myöten.
        Vanhan kokemuksen rasittamana töpöttelin mahdollisimman hyvässä
        tasapainossa, että en pyllähtäisi nurin, niin sehän puudutti jalkojani.
        Kotona lojotin tunnin verran jalat koholla. Siihen tuo pieni särky loppui.

        Jahka tässä ilmoittautumisen verran tulikin. Hyvää jatkoa teille!
        ynnämuu


      • ynnämuu kirjoitti:

        Iltapäivää!
        Tavallinen päiväni, ei mitään erikoista kerrottavaa. Se oli uutta, että
        lunta oli ainakin sentin verran, jota jo "lumipeitteeksi" sanotaan.
        Kävelin asioillani pari km vähän sivukatuja myöten.
        Vanhan kokemuksen rasittamana töpöttelin mahdollisimman hyvässä
        tasapainossa, että en pyllähtäisi nurin, niin sehän puudutti jalkojani.
        Kotona lojotin tunnin verran jalat koholla. Siihen tuo pieni särky loppui.

        Jahka tässä ilmoittautumisen verran tulikin. Hyvää jatkoa teille!
        ynnämuu

        On tämä humoristista! Lyhyt viestini ja kirjautuminen näkyi, myös
        etusivulla. Tuli ilmoitus että "tämä on vain kirjautuneille." Kopioin
        kirjoitukseni, kirjauduin ulos ja heti uusi kirjautuminen.
        Monimutkaista se voi olla:)


      • Anonyymi

        Eliaana, tuo siunattu arki onkin parasta, siihen tulokseen tulimme ystäväni kanssa, kun kummallekaan ei oikein "kuulunut mitään".
        Hän kertoi joku aika sitten tapahtuneesta hampaansa yllättävästä rikkoutumisesta, ja sen korjauttamisesta.
        Silloin siis 'tapahtui', mutta nyt olimme molemmat iloisia siitä, että oli vain tapahtumaköyhä arkipäivä voitu viettää..

        Miralla on maa valkoisena, ja sama täällä, mutta luulen, että vain toistaiseksi.
        Nyt mukavaa torstai-iltaa viettämään!
        Hei taas! Miaelina.


    • Anonyymi

      Katselin wc:n kapeasta lännen taivaalle suuntautuvasta ikkunasta pilvien suuntaa. Etelästä päin pilvimassa raahautui.
      Tiiä pysyykö siellä, mutta Iltalehti kirjoitti säätyypissä tapahtuvan kylmän jälkeen ison käännöksen lämpimämmän suuntaan.

      Tein eilen itseni niin puhki omia työ-rästejäni, että tänään oli huilipäivän vuoro. Niin no, klapi-lämmitys pitää jokapäivä hoitaa.
      Näin lauhalla säällä sähköä kuluu 12 kwh verran.

      Viisaammat tyypit jättävät talonsa peruslämmölle ja lentävät etelän lämpöön. Sellaseks rintamakarkuriks en ala. Näillä seuduilla ikkunat pitäis laudoittaa, levyttää. Kun pimeän ja lumityöt rämpii päästä päähän, niin tietää lähellä arktista elävänsä.
      Ja ei kun uusi räkä nokkaan! hurskainen.

      • Anonyymi

        Tuskin viisaat etelään. Pidän kaikista vuoden ajoista tosin eräs talvi vei sydämmen korjaukseen. Toivon että ei tule lunta mutta jos tulee voi tulla paljon. Olin ruokakaupassa siinä hyllyjen välissä meni tuttu hänkin huomasi minut ja sanoi kovalla äänellä en ollut tuntea kyllä olet vanhettunut (ruotsiksi) samoin sinä vastasin. Hän vanha työkaveri vuosien takaa, kertoi viettävänsä talvet Espanjassa. Hän oli löytänyt toverin netissä hän vuokrasi hänelle hyvän asunnon 6kk talvella halvalla niin siellä hän vaimon kanssa lämmössä viime viikolla näkyi olenvan 26 .

        On ollut kylmää tulee kai uusi jääkausi.


    • Anonyymi

      Hyvää iltaa!
      Kyllä noi neulomukset ovat imaisseet niin mukanaan, että on kohta lukujärjestys tehtävä itselleni jollen varaani pidä.
      Lunta tosiaankin oli yöllä satanut ja jätin suosiolla pyörän kellariin. Ja varovainen sai olla niiden jäätyneiden vesilätäköiden takia, jotka piilossa lumen alla.
      Puhuitte tuosta tavallisesta arjesta. Kyllä se minustakin on parasta. Hyvä se on käydä välillä mukavuusalueen ulkopuolella, että osaa arvostaa sitä missä parhaiten viihtyy, kotona.

      Kiitos pirtin rauhoittavasta hengestä. Tästä on hyvä siirtyä unimaailmaan.

      Voikaa hyvin!

      raakile.vielä

      • Huomenta, pilvisen näköinen päivä ja pakkasen puolella kolme astetta, perjantai päivä se on aluillaan ja viikonloppu edessä.
        Poliisisauto ohitti ikkunani pillit ulvoen, taas joku ikävyys sattunut.

        Arjen elämästä olette jutelleet monessa viestissä ja todenneet, että arki on parasta, niin minä myös ajattelen, vaikka mukavia katkoksia juhla päivistä saadaan.
        Luntakin olette sinne etelämpään saaneet, meillä aivan musta maa, liikkuminen siltä osin vielä helppoa, mutta vastahan se talven alku on tulossa.
        Jouluksi kuitenkin valkoista maata odotetaan, olisi se niin kaunista huurteiset puut ja valkoinen maisema.
        Aina kannattaa odottaa tulevaa ja yllätyksiä arjen viettoon.

        Kristiina jalkansa loukannut, kyllä sen viimeistään sitten huomaa, miten tärkeät ne onkaan nuo jalat ja kaikki toisetkin kehoon liittyvät
        Ei tarvitse kummoinen roso olla vaikkapa sormessa, hankalaksi menee.

        Lohdullista on kuulla, että hankaluuksia näiden viestien lähetyksessä on toisillakin, minulta katoaa kommentti kuplakin, kun lähetystä painan ja tuo liidokki samoin, ei onnistu mistään painella, kun kaikki katoaa.
        Näillä keinoin se jännitys päällä aina kirjotusta tehtäessä.

        Ynnämuu oikea oppisesti jalkojaan lepuutti, veri painuu jalkoihin ja raskaaksi ne tekee.
        Kyllähän muutenkin uupumus tulee ja jalat alta vie;)

        Eilen laulelimme palvelutalossa, puolen tunnin ohjelma vedettiin ja näyttivät hyvin tarkkaavasti katselevan vanhukset, ehkä jotakin piristystä päiväänsä saivat.
        Nyt on vahva tunne, että en saa viestiä lähtemään, joten en enempää yritäkään, kivaa viikon lopun alkua toivotan;)


      • SkillaN kirjoitti:

        Huomenta, pilvisen näköinen päivä ja pakkasen puolella kolme astetta, perjantai päivä se on aluillaan ja viikonloppu edessä.
        Poliisisauto ohitti ikkunani pillit ulvoen, taas joku ikävyys sattunut.

        Arjen elämästä olette jutelleet monessa viestissä ja todenneet, että arki on parasta, niin minä myös ajattelen, vaikka mukavia katkoksia juhla päivistä saadaan.
        Luntakin olette sinne etelämpään saaneet, meillä aivan musta maa, liikkuminen siltä osin vielä helppoa, mutta vastahan se talven alku on tulossa.
        Jouluksi kuitenkin valkoista maata odotetaan, olisi se niin kaunista huurteiset puut ja valkoinen maisema.
        Aina kannattaa odottaa tulevaa ja yllätyksiä arjen viettoon.

        Kristiina jalkansa loukannut, kyllä sen viimeistään sitten huomaa, miten tärkeät ne onkaan nuo jalat ja kaikki toisetkin kehoon liittyvät
        Ei tarvitse kummoinen roso olla vaikkapa sormessa, hankalaksi menee.

        Lohdullista on kuulla, että hankaluuksia näiden viestien lähetyksessä on toisillakin, minulta katoaa kommentti kuplakin, kun lähetystä painan ja tuo liidokki samoin, ei onnistu mistään painella, kun kaikki katoaa.
        Näillä keinoin se jännitys päällä aina kirjotusta tehtäessä.

        Ynnämuu oikea oppisesti jalkojaan lepuutti, veri painuu jalkoihin ja raskaaksi ne tekee.
        Kyllähän muutenkin uupumus tulee ja jalat alta vie;)

        Eilen laulelimme palvelutalossa, puolen tunnin ohjelma vedettiin ja näyttivät hyvin tarkkaavasti katselevan vanhukset, ehkä jotakin piristystä päiväänsä saivat.
        Nyt on vahva tunne, että en saa viestiä lähtemään, joten en enempää yritäkään, kivaa viikon lopun alkua toivotan;)

        Väärässä olin taas kerran viesti lähti onnistuneesti, joten lisää tuuttiin;)

        Joku kertoi saaneensa melko suoran kommentin ulkonäköään kokevasti, aika tökeröä minusta, kyllä sitä vanhetaan jokainen ihan joka päivä.
        En oikein usko, että ihmeemmin voimme vaikuttaa siihen asiaan, no ehkä ne kalliit voiteet jotakin auttavat, itselläni ei kuitenkaan vaikka jotakin silloin tällöin naamaani laitan, mutta uskon vahvasti, että perintö tekijät suuresti näköömme vaikuttaa.
        Ikä näkyy ja saa näkyäkin, nuorille annettava mahdollisuus loistaa;)

        Hurskainen samaa mieltä, en etelään halua kuin käymä tieltä, sekin halu on melkein olemattomaksi muuttunut, en vuoden aikojamme halua hukata.
        Pärny nyt lähin tulevaisuuden suunnitelma ja vain viikon se tulee kestämään.

        Vävyni toi lohen perkuujätteet minulle, kun tietävät, että keiton keitän niistä, itse eivät näin tee, en ymmärrä sitäkään miksi ei kelpaa niin hyvä keitto.
        Ehkä se, että saavat talvisin niin paljon kuhaa verkoilla, että haaskaukseksi kalan kanssa menee, no hyvä, kun minua muistavat;)

        Nyt sitten toivorikkaana uusi yritys, eihän tiedä vaikka alkaisi sujumaankin hyvin nämä hommat, optimistisesti on ajateltava aina parempaa toivoen;)


    • Anonyymi

      Voi hyvää päivää sentään taas tätä jatkuvaa jahkausta!

      • Anonyymi

        Teet itsestäsi typerän. Tämä ketju on nimeltään Kahvipirtti ja onko todellakin niin, että kun tulet palstalle, niin luulet, että täällä on pakko lukea kaikki ketjut?

        Voisit kysyä neuvoa joltain tietotekniikkaa hallitsevalta, miten ketjuja voi ohittaa, jos et itse sitä osaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teet itsestäsi typerän. Tämä ketju on nimeltään Kahvipirtti ja onko todellakin niin, että kun tulet palstalle, niin luulet, että täällä on pakko lukea kaikki ketjut?

        Voisit kysyä neuvoa joltain tietotekniikkaa hallitsevalta, miten ketjuja voi ohittaa, jos et itse sitä osaa.

        Täällä on tapana valita otsikoksi aina jokin teema, jota sitten käsitellään. Tapana on myös lukea kaikki mielipiteet ja esittää omia eli keskustella.

        Kahvipirttiläiset vois perustaa vaikka faicbookiin oman ryhmänsä ja kehua siellä toisiansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä on tapana valita otsikoksi aina jokin teema, jota sitten käsitellään. Tapana on myös lukea kaikki mielipiteet ja esittää omia eli keskustella.

        Kahvipirttiläiset vois perustaa vaikka faicbookiin oman ryhmänsä ja kehua siellä toisiansa.

        Mikä ohjeistaja sinä olet. Pelkäätkö, että Kahvipirtti vie täältä kaiken tilan?

        Mene nyt hyvä ihminen ja avaa vaikka kymmenen aloitusta ja ala siellä keskusteleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä on tapana valita otsikoksi aina jokin teema, jota sitten käsitellään. Tapana on myös lukea kaikki mielipiteet ja esittää omia eli keskustella.

        Kahvipirttiläiset vois perustaa vaikka faicbookiin oman ryhmänsä ja kehua siellä toisiansa.

        Oikein! Yleisessä keskusteluryhmässä ei pidä perustaa erillisiä sisäisiä ryhmiä. Varsinkin jos ne eivät liity millään tavalla ryhmän otsikoinnin aiheeseen (70 ).


    • Anonyymi

      Talvi tuli tällekin leveysasteelle yhdessä yössä.
      Aika paljon lunta auton päällä, kun asioille lähdin.
      Sain ajan maanantaiksi öljynvaihtoon ja öljyn- ja bensasuodatin menee vaihtoon myös.
      Poika ne yleensä on vaihtanut kesällä mökillä, jotenkin se nyt jäi.
      Nuorenpana tuli itsekin tehtyä pieniä huoltohommia, myös pojan kanssa yhdessä.
      Nytpä olen miltei kaikki ulkoistanut hänelle.
      Vähän jeesailen, kun kahta tarvii.
      Toivottavasti tuo välihuutelijakin löytäisi sielullensa rauhan.

      Eliaana

      • Anonyymi

        Herättelijätkin on omalla tavallaan tarpeellisia tirskh!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Herättelijätkin on omalla tavallaan tarpeellisia tirskh!

        Ei tarvita!
        Kahvipirtti on palstan ainoa hyvä ketju. Minulle se on lempipaikkani täällä.

        Miaelina toivottaa kaikkea hyvää kahvipirtiläisille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvita!
        Kahvipirtti on palstan ainoa hyvä ketju. Minulle se on lempipaikkani täällä.

        Miaelina toivottaa kaikkea hyvää kahvipirtiläisille!

        Yleensä typerimpiä mielipiteitään täällä jakelee ne mistäänmitään ymmärtämättömät kääkät, jotka ei näe syyläistä nenänvarttaan pitemmälle. Suosittelenkin kaikille sellaisille omaa syyläryhmäänsä jonnekin Anna-, vauva- tai Jallulehden palstoille jos ei facebook kelpaa. Olen samaa mieltä siinä, että yhdessä ryhmässä ei voi olla omia sisäisiä ryhmiä, missä dementikot kertoo päivän tapahtumat juurtajaksain.
        Aiheita voi itse kukin aloittaa mistä haluaa, vaikka klapin kannosta ja aamukahvin väännöstä jos siltä tuntuu. Mutta kukin omana ketjunaan eikä kaikki jossain kaljatorpan nimikkeen alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä typerimpiä mielipiteitään täällä jakelee ne mistäänmitään ymmärtämättömät kääkät, jotka ei näe syyläistä nenänvarttaan pitemmälle. Suosittelenkin kaikille sellaisille omaa syyläryhmäänsä jonnekin Anna-, vauva- tai Jallulehden palstoille jos ei facebook kelpaa. Olen samaa mieltä siinä, että yhdessä ryhmässä ei voi olla omia sisäisiä ryhmiä, missä dementikot kertoo päivän tapahtumat juurtajaksain.
        Aiheita voi itse kukin aloittaa mistä haluaa, vaikka klapin kannosta ja aamukahvin väännöstä jos siltä tuntuu. Mutta kukin omana ketjunaan eikä kaikki jossain kaljatorpan nimikkeen alla.

        Niinpä niin! Jos olisi rajoitettu palstatila, voisi ymmärtää paremmin ajoittaisen ärtymyksenkin.
        Tottahan lukemisen anti jää tutkijalle vähäiseksi, jos ja kun samaa aihetta käsitellään 3-4:ssä kommentissa peräkkäin. Mutta kun ei lukemisen tarve pelkästään yhdistä kahvipirtin kävijöitä, vaan kodikas ja kiva tavallisuus, ja sen kertomisen tarve!

        Juuri siitä omasta päivästään ajatuksineen , omalla tavallaan ilmaisuun kuin on luontevaa jokaiselle😊)) Kyllä se personallisuus kuitenkin jokaisella ilmenee.

        Ei rumasti ajattelevat tai kirjoittavat sovi joukkoon, Pirtissä kun on rauha ihmisten kesken.

        Kodikasta Nenäpäivä iltaa!
        t, sini.sirkku


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä typerimpiä mielipiteitään täällä jakelee ne mistäänmitään ymmärtämättömät kääkät, jotka ei näe syyläistä nenänvarttaan pitemmälle. Suosittelenkin kaikille sellaisille omaa syyläryhmäänsä jonnekin Anna-, vauva- tai Jallulehden palstoille jos ei facebook kelpaa. Olen samaa mieltä siinä, että yhdessä ryhmässä ei voi olla omia sisäisiä ryhmiä, missä dementikot kertoo päivän tapahtumat juurtajaksain.
        Aiheita voi itse kukin aloittaa mistä haluaa, vaikka klapin kannosta ja aamukahvin väännöstä jos siltä tuntuu. Mutta kukin omana ketjunaan eikä kaikki jossain kaljatorpan nimikkeen alla.

        Tullessani tähän ketjuun kommentoimaan ymmärsin, että punainen lanka on rauhaisa tunnelma ja itse elämä, tänne ei kertakaikkiaan kuulu tuollainen ´´typerät ymmärtämättömät kääkät, dementikot´´-tyylinen puhe.
        Me juttelemme täällä niitä näitä, emmekä todellakaan tarvitse siihen kenenkään ohjeistusta.
        Palstoja ja ketjuja on pilvin pimein, jokaiselle varmaan löytyy mieleistä, Sinullekin.

        Eliaana


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä niin! Jos olisi rajoitettu palstatila, voisi ymmärtää paremmin ajoittaisen ärtymyksenkin.
        Tottahan lukemisen anti jää tutkijalle vähäiseksi, jos ja kun samaa aihetta käsitellään 3-4:ssä kommentissa peräkkäin. Mutta kun ei lukemisen tarve pelkästään yhdistä kahvipirtin kävijöitä, vaan kodikas ja kiva tavallisuus, ja sen kertomisen tarve!

        Juuri siitä omasta päivästään ajatuksineen , omalla tavallaan ilmaisuun kuin on luontevaa jokaiselle😊)) Kyllä se personallisuus kuitenkin jokaisella ilmenee.

        Ei rumasti ajattelevat tai kirjoittavat sovi joukkoon, Pirtissä kun on rauha ihmisten kesken.

        Kodikasta Nenäpäivä iltaa!
        t, sini.sirkku

        Tavallista iltaa!

        Lumet ovat täällä lähes kokonaan häipyneet. Lyhyeksi jäi
        "talvikeli".
        Kyllä tuo "opastaja", urputtaja jaksaa naukua. Suuruuden hullun
        merkitkin livahtavat esiin, kun räksyttämistä jatkaa. Onhan joillekin
        "rohkeuden merkki" kun uskaltaa louskuttaa, ilmeisesti kuvittelee
        olevansa joku neropatti omassa luokassaan.

        Kahvipirtin kimppuun on aina väliin käyty - joskus ennenkin.
        Jotain se kiusaa, kun Pirtissä on hyvä sopu yleensä säilynyt.Siksi olen monia vuosia Kahvipirtissä käynyt. Enkä muuta mihinkään - jos
        tulisi pakko häipyisin vain pois. Onhan täällä saanut asiallisesti
        sanansa sanoa. Ei sitä kukaan ole kieltänyt.
        Kiitän osaltani teitä, jotka ovat puolustaneet Kahvipirttiä.Toivoisin,
        että tämänkertaiseen ei tarvitse enää palata.
        Hyvää jatkoa teille talvea odotellessa!


      • Anonyymi
        ynnämuu kirjoitti:

        Tavallista iltaa!

        Lumet ovat täällä lähes kokonaan häipyneet. Lyhyeksi jäi
        "talvikeli".
        Kyllä tuo "opastaja", urputtaja jaksaa naukua. Suuruuden hullun
        merkitkin livahtavat esiin, kun räksyttämistä jatkaa. Onhan joillekin
        "rohkeuden merkki" kun uskaltaa louskuttaa, ilmeisesti kuvittelee
        olevansa joku neropatti omassa luokassaan.

        Kahvipirtin kimppuun on aina väliin käyty - joskus ennenkin.
        Jotain se kiusaa, kun Pirtissä on hyvä sopu yleensä säilynyt.Siksi olen monia vuosia Kahvipirtissä käynyt. Enkä muuta mihinkään - jos
        tulisi pakko häipyisin vain pois. Onhan täällä saanut asiallisesti
        sanansa sanoa. Ei sitä kukaan ole kieltänyt.
        Kiitän osaltani teitä, jotka ovat puolustaneet Kahvipirttiä.Toivoisin,
        että tämänkertaiseen ei tarvitse enää palata.
        Hyvää jatkoa teille talvea odotellessa!

        Hyvä Ynnämuu että puolustat kahvipirttiä. Joitakin riidanhaastajia harmittaa kun Skillanin ylläpitämää pirttiä.K ävijöitä vaan riittää.
        Mukava näitä on välillä lukea kun aikaa jää. Late vaan taitaa olla palstan vanhimpia. Lieneekö nyt syyslomalla?
        _ itsekin lomalla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä typerimpiä mielipiteitään täällä jakelee ne mistäänmitään ymmärtämättömät kääkät, jotka ei näe syyläistä nenänvarttaan pitemmälle. Suosittelenkin kaikille sellaisille omaa syyläryhmäänsä jonnekin Anna-, vauva- tai Jallulehden palstoille jos ei facebook kelpaa. Olen samaa mieltä siinä, että yhdessä ryhmässä ei voi olla omia sisäisiä ryhmiä, missä dementikot kertoo päivän tapahtumat juurtajaksain.
        Aiheita voi itse kukin aloittaa mistä haluaa, vaikka klapin kannosta ja aamukahvin väännöstä jos siltä tuntuu. Mutta kukin omana ketjunaan eikä kaikki jossain kaljatorpan nimikkeen alla.

        Ruman ajatusmaailmansa paljasti Kahvipirtin moittija! Veke vaan tuollaiset rumilukset täältä!


    • Anonyymi

      Hyvää illansuuta!
      Voi sentään. Vai on taas pirtissä oltu kurittomia ja kierretty mukamas sääntöjä ;)
      Otsikon aiheena on Kahvipirtti, niin nautinkin oikein suuren suuren kupillisen maitokahvia, kuumana.
      Nyt olisi logistiikkaongelma. Tulin lapsenlapsen kanssa ostoksilta ja tein hedelmämarjasalaatin. Lapsonen lähti ja minulla oli tarkoitus häntä saattaa roskahuonen kulmille ja viedä biojätteet. Vaan enpä muistanut sitä pussia ottaa mukaan. Saatoin lapsen hiekkatien päähän kuten usein teen. Rojahdin sitten sohvalle täydellä mahalla enkä saa tätä "kuljetuskalustoa" enää liikkeelle. Ehtiihän sen huomennakin. Ei nyt taida banaanikärpäset heti hyökätä.

      Olipa paljon ihmisiä liikkeellä 13-15 välillä. Olin kuvitellut, että ehdimme alta pois. Isänpäivän lahjaostoksillako vai jokohan joulua varten shoppailivat.
      Luin, että japanilaisketju Mufi oli saanut ihmiset jonottamaan avaamistaan. Olihan siellä ämpäreitä :)

      Tässäpä tätä tiukkaa asiaa yhden eläkeläisen elämästä. Vai vielä "feisbuukkiin", kaikkea kanssa!

      Kotoisaa viikonloppua!

      raakile.vielä

      .

      • Anonyymi

        Lyhyen aikaa maa oli valkoinen, nyt ovat entisellään taas, kaikki valkoisuus on poissa
        ihan niinkuin Ynnämuukin viestissään totesi.
        Tein aika pitkän kävelymatkan kaukaisempaan kauppakeskukseen tavallisin lenkkitossuin, sillä tiessä oli jo aamusella kaukolämpäputkien kohta sulana, siinä vastaantulijoita väistellen matka sujui rattoisasti.
        Miaelina toivottaa pirttiläisille mukavaa, nyt hiukan lämpimämpää viikonloppua! :)


      • Anonyymi

        Hyvin voin kuvitella kuinka rojahdit mahoinesi siihen sohvalle.
        Etkö edes häpeä? Minä ainakin häpeen varsinkin silloin kun herään milloin minkäkinlaisen partasuun vierestä seuraavana aamuna milloin missäkin.
        Kaikkeen tottuu vaikka se alkuun koville ottikin.


    • Anonyymi

      Iltaa minultakin kaikille! Ihmeellinen marmattaja täällä välillä vierailee, kehottaa meitä facebookiin, siellä en ole koskaan ollut enkä tule menemään. Ei tätä ketjua ole kenenkään pakko lukea, mutta tämäkin henkilö lukee kuitenkin, koska aina siunailee meidän päivittäisiä juttujamme. Täällä on tuhansia ketjuja valita. Valittaakohan kaikilla ketjuilla, mitkä eivät ole mieleensä. Siinähän se päivä kuluukin.

      Täällä on mukava, lämmin ilmapiiri ja se pysyy, vaikka välihuutelijoita jonkin verran löytyy.

      Mira

      • Anonyymi

        Älkää kiinnittäkö mitään huomiota marmattajaan. Se on kade ja onneton, kun ei siitä tykätä missään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älkää kiinnittäkö mitään huomiota marmattajaan. Se on kade ja onneton, kun ei siitä tykätä missään.

        Nostaapa pirtin näkyvyyttä marmatuksellaan. Pitää olla kovin nettiin kiintynyt kun ei ossa poimia netistä itseään miellyttävää.
        Aikaisemmin piti sama tyyppi kilpaileviakin "pirtejä". Sellaset pirtit kuihtuu tykkääjien puutteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nostaapa pirtin näkyvyyttä marmatuksellaan. Pitää olla kovin nettiin kiintynyt kun ei ossa poimia netistä itseään miellyttävää.
        Aikaisemmin piti sama tyyppi kilpaileviakin "pirtejä". Sellaset pirtit kuihtuu tykkääjien puutteeseen.

        Jaa, onkohan sulla varmaa tietoa siitä kuka kilpailevia pirttejä on pitänyt - kunhan arvelet vaan.

        Kun ottaa nähtäväksi kaikki aihealueet, jonka kärkeen kahvipirttikin yhtenä aiheena aina keskustelijan käynnin jälkeen nousee, kehotetaan keskustelemaan vapaasti aiheesta kuin aiheesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, onkohan sulla varmaa tietoa siitä kuka kilpailevia pirttejä on pitänyt - kunhan arvelet vaan.

        Kun ottaa nähtäväksi kaikki aihealueet, jonka kärkeen kahvipirttikin yhtenä aiheena aina keskustelijan käynnin jälkeen nousee, kehotetaan keskustelemaan vapaasti aiheesta kuin aiheesta.

        Niin - aivan, kävin katsomassa aukeaman: Kaikki aihealueet.

        Kahvipirttihän on siellä yhtenä aiheena. Kahvipirtistä siis pitäisi keskustella, koska se on se aihe. Aiheluettelon yläpuolella vielä kehotetaan keskustelemaan vapaasti aiheesta kuin aiheesta. Kehotus on kirjoitettu vahvennetuin kirjaimin.

        Aiheestahan he kirjoittavat, jotka pirtistä kirjoittavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin - aivan, kävin katsomassa aukeaman: Kaikki aihealueet.

        Kahvipirttihän on siellä yhtenä aiheena. Kahvipirtistä siis pitäisi keskustella, koska se on se aihe. Aiheluettelon yläpuolella vielä kehotetaan keskustelemaan vapaasti aiheesta kuin aiheesta. Kehotus on kirjoitettu vahvennetuin kirjaimin.

        Aiheestahan he kirjoittavat, jotka pirtistä kirjoittavat.

        Vaikuttaakin omituiselta hymysuiset kommentit: pahaa oloaan purkavat poloiset


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaakin omituiselta hymysuiset kommentit: pahaa oloaan purkavat poloiset

        Juu, paha ja paha ja pahaolo.

        Kun katselee tuota aiheluetteloa, niin onhan kahvipirtti nro se ja se täysin muusta systeemistä poikkeava. Ja kun vielä vedotaan siihen, että se on jo pitkään pyörinyt, voidaan myös sanoa, että siitä on aiheympäristöön nähden tullut paha tapa.

        Vanha, olisko nyt Olaus Petrin aikainen, tuomariohje taas sanoo, että paha tapa ei ketään pelasta.


    • Huomenta, nyt talviseen näköiseen säähän, lunta on tullut useampi sentti ja aurat jo hyvän aikaa olleet liikenteessä.

      Onpa ollut vilskettä pirtin seuduilla ja lunta on tullut sisään asti, eipä harmia, totuttu on.
      Puolesta puhujia myös aivan mukavasti, kyllähän se niin on, että yksi tykkää äidistä, toinen tytärestä ja pirtinkin tykkääjiä on löytynyt toista kymmentä vuotta ja jatketaan samaan tapaan, mitkään kielteiset viestit ei pirttiä lopeta, loppuu, kun se aika tulee.

      Ynnämuu niin kuin kaikki toisetkin puolustuksen sanaa viljelleet, tiedämme nämä hankaluudet ja ohitetaan ne hymysuin, pahaa oloaan purkavat poloiset;)

      Renkaita autoihin on vaihtanut ainakin Eliaana ja varmasti aiheellinen työ olikin, kyllä se tästä alkaa ne liukkaudet tulla tutuksi.

      Raakile vielä. samaa mieltä tuosta Faseen menosta, siellä kyllä käyn, mutta aivan toisissa ympyröissä ja mielestäni sinne ei noita hankaluuksia ilmaannu koskaan, kai siitä johtuen, että omalla nimellä siellä kirjoitellaan, mukavia ryhmiä siellä on, tykkään käsitöiden ja askartelun ideoita käydä lukemassa.

      Joku kaipaili Latea, Late on siellä mistä paluuta ei ole ja sinne meno jokaisella ajallaan edessä, ehkä siellä on kinatkin unohtuneet.

      Isänpäivä huomenna, onnea vaan kaikille maan isille, sen olette ansainneet, varmaan monessa kodissa juhlitaan ja pienet ja isommat lapset isää muistavat.

      Mieli avoimena viestejä laittamaan, kyllä pirtillä on oikeus elää omaa elämää, vain yhden ketjun tilan tämä joidenkin mielestä hankalaksi todettu pirtti vie, valtavasti tilaa oikealle "oikealle" keskustelullekin jää;)

      Tässä tällä kertaa, mukavaa saunailtaa kellä nyt se sattuu lauantaiksi, ynnämuulla ja minulla tämä onni on;)
      Olkaa varovaisia liikenteessä!

    • Anonyymi

      Hyvää huomenta!
      Se taas huomataan, että Suomi on pitkä maa. Sääolot ovat huomattavan erilaisia eri osissa.
      Täällä eteläisessä Suomessa on 5 lämmintä ja lumet tipotiessään. Ettei vaan aurinkokin pian pilkistäisi. Aionkin tehdä pyörälenkin nyt, kun sulaa on ja happea kaipaan.

      Se tuo hedelmäsokeri nopeasti antaa energiaa. Niinpä eilen virkosin pian sohvalle "romahtamisen" jälkeen. Vein sen roskapussin ja kiersin korttelin ympäri.
      En sen viemättä jättämistä olisi hävennyt. En liioin lepohetkeä sohvalla. Ihmisvilinä ja meteli väsyttävät ja sen tietäen harvoin altistan niille itseni.

      Leppoista lauantaita!

      raakile.vielä

    • Terveiset isänpäivän aattona etelärannikon harmaankosteasta säästä, ensilumen rippeetkin sulamassa. Kai se täytti ensilumen kriteerit : Ilmatieteen laitoksen havaintopaikalla aamuyhdeksältä sentin lumikerros. Sää ei haittaa, olen tehnyt uutterasti kahta valokuvakirjaa joululahjoiksi, ja olen tottunut koirien emäntänä liikkumaan joka säässä. Haasteellisinta on liukkaus, vaikka on miten hyvät nasta- tai pitopohjakengät, mutta nyt on luvassa plussakelejä pitkäksi aikaa. Uimista harrastan viikottain, saa ainakin sitä kautta monipuolista liikuntaa.

      Meille on huomenna tulossa toinen nuori perhe, pitää vuorotella molempien vanhempien kesken. Monasti olemme olleet etelän lämmössä tähän aikaan, nyt reissu tuli tehtyä vähän tavallista aiemmin, kun oli läheisen ystävän merkkipäivä. Usein on oltu ravintolassa koko porukalla, mutta pöytä pitää muistaa varata hyvin ajoissa, jos aikoo mieleiseensä paikkaan ja kun poppoo on suuri. Pääsen helpolla tarjottavista, mies valmistaa hirven routapaistin ja savustaa kirjolohen, minulla on porkkanalaatikko tekeillä ja raikasta salaattia iso kulho lisäksi. Tytär tuo kakun, perunoita kuorin huomenna ison kattilallisen vielä.

      Itsekullekin mukavaa alkutalven jatkoa ja hyvää mieltä. Kirjoitellaan !
      Hyvää isänpäivää !

      • Äkkisään pääsin tänne kaffeelle tuolta Ison Ompun ruuhkasta! Isänpäivä lahjojako, jaa joulumyynnin avajaiset taisikin olla eilen! No, lauantainahan ihmisillä on vapaata liikkua, mutta
        iloinen olin päästyäni kassieni kanssa sisälle.

        Huominen kyläreissuhan se pani ostamaan uutta sinisäihkettä hiuksiin, ja muutakin 'tillbehöriä' sekä jääkaappiakin oli täydennettävä. Tuliainen pojanpojan uuteen kotiin, on jo ennestään suunniteltu, joten nyt saan juoda kahvini ihanassa oman kodin rauhassa :)

        Tänään ei päivä juuri ole valolla häikäissyt, tasaharmaata sumppua on taivas kantanut, kuin raskasta pilvimattoa.

        Kahvihetkipä teki eetwarttia, kiitos tuokiosta, taas jaksaa iltaakin viettää, moikka!


      • Anonyymi
        sini.s kirjoitti:

        Äkkisään pääsin tänne kaffeelle tuolta Ison Ompun ruuhkasta! Isänpäivä lahjojako, jaa joulumyynnin avajaiset taisikin olla eilen! No, lauantainahan ihmisillä on vapaata liikkua, mutta
        iloinen olin päästyäni kassieni kanssa sisälle.

        Huominen kyläreissuhan se pani ostamaan uutta sinisäihkettä hiuksiin, ja muutakin 'tillbehöriä' sekä jääkaappiakin oli täydennettävä. Tuliainen pojanpojan uuteen kotiin, on jo ennestään suunniteltu, joten nyt saan juoda kahvini ihanassa oman kodin rauhassa :)

        Tänään ei päivä juuri ole valolla häikäissyt, tasaharmaata sumppua on taivas kantanut, kuin raskasta pilvimattoa.

        Kahvihetkipä teki eetwarttia, kiitos tuokiosta, taas jaksaa iltaakin viettää, moikka!

        Jääkaappiahan sitä täytyi täydennellä. Vahtaan yleensä säätietoja ja
        sen mukaan sitten "pahan päivän" varaa tulee hankittua. Eipä huoli
        huonolla kelillä sitten sekaan tunkeutua. Kohtuullisen matkan päässähän
        marketit sijaitsevat täällä jalan kulkijaakin ajatellen.
        Tänään oli pimeä päivä, aurinkoa en nähnyt.
        Se on saunapäivä. Juhlaahan se on vaatimattomasti, lähes paikallaan
        elelevän ohjelmassa.
        Hyvää jatkoa teille! Kyllä se siitä, vaikka "suksi ei aina hyvin luista."
        ynnämuu


    • Anonyymi

      Hakkerikyylä lähinaapurista vei kirjautumiseni. Kun se ei ole viikkoon kyylännyt konetteni häirikkomielessä, en osannut varautua.
      Sen hakkeroinnin olisin voinut estää ennen lähettämistä tiedoston näppäilyjen kautta.
      Tiedän että koneessani on sen laatimia haittaohjelmia eli viruksia. Ei ole nyt varaa poistattaa niitä. Maksaa 50 €uroa/ skannaus.

      Eipä tässä kummempia, tai itseasiassa on. Kuntoutuminen jo niin pitkällä, että fysioterapeutin ehdottamat kotiharjoitukset voin jo tehdä vaikka kipeää ne tekeekin.

      Rauhallista lauantaki-iltaa ihmiset ja lajikumppanit! tv. hurskainen

    • Ei onnistu ei, jospa hyvät isänpäivä toivotukset edes lähtisi.

    • Miksi minua kiusataan, joka toinen päivä lähtee, onko koneeni niin konstikas, vai mikä onkaan?

      • Anonyymi

        Liput salkoon Suomen isien, vaarien ja myös edesmenneiden isien ja isänmaan kunniaksi !

        🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮

        Kiitokset ja onnentoivotukset teille isät ja vaarit !

        🌹🌸❤️💋🍀🌿🌷🌻🌺☕️🍺🍷🍰❤️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liput salkoon Suomen isien, vaarien ja myös edesmenneiden isien ja isänmaan kunniaksi !

        🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮

        Kiitokset ja onnentoivotukset teille isät ja vaarit !

        🌹🌸❤️💋🍀🌿🌷🌻🌺☕️🍺🍷🍰❤️

        Ja lisään vielä isänmaamme puolustaessaan sodissa tapetut sankarivainajamme sekä kaikki sotaveteraanit, haavoittuneet varsinkin! SUURkiitos Luojalle isänmaastamme
        ja äidinkielestämme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lisään vielä isänmaamme puolustaessaan sodissa tapetut sankarivainajamme sekä kaikki sotaveteraanit, haavoittuneet varsinkin! SUURkiitos Luojalle isänmaastamme
        ja äidinkielestämme.

        Täysin samaa mietä. Harmaana ja tihkusateisena aamuna aattelin, että miksikö nostaisin lipun tyyneen säähän roikkumaan kuin hantuuki naulaan.
        Isäni oli kuitenkin kova mies. Kävi talvi- ja jatkosodan. Hyvällä tuurilla selviytyi sodista vain henkisiä vammoja saaneena. Elätti ison perheen maa-ja metsätilatyöllään.

        Nostin lipun salkoon isäni ja isien kunniaksi. Jo klo 16 jälkeen alkoi pimeneen. Laskin salosta märän lipun sisälle kuivumaan.
        Paljoa hämärämmäksi ei myöhäsyksyn päivä ei tule. Pilvipeitto oli niin ja niin vahva.


      • Anonyymi

        Miksi minua kiusataan kysyt SkillaN? Oman kokemukseni perusteella sanon ettei häiriöiden tuottaminen ole ollenkaan ylläpidon itresseissä.
        Kyllä nämä tulee palstakirjoittajien ulkopuolelta.

        Vahvin epäilynkohteeni tässä on netissä kyyläävä ns.viidesläisten porukka. Eräs heistä kirjoitti minulle henkilökohtaisesti; turha sinun yksinäsi on rimpulla vastaan - meitä on monta.

        Marssijärjestys on tämä. Toimivista turva- ja palomuureista huolimatta hakkereilla on niin hyvät tiedot, että heillä on avoimet ovet kenen tahansa koneen hallintaan. S 24 on liian haavoittuvainen. Valitettavasti. hurskainen


    • Jestas, kirjautuminenkin onnistui!
      Nyt on kyllä niin harmaa päivä, ettei mitään näe tehdä ilman valoja. Sataa.
      Sain tuolla ´´vatsapilla´´ sellaisen kuvan, missä oli vaari, isä ja pikkutyttö.
      Eli, poika, pojanpoika ja hänen tyttönsä, Olivat isänpäivää viettämässä.
      Hyvää isänpäivää vaan kaikille isille.

    • Anonyymi

      Oletpa omituinen höpöttäjä pirttiasiassa.

      Syntymäkodissani maalaistalossa sanottiin isointa huonetta pirtiksi. Eikä se pelkästään mikään kahvinjuontipaikka ollut. Se oli normaali oleskelu-ja työtila. Kaikenlaisia töitä siellä tehtiin varsinkin taivi-iltoina: puutöitä, luutia, kehrättiin lankoja, kudottiin kankaita ja mattoja, yms.
      Leivinuunin yhteydessä oli tulisija ruuanlaittoa varten. Siinä oli renkailla varustettu metallilevy, jolloin siihen sai renkaita sopivasti pois ottamalla kuperapohjaisen padan suoraan tulen päälle.
      Ruisleivät ripustettiin katossa oleville orsille kuivumaan. Sieltä sitten syötiin tarpeen mukaan.
      Oli sekin sitten aikakautta.

      • Anonyymi

        Se oli ihanaa aikaa! Silloin oli vielä kaikki hyvin.

        Vaikka oli sota
        ja paljon työtä jopa lapsillakin ja kaikilla, niin silti, kun kaikki ihmiset olivat niin hyviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se oli ihanaa aikaa! Silloin oli vielä kaikki hyvin.

        Vaikka oli sota
        ja paljon työtä jopa lapsillakin ja kaikilla, niin silti, kun kaikki ihmiset olivat niin hyviä.

        Kyllä, tuosta pirtistä on paljon kaikenlaisia muistoja.
        Siinähän oli paksu puinen sisääntulo-ovi, jossa oli paksuhkosta pyöröraudasta väännetty, yksinkertainen ovenvedin. Eikä se ovikaan aina kyllin tiiviisti kiinnitullut kuin erillisellä vetäsyllä tai tönäisyllä.
        Mutta oli se senverran kulmikas, että kun olin pieni jäi pikkusormeni ovenväliin tilanteessa, kun veljeni paiskasi oven voimakkasti kiinni mennessään ulos.
        Sormenpäässäni on vieläkin muisto siltä ajalta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, tuosta pirtistä on paljon kaikenlaisia muistoja.
        Siinähän oli paksu puinen sisääntulo-ovi, jossa oli paksuhkosta pyöröraudasta väännetty, yksinkertainen ovenvedin. Eikä se ovikaan aina kyllin tiiviisti kiinnitullut kuin erillisellä vetäsyllä tai tönäisyllä.
        Mutta oli se senverran kulmikas, että kun olin pieni jäi pikkusormeni ovenväliin tilanteessa, kun veljeni paiskasi oven voimakkasti kiinni mennessään ulos.
        Sormenpäässäni on vieläkin muisto siltä ajalta.

        Harmaa aamu ja päivä ei tänään taida paremmaksi muuttua, eilisen päivääkin sadetta koko päivän.

        Isiä on juhlittu, liput saloissa on kastuneet, mutta kunnioitusta silti isille kaikissa polvissa antoivat.
        Sodan käyneet isät, maamme itsenäisenä pitäneet, saivat tarvittavaa huomiota ja kiitollisia muistamisia, tämän päivän isien kera.
        Raskas oli taival sen ajan isillä, toivoisi, että sitä ei kukaan enää joutuisi kokemaan.

        Pirtistä on nimenä ollut myös puhetta, täällä päin pirtti on ollut pienehkö vaatimaton talo ja isoissa taloissa on tupa ollut se isoin huone, missä jo uuni suuren osan huonetilaa vei.
        Jopa 24 leipää niihin uuneihin mahtui ja hella toimi sivustalla, tälläisen olen nähnyt.
        Varmasti sen ajan elämä on monellekin maalta lähteneelle muistoja herättäviä.
        Täällä meillä päin puhuttiin metsäpirtistäkin ja ne ei suuria olleet, mutta eri maakunnissa omat nimitykset ja muistelot.

        Saattaapa olla hurskainen oikeassakin, vaikka en jaksa uskoa, että niin ilkeitä ihmisiä maailmassa on, että tuon tapaista kiusaa tekisivät, mikä hyöty siitä on?

        En jatka tämän enempää jospa lähtisi viesti näkyviin.
        Jaksetaan tämä harmaa aika ja odotellaan talvea tulevaksi, vaikka liikkuminen saattaa tullakin vaikeammaksi.
        Jaksakaa pitää mieli iloisena, harmaudesta ja kaikista harmeistakin huolimatta;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se oli ihanaa aikaa! Silloin oli vielä kaikki hyvin.

        Vaikka oli sota
        ja paljon työtä jopa lapsillakin ja kaikilla, niin silti, kun kaikki ihmiset olivat niin hyviä.

        Meillä ei pirtistä puhuttu, se oli tupa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä ei pirtistä puhuttu, se oli tupa.

        Wikisanakirjan mukaan: Pohjois-Suomessa pirtit ovat olleet yksihuoneisia tupia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se oli ihanaa aikaa! Silloin oli vielä kaikki hyvin.

        Vaikka oli sota
        ja paljon työtä jopa lapsillakin ja kaikilla, niin silti, kun kaikki ihmiset olivat niin hyviä.

        Ohhoh, onkohan nyt "vanhan hyvän ajan ihannointi" kysymyksessä, kaikkiko ihmisetkin niin hyviä :) ? Lapsenmieli tuossa puhuu kotituvan turvallisesta ilmapiiristä, sodasta ymmärtämättä!
        Näkyy toistavan tuolla samaa,...mikä kumma sen jälkeen muuttui, eihän aikuistumisessa enään pelkästään ihannoida sen ajan oloja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä ei pirtistä puhuttu, se oli tupa.

        Ei todellakaan yksihuoneinen talo, kaksikerroksinenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se oli ihanaa aikaa! Silloin oli vielä kaikki hyvin.

        Vaikka oli sota
        ja paljon työtä jopa lapsillakin ja kaikilla, niin silti, kun kaikki ihmiset olivat niin hyviä.

        Tuhansille lapsille sota-aika isoissa ja köyhissäperheissä,puutteen ja pikkunälän keskellä oli traumatisoivaa aikaa.
        Me pennut, äitikö lie opettanut, paistoimme perunasiivuja puuhellan päällä. Kun sopivan miedolla lämmöllä paistoi ja hiukan hienoa suolaa ripotteli päälle, hyviä ne oli.

        Ne kouluvaattetkin olivat moneen kertaan paikattuja ryysyjä. Ensimmäisiä kiusaamiskokemuksia oli pääsy kaupunkiin ilmaisiin elokuviin. Kaupungin varakkaammat pojat ottivat risan talvihattuni pilkanteon kohteeksi. Paha maku siitä reissusta jäi mieleen.

        Äiti sairasteli. Ei jaksanut pitää tönöä puhtaana. Kiviuunin suojissa eli torakoita ja luteita. Päissämme oli täitä. Koulussa isompien talojen kakarat huusivat kouluun tullessamme, sieltä se ryysyläismökin joukkue tulee.

        Onneksi sota loppui aikanaan. Korean sodan aikaan metsäyhtiöt ostivat jo puutavaraa sahojen tarpeisiin, sellu ja kuitupuuta meidänkin pienestä metsästä myytiin. Itse ne isän kanssa hankintakaupalla tienvarteen hakattiin.

        Tuntuu vieläkin pahalta kun tänä syksynä Turkki hääti satojatuhansia talvea vastaan pakolaisuuteen, tie miten pitkäksi aikaa. Meillä on saatu olla rauhassa yli 70 vuotta.
        EU on meilläkin pieni edes henkinen tuki rauhan säilymiseksi. Toivottavasti lapsemme eivät koskaan tule sotaa kokemaan.

        . yks kymmenistä tuhansista entisistä sota-ajan entisistä lapsista


    • Anonyymi

      Tässä Vikisanakirjan määritelmä, minäkin kiinnostuin tuosta tupa ja pirtti asiasta, ovat siis merkitykseltään hieman erilaisia riippuen siitä, ollaanko Itä- vai Länsi-Suomessa.

      Tupa on perinteisessä, lähinnä itäsuomalaisessa ja paikoin eteläsuomalaisessa maalaistalossa, ollut rakennuksen eteläpäädyssä sijaitseva tilava asuinhuone, joka nykykäsityksessä vastaa sekä olohuonetta että keittiötä[1].

      Tuvan tärkein tunnusmerkki on ainakin maan itäosassa ollut suuri leivinuuni, joka aikaisemmin yleensä sijaitsi nurkassa, ovesta tullessa oikealla puolella. Tyypillisiä tuvalle ovat olleet ja joskus edelleenkin ovat seinänvieriä kiertävät penkit ja suuri ruokapöytä. Koska tupa yleensä käsittää rakennuksen koko päädyn, sen ikkunat katsovat kolmeen suuntaan ja huone on varsin valoisa. Varhaisempina aikoina talo käsitti usein kaksi tupaa, joiden välissä on läpikuljettava eteinen[1]. Myöhemmin pohjoispäädyssä oleva tupa jaettiin kahdeksi kamariksi. Tällöin isäntäpariskunta siirtyi asumaan toiseen kamareista, ja tupaan jäi muu talonväki. Tavalliset savolaisen ja eteläkarjalaisen tuvan mitat ovat 7×7 m tai 8×8 m, jolloin huone on noin 50 tai 65 neliömetrin laajuinen. Suurimmat nykyiset tuvat ovat noin 100 neliömetrin suuruisia. Tiedetään puolentoistasadan ja jopa lähes parin sadan neliön tupia ajalta, jolloin useat sukulaisperheet asuivat yhdessä. Tuvaksi voidaan sanoa myös yksihuoneista asuinrakennusta kokonaisuudessaan[1].

      Länsi-Suomessa tuvalla tarkoitetaan useimmiten pientä asuinrakennusta, lähinnä mökkiä. Joskus sanalla on myös talon suurimman huoneen merkitys. Länsisuomalaisessa asuinrakennuksessa suuri asuinhuone on ollut paikoin nimeltään pirtti ja monin paikoin sikäläiseen asuinrakennukseen on kuulunut erityinen, suuri juhlahuone, jota on sanottu saliksi. Varuskunnissa tupa on joukkueen, puolijoukkueen tai ryhmän (10–20 hengen) majoitustila.

      Hyvää maanantaipäivän jatkoa kaikille!

      Mira

      • Anonyymi

        Siinähän se eilinen merkkipäivä meni. Olihan tuota pientä touhotusta
        päivän ratoksi niin, että en ehtinyt Pirtissä käydä. Jonkun verran
        vierastan isänpäivää. Tulokashan se kalenterissa on, sopiihan tuo
        jotenkin. Äitienpäivällä on pitemmät perinteet.
        Kaupallinen lähtökohtahan näillä merkkipäivillä tuppaa olemaan.
        Koskahan saadaan pikkuserkkujen päivät:))

        Tupa kuulostaa tuttavalta sellaisessa keskivauraassa asumuksessa.
        Mökin poikana olen maailmalle lähtenyt ja sellaisena esitellyt, jos
        on lähtökohtiaan tarvinnut esitellä. Syntymäpaikkani kylässä
        oli tusinan verran asumuksia. Yksi oli omassa luokassaan, talon
        koon ja maatilan pinta-alan mukaan. Se "suuruus" näkyi ja kuului
        isännässä. Hän oli mökkiläisille kiusankappale, ei siitä mihinkään
        päässyt. Kuulin jälkeenpäin, että hän oli tullut meidän mökistä
        pyytämään talutusapua anteeksipyyntö- ja katumuskierrokselle
        ennen kuolemaansa.
        Se kierros oli tehty. Minähän en enää ollut paikkakunnalla. Eipä
        siinä ajassa minusta ihannoimista ollut. Eihän se aika kaikille ja kaikkialla tietenkään samanlaisena kohdannut. Tällaisena tätä
        "historiaa" muistelen. En kuitenkaan erikoisen katkerana:)

        Pilvinen, mutta sateeton ilma näkyy ikkunasta. Täytyy vähän
        vääntää rytkyä päälle ja painua ulos. Heippa!
        Kirjautuminen ei onnistunut, mutta ....ynnnämuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinähän se eilinen merkkipäivä meni. Olihan tuota pientä touhotusta
        päivän ratoksi niin, että en ehtinyt Pirtissä käydä. Jonkun verran
        vierastan isänpäivää. Tulokashan se kalenterissa on, sopiihan tuo
        jotenkin. Äitienpäivällä on pitemmät perinteet.
        Kaupallinen lähtökohtahan näillä merkkipäivillä tuppaa olemaan.
        Koskahan saadaan pikkuserkkujen päivät:))

        Tupa kuulostaa tuttavalta sellaisessa keskivauraassa asumuksessa.
        Mökin poikana olen maailmalle lähtenyt ja sellaisena esitellyt, jos
        on lähtökohtiaan tarvinnut esitellä. Syntymäpaikkani kylässä
        oli tusinan verran asumuksia. Yksi oli omassa luokassaan, talon
        koon ja maatilan pinta-alan mukaan. Se "suuruus" näkyi ja kuului
        isännässä. Hän oli mökkiläisille kiusankappale, ei siitä mihinkään
        päässyt. Kuulin jälkeenpäin, että hän oli tullut meidän mökistä
        pyytämään talutusapua anteeksipyyntö- ja katumuskierrokselle
        ennen kuolemaansa.
        Se kierros oli tehty. Minähän en enää ollut paikkakunnalla. Eipä
        siinä ajassa minusta ihannoimista ollut. Eihän se aika kaikille ja kaikkialla tietenkään samanlaisena kohdannut. Tällaisena tätä
        "historiaa" muistelen. En kuitenkaan erikoisen katkerana:)

        Pilvinen, mutta sateeton ilma näkyy ikkunasta. Täytyy vähän
        vääntää rytkyä päälle ja painua ulos. Heippa!
        Kirjautuminen ei onnistunut, mutta ....ynnnämuu.

        Oli oikein kiva lukea ynnämuun muistelo lapsuuden ajaltaan. Tuollaistahan se juuri oli, oli yksi kartano ja liuta mökkiläisiä. Itse olen kaupunkilaistyttö työläisperheestä Mikkelistä, lähes keskustassa asuimme sellaisessa vuokrapuutalossa, jossa oli paljon asuntoja. Meillä oli vain keittiö ja kammari, piharakennuksessa oli pitkä rivi puuhuusseja, kullekin perheelle oma ovellinen koppi, kaivosta vesi kannettiin ämpärillä sisään ja toisella ulos. Mikkeli oli varuskuntakaupunki ja tykkäsin sisareni kanssa katsoa aina sotilasparaateja joita oli vähän väliä kaupungin kaduilla, oli mukavaa kuunnella sotilassoittokuntaa myös Kirkkopuiston lavalla torstaisin, jonka soiton kuultuamme juoksimme sinne puistoon, asuimme silloin yhden korttelin päässä Naisvuoren juurella, jossa on se Mikkelin tunnus, vesitorni, aivan omanlaisensa verrattuna nykyisiin betonitorneihin muualla Suomessa. Kansakouluni ja ns jatkoluokat yht 8 vuotta kävin keskuskansakoulussa, jonka päätyttyä olin 14 vuotias ja muutin tädilleni Helsinkiin asumaan. Se kouluni on nykyään Päämajakoulu nimeltään, eli ollut Marskin päämajana sodan aikana.

        Lapsuuteni Mikkelin muistan kuitenkin hyvällä, vaikka melko ankeaahan se oli monesti ja monella tavalla kun isänikin kuoli vain 36 vuotiaana, jolloin olin vasta alle 4 v. Olin perheen 4.s lapsi mutta vasta toinen henkiinjäänyt, sitten syntyi vielä sisareni, joka oli 2v isän kuollessa, äitini jäi leskeksi 3-kymppisenä, ei silloin ollut lapsilisiä, ei mitään, en tiedä, miten äiti selvisi. Ei hänkään kyllä kauaa elänyt, kuoli 51 vuotiaana. Isä oli ollut sodassa 5 vuotta ja siellä hyvin pärjäsi, ilman haavoittumista mutta rauhan aikaa ehti 4 vuotta nauttia kunnes kuoli kesken työpäivän sydänveritulppaan, millä sitä siihen aikaan kutsuttiin.

        Tuli tässä lapsuutta muisteltua ihan tuon tupa/pirttiasian kirvoittamana.

        Mira


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli oikein kiva lukea ynnämuun muistelo lapsuuden ajaltaan. Tuollaistahan se juuri oli, oli yksi kartano ja liuta mökkiläisiä. Itse olen kaupunkilaistyttö työläisperheestä Mikkelistä, lähes keskustassa asuimme sellaisessa vuokrapuutalossa, jossa oli paljon asuntoja. Meillä oli vain keittiö ja kammari, piharakennuksessa oli pitkä rivi puuhuusseja, kullekin perheelle oma ovellinen koppi, kaivosta vesi kannettiin ämpärillä sisään ja toisella ulos. Mikkeli oli varuskuntakaupunki ja tykkäsin sisareni kanssa katsoa aina sotilasparaateja joita oli vähän väliä kaupungin kaduilla, oli mukavaa kuunnella sotilassoittokuntaa myös Kirkkopuiston lavalla torstaisin, jonka soiton kuultuamme juoksimme sinne puistoon, asuimme silloin yhden korttelin päässä Naisvuoren juurella, jossa on se Mikkelin tunnus, vesitorni, aivan omanlaisensa verrattuna nykyisiin betonitorneihin muualla Suomessa. Kansakouluni ja ns jatkoluokat yht 8 vuotta kävin keskuskansakoulussa, jonka päätyttyä olin 14 vuotias ja muutin tädilleni Helsinkiin asumaan. Se kouluni on nykyään Päämajakoulu nimeltään, eli ollut Marskin päämajana sodan aikana.

        Lapsuuteni Mikkelin muistan kuitenkin hyvällä, vaikka melko ankeaahan se oli monesti ja monella tavalla kun isänikin kuoli vain 36 vuotiaana, jolloin olin vasta alle 4 v. Olin perheen 4.s lapsi mutta vasta toinen henkiinjäänyt, sitten syntyi vielä sisareni, joka oli 2v isän kuollessa, äitini jäi leskeksi 3-kymppisenä, ei silloin ollut lapsilisiä, ei mitään, en tiedä, miten äiti selvisi. Ei hänkään kyllä kauaa elänyt, kuoli 51 vuotiaana. Isä oli ollut sodassa 5 vuotta ja siellä hyvin pärjäsi, ilman haavoittumista mutta rauhan aikaa ehti 4 vuotta nauttia kunnes kuoli kesken työpäivän sydänveritulppaan, millä sitä siihen aikaan kutsuttiin.

        Tuli tässä lapsuutta muisteltua ihan tuon tupa/pirttiasian kirvoittamana.

        Mira

        Kuva suomen kansan taannehtivasta ajasta, aukenee kyllä kertomien myötä. Ihan tuli vedet silmmin, kun tajuaa lapsikuolemat ja varhaiset aikuiskuolematkin! Olihan onni vanhemmille, että Mira tyttö selvisi elämään 😊

        Muistuuhan minullakin mieleen Pihlajakosken ajat mummolassa, siellä pari kolme isoa taloa Koskelan ja Härön talot muistan. Kartanoita ei enää 40-luvulla tainut Hämeessä montaakaan olla, niistä en ole kuullut.

        Myöhään meni ruuanlaittoni, ehkä eilisen pitopöydän jälkeen,..mutta tein ihanan kevyen nuudelikeiton, runsailla kasviksilla ja ripauksella kinkku leikkeleviipaleita.

        Niin kaunis kirkas liemikin väreineen, että kuvasin sen FB a la Filippino 😊)) poikani vävy kun on tosi hyvä esimerkki terveellisissä ruokapuuhissa!

        Tosin ei pakkas-aikana näillä eväilla olisi metsää kaadettu, mutta tiedä sitten heitä, kun istuvillaan metsäkonetta käskyttävät 😁)) lämpöhaalareissaan!

        Kupillinen kahvia vielä keiton jälkeen, niin eiköhän sitä aikaiseen iltapalaan pärjää.

        sini.sirkku, moi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli oikein kiva lukea ynnämuun muistelo lapsuuden ajaltaan. Tuollaistahan se juuri oli, oli yksi kartano ja liuta mökkiläisiä. Itse olen kaupunkilaistyttö työläisperheestä Mikkelistä, lähes keskustassa asuimme sellaisessa vuokrapuutalossa, jossa oli paljon asuntoja. Meillä oli vain keittiö ja kammari, piharakennuksessa oli pitkä rivi puuhuusseja, kullekin perheelle oma ovellinen koppi, kaivosta vesi kannettiin ämpärillä sisään ja toisella ulos. Mikkeli oli varuskuntakaupunki ja tykkäsin sisareni kanssa katsoa aina sotilasparaateja joita oli vähän väliä kaupungin kaduilla, oli mukavaa kuunnella sotilassoittokuntaa myös Kirkkopuiston lavalla torstaisin, jonka soiton kuultuamme juoksimme sinne puistoon, asuimme silloin yhden korttelin päässä Naisvuoren juurella, jossa on se Mikkelin tunnus, vesitorni, aivan omanlaisensa verrattuna nykyisiin betonitorneihin muualla Suomessa. Kansakouluni ja ns jatkoluokat yht 8 vuotta kävin keskuskansakoulussa, jonka päätyttyä olin 14 vuotias ja muutin tädilleni Helsinkiin asumaan. Se kouluni on nykyään Päämajakoulu nimeltään, eli ollut Marskin päämajana sodan aikana.

        Lapsuuteni Mikkelin muistan kuitenkin hyvällä, vaikka melko ankeaahan se oli monesti ja monella tavalla kun isänikin kuoli vain 36 vuotiaana, jolloin olin vasta alle 4 v. Olin perheen 4.s lapsi mutta vasta toinen henkiinjäänyt, sitten syntyi vielä sisareni, joka oli 2v isän kuollessa, äitini jäi leskeksi 3-kymppisenä, ei silloin ollut lapsilisiä, ei mitään, en tiedä, miten äiti selvisi. Ei hänkään kyllä kauaa elänyt, kuoli 51 vuotiaana. Isä oli ollut sodassa 5 vuotta ja siellä hyvin pärjäsi, ilman haavoittumista mutta rauhan aikaa ehti 4 vuotta nauttia kunnes kuoli kesken työpäivän sydänveritulppaan, millä sitä siihen aikaan kutsuttiin.

        Tuli tässä lapsuutta muisteltua ihan tuon tupa/pirttiasian kirvoittamana.

        Mira

        Sanat tosiaan eri puolilla Suomea saatetaan hyvinkin erilailla mieltää.
        Minun mielestäni tuima tarkoittaa suolaista ja toisen mieheni mielestä se tarkoitti suolatonta.
        Juuri luen kirjaa, missä on menneinä aikoina eläneiden naisten elämääkin kuvattu.
        Eräskin nainen synnytti 11 lasta, joista 3 oli elossa hänen itsensä kuollessa.
        Tuossa huomasin lauantaina, että keittiön verhotanko oli toisesta päästä rojahtanut alas.
        Onnekseni pihassa ollessani, huoltomies tuli autolla juuri pihaan.
        Hän sanoi, että se oikeastaan kuuluu osakkeen omistajalle, sen korjaus, mutta hän tulee kiinnittämään sen. Eikä siinä mennyt, kun hetki.
        Itselläni ei ole täällä kaupunkiasunnossa työkaluja.

        Eliaana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanat tosiaan eri puolilla Suomea saatetaan hyvinkin erilailla mieltää.
        Minun mielestäni tuima tarkoittaa suolaista ja toisen mieheni mielestä se tarkoitti suolatonta.
        Juuri luen kirjaa, missä on menneinä aikoina eläneiden naisten elämääkin kuvattu.
        Eräskin nainen synnytti 11 lasta, joista 3 oli elossa hänen itsensä kuollessa.
        Tuossa huomasin lauantaina, että keittiön verhotanko oli toisesta päästä rojahtanut alas.
        Onnekseni pihassa ollessani, huoltomies tuli autolla juuri pihaan.
        Hän sanoi, että se oikeastaan kuuluu osakkeen omistajalle, sen korjaus, mutta hän tulee kiinnittämään sen. Eikä siinä mennyt, kun hetki.
        Itselläni ei ole täällä kaupunkiasunnossa työkaluja.

        Eliaana

        Eliaana, mainio huoltomies sinulla, tuo apu oli pikkujuttu, - mutta ammattimiehen tilaaminen kauempaa olisi maksanut paljon, matkojen takia, joten tosi hyvä apu!

        Huomasin äsken graavilohensiivupaketin, jonka ostin jo aiemmin. Se oli niin sujuvasti siellä jääkaapissa, etten ollut huomannut parasta-ennen-päivän jo ylittyneen kahdella, avasin varovasti nuuhkien ja pienen maistiaisen ottaen: aivan hyvää aistienvaraisesti tutkittuna! Niinpä salaattini sai sen saksittuna pikkusiivuiksi kokonaan mausteekseen. Paljon sitä oli, kahdella aterialla tänään olen sitä salaattia syönyt...

        Hyvää maanantai-iltaa pirttiläisille! t. Miaelina.

        .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanat tosiaan eri puolilla Suomea saatetaan hyvinkin erilailla mieltää.
        Minun mielestäni tuima tarkoittaa suolaista ja toisen mieheni mielestä se tarkoitti suolatonta.
        Juuri luen kirjaa, missä on menneinä aikoina eläneiden naisten elämääkin kuvattu.
        Eräskin nainen synnytti 11 lasta, joista 3 oli elossa hänen itsensä kuollessa.
        Tuossa huomasin lauantaina, että keittiön verhotanko oli toisesta päästä rojahtanut alas.
        Onnekseni pihassa ollessani, huoltomies tuli autolla juuri pihaan.
        Hän sanoi, että se oikeastaan kuuluu osakkeen omistajalle, sen korjaus, mutta hän tulee kiinnittämään sen. Eikä siinä mennyt, kun hetki.
        Itselläni ei ole täällä kaupunkiasunnossa työkaluja.

        Eliaana

        Meillä Mikkelissä lapsena tuima oli suolatonta. Tädillä asuessani täällä Helsingissä hän virutti pyykit, meiliä huuhdeltiin Mikkelissä. Tätinikin oli Mikkelin tienoilla syntynyt, äitini vanhin sisar. Tätini oli tullut nuorena helsinkiläiseen lääkäriperheeseen piikomaan ja hän puhui sellaisia sanontoja paljonkin jotka olivat varmaan joko stadin sen aikaista slangia taikka ruotsalaista alkuperää helsinkiläisten murteessa, kuten hantuuki oli käsipyyhe, nestyyki oli nenäliina jne. Meillä savossakin kuuppa oli kauha, rikkalapio oli kihveli, saunavasta oli koivusta tehty, Länsi-Suomessa se oli taas vihta. On näitä eroja paljonkin.

        Mira


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä Mikkelissä lapsena tuima oli suolatonta. Tädillä asuessani täällä Helsingissä hän virutti pyykit, meiliä huuhdeltiin Mikkelissä. Tätinikin oli Mikkelin tienoilla syntynyt, äitini vanhin sisar. Tätini oli tullut nuorena helsinkiläiseen lääkäriperheeseen piikomaan ja hän puhui sellaisia sanontoja paljonkin jotka olivat varmaan joko stadin sen aikaista slangia taikka ruotsalaista alkuperää helsinkiläisten murteessa, kuten hantuuki oli käsipyyhe, nestyyki oli nenäliina jne. Meillä savossakin kuuppa oli kauha, rikkalapio oli kihveli, saunavasta oli koivusta tehty, Länsi-Suomessa se oli taas vihta. On näitä eroja paljonkin.

        Mira

        Mira, kyllä ainakin E-P: llä nuo kihvelit ja hantuukit, nestyykit ja prunnit sekä prännit ja printit tunnetaa, eli oman murteen sisällä on paljon svetisismejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eliaana, mainio huoltomies sinulla, tuo apu oli pikkujuttu, - mutta ammattimiehen tilaaminen kauempaa olisi maksanut paljon, matkojen takia, joten tosi hyvä apu!

        Huomasin äsken graavilohensiivupaketin, jonka ostin jo aiemmin. Se oli niin sujuvasti siellä jääkaapissa, etten ollut huomannut parasta-ennen-päivän jo ylittyneen kahdella, avasin varovasti nuuhkien ja pienen maistiaisen ottaen: aivan hyvää aistienvaraisesti tutkittuna! Niinpä salaattini sai sen saksittuna pikkusiivuiksi kokonaan mausteekseen. Paljon sitä oli, kahdella aterialla tänään olen sitä salaattia syönyt...

        Hyvää maanantai-iltaa pirttiläisille! t. Miaelina.

        .

        Kyllä se graavattu kala säilyy viikonkin jääkaapissa. Kun kesähelteellä löysin kivijalan vierestä avaamattoman anjovispurkin, meinasin että kelpaiskohan se vielä kesäaikana vaakku Waltterin eineeksi.

        Ulkona sen työpöydällä avasin. Sisältö oli pelkkää lientä, mutta ei haissut. Kyllä voikukat ilahtuivat kun sitä niile taritsin.
        Uskon että terveydenhoitomaksut kannetaan postinlakosta huolimatta. Jotain sellaista olin radiosta kuulevinani.
        ...Ja että ennen joulupostin kantamista lakostakin on kai jo päästy sopimukseen.
        Oli sateeton päivä, mukava jotain pientä ulkona puuhata. Kovin mieleistä, että aivan surkuheikko oikeanpuoleinen olkapää on vähitellen kuntoutumassa. Onko se jo viikko 46 alotettu? Hyvät tuurit ja viuhkat sille! tv. hurskainen


    • Anonyymi

      Vanhoja sanojahan nuo ovat: niin tupa kuin pirttikin. Ja pieniä molemmat.

      1800-luvulla oli Suomikin jo niin kehittynyt vaurastuut, että asuntojen lämmityssavut saatiin tilipiipun kautta ulos. Tiesi, että niin torpassa kuin mäkituvassakin oltiin kotona, kun korstenista nousi savu.

      Vaatimattomasti kuitenkin elettiin. Mieluimmin laajennettiin tupaa tai pirttiä kuin, että olisi kokonaan nykymallin mukaan purettu ja rakennettu uusi tilalle.

      Olenkin miettinyt olisiko rakennuksen suurinta huonetta ryhdytty sanomaan pirtiksi tai tuvaksi juuri sen vuoksi, että se jäi laajennettaessa rakennuksen suurimmaksi huoneeksi.

      • Anonyymi

        Mitä hiivatin väliä on sillä, rakennettiinko ensi yksi pirtti tulisijoineen, jossa asuttiin ensin, ja perheen kasvaessa jatkettiin parilla kammarilla? Niinhän on valtaosa maaseudun tuvista rakennettu, saman hyväksi todetun käytännön mukaan !
        Noin on Uudellamaallakin pienviljelijöiden tuvat saaneet alkunsa yli 150 vuotta sitten. Torppariaika kun silloin päättyi ja oman torpan pystyttäminen alkoi, eihän se vaihe ole kovin monen sukupolven takana.
        Nyt kun ei suomessa ole kuin komeita pytinkejä isännillä, vaimoehdokkaat vain puuttuvat, loppuunkuluneet pientilallisten emännät varottelivät tyttäriään ryhtymästä raatajille vaimoiksi, ❣️ ja vielä anoppilaan!
        Jätetäänkö jo vanhat kallellaan olevat tuvat ja pirtitkin nostalgiseen rauhaan.💕


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä hiivatin väliä on sillä, rakennettiinko ensi yksi pirtti tulisijoineen, jossa asuttiin ensin, ja perheen kasvaessa jatkettiin parilla kammarilla? Niinhän on valtaosa maaseudun tuvista rakennettu, saman hyväksi todetun käytännön mukaan !
        Noin on Uudellamaallakin pienviljelijöiden tuvat saaneet alkunsa yli 150 vuotta sitten. Torppariaika kun silloin päättyi ja oman torpan pystyttäminen alkoi, eihän se vaihe ole kovin monen sukupolven takana.
        Nyt kun ei suomessa ole kuin komeita pytinkejä isännillä, vaimoehdokkaat vain puuttuvat, loppuunkuluneet pientilallisten emännät varottelivät tyttäriään ryhtymästä raatajille vaimoiksi, ❣️ ja vielä anoppilaan!
        Jätetäänkö jo vanhat kallellaan olevat tuvat ja pirtitkin nostalgiseen rauhaan.💕

        Otapa kuule leppeämpi asennoituminen kahvipirttiläisiin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otapa kuule leppeämpi asennoituminen kahvipirttiläisiin!

        Onko kahviprtti suljettu kerho ja onko salasana, jolla pääsee kirjoittamaan vai pääseekö sinne kuka tahansa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä hiivatin väliä on sillä, rakennettiinko ensi yksi pirtti tulisijoineen, jossa asuttiin ensin, ja perheen kasvaessa jatkettiin parilla kammarilla? Niinhän on valtaosa maaseudun tuvista rakennettu, saman hyväksi todetun käytännön mukaan !
        Noin on Uudellamaallakin pienviljelijöiden tuvat saaneet alkunsa yli 150 vuotta sitten. Torppariaika kun silloin päättyi ja oman torpan pystyttäminen alkoi, eihän se vaihe ole kovin monen sukupolven takana.
        Nyt kun ei suomessa ole kuin komeita pytinkejä isännillä, vaimoehdokkaat vain puuttuvat, loppuunkuluneet pientilallisten emännät varottelivät tyttäriään ryhtymästä raatajille vaimoiksi, ❣️ ja vielä anoppilaan!
        Jätetäänkö jo vanhat kallellaan olevat tuvat ja pirtitkin nostalgiseen rauhaan.💕

        Mikä Sinua nyt tuossa pirtti-keskustelussa niin riepoo, että ihan paasaamaan piti ruveta.
        Rauhoitu hyvä ihminen ja anna ihmisten jutustella siitä mistä haluat.
        Ei sen puoleen, niinhän se Sinäkin intouduit selittämään entisaikojen asujaimista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä Sinua nyt tuossa pirtti-keskustelussa niin riepoo, että ihan paasaamaan piti ruveta.
        Rauhoitu hyvä ihminen ja anna ihmisten jutustella siitä mistä haluat.
        Ei sen puoleen, niinhän se Sinäkin intouduit selittämään entisaikojen asujaimista.

        Siis Eliaana tuo edellinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis Eliaana tuo edellinen

        Mistä haluat? MISTÄ HALUAVAT tarkoitat kai?
        Edes korjausta ei saada aikaiseksi ajatussekoilustaan!

        Kuka loppuukaluttuja juttuja viitsii kohta edes lukea? Onko todella pakko napata keskustelun aihe, pelkästään edellisiltä, jatkaa kuin luita sinnikkäästi kaluten?

        Palstan puolella on teema avauksessa.
        Täällä sitä ei ole, ja silti jatketaan kuorossa kuin kanat peräjälkeen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä haluat? MISTÄ HALUAVAT tarkoitat kai?
        Edes korjausta ei saada aikaiseksi ajatussekoilustaan!

        Kuka loppuukaluttuja juttuja viitsii kohta edes lukea? Onko todella pakko napata keskustelun aihe, pelkästään edellisiltä, jatkaa kuin luita sinnikkäästi kaluten?

        Palstan puolella on teema avauksessa.
        Täällä sitä ei ole, ja silti jatketaan kuorossa kuin kanat peräjälkeen!

        Miksi itse tulit jatkamaan, kun kerran vihaat kahvipirttiä ? mikset vaan pysy poissa vai onko joku sinut sinne kaapannut ? Katoppa kun siinä pirtissä ei oikeesti oo seiniä, jotka pitelis ketään sisällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi itse tulit jatkamaan, kun kerran vihaat kahvipirttiä ? mikset vaan pysy poissa vai onko joku sinut sinne kaapannut ? Katoppa kun siinä pirtissä ei oikeesti oo seiniä, jotka pitelis ketään sisällä.

        Hienosti sanottu. Ei täällä ketään väkisin pidetä mitään lukemassa, täällä on paljon otsakkeita, joista valita mieleisensä, mikäli pirtin jutut rasittavat.

        Mira


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä haluat? MISTÄ HALUAVAT tarkoitat kai?
        Edes korjausta ei saada aikaiseksi ajatussekoilustaan!

        Kuka loppuukaluttuja juttuja viitsii kohta edes lukea? Onko todella pakko napata keskustelun aihe, pelkästään edellisiltä, jatkaa kuin luita sinnikkäästi kaluten?

        Palstan puolella on teema avauksessa.
        Täällä sitä ei ole, ja silti jatketaan kuorossa kuin kanat peräjälkeen!

        Hyvää päivää kirvesvartta.


    • Anonyymi

      Mieheni isän lapsuudenkoti oli melko kookas rakennus, jossa alun alkaen oli kaksi isoa huonetta päädyissä ja niitten väissä iso eteinen ja keittiö. Toinen oli tupa, toinen sali. Tuvan puolella sitten asui suurperhe , monta lasta ja joku isomummu välillä leivinuunin kupeella sängyssään. Eipä ihme, että osa lapsista lähti maailmalle onneaan koittamaan heti koulusta päästyään, niin appenikin aikoinaan oli tehnyt.
      Myöhemmin taloon jääneet sisarukset rakensivat kumpaankin huoneeseen kaksi kamaria etelänpuoleiselle sivulle, ja kyökkikammarin keittiön viereen. Ihan tilavat kamarit! Palvelusväkeäkin oli ainakin kesäisin. Heille oli makuuaitat pihan reunalla. Yksi erillinen mökkikin oli rakennettu ehkä vakituisemmalla palvelijalle, koska rippikirjan mukaan siinä oli asunut Iita ja täysi-ikäinen poikansa 1890-luvulla. Se oli pieni pirtti, jonka lattia-alasta neljänneksen vei leivinuuni. Myöhemmin se on purettu ja hirret käytetty kesämökin rakennusaineina.
      Asuminen ei ollut noina aikoina kovin hohdokasta, eikä vaatteilla koreiltu. Olen lukenut erään kansanmiehen muisteloita 1800-luvulta. Hän kertoi, että mäkitupalaisten lapsille ei ollut muuta vaatetta kuin paita kotikutoisesta kankaasta. Talven paitaressut saivat olla sisätiloissa. sillä oli hankittu vain parit kengät, joita lapset vuorollaan saivat käyttää. 6-7-vuotiaina pojat saivat housut, joilla oli sitten mukava ulkonakin rehvastella. Mutta pojat saivat puukot niin pieninä kertojan muistelun mukaan, että hyvä jos pääsivät kynnyksen yli pihamaalle. Työhön opiskeltiin pienestä pitäen.
      Kertoja oli pettuleipään tottunut, sillä hän sai täysviljaleipää vasta aikuisena nuorena miehenä, kun meni kirkolle töihin.

      Mkr. en taaskaan ole pysynyt kirjautuneena.

      • Uusi pirtti on saanut päivän valon, sinne muisteloita jatkamaan.
        Kiitos tähän asti tulleista ja varmaan muistoja jatkossakin löytyy.


      • SkillaN kirjoitti:

        Uusi pirtti on saanut päivän valon, sinne muisteloita jatkamaan.
        Kiitos tähän asti tulleista ja varmaan muistoja jatkossakin löytyy.

        Sori! Uneton M. innostui liikaa.
        Ikä näkyy tässä vanhojen muistelussa. Dementtia tuo wanhat jutut silmiemme eteen ja nykyaika unohtuu. Näin siis on minulle käymässä. Heräsin sitten aamulla siihen, että hoin lapsuuden aikaisia loruja mielessäni.
        Kai se on tämä pimeys. Ovat tehneet kansalaisaloitteen kesäaikaan pysyvästi siirtymisestä. Sopisikohan se meille?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3299
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3031
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2298
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      26
      1809
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1355
    Aihe