Maksaako vakuutus?

sokerikko

Tilanne on tämä: kerrostaloasunnon kylpyhuoneessa kaakelointi puoleen väliin, lattian kaakelit ja vesieristys uusittu noin kolme vuotta sitten. Vesieristys ulottuu seinäkaakelien alle alimman kaakelirivin kohdalta (=10 cm lattiasta). Seinäkaakelien ja maalatun seinän välissä paksut silikonisaumat, jotta vettä ei pääsisi kaakelien väliin. Lattiatyön ja vesieristykset on huoltoyhtiön huoltoinsinööri hyväksynyt.

Nyt kuitenkin kylppäristämme on vesi mennyt läpi alakertaan, jossa eteisen katto kylpyhuoneen oven kohdalta on kostea. Pintakosteusmittarilla todettiin, että meidän kylppärissä on kosteutta seinälaattojen alla. Kylppäriremontti siis tulossa. Taloyhtiön säännöissä pykälä, että asukas itse vastaa kosteiden tilojen remonttikustannuksista - sieltä siis ei tulossa apua eikä korvauksia.

Kysymys kuuluukin: korvaako / onko jollain korvannut vakuutus jotain tällaisessa tilanteessa? Alakerran asukkaan katon korvaa tarvittaessa hänen kotivakuutuksensa, mutta onko meidän mahdollista saada vakuutuksesta jotain? Remontissa kaakeloidaan seinät ylös asti, lattia pitänee myös uusia. Voisivatko vakuutuksesta korvata lattian seinäkustannukset puoleen väliin? Tiedän, että kysymällä vakuutusyhtiöstä homma selviää, ja olemmekin jo lähettäneet vahinkoilmoituksen valokuvineen ym. Ennakkopäätöstä pitää kuitenkin odottaa pääsiäisen yli...

11

5303

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ppp

Mikäli vaurio on aiheutunut suihkuvesistä, oli vesieristys tai ei, vakuutusyhtiö pesee kätensä.

• sokerikko

Suihkuvesistä varmaan sitten, kun ei mitään vesiputkeakaan ko. seinässä mene. Miksi vakuutus ei korvaisi suihkuvesien aiheuttamaa vauriota? Onko jokin erityinen pykälä siihen vai onko vain yleinen käytäntö? Minkälaisen vaurion vakuutusyhtiö korvaisi, vai eivätkö korvaa mitään, mikä liittyy kylppäriin?

• ppp
        sokerikko kirjoitti:

Suihkuvesistä varmaan sitten, kun ei mitään vesiputkeakaan ko. seinässä mene. Miksi vakuutus ei korvaisi suihkuvesien aiheuttamaa vauriota? Onko jokin erityinen pykälä siihen vai onko vain yleinen käytäntö? Minkälaisen vaurion vakuutusyhtiö korvaisi, vai eivätkö korvaa mitään, mikä liittyy kylppäriin?

Putkivuodot, laiterikkojen aiheuttamat vahingot, kuten lämminvesivaraajan ja apk:n vuodot. Tai kerran esim. dementikko-mummo oli ilmannut patteria ja jättänyt ruuvin auki-korvasi.

Suihkuvesistä tai vanhoista lattiakaivoista johtuneita vahinkoja ei ainakaan meilläpäin ole korvattu yli 10 vuoteen.

• ei korvaa
        sokerikko kirjoitti:

Kuten viimekesän tulvienkin yhteydessä kävi ilmi, vakuutusyhtiö korvaa vain äkillisestä vahingosta aiheutuvaia vahinkoja, kuten vesijohdon äkillinen katkeaminen yms. Suihkuvesien auheuttama vahinko on hitaasti syntyvä ja virheellisestärakenteesta johtuva vahinko ja ei kuulu korvausten piiriin.

• isännöitsijä

Tiedän, että ei kallista edes korvaansa teille päin. Siis täysin turha vaiva yrittää saada korvauksia. Valitan ja otan osaa suruun.

• oudolta

se vaurio kohta siellä alakerrassa .seinien kautta vaikka ei eristystä olekaan normaali suiku
      vesi ei alakertaan mene varsinkaan sinne kylppärin oven kohtaan .yleensä vaurio on juuri suihkunne kohdalla alakerrassa.onko se varma ettei putki tai viemäriliitos vuoda.onko siinä lattia remontissa uusittu esim. kaivo .uusi muovikaivo liitettynä vanhaan valurauta viemäriin o-renkaalla saattaa joskus pettää
      tai liitos epäonnistua.se on sitten taloyhtiön heiniä ne vauriot. tutkikaa asia tarkkaan

• sokerikko

Isännöitsijän mukaan siinä seinässä, jossa kosteutta on, ei mene putkia. Varma totuus selvinnee vasta, kun seinä avataan...
        Kaivon uusimisesta en tiedä, pitänee ottaa selvää... Yhtiöjärjestyksessä tosiaan lukee, että asukas vastaa itse kosteista tiloista. Jos viemäri vuotaa, olisiko sekin sitten asukkaan (=mun) heiniä vai kuuluisiko se jo taloyhtiölle?

• ppp
        sokerikko kirjoitti:

Isännöitsijän mukaan siinä seinässä, jossa kosteutta on, ei mene putkia. Varma totuus selvinnee vasta, kun seinä avataan...
        Kaivon uusimisesta en tiedä, pitänee ottaa selvää... Yhtiöjärjestyksessä tosiaan lukee, että asukas vastaa itse kosteista tiloista. Jos viemäri vuotaa, olisiko sekin sitten asukkaan (=mun) heiniä vai kuuluisiko se jo taloyhtiölle?

Menisi taloyhtiön lvi-vakuutuksen piikkiin.

• kuulostaa
        sokerikko kirjoitti:

kivi seinäthän teillä kylppärissä on?en jaksa
        uskoa vaikka seinässä ei ole vesi eristystä
        että kosteus menisi alakertaan.olen työskennellyt 25 vuotta kylpyhuone saneeraus
        firmassa jokqa on tehnyt sinä aikana tuhansia saneerauksia ja ongelmat ovat enemmän kuin tutt uja .olen vakaasti sitä mieltä että seinän kautta
        missä on kaakeli ei vesi mene lakertaan vaikka ei eristettä ole kun lattia on eristetty tai kunnossa.se on eri juttu jos suihkutetaan seinään vettä koko ajan.normaali suihkussa käynti kosteus kyllä haihtuu ilman vaihdon mukana.

• Maallikko

Ensin pitää luonnollisesti selvittää mistä ja miksi kosteus päässyt rakenteisiin.Ei vakuutus- eikä taloyhtiö suostu vapaaehtoiseksi maksumieheksi.Laatojen alta löytyy usein kosteutta pintamittareillakin mitattuna jos suihkua hiljattain käytetty.Minusta ongelmasi viittaisi putkisto-viemäri osastolle.
      Rakenteiden aukaisuvaiheessa ole tarkkana ettet maksa yksin taloyhtiön korvausvelvollisuutta.

• lia

Se, että seinä tai lattialaattojen alla on vettä, ei tarkoita että vikaa olisi missään. Kun kaakeli asennetaan laastilla vesieristeen päälle, niin tämä laasti kastuu kun vesi huuhtelee kaakelipintoja, saumathan laskevat veden kaakelin ja vesieristeen väliin. Kosteutta on aina kaakelin alla ja hyvä näin, ettei ole vesieristeen ulkopuolella. On harhaluulo ettei kaakelin alle vesi pääsisi, sinne se pääsee, mutta ei seinä tai lattiarakenteisiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe