Ystävyys alkoholin kanssa

Kun kirjoittaa alkoholi-palstalle, kokee jotenkin tarpeelliseksi aloittaa sanomalla, ettei ole juonut asuntoa alta sen enempää kuin työpaikkaa taikka vaimoakaan. En myöskään ole juomisen takia menettänyt sidettä lapsiinikaan, sillä minulla ei ole sellaisia, kuten ei myöskään vaimoa taikka vakituista työpaikkaakaan. Olen tietyssä mielessä aina suunnitellut työni, asumiseni ja ihmissuhteet alkoholinkäytöstäni lähtien.

Pidän vapaudesta, josta syystä sitoutuminen pitkäaikaiseen työhön ja suhteisiin on ollut minulle ahdistava asia edes ajatella. Tämä vapaus, jonka perään niin kovasti aina haikailen, on ollut jokseenkin juovuksissa olemista. Pidän työn ja ihmissuhteiden tuomista rajoituksista elämässäni, koska ne rajoittavat ja estävät minua käyttämästä alkoholia. Minun ei tee mieli ottaa alkoholia korkillistakaan kun olen "velvoitettuna", mutta kun olen poissa valvovien silmien alta, tapahtuu normaali paluu alkoholin lämpimään syleilyyn, nousuhumalan tuomaan virkistymiseen ja ottamisen jälkeiseen nukkumiseen ja lepoon. Todellinen rentoutuminen on tapahtunut ainoastaan alkoholin kanssa, kun tukka on oikeasti laskeutunut.

En ole koskaan juopotellut kahta päivää peräkkäin, koska olen ensinnäkin ollut krapulan vuoksi kyvytön siihen ja toiseksi halu juopotteluun on aina juopotellessa mennyt ainakin yhdeksi päiväksi. Sen sijaan juopottelu joka toinen päivä ei ole ollenkaan vierasta minulle, kun vapaa-aikaa siihen on ollut taikka kun velvollisuudet eivät ole muuta vaatineet.

Olen aina pitänyt alkoholin aikaansaamasta virkistämis-, ja piristysvaikutuksesta kehossani ja mielessäni. Samalla se kadottaa suurimman osan sosiaalisista estoista, joita minulla on riittävästi kahvikuppineuroosiin asti. Olen myös huomannut, että alkoholi vapauttaa jumiutuneita ajatusrakenteita ja -tapoja. Koen siis voivani ajatella vapaammin ja monipuolisemmin juovuksissa kuin selvänä, ja sitä kautta koen olevani luovempi humalassa kuin selvänä. Aikoinaan juovuksissa tapasi myös sellaisia ihmisiä, joita ei olisi ikinä selvänä tavannut, eikä ainakaan olisi heidän seuraansa päässyt taikka edes pyrkinyt, jos olisi edes halunnutkaan.

Alkoholilla oli siten aikoinaan sosiaalinen merkitys, mutta muualle muuttamisen jälkeen ei sosiaalisia kuvioita voinutkaan aikaansaada edes alkoholilla. Lopulta ystävyyteni alkoholiin ei vaatinut enää tiettyjä päiviä, ei tiettyä seuraa, ei lähtemistä ihmisten ilmoille, ei edes pukeutumista vaan annoksen saattoi ottaa kalsareissa taikka ilman.

Lopulta ymmärsin, että minun on itse toimittava valvovana silmänä, oltava itse oma velvoitteeni. Pidän alkoholin vaikutuksesta edelleen, mutta olen rajoittanut nautittua määrää koko ajan pienemmäksi. En koe varsinaisesti olevani riippuvainen alkoholista, sillä voisin omasta mielestäni lopettaa juomisen milloin vain, mutta elämä selvänä ei kuitenkaan ole sama asia kuin kännissä oleminen on.

22

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Parin vuoden päästä olet laitoskamaa, ja se siitä "rentouttavasta" joka toinen päivä dokaamisesta.

    • Anonyymi

      Niin, tässä vaiheessa kuulostaa/vaikuttaa vielä että asiat on suurinpiirtein reilassa. Myös itselleni tuttua vuosien takaa. Ja sitten tulee se....
      ...MUTTA, kun se tuosta tilanteesta saattaa lähteä niin ykskaks se mopo käsistä. Sitä ei oikeasti edes itse huomaa kun vaihdos huonompaan suuntaan tapahtuu.
      Kukaan muu ei kuitenkaan voi asioille mitään tehdä toisen puolesta, kaikki lähtee omasta itsestä. On turhaa alkaa mitään saarnaskirjoituksia tekemään tässä. Viittasin vain kuinka itselläni meni muinoin.

    • Akateemisesta kiinnostuksestako olet näille palstoille tullut, kun elämässäsi kaikki on täydellisessä harmoniassa?

      • Anonyymi

        Minusta alkoholipalstalle kirjoitteleva voi ihan hyvin olla täysjärkinenkin.

        Alkoholismipalstalla on taasen toinen meno: janoiset ja katkerat juopot rehentelevät, että kuinka kauan ovat olleet juomatta. Päivän ainoa ilo aamulla. Alkoholi mielessä jokikinen päivä.


    • Anonyymi

      Ystävyys alkoholin kanssa? Se on petollinen ystävyyssuhde.

      -Kylmis

      • Anonyymi

        Sinähän sen parhaiten taas tiedät. Antaisit suunvuoron joskus muillekin.

        -Kuolema_Keijolle_Ry


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän sen parhaiten taas tiedät. Antaisit suunvuoron joskus muillekin.

        -Kuolema_Keijolle_Ry

        Käytin olutta viikolla ja viikonloppuisin viinapullon ja olutta. Olin mielestäni työssäkäyvä normikäyttäjä.
        Yhtenä keskiviikona huomasin ihon kellertävän ja silmien olevan keltaiset. Olo huononi ja oli todella väsynyt olo.
        Päädyin sairaalaan ja minua vaivasi vakava alkoholihepatiitti. Pari kuukautta painoin töitä verstaalla keltaisena. Sain ehdottoman kiellon juoda. En kuulemma ole ainoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytin olutta viikolla ja viikonloppuisin viinapullon ja olutta. Olin mielestäni työssäkäyvä normikäyttäjä.
        Yhtenä keskiviikona huomasin ihon kellertävän ja silmien olevan keltaiset. Olo huononi ja oli todella väsynyt olo.
        Päädyin sairaalaan ja minua vaivasi vakava alkoholihepatiitti. Pari kuukautta painoin töitä verstaalla keltaisena. Sain ehdottoman kiellon juoda. En kuulemma ole ainoa.

        Mulla on vuosikausien alkon käytön takia rasvamaksa muuttunut että siellä on tulehdusta ja vähän sidekudosta, mullekkin annettu ehdoton alkokielto.
        Ei ole onneks alkanut vielä keltaiseksi muuttua missään vaiheessa. Eikä välttämättä vaiva etenekään jos malttaa olla juomatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytin olutta viikolla ja viikonloppuisin viinapullon ja olutta. Olin mielestäni työssäkäyvä normikäyttäjä.
        Yhtenä keskiviikona huomasin ihon kellertävän ja silmien olevan keltaiset. Olo huononi ja oli todella väsynyt olo.
        Päädyin sairaalaan ja minua vaivasi vakava alkoholihepatiitti. Pari kuukautta painoin töitä verstaalla keltaisena. Sain ehdottoman kiellon juoda. En kuulemma ole ainoa.

        Et todellakaan. Voimia sinulle.


    • En tarkoittanut aloituksellani sanoa, että otan tuhdin annoksen alkoholia joka toinen päivä. Yritin pikemminkin sanoa, että joka toinen päivä on ollut koko alkoholinkäyttöhistoriani aikana äärimmäinen minimiväliaika, jonka jälkeen olen kyennyt ottamaan alkoholia uudelleen.

      • Anonyymi

        Hei Tissu, kaikki me kuollaan. Esim. sun vihamies Kylmis pitää jo toista jalkaansa haudassa. Tietäisitpä sen maksa-arvon. Nelikymppinen, ei elä enää kovin kauaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei Tissu, kaikki me kuollaan. Esim. sun vihamies Kylmis pitää jo toista jalkaansa haudassa. Tietäisitpä sen maksa-arvon. Nelikymppinen, ei elä enää kovin kauaa.

        Kylmiksellä on nykyään hirvittävät sisäelinkivut. Lidlireissut ovat yhtä tuskaa.

        Pelkkää jalkojen sätkimistä ja käsivarsien vapinaa koko matkan ajan, kun Kylmis rahtaa Nobelavoja kämppänsä jääkaappia kohden pyöränsä takahäkkärällä.

        Taluttaen tietenkin. Välillä Kylmis joutuu hätistelemään läähättävää Tissua pois perästään. Useimmiten Kylmiksen kylmä, iloton ja eloton katse tehoaa, mutta jos ei, niin silloin ainakin Kylmiksen raudanluja nyrkinheilahdus saa Tissun muuttamaan suunnitelmiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylmiksellä on nykyään hirvittävät sisäelinkivut. Lidlireissut ovat yhtä tuskaa.

        Pelkkää jalkojen sätkimistä ja käsivarsien vapinaa koko matkan ajan, kun Kylmis rahtaa Nobelavoja kämppänsä jääkaappia kohden pyöränsä takahäkkärällä.

        Taluttaen tietenkin. Välillä Kylmis joutuu hätistelemään läähättävää Tissua pois perästään. Useimmiten Kylmiksen kylmä, iloton ja eloton katse tehoaa, mutta jos ei, niin silloin ainakin Kylmiksen raudanluja nyrkinheilahdus saa Tissun muuttamaan suunnitelmiaan.

        Lidl -reissut voivat olla rankkoja, mutta ne kotietsinnät jo rutiinia. Eivät koskaan löydä mitään laitonta ja se oikeuksien valvoja jo monesti yrittänyt hiillostaa, että paljasta se ilmiantajasi, että virkavallan resurssit saataisin kohdistettua johonkin hyödylliseen.

        Kylmiksellä liian vahva periaate, ettei ilmianna ketään, vaikka helpottaisi huomattavasti omaa rötväilyään homeluukussaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lidl -reissut voivat olla rankkoja, mutta ne kotietsinnät jo rutiinia. Eivät koskaan löydä mitään laitonta ja se oikeuksien valvoja jo monesti yrittänyt hiillostaa, että paljasta se ilmiantajasi, että virkavallan resurssit saataisin kohdistettua johonkin hyödylliseen.

        Kylmiksellä liian vahva periaate, ettei ilmianna ketään, vaikka helpottaisi huomattavasti omaa rötväilyään homeluukussaan.

        No kaikkihan sen tietää, että ilmiantaja on Tissu. Kylmis ei riko periaatteitaan, edes silloin, kun tosi vihainen ex-luotsille. Yrittää saada sen vain järkiinsä tätä kanavaa kautta, koska ei halua poliisin kautta kenellekään ihmiselle ongelmia, jos Tissua nyt ihmisenä voi pitää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kaikkihan sen tietää, että ilmiantaja on Tissu. Kylmis ei riko periaatteitaan, edes silloin, kun tosi vihainen ex-luotsille. Yrittää saada sen vain järkiinsä tätä kanavaa kautta, koska ei halua poliisin kautta kenellekään ihmiselle ongelmia, jos Tissua nyt ihmisenä voi pitää.

        Kylmis paapoi liikaa Tissua jo silloin, kun Tissu oli sefu. Huomautin siitä Kylmikselle, mutta Kylmis on nero eikä ottanut tällaisen vajavaisen kuolevaisen vinkkejä kuuleviin korviinsakaan. Sen seurauksena Kylmiksellä on nyt kotikutoinen Malmö riesanaan.

        Kylmis on aivan liian joviaali, humaani ja suvaitsevainen tyyppi. Jotkut pitävät Kylmistä kylmänä kaverina, mutta minä väitän, että Kylmis on Suomen kovin suvakki koskaan. Kylmis on aina valmis kääntelemään poskiaan läpsäisyjä varten, kun ihmisille tulee tarve läpsiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylmiksellä on nykyään hirvittävät sisäelinkivut. Lidlireissut ovat yhtä tuskaa.

        Pelkkää jalkojen sätkimistä ja käsivarsien vapinaa koko matkan ajan, kun Kylmis rahtaa Nobelavoja kämppänsä jääkaappia kohden pyöränsä takahäkkärällä.

        Taluttaen tietenkin. Välillä Kylmis joutuu hätistelemään läähättävää Tissua pois perästään. Useimmiten Kylmiksen kylmä, iloton ja eloton katse tehoaa, mutta jos ei, niin silloin ainakin Kylmiksen raudanluja nyrkinheilahdus saa Tissun muuttamaan suunnitelmiaan.

        Joka hetki kun Kylmis viettää Maikkulassa, niin Tissu vahvistuu.
        https://www.youtube.com/watch?v=2-bvNttwAUc


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylmis paapoi liikaa Tissua jo silloin, kun Tissu oli sefu. Huomautin siitä Kylmikselle, mutta Kylmis on nero eikä ottanut tällaisen vajavaisen kuolevaisen vinkkejä kuuleviin korviinsakaan. Sen seurauksena Kylmiksellä on nyt kotikutoinen Malmö riesanaan.

        Kylmis on aivan liian joviaali, humaani ja suvaitsevainen tyyppi. Jotkut pitävät Kylmistä kylmänä kaverina, mutta minä väitän, että Kylmis on Suomen kovin suvakki koskaan. Kylmis on aina valmis kääntelemään poskiaan läpsäisyjä varten, kun ihmisille tulee tarve läpsiä.

        Kylmiksen haukkuminen suvakiksi on kyllä suurin provo, mitä kyseiseen alkoholistiin voi kohdistua!

        Tämä on fakta.


    • Anonyymi

      ok.

      • Anonyymi

        Oikeasti fiksut hyödyntävät älynsä hyvin palkatuissa tekniikan alan duuneissa. Sontasepot hyödyntävät lahjattomuutensa vuokrakorsussa dokaten, vanhoja muistellen ja kelan tukiviidakossa seikkaillen.
        Niin ja tietenkin palstoilla itseään kehuen. Sen ymmärtää, kun kukaan ei palkkaa edes juniori koodariksi, puhumattakaan vaativien toimitusten projektipäälliköksi. Jäljelle jää vain noben kittaus ja kattoon sylkeminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeasti fiksut hyödyntävät älynsä hyvin palkatuissa tekniikan alan duuneissa. Sontasepot hyödyntävät lahjattomuutensa vuokrakorsussa dokaten, vanhoja muistellen ja kelan tukiviidakossa seikkaillen.
        Niin ja tietenkin palstoilla itseään kehuen. Sen ymmärtää, kun kukaan ei palkkaa edes juniori koodariksi, puhumattakaan vaativien toimitusten projektipäälliköksi. Jäljelle jää vain noben kittaus ja kattoon sylkeminen.

        Se on juuri näin. Jokainenhan tekee valinnat oman elämänsä kanssa ja tietysti kantaa vastuun siitä. Ajatelkaa mikä potentiaali esim Kylmiksessä olisi. Tyyppi työllistäisi itsensä ihan koska vaan ja pystyisi elämään täysipainoista hyvää elämää. Toivon vaan sydämmeni pohjasta että hakisi apua ja näyttäisi maailmalle mistä, (sukunimi)n pojat ovat tehty.


    • Anonyymi

      Töitä ei ole. En ota mitään siivoojaan töitä vaan ylioppilaalle sopivaa eliittihommaa.

      Erityisesti erityisalaani on vaativa ohjelmistokehitys. Hanska hakkaa maikkulassa odottaessani tilaisuuttani.

      • Anonyymi

        Noben ryystäminen on tuonut sontasepolle vain dildon peilikaappiin, käytetyn kuusnelosen,kellertävän ihon ja kroonisen työttömyyden. Toki dildoa piti esittää youtubessa, kunnes häpeä ajoi unilääkeövereissä laskemaan liukumäkeä portaikossa omissa ulosteissaan. Kaikki tietenkin veronmaksajien kustannuksella.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1782
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1277
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe