Kuuntelin 2.11.19 HP

Anonyymi

HP saarnasta parit huomiot:
1. --että srk-oppi menee automaattisesti kohdalleen, kun vanhurskauttamisoppi on kohdallaan. Että srk ei ole näkyvä, esim tietty yhdistys. Että srk-rajat menevät sydämestä sydämen uskovilla.
2. ...on ollut siunaus että saarnat ovat avoimesti saatavilla. on tapauksia, että kuunneltuaan näitä saarnoja, ihmisiä on tullut seuroihin. Sitaatti Raamatusta: heidän nuoransa menevät kaikkeen maailmaan. selitys:tietotekninen verkosto.

Nyt kysyn, julistiko HP täten, ennen hajaannusta? Tämähän on aivan oikein, kohdat 1 ja 2. tämän totean esikoislestadiolaisena.

66

629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Etkö ole kuullut hänen saarnojaan ennen tätä 2015 tapahtunutta jakaantumista? Kysymyshän oli siitä että esikoislestadiolaisuus ryhtyi sakramenttiseparatistiksi ev.lut. kirkossa. Eikä liike tietääkseni ole vieläkään rekisteröitynyt itsenäiseksi kirkoksi?

      • Anonyymi

        Miksi pitäisi rekisteröityä kirkoksi, kun on rekisteröity kristilliseksi yhdistykseksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitäisi rekisteröityä kirkoksi, kun on rekisteröity kristilliseksi yhdistykseksi?

        Esikoislestadiolaiset ovat yksityisinä kirkon jäseniä, ei yhdistyksenä. Esikoiset väittävät, että meitä on käsketty eroamaan kirkosta. Se ei pidä paikkaansa. Kirkko on kyllä ajamassa meitä pois, kun ei anna tiloja käyttöömme. Liekö syy esikoisten kielikellojen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esikoislestadiolaiset ovat yksityisinä kirkon jäseniä, ei yhdistyksenä. Esikoiset väittävät, että meitä on käsketty eroamaan kirkosta. Se ei pidä paikkaansa. Kirkko on kyllä ajamassa meitä pois, kun ei anna tiloja käyttöömme. Liekö syy esikoisten kielikellojen?

        Hekki saarnasi myös, että vanhat saarnaajat ovat jo sanoneet, ettei yksikään herätysliike saa omia Pyhää Henkeä. Minä en ole koskaan kuullut sellaista, vaikka Heikki ei ole minua vanhempi.

        Ei esikoislestadiolaisuudessa omita Pyhää Henkeä. Uskomme kuitenkin, että meillä on seurakunta, johon Jeesus on antanut Pyhän Hengen ja on itse siinä armoistuimena.

        Pyhän Hengen tiet ovat arvaamattomat. Se voi vaikuttaa myös täysin suruttomissa. Eräs henkilö oli sanonut porukalle, että jos jatkamme tällä tavoin, niin meille käy huonosti. Mukana oli kristityn kodin lapsi, joka ajatteli, että minunhan pitäisi noin sanoa. Hän heräsi tästä ja sai parannuksen armon.

        Kun Raattamaalta kysyttiin, että tulevatko eriseuraiset autuaaksi, niin hän vastasi: "Tulkoon kukin uskollaan autuaaksi, jos tulee, mutta me emme löydä raamatusta kuin yhden seurakunnan."

        Siitä on niin vahvat todistukset Laestadiksen ajoilta aina tähän päivään asti, että tässä kristillisyydessä on tultu autaaksi, usko on kestänyt kuolemassa ja kristityt ovat saaneet mennä ilolla nauttimaan sitä palkkaa, joka on heille valmistettu.


    • Kyllä hän näin teki eli saarnasi. Kyllä saa edelleen kuulla hyvän paimen ääntä seurakunnassamme. Tuomion henkeä toisista hengellisistä yhteisöistä ei kuulu, eikä sitä yhteisöä haukuta, josta liike on saanut alkunsa. Tuodaan usein vain esiin se, missä toiminta ei ole Raamattuun perustuvaa. Rukoillaan kirkon puolesta.

      Tuota separatismi-asiaa eipä pitäisi kovin paljon pitää esillä. Yhteisön, joka ottaa kirkolliset toimitukset itselleen, pitäisi järjestäytyä kirkoksi ja laatia omat kirkkosäännöt. Niin selvää se on, mutta luulen, että uutta kirkollista yhteisöä omine kirkkojärjestyksineen ei tule, ainakaan lestadiolaisuudessa.

      • Anonyymi

        Oliko Jeesuksella ja apostoleilla joku kirkko?


    • Kuuntelin myös saarnan. Havainnot samansuuntaiset.. Mitä tulee yhtenäisyyden aikaan, pitää tehdä kokonais harkinta. Silloin pitää lukea Room 14 ja 15. Ei Jumalan valtakunnan työtä tehdä niinkuin halkomotteja , aina samalla tavalla. Vaikka liikkeen piirissä on korostettu, että ei ole mikään muuttunut. Raamattu ja Raamatun henki ei tue ikuista stabiilia tilaa jossa sanotaan aina samat snat ja motitaan, jos joku jää sanomatta.
      Hajaannuksiin ei pidä aktiivisesti pyrkiä, mutta joskus se vain tulee. Jos on Jumalan rakkautta, niin asioita ei sanota aina karkeimman kautta. Koitetaan hiljaa johdattaa ihmistä lähemmäksi Rakkauden lähdettä. Toisaalta me tiedämme, että evankeliumin julistajilla ei ole ollut aina niin hyvät olot Esikoislestadiolaisuudessa.

      Kun Israel palasi Egyptistä, Mooses oli Herran neuvottelussa aina ennenkuin mitään tehtin tai lähdettiin liikkeelle.

      Siis rakkaus pitää laumaa koossa, ei tarkat ohjeet ja kovat sanat.

      • Mitä kristittyjen väliseen rakkauteen tulee, niin Jeesus sanoo, - pysykää MINUN rakkaudessani.

        Joh. 15:9 Niinkuin Isä on minua rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä; pysykää minun rakkaudessani.

        Joh. 15:12 Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.
        ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

        Me tämän päivän kristityt emme ole suurlähettiläiksi apostoleiksi) asetettuja kukaan. Me uskomme sen sanan joka on meille Raamatussa ilmoitettu. Silloin ei eksy Jeesus tieltä.

        Seurakunta jossa kuka hyvänsä jäsenistä kasvaa siihen mittaan, että hän on se jota muiden seurakunnassa tulee totella, riippoumatta siitä mitä Jumala sanassaan Raamatussa meille ilmoittaa, ei tällainen yhteisö pysy pystyssä, eikä sydämet yhdisty yhteen Kristuksen rakkaudessa.

        Joh. 1:23 Hän sanoi: "Minä olen huutavan ääni erämaassa: 'Tehkää tie tasaiseksi Herralle', niinkuin profeetta Esaias on sanonut."

        Joh. 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.


      • Anonyymi

        Mitä sinä vihne tarkoitat evankeliumin saarnaajalla?

        Evankeliumiin ei kuulu ainoastaan saarna hyvästä Jumalasta ja rakkaasta Jeesuksesta. Jeesus itse käski saarnata parannusta ja syntien anteeksiantamista. Se on apinan rakkautta jos evankeliumiin ei kuulu parannassaarna. Elävään Jumalan sanaan kuuluu totuus ja rakkaus. Ei se ole rakkautta, jos puuttuu totuus, ei totuutta, jos puuttuu rakkaus.

        Paavali antaa ohjeita Timoteukselle:

        2. Saarnaa sanaa, pidä päälle sekä hyvällä että sopimattomalla ajalla, rankaise, nuhtele, neuvo kaikella siveydellä ja opetuksella;
        3. Sillä aika tulee, jona ei he voi terveellistä oppia kärsiä, vaan omain himoinsa jälkeen kokoovat itsellensä opettajat, että heidän korvansa syyhyvät,
        4. Ja kääntävät korvansa pois totuudesta, ja turhiin juttuihin poikkeevat.
        5. Mutta valvo sinä kaikissa, kärsi ja kestä vaivoissa, tee evankeliumin saarnaajan työ ja toimita virkas täydellisesti.

        Ei ole koskaan totuuden saarnalla olut helppoa. Sananlaskukin sanoo, ettei sellaisella anneta yösijaa.


      • Anonyymi
        vaitovainen kirjoitti:

        Mitä kristittyjen väliseen rakkauteen tulee, niin Jeesus sanoo, - pysykää MINUN rakkaudessani.

        Joh. 15:9 Niinkuin Isä on minua rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä; pysykää minun rakkaudessani.

        Joh. 15:12 Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.
        ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

        Me tämän päivän kristityt emme ole suurlähettiläiksi apostoleiksi) asetettuja kukaan. Me uskomme sen sanan joka on meille Raamatussa ilmoitettu. Silloin ei eksy Jeesus tieltä.

        Seurakunta jossa kuka hyvänsä jäsenistä kasvaa siihen mittaan, että hän on se jota muiden seurakunnassa tulee totella, riippoumatta siitä mitä Jumala sanassaan Raamatussa meille ilmoittaa, ei tällainen yhteisö pysy pystyssä, eikä sydämet yhdisty yhteen Kristuksen rakkaudessa.

        Joh. 1:23 Hän sanoi: "Minä olen huutavan ääni erämaassa: 'Tehkää tie tasaiseksi Herralle', niinkuin profeetta Esaias on sanonut."

        Joh. 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

        "Seurakunta jossa kuka hyvänsä jäsenistä kasvaa siihen mittaan, että hän on se jota muiden seurakunnassa tulee totella, riippoumatta siitä mitä Jumala sanassaan Raamatussa meille ilmoittaa, ei tällainen yhteisö pysy pystyssä, eikä sydämet yhdisty yhteen Kristuksen rakkaudessa."

        Ennustatko vaito esikoisten loppua? Nämä miehet, jotka keräsivät väkeä selkänsä taakse, kasvoivat niin suuriksi, etteivät voineet olla toisille alamaisia, vaikka raamattu opettaa:

        21. Ja olkaat toinen toisellenne alamaiset Jumalan pelvossa.

        5. Niin myös te nuoret, olkaat vanhoille alamaiset ja olkaat kaikki toinen toisellenne alamaiset, ja pitäkäät teitänne kiintiästi nöyryyteen; sillä Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon.
        6. Nöyryyttäkäät siis teitänne Jumalan väkevän käden alle, että hän teitä ajallansa korottais.
        7. Kaikki teidän murheenne pankaat hänen päällensä; sillä hän pitää murheen teistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sinä vihne tarkoitat evankeliumin saarnaajalla?

        Evankeliumiin ei kuulu ainoastaan saarna hyvästä Jumalasta ja rakkaasta Jeesuksesta. Jeesus itse käski saarnata parannusta ja syntien anteeksiantamista. Se on apinan rakkautta jos evankeliumiin ei kuulu parannassaarna. Elävään Jumalan sanaan kuuluu totuus ja rakkaus. Ei se ole rakkautta, jos puuttuu totuus, ei totuutta, jos puuttuu rakkaus.

        Paavali antaa ohjeita Timoteukselle:

        2. Saarnaa sanaa, pidä päälle sekä hyvällä että sopimattomalla ajalla, rankaise, nuhtele, neuvo kaikella siveydellä ja opetuksella;
        3. Sillä aika tulee, jona ei he voi terveellistä oppia kärsiä, vaan omain himoinsa jälkeen kokoovat itsellensä opettajat, että heidän korvansa syyhyvät,
        4. Ja kääntävät korvansa pois totuudesta, ja turhiin juttuihin poikkeevat.
        5. Mutta valvo sinä kaikissa, kärsi ja kestä vaivoissa, tee evankeliumin saarnaajan työ ja toimita virkas täydellisesti.

        Ei ole koskaan totuuden saarnalla olut helppoa. Sananlaskukin sanoo, ettei sellaisella anneta yösijaa.

        EVANKELIUMI ON ILOSANOMA!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EVANKELIUMI ON ILOSANOMA!

        Oletko sitä mieltä, että Paavali neuvoi väärin, eikä tämä ole evankeliumia:

        2. Saarnaa sanaa, pidä päälle sekä hyvällä että sopimattomalla ajalla, rankaise, nuhtele, neuvo kaikella siveydellä ja opetuksella;

        Antoiko Jeesus vääriä neuvoja:

        47. Ja saarnattaman hänen nimeensä parannusta ja syntein anteeksi antamusta kaikissa kansoissa, ruveten Jerusalemista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EVANKELIUMI ON ILOSANOMA!

        NO niin tuntuu olevan, ainakin te lahkolaiset saatte niistä jatkuvasti riitaa aikaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sitä mieltä, että Paavali neuvoi väärin, eikä tämä ole evankeliumia:

        2. Saarnaa sanaa, pidä päälle sekä hyvällä että sopimattomalla ajalla, rankaise, nuhtele, neuvo kaikella siveydellä ja opetuksella;

        Antoiko Jeesus vääriä neuvoja:

        47. Ja saarnattaman hänen nimeensä parannusta ja syntein anteeksi antamusta kaikissa kansoissa, ruveten Jerusalemista.

        Paavali neuvoi väärin,tai paremminkin perusti oman oppinsa kristinuskosta ja kristuksesta. Jota Pietari ei hyväsynyt . joten riitely opista alkoi, tai varmaankin jatkui, jo silloin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sinä vihne tarkoitat evankeliumin saarnaajalla?

        Evankeliumiin ei kuulu ainoastaan saarna hyvästä Jumalasta ja rakkaasta Jeesuksesta. Jeesus itse käski saarnata parannusta ja syntien anteeksiantamista. Se on apinan rakkautta jos evankeliumiin ei kuulu parannassaarna. Elävään Jumalan sanaan kuuluu totuus ja rakkaus. Ei se ole rakkautta, jos puuttuu totuus, ei totuutta, jos puuttuu rakkaus.

        Paavali antaa ohjeita Timoteukselle:

        2. Saarnaa sanaa, pidä päälle sekä hyvällä että sopimattomalla ajalla, rankaise, nuhtele, neuvo kaikella siveydellä ja opetuksella;
        3. Sillä aika tulee, jona ei he voi terveellistä oppia kärsiä, vaan omain himoinsa jälkeen kokoovat itsellensä opettajat, että heidän korvansa syyhyvät,
        4. Ja kääntävät korvansa pois totuudesta, ja turhiin juttuihin poikkeevat.
        5. Mutta valvo sinä kaikissa, kärsi ja kestä vaivoissa, tee evankeliumin saarnaajan työ ja toimita virkas täydellisesti.

        Ei ole koskaan totuuden saarnalla olut helppoa. Sananlaskukin sanoo, ettei sellaisella anneta yösijaa.

        Kerron oman kokemukseni. Lesytadiolaisuudessa olin oppinut lapsuudesta asti, että saarna on syyllistävää osin miten monisanaisesti ensin ruoskittiin syntiä ja lopussa oli sitten muutaman lauseen verran vapauttavaa sanomaa. Useasti kuitenkin tuli tarve ja joillekkin lähes joka kerta mennä sinne eteen ikäänkuin se sana ei muuten vappauttaisi ahdistuksesta.

        Koska nimiä on mainittu, en tee syntiä kun mainitsen. Kun Eero Halme ja Einari Koponen alkoivat käydä Turussa koin jotain erityistä. Kun kuulin raamatullista julistusta, jossa ei ollut niin paljon perimätietoa, niin saarnan lopussa oli hyvä olo eikä uskominen jäänyt suorituksen taakse. Sama sana osoitti tahroja, mutta samalla puhdisti ne sovintoveren voimalla. Tätä julistusta alkoi luulua vähän laajemmin ja Jumala antoi uusia lahjoja, joita otettiin käyttöön ehkä aiheuttaen kateutta vanhoissa miehissä joita ei kutsuttu lähetystoimeen.


    • Anonyymi

      Tyypillistä HPn asioiden selittämistä, jossa asiat revitään kontekstistaan ja ymmärretään väärin. Tuo nuora lainaus on Psalmista 19, joka Kirkkoraamatussa lukee

      "Taivaat julistavat Jumalan kunniaa, taivaankansi kertoo hänen teoistaan. Päivä ilmoittaa ne päivälle, yö julistaa yölle. Ei se ole puhetta, ei sanoja, ei ääntä jonka voisi korvin kuulla. Kuitenkin se kaikuu kaikkialla, maanpiirin yli merten ääriin. Hän on tehnyt sinne majan auringolle."

      Bibliassa vastaava
      "Taivaat ilmoittavat Jumalan kunnian, ja vahvuus julistaa hänen kättensä teot. Päivä sanoo päivälle, ja yö ilmoittaa yölle tiedon. Ei ole kieltä eikä puhetta, kussa ei heidän äänensä kuulu. Heidän nuoransa käy ulos kaikkiin maihin, ja heidän puheensa maailman ääreen asti: auringolle hän pani majan heissä."

      • Anonyymi

        kun vertailee eri käännöksiä, kyllä sieltä se (mitta)nuora löytyy. Ja tuli ajatus, että psalmi 19 alkaa, taivaat julistavat Jumalan kunniaa. Mitä on ymmärretty taivailla? Muistini mukaan elävässä uskossa olevia kristittyjä.
        Esim kun raamattu kertoo, että taivaat katoavat suurella pauhinalla, on selitetty että se on silloin kun kristityt lopullisesti lähtee taivaisiin, kiittäen suureen ääneen.

        voitaisiinko nyt ihan iisisti keskustella niistä mitä HP sanoi, eikä siitä, millainen HP on tai mitä hän muulloin on sanonut, kiitos.


    • Heikki saarnasi ihan oikein. Anonyymina tyhjän höpöttäminen nimetyistä henkilöistä ei vaadi muuta, kun lihallisen mielen ja tahdon toteuttamista. 🤨

    • Anonyymi

      Onko mielestänne niin, että kun vanhurskauttamisoppi on kohdillaan, siitä seuraa että seurakuntaoppi menee myös automaattisesti kohdilleen? Onko se mielestänne niiin?

      Vai onko vaara suistua neuvomisen ja opettamisen vähättelyyn, ja korostaa että Pyhä Henki kotiopettajana hoitelee kaiken, tai miltei kaiken, ilman että vilkuillaan katekismukseen tai kuunnellaan sanaa?

      • Anonyymi

        Jos ja kun opetetaan, että vanhurskauttaminen (uudestisyntyminen) tapahtuu, kun sertifioitu saarnamies julistaa synnit anteeksi, joudutaan vain me-oppiin. Tällöin myös seurakuntaoppi vääristyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ja kun opetetaan, että vanhurskauttaminen (uudestisyntyminen) tapahtuu, kun sertifioitu saarnamies julistaa synnit anteeksi, joudutaan vain me-oppiin. Tällöin myös seurakuntaoppi vääristyy.

        Kenelle Jeesus antoi syntien anteeksiantamisen vallan? Seurakuntaan, jonka hän perusti omista omista opetuslapsistaan, joille hän antoi Pyhän Henkensä. Tässä on me-oppi:

        2. Epistola 1
        1. Simon Pietari, Jesuksen Kristuksen palvelia ja apostoli, niille, jotka ovat saaneet meidän kanssamme yhdenkaltaisen kalliin uskon vanhurskaudessa, jonka meidän Jumalamme ja Vapahtajamme Jesus Kristus antaa:
        2. Armo ja rauha lisääntyköön teille, Jumalan ja meidän Herran Jesuksen Kristuksen tuntemisen kautta!
        3. Että hänen jumalallinen voimansa meille kaikkinaiset (jotka elämään ja jumaliseen menoon sopivat) on lahjoittanut hänen tuntemisensa kautta, joka meitä kunniaan ja avuun kutsunut on,
        4. Joidenka kautta meille ne suurimmat ja kalliit lupaukset lahjoitetut ovat, että te niiden kautta Jumalan luonnosta osalliseksi tulisitte, jos te katoovaisen maailman himon vältätte.
        5. Niin ahkeroitkaat kaikella vireydellä teidän uskonne avua osoittamaan, ja avussa tointa,
        6. Ja toimessa kohtuullisuutta, ja kohtuullisuudessa kärsivällisyyttä, ja kärsivällisyydessä jumalisuutta,
        7. Ja jumalisuudessa veljellistä rakkautta, ja veljellisessä rakkaudessa yhteistä rakkautta.

        Oli esikoisilla veljellinen rakkaus ja yhteinen rakkaus kun ottivat eron eläväksi syntyneestä seurakunnasta?

        Kenellä on yhdenkaltainen usko esikoislestadiolaisten kanssa?

        Ensimäisessä jakeessa kerrotaan, kuka on uskon antaja. Monet, joita esikoiset pitävät oikeina uskovaisina, puhuvat omasta ratkaisustaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenelle Jeesus antoi syntien anteeksiantamisen vallan? Seurakuntaan, jonka hän perusti omista omista opetuslapsistaan, joille hän antoi Pyhän Henkensä. Tässä on me-oppi:

        2. Epistola 1
        1. Simon Pietari, Jesuksen Kristuksen palvelia ja apostoli, niille, jotka ovat saaneet meidän kanssamme yhdenkaltaisen kalliin uskon vanhurskaudessa, jonka meidän Jumalamme ja Vapahtajamme Jesus Kristus antaa:
        2. Armo ja rauha lisääntyköön teille, Jumalan ja meidän Herran Jesuksen Kristuksen tuntemisen kautta!
        3. Että hänen jumalallinen voimansa meille kaikkinaiset (jotka elämään ja jumaliseen menoon sopivat) on lahjoittanut hänen tuntemisensa kautta, joka meitä kunniaan ja avuun kutsunut on,
        4. Joidenka kautta meille ne suurimmat ja kalliit lupaukset lahjoitetut ovat, että te niiden kautta Jumalan luonnosta osalliseksi tulisitte, jos te katoovaisen maailman himon vältätte.
        5. Niin ahkeroitkaat kaikella vireydellä teidän uskonne avua osoittamaan, ja avussa tointa,
        6. Ja toimessa kohtuullisuutta, ja kohtuullisuudessa kärsivällisyyttä, ja kärsivällisyydessä jumalisuutta,
        7. Ja jumalisuudessa veljellistä rakkautta, ja veljellisessä rakkaudessa yhteistä rakkautta.

        Oli esikoisilla veljellinen rakkaus ja yhteinen rakkaus kun ottivat eron eläväksi syntyneestä seurakunnasta?

        Kenellä on yhdenkaltainen usko esikoislestadiolaisten kanssa?

        Ensimäisessä jakeessa kerrotaan, kuka on uskon antaja. Monet, joita esikoiset pitävät oikeina uskovaisina, puhuvat omasta ratkaisustaan.

        Kuka ratkaisi Jeesuksen aikana kun hän sanoo mm, "tule ja seuraa Minua"?

        sanokaa kuka se oli joka teki sen ns ratkaisun, viittaan edelliseen kirjoittajaan ja sen viimeiseen lauseeseen.

        Ettekö te ymmärrä todellakaan mitä tämä ns ratkaisu tarkoittaa va miksi yhä joutuu lukemaan noita käsittämättömiä kommenttejanne, kertokaa?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka ratkaisi Jeesuksen aikana kun hän sanoo mm, "tule ja seuraa Minua"?

        sanokaa kuka se oli joka teki sen ns ratkaisun, viittaan edelliseen kirjoittajaan ja sen viimeiseen lauseeseen.

        Ettekö te ymmärrä todellakaan mitä tämä ns ratkaisu tarkoittaa va miksi yhä joutuu lukemaan noita käsittämättömiä kommenttejanne, kertokaa?!

        Edelleen kysyn saman kirjoittajan kommenttiin vitaten, kuka Raamatussa antaa syntejä anteeksi toiselle ihmiselle?

        Sanokaa yksi esimerkki aluksi, mutta älkää viitsikö puhua Sauluksesta se asia on selvitytty miljoona kertaa eikä siinä ole aineksia siihen kysmykseen, siis kuka ja missä?

        ja kun kukaan ei anna eikä mitään mallia ole sen enempää kuin vauvojen kastamisistakaan, tuleeko sillooin mitään mieleen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka ratkaisi Jeesuksen aikana kun hän sanoo mm, "tule ja seuraa Minua"?

        sanokaa kuka se oli joka teki sen ns ratkaisun, viittaan edelliseen kirjoittajaan ja sen viimeiseen lauseeseen.

        Ettekö te ymmärrä todellakaan mitä tämä ns ratkaisu tarkoittaa va miksi yhä joutuu lukemaan noita käsittämättömiä kommenttejanne, kertokaa?!

        Oma valinta. Pysy pois, niin ei tarvitse lukea.

        Jeesus sanookin, että ette te minua valinneet, vaan minä valitsin teidät.

        Hän kutsui opetuslapsia seuraajikseen, mutta tulivatko he silloin autuaaksi? Ei! Heillä oli vielä suuruuden ajatuksia. He halusivat suuriksi herroiksi Messiaan valtakunnassa. Pietari lupasi mennä Jeesuksen kanssa kuolemaan, mutta kielsi kuitenkin kolmesti hänet. Vasta kun heille tuli murhe Vapahtajan kuolemasta ja Jeesus ilmestyi heille rauhan tervehdyksellä, jonka Luther sanoo merkitsevän syntien anteeksiantamista, saivat he kokea iloa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleen kysyn saman kirjoittajan kommenttiin vitaten, kuka Raamatussa antaa syntejä anteeksi toiselle ihmiselle?

        Sanokaa yksi esimerkki aluksi, mutta älkää viitsikö puhua Sauluksesta se asia on selvitytty miljoona kertaa eikä siinä ole aineksia siihen kysmykseen, siis kuka ja missä?

        ja kun kukaan ei anna eikä mitään mallia ole sen enempää kuin vauvojen kastamisistakaan, tuleeko sillooin mitään mieleen?

        Raamatussa kerrotaan, että kastettiin perhekuntia. Siihen kuuluu myös lapset.

        Vaikka et usko, että ympärileikkaus on vastaava, niin myös silloin kun se otettiin käyttöön, niin en ympärileikattiin vanhemmat ja sitten alettiin ympärileikata kahdeksan vuorokauden ikäisiä poikalapsia. Vanhoja ei enää tarvinnut ympärileikata, koska ne olivat jo ympärileikattu lapsena.

        Kun Jeesus oli ihmisenä, hän sanoi, että ihmisen pojalla on valta antaa syntejä anteeksi. Pääsiäisenä hän puhalsi opetuslasten päälle ja sanoi: "ottakaa Pyhä Henki, joille te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut. Sen jälkeen ei Jeesus ole suoraan antanut kenellekkään syntejä anteeksi. Viimeinen jolle hän antoi synnit anteeksi oli ryöväri ristillä, jonka hän vei uutiseksi taivaan valtakuntaan.

        Syntien anteeksiantamisen valta on sidottu Pyhään Henkeen, eikä papin kaapuun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Edelleen kysyn saman kirjoittajan kommenttiin vitaten, kuka Raamatussa antaa syntejä anteeksi toiselle ihmiselle?

        Sanokaa yksi esimerkki aluksi, mutta älkää viitsikö puhua Sauluksesta se asia on selvitytty miljoona kertaa eikä siinä ole aineksia siihen kysmykseen, siis kuka ja missä?

        ja kun kukaan ei anna eikä mitään mallia ole sen enempää kuin vauvojen kastamisistakaan, tuleeko sillooin mitään mieleen?

        Luuk. 7:47-48
        Sen tähden sanon sinulle: hänen paljot syntinsä on annettu anteeksi, ja sen vuoksi hän rakasti paljon. Mutta se, jolle annetaan vähän anteksi, rakastaa vähän. Sitten hän sanoi naiselle: Sinun syntisi ovat anteeksi annetut.

        Luuk. 24:46-47

        Ja hän sanoi heille: Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä ja kolmantena päivänä nousta kuolleista, ja parannusta syntien anteeksiantamiseksi on saarnattava hänen nimessään kaikille kansoille alkaen Jerusalemista.


      • Anonyymi
        KaidanTienKulkija kirjoitti:

        Luuk. 7:47-48
        Sen tähden sanon sinulle: hänen paljot syntinsä on annettu anteeksi, ja sen vuoksi hän rakasti paljon. Mutta se, jolle annetaan vähän anteksi, rakastaa vähän. Sitten hän sanoi naiselle: Sinun syntisi ovat anteeksi annetut.

        Luuk. 24:46-47

        Ja hän sanoi heille: Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä ja kolmantena päivänä nousta kuolleista, ja parannusta syntien anteeksiantamiseksi on saarnattava hänen nimessään kaikille kansoille alkaen Jerusalemista.

        Niinhän Siellä lukee, miten se vastaa kysmykseen?

        sinäkö se antaisit minun syntini anteeksi, kerro?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatussa kerrotaan, että kastettiin perhekuntia. Siihen kuuluu myös lapset.

        Vaikka et usko, että ympärileikkaus on vastaava, niin myös silloin kun se otettiin käyttöön, niin en ympärileikattiin vanhemmat ja sitten alettiin ympärileikata kahdeksan vuorokauden ikäisiä poikalapsia. Vanhoja ei enää tarvinnut ympärileikata, koska ne olivat jo ympärileikattu lapsena.

        Kun Jeesus oli ihmisenä, hän sanoi, että ihmisen pojalla on valta antaa syntejä anteeksi. Pääsiäisenä hän puhalsi opetuslasten päälle ja sanoi: "ottakaa Pyhä Henki, joille te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut. Sen jälkeen ei Jeesus ole suoraan antanut kenellekkään syntejä anteeksi. Viimeinen jolle hän antoi synnit anteeksi oli ryöväri ristillä, jonka hän vei uutiseksi taivaan valtakuntaan.

        Syntien anteeksiantamisen valta on sidottu Pyhään Henkeen, eikä papin kaapuun.

        Eli tyttölapset jäivät ilman pelastusta, niinkö?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän Siellä lukee, miten se vastaa kysmykseen?

        sinäkö se antaisit minun syntini anteeksi, kerro?

        Jos saarnaan syntiä anteeksi Herran Jeesuksen nimessä ja veressä, niin enhän se ole silloin vain minä, joka ne anteeksi antaa...

        Minä noudatan silloin Jeesuksen käskyä saarnata syntejä anteeksi Hänen nimessään.
        Ja se joka sidotaan maan päällä, on myös sidottu taivaassa, näin raamattu todistaa.


    • Kyllä Heikki on saarnannut oikein.

      Käännetäänpä asia toisin päin.

      Jos autuuden ehdoiksi yhteisössä opetetaan, että vain meidän saarnaajilla tai jäsenillä on pätevyys saarnata synnit anteeksi. Tai ehdoiksi asetetaan tietynlainen pukeutuminen ja muita ulkonaisia asioita tai edellytetään seurakunnan toditusta tai ehdotonta kuuliaisuutta yhteisön johtajia kohtaan, niin ollaan väärillä jäljillä ja seurakuntaopista tulee helposti Raamatun vastainen.

      • Anonyymi

        Sääliksi käy...


      • Anonyymi

        Onko esikoisilla raamatun mukainen oppi? EI OLE!


      • Näin on! Kristuksen seurakuntaan kuuluvat kaikki ne, jotka ovat Kristuksen päälleen pukeneet. Kastettuina Kristukseen, uskossa häneen elävät. 😇


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko esikoisilla raamatun mukainen oppi? EI OLE!

        Esikoisilla on oikea seurakuntaoppi.

        Esiklislestadiolaidilla on paavilta kopioitu Jumalan sanan vastainen "vain me hyvä me" - seurakuntaoppi.
        Ihmisoppia, lihan tyydytämideksi.


      • Anonyymi
        vaitovainen kirjoitti:

        Esikoisilla on oikea seurakuntaoppi.

        Esiklislestadiolaidilla on paavilta kopioitu Jumalan sanan vastainen "vain me hyvä me" - seurakuntaoppi.
        Ihmisoppia, lihan tyydytämideksi.

        Älä höpötä, eihän teillä saarnata syntiä vaan pelkkää evankeljumin helinää, mailma on tullut luvallisesksi monissa asioissa jotka näkyy kaikessa,teillä riittää vaan kunhan uskoo,se ei kuule" vaitonainen "pelitä sellanen touhu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä höpötä, eihän teillä saarnata syntiä vaan pelkkää evankeljumin helinää, mailma on tullut luvallisesksi monissa asioissa jotka näkyy kaikessa,teillä riittää vaan kunhan uskoo,se ei kuule" vaitonainen "pelitä sellanen touhu!

        Kyllä Esikoisissa synnistä saarnataan ja evankeliumista, parannusta ja syntien anteeksi antamista. Kannattaa kuunnella niitä saarnoja eikä heitellä huhupuheiden pohjalta.

        ..."pelkkää evankeljumin helinää.." tämä lause taitaa kertoa aika paljon kirjoittajastaan.
        Se evankeljumin helinä ja sen voima taitaa kuitenkin olla se, joka voittaa synnin voiman.
        Ei ihan taida taivaan portit aueta sillä, että julistetaan ei-luvalliseksi 1 tai 1000 asiaa ja ollaan tekemättä niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä höpötä, eihän teillä saarnata syntiä vaan pelkkää evankeljumin helinää, mailma on tullut luvallisesksi monissa asioissa jotka näkyy kaikessa,teillä riittää vaan kunhan uskoo,se ei kuule" vaitonainen "pelitä sellanen touhu!

        Evankeliumi saarnataan puhtaana ja kirkkaana "eriseuraisten" kokouksissa. Saarnat eivät ole nimellisyntikeskeisiä, vaan saarnoissa keskitytään kirkastamaan Sanaa. Synnista kyllä saarnataan, mutta siinä keskitytään synnin lähteeseen, mieleen, ajatuksiin, asenteeseen ja suhteista lähimmäiseen.
        Maailma ja sen pahuus tuodaan esiin, sen pahuuksia ei ole koskaan saarnattu luvallisiksi. Seurakuntalaiset kaikki ovat syntisiä, luvallisia syntisiä asioita on jokaisella uskovalla, mutta ne poistuvat sen mukaan, mitä herkemmällä korvalla uskova kuulee Pyhän Hengen ääntä ja ymmärtää hengellisesti ja maallisestikin turhat, itseä ja toisia vahingoittavat asiat.

        Ei ole puhdasta seurakuntaa. Täällä on niin paljon ja voimakkaasti haukuttu ja syyllistetty niitä uskovia, jotka ovat lähteneet eriseuraan. Olen vuosikaudet ollut rukoushuoneilla, olen hyvin läheltä nähnyt ja kuullut siellä olevien uskovien käyttäytymisiä ja puheita. Voisin tuoda esiin vaikka kuinka monta sellaista seikkaa, joka on ihmetyttänyt minua - en ole oikein uskonut, että olen uskovien seurassa.

        Hyvin helposti ihmisellä käy niin, että
        tulee fariseukseksi, tuomitsee toisia uskovia,
        uskoo, että seurakunnassa aktiivisesti olemalla ja seurakuntauskolla tulee autuaaksi,
        ei ole saanut kokea sydämen särkymistä, uudestisyntymistä sydämenuskolla,
        on kuuliainen ihmiselle eikä Herramme, Pelastajallemme ja Vapahtamme neuvoille,
        haluaa pitää yhteisön juorujen pesän lämpimänä,
        uskossa keskitytään ulkoiseen, ei sisäiseen uskossa elämiseen, itsessä ja muissa jne.

        Kun keskittyy saamansa uskon puhtaana pitämiseen Sanan, rukouksen, lähimmäisen rakkaana pitämisen ja kiitollisuuden Jumalaan avulla ja kautta, niin turhat jää sitäkin kautta vähemmälle, Hän voi paremmin puhdistaa uskoa ja vahvistaa uskosta kiinnipitämistä.


      • Anonyymi
        vaitovainen kirjoitti:

        Esikoisilla on oikea seurakuntaoppi.

        Esiklislestadiolaidilla on paavilta kopioitu Jumalan sanan vastainen "vain me hyvä me" - seurakuntaoppi.
        Ihmisoppia, lihan tyydytämideksi.

        Esikoislestadiolaisuudessa esiintyy monenlaista näkemystä seurakunnasta, ei suinkaan yhtä "paavin" oppia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä höpötä, eihän teillä saarnata syntiä vaan pelkkää evankeljumin helinää, mailma on tullut luvallisesksi monissa asioissa jotka näkyy kaikessa,teillä riittää vaan kunhan uskoo,se ei kuule" vaitonainen "pelitä sellanen touhu!

        Anonyymi 06:26 Säähän olet oikein kuulevilla korvilla kuunnellut usko hiltusen saarnoja. hähää noit evankeljumeit arvosteli liiaan vapaaks uskomiseks. eihän se menettele, jos ihmiin ei ite itteään pyhitä saarnaajan kaulas roikkumal. ei sit saa penkis uskoa, no nythää usko nauttii uskonsa hetelmiä missä lie.
        ja seuraajansa pendelöi hesaan kahta samanlaista sananselittäjää kuuleen...


    • Anonyymi

      On s eihmeellinen oppi jossa samat kuulijat istuu vuodesta toiseen ruksan penkissä kun heille luennoidaan kaikkea mahdollista synnin muotoa joita pitää varoa!?

      Aivan kuin kuulijat olisivat holhouksessa olevia, kyvyttömiä itse ajattelamaan oman uskonsa ja jumalasuhteensa varassa elämäänsä.

      mitä järkeä sellaisessa oikeasti mahtaa olla.

      ja sitten vielä pitää hakea ongelmiinsa ratkaisuja noiden selittelijöiden kaulasta huhhuijaa.

      • Eihän hengellisiä asioita voi järjellä käsittääkkään.

        Eikä liha syntisyyttään tunne eikä tunnusta ellei Jumsla herätä hänelle tuntoa hänen synneistään!

        Ja silloin kun ei syntiä ole (tunnettavissa), silloin ei ole tarvetta myöskään syntien sovitukselle. Evankeliumi jää silloin tyhjäksi.

        Mutta siellä missä synti on tullut (sydämellä) suureksi, siellä jumalan armo kirkastuu ylenpalttiseksi.

        Pinnallinen syntikäsitys käsittää synnin vain joiksikin vääriksi teoiksi. Näitä tekija sitten välttekemällä ja anteeksi anomalla uskotaan pelastuvan.

        Nämä teothan ovat SEURAUSTA LIHASSA ASUVASTA synnistä. Eivät itse synti. Synti on geneettisessä perimässämme oleva voima joka vastustaa synnin tulemista valoon, vastustaa sen tunnustamista että olen perimältäni Jumalan tahdon vastainen ja siksi myös ajattelen ja toimin Jumalan tahdon vastaisesti, siten kuin minä tahdon.

        Koska synti on erottamaton osa ihmistä, valtaosa ihmisistä uskoo että tämä ihmisen tahto on NORMAALI… eikä mitään sellaista Jumalaa ole olemassakaan, jonka tahtoa minun tulisi kaikessa täydellisedti niudattaa,

        Tämä on ainut oikea lähtökohta kristinuskolle. Sydämeen tulee sana Jumalalta, joka osoittaa minut syntiseksi ajatusten sanojen tekojen ja laiminlyöntieni osalta.

        Liha sanoo Ei! Ja jatkaa, mikä kelpaa minulle sen on kelvattava kaikille muillekin. Tämä on ihmisluonnon tila.

        Ihminen ei luonnon tilassa tunnusta itseään Jumalansa tahdon rikkojaksi!

        Niinpä hän pysyy synnissä ja kuoltuaan ikuisesti erossa Luojastaan jonka tahdon hän eläissään hylkäsi, hylkäämällä hänet joka kuoli hänen syntiensä vuoksi Jeesuksen Kristuksen! 🤕


    • Anonyymi

      Milloin teillä tullaan niin synnistä vapaaksi että jää aikaa siihen evankelioimiseen ulkopuolella rukoushuoneen?

      mitä lääkärikin siihen sanoo jos ihmispolo seisoo suihkussa koko ajan, iho kuivuu ja rupistuu viimein on kuin vanha rusina, ja ei muuta kuin suihkuun vaan taas, se on pesun puutetta sanoo opastaja suihkuseinänn takaa.

      Tässä on nyt sellainen järjelle käsittämätön opetus, että Jumalan Henki puhdistaa ihmistä sisältäpäin, siellä seuroissa hinkataan ulkokuorta kaiken aikaa.

      (komiikkavaroitus)

      • Anonyymi

        en ymmärtänyt. Soitteleppa vaikka orakselle, josko auttaisivat.


      • Anonyymi

        Ne on ne synti luettelot jotka lestat "tiellä" pitää... Ja toisten ihmisten viat...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        en ymmärtänyt. Soitteleppa vaikka orakselle, josko auttaisivat.

        Mitä et ymmärtänyt, kerro niin autan.

        mielestäni kirjoitin ihan suomen kielellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        en ymmärtänyt. Soitteleppa vaikka orakselle, josko auttaisivat.

        Orakselle kun soittaa saa aina vastauksen.

        täältä kun jotain yrittää kysyä, saa haukkumiset ja osoitetaan ovea ja ollaan ilkeitä.

        kumpikahan se mahtaa olla silloin kristillisempi joukko mitäs luulette?


      • Lihanjalostajat eivät luulouistaan luovu. Ylpeys ja omavanhurskaus estää näkemästä omaa sisästä tilaansa.

        Matt. 15:19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.

        Mark. 7:21 Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat,

        Joo, synti ON (ei siis jostakin sainne tule) ihmisen sisällä, eikä sitä sieltä millään voi sieltä poistaa. Jos ihminen ei tätä syntiään tiedosta, ei hän silloin armoa ano, eikä kaipaa.

        Evankeliumi joka tarjoaa LAHJAKSI ANSIOTTOMILLE vanhurskauden, Jeesuksen Kristuksen ristintyön tähden, tulee silliojn ihmiselle halvaksi. Ja omavanhurskaus eli kaikenlaiset omat vanhurskautumisyritykset ja lihanjalostus kaikenmaailman sääntöineen ja tekoineen korvaavat Jumalalta lahjaksi tarjotun vanhurskauden.


    • Anonyymi

      Mäkin kerran kuuntelin sieltä esikoisten jellivaarasta, mutta ei sytyttänyt. oli jokin outo puhuja.

    • Anonyymi

      Jumalakin varmaan antaa tuomion: väärin uskottu. Te lahkoriitelijät vastoin raamattua jo tuomionne toisille olette antaneetkin: väärin uskottu.

    • Olen vuosikymmeniä ollut mukana esikoislestadiolaisuudessa ja kuunnellut tarkalla korvalla saarnoja varsinkin 1990 luvun alusta alkaen. Minulle on jäänyt epäselväksi, että minkälainen esikoislestadiolaisten seurakuntaoppi oikeastaan on?

      Vaikka ei huomioitaisi niiden saarnaajien puheita, jotka on siirtyneet esikoisiin, niin oppi vaikuttaa olevan usein erilainen riippuen siitä, kuka sattuu saarnaamaan.

      Onhan Evl-kirkossakin monenlaisia saarnaajia ja kirjavaa opetusta, mutta siellä on sentään tunnustuskirjat joihin onneksi vielä osa papeista nojaa.

      Mielestäni esikoisilla ja monilla SLEY-papeilla ja osalla muutakin papistoa on sellainen seurakuntaoppi, jonka olen käsittänyt totuuden mukaiseksi.

      • Anonyymi

        Kyllä, ja Raamatun mukainen, siihen pitää eniten kiinnittää huomio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, ja Raamatun mukainen, siihen pitää eniten kiinnittää huomio.

        Juu


      • Anonyymi

        Haloo!!! Jos ole -90 luvulta asti ollut mukana ja nyt täällä Kyselet että minkälainen seurakuntaoppi on esikoislestadiolaisuudessa niin eikö joku viirraa????


      • Anonyymi kirjoitti:

        Haloo!!! Jos ole -90 luvulta asti ollut mukana ja nyt täällä Kyselet että minkälainen seurakuntaoppi on esikoislestadiolaisuudessa niin eikö joku viirraa????

        Itse totesin, että jokin viiraa, ja siksi en ole ollut mukana enää aikoihin.

        Miksi et kirjoita itse asiasta vaan menet henkilökohtaisuuksiin viirauksinesi?


    • Seurakunnaksi käsitetään usein jokin yhteisö johon kuulutaan, tai kirkko, tai kirkkokunta. Nämä ovat näkyväisiä ja ajallisia. Näkyväisiin luottamiseen ei tarvita lainkaan uskoa.

      Kristuksen seurakunta ei ole ajallinen, eikä ihmissilmin nähtävissä oleva yhteisö. Sen jäsenistö on YKSIN Herramme Jeesuksen Kristuksen tiedossa. Yksaittäinen jäsen tuntee jäsenyytensä sydämessään olevana rauhana, joka perustuu uskolla omistettuun, Kristuksen maksamaan lunastushintaan. Ei mihinkään siihen, mikä on luotua ja silmillä nähtävissä olevaa.

      • Anonyymi

        Kyllä alkupuolella oli selvästi nähtävissä vähä-aasian seitsemän seurakuntaa, ei ne mitään henkipalloja olleet.

        Paavali ohjeistaa selvästi Timoteukselle kuinka järjestää se ajallinen näkyvä seurakunta joka vielä oli järjestämättä kuten luemme.

        Paikkakunnan uskoontullleet kokoontuivat yhdksi joukoksi joka oli sen kokoinen osa kuin oli sitä Krtistuksen ruumista eli näkyvää osaa.


    • Sana tuli lihaksi.

      Joh. 1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

      Joh. 1:15 Johannes todisti hänestä ja huusi sanoen: "Tämä on se, josta minä sanoin: se, joka minun jälkeeni tulee, on ollut minun edelläni, sillä hän on ollut ennen kuin minä."

      ***) -> Joh. 1:16 Ja hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet, ja armoa armon päälle.

      Se mikä tässä on merkillistä, pirun valheet ovat monille uskoville niin rakkaita ja tärkeitä, että tämä evankeliumi joka lahjoittaa Jumalan vanhurskauden vaattteen lahjaksi kaikille syntisille, ei monille uskovillekaan kelpaa millään.

      Itse tehty vanhurskaus on liian monille paljon parempaa, kun siinä saa pitää ylpeytensä, (ei voi tekojaan häveten tunnustaa Jeesukselle olevansa tyhjä ja rikollinen), saa pitää kunniansa uskonveljiensä silmissä, ja lisätäkkin sitä. 👹 Vanha ketku on etevä jallittaja.

      Ilmaiseksi tarjottu, joka kelpaa Jumalalle, ei kelpaa ylpeälle ihmiselle.

      • Anonyymi

        Juuri näin se menee. Todella...


    • Anonyymi

      Normaalisti puhuja kohdistaa ainakin suunnilleen tiettyyn suuntaan puheensa, ja sen kuulijakin tietää.

      Vaiton puheista ei saa mitään selvää mihin ne on osoitettu, jospa hän puhuu peilikuvalleen aamusta iltaan noita ihmeellisiä paasauksiaan.

      toisaalta siinä valossa että lestadiolaisilla on mailmanennätys keskinäisessä riitelyssä ja hajaantumisisissa, lookist a olisi esiinyä enempi kyselevällä puolella.

      • Anonyymi

        etkö tiedä että vaitolla fiiraa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        etkö tiedä että vaitolla fiiraa

        Ittelläs viiraa.
        -
        teuta,,.
        -


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ittelläs viiraa.
        -
        teuta,,.
        -

        joku jo kyseli että onko teuta kuallu


      • Kerrataan, kirjoitan henkilöille joille ei ole avautunut se tosiasia, että he ovat 100% synmtisiä ja kadotuksen ansainneet, niin perimänsä, kuin tekojensa ja laiminlyöntiensä tähden.

        Ja jokainen joka ei tätä tilaamsa tunnista ja tunnusta, hän on tekopyhä ihminen.

        Sitten kirjoitan sellaisille henkilöille jotka ovat em. tilansa oikein tunnistaneet ja tunnustaneet, eli ovat Jumalan kanssa samaa mieltä omasta tilastaan, ja ovat huutaneet hädässään Jeesus Daavidin poika, armahda minua. Nämä ihmiset ovat otollisia ottamaan vastaan evankeliumin Kristuksesta. Heille on ihana julistaa Kristuksen sanaa, sinun ei tarvitse kuolla synneissäsi ja mennä kadotukseen, sillä Jeesus on ristinkuolemallaan sovittanut sinun kaikki syntisi Jumalan kanssa. Sinä olet vapaa, mene Herran rauhaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5146
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1887
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1578
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1206
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe