Kosteusvaurioitako?

Anonyymi

Muutin puolitoista kuukautta sitten kerrostaloasuntoon joka on valmistunut 85. Asunnossa ei ole tehty mitään remontteja valmistumisen jälkeen. Kylpyhuoneessa on sama muovimatto ja seinät ovat ilmeisesti puuta jossa on vesieristeenä muovitapetti. Olen kärsinyt lähes kokoajan jonkinlaisista hengitysoireista muuton jälkeen. Ilma on tunkkainen ja kylppärissä on voimakas makeahko haju välillä. Myös viemäri haisee puhdistuksesta huolimatta. Luin kosteusvaurioista netistä ja törmäsin taulukkoon missä oli kosteiden tilojen pintojen käyttöiät. Sen mukaan muovitapetin käyttöikä on n. 15-20 vuotta ja lattian 20 vuotta. Alkaako tämän jälkeen pintojen kosteuden eristyskyky jotenkin heiketä? Minua mietityttää myös se ettei asunnossa (yksiössä) ole ilmastoistiventtiiliä kuin kylpyhuoneessa. Huoneen puolella on ainoastaan ikivanha liesituuletin tai joku kupu. Siinä on vain nappula joka painetaan pohjaan. Kupu /tuuletin ei vedä kunnolla ruoan höyryjä pois mutta siitä tulee naapureita ruoan käryä ja tupakan savua. Olen miettinyt mitä oikein tekisin asunnon suhteen? Vuokraaja (yksityinen) on nihkeä tekemään remonttia ja hän jopa väläytti että myy asunnon jos remontoi sen. ÄAsunnon on kelvattava siinä kunnossa missä se on. Hengitysoireet, kurkkukipu ja väsymys kuitenkin helpottavat kun olen pois asunnosta. Olen hankkinut kahteen paikkaan asuntohakemuksen. Nyt mietin täytänkö ne vai en. Tiedän että toisessa paikassa on suht hyväkuntoisia asuntoja koska olen asunut niissä. Asunnot ovat vain melko pieniä. Ei ole mukavaa muuttaa jatkuvasti mutta täällä on todella tunkkainen ja huono ilmanlaatu.

4

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei siis halunnut myöskään tehdä mitään kosteusmittauksia asuntoon. Hieman suuttui kun ehdotin asiaa.

    • Anonyymi

      Kosteusmittauksilla ei vielä selviä mikä sisäilman myrkyllisyys on kyseessä mikä noin vaikeita oireita aiheuttaa oven sisäpuolella ja oven ulkopuolella hellittää.

      Kosteusmittauksilla ei selviä edes kuivunut kosteusvaurio mikä voi olla yhtä vaarallinen kuin märkäkin jos siellä on toksiineita tuottavia homeita. Toksiini = myrkky. Tuolta löytyy lisää tietoa jos kiinnostaa. https://tuhat.helsinki.fi/ws/portalfiles/portal/80278117/Salkinoja_raportti_TSR112134.pdf

    • Anonyymi

      Oman kokemuksen pohjalta tuo on aika todennäköinen merkki ongelmasta että on tunkkainen ja raskas ilma ja myös voimakas makeahkon imelä haju on selkeä merkki.
      Ehkä se olisi vuokranantajankin etu loppujen lopuksi että vaurio selviää mielummin ennemmin kuin myöhemmin. Tai koko sen kerrostalon etu.

      Nuo oireesi ovat kuin omasta ”oirekertomuksesta” parin vuoden takaa eli ei sinne kannata jäädä enempää sairastumaan! Nyt kun oireet vielä poistuvat silloin kun et siellä ole, voit ehkä selvitä
      ilman loppuelämän seurauksia.

    • Anonyymi

      Osa homeista tosiaan tuottaa imelän omenamaisen hajun. Toisaalta pistävä, imelä haju voi tulla 2-etyyliheksanolista, jota voi kehittyä juuri esim. muovimaton alla.

      Ei altistumista kannata jatkaa. Kaikki ei sairastu mutta jokainen voi sairastua.

      https://www.studio55.fi/tositarina/article/marin-elama-romahti-home-ja-kemikaalisairauksien-takia-outoja-oireita-vaitettiin-kuvitelluiksi/6059122#gs.dh2t9v
      Pahimmissa tarinoissa tarjolla on ”Öitä teltassa, autossa ja taivasalla” - eli kannattaa vaihtaa ns terveeseen asuntoon ajoissa ;-)
      Osa homeen tai kemikaalien takia sairastuneista paranee altistuksen loputtua, osa ei.”

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 115
      2396
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2237
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2001
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      13
      1378
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1373
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1357
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe