vv-oireita, fsh ja estradioli-arvot

Anonyymi

Voitteko hyvät naiset auttaa. Olen 44 v ja olo on kaamea. Fsh oli 3.6 eli normaali mutta estradioli 0.15 eli ihan alarajalla. Onko joku saanut hoitoja tällaisilla arvoilla? Eli kun fsh on normaali mutta estradioli vaan alhainen. En ymmärrä miksi sanotaan että tuo estradioli arvo on ns. normaali, vaikka on alarajalla. Eikö sekin jotain kerro että on niin alhaalla. Neuvolan gyne sanoi että kun fsh on normaali, ei ole vv:t vielä alkanut ja estradioli arvo voi vaihdella eri vaiheissa menkkoja, joten suositteli SSRI-lääkkeitä. Kiitos kaikille jotka jaksatte vastata, sillä olen ihan pulassa, enkä tiedä mitä tekisin. Onko pakko mennä yksityiselle gynelle, maksoi mitä maksoi... Nim. Epätoivoinen

22

1803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Luota siihen, että gyne tietää. Kierron eri vaiheissa eri arvot.

      • Anonyymi

        Gyne tietää suositella ssri lääkkeitä?! Voi juma


      • Anonyymi

        Anteeksi mutta en voi kyllä luottaa. Hölynpölyä on puhuttu minulle ennenkin. Kyllä mämä asiat täytyy vaan itse selvittää. Ei viittisi masennuslääkkeitä ruveta popsiin, ennen kun selviää johtuuko olo kuitenkin tästä. Lääkäreillä tuntuu olevan suuria vaikeuksia vv-oireisten naisten auttamisessa. Masennuslääkkeitä vaan. Mieheni nukkui monta vuotta, ja oli täysin saamaton, testoarvot alarajoilla, mutta jouitui todella taistelemaan lääkärikäynnillä että sai testot. Lääkäri oli naama punaisena. Myöntyi lopulta ja mieheni heräsi eloon, on virkeämpi ja harrastaa kaiken laista. Minä herään aamulla aamupalalle ja menen takaisin sänkyyn, mihinkään ei pysty, niin väsynyt että sydän meinaa pysähtyä. Kuin kala kuivalla maalla. Nim epätoivoinen


    • Anonyymi

      Olen kohta 53 ja kuukautiset säännölliset. Ei minulta suostuta edes mittaamaan mitään hormoneja, koska kierrot säännölliset. Olo alkaa olla jo melko väsynyt...

      • Anonyymi

        Jos terveyskeskuksessa ei suostuta mittaamaan estradiolin arvoa, sen voi mittauttaa yksityislabrassakin ja jopa ilman lääkärin lähetettäkin. Lähetteellä saisi vain muutaman euron kelakorvauksen, joten sitä ei kannata hakea ainakaan niin että joutuu maksamaan lääkärinpalkkion. Käyttämässäni labrassa se estrogeenin mittaus maksaa 23 euroa (lähetteellä 19) ja päälle tulee 13,50 palvelumaksu.

        Pitää kuitenkin huomata tuo kuukautiskierron ajankohta.


      • Anonyymi

        Kierron säännöllisyys ei kerro mitään. vv-oireet voi alkaa 4-5 vuotta ennen varsinaisia vaihdevuosia. Ja raskaaksi voi tulla vaikka menkat loppuisi, kyse on siitä jatkuuko ovulointi. Ovuloida voi/tulla raskaaksi, on sitten menkat tai ei. Kävin yksityisesti synlabissa mittaamassa kun terkkalääkäri ei suostunut, kun sanoi että kun menkat on säännölliset ei voi olla vv-oireita. huoh! Kai on pakko käydä yksityisellä. Lukekaa Maija Kajanin tekstejä netistä, se tietää paljon. Sen firmaan Treelle aattelin mennä. Mutta paljon on epätietoutta mulla, varsinkin kun FSH on normaali. Mutta ehkä oireet tekee alhainen estradioli? Näitä kahta arvoa kuitenkin tutkitaan, kun vv:ia selvitetään. Jos ikää on ja olo on huono mene mittaan arvot yksityisesti, Synlab oli ainoo jonka mää löysin. Olisi kiva kuulla lisää kokemuksia. Nim. epätoivoinen


      • Anonyymi

        Mene yksityiselle gynegologille ja pyydä ultraamaan sisuskalut. Minullakin oli säännölliset kuukautiset ja sain silti ultran perusteella hormoonit. Kuukautisten loppuminen ei ole ainoa merkki vaihdevuosien alkamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kierron säännöllisyys ei kerro mitään. vv-oireet voi alkaa 4-5 vuotta ennen varsinaisia vaihdevuosia. Ja raskaaksi voi tulla vaikka menkat loppuisi, kyse on siitä jatkuuko ovulointi. Ovuloida voi/tulla raskaaksi, on sitten menkat tai ei. Kävin yksityisesti synlabissa mittaamassa kun terkkalääkäri ei suostunut, kun sanoi että kun menkat on säännölliset ei voi olla vv-oireita. huoh! Kai on pakko käydä yksityisellä. Lukekaa Maija Kajanin tekstejä netistä, se tietää paljon. Sen firmaan Treelle aattelin mennä. Mutta paljon on epätietoutta mulla, varsinkin kun FSH on normaali. Mutta ehkä oireet tekee alhainen estradioli? Näitä kahta arvoa kuitenkin tutkitaan, kun vv:ia selvitetään. Jos ikää on ja olo on huono mene mittaan arvot yksityisesti, Synlab oli ainoo jonka mää löysin. Olisi kiva kuulla lisää kokemuksia. Nim. epätoivoinen

        Vähän eri mieltä siitä, korreloiko ovulaatio ja menkat. Väitän, että korreloi. Minulla on sentään kätilön koulutus taustalla, vaikken siinä ammatissa ole toiminut. Toki nainen voi saada nk. tyhjennysvuotoja ilman ovulaatiota, mutta harvemmin vuodot pysyvät silloin säännöllisinä. Ilman menkkoja puolestaan harvemmin ovuloi. Jos kuukautiskierto on huomattavan pitkä, se aiheuttaa yleensä hedelmättömyyttä (vuoto on vain tyhnennysvuoto ilman ovulaatiota). Samoin jos kierto on huomattavan lyhyt, ei raskaus ala (hedelmöitynyt munasolu huuhtoutuu pois ennen kunnollista kiinnittymistä).

        Vaihdevuosissa kierron lyhentymisvaiheessa FSH on yleensä noussut, koska FSH reagoi munasolujen vähyyteen ja koettaa provosoida viimeisiä munasoluja kypsymään. Kiertojen käydessä epäsäännöllisiksi ja ennakoimattomiksi, on yleensä kyseessä enää tyhjennysvuoto ilman ovulaatiota (nainen on jo hedelmätön).

        Yleensä parasta ennen lisääntymisikä on 10 vuotta ennen vaihdevuosia, eli keskimäärin ennen 40-vuotiaspäivää. Sanotaan, että kivikaudella naiset synnyttivät viimeisen lapsensa 35-vuotiaana. Loogista, sillä jos nainen imetti pitkään ja lapsen ehdoilla (taaperoimetys), niin hän ei ehkä ennättänyt enää tulla raskaaksi ennen munasolujen kriittistä vanhenemista.

        Munasolut vanhenevat. Mediassa voi olla juttuja 50 - 75-vuotiaista synnyttäjistä, mutta harvempi heistä on saanut lasta ilman lapsettomuushoitoja ja lahjamunasoluja. Munasolut vanhenevat, ei niinkään kohtu. Nuorella naisella joka toinen raskaus päätyy keskenmenoon. Yleensä varhaiseen, jolloin nainen ei edes ole tiennyt hedelmöityneensä. Vanhemmalla naisella suhde luku alkaa olla niin päin, että suurin osa raskauksista päätyy keskenmenoon (suhdeluku taisi olla 40:1).

        Eli kuukautiskierto korreloi varsin pitkälle ovuloinnin kanssa. Ovulointi on osittain eri asia kuin hedelmällisyys, sillä hedelmättömyys voi johtua muustakin kuin ongemista munasoluissa. Naisen ikääntyessä munasolujen laatu heikkenee, jolloin ovulaatio ja kuukautiset eivät korreloi enää yhtä suoraviivaisesti hedelmällisyyden kanssa.

        Joka tapauksessa muutokset kuukautiskierrossa korreloivat iän ja/tai terveydentilan kanssa. Vaihdevuodet ovat normaali ikääntymismuutos. Kuukautiskierto voi kuitenkin häiriintyä myös mm. kilpirauhasongelmien vuoksi.


    • Anonyymi

      Kyllähän tuo estradiolin arvo on pieni, mutta se voi todellakin vaihdella runsaasti kierron aikana. Ohjearvot ovat seuraavat:
      -Follikulaarivaihe 0.08 - 0.92 nmol/l
      -Ovulaatiovaihe 0.14 - 2.38 nmol/l
      -Luteaalivaihe 0.08 - 1.15 nmol/l
      -Postmenopaussi alle 0.10 nmol/l

      • Anonyymi

        En tiedä sitten missä vaiheessa pitäisi mitata? Minä mittasin luteaalivaiheessa.


    • Anonyymi

      Gynekologit eivät mittauta fsh - tai estrogeenitasoja, koska ne eivät kerro yhtään mitään. Hormonipitoisuudet vaihtelevat kuukautiskierron mukaan ja ikääntyessä päivittäin. Ne eivät kerro vaihdevuosien alkamisesta vaan siitä kertoo kuukautisten epäsäännöllisyys/loppulinen ja OIREET. Luottakaapa nyt asiantuntijaan eli erikoislääkäriin eikä bloggareihin tai huuhaanettisivustoihin.

      • Anonyymi

        Tuo on totta. Paitsi että jos kuukautiset harvenevat, voidaan mitata fsh, ja jos se on korkea, voidaan olettaa vaihdevuosien alkaneen.


      • Anonyymi

        Kyllähän fsh ja estradioli arvoilla todetaan onko vv:t alkaneet. Minulle neuvolaterkka laittoi fsh tutkimukseen kun vaikeaa oiretta on. Mutta oli tosiaan normaali. Mutta oireet voi alkaa jo 5 v ennen vv:ia. Ja korvaushoidoilla voi saada niihinkin apua. Katsokaa Areenasta vv-dokkareita ja ohjelmia. Luontaistuotteitakin voisi tietysti kokeilla, niistä muutamia täällä on mainittukin. nim. epätoivoinen


    • Anonyymi

      Multa ei mitään arvoja ole mitattu, mutta vaihtarioireita mulla selkeästi oli: huono ja katkonainen yöuni, hikoilupuuskat sekä yöllä että päivällä, muutenkin kuumotusta. Sydämen tykyttelyä, päänsärkyä, nivelkipuja. Kuukautiskierto oli ollut jo pari vuotta epäsäännöllinen, sitten lyheni niin että tuntui, kuin olisi ollut kuukautiset jatkuvasti. Sen jälkeen väli yhtäkkiä piteni monella viikolla ja siinä vaiheessa alkoi noita oireitakin ilmaantua. Menin vyöhyketerapiaan ja se on kyllä auttanut. Lisäksi käytän Vogelin menoforcea. Hikoilut loppunut kokonaan, kuumotus vähentynyt. Nivelkivut kokonaan pois ja samoin päänsärky. Sydämen tykyttelyä on saunan ja kovan liikunnan jälkeen, mutta ei enää pahastikaan. Suosittelen ja ei mitään sivuvaikutuksia ole ainakaan mulle ollut. Viime kierto oli yli 50 vrk ja nyt näyttää tulevan vielä pidempi väli. Niin ja limakalvojen kuivuuskin on historiaa, se tuli mukaan ihan vähän ennen kuin menin vyöhykehoitoon.

      • Anonyymi

        Myös sellaista tapahtuu, että oireet tulevat ja menevät itsestään ohi, huolimatta luontaishoidoista.

        Aloittajalta kysyisin, onko otettu kilpirauhaskokeita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös sellaista tapahtuu, että oireet tulevat ja menevät itsestään ohi, huolimatta luontaishoidoista.

        Aloittajalta kysyisin, onko otettu kilpirauhaskokeita?

        Niinhän sitä tietysti sanotaan, kun apu tulee jostain luontaishoidosta. Samoin voi muuten olla sattumaa, että oireet loppuvat kun aloittaa hormonihoidon. Mulle on pääasia, että apu tuli ja nopeasti. Muutamassa päivässä loppui hikoilu noilla menoforceilla, että olipas sattuma. Ja kun eka purkki loppui ja olin ollut viikon ilman, niin hikoilut palasivat. Ja taas yhtä pian häipyivät kun aloitin käytön uudelleen. Monelta olen kuullut, että paljon paremman avun ovat saaneet tuosta salviasta kuin hormoneista, joista monelle on myös haitallisia vaikutuksia. Joillekin ne sopii paremmin ja joillekin huonommin. Aina on parempi, jos selviää ilman lääkkeitä. On myös niitä, jotka eivät voi syystä tai toisesta edes kokeilla hormoneja, kunpa tietäisivät kokeilla luontaistuotteita, voisivat saada avun. Kyllä näihin vaivoihin pitää apua saada, tulipa se mistä tahansa, eikä mitään pitäisi väheksyä.

        Miten se Husin johtajaylilääkäri sanoikaan siitä vauvojen koliikkitutkimuksesta, jossa vyöhyketerapialla saatiin hyviä tuloksia? Jotenkin, että vyöhyketerapia voitaisiin ottaa ko. vaivassa jopa mukaan käypä hoito-suosituksiin joskus tai ettei se ainakaan ihan mahdotonta ole. Uskon vakaasti, että jos vyöhyketerapiaa tutkittaisiin eri vaivoihin, saataisiin useinkin yhtä hyviä tuloksia. Ei ihmiset muuten kävisi näissä hoidoissa ja käyttäisi luontaistuotteita, ellei niistä olisi apua. Ne kun pitää ihan täysin itse maksaakin. Minusta on outoa, että jotkut tahot pitävät ihmisiä niin tyhminä, että käyttäisivät tehottomia hoitoja ja vielä maksaisivat niistä.Melkoista ihmisten aliarviointia. Tämä nyt vähän ohi, mutta tulipahan mieleen. Vyöhyketerapialla voi muuten hoitaa kilpirauhastakin, äitini pääsi eliniäksi määrätystä kilpirauhaslääkityksestä eroon jo 30 v sitten vyöhyketerapialla ja edelleen on hyvät arvot ja ikää 90 v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän sitä tietysti sanotaan, kun apu tulee jostain luontaishoidosta. Samoin voi muuten olla sattumaa, että oireet loppuvat kun aloittaa hormonihoidon. Mulle on pääasia, että apu tuli ja nopeasti. Muutamassa päivässä loppui hikoilu noilla menoforceilla, että olipas sattuma. Ja kun eka purkki loppui ja olin ollut viikon ilman, niin hikoilut palasivat. Ja taas yhtä pian häipyivät kun aloitin käytön uudelleen. Monelta olen kuullut, että paljon paremman avun ovat saaneet tuosta salviasta kuin hormoneista, joista monelle on myös haitallisia vaikutuksia. Joillekin ne sopii paremmin ja joillekin huonommin. Aina on parempi, jos selviää ilman lääkkeitä. On myös niitä, jotka eivät voi syystä tai toisesta edes kokeilla hormoneja, kunpa tietäisivät kokeilla luontaistuotteita, voisivat saada avun. Kyllä näihin vaivoihin pitää apua saada, tulipa se mistä tahansa, eikä mitään pitäisi väheksyä.

        Miten se Husin johtajaylilääkäri sanoikaan siitä vauvojen koliikkitutkimuksesta, jossa vyöhyketerapialla saatiin hyviä tuloksia? Jotenkin, että vyöhyketerapia voitaisiin ottaa ko. vaivassa jopa mukaan käypä hoito-suosituksiin joskus tai ettei se ainakaan ihan mahdotonta ole. Uskon vakaasti, että jos vyöhyketerapiaa tutkittaisiin eri vaivoihin, saataisiin useinkin yhtä hyviä tuloksia. Ei ihmiset muuten kävisi näissä hoidoissa ja käyttäisi luontaistuotteita, ellei niistä olisi apua. Ne kun pitää ihan täysin itse maksaakin. Minusta on outoa, että jotkut tahot pitävät ihmisiä niin tyhminä, että käyttäisivät tehottomia hoitoja ja vielä maksaisivat niistä.Melkoista ihmisten aliarviointia. Tämä nyt vähän ohi, mutta tulipahan mieleen. Vyöhyketerapialla voi muuten hoitaa kilpirauhastakin, äitini pääsi eliniäksi määrätystä kilpirauhaslääkityksestä eroon jo 30 v sitten vyöhyketerapialla ja edelleen on hyvät arvot ja ikää 90 v.

        No ei kyllä tasan tarkkaan pääse kilpirauhassairauksista eroon jollain jalkapohjanhieronnalla! Salli mun nauraa :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös sellaista tapahtuu, että oireet tulevat ja menevät itsestään ohi, huolimatta luontaishoidoista.

        Aloittajalta kysyisin, onko otettu kilpirauhaskokeita?

        Ne on normaalit, niinkuin sokeritkin. Nim epätoivoinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän sitä tietysti sanotaan, kun apu tulee jostain luontaishoidosta. Samoin voi muuten olla sattumaa, että oireet loppuvat kun aloittaa hormonihoidon. Mulle on pääasia, että apu tuli ja nopeasti. Muutamassa päivässä loppui hikoilu noilla menoforceilla, että olipas sattuma. Ja kun eka purkki loppui ja olin ollut viikon ilman, niin hikoilut palasivat. Ja taas yhtä pian häipyivät kun aloitin käytön uudelleen. Monelta olen kuullut, että paljon paremman avun ovat saaneet tuosta salviasta kuin hormoneista, joista monelle on myös haitallisia vaikutuksia. Joillekin ne sopii paremmin ja joillekin huonommin. Aina on parempi, jos selviää ilman lääkkeitä. On myös niitä, jotka eivät voi syystä tai toisesta edes kokeilla hormoneja, kunpa tietäisivät kokeilla luontaistuotteita, voisivat saada avun. Kyllä näihin vaivoihin pitää apua saada, tulipa se mistä tahansa, eikä mitään pitäisi väheksyä.

        Miten se Husin johtajaylilääkäri sanoikaan siitä vauvojen koliikkitutkimuksesta, jossa vyöhyketerapialla saatiin hyviä tuloksia? Jotenkin, että vyöhyketerapia voitaisiin ottaa ko. vaivassa jopa mukaan käypä hoito-suosituksiin joskus tai ettei se ainakaan ihan mahdotonta ole. Uskon vakaasti, että jos vyöhyketerapiaa tutkittaisiin eri vaivoihin, saataisiin useinkin yhtä hyviä tuloksia. Ei ihmiset muuten kävisi näissä hoidoissa ja käyttäisi luontaistuotteita, ellei niistä olisi apua. Ne kun pitää ihan täysin itse maksaakin. Minusta on outoa, että jotkut tahot pitävät ihmisiä niin tyhminä, että käyttäisivät tehottomia hoitoja ja vielä maksaisivat niistä.Melkoista ihmisten aliarviointia. Tämä nyt vähän ohi, mutta tulipahan mieleen. Vyöhyketerapialla voi muuten hoitaa kilpirauhastakin, äitini pääsi eliniäksi määrätystä kilpirauhaslääkityksestä eroon jo 30 v sitten vyöhyketerapialla ja edelleen on hyvät arvot ja ikää 90 v.

        Kilpirauhaslääkityksiä määrätään usein turhaan veriarvojen tilapäisheittelyiden takia. Myöhemmin lääkitys voidaan purkaa ja veriarvot todetaan normaaleiksi. Eli se siitä "ihmeparantumisesta".


    • Anonyymi

      Missähän vaiheessa kiertoa se fsh-koe kannattaa ottaa, jos sen nyt huvikseen haluaa mittauttaa?
      Kohta53v

    • Anonyymi

      Millaisia vaihdevuosioireita? Oletko aivan varma, että oireet edes ovat vaihdevuosioireita? Suosittelisin käymään yleislääkärillä. Gyne katsoo pahimmillaan vain gynekologisesta näkökulmasta, eikä huomioi muuta (psyyk./fyys.) terveyttä.

      Kaikenlaiset vaihdevuosien verikoemittaukset voivat olla kokolailla turhiakin. Arvot vaihtelevat, ja rajat, joilla eri naiset oireilevat vaihtelevat naisten välilä kuten samalla naisella eri ajankohtina. Vaihdevuodet ovat (eli kuukautiset loppuvat), kun munasolut ovat kuluneet loppuun (noin 50-vuotiaana, mutta yhtä hyvin 40- tai 60-vuotiaana). Vaihdevuosioireet voivat kuitenkin tulla jo paljon aiemmin. Hedelmällisyys lähteen laskuun hyvin aikaisin, ja 40-vuotiaalla hedelmällisyys on jo varsin olematon, samoin estrogeenit alentuneet. Silti kuukautisten loppumiseen voi olla vielä aikaa 10 vuotta.

      Itse sain kuumia aaltoja kuukautisten edellä todella nuorena (30 - 40-v). Nyt 45-vuotiaana kuukautiskierto on lyhentynyt 25 päivään. Hikoilen runsaasti viikon ennen kuukautisia ja nukun ehkä vähän huonommin, mutta tilanne korjautuu menkkojen alettua. Toista vuotta sitten todettiin matalat ferritiinit ja syön rautaa yhä (ferritiinini on yhä liian matala). Olen kokenut raudan syönnin hyödylliseksi, ainakaan en herää hapenpuutteeseen yöllä. Itse en kuitenkaan alkaisi ensimmäisenä käyttää hormoneita, vaan yritän pärjätä muuten. Syön järkevästi, liikun. Liikunta vaikuttaa todella paljon uneen ja mielialaan. Ilman ulkoilua ja liikuntaa olisin tosi huonossa kunnossa (selkävaiva diagnosoitu). Lääkäreidenkin pitäisi huomoioida potilaan liikkuminen. Millään kilpirauhas- tai estrogeenilääkityksellä ei voi kompensoida huonon kunnon provosoimaa ennenaikaista vanhenemista.

      Suurin osa naisista kuitenkin selviää vaihdevuosista. Onko tutkittu, millaisilla ominaisuuksilla selviää, millaisilla ei?

      Hyvä dokkari asiasta (ja siitä selviää myös asennepuolen vaikutus):

      https://areena.yle.fi/1-4604123

    • Anonyymi

      Älkää ikinä koskaan suostuko syömään SSRI-lääkkeitä, jos haluatte nauttia elämästä !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1721
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1323
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe