Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Minä muistan,kun

Ameriikassa oli keksitty näköradio!
Minä muistan,kun jonotin appelsiinejä Helsingissä?
Viinakaupanjonossakin olen joskus ollut,siitä oli kuva Aamulehdessä,onneksi takaapäin otettuna,eivät työkaverit tunnistaneet Tampereella nääs???
Kuinka toi lähi ja kaukomuisti sinua puhuttelee,kyseleepi ama?

50

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      niin mieti sitä miksi Suomessa ei keksitä mitään

      Helsingin yliopiston leveäperseiset laiskimukset eivät osanneet hyödyntää
      linux-järjestelmää 1990-luvulla vaan tukivat naistutkimusta ja teologiaa
      eli sitä järjestelmää joka on android -puhelin ...

      mksi näköradio keksittiin usassa



      vaikka ne ja magnetofonit jne keksittiin suomessa
      https://www.poikilo.fi/ajankohtaiset/mustilan-visionaari-eric-tigerstedt-eli-aikaansa-edella/


      nyt suomessa on keksitty vain matut ja niiden oikeudet ja elättäminen
      siinä tulee pää nopeasti kätevän veteen

      täällä mietiään jotain matun tukea elokuvantekoon vaikka Kaurismäki ei ole mitään tienannut kansaivälisillä markkinoilla kaameilla filmeillää
      ei mitään hollywoodia ja bollywoodia ...
      koko ajan toimitaan sivuraiteellla

      • Oletko ajatellut, mihin maahan voisit siirtyä, että voisit olla ylpeä kotimaasi savutuksista?


      • Ihan aivan oikeesti!
        Me olemme metsäläiskansaa vieläkin vientimarkkinoilla?
        Olemme vaatimattomuudella pilattuja ja vallanalaisuus historiassa kytee vieläkin??


      • Jos ja kun olet noin idearikas!
        Meillä on maahdollisuutta rikastua noilla ideoilla!
        Keksijöille meillä on mahdollisuutta,mutta mielikuvituksille ei!
        Jospa toisit noi ajatelmasi sille foorumille,joista noita keksijänpalkintoja jaellaan,niin kaiketi maailma pelastuisi??


      • Anonyymi
        rituliini_38 kirjoitti:

        Jos ja kun olet noin idearikas!
        Meillä on maahdollisuutta rikastua noilla ideoilla!
        Keksijöille meillä on mahdollisuutta,mutta mielikuvituksille ei!
        Jospa toisit noi ajatelmasi sille foorumille,joista noita keksijänpalkintoja jaellaan,niin kaiketi maailma pelastuisi??

        Etkö osaa laittaa muita kuin huuto- ja kysymysmerkkejä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö osaa laittaa muita kuin huuto- ja kysymysmerkkejä?

        Ja sinäkö osaat?
        Jos avaukseni puhuttelee sinua,siis elämisentaipaleella,niin kerro ihmeessä!
        Ei takerruta lillukanvarsiin.
        Minä muistan ja sinä muistat aivan eri sektorilta asioita?
        Kerro ihmeessä mitä muistat,niinhän minäkin kerroin.
        Tota kirjoitustaidonpuutetta kutsutaan "pilkunnussimiseen" ja ota huomioon tämä on aikuistenpalsta,joten voit siirtyä sinne "pikkukakkosiin" toivoo ama


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Ja sinäkö osaat?
        Jos avaukseni puhuttelee sinua,siis elämisentaipaleella,niin kerro ihmeessä!
        Ei takerruta lillukanvarsiin.
        Minä muistan ja sinä muistat aivan eri sektorilta asioita?
        Kerro ihmeessä mitä muistat,niinhän minäkin kerroin.
        Tota kirjoitustaidonpuutetta kutsutaan "pilkunnussimiseen" ja ota huomioon tämä on aikuistenpalsta,joten voit siirtyä sinne "pikkukakkosiin" toivoo ama

        Aivan todella!
        Keskustelupalsta on vaihtunut niinsanottuun "tenavatuokioon"?
        Olen kyllä huomioinnut alasajon kiihtyneen palstalla,mutta näin
        radikaalia muutosta en tiennyt tapahtuneen?

        Keskustelupalsta siis toimii lehtileikkeiden varassa?
        Kaiketi "hajupoika" herännyt henkiin?
        Manttaalinperijöitä näkyy löytyvän??
        Noi kysymysmerkit eivät ole kiellettyjä asian ilmaisemisen suhteen?
        Joten herää kysymys,kun kysyjä herää?


      • Anonyymi
        rituliini_38 kirjoitti:

        Ja sinäkö osaat?
        Jos avaukseni puhuttelee sinua,siis elämisentaipaleella,niin kerro ihmeessä!
        Ei takerruta lillukanvarsiin.
        Minä muistan ja sinä muistat aivan eri sektorilta asioita?
        Kerro ihmeessä mitä muistat,niinhän minäkin kerroin.
        Tota kirjoitustaidonpuutetta kutsutaan "pilkunnussimiseen" ja ota huomioon tämä on aikuistenpalsta,joten voit siirtyä sinne "pikkukakkosiin" toivoo ama

        Tunnut olevan melko kärttyinen ja ylimielisen tuntuinen mummeli.


      • Anonyymi

        Rasisti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tunnut olevan melko kärttyinen ja ylimielisen tuntuinen mummeli.

        Ja sinäkö olet mielestäsi arvioimaan kenenkään kärttyisyyttä?
        Jospa palaisit sinne omaan tenavatuokion tuomaan viihteidenmaailmaan.
        Meillä on tämä ylläpito,että voit sinne mennä valittamaan minun kielenkäytöstäni.
        Kyllä näitä niinsanottuja "turpakäräjiä" on siellä ratkottu aikaisenminkin.
        Ja sinun taustasi näkyy kyllä ylläpidossa,joten turha uhota.
        Minä olen ollut palstalla kirjoittelijana yli kymmenen vuotta joten tunnen kyllä' tämän palstan.
        Kaikella kunnioitusella ama


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö osaa laittaa muita kuin huuto- ja kysymysmerkkejä?

        ... Ja jokaisen välimerkin jälkeen tulee välilyönti. Koeta oppia vaikka vanha oletkin ja mielestäsi jo tarpeeksi viisas. Kyllä vanhakin vielä oppii, sanotaan.


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Ja sinäkö olet mielestäsi arvioimaan kenenkään kärttyisyyttä?
        Jospa palaisit sinne omaan tenavatuokion tuomaan viihteidenmaailmaan.
        Meillä on tämä ylläpito,että voit sinne mennä valittamaan minun kielenkäytöstäni.
        Kyllä näitä niinsanottuja "turpakäräjiä" on siellä ratkottu aikaisenminkin.
        Ja sinun taustasi näkyy kyllä ylläpidossa,joten turha uhota.
        Minä olen ollut palstalla kirjoittelijana yli kymmenen vuotta joten tunnen kyllä' tämän palstan.
        Kaikella kunnioitusella ama

        Ehkä sinä olet yksinkertaisesti vain kasvanut jo ulos tämän ikäisistä "tenavista".
        Minustakin nuo kuuskymppiset vaikuttavat nyt jo tenavilta.


      • Anonyymi

        Kyllä kansakunnan tulee ylpeillä keksijöistää ja keksinnöistä. Esim. Saksalaiset ovat hyvinkin ylpeitä keksimistään hohtimista sekä nahkahousuista. Tosin nämä ns. tirolilaiset nahkahousut taisi keksiä eräs itävaltalainen korpraali, josta tuli myöhemmin suuri saksalainen valtiomies.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ... Ja jokaisen välimerkin jälkeen tulee välilyönti. Koeta oppia vaikka vanha oletkin ja mielestäsi jo tarpeeksi viisas. Kyllä vanhakin vielä oppii, sanotaan.

        Mielipidettäsi kunnioittaen!
        Minulle on yks paskanhailee välimerkit!
        Minulta tapettiin poika,yksityisyrittäjä 01.06.2019 Järvenpäässä,että eiköhän toi
        pilkunnussiminen kuulu lastenosastolle?
        Ei aikuinen,jollei aivan bimbo kirjoittele moisia mielipiteitä?

        Kaiketi toi pilkkujen ja välimerkkien esilletuominen jatkuvasti ylentää sinun imagoasi ja maailma pelastuu tahollasi??
        Minun maailmaani se tuskin hetkauttaa,olen edelleen kolmen asunnonloukussa oleva velkainen mummeli ja teen poikani taponjälkeistä surutyötä,mielipiteesi on rekisteröity.
        Siitä kiitollisena ama


    • Anonyymi

      Sitä on tullut vanhaksi kun enimmäkseen vanhoja muistelee,
      Lönnroth ja Georg Ots mukaanlukien.
      Mikäs siinä, ei vaan oikein piristä, alkaa tuntea todella ikälopuksi itsensä
      ja kuoleman kolkutuksen selkänsä takana.

      • Anonyymi

        Niin, mainittiin siinä kyllä 'harvinaisuuden' tuon uuspainannan johdosta,..
        se vaan sopi niin hyvin *jumalkasvoiseen 70 ikäisen ajatus ja arvomaailmaan.
        Melko ajattelematonta olis tarrautua ulkoiseen nuoruuteen noinkin myöhään. Sisäinen eloisuus ja uteliaisuus elämään, ihan menneisyydestä nykyaikaan on ulkokuorta tärkeämpää 👠
        Kaunis ihminenhän on kaunis vielä vanhanakin!


      • Aloitus nimenomaan minä muistan ja toivon sinunkin muistavan,jotain elämäsi varrelta.
        Muistelu on osa elämämme kiertokulkua.
        Muistelu on kehityksen kiertokulkua.
        Meillä oli Pyhäinmiestenpäivä lauantaina ,jolloin muistelimme poisnukkuneita.

        Minä alan juuri muistamaan,etten käytä liikaa kysymysmerkkejä,eikö ole oiva huomio?
        Anteeksi nyt oli pakko lätkästä se kysymysmerkki.


      • Anonyymi

        Se,että vielä muistaa,on mielestäni puoli voittoa.
        Muistelu on elämän suola!
        Keskustelupalstalta ovat lähteneet he muistelijat,tai kaiketi heidät eliminoitiin?
        Olen huomannut amaakin yritetään lykätä sivuun,saati korppista ja heitä uusia kirjoittelijoita,
        heidän sivistynyttä antiaan ei hyväksytä tällä "vanhoillisella" palstalla.


    • Anonyymi

      On mukavaa lukea kirjoituksia, joissa ollaan nykyajassa ja seurataan nykyaikaa,
      sen tapahtumia ja ilmiöitä.
      Ehkä se on sitä lähimuistin katoamista, kun henkilö muistaa ja muistelee useimmiten vanhoja aikoja, koska lähimuisti ei pelaa oikein hyvin enää.
      Niinhän siinä käy itse kullekin - kuulemma.
      Siksi juuri onkin hyvä verrytellä päivän tapahtumia seuraamalla.
      Ehkä se auttaa vähän muistia säilymään pitempään,
      kun vaivaa sitä uuden ajattelulla ?

      • Löytöretket ovat historiaa,mutta niitä opetetaan kyllä nykyäänkin kouluissa?
        Kuka löyti Ameriikan,kuka jonkun muun mantereen?
        Onko todella meiltä ihmisiltä hävinnyt inhimillisyys lajitovereitamme kohtaan,
        kun ei suvaita enää eriäviä mielipiteitä?
        Olemmeko jotain massaa tässä populaatiossa,jossa vain yhdet aivot ja kaikkien tyytyminen
        samoihin mielipiteisiin?
        Anteeksi,käytin kysymysmerkkiä anteeksi ama


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Löytöretket ovat historiaa,mutta niitä opetetaan kyllä nykyäänkin kouluissa?
        Kuka löyti Ameriikan,kuka jonkun muun mantereen?
        Onko todella meiltä ihmisiltä hävinnyt inhimillisyys lajitovereitamme kohtaan,
        kun ei suvaita enää eriäviä mielipiteitä?
        Olemmeko jotain massaa tässä populaatiossa,jossa vain yhdet aivot ja kaikkien tyytyminen
        samoihin mielipiteisiin?
        Anteeksi,käytin kysymysmerkkiä anteeksi ama

        Sain juuri kuolinviestin,että jätän tän kanavan toistaiseksi


      • Anonyymi

        Uusien asioitten pureksiminen auttaa hyvinkin muistia ja ajattelukykyä pysymään terävänä.
        Ei oikein löytöretkien kertaus kiinnosta, kun ei löytöretkistä ole tullut viime aikoina mitään uutta tietoa....
        eikä meidän tarvitse vanhaa tuttuakin tutumpaa kerrata kun ei olla pyrkimässä mihinkään oppilaitokseen.


      • Anonyymi
        rituliini_38 kirjoitti:

        Sain juuri kuolinviestin,että jätän tän kanavan toistaiseksi

        Otan osaa suruusi.


      • Anonyymi

        Kun tässä iässä lukee vaikka näitä ns. keskustelupalstoja, niin huomaa, ettei edes lähihistoria ole hallussa. Tiedot ja luulot sekoittuvat, aikakäsitys on ihan pielessä. Vuosikymmenet tuntuvat nuorten mielissä ikuisuuksilta, ja antiikki on muka 100 v. takaista.
        Sota-aikojen tapahtumista on laadittu vakaumus vanhempien ja isovanhempien jutustelujen pohjalta.
        Eniten minua pännii, kun naiset esitetään alistettuina siivousrätteinä, joilla ei ollut edes lukutaitoa. Kuitenkin jokaisen palstakirjoittajan äidit varmasti olivat käyneet koulua, olivat ehkä hyvin koulutettuja, ainakin taitavia työssään niissä maalaisoloissa, joissa suurin osa Suomen kansaa asui ja eli meidän lapsuuden aikana. Viimeistään sota-aikana suomlainen nainen muuttui itsenäiseksi ja taitavaksi, koska joutui hoitamaan kotirintaman asiat vuosikausia.
        Mutta jo 1800-luvulla naiset opiskelivat opettajaseminaareissa ja kauppakouluissa. valmistuivat moniin ammatteihin ja hakeutuivat diakonissoiksi, jotka saivat korkeimman mahdollisen sairaanhoitajakoulutuksen.
        Nämä Suomea vihaavat hapannaamat saavat aina sappeni kiehumaan. Ikään kuin olisimme niin voimattomia, ettemme selviäisi näistä matuista, joita nämä suomisyöjät niin kamalasti pelkäävät. He ovat niin kovasti uskonnolisiakin, että hätäilevät häviävänsä ulkomaan uskonnoille, joita herraparatkoon on tnne tulossa joka suunnalta, ei pelkästään Lähi-Idästä.
        Kirjoitan anonyymiksenä, koska kirjautuminen on nhyt jostain syystä edtetty.
        Makriina


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tässä iässä lukee vaikka näitä ns. keskustelupalstoja, niin huomaa, ettei edes lähihistoria ole hallussa. Tiedot ja luulot sekoittuvat, aikakäsitys on ihan pielessä. Vuosikymmenet tuntuvat nuorten mielissä ikuisuuksilta, ja antiikki on muka 100 v. takaista.
        Sota-aikojen tapahtumista on laadittu vakaumus vanhempien ja isovanhempien jutustelujen pohjalta.
        Eniten minua pännii, kun naiset esitetään alistettuina siivousrätteinä, joilla ei ollut edes lukutaitoa. Kuitenkin jokaisen palstakirjoittajan äidit varmasti olivat käyneet koulua, olivat ehkä hyvin koulutettuja, ainakin taitavia työssään niissä maalaisoloissa, joissa suurin osa Suomen kansaa asui ja eli meidän lapsuuden aikana. Viimeistään sota-aikana suomlainen nainen muuttui itsenäiseksi ja taitavaksi, koska joutui hoitamaan kotirintaman asiat vuosikausia.
        Mutta jo 1800-luvulla naiset opiskelivat opettajaseminaareissa ja kauppakouluissa. valmistuivat moniin ammatteihin ja hakeutuivat diakonissoiksi, jotka saivat korkeimman mahdollisen sairaanhoitajakoulutuksen.
        Nämä Suomea vihaavat hapannaamat saavat aina sappeni kiehumaan. Ikään kuin olisimme niin voimattomia, ettemme selviäisi näistä matuista, joita nämä suomisyöjät niin kamalasti pelkäävät. He ovat niin kovasti uskonnolisiakin, että hätäilevät häviävänsä ulkomaan uskonnoille, joita herraparatkoon on tnne tulossa joka suunnalta, ei pelkästään Lähi-Idästä.
        Kirjoitan anonyymiksenä, koska kirjautuminen on nhyt jostain syystä edtetty.
        Makriina

        Keitä makriina tarkoittaa suomisyöjillä ja Suomea vihaavilla hapannaamoilla ? Milla keinoin selviämme matuista, voisitko tarkentaa, kun sinulla tuntuu olevan hyviä ideoita ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Keitä makriina tarkoittaa suomisyöjillä ja Suomea vihaavilla hapannaamoilla ? Milla keinoin selviämme matuista, voisitko tarkentaa, kun sinulla tuntuu olevan hyviä ideoita ?

        No otapa siitäkään vuodatuksesta selvää.

        Jotain ruoka-aiheista. Näyttää olevan sappisoppa kiehumassa. Vähemmästäkin ihmisellä naama menee happamaksi, jos ei muuta keiteltävää ole kuin omaa sappeaan päivälliseksi.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        No otapa siitäkään vuodatuksesta selvää.

        Jotain ruoka-aiheista. Näyttää olevan sappisoppa kiehumassa. Vähemmästäkin ihmisellä naama menee happamaksi, jos ei muuta keiteltävää ole kuin omaa sappeaan päivälliseksi.

        Erilailla repaisevaa keskustelua.
        Taitaa nousta piiloalyllisyyskin
        viimein paivanvaloon .
        Kiukkua ei hetkessa ohitetakaan
        Huva, naita sappimittareita
        kannattaa jo seurata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keitä makriina tarkoittaa suomisyöjillä ja Suomea vihaavilla hapannaamoilla ? Milla keinoin selviämme matuista, voisitko tarkentaa, kun sinulla tuntuu olevan hyviä ideoita ?

        Ketäpä todella!
        No näitä Anonyymejä, joiden on joka ketjuun tuotava matut mukaan, etteivät ne vaan pääse unohtumaan.
        Me selviämme matuista, älä sure, ovat hengissä, vaikka suurin aalto tuli jo 4 v sitten. Sapuskaa on riittänyt, eikä varmastikaan kysyjän perunakattilasta heidän vuokseen ole yksikään peruna puuttunut,
        Ja hapannaamoista otetaan nyt vaikka tämä oman ketjun esimerkki 30.10 Anonyymi klo 15:54.
        Mkr. Kirjautumiseni ei onnistu. Teksti ei lähde. Pakko olla anonyymisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keitä makriina tarkoittaa suomisyöjillä ja Suomea vihaavilla hapannaamoilla ? Milla keinoin selviämme matuista, voisitko tarkentaa, kun sinulla tuntuu olevan hyviä ideoita ?

        Kenenkään meidän täällä EI tarvitse kantaa huolta matuista.

        Meillä ei tarvitse olla yhden ainukaista ideaa. Yksilö ei ole vastuussa.

        Viranomaiset hoitavat asiat.

        Lopeta tämän palstan ihmisten vainoaminen rasistisilla kirjoituksillasi !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tässä iässä lukee vaikka näitä ns. keskustelupalstoja, niin huomaa, ettei edes lähihistoria ole hallussa. Tiedot ja luulot sekoittuvat, aikakäsitys on ihan pielessä. Vuosikymmenet tuntuvat nuorten mielissä ikuisuuksilta, ja antiikki on muka 100 v. takaista.
        Sota-aikojen tapahtumista on laadittu vakaumus vanhempien ja isovanhempien jutustelujen pohjalta.
        Eniten minua pännii, kun naiset esitetään alistettuina siivousrätteinä, joilla ei ollut edes lukutaitoa. Kuitenkin jokaisen palstakirjoittajan äidit varmasti olivat käyneet koulua, olivat ehkä hyvin koulutettuja, ainakin taitavia työssään niissä maalaisoloissa, joissa suurin osa Suomen kansaa asui ja eli meidän lapsuuden aikana. Viimeistään sota-aikana suomlainen nainen muuttui itsenäiseksi ja taitavaksi, koska joutui hoitamaan kotirintaman asiat vuosikausia.
        Mutta jo 1800-luvulla naiset opiskelivat opettajaseminaareissa ja kauppakouluissa. valmistuivat moniin ammatteihin ja hakeutuivat diakonissoiksi, jotka saivat korkeimman mahdollisen sairaanhoitajakoulutuksen.
        Nämä Suomea vihaavat hapannaamat saavat aina sappeni kiehumaan. Ikään kuin olisimme niin voimattomia, ettemme selviäisi näistä matuista, joita nämä suomisyöjät niin kamalasti pelkäävät. He ovat niin kovasti uskonnolisiakin, että hätäilevät häviävänsä ulkomaan uskonnoille, joita herraparatkoon on tnne tulossa joka suunnalta, ei pelkästään Lähi-Idästä.
        Kirjoitan anonyymiksenä, koska kirjautuminen on nhyt jostain syystä edtetty.
        Makriina

        Hei asiallinen ja sympaattinen Makriina ! Olen samaa mieltä kanssasi. Joillakin on kauhea tarve päteä ja olla "asiantuntijaa", jos milläkin alalla, mutta totuudesta ollaan joskus vähän kaukana...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tässä iässä lukee vaikka näitä ns. keskustelupalstoja, niin huomaa, ettei edes lähihistoria ole hallussa. Tiedot ja luulot sekoittuvat, aikakäsitys on ihan pielessä. Vuosikymmenet tuntuvat nuorten mielissä ikuisuuksilta, ja antiikki on muka 100 v. takaista.
        Sota-aikojen tapahtumista on laadittu vakaumus vanhempien ja isovanhempien jutustelujen pohjalta.
        Eniten minua pännii, kun naiset esitetään alistettuina siivousrätteinä, joilla ei ollut edes lukutaitoa. Kuitenkin jokaisen palstakirjoittajan äidit varmasti olivat käyneet koulua, olivat ehkä hyvin koulutettuja, ainakin taitavia työssään niissä maalaisoloissa, joissa suurin osa Suomen kansaa asui ja eli meidän lapsuuden aikana. Viimeistään sota-aikana suomlainen nainen muuttui itsenäiseksi ja taitavaksi, koska joutui hoitamaan kotirintaman asiat vuosikausia.
        Mutta jo 1800-luvulla naiset opiskelivat opettajaseminaareissa ja kauppakouluissa. valmistuivat moniin ammatteihin ja hakeutuivat diakonissoiksi, jotka saivat korkeimman mahdollisen sairaanhoitajakoulutuksen.
        Nämä Suomea vihaavat hapannaamat saavat aina sappeni kiehumaan. Ikään kuin olisimme niin voimattomia, ettemme selviäisi näistä matuista, joita nämä suomisyöjät niin kamalasti pelkäävät. He ovat niin kovasti uskonnolisiakin, että hätäilevät häviävänsä ulkomaan uskonnoille, joita herraparatkoon on tnne tulossa joka suunnalta, ei pelkästään Lähi-Idästä.
        Kirjoitan anonyymiksenä, koska kirjautuminen on nhyt jostain syystä edtetty.
        Makriina

        Pieni vähemmistä viime vuosisadan alkupuolella oli opiskellut. Suurin osa kierokoulun tai 2-4 luokkaa kansakoulua lukemaan ja kirjoittamaan vähän laskentoa.
        Näin oli ainakin maaseudulla ja kaupunkien työväestössä, porvaritaustaisissa oli eri juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pieni vähemmistä viime vuosisadan alkupuolella oli opiskellut. Suurin osa kierokoulun tai 2-4 luokkaa kansakoulua lukemaan ja kirjoittamaan vähän laskentoa.
        Näin oli ainakin maaseudulla ja kaupunkien työväestössä, porvaritaustaisissa oli eri juttu.

        Yksipuolisia näkökulmia on paljon täällä.
        Sinunkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Otan osaa suruusi.

        Kiitos!
        Se kuolinsanoma tuli ystävälleni,mutta kosketti se minuakin.
        Annoin kaiken tuen,jonka pystyin antamaan!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun tässä iässä lukee vaikka näitä ns. keskustelupalstoja, niin huomaa, ettei edes lähihistoria ole hallussa. Tiedot ja luulot sekoittuvat, aikakäsitys on ihan pielessä. Vuosikymmenet tuntuvat nuorten mielissä ikuisuuksilta, ja antiikki on muka 100 v. takaista.
        Sota-aikojen tapahtumista on laadittu vakaumus vanhempien ja isovanhempien jutustelujen pohjalta.
        Eniten minua pännii, kun naiset esitetään alistettuina siivousrätteinä, joilla ei ollut edes lukutaitoa. Kuitenkin jokaisen palstakirjoittajan äidit varmasti olivat käyneet koulua, olivat ehkä hyvin koulutettuja, ainakin taitavia työssään niissä maalaisoloissa, joissa suurin osa Suomen kansaa asui ja eli meidän lapsuuden aikana. Viimeistään sota-aikana suomlainen nainen muuttui itsenäiseksi ja taitavaksi, koska joutui hoitamaan kotirintaman asiat vuosikausia.
        Mutta jo 1800-luvulla naiset opiskelivat opettajaseminaareissa ja kauppakouluissa. valmistuivat moniin ammatteihin ja hakeutuivat diakonissoiksi, jotka saivat korkeimman mahdollisen sairaanhoitajakoulutuksen.
        Nämä Suomea vihaavat hapannaamat saavat aina sappeni kiehumaan. Ikään kuin olisimme niin voimattomia, ettemme selviäisi näistä matuista, joita nämä suomisyöjät niin kamalasti pelkäävät. He ovat niin kovasti uskonnolisiakin, että hätäilevät häviävänsä ulkomaan uskonnoille, joita herraparatkoon on tnne tulossa joka suunnalta, ei pelkästään Lähi-Idästä.
        Kirjoitan anonyymiksenä, koska kirjautuminen on nhyt jostain syystä edtetty.
        Makriina

        Todella Makriina2!
        Oikeastaan meidän piti muistella aikoja,kun isä lampun osti,mutta tämä jotenkin kiertäynynyt nykyisyys elämänvaiheisiin ja maahanmuuttajiin??
        Voi kuinka paljon meitä suomalaisia on muuttanut Ameriikkaan,Australiaan,Ruotsiin,Norjaan ja ties minne?
        Nyt olemme niin omanmaamme mansikoita,ettemme hyväksyisi eri kansallisuuksia töitämme tekemään?


      • Anonyymi
        rituliini_38 kirjoitti:

        Todella Makriina2!
        Oikeastaan meidän piti muistella aikoja,kun isä lampun osti,mutta tämä jotenkin kiertäynynyt nykyisyys elämänvaiheisiin ja maahanmuuttajiin??
        Voi kuinka paljon meitä suomalaisia on muuttanut Ameriikkaan,Australiaan,Ruotsiin,Norjaan ja ties minne?
        Nyt olemme niin omanmaamme mansikoita,ettemme hyväksyisi eri kansallisuuksia töitämme tekemään?

        Harva näistä on työllistynyt. Itse ne työllistää kyllä sosiaalihuoltoa, poliisia ja vankilaa.


    • Anonyymi

      "Eniten minua pännii, kun naiset esitetään alistettuina siivousrätteinä, joilla ei ollut edes lukutaitoa"

      Ei kannata pännittää. Feminismi ei ole päässyt läpi Suomessa. Naisten valitus on pääosin tietämättömyyttä

      Kohtuullisessa pohjois-amerikkalaisessa demokratiassa Frida Kahlon maassa
      keskustellaan tänään laajasti
      miten naiset voivat elää kun jopa poliisi raiskaa
      https://www.eluniverso.com/noticias/2019/08/16/nota/7474560/mujeres-protestan-mexico-contra-abuso-sexual

      Maailman vaarallisimmat paikat naismatkaajille, vaikea sanoa mutta esimerkkejä

      Egypti Marokko Jamaika Intia Peru Bahama-saaret Kolumbia Ecuador Turkki Guatemala ...
      järjestystä voidaan muuttaa ja muita ottaa mutta tätä rataa

      • Anonyymi

        Naisturistit lentävät länsimaista joukolla länsi-Afrikkaan mustien rattopoikien vuoteenjakajiksi.
        Makkuuttavat skandinaiset itseään nhekrien kanssa, antaen rahaa sekä ostavat kulutustavaroita.
        Huoruutta se on suomeksi oikeammin hyväksiyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naisturistit lentävät länsimaista joukolla länsi-Afrikkaan mustien rattopoikien vuoteenjakajiksi.
        Makkuuttavat skandinaiset itseään nhekrien kanssa, antaen rahaa sekä ostavat kulutustavaroita.
        Huoruutta se on suomeksi oikeammin hyväksiyttöä.

        Oispa rahhoo - - - hohhohhahhahhah - -


      • Anonyymi kirjoitti:

        Naisturistit lentävät länsimaista joukolla länsi-Afrikkaan mustien rattopoikien vuoteenjakajiksi.
        Makkuuttavat skandinaiset itseään nhekrien kanssa, antaen rahaa sekä ostavat kulutustavaroita.
        Huoruutta se on suomeksi oikeammin hyväksiyttöä.

        Onko sinulta lähtenyt nainen sinne rattopoikien vuoteenjakajaksi Länsi_Afriikkaan,koska niin hyvin tuunnut tietävän kulkusuunnan?
        Ja kerrohan mikä sitä huoruutta oikein on?
        Kerro hyvä ihminen,minkätähden nainen on huora tapahtumassa,jossa seksuaalinentapahtuma käydään,mies työntyy naisen elimeen ,ei nainen,joten mieti asiaa


    • Anonyymi

      Muistan kun jatkosota-aikana menimme pikkusiskoni kanssa pöydän alle kun stalinin pommikoneet tuhosivat joen yli johtavan sillan siinä lähellä. Sanoimme; enkelit suojelevat meitä. Lähitaloja ei pommitettu.

      • Anonyymi

        Taisit nukkua pikkusiskosi kanssa peräkammarissa vällyjen alla, ja näitte painajaisia sillä aikaa kun Stalin-sedän hyväntahdonlähettiläät pudottelivat apuun lähetetyistä koneistaan leipäkoreja nälkäänäkevälle veljeskansalleen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taisit nukkua pikkusiskosi kanssa peräkammarissa vällyjen alla, ja näitte painajaisia sillä aikaa kun Stalin-sedän hyväntahdonlähettiläät pudottelivat apuun lähetetyistä koneistaan leipäkoreja nälkäänäkevälle veljeskansalleen.

        Ja missähän kirjoittaja oli silloin,kun ne pommikoneet todella pommittivat tätä Suomi nimistä maata?
        Ei minun tarvitse sitä lukea historianlehdiltä,se on piirtynyt tonne päänuppiin.


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Ja missähän kirjoittaja oli silloin,kun ne pommikoneet todella pommittivat tätä Suomi nimistä maata?
        Ei minun tarvitse sitä lukea historianlehdiltä,se on piirtynyt tonne päänuppiin.

        Näin se juuri oli. Hätää ja pelkoa. Näin äidin itkevän iltahämärissä katsoessaan tuvan ikkunasta tielle päin.
        - Kysyin pikkusanttuna;mittee työ äeti itkettä. - En mittää ja siirtyi ikkunasta pois. Isä tuli ehjänä, mutta jotenkin muuttuneena sodasta takas.


    • Anonyymi

      Viisikymmen luvulla näin näköradiota ohjelma tuli Venäjältä naiset keräsivät kaalinpäitä.

    • Anonyymi

      "Viranomaiset hoitaa asian" sanoi tuolla joku, joka ei ymmärrä, ettei he osaa muuta kuin oman egonsa pönkittämisen ja palkkatilinsä suurentamisen, nämä kaksi juttua!

      • Anonyymi

        Tämä liittyi teidän näköradio- ja kaalinpäitten keräämiskeskusteluun, oletan . . ?


    • Tietosi on väärä. Television keksi puolalainen koulupoika. Se oli käytössä jo Saksassa v. 1936 olympialaisissa.

    • Anonyymi

      "1920-lukulla televisiolähetyksiä kokeiltiin Yhdysvalloissa, Englannissa ja Saksassa. Englannissa John Logie Baird oli jo vuonna 1926 esitellyt puolimekaanisen televisiovastaanottimensa. BBC aloitti koelähetyksenä vuonna 1929. Vuonna 1936 lähetykset olivat jo säännöllisiä, kaksi tuntia päivittäin.

      Lähetystoiminta alkoi myös muualla, Yhdysvalloissa vuonna 1928, Japanissa vuonna 1931, Saksassa ja Ranskassa vuonna 1935 ja Neuvostoliitossa vuonna 1938. Tutkimuskirjallisuudessa ajoitukset vaihtelevat jonkin verran sen mukaan, millaisia lähetyksiä pidetään "varsinaisena lähetystoimintana"."

    • Anonyymi

      Tuosta valokuvasta tuli mieleeni, että kerran olen minäkin ollut paikallislehden etusivulla, kun osallistuin mielenosoitukseen. Se oli järjestetty lasten päivähoidon ongelmien vuoksi kaupungintalon eteen. Eipä asia oikein ketään kiinnostanut, sillä siihen osallistui 3 äitiä vauvanrattaineen ja minä, mummin osassa! Poliisiauto vahti meitä kulman takana, ja vahtimestari oli osoittanut meille seisomapaikan pihan reunasta. Kaupunginjohtaja tuli sitten keskustelemaan tilaisuuden järjestäjän kanssa. Paikallislehti otti kuvan ja lätkäisi sen seuravan päivän lehteen.
      Huomenta vaan! Makriina.

    • Anonyymi

      Isä osti näköradion keväällä 1960 , kyllä vieraita piisas elokuussa olumpialaisia kahtomassa :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe