Letkulämmitin traktoriin

Anonyymi

Miten toimii itsekiertojärjestelmä laitteessa? Eihän neste voi kiertää vaan lämpö vedessä.

14

1463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Leviäskö lämpö muka nesteessä, ilman kierto pumppua?

    • Anonyymi

      Juu ei voi toimia. Humpuukia koko lämmitin. Nuotio öljypohjan alle. Toimii.

    • Anonyymi

      On niitä ollut muutamassa traktorissa, ja hyvin on neste kiertänyt ilman mitään pumppuja.

    • Anonyymi

      Lämmin vesi on kevyempää kuin kylmä, joten se pyrkii nousemaan ylöspäin. Siitä aiheutunee liike.

    • Anonyymi

      Letkulämmitin on oltava ainakin 5 senttiä alempana kuin lohkolta tuleva lähtö.
      Lohkolle tuleva kohta niin ylös kuin mahdollista. Lähdöt ja paluu oltava lohkossa ettei neste kierrä jäähdyttäjän kautta.

    • Anonyymi

      Toimiihan nämä letkulämmittimet ilman mitään pumppuja vapaakierrolla. Olen tehnyt useamman letkulämmittimen traktoreihin ja muihin työkoneisiini. Purkaamolta vaan vanhoja lohkolämmittimiä hitsaten sopivaan putkeen ja siihen letkut. Toimii ihan jäähdyttimen alavesiletkuunkin asennettuna, mutta parhaiten toimii, kun on kokonaan se kierto lohkossa.
      Ohessa kuvat tekemistäni letkulämmittimistä, linkissä voi nuolella selata nuo kolme kuvaa. https://aijaa.com/8BQj8I

      • Anonyymi

        Jep, on siinä ylistarolaasen kaverilla yksinkertainen ja toimiva ratkaisu. Hyvä kun on näitä heppuja palstoilla, jotka ovat olleet paikalla, silloin kun ruuti keksittiin. :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, on siinä ylistarolaasen kaverilla yksinkertainen ja toimiva ratkaisu. Hyvä kun on näitä heppuja palstoilla, jotka ovat olleet paikalla, silloin kun ruuti keksittiin. :-)

        Heheeee... tiedä noista ruutihommista sitten. Vaan kaikkea sitä oppi aikoinaan, kun kotona tehtiin vähän kaikkea, lisäksi oltiin tuon "komean kirkon" kaverin kanssa hyvässä opissa aikoinaan. Oikein piti vielä kiitellä vanhaa koneopin opettajaa muutama viikko sitten varta vasten puhelimella tavoitellen hyvästä opetuksesta. Viimeisiä monikaaneja on Martti enään hengissä meidän opettajista, yksi on vielä hänen lisäkseen, joka opetti meille luokkahitsauksen.
        Vaan ruutihommista sen verran, että aikoinaan isäni setä oli kauppiaana Kanta-Hämeessä ja siivoili hieman siellä vanhoja varastojaan, sieltä tuli meille melkoinen lasti mustaa ruutia linja-autossa pahvilaatikossa!! Eihän sillä ruudilla kauheasti hyötykäyttöä ollut, kantoja yritettiin ampua, mutta huonoin tuloksin. Isäukko teki sitten uudenvuoden raketteja, kun sitä ruutia oli reilusti ja on muuten vieläkin isäukon jäämistöissä jokunen pussukka. Oli ne hienot raketit, tuli seurattua niiden valmistusta, kun isäukko jaksoi tehdä ne rakettimoottorit tapettiliisterillä liimaamalla rehusäkistä harjanvarren ympärille ja kuristaa sen moottorin siihen harjanvarteen ruuvatun ruuvin ympärille. Värit saatiin eri metalleja viilaamalla, siihen pääsin minäkin pikkupoikana urakoimaan, kun vanhalla kenttäsirkkelinterän teroitusviilalla pääsin viilaamaan ihan luvan kanssa. Oli ne sitten hienot raketit, kun uudenvuoden aattona posautettiin taivaalle.
        Vaan alkuperäiseen teemaan, ei ole tosiaan mitään rakettitiedettä tuollaisten letkulämmittimien kanssa. Yksinkertaisin on, kun ottaa n. 15cm pätkän 1¼" tai 1½" vesijohtoputkea, poraa siihen keskelle sopivalle lohkolämmittimelle rei'än ja hitsaa sen lohkolämmittimen ( tai useamman lämmittimen) siihen putkeen kiinni. Tämä lämmitin vaan sitten alavesiletkun väliin klemmareilla kiristellen. Toimii auttavasti, ei tarvitse tehdä mitään erillisiä liitäntöjä letkuille lohkoon, jos niitä ei ole ennestään, eikä ole oikein siihen välineitä/taitoa.
        Tein aikoinaan tälläisen letkulämmittimen uuteen Toyota HJ 60 maasturiini ja hyvin se siinä toimi, lähti vielä -42°C pakkasesta käyntiin!! Tosin hieman hirvitti käynnistää siinä pakkasessa, kun se lämmitin ei oikein pystynyt enään lämmittämään lohkoa tasaisesti, vaan pari sylinteriä oli jotenkin lämmin, niin ajattelin kampiakselin jo katkeavan, kun se lähti siitä yskimään käyntiin.
        Vaan tuolla jo aiemmin kuvissa esittämäni letkulämmitin on ehdottomasti paras, lämmittää tasaisesti kannen ja lohkon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heheeee... tiedä noista ruutihommista sitten. Vaan kaikkea sitä oppi aikoinaan, kun kotona tehtiin vähän kaikkea, lisäksi oltiin tuon "komean kirkon" kaverin kanssa hyvässä opissa aikoinaan. Oikein piti vielä kiitellä vanhaa koneopin opettajaa muutama viikko sitten varta vasten puhelimella tavoitellen hyvästä opetuksesta. Viimeisiä monikaaneja on Martti enään hengissä meidän opettajista, yksi on vielä hänen lisäkseen, joka opetti meille luokkahitsauksen.
        Vaan ruutihommista sen verran, että aikoinaan isäni setä oli kauppiaana Kanta-Hämeessä ja siivoili hieman siellä vanhoja varastojaan, sieltä tuli meille melkoinen lasti mustaa ruutia linja-autossa pahvilaatikossa!! Eihän sillä ruudilla kauheasti hyötykäyttöä ollut, kantoja yritettiin ampua, mutta huonoin tuloksin. Isäukko teki sitten uudenvuoden raketteja, kun sitä ruutia oli reilusti ja on muuten vieläkin isäukon jäämistöissä jokunen pussukka. Oli ne hienot raketit, tuli seurattua niiden valmistusta, kun isäukko jaksoi tehdä ne rakettimoottorit tapettiliisterillä liimaamalla rehusäkistä harjanvarren ympärille ja kuristaa sen moottorin siihen harjanvarteen ruuvatun ruuvin ympärille. Värit saatiin eri metalleja viilaamalla, siihen pääsin minäkin pikkupoikana urakoimaan, kun vanhalla kenttäsirkkelinterän teroitusviilalla pääsin viilaamaan ihan luvan kanssa. Oli ne sitten hienot raketit, kun uudenvuoden aattona posautettiin taivaalle.
        Vaan alkuperäiseen teemaan, ei ole tosiaan mitään rakettitiedettä tuollaisten letkulämmittimien kanssa. Yksinkertaisin on, kun ottaa n. 15cm pätkän 1¼" tai 1½" vesijohtoputkea, poraa siihen keskelle sopivalle lohkolämmittimelle rei'än ja hitsaa sen lohkolämmittimen ( tai useamman lämmittimen) siihen putkeen kiinni. Tämä lämmitin vaan sitten alavesiletkun väliin klemmareilla kiristellen. Toimii auttavasti, ei tarvitse tehdä mitään erillisiä liitäntöjä letkuille lohkoon, jos niitä ei ole ennestään, eikä ole oikein siihen välineitä/taitoa.
        Tein aikoinaan tälläisen letkulämmittimen uuteen Toyota HJ 60 maasturiini ja hyvin se siinä toimi, lähti vielä -42°C pakkasesta käyntiin!! Tosin hieman hirvitti käynnistää siinä pakkasessa, kun se lämmitin ei oikein pystynyt enään lämmittämään lohkoa tasaisesti, vaan pari sylinteriä oli jotenkin lämmin, niin ajattelin kampiakselin jo katkeavan, kun se lähti siitä yskimään käyntiin.
        Vaan tuolla jo aiemmin kuvissa esittämäni letkulämmitin on ehdottomasti paras, lämmittää tasaisesti kannen ja lohkon.

        Ei mikään järkevä ratkaisu laittaa lämmitintä alavesiletkuun, kun puolet lämmöstä menee harakoille jäähdyttäjän kautta.Tämänhän itsekkin kerroit näin: "kun se lämmitin ei oikein pystynyt enään lämmittämään lohkoa tasaisesti, vaan pari sylinteriä oli jotenkin lämmin". Eli, lämmin neste kiersi lohkon etupään kautta termostaatin pikku reiän kautta jäähdyttäjään. Jos olisit mitannut jäähdyttäjän ylä ja alaosan lämmöt niin lämpöero olisi ylhäällä reilusti plussalla ja alaosa melkein sama kuin ulkoilma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mikään järkevä ratkaisu laittaa lämmitintä alavesiletkuun, kun puolet lämmöstä menee harakoille jäähdyttäjän kautta.Tämänhän itsekkin kerroit näin: "kun se lämmitin ei oikein pystynyt enään lämmittämään lohkoa tasaisesti, vaan pari sylinteriä oli jotenkin lämmin". Eli, lämmin neste kiersi lohkon etupään kautta termostaatin pikku reiän kautta jäähdyttäjään. Jos olisit mitannut jäähdyttäjän ylä ja alaosan lämmöt niin lämpöero olisi ylhäällä reilusti plussalla ja alaosa melkein sama kuin ulkoilma.

        Noo, "yrittänyttä ei laiteta", kuuluu vanha lausahdus. On se paree, kuin aivan ilman. Toki pöpikin tietää, ettei ole paras mahdollinen, ja ainahan voi sen ulkoisen vaikka finfoamilla paketoida, niin hyötysuhde paranee. Parashan on tietysti se lohkon sisäinen vastus. Kun ei se vaan ole aina mahdollista asentaa sinne lohkoon. Monesti nämä tropiikissa valmistetut vehkeet ovat puutteelisesti huomioitu ja varustettu arktisiin olosuhteisiin. Kyllä tuo ylistarolaasen kaveri senkin tietää, kun on käsitellyt sitä ruutiakin. (Meikäläiseltä taitaa löytyä muuten vieläkin muutama kivi/kantopommi, nalleja ja tulilankaa, vaikka en ole "lummukkalaanen". Elokuvassa "Pohjanmaa" , joka löytyy muuten youtubeltakin, kun kuulusteltiin Hakalan veljeksiä))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mikään järkevä ratkaisu laittaa lämmitintä alavesiletkuun, kun puolet lämmöstä menee harakoille jäähdyttäjän kautta.Tämänhän itsekkin kerroit näin: "kun se lämmitin ei oikein pystynyt enään lämmittämään lohkoa tasaisesti, vaan pari sylinteriä oli jotenkin lämmin". Eli, lämmin neste kiersi lohkon etupään kautta termostaatin pikku reiän kautta jäähdyttäjään. Jos olisit mitannut jäähdyttäjän ylä ja alaosan lämmöt niin lämpöero olisi ylhäällä reilusti plussalla ja alaosa melkein sama kuin ulkoilma.

        Joo, todellakin on huono hyötysuhde tuolla alavesiletkuun asennetulla lämmittimellä, kuten totesin, mutta parempi sekin, kuin ei mitään. Joskus vaan joutuu säveltämään, kun ei ole muuta mahdollisuutta, pakkaset silloin tosiaan -42°C ja jotain lämmitintä piti saada maasturiin, että sai käyntiin. Nopein ratkaisu oli hitsata 1¼" vesijohtoputkeen lohkolämmitin ja pistää se alavesiletkuun.
        Lohkolämmitinhän se paras ratkaisu on, mutta monasti sellaisen asentaminen on melkoisen vaikeaa. On näitä tullut vuosien varrella asennettua monenlaista lämmitintä. On porattu uusia reikiä ja tehty kierteitä putkille, että on saatu letkulämmittimiä asennettua lohkoon. Öljypohjaankin on pistetty lämmitintä ilmajäähdytteisiin moottoreihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noo, "yrittänyttä ei laiteta", kuuluu vanha lausahdus. On se paree, kuin aivan ilman. Toki pöpikin tietää, ettei ole paras mahdollinen, ja ainahan voi sen ulkoisen vaikka finfoamilla paketoida, niin hyötysuhde paranee. Parashan on tietysti se lohkon sisäinen vastus. Kun ei se vaan ole aina mahdollista asentaa sinne lohkoon. Monesti nämä tropiikissa valmistetut vehkeet ovat puutteelisesti huomioitu ja varustettu arktisiin olosuhteisiin. Kyllä tuo ylistarolaasen kaveri senkin tietää, kun on käsitellyt sitä ruutiakin. (Meikäläiseltä taitaa löytyä muuten vieläkin muutama kivi/kantopommi, nalleja ja tulilankaa, vaikka en ole "lummukkalaanen". Elokuvassa "Pohjanmaa" , joka löytyy muuten youtubeltakin, kun kuulusteltiin Hakalan veljeksiä))

        Tuosta kivi/kantopommista... Tässä loppukesällä olin tekemässä uutta ajosiltaa navetan ylisille, kun siinä huilatessa työrupeaman välissä kuului perkaleen kimakka pamaus, että samanlaista en ollut kuullut sitten ainakaan 25 vuoteen ja viimeksi kertausharjoituksissa, kun ammuttiin kavereiden kanssa raskaalla singolla näytöksessä jenkeille.
        Joskus lapsuudessa naapurin isäntä ampui jollain Raika-pommeilla kantoja ja kiviä raivioltaan ja kuului samanlaiset äänet, vaan eipä ole enään Eikka hengissä, pilven reunalla katselee meidän nuorempien touhuja. R.I.P. Eikka.
        Vaan siinä sitä ihmetellessä soitti jo yksi mökkiläinen hädissään, jolle aurailen mökkitietä, että mikä pamahti. En osannut siihen mitään sanoa, kun täällä ei ole niitä Lummukan hiekkakuoppiakaan... Soitin heti kyllä mielestäni "pääepäillylle", että tietääkö kapteeni evp. mitään ko. pamauksesta. Tiesipä hyvinkin, oli itse syyllinen pamaukseen, ihan panostajan papereilla ja lupien kanssa oli tälläisellä suunnatulla räjähdyksellä pistänyt sepeliksi yhdeltä mökkitieltä suuren kiven.
        On muuten aika pätevä juttu se Lummukan hiekkakuoppa ja lummukkalaasten touhut, kun sitä kuulustelua pidetään asemalla :D Minulla aina pienet sympatiat sinne Pohjanmaan suuntaan, kun pari vuotta aikoinaan tämän ylistarolaasen kanssa asuttiin opiskelujen aikaan ja aina vieläkin yhteyksiä pidetään, päivitetään kuulumiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta kivi/kantopommista... Tässä loppukesällä olin tekemässä uutta ajosiltaa navetan ylisille, kun siinä huilatessa työrupeaman välissä kuului perkaleen kimakka pamaus, että samanlaista en ollut kuullut sitten ainakaan 25 vuoteen ja viimeksi kertausharjoituksissa, kun ammuttiin kavereiden kanssa raskaalla singolla näytöksessä jenkeille.
        Joskus lapsuudessa naapurin isäntä ampui jollain Raika-pommeilla kantoja ja kiviä raivioltaan ja kuului samanlaiset äänet, vaan eipä ole enään Eikka hengissä, pilven reunalla katselee meidän nuorempien touhuja. R.I.P. Eikka.
        Vaan siinä sitä ihmetellessä soitti jo yksi mökkiläinen hädissään, jolle aurailen mökkitietä, että mikä pamahti. En osannut siihen mitään sanoa, kun täällä ei ole niitä Lummukan hiekkakuoppiakaan... Soitin heti kyllä mielestäni "pääepäillylle", että tietääkö kapteeni evp. mitään ko. pamauksesta. Tiesipä hyvinkin, oli itse syyllinen pamaukseen, ihan panostajan papereilla ja lupien kanssa oli tälläisellä suunnatulla räjähdyksellä pistänyt sepeliksi yhdeltä mökkitieltä suuren kiven.
        On muuten aika pätevä juttu se Lummukan hiekkakuoppa ja lummukkalaasten touhut, kun sitä kuulustelua pidetään asemalla :D Minulla aina pienet sympatiat sinne Pohjanmaan suuntaan, kun pari vuotta aikoinaan tämän ylistarolaasen kanssa asuttiin opiskelujen aikaan ja aina vieläkin yhteyksiä pidetään, päivitetään kuulumiset.

        Eipä ole tullut tässä puheeksi näiden kivi/kantopommien kera, että yksi mun kavereista asuu myös komiankirkon kyläs. Kärkimäen suuntaan pitää ajella, kun mennään hänen luo. Tehdään kumpikin viljelyhommien lisäksi melkein saman alan töitä ja vain hiukan toisistaan poikkeavia. Maahommat kun on nykyisellään sellaista näpertelyä tulojen suhteen.
        ---Sattui muuten taannoin, noista pamauksista puheen ollen, vanhan takapotkun tyhjän akun kanssa. Akku oli kutakuinkin loppu, joten otin sen pois traktorista, mutta päätin vielä kokeilla pikalaturilla kiusata sitä. Unohdin autuaasti koko latauksen, kun illalla kuului kova pamaus, enkä siinäkään muistanut vielä mitään. Vaimo siinä parahti, että nytkö joku ampui sen kauriin, joka oleili riihentaus metsässä, oli nääs kauriinmetsästys aika. Vasta päivän päästä tietämättä vieläkään asian laitaa, menin konekatokseen käymään ja ihmettelin mistä moisia muovinkappaleita oli pitkin konekatosta. Sitten huomasin vasta ja muistin akun raadon nähtyäni koko latausjutun. Akun yläosa oli pillanpäreinä, vain navat sojottivat ylöspäin. Akku oli kuin olikin kipinöinyt seurauksena kyseinen pamaus. Onneksi akku oli pois traktorista ja akku puoliksi ulkona, joten tarinan opetus tuli toteennäytetyksi ilman suurempaa vahinkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole tullut tässä puheeksi näiden kivi/kantopommien kera, että yksi mun kavereista asuu myös komiankirkon kyläs. Kärkimäen suuntaan pitää ajella, kun mennään hänen luo. Tehdään kumpikin viljelyhommien lisäksi melkein saman alan töitä ja vain hiukan toisistaan poikkeavia. Maahommat kun on nykyisellään sellaista näpertelyä tulojen suhteen.
        ---Sattui muuten taannoin, noista pamauksista puheen ollen, vanhan takapotkun tyhjän akun kanssa. Akku oli kutakuinkin loppu, joten otin sen pois traktorista, mutta päätin vielä kokeilla pikalaturilla kiusata sitä. Unohdin autuaasti koko latauksen, kun illalla kuului kova pamaus, enkä siinäkään muistanut vielä mitään. Vaimo siinä parahti, että nytkö joku ampui sen kauriin, joka oleili riihentaus metsässä, oli nääs kauriinmetsästys aika. Vasta päivän päästä tietämättä vieläkään asian laitaa, menin konekatokseen käymään ja ihmettelin mistä moisia muovinkappaleita oli pitkin konekatosta. Sitten huomasin vasta ja muistin akun raadon nähtyäni koko latausjutun. Akun yläosa oli pillanpäreinä, vain navat sojottivat ylöspäin. Akku oli kuin olikin kipinöinyt seurauksena kyseinen pamaus. Onneksi akku oli pois traktorista ja akku puoliksi ulkona, joten tarinan opetus tuli toteennäytetyksi ilman suurempaa vahinkoa.

        Muistan tapauksen -77 vuodelta (Jatkoa edelliseen), kun olin erään pajan pihassa hitsaamassa peräkärryn lavan pohjalevyjä migillä omatekoiseen perävetokippi kärryyn. Itsellä ei ollut vielä silloin mig-hitsiä, ja tuolla vanhalla ohutlevysepällä oli sellainen. Tämä vanha parrakas äijä korjasi samaanaikaan muistaakseni ruosteisen pikku Fiiun pohjaa pajassa hitsaten kaasulla paikkaa pohjaan. Etupelti oli ylhäällä (fiiun tankkihan oli siellä), kun huomasin hitsauksen lomassa fiiun bensatankin korkin korvausilmareiän päällä sellaisen hyvänmoisen lieskan. Karjaisin sitten tälle äijälle, että tankinpäällä on tuli. Äijä ponkaisi salamaakin nopeammin ylös ja jauhesammuttimesta oli sokka irti alta aikayksikön ja niin tuli sammui. Tähän vanhaan äijään tapaus teki aika vaikutuksen, hän istui vavisten puoli tuntia ja veti "norttia " useammn röökin, ennenkuin sai sanoja suustaan. Miten olisi käynyt, ellen olisi ollut paikalla. Saman rakennuksen toisessa päässä oli pieni navetta ja talokin vain alta 10m:n päässä. Joten olisi siinä mennyt koko mäki tuhkayhtiölle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe