Hyvä asia, että olutpullot ja muutkin juomapullot, jotka

Anonyymi

ovat lasitavaraa vähenevät. Vanhanaikaista on ostaa juomia lasitavarana. Niiden pantti on palautuksessa vain 10 centtiä. Tölkkijuomien palautuksista saa 15 centtiä, paremman hinnan. Kaikki mikä on lasia ja luontoon heitettyä tavaraa ei maadu, siinä koiran tassutkin vahingoittuu lenkillä. Kaikki juomat pitäisi olla tölkeissä, ehdottomasti ympäristönkin näkökulmasta katsottuna.

28

376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuotteen pantti maksetaan tuotteen hinnassa sen mukaan mitä pantti on.

    • Anonyymi

      Olut maistuu huonommalta tölkistä juotuna. Toivottavasti olutpullot säilyvät, sillä maku on aivan erilainen kuin tölkkioluessa.

      • Anonyymi

        Pidä itselläsi yhtä pulloa, johon kaadat sitten tölkistä juomasi. Maku paranee siinä samalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidä itselläsi yhtä pulloa, johon kaadat sitten tölkistä juomasi. Maku paranee siinä samalla.

        :) No ei varmasti parane.Nykyisissä tölkeissä on monesti sisällä muovikalvo estämässä alumiinin liukenemista juomaan mutta ei se muovin makukaan hyvä ole kun on vielä BPA muovia joka on myrkyllistä.Lasista ei tule juomiin makua siksi kalliit erikois oluet monesti on pulloissa.

        https://tekniikanmaailma.fi/mita-tapahtuu-jos-limutolkin-ulkokuoren-syovyttaa-pois-uusi-viraalivideo-paljastaa-tolkin-sisalla-olevan-yllattavan-pinnoitteen/

        https://www.youtube.com/watch?v=EagzNomxTYg


    • Anonyymi

      Ehdottomasti lasipullo on paras juoman maun säilymisen vuoksi, onkohan edes kunnolla tutkittu mitä myrkkyjä alumiinitölkistä erottuu pitempiaikaisessa säilytyksessä eri juomiin, koska alumiini on myrkkyä. Ympäristön kannaltakin kierrätettävä lasipullo on luontoystävällisempi, toisin kuin joka käyttökerran jälkeen tehtaassa uudelleen valmistettava tölkki. Tehtaiden rahanahneus on johtanut tähän juomatölkkien valmistukseen, koska säästetään kuljetuskustannuksissa pienemmän painon vuoksi, toivottavasti ei ihmisten terveyden kustannuksella, esimerkiksi syövät ovat lisääntyneet, mistähän johtuu?

    • Anonyymi

      Lasipulloihin siirtyminen lie säästökysymys. Asiakkaitten pitäisi maksaa enemmän, jos saisivat juomansa lasipulloissa. Silloin ainakin enemmistölle alkaa tölkitkin kelvata. Lisäksi lasinsirut ovat myös jonkinlainen ongelma kaduilla ja luonnossa.

      • Anonyymi

        Lasinsirut ovat ongelma luonnossa, ei niinkään tyhjät oluttölkit. Olut maistuu samanlaiselta, riippumatta siitä, juoko sen pullosta vai tölkistä. Syövän lisääntyminen ei johdu oluttölkeistä, naurettavaa, että joku niin väittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lasinsirut ovat ongelma luonnossa, ei niinkään tyhjät oluttölkit. Olut maistuu samanlaiselta, riippumatta siitä, juoko sen pullosta vai tölkistä. Syövän lisääntyminen ei johdu oluttölkeistä, naurettavaa, että joku niin väittää.

        " Olut maistuu samanlaiselta, riippumatta siitä, juoko sen pullosta vai tölkistä."

        Ei todellakaan maistu samalta. Eron huomaa selvästi. Asiaan perehtyneet erottavat maun selvästi. Hyvin kapealla testailulla ja näkemyksellä moni pitää makua samana. Tölkkiolutta ostetaan runsaasti juuri humalanhakuiseen juomiseen, mutta harvoin kaupoissa näkee lasipullojen ostajilla suuria määriä lasipulloja. Lasipulloja ei osteta läheskään niin paljon humalanhakuiseen juomiseen.
        Säretyt lasipullot kaduilla ovat vähentyneet entisajoista huomattavasti, joten ongelma on nykyaikana aika vähäinen.
        Tölkkioluen suosio ja ostetut määrät aiheuttavat huomattavasti enemmän ongelmia kuin lasipulloista johtuvat ongelmat.


    • Anonyymi

      Oikea olut on tynnyrissä ja lasketaan hanasta tuoppiin, ilman mitään välipakkausvaiheita. Pussikaljahommia pullot ja tölkit.

      • Anonyymi

        Tynnyrioluiden ystäville löytyy kyllä olutta...jostakin, kuten lasipullo-oluitten ystäville olutta lasipulloista. Tölkkioluisiin lienee syynsä, arvatenkin suuret volyymit. Kaikki varmaan yrittävät tehdä hyvää olutta, jotkut laskeskelevat voitonkin mukaan.
        Eli jos et pidä tölkkioluiden mausta, älä osta tölkkiolutta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tynnyrioluiden ystäville löytyy kyllä olutta...jostakin, kuten lasipullo-oluitten ystäville olutta lasipulloista. Tölkkioluisiin lienee syynsä, arvatenkin suuret volyymit. Kaikki varmaan yrittävät tehdä hyvää olutta, jotkut laskeskelevat voitonkin mukaan.
        Eli jos et pidä tölkkioluiden mausta, älä osta tölkkiolutta.

        En osaa ottaa kantaa oluttölkkeihin, kun juon viiniä. Hanapakkauksen voi hävittää saunan kiukaassa . Pakettiin on präntätty: Säilyy avattuna kuukauden. Siitä olen valittanut Alkolle. Avattuani pakkauksen se on tyhjä parissa oäivässä


      • Anonyymi
        PekkaPeitsi kirjoitti:

        En osaa ottaa kantaa oluttölkkeihin, kun juon viiniä. Hanapakkauksen voi hävittää saunan kiukaassa . Pakettiin on präntätty: Säilyy avattuna kuukauden. Siitä olen valittanut Alkolle. Avattuani pakkauksen se on tyhjä parissa oäivässä

        Samalta se maistuu, oliko olut tölkissä, pullossa tai tynnyrissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tynnyrioluiden ystäville löytyy kyllä olutta...jostakin, kuten lasipullo-oluitten ystäville olutta lasipulloista. Tölkkioluisiin lienee syynsä, arvatenkin suuret volyymit. Kaikki varmaan yrittävät tehdä hyvää olutta, jotkut laskeskelevat voitonkin mukaan.
        Eli jos et pidä tölkkioluiden mausta, älä osta tölkkiolutta.

        (Kaikki varmaan yrittävät tehdä hyvää olutta, jotkut laskeskelevat voitonkin mukaan.)
        ...ja oluthan on parempaa mitä enemmän siinä on maissisiirappia :)

        https://www.nsfwyoutube.com/watch?time_continue=60&v=LkHvj_KEHBk


    • Anonyymi

      Aika naurettava ajatus, että kaataisin 21 vuotiasta Glendronach viskiä tai Gordon Bleu konjakkia tölkistä lasiini ;)

      • Anonyymi

        Korjaus: Cordon Bleu :D


    • Anonyymi

      Lasolinkin voisi myydä mieluiten lasipullossa kun siinä maistuu selvästi tuo muovi.

    • Anonyymi

      Taitaa olla can-pacin tai rexamin myynti miehiä täällä kun väittävät että ei tölkeistä makua liukene.Juuri ihmiselle myrkylliseksi jo kauan tiedetyn alumiinin takia tölkit nykyään suihkutetaan sisältä erilaisilla muoveilla.Mutta vielä muovilla joka on kielletty muovipulloissa ja esim.lasten leluissa koska on todettu aiheuttavan hormoonihäiriöitä.Oluet maistuu nykyään kaikki samalta kissan kuselta koska niiden maku tulee maissisiirapista.Miksi muutenkaan juoda olutta kun on olemassa parempiakin alkoholijuomia muunmuassa minttukaakao :)

      • Anonyymi

        Joillekkin se halvin on parhaimman makuista juuri hinnan takia. Halvalla kun saa, niin houkutus on suuri.
        Itse olen lopettanut halpojen tölkkioluiden ostamisen juuri maun takia.
        Jokaisella on oma suosikkinsa, oli se mikä tahansa, niin toiselle se ei ehkä maistu.
        Juokaa vaikka limpparia jos maistuu, niinkuin sille entiselle lätkän mm-kultamiehelle.


    • Anonyymi

      Suurin osa suomen "olutharrastajista" juovat pirkka oluen tyylisiä melassilitkuja joiden kutsuminen olueksi pitäisi lailla kieltää. Näille kaljaimureille tärkein oluen valintakriteeri onkin paljon prosentteja mahdollisimman pienellä hinnalla...

      • Anonyymi

        Jotenkin tuntuu siltä, ettet sinä kuulu tuohon "suurimpaan osaan", vaan olet hyvinkin laadukas ihminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotenkin tuntuu siltä, ettet sinä kuulu tuohon "suurimpaan osaan", vaan olet hyvinkin laadukas ihminen.

        Just! Mistä arvasit?


    • Anonyymi

      Muovi on korvannut lasin jo aikoja sitten, mistä kolosta sitä on ryömitty nykyaikaan?

      • Anonyymi

        Lasi nyt vaan on maun ja terveyden kannalta paras vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lasi nyt vaan on maun ja terveyden kannalta paras vaihtoehto.

        Lasi nyt onko maun ja terveyden kannalta paras vaihtoehto oluen nauttimiselle? Epäilen. Ei siinä eroa ole juoko oluen lasipullosta tai tölkistä. Jos olutta myydään tölkeissä, on se taatusti tutkittu eri laboratorioissa ettei alumiinia irtoa olueeseen. Pelko jostain alumiinista oluttölkeissä on turhaa. Suurempi pelko ja huoli on oluen nauttimisessa liiallinen käyttö ja humalahakuinen juominen.

        Onko sitten halpaolut huonoa. Ei tietääkseni, koska sekin on makuasia. Ja makuasioista on turha kiistellä. Toiset ostavat halvempaa olutta, jos kalliimpaan ei ole varaa. Jokaiselle oluenjuojalle on vaihtoehtoja. Joku haluaa, että oluessa on prosentteja. Hyvä asia se on, että alkoholittomien olueiden myynti on lisääntynyt, se on terveydellisistä syistä hyvä asia.

        keskustelun aloittaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lasi nyt onko maun ja terveyden kannalta paras vaihtoehto oluen nauttimiselle? Epäilen. Ei siinä eroa ole juoko oluen lasipullosta tai tölkistä. Jos olutta myydään tölkeissä, on se taatusti tutkittu eri laboratorioissa ettei alumiinia irtoa olueeseen. Pelko jostain alumiinista oluttölkeissä on turhaa. Suurempi pelko ja huoli on oluen nauttimisessa liiallinen käyttö ja humalahakuinen juominen.

        Onko sitten halpaolut huonoa. Ei tietääkseni, koska sekin on makuasia. Ja makuasioista on turha kiistellä. Toiset ostavat halvempaa olutta, jos kalliimpaan ei ole varaa. Jokaiselle oluenjuojalle on vaihtoehtoja. Joku haluaa, että oluessa on prosentteja. Hyvä asia se on, että alkoholittomien olueiden myynti on lisääntynyt, se on terveydellisistä syistä hyvä asia.

        keskustelun aloittaja.

        Koskee muitakin tölkki tuotteita.Tiedän että on ihmisiä jotka ei maista asioiden eroja kovin herkästi muunmuassa moni väittää ettei huomaa eroaa rasvattomassa ja kulutusmaidossa.käy ostamassa vaikka koff ! olutta ja testaa,sitä pitäisi olla saatavilla pulloissa ja tölkeissä.Niin kuin jo monessa kommentissa todettua tölkit eivät ole enää sisältä alumiinia vaan sisäpintaa päällystää muovikerros joka tuo muovin makua,saman maku eron voi maistaa muovipullo oluissa.Terveys haitoista huolettaa bisfenoli-A jota muovipinnoite sisältää ja josta on tehty paljon tutkimuksia puolesta ja vastaan on ranskassa käyttökiellossa ja kanadassa saa käyttää vain tietyissä tuotteissa,onhan roundup:kin (Glyfosaatti) vahvasti epäilty aiheuttavan syöpää jo 20 vuotta mutta monsanto ja sittemmin bayer ovat itse rahoittamillaan tutkimuksilla ja suorilla ihmisten uhkailuilla saaneet elintarvike virastot hyväksymään tuotteen.Tölkit lähtivät yleistymaan kun niiden haittavero poistettiin ja ihmiset saatiin ostamaan niitä koska ne on käteviä ja kevyitä.


        https://askelterveyteen.com/tiesitko-taman-purkkiruoan-myrkyista/

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tutkijat-varoittavat-tolkkiolut-vaarantaa-terveytesi/9b4b95aa-2d86-35df-b8e2-de05899ce556


        Tölkki myös kuormittaa eniten ympäristöä.
        https://yle.fi/uutiset/3-5237839

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/alumiinitolkki-kuormittaa-yha-ymparistoa-enemman-kuin-pullo/3209132#gs.d1t5xn

        Oluista puhuttaessa en tykkää oluista joihin on käytetty valmistuksessa maissisiirappia joten en käy kiistelemään makuasioista mutta heineken lasipullossa ;)


    • Anonyymi

      Oluesta nauttii parhaiten esimerkiksi saunan jälkeen, kun kaataa sopivan viileää olutta lasipullosta lasiseen oluttuoppiin rantasaunan terassilla ja vielä pieni vaahtokerros kruunaa juoman. Muovit ja alumiinit eivät ole elintarvikekäyttöön oikein sopivia, mutta jos naapuri sellaisesta tarjoaa, niin ei sovi jättää hyödyntämättä.

    • Anonyymi

      Karjala olut lasipullosta oli saunaillan huipentuma, miksi piti ruveta pilaamaan oluen nautinta ja ruveta pumppaamaam olutta vain alumiinipurkkeihin.

      • Anonyymi

        Sitä moni silloin ihmetteli kun ei ollut muuta syytä kuin keveys ja logistiikka,mutta terveys ja ympäristö asiat ei paljon kiinnostanut.
        Suomihan sai tölkkitehtaansa joten lobbaus takahuoneissa on varmasti ollut kovaa ja lapissa on saunoteltu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe