Kamalaa kun omainen

Anonyymi

Kertoo sairastuneen omaisensa terveysasioita fasefoorumilla

79

92

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos sairastuneella omaisella itsellään ei ole mitään sitä vastaan, niin miksei voisi kertoa.

Kertovat omaistensa kuolemastakin vaikka siihen nyt tuskin asianosaiselta lupaa kysytään. Tai sitten kysytään ja päätellään, että vaitiolo on myöntymisen merkki.

• Anonyymi

Jos omainen on vihannes, mitä väliä.
      Jos omainen ei roiku netissä, jonkunhan täytyy kertoa hänenkin asiat. Jopa intiimit.
      Jos omainen on se diu dau, ei se hoksaa mitään.
      Kohta alkaa talviaika. Keskittykää. Viisarit taakse, poistu.

• Anonyymi

Olisit voinut jättää tekstisi kirjoittamasi, jos et kykene nimittämään omaista/sairasta muuten kuin noin alentavalla nimityksellä! Ajatusmaailmasi on erittäin kypsymätön. Vai miellätkö kirjoituksesi kovinkin vitsikkääksi.
        Kellonaika kertoo omasta diudau tilastasi, eli keskityhän selviytymään ja kohtaamaan huominen arki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olisit voinut jättää tekstisi kirjoittamasi, jos et kykene nimittämään omaista/sairasta muuten kuin noin alentavalla nimityksellä! Ajatusmaailmasi on erittäin kypsymätön. Vai miellätkö kirjoituksesi kovinkin vitsikkääksi.
        Kellonaika kertoo omasta diudau tilastasi, eli keskityhän selviytymään ja kohtaamaan huominen arki.

Diu daut ei ymmärrä kellojen siirrosta viisarin vertaa. Ehkä joku omainen siirtää?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Diu daut ei ymmärrä kellojen siirrosta viisarin vertaa. Ehkä joku omainen siirtää?

Roomalaiset aikanaan nimittelivät kaikkia ihmisiä alatyylin homppeleiksi. Tässä yhteydessä sitä sanaa ei tarvita.

• Anonyymi

Niin.

Ei juoruamisessa sinällään ole mitään erikoista. Terveydentila kuitenkin hyvin henkilökohtainen asia. Menee niinkuin yksityisyyden suojan rajan taa, jos levittelee toisten ihmisten terveystietoja ympäriinsä.

Voiko olla varma, että jokin luottamuksella kerrottu asia on tarkoitettu kaikille mahdollisille ihmisille? OK: kaikki ei ole tarkkoja yksityyisyydestään, mutta hyvin monet ovat. Lisäksi terveystietoja voidaan käyttää loukkaavassa tarkoituksessa ja pahansuovasti. Aika paljon ihmisiä, jotka ei puhu oikein kenellekkään vaikkapa tappavasta syövästään. Jotkut kertovat kaikista nuhakuumeistaankin.

Tässä on just toi seikka. Jos jollakulla jotain terveysbragaa ja kertoo siitä, liekö tarkoittanut, että se menee kaikkien mahdollisten ihmisten tietoon?

Juoruaminen on mielenkiintoisa asia. Oikein ikinä en ole kuullut kenestäkään positiivisia juoruja, pahansuopia net enimmäkseen on, jollain tavalla. Sinällään asia voi olla aika pienikin, mutta ihmeen paljon ja laajasti saattaa pienikin asia olla juoru-ukkojen ja -akkojen hampaissa.

Mua niinkuin ihmii juoruamisen motiivit. Koetetaanko siinä mollata jotakuta ja sitä kautta haetaan itelle jonkinlaista paremmuuden tuntoa, en tiedä. Tietenkin juoruaminen monille lähinnä ajanviettettä ja viihdettä. Joka tapauksessa aika kyseenalaista levitellä toisten ihmisten terveysasioita eteenpäin.

=DW=

• Anonyymi

Esim alshaimer sairaan omainen suljetulla palstalla, en halua että itseäni koska asioita kun elän tai kuollutkin puhutaan niin

• Anonyymi

Juoruilu on jo sinällään epämiellyttävää.

Toisen ihmisen terveydentilaa kenelläkään ei ole oikeutta levitellä, jos asianomainen ei sitä itse halua ja tuskin monikaan sairastunut sitä toivoo.

Valitettavasti on paljon ihmisiä, joilla on pakottava tarve juoruta asioista, joita heille on luottamuksellisesti kerrottu. He eivät yksinkertaisesti pysty pitämään asioita omina tietoinaan.
        Heidän motiivinsa ovat moninaiset, mutta on monia syitä, joita en ole vielä täysin tajunnut.

Itse tunnen muutaman "hölösuun" ja keskustelen heidän kanssaan "hyvää päivää kirvesvartta" tasolla.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juoruilu on jo sinällään epämiellyttävää.

Toisen ihmisen terveydentilaa kenelläkään ei ole oikeutta levitellä, jos asianomainen ei sitä itse halua ja tuskin monikaan sairastunut sitä toivoo.

Valitettavasti on paljon ihmisiä, joilla on pakottava tarve juoruta asioista, joita heille on luottamuksellisesti kerrottu. He eivät yksinkertaisesti pysty pitämään asioita omina tietoinaan.
        Heidän motiivinsa ovat moninaiset, mutta on monia syitä, joita en ole vielä täysin tajunnut.

Itse tunnen muutaman "hölösuun" ja keskustelen heidän kanssaan "hyvää päivää kirvesvartta" tasolla.

kylmätotuus

Alussahan sanottiin ett esim facebook-foorumilla, olen itsekin huomannut että ainakin muistisairaiden lähes-foorumilla sairaan ihmisen omainen kertoo terveysasioita sairaasta.

• Anonyymi

Niin,joidenkin kohdalla näyttäisi niin livessä kuin somessakin, että elävät draamasta. Jos ei ole omasta lähipiiristä juoruttavaa, niin sitten otetaan lehdistä julkisuuden henkilö, jonka elämää retostellaan ja kauhistellaan.

• Anonyymi

Mitä sinusta/minusta kirjoitettaisiin/juoruttaisiin? Ajatteletko sitä? Onko mitään kerrottavaa, vai pelkkää tylsyyttä? Kutonut sukkaa tai rassannut autoja! Mielenkiintoista!

• Minusta kait aikoinaan juoruttiin pikkukylällä että olin ottanu itelleni nuoremman miehen :D. Tosiasiassa mies oli vanhempi. Et kaikkee löytyy ja juoruhan ei ole juoru jos siinä ei ole paikkasa pitämättömyyttä. Saapi juoruakat iskeä käsiä polviin ja kiristää nutturaa ja huivinnyörejä.

• Anonyymi

Jotenkin ymmärrän että exän uuden kumppanin sairaus kiinnostaa. En silti olisi uskaltanut mennä kyttäämään sitä järjestelmästä sairaanhoitajana. Luulisi tietävän että on suuri vaara jäädä kiinni ja mahdollista saada potkut. Saikohan tämä hoitaja?
      Pitää tunnustaa että olen kyllä töissä selvittänyt muiden palkat, vaikka eivät ole kuuluneet tehtäviini. Se ei ollut sallittua ja ne on pitänyt selvittää nokkelasti kaivamalla ja laskutoimituksella, ei siis ole ollut oikeuksia suoraan. Tarvitsin sitä tietoa miettiessäni jäänkö tähän paikkaan vai haenko toista, vaikka palkka onkin ollut vain yksi kriteeri.
      Sain tietää exän terveeltä näyttävän kumppanin sairaudesta vasta kuolemasta seuraavana päivänä. Oma lapsi kertoi, oli ollut sairauden kulussa 3 v. mukana, sanoi kyllä perussyyn, enkä muuta kysellyt, siihen jäi vatvonnat. Kumppani oli pyytänyt ettei minulle kerrottaisi ja lapsi noudatti toivetta, hyvä niin.

• Anonyymi

Riippuu sairaudesta ja foorumista.
      Itse olen kertonut taloyhtiömme face ryhmässä mieheni muistisairaudesta, jotta osasivat palauttaa hänet kotiin jos tapasivat harhailemassa. Aika hyvin hän vielä kesällä pystyi itsekseen liikkumaan asuinalueellamme, mutta välillä joutui hukkaan eikä muistanut tietä kotiin.

• Anonyymi

Minusta on kyse, mikä ihmisen mieli on taustalla.
        Raaka veikkaus, että joku on jostain tiedostosta uteliaisuuttaan udellut meidän tietojamme.
        Usein on kiire ottaa järjestelmät käyttöön ja ohjeistus tulee jälkijunassa.
        Sehän on uutta, että netissä.
        Asunnostani on kuulunut enemmän ääntä kiivaidenkin puhelujen takia.
        Tässä iltana muutamana menin myöhäissauhuille, niin sielläpä pihalla naapurin frouva oli kyttäämässä. Luikki sisälle. Kun jotain täytyisi saada tietää ja mitä.

Toinen asia on kertoa varoittava esimerkki. Miten meitä voidaan kohdella tai käyttää hyväksi, kun emme ole voimissamme, ts. turvallisuus on uhattuna monella tasolla. Ulkopuolinen läheinen ei välttämättä ole lähimmäinen vaan jonkin hyödyn tavoittelija pahat mielessä.
        Jos se idea on julkisiin palveluihin sisäänrakennettua, eipä voi kovastikkaan arvostaa.

Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minusta on kyse, mikä ihmisen mieli on taustalla.
        Raaka veikkaus, että joku on jostain tiedostosta uteliaisuuttaan udellut meidän tietojamme.
        Usein on kiire ottaa järjestelmät käyttöön ja ohjeistus tulee jälkijunassa.
        Sehän on uutta, että netissä.
        Asunnostani on kuulunut enemmän ääntä kiivaidenkin puhelujen takia.
        Tässä iltana muutamana menin myöhäissauhuille, niin sielläpä pihalla naapurin frouva oli kyttäämässä. Luikki sisälle. Kun jotain täytyisi saada tietää ja mitä.

Toinen asia on kertoa varoittava esimerkki. Miten meitä voidaan kohdella tai käyttää hyväksi, kun emme ole voimissamme, ts. turvallisuus on uhattuna monella tasolla. Ulkopuolinen läheinen ei välttämättä ole lähimmäinen vaan jonkin hyödyn tavoittelija pahat mielessä.
        Jos se idea on julkisiin palveluihin sisäänrakennettua, eipä voi kovastikkaan arvostaa.

Beng

Siis mitäh? Voitko suomentaa? Tuosta ei ota mitään selkoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ensinnäkin. Eri toimialoilla on erilaisia järjestelmiä.
        Työntekijöille annetaan valtuuksia päästä tekemään korjauksia, lisäyksiä jne.
        Myös järjestelmästä katsominen perustuu valtuutukseen saada katsoa erilaisista tietokannoista asiaa.
        Aloitus: perustuiko uutiseen?
        Ylittikö valtuutensa?
        Aina saadaan logi, johon jää tiedon käyttäjän tunnukset.
        Muös niissä paikoissa, missä asioimme, virkailijoilla on omat salasanansa, millä menee ko. järjestelmään.
        Siksipä työpaikkojen yleisohje on, älä jätä konetta auki, kun poistut paikalta, ettei joku käytä tunnuksiasi juurikin väärin perustein salaa.
        Jos asioit jossain ja siihen liittyy asiakkuutesi tarkastelua, niin älä hermostu. Se on osa turvallisuuttasi. Esim. pankeissa.
        Sitten tuo, että ohjeistus tulee välillä jälkijunassa. Ne, joilla on hyvä moraali, eivät käytä tilaisuutta hyväkseen esim. utsi jonkun tietoja uteliaisuuttaan tai pahat mielessä.
        Samahan pätee tunnuslukuihisi ja salasanoihisi. Säilytä ne huolellisesti, ettei kukaan niitä vie. Älypuhelin voi olla petosvälinekin. Kamera.
        Isohoo ehkä pystyy sanomaan kommenttinsa, jahka herää.

Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen etuoikeutettu. Minusta ei ole tietoja missään järjestelmissä. Ei sairaanhoidon puolella, ei plussa ei miinus ei ässä korteillakaan. Mikä vielä voisi olla instanssi, mikä saattaisi kerätä tietojani? Kaiken maksan käteisellä.
        Välillä on mukava kadota tutkasta, jopa väestörekisteristä. Huvikseen, ei minkään syyn vuoksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Olen etuoikeutettu. Minusta ei ole tietoja missään järjestelmissä. Ei sairaanhoidon puolella, ei plussa ei miinus ei ässä korteillakaan. Mikä vielä voisi olla instanssi, mikä saattaisi kerätä tietojani? Kaiken maksan käteisellä.
        Välillä on mukava kadota tutkasta, jopa väestörekisteristä. Huvikseen, ei minkään syyn vuoksi.

Sinun syntymästäsi ei siis koskaan ilmoitettu minnekään, sinua ei käytetty vauvana neuvolassa, et ole käynyt koulua, sinulla ei ole mitään henkilöpapereita ollut koskaan ...?

Millä sinä kirjoitat tänne?
        Mistä ja millä sinä saat sitä käteistä, jos et ole koskaan ollut missään kirjoilla (yhdenkään työnantajankaan), mistä on jäänyt jälkesi järjestelmään?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä verokarhu sinut tuntee.

Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Beng

Kyllä. Toistaiseksi veronalle on muistanut minua palautuksilla viimeiset 10 - 12 vuotta.
        Hän ei ole raaka veronalle vaan kiltti kädestä syötettävä upponalle.

• Anonyymi kirjoitti:

Beng

Niin ja todennäköiesti eläkeyhtiö, terveydenhuolto ja puhumattakaan facebook ynnä muut somekanavat mitä ihmiset käyttää. Harhaa luulla kykenevänsä olemaan piilossa. Väestörekisteristä poituttaneen vasta kun olet potkaissut tyhjää?

• Anonyymi

Siitä voi huomauttaa suoraan sille hölöttäjälle jotta ei edesauta huonoa esimerkkiä muille.
      Ilman asianosaisen lupaa on lainvastaista ja sillä perusteella on poikkeuksetta aina keskustelufoorumin sääntöjen vastaista, myös facessa.

• Anonyymi

Hölöttäjät eivät ota kuuleviin korviin mitään huomautuksia, niin se vaan menee. Jossain tapauksessa antaa uutta potkua. Ihmisen hölötysvimma on ja pysyy facessa että keskustelupalstoilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hölöttäjät eivät ota kuuleviin korviin mitään huomautuksia, niin se vaan menee. Jossain tapauksessa antaa uutta potkua. Ihmisen hölötysvimma on ja pysyy facessa että keskustelupalstoilla.

Eikös täällä kirjoiteta anonyymisti, tuntematon tuntemattomalle.
        Eikös täällä kirjoiteta yleisellä tasolla tyyliin joku jossakin.
        Ja mielenkiintoista on se, että kun joku kirjoittaa tositapauksista esimerkinomaisesti, on kommentteja, että provo.

Beng
        En ole facessa, koska nielee aikaa. Eipä tule 'hölötettyäkään'.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikös täällä kirjoiteta anonyymisti, tuntematon tuntemattomalle.
        Eikös täällä kirjoiteta yleisellä tasolla tyyliin joku jossakin.
        Ja mielenkiintoista on se, että kun joku kirjoittaa tositapauksista esimerkinomaisesti, on kommentteja, että provo.

Beng
        En ole facessa, koska nielee aikaa. Eipä tule 'hölötettyäkään'.

Hölötithän sinä jonkun, ilmeisesti sukulaisesi aivokasvaimen!?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hölötithän sinä jonkun, ilmeisesti sukulaisesi aivokasvaimen!?

Siitäkö ketju sai alkunsa?

Mikä sinua hiertää?
        Huono omatunto?

Yrität utsia: joku jossakin kirjoittaa jotakin. Ja sinä utelet: sukulainen? Mitä se sinulle kuuluu?
        Jos joku VK kirjoittaa jotakin, mitä se sinulle kuuluu.

Ohikulkija
        Mitkähän sinunkin motiivisi oikein ovat? Mitä ajat takaa? Arkistotietoa?
        Parempi kuin 'hölöttäjäksi' nimittelemäsi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siitäkö ketju sai alkunsa?

Mikä sinua hiertää?
        Huono omatunto?

Yrität utsia: joku jossakin kirjoittaa jotakin. Ja sinä utelet: sukulainen? Mitä se sinulle kuuluu?
        Jos joku VK kirjoittaa jotakin, mitä se sinulle kuuluu.

Ohikulkija
        Mitkähän sinunkin motiivisi oikein ovat? Mitä ajat takaa? Arkistotietoa?
        Parempi kuin 'hölöttäjäksi' nimittelemäsi?

Käyttäisit beng allekirjoitusta!!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käyttäisit beng allekirjoitusta!!!

Beng muuttui VK:si, mutta pariin viestiin lipsahti beng. Nyt hän onkin sitten ohikulkija.

• Anonyymi

En ole liittynyt Facebookiin ...enkä tunne jääväni mitään paitsi ...mutta kaikenlaiseen sitä käytetään ...Marion Rungin aviomies ilmoitti erosta Facebookiin ennen kuin puolisolleen...
      mimmimum-..mi

• "Anonyymi"

Eihän tuo ole Facebookki ongelma.
        Ongelmanahan on liian ahkera Juutalaisen ruoka-pöydän nauttiminen.
        Olikohan se nyt Lammastaminen?
        Tuloksena rouvalle on eron lisäksi Diabetes2.
        Lihavuuden lisäksi.
        Vähempikin saa miehen pois tolaltaan.

H.

• Anonyymi
        hunksz kirjoitti:

"Anonyymi"

Eihän tuo ole Facebookki ongelma.
        Ongelmanahan on liian ahkera Juutalaisen ruoka-pöydän nauttiminen.
        Olikohan se nyt Lammastaminen?
        Tuloksena rouvalle on eron lisäksi Diabetes2.
        Lihavuuden lisäksi.
        Vähempikin saa miehen pois tolaltaan.

H.

No ei olekaan...mutta luulisi nyt miehellä olevan selkärankaa puhua ensin vaimonsa kanssa eroasioista....ennen kuin ilmoittaa siitä facebookissa...
        mimmimum-..mi

• Anonyymi

Eikö uutinen ollut vuosia sitten, seiska nyt jallitti teitä lehteen uskovaisia.

• Anonyymi

"Kamalaa kun omainen kertoo sairastuneen omaisensa terveysasioita fasefoorumilla "
      luki avauksessa ja aivan eri käsityksen sain alottajan viestistä kuin suurin osa vastanneista.

• Anonyymi

Kertoisitko oman käsityksesi aloittajan viestistä?

kylmätotuus

• Anonyymi

Kertoisitko oman käsityksesi aloittajan viestistä?

kylmätotuus

• Anonyymi

Saakos sitten kehuskella omaisensa tai poikakaverinsa erinomaista terveyttä ? Siis ikäänsä nähden erinomaista ?

• Anonyymi

Mistäs nyt niin hyvän tai huonon terveyden tiedät?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistäs nyt niin hyvän tai huonon terveyden tiedät?

Ei sitä voi tietääkkään, mutta kun pitää kaikella mahdollisella leuhkia.

• Vielä kamalampaa se on kun kaiken maailman ventovieraat viheltäjät niitä lueskelevat, päivittelevät kauhistelevat kaikkialla missä muualla kirjoittelevat.

Jos joku on niin ajattelematon, että kirjoittaa, niin täytyykö kaikkien muiden olla niin löyhiä, että lukevat kaiken ja vielä rivien väleistäkin.

Ehkäpä erilaiset palstat ovat ainoita paikkoja joissa tuo omainen voi purkaa pahaa oloaan kirjoittamalla sen ulos sisältään. Ehkä hän voi saada vertaistukea, en tiedä.

Voihan jutun lukemisen lopettaa kun tulee vastaan omasta mielestä ikävää ja toisen terveyteen liittyvää juttua, jonka kokee yksityissiaksi ja siirtyy eteenpäin.
      Tai voihan sen lukea ja ottaa opiksikin jos omassa elämänpiirissä podetaan samaa tautia. Miksi muiden sairaudet ketään muuten kiinnostavat.

• Anonyymi

Yli kuusikymppistä alkavat kummasti kiinnostaa omat ja muiden sairaudet. Niistä sitä jutunjuurta riittää! Kuolemalla kummastelemista!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yli kuusikymppistä alkavat kummasti kiinnostaa omat ja muiden sairaudet. Niistä sitä jutunjuurta riittää! Kuolemalla kummastelemista!

Vakava sairaus on karmea totuus monelle.
        Kaunistelemalla ja vaikenemalla se ei parane.

Ohikulkija

• Anonyymi kirjoitti:

Vakava sairaus on karmea totuus monelle.
        Kaunistelemalla ja vaikenemalla se ei parane.

Ohikulkija

Minun siskoni...yhy...yyy...rääky...rääky...räää...
        Ressukka kuoli 3 kuukautta vanhana.
        Vaikka Arvo Ylppö itse häntä hoiti.
        Ihan täällä Stadissa asti.
        yhy...
        Onneksi minä en ollut vielä syntynyt.
        Onneksi eivät vanhempani kuolemastaan lyyhistyneet.
        Huuuoks!

H.

• Anonyymi
        hunksz kirjoitti:

yhy...
        Huuuoks!

H.

Patulle jäänyt taas levy päälle.

• Anonyymi
        hunksz kirjoitti:

yhy...
        Huuuoks!

H.

Olishan se ollut tosi hienoa sulle ...omistaa isosisko ...olisi opettanut sinulle kaikenlaista ..
        Itse toivoin aina veljeä ....sitä vaan ei siunaantunut ...
        Muistan kun oma lapseni sanoi noin neljä vuotiaana ...olisi minullakin pikkuveli niin opettaisin sen kulkemaan kadun yli ...
        mimmimum-..mi

• Anonyymi

Miksi haluat loukata?
        mimmimum-..mi

• Anonyymi

Ripuli on hän kertonut abaut sata kertaa.

• hunksz kirjoitti:

yhy...
        Huuuoks!

H.

Tubiko vei?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi haluat loukata?
        mimmimum-..mi

Koska hunkkis loukkasi leskeniä tolla sroorilla, kun hän kertoi siskonsa kuolemasta. maistakoon omaa lääkettään.

• Anonyymi
        hunksz kirjoitti:

yhy...
        Huuuoks!

H.

Kirjoitit tuon kommenttisi aiemmin sellaiseen aloitukseen, etten ollut uskoa näkemääni todeksi.

Viisi vuotta olen palstalla ollut, mutten koskaan ennen ole törmännyt yhtä sydämettömään ja epäinhimilliseen tekstiin.

Toivon hartaasti, ettei kukaan koskaan vaivu noin alas ja saat pitää pohjanoteerauksen nimissäsi.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjoitit tuon kommenttisi aiemmin sellaiseen aloitukseen, etten ollut uskoa näkemääni todeksi.

Viisi vuotta olen palstalla ollut, mutten koskaan ennen ole törmännyt yhtä sydämettömään ja epäinhimilliseen tekstiin.

Toivon hartaasti, ettei kukaan koskaan vaivu noin alas ja saat pitää pohjanoteerauksen nimissäsi.

kylmätotuus

Täällä on varmasti melko monta kirjoittajaa, jotka ovat samaa mieltä kanssasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi haluat loukata?
        mimmimum-..mi

Mimmimummi voisi pestä ruskean kielensä, riisua ruusunpunaiset lasinsa ja kysyä hunkszilta miksi tämä haluaa loukata.

• Anonyymi kirjoitti:

Patulle jäänyt taas levy päälle.

"Anonyymi"

Niinpä.
        Tämä aloitus taitaa oll jotain 20:s samasta aiheesta.
        Minusta on hauskaa jankuttaa jankutuksiin.
        Jatka siis ahkerasti.
        Muista aina vaihtaa nimmaria.

H.

• Anonyymi
        hunksz kirjoitti:

"Anonyymi"

Niinpä.
        Jatka siis ahkerasti.

H.

Eihän anonyymin tarvitse nimmaria vaihtaa.

• Anonyymi
        hunksz kirjoitti:

"Anonyymi"

Niinpä.
        Jatka siis ahkerasti.

H.

Se ei ollut jankutusta, missä lesken kertoi siskonsa kuolemasta. Oli tapahtunut samana päivänä. Vai väitätkö, että häneltä kuolee joka päivä sisko.
        Vastauksesi hänelle oli törkeyksien törkeys.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kylmätotuus

Onneksi ylläpito on ollut hereillä ja poistanut ala-arvoisen kommenttisi aloituksesta, johon sen suuressa viisaudessasi tälläsit!

kylmätotuus

• Anonyymi
        hunksz kirjoitti:

"Anonyymi"

Niinpä.
        Jatka siis ahkerasti.

H.

Mitä hel**tin väliä montako kertaa samasta aiheesta aloituksia tehdään, mistä sitä uutta jatkuvasti löytyy.
        Sunkin renkunräminät älyttömine riimeineen on yhtä ja samaa toistoa päivästä toiseen.
        Ilon päivä kun muutat akkalaumas kanssa 70v palstalle.....tervemenoo eikä tartte takasin kääntyä.

• Anonyymi

Kertoo sitten missä kertookaan...mutta minusta nämä terveystiedot ei voi niin ihmeellisiä asioita olevan ... etteikö niistä voi kertoa .. kun ei nimellä mainitse ...minulla ei ainakaan ole mitään sellaista sairautta ollut josta en voisi kertoa...
      mimmimum-..mi

• Anonyymi

Omista sairauksistaan saa kertoa vaikka jokaiselle vastaantulijalle, jos kokee sen aiheelliseksi.

On kuitenkin aivan eri asia, jos kertoo toisen ihmisen sairaudesta ilman hänen lupaansa netissä tai kylän raitilla.

Jokaisen terveystiedot koen niin intiimeiksi asioiksi, ettei niitä saa levitellä eteenpäin turuilla ja toreilla.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Omista sairauksistaan saa kertoa vaikka jokaiselle vastaantulijalle, jos kokee sen aiheelliseksi.

On kuitenkin aivan eri asia, jos kertoo toisen ihmisen sairaudesta ilman hänen lupaansa netissä tai kylän raitilla.

Jokaisen terveystiedot koen niin intiimeiksi asioiksi, ettei niitä saa levitellä eteenpäin turuilla ja toreilla.

kylmätotuus

Ei tietenkään nimellä, mutta miten me tietäisimme sairauksista, jos esim. asiantuntijat eli lääkärit ja tutkijat eivät niistä kertoisi ja jakaisi tietoja.
        Toinen havainto on, että kyllähän lehdetkin tuovat julkisuuteen jatkuvasti ihmisiä, joille jokin sairaus on tullut yllättäen tai oireista, mihin on syytä kiinnittää huomiota.
        Työpaikkojen eettisiin sääntöihin ja ohjeistukseen kuuluu, ettei toisten sairauksista puhuta, ei edes esimiehet.
        Useimmiten on niin, että henkilö itse 'hölöttää' sairaudestaan, eikä aina niin korrektisti. Esimerkiksi, jos häissä pöydässä istuva pamauttaa syöpäsairaudestaan, niin aika kiusallista on. Mikä on juhlien tarkoitus? Ja kaikki osallistujat tietävät asian 'jostain kummasta syystä'.

Ja vaikka hurskasteltaisiin kuinka, niin kyllä se tieto kulkee, että sillä ja sillä on esim. syöpä ja se ja se sai aivoinfarktin. Mutta sitten yhtä kiinnostuneita ihmiset ovat kiinnostuneita, miten hoidot purevat.

Kyllä julkkiksetkin tulevat vaivoineen ja lehdet saavat lisäpotkua myyntiinsä.
        Se, joka potee, älköön itse levitelköön asioitaan. Älköön lörpötelkö. Siinähän se lähde on.

Veikkaan, että toisten sairauksista puhumista paheksuvat, pitävät myös tabuja yllä.
        Entä kun aivoinfarkti, syöpä, sydänkohtaus osuu kohdallesi?
        Onko vakava sairaus jotenkin häpeällinen?
        Siksikö siitä on vaiettava?
        Ennen ihmiset karttelivat syöpää sairastavaa ja ihmiset jäivät yksin sairautensa kanssa.

Beng

• Anonyymi kirjoitti:

kylmätotuus

Juuri noin, tuossa menee raja. Omistaan kertokoon kukin mutta toisen asioista ei saa mennä levittelemään ainakaan ilman lupaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei tietenkään nimellä, mutta miten me tietäisimme sairauksista, jos esim. asiantuntijat eli lääkärit ja tutkijat eivät niistä kertoisi ja jakaisi tietoja.
        Toinen havainto on, että kyllähän lehdetkin tuovat julkisuuteen jatkuvasti ihmisiä, joille jokin sairaus on tullut yllättäen tai oireista, mihin on syytä kiinnittää huomiota.
        Työpaikkojen eettisiin sääntöihin ja ohjeistukseen kuuluu, ettei toisten sairauksista puhuta, ei edes esimiehet.
        Useimmiten on niin, että henkilö itse 'hölöttää' sairaudestaan, eikä aina niin korrektisti. Esimerkiksi, jos häissä pöydässä istuva pamauttaa syöpäsairaudestaan, niin aika kiusallista on. Mikä on juhlien tarkoitus? Ja kaikki osallistujat tietävät asian 'jostain kummasta syystä'.

Ja vaikka hurskasteltaisiin kuinka, niin kyllä se tieto kulkee, että sillä ja sillä on esim. syöpä ja se ja se sai aivoinfarktin. Mutta sitten yhtä kiinnostuneita ihmiset ovat kiinnostuneita, miten hoidot purevat.

Se, joka potee, älköön itse levitelköön asioitaan. Älköön lörpötelkö. Siinähän se lähde on.

Veikkaan, että toisten sairauksista puhumista paheksuvat, pitävät myös tabuja yllä.
        Ennen ihmiset karttelivat syöpää sairastavaa ja ihmiset jäivät yksin sairautensa kanssa.

Beng

Aloituken aihe oli toisen hnkilön sairauksien kertomisesta somessa. Se on er asia kuin ammattilaisten kirjoitukset sairauksista yleensä.

Itse olen facessa ja siellä kavereistani vain kaksi tietää sairastamastani syövästä. En näe aiheelliseksi sitä kertoa.

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Aloituken aihe oli toisen hnkilön sairauksien kertomisesta somessa. Se on er asia kuin ammattilaisten kirjoitukset sairauksista yleensä.

Itse olen facessa ja siellä kavereistani vain kaksi tietää sairastamastani syövästä. En näe aiheelliseksi sitä kertoa.

Minusta tässä on yksi tärkeä asia, mikä piiloutuu vaikenemiseen.

Tarjoavatko ihmiset apua sairaille: autokyytiä kaupassa käyntiin, siivousapua, keskusteluyhteyttä, ulkoiluseuraa, muuta tukea jne. kunnioittaen kuitenkin itsemääräämisoikeutta.
        Joillekin sopii, ettei vain tarvitsisi auttaa. Eettinen haaste.
        Sitten, kun johonkin hoitokotiin joutuu ja laiminlyödään hoito, alkaa taivastelu.
        Kun suuri ongelma on yksiköityneessä yhteiskunnassamme on, ettei muista välitetä.
        Egot.
        Eihän se, että sairaudesta ei vaieta, ole mitään, vaan se, ovatko ihmiset piittaamattomia!
        Entä sairaan vanhuksen hyväksikäyttö, mihin kukaan ei puutu!

Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minusta tässä on yksi tärkeä asia, mikä piiloutuu vaikenemiseen.

Tarjoavatko ihmiset apua sairaille: autokyytiä kaupassa käyntiin, siivousapua, keskusteluyhteyttä, ulkoiluseuraa, muuta tukea jne. kunnioittaen kuitenkin itsemääräämisoikeutta.
        Joillekin sopii, ettei vain tarvitsisi auttaa. Eettinen haaste.
        Sitten, kun johonkin hoitokotiin joutuu ja laiminlyödään hoito, alkaa taivastelu.
        Kun suuri ongelma on yksiköityneessä yhteiskunnassamme on, ettei muista välitetä.
        Egot.
        Eihän se, että sairaudesta ei vaieta, ole mitään, vaan se, ovatko ihmiset piittaamattomia!
        Entä sairaan vanhuksen hyväksikäyttö, mihin kukaan ei puutu!

Beng

Voisi todellakin keskittyä suoraan auttamiseen, eikä levitellä sairaan asioita somessa.
        Juoruilla on lisäksi tapana laajeta ja lopulta ollaan kaukana alkuperäisestä totuudesta.
        Oma kokemus tästä.
        Ja sitä auttamista tapahtuu, usko pois, ei kaikki näy somen kautta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voisi todellakin keskittyä suoraan auttamiseen, eikä levitellä sairaan asioita somessa.
        Juoruilla on lisäksi tapana laajeta ja lopulta ollaan kaukana alkuperäisestä totuudesta.
        Oma kokemus tästä.

Tiedätkö mitä, minä en usko ollenkaan, ettet juorua.
        Tavallaan juoruat jo nyt.
        Ymmärrätkö?

Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiedätkö mitä, minä en usko ollenkaan, ettet juorua.
        Tavallaan juoruat jo nyt.
        Ymmärrätkö?

Beng

Mitä ja mistä mä juorusin?
        Kerroin että auttamista tapahtuu, oman kokemukseni perusteella. Jos minua on autettu, onko se juoruamista?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oma kokemus tästä.

Kokemukset auttamisesta voisikin olla hyvä kertoa muille.
        Voisi jakaa tietoa siitä, mikä on ollut hyväksi.
        Riittääkö siipan apu vai tarvitseeko jotain ulkopuolisia kontakteja.
        Vapaaehtoishenkilöitä on. Joku täälläkin kirjoittaneista (mies) on ollut mukana tällaisessa.
        Kertoisipa siitä, mikä on ollut tarpeen.
        Itse en ole ollut mukana. Olen ajatellut, että se on sitovaa ja miettinyt, olisiko siihen jonkin organisaation kautta. Tässä tunnen piston syömmessäin. Siis tekemättömyydessä.
        Mutta vapaaehtoisesti olen tukenut.

Beng
        Rintasyöpä tapauksia itsekerrottuina tiedän (joku sairastuneista on tänne siitäkin kertonut) ja minua hämmästyttää se, että kyseiset henkilöt eivät ole edes tupakoineet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Beng

Kommenttisi viimeiseen kappaleeseen haluan sanoa sanottavani.

Minusta esim. minulla ei ole oikeutta levittää eteenpäin tietoa toisen sairaudesta, jonka potilas on minulle luottamuksellisesti kertonut. Näkemykseni koskee myös kaikkia muita asioita, jotka minulle on kerrottu.

Olen elämäni aikana tavannut lukemattomia ihmisiä, joilla on joku fyysinen- tai psyykkinen sairaus, enkä pidä mitään sairautta tabuna tai häpeällisenä.

Minun tehtäväni on kuunnella sairastuneita ja tukea heitä vähäisillä voimillani. Olen mieluummin huolien hautausmaa kuin kyläluutana lentävä "tietotoimisto".

Ehkäpä vasta sitten ymmärtää sairastuneita, kun omalle tai todella läheisen ihmisen kohdalle osuu vakava sairaus.

Useimmat heistä pystytään parantamaan, mutta joitakin ei.
        Saattohoitajana oleminen on raskas, mutta myös antoisa kokemus.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vapaaehtoishenkilöitä on. Joku täälläkin kirjoittaneista (mies) on ollut mukana tällaisessa.
        Itse en ole ollut mukana. Olen ajatellut, että se on sitovaa ja miettinyt, olisiko siihen jonkin organisaation kautta. Tässä tunnen piston syömmessäin. Siis tekemättömyydessä.

Beng
        Rintasyöpä tapauksia itsekerrottuina tiedän (joku sairastuneista on tänne siitäkin kertonut) ja minua hämmästyttää se, että kyseiset henkilöt eivät ole edes tupakoineet.

Rintasyöpä on hormonaalinen syöpä. Tupakointi edesauttaa tietenkin kaikkia syöpiä, mutta rintasyövässä sen osuus on aika pieni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kommenttisi viimeiseen kappaleeseen haluan sanoa sanottavani.

Minusta esim. minulla ei ole oikeutta levittää eteenpäin tietoa toisen sairaudesta, jonka potilas on minulle luottamuksellisesti kertonut. Näkemykseni koskee myös kaikkia muita asioita, jotka minulle on kerrottu.

Olen elämäni aikana tavannut lukemattomia ihmisiä, joilla on joku fyysinen- tai psyykkinen sairaus, enkä pidä mitään sairautta tabuna tai häpeällisenä.

Minun tehtäväni on kuunnella sairastuneita ja tukea heitä vähäisillä voimillani. Olen mieluummin huolien hautausmaa kuin kyläluutana lentävä "tietotoimisto".

Ehkäpä vasta sitten ymmärtää sairastuneita, kun omalle tai todella läheisen ihmisen kohdalle osuu vakava sairaus.

Useimmat heistä pystytään parantamaan, mutta joitakin ei.
        Saattohoitajana oleminen on raskas, mutta myös antoisa kokemus.

kylmätotuus

Kyläluudaksi esim. minusta ei ole.
        Tietotoimistoina ovat kyllä toimineet muut ihmiset.
        Itsekerrotut tapaukset on kerrottu suuremmassa ryhmässä, itse hölötetty.
        Mietin tässä sitäkin, kun ihmisen persoonallisuus voi leikkausten ja hoitojen takia muuttua.
        Luonteenpiirteet eivät muutu, mutta käytös voi muuttua. Muisti ei pelaa vaikkei ole dementoitunut.
        Eikö ymmärrys lisäänny kertomalla asioista.
        Minusta tässä ketjussa aloittaja syyllistää ja kuvittelee saavansa puhtaat paperit.
        Ei saa minulta.
        Oma silmä ja malka.
        Eikö tästäkään voi näin kirjoittaa yleisellä tasolla. Vai loukkaantuuko tästäkin joku?
        Eikö sairauden tuoma muutos ole muutos myös läheisille.
        Epätoivoa.
        Omituista.
        Tabu.
        Vai onko alueellisia eroja.
        Onko vanhanaikaisia asenteita?
        Anteeksi nyt vain, en ihan ymmärrä.
        Tuntevatko jotkut itsensä jotenkin jalommiksi?
        Onko jokin aivan oikea täydellinen tapa toimia.
        Onhan täällä moni kertonut vanhempiensa kuolemasta jne. Liikaa infoa joillekin poisnukkuminen?
        Onko sydänsairaus jotenkin parempi?
        Aivoinfarkti?
        Tervettä elämää viettänytkään ei voi valita, että ei kiitos minulle.

Syöpä. Joka kolmannella 85 vuotiaaksi eläneellä on ollut jokin syöpä.
        Seuraava hämmästyksen aiheeni on, että mistä tämä johtuu?

Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Beng

Tupakoinnilla ei ole mainittavaa merkitystä rintasyöpään sairastumisessa.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyläluudaksi esim. minusta ei ole.
        Tietotoimistoina ovat kyllä toimineet muut ihmiset.
        Itsekerrotut tapaukset on kerrottu suuremmassa ryhmässä, itse hölötetty.
        Mietin tässä sitäkin, kun ihmisen persoonallisuus voi leikkausten ja hoitojen takia muuttua.
        Luonteenpiirteet eivät muutu, mutta käytös voi muuttua. Muisti ei pelaa vaikkei ole dementoitunut.
        Eikö ymmärrys lisäänny kertomalla asioista.
        Minusta tässä ketjussa aloittaja syyllistää ja kuvittelee saavansa puhtaat paperit.
        Ei saa minulta.
        Oma silmä ja malka.
        Eikö tästäkään voi näin kirjoittaa yleisellä tasolla. Vai loukkaantuuko tästäkin joku?
        Eikö sairauden tuoma muutos ole muutos myös läheisille.
        Epätoivoa.
        Omituista.
        Tabu.
        Vai onko alueellisia eroja.
        Onko vanhanaikaisia asenteita?
        Anteeksi nyt vain, en ihan ymmärrä.
        Tuntevatko jotkut itsensä jotenkin jalommiksi?
        Onko jokin aivan oikea täydellinen tapa toimia.
        Onhan täällä moni kertonut vanhempiensa kuolemasta jne. Liikaa infoa joillekin poisnukkuminen?
        Onko sydänsairaus jotenkin parempi?
        Aivoinfarkti?
        Tervettä elämää viettänytkään ei voi valita, että ei kiitos minulle.

Syöpä. Joka kolmannella 85 vuotiaaksi eläneellä on ollut jokin syöpä.
        Seuraava hämmästyksen aiheeni on, että mistä tämä johtuu?

Beng

Sairauksista pitääkin keskustella yleisellä tasolla, mutta meneminen henkilökohtaisuuteen on väärin.

Vaikka kahdella ihmisellä olisi esim. aivan sama syöpädiagnoosi, niin ei se tarkoita sitä, että hoidot vaikuttavat heihin täsmälleen samoin.

Minä pidän kyseenalaisena foorumeita, joissa sairauksista keskustellaan juuri siksi, että ihmiset ovat yksilöitä ja hoitoja ei voi niputtaa yhteen muottiin.
        Potilaiden kokemukset hoidoista ovat myös yksilöllisiä.

Perheenjäsenen vakava sairaus vaikuttaa koko perheeseen.
        On suuria eroja siinä, miten kukin perheessä suhtautuu ja pystyy mukautumaan uuteen tilanteeseen. Jalouteen, mitä se sitten lieneekään, sopeutuminen ei liity mitenkään.

Ei enempää tästä asiasta.

Tärkeintä, mitä tässä haluan painottaa, on ihmisen intimiteettisuoja, jota kenelläkään ei ole oikeutta loukata.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sairauksista pitääkin keskustella yleisellä tasolla, mutta meneminen henkilökohtaisuuteen on väärin.

Vaikka kahdella ihmisellä olisi esim. aivan sama syöpädiagnoosi, niin ei se tarkoita sitä, että hoidot vaikuttavat heihin täsmälleen samoin.

Minä pidän kyseenalaisena foorumeita, joissa sairauksista keskustellaan juuri siksi, että ihmiset ovat yksilöitä ja hoitoja ei voi niputtaa yhteen muottiin.
        Potilaiden kokemukset hoidoista ovat myös yksilöllisiä.

Perheenjäsenen vakava sairaus vaikuttaa koko perheeseen.
        On suuria eroja siinä, miten kukin perheessä suhtautuu ja pystyy mukautumaan uuteen tilanteeseen. Jalouteen, mitä se sitten lieneekään, sopeutuminen ei liity mitenkään.

Ei enempää tästä asiasta.

Tärkeintä, mitä tässä haluan painottaa, on ihmisen intimiteettisuoja, jota kenelläkään ei ole oikeutta loukata.

kylmätotuus

Hyvin kommentoit.

Beng

• Anonyymi

Mitä se haittaa, kun kukaan ei tunne sen enempää kertojaa kuin häntäkään, josta kerrotaan? - Nm. Mitä väliii

• Anonyymi

No mitä urputat, jos fb ssa ihminen kertoo isänsä muistisairaudesta sitä ja tätä, puolustuskyvytön sairas ei ymmärrä eikä tiedä ja kertoja ei omista taudeistaan kerro, vain toisen.
        Kyllähän silloin selviää kenen sairautta kuvaillaan ja paljastuksia tehdään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No mitä urputat, jos fb ssa ihminen kertoo isänsä muistisairaudesta sitä ja tätä, puolustuskyvytön sairas ei ymmärrä eikä tiedä ja kertoja ei omista taudeistaan kerro, vain toisen.

En haluaisi et minusta kerrottaaisiin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En haluaisi et minusta kerrottaaisiin

Täytynee tehdä some-tahto, jossa pää vielä toimivana ilmoittaa ettei mitään asioitani saa facebookissa eikä suomi24-palstoilla levitellä uteliaitten nokkijoiden möyhennettäväksi.
        Amen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ok, multa meni toi "fase ..." ohi. Varmaan siksi, kun en tiedä sellaisesta mitään. - Nm. Facebook

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4170
    2. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      103
      2343
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      31
      2258
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      96
      2074
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1877
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1850
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1557
    8. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1521
    9. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      188
      1340
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      74
      1158
    Aihe