narttukoiran "menkat"..

luulin tietäväni...

Hei! Nartullani on eka juoksu sinä aikana kun on ollut mulla (eläinsuojelutapaus, ollut mulla 2kk) ja kusee sisälle kokoajan!!!! Johtuuko juoksusta? Mulla ollut narttu ennen, ei tällaista... Just käytiin pitkällä lenkillä, teki (ihmeellistä kyllä viimeaikoina) kolmet lirut, mutta heti sisään päästyä matolle kolmet lisää. Itkee kokoajan oven takana ulos -> vien -> ei tee mitään -> tullaan sisälle -> ja kuset...!!! Kai johtuu juoksusta ja mun edellinen koira oli vain frigidi tai jtn..?? "Tavara" turvonnut kolminkertaiseksi, myöskään sitä ei edellisellä.. normaalia??
Kiitti jos joku osaa auttaa =)

17

7196

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Turpoaminen on täysin normaalia, meidän neitilläkin on aina appelsiini jalkojen välissä. :D Ottaen huomioon, että koira on vaihtanut juuri kotia ja juoksut tuli vielä heti perään, niin tuo sisälle pissailu voi olla ihan sitä. Voit siitä lempeästi kieltää, jos saat kiinni itse teosta, mutta älä rankaise. Koiralla ei vielä ehkä ole reviiri niin muodostunut, että se osaisi merkata ulkona, joten merkkaa sitten sitä tuttua ja turvallista kotipesää. Aikamoiselta hormonihötkyltähän tuo kuulostaa.

Seuraile tilannetta ja vuodon määrää ja hajua. Mikäli huomaat jotain omituista, niin varmistus eläinlääkärillä tuskin on pahitteeksi. Juoksujen jälkeen sterilointi voisi olla varteenotettava vaihtoehto, mikäli reagoi noin voimakkaasti. Tietysti samanaikainen virtsatieinfektiokin on mahdollinen, mutta toisaalta, jos koira pystyy ulkona olemaan pissaamatta, niin ensimmäisenä en sitä veikkaa.

Hermoja ja kärsivällisyyttä, kyllä se yhteinen taival siitä alkaa sujua.

Tokkiinsa kannattaa kehua, kun tekee tarpeet ulos! Koira kyllä yleensä oppii normaalisti nopeasti sisäsiistiksi (aikuinen siis, jolla on kyky pidättää), ei se normaalitilassa pesäänsä halua liata. Juoksut voi nuorella koiralla tehdä sisäsiisteyteen takapakkia, mutta kun ei sitä tai ylipäätään mitään muutakaan juoksuun liittyvää liikoja noteeraa, niin koira kyllä palautuu. Eli koiraa ei juoksujen takia kannata paapoa sen enempää, kuin aiot normaalistikaan sen kanssa eläessä tehdä.

• luulin tietäväni...
        *** kirjoitti:

Tokkiinsa kannattaa kehua, kun tekee tarpeet ulos! Koira kyllä yleensä oppii normaalisti nopeasti sisäsiistiksi (aikuinen siis, jolla on kyky pidättää), ei se normaalitilassa pesäänsä halua liata. Juoksut voi nuorella koiralla tehdä sisäsiisteyteen takapakkia, mutta kun ei sitä tai ylipäätään mitään muutakaan juoksuun liittyvää liikoja noteeraa, niin koira kyllä palautuu. Eli koiraa ei juoksujen takia kannata paapoa sen enempää, kuin aiot normaalistikaan sen kanssa eläessä tehdä.

Kiitos sulle, helpotti jo, että voi olla normaalia. Muuten sisäsiisti ollut tän ajan, eikä "vahingoista" vieläkään rankaistu vaan ulos tekemisestä lahjottu.. Toisaalta ennen teki mieluummin vapaana ja nyt sitä vaihtoehtoa ei ole, kostaisiko siitä? Meillä kyllä tosiaan aika paljon muutakin opeteltavaa ihmisten kanssa elosta, ja tämän jutun piti olla selvä... =)

luulin tietäväni... kirjoitti:

Kiitos sulle, helpotti jo, että voi olla normaalia. Muuten sisäsiisti ollut tän ajan, eikä "vahingoista" vieläkään rankaistu vaan ulos tekemisestä lahjottu.. Toisaalta ennen teki mieluummin vapaana ja nyt sitä vaihtoehtoa ei ole, kostaisiko siitä? Meillä kyllä tosiaan aika paljon muutakin opeteltavaa ihmisten kanssa elosta, ja tämän jutun piti olla selvä... =)

Vastoin yleisiä käsityksiä tavallisella älykkyystasolla varustettu koira ei kykene kostoon eikä mielenosoituksiin, eli ei se kiusallaan pissaile. Ei koira kykene niin suunnitelmalliseen toimintaan. Se voi pissata pissahädästä, kivusta, ilosta, stressistä, pelosta, hormonihäiriöstä, tulehduksesta, mutta suunnitelmallisesti omistajan kiusaksi - ei koskaan! Tiedän kyllä että moni tällaista uskottelee, mutta se on koiran inhimillistä. Toki omistaja käytöksellään voi aiheuttaa lorotukset tietyissä tilanteissa, mutta syytä on silloin katsoa peiliin, ei koiraan. No, se paasauksesta. :P

Toki muutos lenkitystavassa voi sen päiväjärjestyksen sekoittaa ja hämmentää sitä, remmissä kävely voi olla sen verran uutta, että unohtuu keskittyä itse touhuihin tai ei tunne oloaan niin vapautuneeksi, että uskaltaisi tehdä tarpeensa. Sitkeästi jatkat vaan kehuja ja palkkoja etkä virheitä noteeraa, niin kyllä se siitä lähtee taas sujumaan.

• savannah
        luulin tietäväni... kirjoitti:

Meillä on virolainen rescue narttu, juoksut alkoi heti kun kotiin päästiin. Ulkona tarpeitten tekeminen onnistuu vapaana ollessaan ja "vahinko" käy yöllä jos on käydäkseen. Reviiri tuolle on tullut parissa viikossa selväksi, samaa lenkkiä ku just siitä syystä kierretty ollaan. Olenkin ratkaissut tämän niin että viimeinen ulkoilu on koira aitauksessa jossa saa olla vapaana ja näin tekee myös tarpeensa. Vimppa pissa on ennen kuin menen itse nukkumaan ja sekin vapaana metsän laidassa, näin ollaan saatu lähes kokonaan tuo sisälle kuseskelu ja paskominen pois... Tosin tänään oli taas kasat ja lätäköt lattialla aamulla... Hitto että ottaa päähän, mutta näitä ongelmia ja monia muita voi rescue koiran kanssa tulla että kyllä tähän oli varauduttu. Rescue koira harvoin on täysin ongelmaton!!!

• *** kirjoitti:

Vastoin yleisiä käsityksiä tavallisella älykkyystasolla varustettu koira ei kykene kostoon eikä mielenosoituksiin, eli ei se kiusallaan pissaile. Ei koira kykene niin suunnitelmalliseen toimintaan. Se voi pissata pissahädästä, kivusta, ilosta, stressistä, pelosta, hormonihäiriöstä, tulehduksesta, mutta suunnitelmallisesti omistajan kiusaksi - ei koskaan! Tiedän kyllä että moni tällaista uskottelee, mutta se on koiran inhimillistä. Toki omistaja käytöksellään voi aiheuttaa lorotukset tietyissä tilanteissa, mutta syytä on silloin katsoa peiliin, ei koiraan. No, se paasauksesta. :P

Toki muutos lenkitystavassa voi sen päiväjärjestyksen sekoittaa ja hämmentää sitä, remmissä kävely voi olla sen verran uutta, että unohtuu keskittyä itse touhuihin tai ei tunne oloaan niin vapautuneeksi, että uskaltaisi tehdä tarpeensa. Sitkeästi jatkat vaan kehuja ja palkkoja etkä virheitä noteeraa, niin kyllä se siitä lähtee taas sujumaan.

on ollut muutamia narttuja jotka todella "kostavat" pissimällä sänkyyn. Aina on jotain heidän mielestään epäoikeuden mukaista tapahtunut. Yksi oli jo edesmennyt Zia. Oli enemmän mieheni perään. Jos minulla tuli rouvan kanssa sanomista tiesin tasan tarkkaan edessä olevan lakanoiden vaihdon.

• tuli vaan mieleen
        umalehtinen kirjoitti:

on ollut muutamia narttuja jotka todella "kostavat" pissimällä sänkyyn. Aina on jotain heidän mielestään epäoikeuden mukaista tapahtunut. Yksi oli jo edesmennyt Zia. Oli enemmän mieheni perään. Jos minulla tuli rouvan kanssa sanomista tiesin tasan tarkkaan edessä olevan lakanoiden vaihdon.

Kun perusteltiinkin aika hyvin tuossa aikaisemmassa, sattuiko mieleen että kenties jollain kumman tavalla koira oli oppinut omista reaktioistasi kusemaan sänkyysi. Kamoon hei, ei se mitenkään kykene sentasoiseen ajatustyöhön että se kostaisi jotakin. Jos usein näin tapahtuu, koira oli oppinut jostain aina kuseksimaan sänkyysi kun sinä käyttäydyit tietyllä tavalla...

• tuli vaan mieleen kirjoitti:

Kun perusteltiinkin aika hyvin tuossa aikaisemmassa, sattuiko mieleen että kenties jollain kumman tavalla koira oli oppinut omista reaktioistasi kusemaan sänkyysi. Kamoon hei, ei se mitenkään kykene sentasoiseen ajatustyöhön että se kostaisi jotakin. Jos usein näin tapahtuu, koira oli oppinut jostain aina kuseksimaan sänkyysi kun sinä käyttäydyit tietyllä tavalla...

nyt kyllä intän. Zia kosti aina sille joka rouvaa oli loukannut. Siksi pitkä kokemus minulla koirista on, että osa on silloin kun älliä jaettiin saaneet ainakin tripla annoksen ja toisia jotka jäivät siitä älli junasta laiturille.
        Pentuina jo huomaa asian koiran älykkyydestä. Ns. tyhmän koiran kera eläminen on paljon helpompaa kuin älykkäämmän.
        Yksi näistä älykkäistä on meidän Tintti. Tintti jopa osaa näyttää esim. näyttelyissä jossa on paljon myytävää, minkä niistä leluista tahtoo.

Ja vielä siitä Zia rouvasta, jos loukkaus oli sattunut näyttely reissulla, niin tasan tarkkaan kotiin päästyämme kosti. Jos mieheni oli loukannut pissi mieheni puolelle sänkyä, samoin jos itse olin syyllistynyt loukkaukseen. Jopa poikieni sänky oli vaarassa jos olivat kaltoin kohdelleet.
        Ja ihan ensimmäinen lapsuuden koirani Nöpö kosti ellen vienyt sitä heti koulusta tullessani ulos.
        Ei pissaamalla vaan vetämällä äitini sängystä tai omastani esimerkiksi tyynyn lattialle tai peiton, josta jäin automaattisesti kiinni äitini tullessa töistä kotiin, ja voi luoja sitä saarnaa jonka äidiltäni sain velvollisuuksien laiminlyömisestä.

• Ruhmuc
        *** kirjoitti:

Roskaa! En tiedä kuinka tyhmiä koiria teillä on, mutta kolmen mäyräkoiran omistajana tiedän tasan tarkkaan, että pissaus on kosto. Esimerkiksi Rapsun kanssa käytiin agilityssä joka perjantai. En kerran jaksanut lähteä raskaan työpäivän päälle. Rapsu katsoi mua puoli viideltä odottavasti ja totesin ettei tänään jaksa lähteä. Ilme oli näkemisen arvoinen. Kun menin makkariin huomasin ison pissaläiskän sängyn vieressä. Ei ole tehnyt sitä koskaan muulloin. Sitten Sirkku oli toinen, joka pussasi laukkuuni kun olin lähtenyt parin päivän reissulle enkä ottanut neitiä mukaan vaan hommannut koirasitterin. Rambo taas uhmaikään tullessaan uhitteli todella paljon ja mua uhmakkaasti silmiin tuijottaen pissasi tyynylle kun otin lempilelun pois. Että puhukaa mitä puhutte, itse olen törmännyt koirien yllättävään älyyn niin usein, että siitä voisi kirjoittaa pienen kirjan.

• FAU

Ihan normaalia on se vehkeitten turpoaminen juoksun aikana. Meilläkin on muutama tapaus ollut nuoria narttuja, jotka pissailevat sisälle ensimmäisen juoksun aikana, vaikka muuten ovat täysin sisäsiistejä. Se on ärsyttävää, mutta meillä ainakin on ollut vaan ensimmäisen juoksun ongelma joillakin tytöillä. Vanhempina eivät ole enää moista harrastaneet. Minkä ikäinen se sun koira on?
      Ja se jatkuvasti ulos pyytäminenkin menee sen juoksun piikkiin.

• anni

Mun koira kans pissas aina juoksujen aikana sisälle.. mutta sitten kun laitoin sille juoksuhousut niin ei oo pissiny enää..ei vissiin niitten kanssa vittii pissiä.. kannattaa kokeilla!

• luulin tietäväni...

Kiitos vaan kaikille avusta, alkaa jo hieman helpottamaankin eli eiköhän tuo normaalia touhua tosiaankin ole. Tänään laitoin jo pestyt matot lattialle, saa nähdä kauan voi pitää.. =)
      Tässä vielä yhteisiä vastauksia kysymyksiin.. Eli neiti on arviolta n. 2-vuotias Virosta adoptoitu koiruus. Iän perusteella "menkat" voisi siis olla ensimmäiset, sillä muutoinhan kadulla neiti olisi jo "saanut" eli olisi saanut myös pentuja, mistä ei mitään viitteitä. Pikkuhousuja koitin neidille muutaman kerran, mutta silloin pissasi niihin heti -> otin tietenkin pois -> oppi, että pissaamalla ne ärsytykset lähtee, joten tyydyn rätillä siivoilemaan veripisaroita. Ja vielä.. Mäkään en halua alentua eläinten inhimillistämiseen, mutta kyllä koirat on täysin kykeneviä käytökseen, jota me ihmiset kutsutaan kostamiseksi! Ja koiran älykkyyttähän me arvioidaan myös inhimillisten "älykkyysstandardien" mukaan, mutta onhan itsestään selvää, ettei koiria edes olisi muihin elukoihin verrattuna näin "korkeissa" asemissa ellei niillä olisi lahjaa toimia ihmisen psyykkisten tilojen mukaan joko puolesta tai vastaan!! Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin.. Eli ovelia ovat, mutta juuri siksi niin rakkaita! =)

• Sadi

Se siäslle pissailu loppuu, koira on kuitenkin vielä hämmennyksissä kodin vaihdosta.

Edellisiin viesteihi: Meillä ei juoksupöksytkään estä sisälle merkkailua juoksujen aikana, toivon mukaan tämä jää nyt kokonaan pois, kun molemmat nartut on leikattu.

Kun molemmat olivat leikkaamattomia, merkkailivat kilpaa eteiseen, ei minnekkään muualle. Eikä tätä merkkailua tapahtunut muulloin kuin juoksun aikoihin.

• luulin tietäväni...

Tässä kun tuli puheeksi, niin mitä nartun leikkaamisella muuten saavuttaa..? Itselleni se on vielä kirosana, koska ensimmäinen koirani vanheni sen jälkeen todella nopeasti. Tosin oli 10-vuotias, leikattiin märkäkohdun ja kasvaimen takia, ja eli kuitenkin 12-vuotiaaksi... mutta vanhenemis-muutos oli mielestäni selkeä. Olenko tehnyt oikean johtopäätöksen vai kuvittelinko olemattomia? Ilmeisesti kun leikkaus ei narttuja kuitenkaan rauhoita (meillä myös ylivilkkaus- ja johtajuusongelmia..) niinkuin uroksia?? Olen ajatellut, että jaksoin edellisiä "menkkoja" kuitenkin 10 vuotta, enkä itsekkäästi leikkauta narttuani jos ei mitn hyötyä tai jopa haittaa toimenpiteestä... Olenko väärässä?
        ps. Nyt ollaan jo 2 päivää pissattu pihalle (vaikka "menkat jatkuu"), mutta kaksi kissaani alkoi kostamaan sitä, että koira pissaa pitkin ilman huutoa ja tekevät nyt molemmat pitkin.. Onneksi ehdin opetella matonpesua viime viikot =)

• oli gorkillamme.

Meillä oli edellinen koiruus Walesin gorki ja se kärsi kohtutulehduksesta, joka uusiutui parikin kertaa juoksun yhteydessä.
      Kuten ihmisten virtsatie-infektiossa, tulee tunne että pitää päästä koko ajan pissalle.
      Oletko haistanut haiskahtaako pisu imelälle? Se on kuulemma merkki infektioista.

J.K. Gorkimme selvisi antibiooteilla.

• luulin tietäväni...

Blaah.. Vuoto loppui jo muutama päivä sitten, mutta pissailu jatkuu.. nyt tehdään tosin välillä myös lenkillä ja takapihalla ulos, mutta vastapainoksi myös nenän edessä heti ulkoilun jälkeen matolle =(
      Ollaan myös saatu ripuli, jota ruikitaan myös sisään tai ulos miten sattuu.
      Lattioiden ja mattojen pesu kyllä potuttaa, mutta toisaalta neiti on kyllä muuten iloinen ja reipas oma itsensä! Öisin neiti jahtaa omaa alapäätään ja haukkuen komentaa kun mokoma ei pysähdy. Olisi jo äkkiä ohi...
      Kertokaahan mulle steriloimisen etuja ja haittoja, sillä en viitsisi vielä siihen pelkkien lätäköiden kuivaamisen takia ryhtyä. kiitos =)

• asdasdasddd

Plussaa leikkauttamisesta:

lakkaa stressaamasta lisääntymisasioita (mm. valeraskaus, ulospääsytarve jatkuvasti jne)
        ei kohtutulehduksen tai märkäkohdun mahdollisuutta
        ei pääse vahinkoja sattumaan (jos koira karkaa tai sulle tulee kaveripiiriin leikkaamattomia uroksia)
        saattaa karkailu vähentyä, kun ei tarvii mennä itseään kylille tarjoamaan :D
        voi mennä koirapuistoon koska vaan (juoksusia sinne ei saa viedä)
        jotkut syöpäriskit ja kasvainriskit vähenee
        emättimen hyperplasian riski pienenee
        ei enää sotkua verestä tai juoksuhousujen käyttöä
        ei menkkahuuruja (jotkut nartut ns. sekoilee menkoissa :D)

Miinuksia voi olla:

- voi alkaa ns falskata, eli pissaamaan sisälle (tosin se tekee sulla sitä jo nyt), mutta tähän on lääkkeet olemassa
        -/ luonne voi yksilöllisesti muuttua (mm. terävyys nartusta lähteä), tai sitten ei
        -/ voi lihota, mutta itse en käsitä tätä- jos koira syö liikaa, se lihoo. Eli anna vähemmän ruokaa niin kauan, että ei enää liho, vaan on hyvässä hoikahkossa kunnossa. Aineenvaihdunta siis hidastuu usein leikkauksen jälkeen. Sekin voi olla plussa, koska ruokaa menee vähemmän! :)
        - leikkauksen jälkeen hetki pitää mennä varovaisemmin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      65
      2242
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      218
      2119
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      117
      1428
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1190
    5. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      16
      1183
    6. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      104
      1051
    7. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      949
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      84
      930
    9. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      899
    10. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      875
    Aihe