Vanhaa bensaa, hyvin pelaa

Anonyymi

Mikähän siinä kun jengi varottelee ettei edellisvuotista bensaa saa käyttää perämoottorissakaan. Erikoisliikkeet sanoo että 3 vkssa bensa pilalla. No latasinpa tossa 5vuotta vanhaa noin 4-6 litraa ja sekaan uutta bensaa 2 litraa, ja 1/4 desiä bensan parannusainetta. Kävin ajelee 2-tahti motukalla 2 tuntia ja hyvin pelasi paatti. Oisko tuo vanha bensa ollut myös käsitelty parannusaineella aikanaan.
Ja olen kyllä käyttänyt myöskin 8 kk vanhaa bensaa menestyksellä.
Ei toki jatkuvaan käyttöön. Bensansuodattimeen jäi kesän lopussa tosin sellaista vaaleaa murua teelusikallinen. Mutta 2-tahtikoneet kävi. Muilla kokemuksia?

9

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole kokemusta niin erikoisesta liikkeestä jossa väitettäisiin bensan happanevan kolmessa viikossa. Tankki tuppaa jäämään kauden päätteeksi puolilleen, hullua sitä olisi poiskaan kaataa, suljen vaan tiiviiksi. Viimeisen ajon ennen talvitelakointia ajan pienkonebensalla kanisterista. Keväällä tankki täyteen ja ensimmäisellä nykäisyllä käyntiin no problem. Yhtenä talvena käytin perämoottorin valtuutetussa huollossa eikä tahtonut sen jälkeen lähteä käyntiin sitten millään ja tyhjäkäynti oli kadoksissa. Ruuvasin kohdilleen ja huollot pikkumoottoreille teen jatkossa itse.

    • Anonyymi

      Älä kuitenkaan noilla kokemuksilla lähde leikkimään vanhan bensan kanssa.
      Moottorit ovat erilaisia. Jotkut kestävät paremmin hartsiitumista kuin toiset.
      Kolmessa viikossa ei vielä tapahdu mitään, mutta yli puolen vuoden vanhaa bensaa en enää sellaisenaan kyllä käyttäisi.
      Kun sekoitat sen vanhan tavaran tuoreeseen, niin ei tarvitse niiden vanhojen aineiden kanssa ihmetellä.
      Kyllä siinä nykybensassa todella tapahtuu muutoksia. Päästin eräästä liikkeessä seisoneesta pientraktorista bensat pois ja tutkin sitä lasiastiassa.
      Se haisi oudosti ja sen väri oli muuttunut paljon tummemmaksi verrattuna normaaliin tavaraan.

      Reiska2K

      • Anonyymi

        Mikä kone siihen muka hajoaa? Filtterin vaihto ja kaasarin tyhjennys ellei vanhoilla käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä kone siihen muka hajoaa? Filtterin vaihto ja kaasarin tyhjennys ellei vanhoilla käy.

        Jos kommentoit tuota minun postaustani, niin huomaa että sana ” kestää” ei aina ole kytköksissä jonkin hajoamisen kanssa.
        Joidenkin moottoreiden kaasuttimet eivät siis kestä niitä murusia, mitä tämä nykybensa jättää jälkeensä vanhetessaan.
        Niitä ei ole kivaa rassata puhtaaksi. Paljon helpompi on ajaa sinne sellaista tavaraa, ettei paska tee tupaansa.

        Reiska2K


    • Anonyymi

      Olen yli 40 vuotta käynnistänyt perämoottoreita edellisen kesän bensoilla ja hyvin ovat lähteneet käyntiin. On ollut Johnssonia, Mercuryä, Yamahaa ja Suzukia. Uusi mallia 2006.

    • Anonyymi

      Suosittelen syksyllä käyttämään moottoria kunnes bensa loppuu sitten vielä tyhjentää kohokammio mikäli mahdollista ja nykiä vielä pari kertaa että saisi mahdollisimman tyhjäksi. Joskus on saanut rassailla valkeaa töhnää kaasarista kun en ole tajunnut tyhjentää ennen talvea. Keväällä voi kokeilla omalla vastuulla laittaa hiukan tärpättiä bensan joukkoon jos käy huonosti. Tulppa kannattaa kanssa vaihtaa, se ei nyt niin paljon maksa.
      Nämä nyt olivat siis ihan näitä omia kokemuksia, saa olla eri mieltä.

      Niin siis vanhaa bensaa ainakin allekirjoittanut käyttää aivan häikäilemättä. Ei paljon kiinnosta että onko se nyt jonkun mielestä jotenkin väärin. Hyvin pelaa perämoottori ja moottorisaha sekä ruohonleikkuri.

    • Anonyymi

      98E5 kestää paljon pidempään käyttökelpoisena kuin 95E10.

    • Anonyymi

      Mökkinaapuri yritti käynnistää UUTTA agregaattia vuoden vanhalla bensalla, no ei käynnistynyt, uudella bensalla ns. "laakin peli"

    • Anonyymi

      Aivan turhaa vouhotusta. Aina olen ajanut vanhoilla bensoilla/dieseleillä, enkä ole keksinyt, miksi ei. Kesä- ja talvihärpäkkeissä on kaikkea uuden ja -90 -luvun vempeleiden väliltä, 2- ja 4-tahtisia, 2-tahtisissa itse sekoitettavia öljyjä ja itse sekoittavia. Mikään noista ei ole kakistellut polttoaineiden takia,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5917
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3744
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2033
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1239
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe