Näin YLE AREENA:ssa joitakin vuosia sitten ohjelman, jossa kerrottiin, että jossain suurkaupungissa on kokeiltu kerrostalojen ulkoseinien maalaamista titaanioksidimaalilla, jotta liikenteen päästöjä voitaisiin puhdistaa. Titaanioksidilla on nimittäin katalysoiva vaikutus hapettumisreaktioissa.
Jossain koulussa Helsingissä on kokeiltu luokkien seinien maalaamista titaanioksidimaalilla. Kannattaisi mieluummin kokeilla ilmastointikanavien maalaamista tällä maalilla, niin siellä ei pääsisi syntymään mikrobikasvustoja.
Auttaisiko ilmastointikanavien maalaaminen titaanioksidimaalilla ?
2
157
Vastaukset
- Anonyymi
Ei auta. Vain ulkotiloihin sanoi asiantuntija Mirja Salkinoja-Salonen minulle. Tuossa jutussa on noin myös: "suurkaupungissa on kokeiltu kerrostalojen ulkoseinien maalaamista ." Mikrobikasvustot on aina poistettava mekaanisesti ei millään vippakonstilla eikä myrkyillä. Mistä ne mikrobikasvustot sinne kanaviin tulee?? Alkulähde on aina etsittävä, kaivettava esiin ja poistettava mekaanisesti. Paskaset suodattimet jotka itsessään voivat olla käsitelty vielä biosidisillä homeentappoaineilla on terveysvaara jos on menettänyt terveytensä sisäilman myrkyllisyydelle.
Ei tiloihin missä on ihmisiä!
""ROS-aineiden desinfi ointikäyttö. Monet sisäilmaongelmaisten rakennusten tilojen saneeraukseen käytetyt menetelmät perus-tuvat happiradikaalien (ROS) tuottamiseen : otsoni, peroksidit (vetyperoksidi, tert-butyyli-hydroperoksidi ja muut orgaaniset peroksidit), hypokloriitti, fotokatalyyttinen titaanidioksidi. Hap-piradikaalit reagoivat nopeasti sisäilmassaItiölliset mikrobit (Bacillus,Paenibacillus ja Streptomycessukujen bakteerit, homeet) kestävät happiradikaaleja paremmin kuin ihmisen solut. Ihmisen soluissa happiradikaalit aiheuttavat oksidatiivisen stressin, joka on tuhoisaa mitokondrioille ja mito-kondrioiden toimintakyvystä riippuville elimimistön osille (neu-ronit ja glia-solut aivoissa, sydänlihas, kilpirauhanen, haiman saarekesolut). Happiradikaalien tuottoon perustuvia desinfi ointi-menetelmiä ei voi soveltaa tiloihin joissa on ihmisiä. Ne soveltuvat sellaisiin kohteisiin jotka voidaan käytön jälkeen tehokkaasti tuu-lettaa""
Sivu 68
6.3.3. ReakƟ iviset happiyhdisteet (reacƟ ve
oxygen species, ROS)
https://tuhat.helsinki.fi/ws/portalfiles/portal/80278117/Salkinoja_raportti_TSR112134.pdf - Anonyymi
Ainut oikea ratkaisu on huolehtia ettei rakenteissa ja eristeissä ole kosteutta ja kasvualusta kosteusvauriomikrobeille. Nimenomaan ei mitään vippaskonsteja.
Ja todellakin: Mistä ne mikrobikasvustot sinne kanaviin tulee? Kuten 1. kommentoija sanoo, alkulähde on etsittävä, kaivettava esiin ja poistettava mekaanisesti. Ja varmaan se ainut mikrobiesiintymä ei ole siellä ilmastointikanavasss vaan vähän laajempi ongelma jos tilat on mädät ja niissä oireillaan.
Itse sairastuin tuollaisten kosteusvaurio-remontti- tunarien ”laitetaan vähän silikonia päälle” takia pysyvästi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moi, nainen
Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun511945Some räjähti! Joel Harkimo jakoi haikean viestin meriltä tärkeänä merkkipäivänä: "Välillä..."
Joel Harkimo on lähtenyt yksin purjehdukselle Atlantin yli. Tsemppiä ja voimia, Joel Harkimo! Lue lisää: https://www.s341588Sedun opettaja?
Kukas Sedussa on ahdistellut alaikäisiä opiskelijoita? Tämä kansankynttilä oli saanut monta varoitusta, mutta sama homma431175- 821173
Bess jakoi hämmentävän kuvan - Anna Puu heittää roisin kommentin: "Onneks ei oo eka synnytys"
Ohhoh! No nyt on aika provosoiva kuva Bessistä. Kivoja kommentteja julkkisystävät laukoo... Tiesitkö, että Bessin (s.151060- 561049
- 481015
Mitä mun pitää tehdä?
Mitä me mies tehdään? Mitä sä haluat mun tekevän? Mä en tiedä. Mä luulen tietäväni, että molemmat kärvistelee tunteid40968Keskusta on kovassa nousussa
Persut ovat jäämässä kauas taakse. Maaseudun ihmiset ovat palaamassa järkiinsä epäonnistuneen persuseikkailun jälkeen.129945Näytät paremmalta kuin koskaan ennen
Aivan jokaisena päivänä. Minä pidän sinusta parhaimman huolen. Lupaan sen, sen voin luvata.38916