jos olen rikkinäinen ihminen? Voisitko ajatella elämää kanssani, tälläisen kanssa, joka on särkynyt monia kertoja? Ehkä minusta saa kasattua jokseenkin ehjän, kunhan ei rikota uudelleen. Ulkoapäin minusta ei rikkinäisyyttä huomaa, koska elän ja toimin lähes kuin kuka tahansa muu mies.
Ehkä tiedät, ehkä vaistoat tämän, mistä puhuin.
Onko siitä haittaa nainen
43
155
Vastaukset
- Anonyymi
Ei meistä kukaan täysin ehjä kai olekaan. Jokainen ihminen on keskeneräinen ja sellaisena myös riittää. Se on hyvä alku, kun tiedostaa oman rikkinäisyytensä; se mahdollistaa eheytymisprosessin alkamisen. On tietysti surullista, että ihmiset ovat monella tavalla rikki kaikenlaisista syistä. Onneksi parantuminen ja eheytyminen kaikilla sielunalueilla on mahdollista - silloin, kun antaa oman eheytymisensä Jumalan käsiin. Ei se ymmärtävä kumppanikaan ole yhtään huono lisä siihen rinnalle. :)
- Anonyymi
Pidän sinusta juuri tuollaisena.
- Anonyymi
Tutun kuulloista tekstiä? En tiedä mitä eksaktisti tarkoitat rikkinäisyydellä? Pettymyksiä, särkymistä? Tunnen sellaisia ihmisiä. Ensimmäiseksi tulee mieleen takertuvuus ja riippuvuus ja luottamuksen puute? Ihminen pitäisi tuntea hyvin jos alkaisi suhteeseen? Jollei itse ole läheisriippuvainen voi tuollaiset asiat olla rankkoja, koska itse tarvitsen omaa tilaa ja ja mahdollisuutta olla terveesti itsekäs!
- Anonyymi
"Kunhan ei rikota uudelleen", kuulostaa melkein siltä, että seuraava, joka alkaa suhteeseen, joutuu ottamaan kovan vastuun siitä, ettei toista taas rikota, mitä sillä tarkoitetaankaan tässä. Eli itse kyllä olisin hieman varauksellinen asian suhteen, riippuu mitä monesti särkyneellä tarkoitetaan. Jos asioita ei ole käsitelty, niin ehkä miettisin pari kertaa mihin olisin ryhtymässä, koska en halua hoitajaksi ja toisen pinnalla pitäjäksi. Rakkaus toki saa paljon ihmisessä aikaiseksi, jos asioita voidaan käsitellä yhdessä. Mutta jokaisen on kuitenkin itse tehtävä työ omassa eheytymisessään, toinen voi olla vain tukena. Joskus se on liian iso pala purtavaksi, varsinkin, jos toinen tosiaan alkaa takertumaan ja tukeutumaan liikaa vaan toiseen. Kaikilla on kipupisteitä, mutta mielestäni se merkitsee, miten ne näyttäytyvät ihmissuhteissa ja miten niitä osataan käsitellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kunhan ei rikota uudelleen", kuulostaa melkein siltä, että seuraava, joka alkaa suhteeseen, joutuu ottamaan kovan vastuun siitä, ettei toista taas rikota, mitä sillä tarkoitetaankaan tässä. Eli itse kyllä olisin hieman varauksellinen asian suhteen, riippuu mitä monesti särkyneellä tarkoitetaan. Jos asioita ei ole käsitelty, niin ehkä miettisin pari kertaa mihin olisin ryhtymässä, koska en halua hoitajaksi ja toisen pinnalla pitäjäksi. Rakkaus toki saa paljon ihmisessä aikaiseksi, jos asioita voidaan käsitellä yhdessä. Mutta jokaisen on kuitenkin itse tehtävä työ omassa eheytymisessään, toinen voi olla vain tukena. Joskus se on liian iso pala purtavaksi, varsinkin, jos toinen tosiaan alkaa takertumaan ja tukeutumaan liikaa vaan toiseen. Kaikilla on kipupisteitä, mutta mielestäni se merkitsee, miten ne näyttäytyvät ihmissuhteissa ja miten niitä osataan käsitellä.
Tuo on totta. Kenelläkään ei ole velvollisuutta olla puolisonsa terapeutti, muuten suhteesta voi tulla ahdistava. Kannattaa ensin laittaa oma elämä kuntoon ja hankkia apua, jos tarvetta sellaiselle on, ennen kuin menee parisuhteeseen. Kaikki eivät ole myöskään kykeneviä välttämättä koskaan tasapainoiseen parisuhteeseen, sellaisiakin ihmisiä on parisuhteissa ja haaveilee parisuhteesta.
Parisuhteeseen menevällä ihmisellä tulisi olla oma elämä kunnossa, että ylipäätään kykenee parisuhteeseen. Parisuhde jo lähtökohtaisesti vaatii hyvää itsetuntemusta, toisen huomioonottamista, omien ja toisen tarpeiden tunnustamista, aikaa, vaivaa ja työtä. Jos ihmisellä ei ole oma elämä kunnossa, hänellä ei ole välineitä myöskään tasapainoiseen parisuhteeseen. Ajattelen silti, että monenlaisesta taustasta voi ponnistaa menestykselliseen parisuhteeseen, jos on valmis tekemään työtä itsensä ja parisuhteen eteen ja jos hoitaa omat asiat kuntoon ennen kuin aloittaa parisuhteen. Kumppani on parhaassa tapauksessa rinnalla kulkija ja ymmärtäjä, ei hoitaja eikä pinnalla pitäjä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on totta. Kenelläkään ei ole velvollisuutta olla puolisonsa terapeutti, muuten suhteesta voi tulla ahdistava. Kannattaa ensin laittaa oma elämä kuntoon ja hankkia apua, jos tarvetta sellaiselle on, ennen kuin menee parisuhteeseen. Kaikki eivät ole myöskään kykeneviä välttämättä koskaan tasapainoiseen parisuhteeseen, sellaisiakin ihmisiä on parisuhteissa ja haaveilee parisuhteesta.
Parisuhteeseen menevällä ihmisellä tulisi olla oma elämä kunnossa, että ylipäätään kykenee parisuhteeseen. Parisuhde jo lähtökohtaisesti vaatii hyvää itsetuntemusta, toisen huomioonottamista, omien ja toisen tarpeiden tunnustamista, aikaa, vaivaa ja työtä. Jos ihmisellä ei ole oma elämä kunnossa, hänellä ei ole välineitä myöskään tasapainoiseen parisuhteeseen. Ajattelen silti, että monenlaisesta taustasta voi ponnistaa menestykselliseen parisuhteeseen, jos on valmis tekemään työtä itsensä ja parisuhteen eteen ja jos hoitaa omat asiat kuntoon ennen kuin aloittaa parisuhteen. Kumppani on parhaassa tapauksessa rinnalla kulkija ja ymmärtäjä, ei hoitaja eikä pinnalla pitäjä.En ihan ymmärrä sitä että oman elämän pitäisi olla kunnossa, että olisi kykenevä suhteeseen. Monesti käy kuitenkin niin, että vaikka elämä olisi suhteen alussa kunnossa niin jossain vaiheessa pitkää parisuhdetta tapahtuu vastoinkäymisiä (esim. läheisen kuolema tulee vastaan kaikilla kunhan suhde vain on riittävän pitkä ja itse elää tarpeeksi vanhaksi)
Eikä se tarkoita, että joutuisi kumppaninsa hoitajaksi vaikka hän olisikin rikki. (Sivusta) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ihan ymmärrä sitä että oman elämän pitäisi olla kunnossa, että olisi kykenevä suhteeseen. Monesti käy kuitenkin niin, että vaikka elämä olisi suhteen alussa kunnossa niin jossain vaiheessa pitkää parisuhdetta tapahtuu vastoinkäymisiä (esim. läheisen kuolema tulee vastaan kaikilla kunhan suhde vain on riittävän pitkä ja itse elää tarpeeksi vanhaksi)
Eikä se tarkoita, että joutuisi kumppaninsa hoitajaksi vaikka hän olisikin rikki. (Sivusta)Tarkoitin sitä, että ylipäätään on kykenevä normaaliin arkeen ja elämään. Jos ei kykene yksin, ei kykene kaksinkaan. Ymmärrän kyllä, että parisuhteen aikanakin voi sattua mitä vain; toinen voi sairastua, joutua onnettomuuteen tms ja siinähän se sitoutuminen tai sitoutumisen aste sitten punnitaan.
On totta, että rikkinäisyyttä on monenlaista eikä kaikki rikkinäiset tarvitse hoitajaa. Ihminen voi olla "rikki" joltain osin vaikka kykenisikin arjen pyörittämiseen ja vaikka hänellä olisikin jonkilaiset eväät myös ihmissuhteeseen. Sitten on niitäkin, jotka ovat silläkin tavoin rikki, että tarvitsevat kokonaisvaltaista apua monella elämänalueella. Viittasin lähinnä tuollaisiin tapauksiin. Se, että ihminen tunnistaa olevansa rikki ja tarvitsevansa eheytymistä, on hyvä alku. Muutoksen edellytys, vaikka muutos tapahtuisi hitaasti ja ajan kanssa niin kuin se usein tapahtuu, on aina asian/tilanteen/ongelman tunnistaminen ja tarvittaessa myös avun hakeminen siihen.
- Anonyymi
Useimmat meistä ovat rikkinäisiä. Joku enemmän, toinen vähemmän. Hellyys auttaa paranemaan.
- Anonyymi
Hellyys. Näin juuri. Perusasiat auttavat asiaan kuin asiaan.
minua ei haittais, koska olen ollut itsekin rikkinäinen ...
- Anonyymi
Olen jotain vaistonnut silloin kun ensi kertoja näin sinua. En osaa pitää sitä minkäänlaisena ongelmana.
- Anonyymi
Olen ehkä voinut lukea sen rivien välistä?
- Anonyymi
Miettikää ennenkuin kirjoitatte mielisteleviä kommenttejanne? Minäkö olin ainoa rehellinen? 23.38
- Anonyymi
Kyllä se haittaa erittäin paljon. Harva pitää psykopaateista.
- Anonyymi
Joo hieman hyppäsi rivien välistä tuo aloituksen "olen ja käyttäydyn ulkoisesti kuin kuka tahansa mies" niin mikä kenenkin mielestä on normaalia
- Anonyymi
Ihan ehjää ei kannata hei.
- Anonyymi
Ei tietenkään haittaa. Haluan hänet juuri sellaisena kuin hän on. ❤️
- Anonyymi
Ei haittaisi. Rikkinäisiä olen vain tavannutkin. Aikani koittanut valaa ehjiä, mutta huonolla menestyksellä. Jossain vaiheessa kun on tarpeeksi minua kiusannut olen repinyt sieluni irti henkilöstä. Ja taas valamani astia menee säröille ja särö vaan suurenee ja laastari putoaa sateessa.
- Anonyymi
Rikkonainen tarvitsee ehjän kyetäkseen eheytymään. Kaksi rikkonaista särkee toinen toisiaan yhä enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rikkonainen tarvitsee ehjän kyetäkseen eheytymään. Kaksi rikkonaista särkee toinen toisiaan yhä enemmän.
Juuri niin. Komppaan!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuosta nousee monta kysymystä. Jokainen ihminen on keskeneräinen ja epätäydellinen. Ihminen voi olla kuitenkin siinä määrin ehjä, että arki sujuu ja kykenee parisuhteeseen. Sitten on silläkin tavalla rikkinäisiä ihmisiä, että se parisuhde tai kumppani ei sitä rikkonaisuutta pysty korjaamaan eikä se sille kumppanille kuulukaan vaan tarvitaan muuta apua. On totta, että kaksi hyvin rikkonaista ihmistä yhdessä ei kyllä ole hyvä yhdistelmä mutta samankaltaiset ihmiset hakeutuvat usein yhteen. Pahimmassa tapauksessa kahden rikkinäisen ja (moni)ongelmaisen suhteesta seuraa ongelmainen ja rikkinäinen ihmissuhde, jossa on kahden ihmisen ongelmat. Hyvin rikkinäinen ihminen voi kumppanina olla myös taakka. Sen vuoksi on ensiarvoisen tärkeää etsiä apua omaan rikkinäisyyteen eikä jättää rikkinäisyyden korjaamista kumppanin ja parisuhteen varaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisaalta toinen rikkinäinen ymmärtää paremmin. Eivät kaikki rikkinäiset ole sellaisia joka särkevät toisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisaalta toinen rikkinäinen ymmärtää paremmin. Eivät kaikki rikkinäiset ole sellaisia joka särkevät toisia.
Voi olla mutta ideaalitilanteessa on tunnistanut oman rikkinäisyytensä ja hakenut siihen apua. Ihmiset voivat olla eri tavalla rikki tai eri kohdista rikki ja ne elämäntilanteet ovat hyvin erilaisia.
- Anonyymi
Oletko sä katkera? Kaikki on rikkoneet sut eikä sussa syytä ollenkaan? Pidä seurustelutauko ja kokoa itsesi.
- Anonyymi
Voihan sitä olla hyvinkin rikottu ja rikkinäinen, pääasia on että ei heittäydy uhriksi!
Marttyyrinkruunu ei pue ketään.
Jos ja kun tuntee ja tiedostaa oman rikkinäisyytensä sen eteen pitää tehdä töitä. Siitä ei saa tehdä väistämätöntä kohtaloa ja elää uhrin elämää odottaen milloin seuraava isku tulee. Sellaisen kanssa en todellakaan jaksaisi.
On paljon ihmisiä jotka ovat nousseet uskomattomista oloista haavoineen ja ruhjeineen, mutta jotka ovat osanneet kääntää sen terveeksi vahvuudeksi. Ja terveellä vahvuudella tarkoitan heikkoutensa tunnistamista. Sellaista ihmistän arvostan.- Anonyymi
Viisasta puhetta!
- Anonyymi
Eiköhän monella elämää nähneellä ole jo kolhuja eli en näe niitä huonoina asioina. Itse asiassa kolhuttomuuden ja esimerkiksi parisuhde-elämän täysellisen puuttumisen näen suuremmaksi ongelmaksi. Jos ei mitään ikävää oo kohdannut niin ei myöskään tiedä miten reagoi kun tulee tiukempi paikka elämässä eteen. Joku tuolla kertoili, että kaksi särkynyttä on huono yhdistelmä mä en suoraan vetäis tommosta johtopäätöstä vaan enemmänkin suhteen kannalta vaikuttaa taakat ja mallit, joita jokainen saa jo lapsuusperheestään eli jos on kaksi hyvin vastakkaista parisuhteen onnistumisen kannalta heikkoja eväitä saanutta ihmistä eli esim.hyvin itsenäinen, vahvan itsekseen pärjäämisen ja monesti parisuhteessa välttelevän kiintymismallin (pelkää tunneilmaisuja, miehissä näitä) omaava sekä jollain tapaa turvattoman parisuhdemallin omaava ihminen, niin ei tuu hyvin toimimaan (paitsi jos asiat pystyy käsitteleen). Mutta eihän tunneasioita kaikkia pysty järjellä valkkaan ja toisaalta joustavuus on tärkein asia suhteen onniatumisen kannalta ylipäätään.
- Anonyymi
Hyvin erilaiset ihmiset, joilla on myös hyvin erilaiset lähtökohdat, hakeutuvat parisuhteisiin, hyviin ja huonoihin. Elämänkokemus minkä tahansa ihmissuhteen kannalta ja mitä tahansa ihmissuhdetta varten on hyvä asia. Myös muut pitkät ihmissuhteet, mm. ystävyyssuhteet, ovat ihmissuhteita, joissa yhtälailla opitaan, saadaan elämänkokemusta ja parhaimmassa tapauksessa myös itsetuntemusta sekä eväitä muita ihmissuhteita varten.
Ihminen, jolla ei ole ollut parisuhdehistoriaa, voi yhtälailla kyetä menestykselliseen parisuhteeseen kuin muutkin. Sellaisellakin ihmisellä voi olla paljon elämänkokemusta ja ymmärrystä. Menestyäkseen parisuhteessa ei vaadi aikaisempaa tai aikaisempia parisuhteita. Avainasemassa ovat itsetuntemus ja kyky ottaa toisia huomioon ja kyky ymmärtää, mitä hyvä ja rakentava ihmissuhde tarvitsee. Ei se, että jollakin on huono tai huonoja parisuhteita takana, ole mikään meriitti tai tae menestykselliseen ja hyvään parisuhteeseen tulevaisuudessa. Tietysti parhaassa tapauksessa toimimattomista parisuhteistakin voi oppia. Toiset oppii, toiset toistaa samoja virheitä kaikissa parisuhteissaan. Kaikenlaisia ihmisiä on parisuhteissa ja haaveilee parisuhteesta, myös sellaisia, jotka eivät tasapainoiseen parisuhteeseen oikeasti kykene. Sellaisia, joilla ei ole välineitä ja ymmärrystä siihen, mitä hyvä parisuhde tarvitsee. Usein samanlaiset ihmiset myös ajautuvat yhteen. Tietysti on olemassa epäsuhtiakin parisuhteita, joissa toisella on paremmat eväät ja lähtökohdat kuin toisella.
On totta, että omien vanhempien malli ja roolit vaikuttaa omaan parisuhteeseen. Itse asiassa koko lapsuus, nuoruus ja lapsuuden koti vaikuttaa ja sillä on vaikutusta yksilöön monella tavalla, myös ainakin välillisesti kumppanin valintaan ja kykyyn parisuhteessa. Yksilöillä voi olla todella erilainen lapsuus ja nuoruus ja kotoa opitut mallit. Uskon, että monenlaisesta taustasta voi nousta ja olla kykenevä tasapainoiseen suhteeseen aikuisella iällä mutta kyllä jotkut tarvitsevat ulkopuolista apua, jos esim. tausta on moniongelmainen ja/tai muuten häiriintynyt. Tuollaisen taustan omaavissa on myös niitä, jotka eivät välttämättä koskaan kykene aikuisena hyvään parisuhteeseen omien tunnevammojen, moniongelmaisuuden ja/tai vaikka luonnehäiriön vuoksi. Ei kaikki tuollaisetkaan tapaukset ole välttämättä tuomittuja parisuhteettomuuteen mutta silloin täytyy ymmärtää oma rikkinäisyys ja eheytymisen tarve todella, kaikki eivät ymmärrä. Kyky hyvään ja tasapainoiseen parisuhteeseen edellyttää yksilöltä hyvää itsetuntemusta, realistista kuvaa omasta tilanteesta, kykyä arjessa selviintymiseen sekä kykyä ymmärtää omia ja toisen tarpeita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin erilaiset ihmiset, joilla on myös hyvin erilaiset lähtökohdat, hakeutuvat parisuhteisiin, hyviin ja huonoihin. Elämänkokemus minkä tahansa ihmissuhteen kannalta ja mitä tahansa ihmissuhdetta varten on hyvä asia. Myös muut pitkät ihmissuhteet, mm. ystävyyssuhteet, ovat ihmissuhteita, joissa yhtälailla opitaan, saadaan elämänkokemusta ja parhaimmassa tapauksessa myös itsetuntemusta sekä eväitä muita ihmissuhteita varten.
Ihminen, jolla ei ole ollut parisuhdehistoriaa, voi yhtälailla kyetä menestykselliseen parisuhteeseen kuin muutkin. Sellaisellakin ihmisellä voi olla paljon elämänkokemusta ja ymmärrystä. Menestyäkseen parisuhteessa ei vaadi aikaisempaa tai aikaisempia parisuhteita. Avainasemassa ovat itsetuntemus ja kyky ottaa toisia huomioon ja kyky ymmärtää, mitä hyvä ja rakentava ihmissuhde tarvitsee. Ei se, että jollakin on huono tai huonoja parisuhteita takana, ole mikään meriitti tai tae menestykselliseen ja hyvään parisuhteeseen tulevaisuudessa. Tietysti parhaassa tapauksessa toimimattomista parisuhteistakin voi oppia. Toiset oppii, toiset toistaa samoja virheitä kaikissa parisuhteissaan. Kaikenlaisia ihmisiä on parisuhteissa ja haaveilee parisuhteesta, myös sellaisia, jotka eivät tasapainoiseen parisuhteeseen oikeasti kykene. Sellaisia, joilla ei ole välineitä ja ymmärrystä siihen, mitä hyvä parisuhde tarvitsee. Usein samanlaiset ihmiset myös ajautuvat yhteen. Tietysti on olemassa epäsuhtiakin parisuhteita, joissa toisella on paremmat eväät ja lähtökohdat kuin toisella.
On totta, että omien vanhempien malli ja roolit vaikuttaa omaan parisuhteeseen. Itse asiassa koko lapsuus, nuoruus ja lapsuuden koti vaikuttaa ja sillä on vaikutusta yksilöön monella tavalla, myös ainakin välillisesti kumppanin valintaan ja kykyyn parisuhteessa. Yksilöillä voi olla todella erilainen lapsuus ja nuoruus ja kotoa opitut mallit. Uskon, että monenlaisesta taustasta voi nousta ja olla kykenevä tasapainoiseen suhteeseen aikuisella iällä mutta kyllä jotkut tarvitsevat ulkopuolista apua, jos esim. tausta on moniongelmainen ja/tai muuten häiriintynyt. Tuollaisen taustan omaavissa on myös niitä, jotka eivät välttämättä koskaan kykene aikuisena hyvään parisuhteeseen omien tunnevammojen, moniongelmaisuuden ja/tai vaikka luonnehäiriön vuoksi. Ei kaikki tuollaisetkaan tapaukset ole välttämättä tuomittuja parisuhteettomuuteen mutta silloin täytyy ymmärtää oma rikkinäisyys ja eheytymisen tarve todella, kaikki eivät ymmärrä. Kyky hyvään ja tasapainoiseen parisuhteeseen edellyttää yksilöltä hyvää itsetuntemusta, realistista kuvaa omasta tilanteesta, kykyä arjessa selviintymiseen sekä kykyä ymmärtää omia ja toisen tarpeita.Niin, siksi naiselta kysyin. Jos hän on sellainen, että ei kestä tietynlaista keskeneräisyyttä ja särkyneisyyttä, hän ei ole minulle eikä minua varten. Alkoholiongelmaiset, luonnehäiriöiset ja pikkurikollisen taustan omaavat miehet saavat naisen hoivavietin syttymään. Naiset uskovat kykenevän muuttamaan miehen paremmaksi ja tahtovat pysyä rinnalla, mutta rikkinäinen mies on jonkinlainen poikkeus. Heitä ei monien naisten mielestä voi auttaa, kuten tästäkin kommenttiketjusta näkee. Heikko tai herkkä mies on selvästi turn-off, mahdoton tapaus, vaikka en itseäni näe sellaisena. Monessa suhteessa koen itseni paljon vahvemmaksi kuin itseänsä kehuvat miehet.
Huomaatteko ristiriidan te naiset? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, siksi naiselta kysyin. Jos hän on sellainen, että ei kestä tietynlaista keskeneräisyyttä ja särkyneisyyttä, hän ei ole minulle eikä minua varten. Alkoholiongelmaiset, luonnehäiriöiset ja pikkurikollisen taustan omaavat miehet saavat naisen hoivavietin syttymään. Naiset uskovat kykenevän muuttamaan miehen paremmaksi ja tahtovat pysyä rinnalla, mutta rikkinäinen mies on jonkinlainen poikkeus. Heitä ei monien naisten mielestä voi auttaa, kuten tästäkin kommenttiketjusta näkee. Heikko tai herkkä mies on selvästi turn-off, mahdoton tapaus, vaikka en itseäni näe sellaisena. Monessa suhteessa koen itseni paljon vahvemmaksi kuin itseänsä kehuvat miehet.
Huomaatteko ristiriidan te naiset?Jokainen ihminen on keskeneräinen ja jokainen keskeneräisyytensä tiedostava ja hyväksyvä myös hyväksyy sen toisessa. Ymmärrän, mitä tarkoitat. Kiitos selvennöksestä. Herkkyys on positiivinen, ei negatiivinen asia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, siksi naiselta kysyin. Jos hän on sellainen, että ei kestä tietynlaista keskeneräisyyttä ja särkyneisyyttä, hän ei ole minulle eikä minua varten. Alkoholiongelmaiset, luonnehäiriöiset ja pikkurikollisen taustan omaavat miehet saavat naisen hoivavietin syttymään. Naiset uskovat kykenevän muuttamaan miehen paremmaksi ja tahtovat pysyä rinnalla, mutta rikkinäinen mies on jonkinlainen poikkeus. Heitä ei monien naisten mielestä voi auttaa, kuten tästäkin kommenttiketjusta näkee. Heikko tai herkkä mies on selvästi turn-off, mahdoton tapaus, vaikka en itseäni näe sellaisena. Monessa suhteessa koen itseni paljon vahvemmaksi kuin itseänsä kehuvat miehet.
Huomaatteko ristiriidan te naiset?Toivoisin elämääni herkän ja älykkään miehen. Olen jo löytänytkin hänet, olemme vaan olleet viime aikoina etäällä toisistamme. Hän on myös rikkinäinen, kolhuja saanut elämän varrella. Minä rakastan juuri häntä, toivottavasti polkumme kohtaavat vielä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toivoisin elämääni herkän ja älykkään miehen. Olen jo löytänytkin hänet, olemme vaan olleet viime aikoina etäällä toisistamme. Hän on myös rikkinäinen, kolhuja saanut elämän varrella. Minä rakastan juuri häntä, toivottavasti polkumme kohtaavat vielä.
Tosi hienoa kuulla. En mitään koko maailmassa toivoisi, kuin että oma rakkauteni kohde ajattelisi noin, että hän olisi noin hyvä sydämeltään. Se olisi jotakin todella suurta ja merkittävää, ja vielä enemmän jos ajattelisi minusta tuollaista. En mitään muuta parempaa voisi toivoa.
Kiitos hyvistä sanoista. Sanat sanotut, niillä on merkitystä.
- Anonyymi
Ap mitä tarkoittaa kohdallasi sana rikkinäisyys?
Äärimmillään rikkinäisyys voi olla haastavia mt-ongelmia: vakavaa tai keskivaikeaa masennusta tai persoonallisuus häiriöitä tai huonoa itsetuntoa, joka estää elämästä niin kuin itse haluaa. Rikkinäisyys, toisessa ääripäässä, voi tarkoittaa yhtä tai useampaa huonoa parisuhdetta ja vielä keskenolevaa paranemisprosessia tai vaikka koulukiusaustaustaa tai vanhempien virheitä, jotka vaikeuttaa ihmisiin luottamusta.
Jos hän kertoisi olevansa rikkinäinen, haluaisin tietää mistä on kyse ja mitä on tapahtunut. Koska hän pystyy tekemään töitä stressaavissa oloissa, olisi tuo vaikeampi rikkinäisyys yllätys. Olen ollut melkein 10v suhteessa vaikeasti rikkinäisen ihmisen kanssa. Tuo tuli ilmi vasta 2v suhteen alusta. Voin rehellisesti sanoa, että rankkaa oli. Joudun käytännössä tukijaksi, terapeutiksi ja tietyllä tavalla myös äidiksi aikuiselle.
Hänessä vaistoan herkkyyttä ja tunteellisuutta, vaikka työminästä sitä ei näy. Uskon, että hän kotioloissa tuntee monessa asiassa vahvemmin mitä nyt näyttää. Ei se minua pelota. Minussakin on pinnanalla temperamenttia ja intohimoa.
Tuota lievempää rikkinäisyyttä on melkein kaikilla meistä. Sen kanssa pärjää, varsinkin kun jos pystyy puhumaan avoimesti. Ja jos se haittaa liikaa normaalielämää, pitää osata hakea apua. Apu ei ole häpeä! Vanhaa suhdetta voi käsitellä parisuhdeterapiassa yksinkin. Jos uutta ihmistä ei rankaise vanhan synneistä, ja tunnistaa omat ajatuskuvionsa (esim. Yli menevä mustasukkaisuus siksi, että joku aiempi on pettänyt tai yhdestä oluesta hermostuminen siksi että edellinen olo juoppo), ei tuo rikkinäisyys ole sen pahempaa kuin inhimillisyys.
Jos pystyy kertomaan omat pelkonsa, ollaan ihmisenä kasvamisen tiellä. Esim. olen mustasukkainen kun hymyilet tuolle toiselle, vaikka tiedän ettet ole hänestä kiinnostunut, ja syy on omassa historiassa. Tuossa tilanteessa voi vastapuoli kertoa, ettei halua muita ja vahvistaa muutenkin luottamusta ilman, että alkaa olemaan jotain muuta mitä itse on.- Anonyymi
Sekin on sangen ihana ajatus nykypäivänä, että hienoa kun ihmiset pystyy työskenteleen stressaavissa olosuhteissa. Ei helvetti. Meillä on hieno tietoyhteiskunta, jossa stressinkin vaikutukset tiedetään. Sorry, mutta kiusa se on pienikin kiusa enkä voi tuollasta tajuta toiminnassa lainkaan. Meillä on tiedot miten stressiä työpaikoillakin voi pienentää, mutta toimitaanko niin. Tuskin, ensin tää ja sitten tää ja sitten katotaan vai katotaanko. Jos mietitään, että töissä sttessaantuneella voi olla lisäksi parisuhdestressiä, terveyshuolia, muita lähimmäisiin liittyviä huolia niin paketti on valmis. Ei oo enää kiire. Jokainen ihminen sortuu, kun kuorma on riittävän suuri eikä me työpaikalla tiedetä toisten yksityiselämän asioista ja ongelmista. Mutta onhan ne kivat sanat ja ystävällisyys niin mahdottoman vaikeita asioita. Kiitos ei oo kirosana.
- Anonyymi
Ei minulla ainakaan omasta mielestäni ole mielenterveysongelmia, en näe rikkinäisyyttäni sellaisena. Koulun aikana minua kiusattiin, kotona kiusattiin ja työelämässäkin olen kokenut kohtuutonta ilkeyttä, jopa esimiehen taholta. Ilmeisesti minussa on jotain, joka ärsyttää, joka laukaisee vihan tai inhon reaktion. Takana voi olla toki myös kateutta, sillä olen lahjakas ihminen. Suorapuheisuus ja arkoihin kohtiin osuminen on minulle tyypillistä, vaikka en tahallaan tai tietoisesti pyri ärsyttämään tai härnäämään ketään.
Jos minun pitäisi kuvata kokemuksiani tai rikkinäisyyteen johtaneita syitä, niin varmaan sanoisin, että kun kuormaa, vastoinkäymisiä ja epäasiallista kohtelua saa kohdalleen tarpeeksi, kauan, usein ja paljon jokainen murtuu tietyssä pisteessä. On kysymys vain sopivasta määrästä. Toinen voi kestää hieman pidempään, mutta hänkin murtuu jossain vaiheessa. Kamelin selkä katkeaa jossain vaiheessa painon alla, ja niin on tapahtunut minulle.
Persoonallisia häiriöitä en koe itselläni olevan, koska olen omasta mielestäni hyvin empaattinen ihminen. Koen helposti tuskaa tai myötätuntoa toisen puolesta. Huonoa itsetuntoa? Toisaalta ja toisaalta. Minulla on vahva itsetunto siinä mielessä, etten tarvitse itsekorostusta tai itsekehua, jotta voisin suoriutua tehtävistä, tai olla se ihminen, joka olen. En tarvitse suuria tukijajoukkoja tai faneja tsemppaamaan itseäni. Toisaalta itselleni rakkaitten ihmisten edessä olen hyvin epävarma, ainakin kun tulisi ylittää tietty tutustumisen ja lähentymisen raja.
Rikkinäisyys liittyy lähinnä kait toimintakykyyn tiettyjen tehtävien osalta, ja toisaalta myös kaipaamaani ihmiseen, ja siihen, että koen ja tunnen itseni huonoksi ja keskeneräiseksi ihmiseksi. En koe olevani ehjä, en koe olevani se ihminen, mitä voisin olla. Olen vajaa, voimaton ja kuljen vajaalla teholla. Elämänlaatu on huonoa enkä ole juuri koskaan tyytyväinen. Tulee myös vertailtua, kun lukee elämänkertoja, joissa puoliso on toiminut tukena ja innoittajana suuriin saavutuksiin. Itse en toki haaveile suurteoista, mutta jotakin kuitenkin, itselleni sopivaa ja haasteellista. On olemassa sanonta, että jokaisen menestyvän miehen takana on nainen, ja uskon siihen, koska lukemattomat elämäntarinat vahvistavat sen. Toki sama asia koskee tai voi koskea naisiakin. Ihminen, joka ei ole joutunut kokemaan kovia eikä ole rikkoutunut, ei välttämättä tajua tätä yksinkertaista faktaa, koska hän on saattanut elää koko elämänsä hyvien ihmissuhteiden ympäröimänä eikä huomaa, että varsinainen syy hyvälle elämälle ja siinä menestymiselle on ollut toisissa ihmisissä, siinä, miten he ovat kohdelleet, tukeneet ja auttaneet jne. Siitä, mitä on paljon tarjolla tulee halpaa ja huomaamatonta. Tästä syntyy väärinkäsitys siitä, että toiset ihmiset vain ovat heikompia eivätkä kestä elämän taisteluissa, vaikka kyse on puhtaasti elämän erilaisista edellytyksistä.
Jatkuu.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei minulla ainakaan omasta mielestäni ole mielenterveysongelmia, en näe rikkinäisyyttäni sellaisena. Koulun aikana minua kiusattiin, kotona kiusattiin ja työelämässäkin olen kokenut kohtuutonta ilkeyttä, jopa esimiehen taholta. Ilmeisesti minussa on jotain, joka ärsyttää, joka laukaisee vihan tai inhon reaktion. Takana voi olla toki myös kateutta, sillä olen lahjakas ihminen. Suorapuheisuus ja arkoihin kohtiin osuminen on minulle tyypillistä, vaikka en tahallaan tai tietoisesti pyri ärsyttämään tai härnäämään ketään.
Jos minun pitäisi kuvata kokemuksiani tai rikkinäisyyteen johtaneita syitä, niin varmaan sanoisin, että kun kuormaa, vastoinkäymisiä ja epäasiallista kohtelua saa kohdalleen tarpeeksi, kauan, usein ja paljon jokainen murtuu tietyssä pisteessä. On kysymys vain sopivasta määrästä. Toinen voi kestää hieman pidempään, mutta hänkin murtuu jossain vaiheessa. Kamelin selkä katkeaa jossain vaiheessa painon alla, ja niin on tapahtunut minulle.
Persoonallisia häiriöitä en koe itselläni olevan, koska olen omasta mielestäni hyvin empaattinen ihminen. Koen helposti tuskaa tai myötätuntoa toisen puolesta. Huonoa itsetuntoa? Toisaalta ja toisaalta. Minulla on vahva itsetunto siinä mielessä, etten tarvitse itsekorostusta tai itsekehua, jotta voisin suoriutua tehtävistä, tai olla se ihminen, joka olen. En tarvitse suuria tukijajoukkoja tai faneja tsemppaamaan itseäni. Toisaalta itselleni rakkaitten ihmisten edessä olen hyvin epävarma, ainakin kun tulisi ylittää tietty tutustumisen ja lähentymisen raja.
Rikkinäisyys liittyy lähinnä kait toimintakykyyn tiettyjen tehtävien osalta, ja toisaalta myös kaipaamaani ihmiseen, ja siihen, että koen ja tunnen itseni huonoksi ja keskeneräiseksi ihmiseksi. En koe olevani ehjä, en koe olevani se ihminen, mitä voisin olla. Olen vajaa, voimaton ja kuljen vajaalla teholla. Elämänlaatu on huonoa enkä ole juuri koskaan tyytyväinen. Tulee myös vertailtua, kun lukee elämänkertoja, joissa puoliso on toiminut tukena ja innoittajana suuriin saavutuksiin. Itse en toki haaveile suurteoista, mutta jotakin kuitenkin, itselleni sopivaa ja haasteellista. On olemassa sanonta, että jokaisen menestyvän miehen takana on nainen, ja uskon siihen, koska lukemattomat elämäntarinat vahvistavat sen. Toki sama asia koskee tai voi koskea naisiakin. Ihminen, joka ei ole joutunut kokemaan kovia eikä ole rikkoutunut, ei välttämättä tajua tätä yksinkertaista faktaa, koska hän on saattanut elää koko elämänsä hyvien ihmissuhteiden ympäröimänä eikä huomaa, että varsinainen syy hyvälle elämälle ja siinä menestymiselle on ollut toisissa ihmisissä, siinä, miten he ovat kohdelleet, tukeneet ja auttaneet jne. Siitä, mitä on paljon tarjolla tulee halpaa ja huomaamatonta. Tästä syntyy väärinkäsitys siitä, että toiset ihmiset vain ovat heikompia eivätkä kestä elämän taisteluissa, vaikka kyse on puhtaasti elämän erilaisista edellytyksistä.
Jatkuu....Jatkoa edellä kirjoitettuun...
On ärsyttävää kuulla neuvoja henkilöiltä, jotka ovat saaneet elää ehjää elämää, ja olen kokenut sen myös eräänä tekosyynä saada kiusata minua lisää ja syyttää kyvyttömyydestä hoitaa asiani kuntoon. Särkyneisyys johtaa tietyllä tavalla noidankierteeseen. Huonon ihmisen leimasta on vaikea päästä eroon. On kuin keskustelisin ja joutuisin pitämään seuraa itseäni parempien ihmisten kanssa, eikä tällainen asenne, käyttäytyminen ja suhtautuminen helpota rikkinäisyyttä vaan se pahenee enstisestään. Tällainen suntautuminen lienee eräs syy korkeille itsemurhaluvuille Suomessa. Ihmiset on kasvatettu itsenäistymään varhain ja tulemaan toimeen omillaan, eikä heikkoutta saa näyttää. Ehkä sitä saa olla, mutta sitä ei saa näyttää. Saat näyttää naamasi vain onnistuneena ja saat arvostusta ja tukea menestyneenä, mikä on itsessään kornia. Mitä erityistä apua onnistunut ihminen tarvitsee, muuta kuin ehkä auttajan omien etunäkökohtien vuoksi? Heti jos olet heikko tai rikki, syy on sinussa itsessäsi, ei koskaan vaativassa ja kovia arvoja noudattavassa yhteisössä tai lähipiirissä. Jos valitat, sinulle vihjaillaan mielenterveysongelmista ja osoitetaan ammattiauttajan pakeille, ikään kuin vaikeuksia ei voisi edes olla olemassa ilman mielenterveysongelmia. Minusta on huvittavaa lukea tai kuulla neuvoja siitä, miten ongelmistaan tulisi puhua eikä kantaa niitä sisällään. Tosiasiassahan se menee niin, että jos puhut, ihmiset eivät halua kuulla, ja sitten ruvetaan vihjailemaan avautujan terveydentilasta ja viittaamaan ammattiauttajiin. Olen huomannut myös sen, että taitaa kyse olla myös henkilöstä. Ongelmistaan on lupa puhua, jos henkilö on oikea. Muuten ongelma on ja jää ihmisen itsensä kannettavaksi, ja hän saa selviytyä yksin, ilman että ketään hänen vointinsa tai selviytymisensä kiinnostaa. Nuo neuvot ovat vitsi, jota en itse ota edes vakavasti. Täällä Suomessa arvostetaan ammatillista osaamista, titteleitä, asiantuntemusta ja arvonimiä, ja sekin näkyy ihmisten kohtelussa. Toiset ihmiset ovat vain niin mitättömiä, etteivät he ole sen arvoisia, että heidän kanssaan voisi keskustella tai viettää aikaa. Hyvät, onnelliset ja onnistuneet (tietyn tittelin ja yhteiskunnallisen arvoaseman omaavat) ihmiset eivät kehtaa liata käsiään epäonnistuneeseen ihmiseen, koska pelkäävät leimautuvansa alemman luokan ihmisiin. Ihmisiä kiinnostaa oma hyvinvointi ja oman yhteiskunnallisen statuksensa säilyttäminen. Lähellä olevan kovia kokevan ihmisen avuntarve on helppo ulkoistaa, välittäminen siirretään ammattiauttajille. Koen tämän erittäin loukkaavana ja ihmisarvoa alentavana. Voiko toista loukata enemmän, kuin potkaisemalla hänet pois muiden ns. normaalien ihmisten joukosta ja ihmisarvon kokemisesta, sen kokemisesta, että olisi tai edes voisi olla toisten normaalien ihmisten kanssa yhdenvertainen ja samanarvoinen? Siinä on jo kyllin syytä ihmisille kärsiä mielenterveysongelmista, ja ymmärrän heitä erittäin hyvin.
Nämä ovat syitä rikkinäisyyteni taustalla. Mitään erityistä muutosta olosuhteissa ei ole tapahtumassa eikä näköpiirissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatkoa edellä kirjoitettuun...
On ärsyttävää kuulla neuvoja henkilöiltä, jotka ovat saaneet elää ehjää elämää, ja olen kokenut sen myös eräänä tekosyynä saada kiusata minua lisää ja syyttää kyvyttömyydestä hoitaa asiani kuntoon. Särkyneisyys johtaa tietyllä tavalla noidankierteeseen. Huonon ihmisen leimasta on vaikea päästä eroon. On kuin keskustelisin ja joutuisin pitämään seuraa itseäni parempien ihmisten kanssa, eikä tällainen asenne, käyttäytyminen ja suhtautuminen helpota rikkinäisyyttä vaan se pahenee enstisestään. Tällainen suntautuminen lienee eräs syy korkeille itsemurhaluvuille Suomessa. Ihmiset on kasvatettu itsenäistymään varhain ja tulemaan toimeen omillaan, eikä heikkoutta saa näyttää. Ehkä sitä saa olla, mutta sitä ei saa näyttää. Saat näyttää naamasi vain onnistuneena ja saat arvostusta ja tukea menestyneenä, mikä on itsessään kornia. Mitä erityistä apua onnistunut ihminen tarvitsee, muuta kuin ehkä auttajan omien etunäkökohtien vuoksi? Heti jos olet heikko tai rikki, syy on sinussa itsessäsi, ei koskaan vaativassa ja kovia arvoja noudattavassa yhteisössä tai lähipiirissä. Jos valitat, sinulle vihjaillaan mielenterveysongelmista ja osoitetaan ammattiauttajan pakeille, ikään kuin vaikeuksia ei voisi edes olla olemassa ilman mielenterveysongelmia. Minusta on huvittavaa lukea tai kuulla neuvoja siitä, miten ongelmistaan tulisi puhua eikä kantaa niitä sisällään. Tosiasiassahan se menee niin, että jos puhut, ihmiset eivät halua kuulla, ja sitten ruvetaan vihjailemaan avautujan terveydentilasta ja viittaamaan ammattiauttajiin. Olen huomannut myös sen, että taitaa kyse olla myös henkilöstä. Ongelmistaan on lupa puhua, jos henkilö on oikea. Muuten ongelma on ja jää ihmisen itsensä kannettavaksi, ja hän saa selviytyä yksin, ilman että ketään hänen vointinsa tai selviytymisensä kiinnostaa. Nuo neuvot ovat vitsi, jota en itse ota edes vakavasti. Täällä Suomessa arvostetaan ammatillista osaamista, titteleitä, asiantuntemusta ja arvonimiä, ja sekin näkyy ihmisten kohtelussa. Toiset ihmiset ovat vain niin mitättömiä, etteivät he ole sen arvoisia, että heidän kanssaan voisi keskustella tai viettää aikaa. Hyvät, onnelliset ja onnistuneet (tietyn tittelin ja yhteiskunnallisen arvoaseman omaavat) ihmiset eivät kehtaa liata käsiään epäonnistuneeseen ihmiseen, koska pelkäävät leimautuvansa alemman luokan ihmisiin. Ihmisiä kiinnostaa oma hyvinvointi ja oman yhteiskunnallisen statuksensa säilyttäminen. Lähellä olevan kovia kokevan ihmisen avuntarve on helppo ulkoistaa, välittäminen siirretään ammattiauttajille. Koen tämän erittäin loukkaavana ja ihmisarvoa alentavana. Voiko toista loukata enemmän, kuin potkaisemalla hänet pois muiden ns. normaalien ihmisten joukosta ja ihmisarvon kokemisesta, sen kokemisesta, että olisi tai edes voisi olla toisten normaalien ihmisten kanssa yhdenvertainen ja samanarvoinen? Siinä on jo kyllin syytä ihmisille kärsiä mielenterveysongelmista, ja ymmärrän heitä erittäin hyvin.
Nämä ovat syitä rikkinäisyyteni taustalla. Mitään erityistä muutosta olosuhteissa ei ole tapahtumassa eikä näköpiirissä.Puhut ihan järkevästi. Olen samaa mieltä, että ihmisen saama alku vaikuttaa vahvuuteen ja kaikki meistä murtuu, jos paine on riittävän kova.
Kun itse erosin (puoliso oli maaninen lopussa kaikkine lieveilmiöineen mm. haaremi, tolkuton riskin otto, suurien rahojen tuhlaus hetkessä) ja jäin yksin vauvan ja taaperon kanssa, ei kaikki ystävistä osanneet puhua asiasta. Ymmärsin itse, että vaikka itse pystyin käsittelemään tilanteen ja selviämään kaikki ympärilläni eivät yksinkertaisesti pystyneet vaikean asian käsittelyyn. Esimerkiksi kun kerroin yhdelle ystävälle erosta ja tilanteesta , hän itki tunnin kuin vesiputous ja minä lohdutin. Yksikään ystävyys ei katkennut, koska annoin anteeksi ystävieni keskeneräisyyden. En voi vaatia heiltä tukea asiassa, joiden käsittelyyn heillä ei ole eväitä. Vaikeista asioista ei haluta puhua usein kuin läheisten ihmisten kanssa, koska tunteiden näyttäminen voi tuntua vaikealta vieraalle. Samaa olet saattanut kokea, kun olet yrittänyt puhua asioistasi.
Sanoin, että apu ei ole häpeä, koska se ei ole. Jos on selkeitä haasteita itsensä kanssa, ja parisuhteessa terapia jää vain puolison niskaan, on vaikea säilyttää naisen ja miehen välistä parisuhdetta. Tilanne ajautuu helposti vastuun kantajan ja tukijan rooliin, sekä tuentarpeisesta tulee helposti ”lapsi”, joka vaatii tuen, itsetuntoa nostavan ihailun, ehdottoman rakkauden saamista ilmaan vastavuoroisuutta ja jättäytyy helposti ulos kaikista perheen vastuiden kantamisesta. Vastuunkantajana rooli ei ole kovin kiitollinen, sairas harvoin arvostaa saamaansa apua, arvostelee toisen työpanosta ja on monessa suhteessa hyvin itsekäs puoliso. Puolisosta tulee helposti myös pahanolon purkamiseen käytetty ”nyrkkeilysäkki.”.
Tietysti, jos haasteet ei ole kovin suuria, ei näin tuskin käy. Pitkän suhteen hyvin rikkinäisen puolisona eläneenä näen, että ilman ulkopuolista apua on vaikea selvitä yhdessä, jos haasteet on suuret.
Senkin olen sairaan puolisona nähnyt ettei järkevän avun saaminen ole helppoa, sitten kun apua haluaa. Miehen terapia lähinnä lisäsi pahaa oloa. Lopussa käyty parisuhdeterapia auttoi molempia. Itseäni etenkin siinä, että pystyin antamaan itselleni tunnollisena ihmisenä luvan erota. Jos en olisi eronnut olisin sairastunut jossain kohtaa luultavasti itse.
Pystyt puhumaan tilanteestasi sen verran fiksusti, etten ajattele sinun olevan esimerkkini tyylinen puoliso. Olet selkeästi oikealle tiellä saamaan itsestäsi vielä ehjä. Silti parisuhteessa saa varmaan paremman lopputuloksen, jos etsit tukea myös muualta ja jätät puolisolle rakastajan, hellijän, tukijan, stempparin, kuuntelijan ja lohduttajan roolit ja sama toisinpäin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhut ihan järkevästi. Olen samaa mieltä, että ihmisen saama alku vaikuttaa vahvuuteen ja kaikki meistä murtuu, jos paine on riittävän kova.
Kun itse erosin (puoliso oli maaninen lopussa kaikkine lieveilmiöineen mm. haaremi, tolkuton riskin otto, suurien rahojen tuhlaus hetkessä) ja jäin yksin vauvan ja taaperon kanssa, ei kaikki ystävistä osanneet puhua asiasta. Ymmärsin itse, että vaikka itse pystyin käsittelemään tilanteen ja selviämään kaikki ympärilläni eivät yksinkertaisesti pystyneet vaikean asian käsittelyyn. Esimerkiksi kun kerroin yhdelle ystävälle erosta ja tilanteesta , hän itki tunnin kuin vesiputous ja minä lohdutin. Yksikään ystävyys ei katkennut, koska annoin anteeksi ystävieni keskeneräisyyden. En voi vaatia heiltä tukea asiassa, joiden käsittelyyn heillä ei ole eväitä. Vaikeista asioista ei haluta puhua usein kuin läheisten ihmisten kanssa, koska tunteiden näyttäminen voi tuntua vaikealta vieraalle. Samaa olet saattanut kokea, kun olet yrittänyt puhua asioistasi.
Sanoin, että apu ei ole häpeä, koska se ei ole. Jos on selkeitä haasteita itsensä kanssa, ja parisuhteessa terapia jää vain puolison niskaan, on vaikea säilyttää naisen ja miehen välistä parisuhdetta. Tilanne ajautuu helposti vastuun kantajan ja tukijan rooliin, sekä tuentarpeisesta tulee helposti ”lapsi”, joka vaatii tuen, itsetuntoa nostavan ihailun, ehdottoman rakkauden saamista ilmaan vastavuoroisuutta ja jättäytyy helposti ulos kaikista perheen vastuiden kantamisesta. Vastuunkantajana rooli ei ole kovin kiitollinen, sairas harvoin arvostaa saamaansa apua, arvostelee toisen työpanosta ja on monessa suhteessa hyvin itsekäs puoliso. Puolisosta tulee helposti myös pahanolon purkamiseen käytetty ”nyrkkeilysäkki.”.
Tietysti, jos haasteet ei ole kovin suuria, ei näin tuskin käy. Pitkän suhteen hyvin rikkinäisen puolisona eläneenä näen, että ilman ulkopuolista apua on vaikea selvitä yhdessä, jos haasteet on suuret.
Senkin olen sairaan puolisona nähnyt ettei järkevän avun saaminen ole helppoa, sitten kun apua haluaa. Miehen terapia lähinnä lisäsi pahaa oloa. Lopussa käyty parisuhdeterapia auttoi molempia. Itseäni etenkin siinä, että pystyin antamaan itselleni tunnollisena ihmisenä luvan erota. Jos en olisi eronnut olisin sairastunut jossain kohtaa luultavasti itse.
Pystyt puhumaan tilanteestasi sen verran fiksusti, etten ajattele sinun olevan esimerkkini tyylinen puoliso. Olet selkeästi oikealle tiellä saamaan itsestäsi vielä ehjä. Silti parisuhteessa saa varmaan paremman lopputuloksen, jos etsit tukea myös muualta ja jätät puolisolle rakastajan, hellijän, tukijan, stempparin, kuuntelijan ja lohduttajan roolit ja sama toisinpäin.Kiitos siitä, että kerroit oman tarinasi. Niin, meillä elämänhistoria ja kokemukset taakasta ovat erilaisia ja siitä syystä ei niitä voi rinnastaa kovin pitkälle. Ymmärrän sen, että oikeasti sairaita tai epävakaita persoonallisuuksia on olemassa, ja niissä tapauksissa hoidon saaminen on ainoa vaihtoehto, tai sitten ero, jos kyseessä on narsistinen aviopuoliso. Luonnehäiriöinen, jos on todella sitä, ei parane koskaan. Sellainen ihminen voi todella terrorisoida toista ja tuhota paljon hyvää ympärillään, eikä minusta sellaista saa sietää. Näissä suhteissa tahtoo olla kaksi puolta, on niitä, jotka kärsivät, ja niitä, jotka tuottavat kärsimystä.
Silloin kyllä on kyseessä todellinen tunnevamma, kyvyttömyys myötäelämiseen ja suhteellisuudentajuun. En itse ole kokenut vastaavaa, enkä ole lähipiirin ihmisten nähnyt kokevan omaa käytöstäni sellaiseksi. Olen ehkä rajoittunut ja kömpelö ihmissuhteissa paremminkin.
Tuo, mitä olet kokenut on mielestäni omalla tavalla traagista ja surullista. Ihmisestä ei suhteen alussa aina näe, minkälainen hän todella on. Vasta hädässä ystävä tunnetaan. Ihmisen inhimillisyys mitataan heikolla hetkellä, suhtautumisessa kurjaan ihmiseen. Jotenkin suhteesi mies vaikuttaa olleen vastuuton ja jääneen kasvussa ja kehityksessä lapsen tasolle.
- Anonyymi
Onko hän rikki vai mikä syy voi olla, kun rikkoo sen ihmisen joka hänestä välittää ?
Ihmettelen aina miten välinpitämättömyys ja negatiivisuus on helpompaa kuin ystävällisyys ja toisesta tykkääminen.- Anonyymi
Vaikka välittäisi ja tuntisi myötätuntoa on itsestään pidettävä huolta. Kun itsellä on selkeät rajat itsen ja muiden välillä, on rajat asetettava rajattomille. Ongelmien ennaltaehkäisy parempi kuin kärsimysten kautta saatu ymmärrys!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka välittäisi ja tuntisi myötätuntoa on itsestään pidettävä huolta. Kun itsellä on selkeät rajat itsen ja muiden välillä, on rajat asetettava rajattomille. Ongelmien ennaltaehkäisy parempi kuin kärsimysten kautta saatu ymmärrys!
Eikö niitä rajoja voi ystävällisesti muille kertoa. Vaatiiko rajojen pitäminen rikkomaan sen toisen ilman myötätuntoa ? Silloinhan se rajojen pitäjä ylittää sen toisen rajat !!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö niitä rajoja voi ystävällisesti muille kertoa. Vaatiiko rajojen pitäminen rikkomaan sen toisen ilman myötätuntoa ? Silloinhan se rajojen pitäjä ylittää sen toisen rajat !!
Rajattomille on oltava rajat! Ota selvää mitä rajattomuus tarkoittaa! Vastavuoroisuus mahdotonta sellaisen ihmisen kanssa. Kokemusta on! 13.19
- Anonyymi
Älkää alkako valmiiksi rikkinäisen jkanssa millekää, sotkette vaan oman elämänne. Vähemmälläkin pääsee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1212218Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1921832Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j561432Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1681232- 551198
Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä751016Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62912Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36897- 52874
- 56831