Sairasloma yliopistosta? Auttakaa

Anonyymi

Hei. En tiedä mistä muualtakaan kysyä.
Voiko yliopistosta saada sairaslomaa ja millä perusteella? Miten asian kanssa pitäisi edetä ja kuinka pian sitä on mahdollista saada? Minusta tuntuu, etten kestä enää päivääkään.
Minulla ei ole diagnosoitu masennusta tai muutakaan.
Asiani menevät vain huonompaan suuntaan. Koulu ahdistaa, mikään ei kiinnosta, viiltelen ja juon pahaan olooni, olen monta kertaa viikossa humalassa. Aamuisin tulee itku, kun joutuu nousta sängystä ja lähteä kouluun. Paniikkikohtauksia tulee välillä. En vaan jaksa tätä enää. Vanhempani ehdottivat koulun keskeyttämistä ja kotiin palaamista, mutta haluan valmistua tähän ammattiin.
Enkä haluaisi, että opintoni lykkääntyisivät. Onko olemassa mitään välimuotoa, että voisi tehdä itsenäisesti tehtäviä vaikka sieltä kotikaupungista?

Toivottavasti joku osaisi auttaa pikaisesti..
:( itkettää

4

1119

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ystäväni ainakin sai masennuksen vuoksi sairaslomaa koulusta.

• Anonyymi

Eikös siellä voi mennä YTHS:n vastaanotolle?

• Anonyymi

Tämä. Ota yhteyttä nyt alkuun vaikka YTHS:n, jonka kautta on mahdollista päästä lääkäriin, psykiatrille, terapiaan tms. Tai varaa vaikka aika opintopsykologille, niin pääset purkamaan tuntojasi. Varsinaista sairaslomaa tosin voi saada vain lääkäriltä, psykiatrilta tms. Mutta yliopistolla ei kyllä yleensä tarvitse mitään saikkulappuja, jos ei osallistu opetukseen. Tietty voit saada lisäaikaa opintojen suorittamiseen, jos tulee keskeytys sairastumisen vuoksi.

Avoimen kautta voi ainakin suorittaa monia verkkokursseja ja osassa kursseista on verkkotenttimahdollisuus. Tai jos luennoilla käynti ahdistaa, niin suorita kirjatenttejä. Toisaalta jos olet niin huonossa kunnossa, ettei jaksaminen riitä edes tähän, niin voit ihan hyvin pitää taukoa opiskeluista, kunnes olet taas kunnossa. Ei ole mikään häpeä, jos opintosi vähän lykkääntyvät. Aika harva muutenkaan onnistuu valmistumaan tavoiteajassa.

Muista liikkua, nukkua ja syödä hyvin ja rentoutuakin välillä, muuta kuin juomalla. Turha ajaa itseään totaaliseen burnoutiin, jolloin on vaarana, että joudut vielä pidemmälle sairaslomalle tai että opinnot jäävät kokonaan.

Tsemppiä ja toivottavasti saat apua tilanteeseesi!

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1896
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe