Hei
Missä lämpötilassa kone on vielä ok jos glykoolit ovat laittamatta koneeseen.
Kestääkö uudehko kone vielä -3 asteen pakkasen maalla ilman glygooleita ?
Sisämoottori ja pakkanen
64
2671
Vastaukset
- Anonyymi
Eihän se kestä yhtää pakkasta, jos jäätyy. Jäätyykö riippuu sitten veneestä, koneesta, mahdollisesta pressusta, pakkasen määrästä, kestosta, pilvipeitteestä jne.
- Anonyymi
Kestää kyllä parin asteen pakkasen ,se ei kyllä vielä tuhoja tee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kestää kyllä parin asteen pakkasen ,se ei kyllä vielä tuhoja tee.
Niin tyypillisesti ei jäädy kovinkaan nopeasti, jos pakkasta on vain pari astetta. Voi siis olla jäätymättä muutaman päivän tai sitten ei.
- Anonyymi
Koneen iällä ei ole väliä. Oli se uusi tai vanha, niin samalla tapaa se vesi jäätyy kun lämpötila putoaa nollaan (tai sen alle). Ihan normaalia peruskoulun fysiikkaa. Eli -3 asteessa vesi muuttaa olomuotoaan jääksi ja laajenee => mahdollisesti rikkoo jotain.
- Anonyymi
Lämmönvaihdin hajoaa kyllä jo -2 asteessa.
- Anonyymi
Kiitos tästä tiedosta, Einstein. Nyt ei vaan kysytty sitä että missä asteessa vesi jäätyy vaan että missä asteessa veneen moottori jäätyy. Ne ovat kaksi eri asiaa.
Vene voi hyvinkin kestää jopa -10 pakkasta öisin. Nesteiden lämpötila voi pysyä plussan puolella säteilysuojan (esim. pressu) ja päivisin veneeseen varastoituneen lämpöenergian avulla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos tästä tiedosta, Einstein. Nyt ei vaan kysytty sitä että missä asteessa vesi jäätyy vaan että missä asteessa veneen moottori jäätyy. Ne ovat kaksi eri asiaa.
Vene voi hyvinkin kestää jopa -10 pakkasta öisin. Nesteiden lämpötila voi pysyä plussan puolella säteilysuojan (esim. pressu) ja päivisin veneeseen varastoituneen lämpöenergian avulla."Nyt ei vaan kysytty sitä että missä asteessa vesi jäätyy vaan että missä asteessa veneen moottori jäätyy. Ne ovat kaksi eri asiaa."
Ei ole. Kyllä se on sama asia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Nyt ei vaan kysytty sitä että missä asteessa vesi jäätyy vaan että missä asteessa veneen moottori jäätyy. Ne ovat kaksi eri asiaa."
Ei ole. Kyllä se on sama asia.No ei se kuitenkaan heti jäädy vaikka veneen ulkopuolella olisikin pakkasta. Jos veneen ulkopuolella on hetkellisesti pakkasta niin ei se tarkoita automaattisesti sitä, että moottori ja sen siällä olevat nesteet olisivat pakkasen puolella. Ison moottorin lämpötila ei yön aikana jäähdy samalle tasolle veneen ulkolämpötilan kanssa.
Aloittajalle, en olisi hirveästi huolissani hetkellisen muutaman pakkasasteen vuoksi, mutta ei näiden asioiden kanssa kannata jo oman mielenrauhan vuoksi viivytellä. Pieni lämmitin/pakkasvahti veneessä tai jopa vain vanhanaikanen hehkulamppu moottoritilassa auttaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei se kuitenkaan heti jäädy vaikka veneen ulkopuolella olisikin pakkasta. Jos veneen ulkopuolella on hetkellisesti pakkasta niin ei se tarkoita automaattisesti sitä, että moottori ja sen siällä olevat nesteet olisivat pakkasen puolella. Ison moottorin lämpötila ei yön aikana jäähdy samalle tasolle veneen ulkolämpötilan kanssa.
Aloittajalle, en olisi hirveästi huolissani hetkellisen muutaman pakkasasteen vuoksi, mutta ei näiden asioiden kanssa kannata jo oman mielenrauhan vuoksi viivytellä. Pieni lämmitin/pakkasvahti veneessä tai jopa vain vanhanaikanen hehkulamppu moottoritilassa auttaa." on hetkellisesti pakkasta niin ei se tarkoita automaattisesti sitä, että moottori ja sen siällä olevat nesteet olisivat pakkasen puolella"
Mutta ei se tarkoita automaattisesti sitäkään, ettei pakkanen pääsisi sinne koneen sisään.
Toki asiaa voi empiirisesti kokeilla. Mutta helposti tulee kalliiksi. Miksi ottaa riski ja luottaa, ettei se kuitenkaan jäädy. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" on hetkellisesti pakkasta niin ei se tarkoita automaattisesti sitä, että moottori ja sen siällä olevat nesteet olisivat pakkasen puolella"
Mutta ei se tarkoita automaattisesti sitäkään, ettei pakkanen pääsisi sinne koneen sisään.
Toki asiaa voi empiirisesti kokeilla. Mutta helposti tulee kalliiksi. Miksi ottaa riski ja luottaa, ettei se kuitenkaan jäädy.10 asteen pakkasessa, ei vielä jäätynyt.
- Anonyymi
Kaiketi nyt uudehkossa koneessa on glykolit jäähdytyskierrossa eli sinne ei tarvitse enää lisätä.
Sinne merivesipuolelle pitää imaista 1:1 glykoliseosta moottorin käydessä. Letku irtii jäähdytysveden sisääntulosta ja yhdistetyn apuletkun kautta imupää 10 L vesi-glykolipönttöön, jossa on seos valmiina.
Kone käyntiin ja seuraat kun merivesi pumppu imee seosta kanisterista lämppärin kautta pakoputkeen. Kun 9,5 L on imetty sisään, niin kone seis. Letku takaisin suljetuun sisääntuloventiiliin ja klemmarit kiinni.
Jos koneessa on raakamerivesisuodatin voi olla hyvä hieman avata sitä sisääntuloventtiiliä, jotta sinnekkin menee glykolihuuhtelu. Voit täyttää letkun merivesisuodattimesta käsin uudestaan.
Kaikki muut paitsi Greta T. ja hänen kaverit tekevät tämän satamassa juuri ennen nostoa, jotta glykolin sotkujen ja pakokaasun kanssa ei maalla enää tarvitse pulata.
Hommaan menee 5 minuuttia, kun sen on kerran tehnyt ennen.- Anonyymi
Ei ole pelkän "Gretan" hommia miettiä ympäristöä edes sen verran että ei glykoleita päästä vesistöön
- Anonyymi
kpäistä hommaa laittaa glygoleita mereen. Ei mitään järkeä. Homma hoituu ihan yhtä helposti kun vene on nostettu.
Letku jota kautta jäähdytysvesi tulee raakavesisuodattimelle tyhjenee joka tapauksessa. Ei siellä millään pysy vesi, kun vene on ylhäällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kpäistä hommaa laittaa glygoleita mereen. Ei mitään järkeä. Homma hoituu ihan yhtä helposti kun vene on nostettu.
Letku jota kautta jäähdytysvesi tulee raakavesisuodattimelle tyhjenee joka tapauksessa. Ei siellä millään pysy vesi, kun vene on ylhäällä.Täällä kusipää
Ei se hoidu yhtä helposti, jos vene on hallissa ja naapurin paatti on metin päässä. 3-4-pyttyinen tuuppaa jo sen verran 2-faasivirtausta, että ei se potassa pysy. Tarvitaa siis järjestelyjä sinne ylös, josta em. virtaus tulee ulos. Missä se helppo juttu on? Onko se syystoimien kohokohta, jos joku menee tikkaille pitämään mäskiämpäriä ja saa roiskeet päälle tai jos saa se ämpärin viriteltyä sinne ns. self-standing versioksi.
ja hei teille Gretoille tiedoksi ote käyttämäni glykolin käyttöturvatiedotteesta:
KOHTA 12: TIEDOT VAARALLISUUDESTA YMPÄRISTÖLLE
Ekotoksisuus:
Ei ole todettu olevan ympäristölle haitallinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä kusipää
Ei se hoidu yhtä helposti, jos vene on hallissa ja naapurin paatti on metin päässä. 3-4-pyttyinen tuuppaa jo sen verran 2-faasivirtausta, että ei se potassa pysy. Tarvitaa siis järjestelyjä sinne ylös, josta em. virtaus tulee ulos. Missä se helppo juttu on? Onko se syystoimien kohokohta, jos joku menee tikkaille pitämään mäskiämpäriä ja saa roiskeet päälle tai jos saa se ämpärin viriteltyä sinne ns. self-standing versioksi.
ja hei teille Gretoille tiedoksi ote käyttämäni glykolin käyttöturvatiedotteesta:
KOHTA 12: TIEDOT VAARALLISUUDESTA YMPÄRISTÖLLE
Ekotoksisuus:
Ei ole todettu olevan ympäristölle haitallinen.Mäkin luulin ennen, että vihreä glykoli on kaloille myrkkyä. Mutta nykyään sanotaan: "Tutkimusten perusteella etyleeniglykoli on vain hyvin lievästi myrkyllistä vesieliöille."
- Anonyymi
Pieneen lauhduttimeeni mahtuu niin vähän vettä että pari litraa glykolia pariin litraan vettä on riittänyt sen täyttämiseen kunnon makeavesihuuhtelun jälkeen jossa ajan kraanavettä koneen läpi moottori käyden niin kauan että termostaatti on myös varmasti auki sopivan kauan. Muuta merivesisuodatinta ei ole koskaan ollut kuin sihvilä ulkona veden alla imuaukossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pieneen lauhduttimeeni mahtuu niin vähän vettä että pari litraa glykolia pariin litraan vettä on riittänyt sen täyttämiseen kunnon makeavesihuuhtelun jälkeen jossa ajan kraanavettä koneen läpi moottori käyden niin kauan että termostaatti on myös varmasti auki sopivan kauan. Muuta merivesisuodatinta ei ole koskaan ollut kuin sihvilä ulkona veden alla imuaukossa.
Siis onko sinulla termostaatti merivesipuolella?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis onko sinulla termostaatti merivesipuolella?
Hyvä kun huomautit, joo ei ole, sekosin ajatuksissani, vaihdoin makeavesipuolen glykolit samalla kun huuhtelin merivesilauhduttimen ja sitten ajoin sinnekin glykolit, eli termostaatti on tietysti makeavesipuolella.
Merivesipuolen lauhduttimen vesitilavuus letkuineen on kuitenkin pieni pienessä moottorissa joten turha sinne on litratolkulla glykolia ajaa, litrakin glykolia litraan vettä riittäisi omaani ainakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä kusipää
Ei se hoidu yhtä helposti, jos vene on hallissa ja naapurin paatti on metin päässä. 3-4-pyttyinen tuuppaa jo sen verran 2-faasivirtausta, että ei se potassa pysy. Tarvitaa siis järjestelyjä sinne ylös, josta em. virtaus tulee ulos. Missä se helppo juttu on? Onko se syystoimien kohokohta, jos joku menee tikkaille pitämään mäskiämpäriä ja saa roiskeet päälle tai jos saa se ämpärin viriteltyä sinne ns. self-standing versioksi.
ja hei teille Gretoille tiedoksi ote käyttämäni glykolin käyttöturvatiedotteesta:
KOHTA 12: TIEDOT VAARALLISUUDESTA YMPÄRISTÖLLE
Ekotoksisuus:
Ei ole todettu olevan ympäristölle haitallinen.Vain peurettava nalle irvailee ympäristötietoisille.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006293486.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kpäistä hommaa laittaa glygoleita mereen. Ei mitään järkeä. Homma hoituu ihan yhtä helposti kun vene on nostettu.
Letku jota kautta jäähdytysvesi tulee raakavesisuodattimelle tyhjenee joka tapauksessa. Ei siellä millään pysy vesi, kun vene on ylhäällä."Letku jota kautta jäähdytysvesi tulee raakavesisuodattimelle tyhjenee joka tapauksessa. Ei siellä millään pysy vesi, kun vene on ylhäällä."
Ei se kyllä kokonaan tyhjene. siellä on ainakin minun veneessäni letku hanhenkaulalla eli osa jää kaulan mutkan taakse. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Letku jota kautta jäähdytysvesi tulee raakavesisuodattimelle tyhjenee joka tapauksessa. Ei siellä millään pysy vesi, kun vene on ylhäällä."
Ei se kyllä kokonaan tyhjene. siellä on ainakin minun veneessäni letku hanhenkaulalla eli osa jää kaulan mutkan taakse.Tämä on omituista vänkäämistä. Monet tuntuvat pohtivan letkujen tilaa tai niihin liittyviä tilanteita.
Jäätymisvahingot eivät tapahdu letkuissa. Vahingot tulevat niissä pienissä kopperoista, joista meillä ei aina ole edes tietoa.
Juuri niihin täytyy se glykoli saada menemään. Sen takia täytyy lukea käsikirjasta kuinka se työ tehdään kunnolla.
Yleensä tuo tehtävä suoritetaan maalla kun vene on talvehtimiskentällä tai muussa vastaavassa paikassa.
Bootmann
- Anonyymi
Kerran, kun aikataulut eivät menneet ihan putkeen, jäi moottorin syyshuolto myöhäiseen. Pari vuorokautta oli ollut selvästi pakkasen puolella jo päivisinkin ja yöllä jopa -10. Pelko oli persuuksissa, kun vihdoin pääsin huoltoa tekemään. Ensimmäisenä avasin merivesipumpun, koska uskoin ainakin sen olevan jäätynyt ja ajattelin ajaa konetta lämpimäksi. Yllätyksekseni sieltäkin lirahti pelkkää vettä.
Vasta sitten tuli ongelma, kun käynnistin koneen. Se kävi vain kymmenkunta sekuntia ja tuntui tukehtuvan. Toisen käynnistysyrityksen jälkeen aloin etsimään syytä. Pohjaa vasten oleva vedenerotin oli jäätynyt tukkoon. Veneen sisään pakkanen tulee näköjään hitaasti ja moottorikoppaan vielä hitaammin. - Anonyymi
Riippuu myös tuulen suunnasta, jos vene on rannassa. Etelätuulella meri lämmittää ja rannassa on lämpimämpää kuin sisämaassa. Valitettavasti nyt taitaa olla pohjoistuuli.
Ei se ylösnostettuna paljon kestä. Käy laittamassa glykolit.
- Anonyymi
-1 -2 kestää ,mutta ei pitkää aikaa ja -5 alkaa olemaan jo että vahingoittaa jo konetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
-1 -2 kestää ,mutta ei pitkää aikaa ja -5 alkaa olemaan jo että vahingoittaa jo konetta.
Kuten ylempää voi lukea, osoittaa kokemus muuta, selvästi parempaa pakkasenkestoa. Tapaus kun on omakohtaisesti todennettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
-1 -2 kestää ,mutta ei pitkää aikaa ja -5 alkaa olemaan jo että vahingoittaa jo konetta.
Kohtalaisen pöljä keskustelunaihe!Luulisi tuon nyt osaavan selvittää ilman ,että kyselee ympäri suomenniemeä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kohtalaisen pöljä keskustelunaihe!Luulisi tuon nyt osaavan selvittää ilman ,että kyselee ympäri suomenniemeä?
Miten asia selvitetään ilman muiden kokemuksia? Käydäänkö päivittäin veneellä katsomassa, joko jotain on hajonnut? Ainkin minä olin hyvin yllättynyt siitä, miten hitaaasti pakkanen hiipii moottorikopan sisään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten ylempää voi lukea, osoittaa kokemus muuta, selvästi parempaa pakkasenkestoa. Tapaus kun on omakohtaisesti todennettu.
On tietysti oma kokemus, mutta kyseessä on anekdootti eikä yleispätevä ohje. Veneitä, moottoreita ja talvisäilytyspaikkoja on paljon erilaisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On tietysti oma kokemus, mutta kyseessä on anekdootti eikä yleispätevä ohje. Veneitä, moottoreita ja talvisäilytyspaikkoja on paljon erilaisia.
Veneen ominaisuudet vaikuttavat kovin vähän tilanteeseen, jos ei avoveneitä lasketa mukaan. Sekin otetaan vakiona, että moottori on veneessä moottorikopan ympäröimä. Edellytyksenä ei ole mikään erityisen lämpöeristetty vene. Telakkapaikka vaikuttaa vielä vähemmän. Sillä kyllä on merkitystä, onko veneen päällä pressu säteilyesteenä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Veneen ominaisuudet vaikuttavat kovin vähän tilanteeseen, jos ei avoveneitä lasketa mukaan. Sekin otetaan vakiona, että moottori on veneessä moottorikopan ympäröimä. Edellytyksenä ei ole mikään erityisen lämpöeristetty vene. Telakkapaikka vaikuttaa vielä vähemmän. Sillä kyllä on merkitystä, onko veneen päällä pressu säteilyesteenä.
Muistaakseni seppomartin moottori jäätyi rikki veneen ollessa vielä vedessä. Nyt meillä on kaksi anekdoottia. Kumpi niistä on yleispätevä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistaakseni seppomartin moottori jäätyi rikki veneen ollessa vielä vedessä. Nyt meillä on kaksi anekdoottia. Kumpi niistä on yleispätevä?
Jäi kovin epäilyttämään vetoaminen muistinvaraiseen. Löytyihän haulla lopulta seppomartin kertomus, että alennusvaihteen vesivaippa halkesi. Kertomukseen ei kuitenkaan liittynyt mitään lisätietoa oloista, joissa halkeaminen tapahtuin tai huoltotoimista ennen sitä. Etsiessä tuli kyllä vastaan tällainenkin tarina: "Tänään satamatalkoissa olin poistamassa 5 cm vahvuisia jäälohkareita kumiveneen pohjalta. Mutta pohjalevyjen alta vesi poistui vetenä, kun tulpat aukaisi."
- Anonyymi
Jos on uudehko kone, niin varmasikin makeavesijäähdytteinen. Silloin itse moottori ei vaurioidu pakkasesta, koska moottorissa kiertää jäähdytysneste. Myöskään lämmönvaihdin tuskin vaurioituu, koska se on niin korkealla että merivesi on valunut sieltä pois. Merivettä jää lähinnä merivesipumppuun, osaan letkuista ja pakoputken vesilukkoon. Näistä tuskin mikään hajoaa veden jäätyessä, mutta toki varmuuden vuoksi hyvä laittaa glykolit. Vanha ja jäykistynyt letku voisi hyvinkin haljeta, mutta uudehkossa koneessa varmaan on vielä letkuissakin joustoa jäljellä.
Merivesijäähdytteisessä sen sijaan olisi ainakin teoriassa mahdollista että lohkoon jäänyt vesi jäätyessään halkaisisi lohkon. Onko jollekin joskus käynyt näin, vai onko vain teoriaa? Letkujen reitityksestä riippuen taitaa kuitenkin suurin osa vedestä valua ulos lohkosta kun pumppu ei pyöri.
Ja on kai noissa yleensä pakkastulpat lohkon kyljessä?- Anonyymi
"Myöskään lämmönvaihdin tuskin vaurioituu, koska se on niin korkealla että merivesi on valunut sieltä pois."
Viime keväänä avasin lämmönvaihtimeni pillien putsausta varten. Kurkkaamalla sinne vaihtimen sisään en ole kanssasi samaa mieltä. Ei se kaikki vesi sieltä pois pääse. Lisäksi ainakin omassa moottorissani merivesi jäähdyttää myös moottoiriöljyn sekä vaihteistoöljyn. Niihin vaihtimiiinkin jää kyllä merivettä. Tämä eitietenkän ole ongelma pienissä moottoreissa, kun niissä ei ole näitä vaihtimia. - Anonyymi
Oletko koskaan päässyt tutustumaan jään tekemiin vaurioihin? Ne letkut eivät halkea - oli ikä mikä tahansa.
Vauriot tulevat niihin liittimiin ja teräsmuffeihin, joita siellä alhaalla on useita. Tukin se lämmänvaihtajakaan aivan tyhjäksi valuu, joten sielläkin voi joku paikka revetä.
Niihin merivesikoneen pakkasproppuihin ei kyllä kannata liikaa luottaa, sillä siellä on sitä vettä melko paljon.
Sinne voi jäädä joku vesitasku senkin jälkeen kun proput ovat lauenneet ja se on sitten siinä.
Ei se ole mitään teoriaa, että koneita on haljennut jäätymisen takia.
Veneen omistajalla ei saa olla niin kiire, etteikö jollakin tavalla varmista että siellä on glykolit sisässä. Siitä tulee hyvä tuntipalkka loppupeleissä D
Reiska2K - Anonyymi
Lämmönvaihtimeni alaosasta nousee meriveden poistoletku ylös aika korkealle jossa on laponeston ilmaventtiili josta taas menee jatkoletku alaspäin pakosarjalle. Lämmönvaihtimeen ja tuohon siitä ylöspäin nousevaan latkuun jää aina vettä eikä se pääse valumaan sieltä ulos. Irrotin juuri eilen tuon vettä täynnä olleen letkun laponestoventtiilin alapulelta ja valutin veden lämmönvaihtimesta ulos mutta siltikin lämmönvaihtimen pohjalle jää vielä vettä sen letkun ulostulon alapuolelle.
Anonyymi kirjoitti:
Lämmönvaihtimeni alaosasta nousee meriveden poistoletku ylös aika korkealle jossa on laponeston ilmaventtiili josta taas menee jatkoletku alaspäin pakosarjalle. Lämmönvaihtimeen ja tuohon siitä ylöspäin nousevaan latkuun jää aina vettä eikä se pääse valumaan sieltä ulos. Irrotin juuri eilen tuon vettä täynnä olleen letkun laponestoventtiilin alapulelta ja valutin veden lämmönvaihtimesta ulos mutta siltikin lämmönvaihtimen pohjalle jää vielä vettä sen letkun ulostulon alapuolelle.
Kesällä avasin yhdestä moottorista lämmönvaihtimen, ja kyllä siellä oli vettä. Ja siellä on ohuita putkia, jotka mennevät helposti halki.
- Anonyymi
Bossu kirjoitti:
Kesällä avasin yhdestä moottorista lämmönvaihtimen, ja kyllä siellä oli vettä. Ja siellä on ohuita putkia, jotka mennevät helposti halki.
Oma lämmönvaihtimeni on pystyssä seisovan sylinterin mallinen ja se on jaettu pystysuunnassa kahteen osastoon. Merivesi kulkee alhaalta ylös ja toista puolta alas ja ulos. Moottorin glykolivesi kulkee näissä osastoissa sijaitsevissa pystysuuntaisissa pillistöissä. Merivesitiloihin jää mottorin pysähdyttyä aina vettä, se poistopuoli jää täyteen vettä.
- Anonyymi
Sisäperämoottorissa vesi jäätyy varmasti ja rikkoo lohkon ja kannet. Ei auttaneet " pakkastulpat"
- Anonyymi
PROPYLEENIGLYKOLI (se kusenvärinen) on MYRKYTÖNTÄ.
Se suojaa pakkaselta ja syöpymiseltä yhtä hyvin kuin vihreä, joka ainakin ihmiselle, koiralle, lehmälle ja lampaalle on ihan tappavaa nieltynä - vesieliöistä en sitten tiedä, vaikka ympäristöinsinööri olenkin - enkä nyt juuri jaksa sitä tietoa kaivaa.
Propyleeniglykolia käytetään myrkyttömyytensä takia myös esimerkiksi aurinkokeräimien nestepiireissä, vuodon sattuessa vesivaraajaan vuotava aine ei tee juomavedestä myrkyllistä.
Ei se varmaankaan ole huono idea käyttää myrkytöntä ainetta talvisäilöön pistäessä - helpointahan pakkasnesteiden vetäminen koneeseen on ennen vesiltänostoa.
Wikipediastakin löytyi:
"Eläinlääketieteellisessä käytössä propyleeniglykoli lisää ja ylläpitää lehmien ruokahalua ja maidontuotantoa, sekä vähentää niiden altistumista asetonitaudille eli ketoasidoosille.
Savukoneissa käytettävä savuneste sisältää propyleeniglykolia ja tislattua vettä. Joissain savunesteissä ilmoitetaan käytettäväksi glyserolia propyleeniglykolin sijasta. Tislatun veden suhteella em. aineisiin saadaan vaikutettua savun sakeuteen.
Propyleeniglykolia käytetään väliaineena sellaisissa lääkevalmisteissa, joiden vaikuttava aine ei liukene hyvin veteen. Propyleeniglykolia sisältävät injektoitavat lääkevalmisteet ovat aiheuttaneet joitain ongelmia, varsinkin suurina annoksina.[3] Annoksesta riippuen 12–42 %:ia injektoidusta propyleeniglykolista erittyy pois virtsan mukana ja loput glukuroniidisidoksena. Propyleeniglykoliannoksen kasvaessa munuaisten kyky käsitellä sitä hidastuu, mikä saattaa johtua propyleeniglykolin alkoholeille ominaisesta lievästä anesteettisesta ja keskushermoa lamaavasta vaikutuksesta."
Motonetistä Nesteen tekemää https://www.motonet.fi/fi/tuote/609842/Neste-Pro-Coolant-Bio-pakkasneste-4L
Biltemasta toista propyleeniglykolia https://www.biltema.fi/autonhoito/lisaaineet/jaahdytysnesteet/glykoli-2000040331- Anonyymi
Sitten, kun vielä muistaa, ettei kannata sekoittaa Propyleeniglykolia ja Etyleeniglykolia samaan koneeseen. Tuloksena on nimittäin polymeroitumisreaktio, jonka seuraksena koneen vesitila on täynnä "sammakon kutua" muistuttavaa mönjää, joka tukkii tehokkaasti nestekiertoa.
Naapuriveneilijällä oli kaun sitten Mercruiser 3 L sisäperämoottori, siis tämä GM 3L lohko. Kahtena vuotena peräkkäin siihen jäi merivedet sisään. Yhden jäätymisen kone kesti mutta ei toista. Otimme kannen pois ja mitä sieltä löytyi. Niin vielä sillä ajettiin Hangosta Huotskariin kun siitä rupesi nousemaan savu. Kansi pois ja todettiin yhden sylinterin haljenneen ylhäältä alas ja kone oli sökö.
- Anonyymi
Se moottoria jäätyessä suojaava pakkasproppu toimiikin korkeintaan sen yhden kerran. Puupääproppua ei ole.
- Anonyymi
Sekin on hyvä muistaa, että jää on laajimmillaan juuri jäätymisen jälkeen ja alkaa hienokseltaan supistua pakkasen kiristyessä.
- Anonyymi
Tuo tuskin pelastaa pahan päivän tullessa. Pahin tilanne on kuitenkin sitten kun lämpötila alkaa uudelleen nousta.
Kun lämpötila nousee alkaa jää laajenemaan, mikä on todella merkittävä tilavuuden muutos ja se kyllä murtaa paikat halki.
Uutisistakin saa lukea kun pakkaskauden jälkeen alkaa putkiliikkeissä sesonkiaika. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo tuskin pelastaa pahan päivän tullessa. Pahin tilanne on kuitenkin sitten kun lämpötila alkaa uudelleen nousta.
Kun lämpötila nousee alkaa jää laajenemaan, mikä on todella merkittävä tilavuuden muutos ja se kyllä murtaa paikat halki.
Uutisistakin saa lukea kun pakkaskauden jälkeen alkaa putkiliikkeissä sesonkiaika."Tuo tuskin pelastaa pahan päivän tullessa" Hauska kommentti :)
Lämpötilan noustessa esim. -20stä nollaan ja jään laajetessa jää oikeastaan täyttää vain tilan jonka se on jo kertaalleen tehnyt. mutta jos halkeaminen tapahtuu lämpötilan noustessa on jään ja materiaalin väliin täytynyt päästä lisää vettä siinä vaiheessa kun jää on ollut supistuneena. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tuo tuskin pelastaa pahan päivän tullessa" Hauska kommentti :)
Lämpötilan noustessa esim. -20stä nollaan ja jään laajetessa jää oikeastaan täyttää vain tilan jonka se on jo kertaalleen tehnyt. mutta jos halkeaminen tapahtuu lämpötilan noustessa on jään ja materiaalin väliin täytynyt päästä lisää vettä siinä vaiheessa kun jää on ollut supistuneena.Eli jos mitään ei hajoa ensipakkasen puraisulla, ei mitään hajoa sen jälkeenkään, ei pakkasen kiristyessä eikä sen jälkeen lauhtuessakaan? Sitäkö tässä yritetään sanoa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli jos mitään ei hajoa ensipakkasen puraisulla, ei mitään hajoa sen jälkeenkään, ei pakkasen kiristyessä eikä sen jälkeen lauhtuessakaan? Sitäkö tässä yritetään sanoa?
"Eli jos mitään ei hajoa ensipakkasen puraisulla, ei mitään hajoa sen jälkeenkään, ei pakkasen kiristyessä eikä sen jälkeen lauhtuessakaan? Sitäkö tässä yritetään sanoa?"
Oikeastaan juuri noin jos vettä ei siis pääse lisää putkeen/laitteeseen jään ollessa -20 asteessa kutistuneena. Mutta usein tilanne on sellainen, että pakkasen kiristyessä ja jään supistuessa vettä pääsee syntyneeseen pieneen tilaan lissää, josta seuraa että ilman lauhtuessa ja jään laajetessa tapahtuu vahinkoja.
Tapaukset sitte tietysti yksilöllisiä ja on muitakin muuttujia, mutta siis yksinkertaistettuna juttu etenee ylläkuvatulla tavalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tuo tuskin pelastaa pahan päivän tullessa" Hauska kommentti :)
Lämpötilan noustessa esim. -20stä nollaan ja jään laajetessa jää oikeastaan täyttää vain tilan jonka se on jo kertaalleen tehnyt. mutta jos halkeaminen tapahtuu lämpötilan noustessa on jään ja materiaalin väliin täytynyt päästä lisää vettä siinä vaiheessa kun jää on ollut supistuneena.Oli kommentti hauska tai ei, on tulos yleensä aina murheellinen.
Oletko sama postaaja, joka tuossa edellä kertoi jään supistuva pakkasen kiristyessä?
Näinhän se fysiikan lakien mukaan on, mutta kun se ei tässä käytännön syystyössä veneilijää auta.
Yksi keino tietysti olisi käydä poraamassa se jää pois sielä putkesta tai moottoriblokista ennenkuin se alkaa lämpötilan myötä laajenemaan.
Toinen keino voisi olla päästämättä enää koskaan lisää vettä tai ylipäätään mitää nestettä ko. järjestelmään.
Näin pilssiin ei valuisi sulamisen jälkeen kuin maksimissaan vain moottorin sisältämä vesimäärä.
Kolmas hyvä keino on viedä vene hyvissä ajoin ennen pakkasia lämpimään halliin ja toivoa, että se pysyy plussan puolella ensi kevääseen.
Minä itse olen tyytynyt ajamaan glykolit koneeseen ennen pakkasia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Eli jos mitään ei hajoa ensipakkasen puraisulla, ei mitään hajoa sen jälkeenkään, ei pakkasen kiristyessä eikä sen jälkeen lauhtuessakaan? Sitäkö tässä yritetään sanoa?"
Oikeastaan juuri noin jos vettä ei siis pääse lisää putkeen/laitteeseen jään ollessa -20 asteessa kutistuneena. Mutta usein tilanne on sellainen, että pakkasen kiristyessä ja jään supistuessa vettä pääsee syntyneeseen pieneen tilaan lissää, josta seuraa että ilman lauhtuessa ja jään laajetessa tapahtuu vahinkoja.
Tapaukset sitte tietysti yksilöllisiä ja on muitakin muuttujia, mutta siis yksinkertaistettuna juttu etenee ylläkuvatulla tavalla.Toivottavasti kukaan ei lähde sinun ohjeidesi mukaan koneen huoltoja tekemään.
Vaikka kehitys on kehittynyt ja tietoyhteiskunta on ottamassa meidät kaikki syleilyynsä, niin veden tekemiä tuhoja pakkasessa se ei pysty estämään.
Tässä asiassa ei ole tapahtunut mitään uutta ainakaan viimeisen sadan vuoden aikana.
Huolimattomien koneet ovat aina pahimmillaan menneet pilalle jäätymisen takia.
Tuollainen veivaaminen jäätymisen etenemisen tiimoilta on aivan turhaa saivartelua.
Ennen pakkasia laitetaan glykolit sisään ja odotellaan ensi kesää - yksinkertaista ja selvää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli kommentti hauska tai ei, on tulos yleensä aina murheellinen.
Oletko sama postaaja, joka tuossa edellä kertoi jään supistuva pakkasen kiristyessä?
Näinhän se fysiikan lakien mukaan on, mutta kun se ei tässä käytännön syystyössä veneilijää auta.
Yksi keino tietysti olisi käydä poraamassa se jää pois sielä putkesta tai moottoriblokista ennenkuin se alkaa lämpötilan myötä laajenemaan.
Toinen keino voisi olla päästämättä enää koskaan lisää vettä tai ylipäätään mitää nestettä ko. järjestelmään.
Näin pilssiin ei valuisi sulamisen jälkeen kuin maksimissaan vain moottorin sisältämä vesimäärä.
Kolmas hyvä keino on viedä vene hyvissä ajoin ennen pakkasia lämpimään halliin ja toivoa, että se pysyy plussan puolella ensi kevääseen.
Minä itse olen tyytynyt ajamaan glykolit koneeseen ennen pakkasia.No joo tuota taisi tässä kirjoitellessa mennä oftopikiksi, mutta jos sen verran selkeytän, että alunperin halusin huomauttaa jään laajenemisesta ihan sen vuoksi ettei joku ole siinä luulossa, että jokin laite tai putki voi kestää pikkupakkas jäätymisen, mutta ei millään 20 miinus astetta.
Ja kyllä vaan minäkin teen sen yksinkertaisen homman että imasen glykolin raakavesiouolelle heti kun vene on maalle nostettu :) eipä tsrtte sitte kauhistella isoja eikä pieniä pakkasia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tuo tuskin pelastaa pahan päivän tullessa" Hauska kommentti :)
Lämpötilan noustessa esim. -20stä nollaan ja jään laajetessa jää oikeastaan täyttää vain tilan jonka se on jo kertaalleen tehnyt. mutta jos halkeaminen tapahtuu lämpötilan noustessa on jään ja materiaalin väliin täytynyt päästä lisää vettä siinä vaiheessa kun jää on ollut supistuneena.Moottorin sisällä vesi voi joissain kohtaa olla sulana ja toisessa jäätyneenä. Sula vesi voi siis liikkua välillä jäätyneen moottorin sisällä uuteen paikkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottorin sisällä vesi voi joissain kohtaa olla sulana ja toisessa jäätyneenä. Sula vesi voi siis liikkua välillä jäätyneen moottorin sisällä uuteen paikkaan.
Oliko tuo kysymys vai toteamus?
- Anonyymi
Hassu kysymys. Jos vene on jo nostettu, niin minkä ihmeen takia seisottaisit sitä ilman glykoleita? Niiden laittamiseenhan menee muutama minuutti. Jos taas paatti on vielä vedessä, niin ei näillä pikkupakkasilla huolta ole - noin 8-asteinen meri syleilee moottoritilaa altapäin ja ulospäin tuppaa olemaan eristeitä äänenvaimennusta varten.
- Anonyymi
Makeavesjäähdytteisessä menee muutama minuutti. Raakavesijäähdytteisen kohdalla homma on jo monimutkaisempi. Vähintään pitää irroittaa termostaatti, tai mikä on vielä parempi, käyttää moottori niin lämpimäksi, että terostaatti aukeaa. Jos samassa yhteydessä vaihdetaan öljyt, pitää kuitenkin ajaa lämpimäksi. Siinä kuluu toista tuntia syyshuoltoon. Ja jos telakkapaikka sijaitsee kauempana kotoa, ollaan ihan toisten kymysten äärellä.
Tässä kertomassani tapauksessa veneenomistaja oli niin tumpelo että hän ei ymmärtänyt että moottori oli vielä täynnä merivettä. Hän luuli tyhjentäneensä sen. Tämä oli niitä ihan ensimmäisiä venevuosia jolloin ei yksinkertaisesti tajuttu mitä pitää tehdä. Meillekin sattui. Ekana talvehtimisvuonna (1989-1990) tyhjensin moottorin mutta en tiennyt että sinne pitää laittaa glykolia. Tämä ilmeisesti johti siihen että pari vuotta myöhemmin venemoottorimme kansi ruostui puhki . Moottori oli silloin 14 vuotta vanha. Tietämättömyys on huono asia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Makeavesjäähdytteisessä menee muutama minuutti. Raakavesijäähdytteisen kohdalla homma on jo monimutkaisempi. Vähintään pitää irroittaa termostaatti, tai mikä on vielä parempi, käyttää moottori niin lämpimäksi, että terostaatti aukeaa. Jos samassa yhteydessä vaihdetaan öljyt, pitää kuitenkin ajaa lämpimäksi. Siinä kuluu toista tuntia syyshuoltoon. Ja jos telakkapaikka sijaitsee kauempana kotoa, ollaan ihan toisten kymysten äärellä.
Se verran lisäisin tuohon kommenttiisi, että aina kannattaa raakavesikoneesta irrottaa termostaatti glykolin sisään ajon ajaksi.
Se termostaatti nimittäin alkaa melko pian menemään kiinni siinä touhujen aikana ja samalla estää glykolin leviämisen koneen sisälle.
Kuten tässä ketjussa on moneen otteeseen todettu. Oikein tehdylle säilöönpanotyölle ei ole halpoja vaihtoehtoja.
Jos aikoo venettä pitää ajokelpoisena, on vain pakko alistua sen vaatimuksille tai täytyy suosiolla luopua paatista ja siirtyä helpompiin harrastuksiin D. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se verran lisäisin tuohon kommenttiisi, että aina kannattaa raakavesikoneesta irrottaa termostaatti glykolin sisään ajon ajaksi.
Se termostaatti nimittäin alkaa melko pian menemään kiinni siinä touhujen aikana ja samalla estää glykolin leviämisen koneen sisälle.
Kuten tässä ketjussa on moneen otteeseen todettu. Oikein tehdylle säilöönpanotyölle ei ole halpoja vaihtoehtoja.
Jos aikoo venettä pitää ajokelpoisena, on vain pakko alistua sen vaatimuksille tai täytyy suosiolla luopua paatista ja siirtyä helpompiin harrastuksiin D.Kun antaa nesteen kiertää, ei ole ollenkaan vaikea ajaa moottoria niin lämpimäksi kuin ikinä haluaa. Eikä se rautamöhkäle kovin pian jäähdykään, kun sen on lämpimäksi saanut. Merivesitermostaatti puolestaan aukeaa jo 50 asteessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun antaa nesteen kiertää, ei ole ollenkaan vaikea ajaa moottoria niin lämpimäksi kuin ikinä haluaa. Eikä se rautamöhkäle kovin pian jäähdykään, kun sen on lämpimäksi saanut. Merivesitermostaatti puolestaan aukeaa jo 50 asteessa.
Kukin tekee moottorinsa kanssa kuten tahtoo.
Volvo Penta merivesikoneen käsikirjassa kehotetaan ottamaan termostaatti pois glykolin sisään ajon ajaksi.
Ainakin minulle tuo ohje meni perille kun minulla sellainen moottori aikoinaan oli.
Toivottavasti tämä veivaaminen ei aiheuta jollekin noviisille ongelmia, vaan selvittävät itse oikeat menettelytavat moottorinsa kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukin tekee moottorinsa kanssa kuten tahtoo.
Volvo Penta merivesikoneen käsikirjassa kehotetaan ottamaan termostaatti pois glykolin sisään ajon ajaksi.
Ainakin minulle tuo ohje meni perille kun minulla sellainen moottori aikoinaan oli.
Toivottavasti tämä veivaaminen ei aiheuta jollekin noviisille ongelmia, vaan selvittävät itse oikeat menettelytavat moottorinsa kanssa.Konetta kannattaa käyttää pitkään kraanavedellä jotta kaikki suola huuhtoutu ulos, ja siinä samalla se tulee ajettua lämpimäksi, eli termostaatti on auki. Sitten vaan ajetaan heti perään glykolit sisään kun termostaatti on auki lämpimässä koneessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Konetta kannattaa käyttää pitkään kraanavedellä jotta kaikki suola huuhtoutu ulos, ja siinä samalla se tulee ajettua lämpimäksi, eli termostaatti on auki. Sitten vaan ajetaan heti perään glykolit sisään kun termostaatti on auki lämpimässä koneessa.
Aivan oikein, merivesikone tulisi aina huuhtoa makealla vedellä ennen säilöönpanoa.
Tämä ei kuitenkaan muuta termostaatin pois ottamiseen liittyvää ohjeistusta.
Moottorin valmistaja on varmasti selvittänyt mikä on oikea menettelytapa kun glykolia sinne sisään laitetaan.
Jokohan nyt saadaan tämä case taputeltua valmiiksi.
- Anonyymi
Joko olet saanut ajettua glykolit merivesipuolelle? Saadaan tämä veivaaminen loppumaan.
- Anonyymi
Pakkanen, siitä Suomalainen tykkää...
- Anonyymi
Paakkanen, näyttävä nainen, edelleen :-)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1508865Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492629Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282407- 462405
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1961833- 971817
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231713Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä421240Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61136