Poiju joelle

Anonyymi

Enskesänä on tarkoitus laittaa poiju+ painot jokirannan tuntumaan.
Pitääkö poiju ja tämän painotkin ottaa pois 1.5, syvyydestä pois syksyisin?

Eli vievätkö kevätjäät poijupainot pohjasta mukaansa joen virratessa voimakkaasti?

Tarkoitus olisi laittaa noin 300kg painoja ja onhan tuo melkoinen homma ottaa ne pohjasta pois jokasyksy.

Onko porukalla kokemuksia aiheesta?

15

123

Vastaukset

  • Painot ehkä selviävät siirtymättä jos otat poijun pois talveksi. Laittaisin teräksisen poijuankkurin riittävän pitkällä kettingillä joka on helppo nostaa pois talveksi, mutta sen soveltuvuus riippuu pohjasta onko siinä mitän mihin kaivautua tai tarttua.

    • Kuinkahan paljon virtaavassa joessa poijupainoa pitää olla ja mitenhän varmoja tuollaiset renkaanmuotoiset painot ovat? https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/poijuankkuri-40-kg?utm_source=kelkoofi&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Poijuankkuri+40+kg

      Erilaisia laskukaavoja löytyy, mutta 1000kg veneelle ei jaksaisi ihan hirveää painomäärää latoa keväisin ja nostella syksyisin.

      Kylmässä vedessä sukelteluksihan tuo painojen poisto menee, jos tällaisia laittaa:

      https://marinetarvike.fi/kauppa/laituritarvikkeet/poijut/poijupaketti-syvyys-0-4m-40l/?utm_source=Google Shopping&utm_campaign=Google Shopping&utm_medium=cpc&utm_term=2091&gclid=Cj0KCQiA2ITuBRDkARIsAMK9Q7MVHDCccP-8ZfqLxWwFveLCafmkzevfUeZvepz3tSntw3BOkrr0zV8aAm4DEALw_wcB


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kuinkahan paljon virtaavassa joessa poijupainoa pitää olla ja mitenhän varmoja tuollaiset renkaanmuotoiset painot ovat? https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/poijuankkuri-40-kg?utm_source=kelkoofi&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Poijuankkuri+40+kg

      Erilaisia laskukaavoja löytyy, mutta 1000kg veneelle ei jaksaisi ihan hirveää painomäärää latoa keväisin ja nostella syksyisin.

      Kylmässä vedessä sukelteluksihan tuo painojen poisto menee, jos tällaisia laittaa:

      https://marinetarvike.fi/kauppa/laituritarvikkeet/poijut/poijupaketti-syvyys-0-4m-40l/?utm_source=Google Shopping&utm_campaign=Google Shopping&utm_medium=cpc&utm_term=2091&gclid=Cj0KCQiA2ITuBRDkARIsAMK9Q7MVHDCccP-8ZfqLxWwFveLCafmkzevfUeZvepz3tSntw3BOkrr0zV8aAm4DEALw_wcB

      Googleta Mooringen. Siinä renkaan kynnet ovat takareunassa etureunan sijaan mikä parantaa pitoa. Ankkuri pitää hyvin jos se pääsee kaivautumaan pohjaan eikä vene kierrä poijun ympäri. Vetämällä veneellä vastakkaiseen suuntaan se irtoaa pohjasta ja hieman veneen pohjaa alempana sen voi uittaa rantaan ja takaisin venettä kolhimatta ja ilman uintireissua. Mitoitus olosuhteiden mukaan, mutta vaikka Mooringenin ylimitoittaa ei se tonnin veneelle paina yli 40kg + kettingin paino. Mooringeniä löytyy hitsattuna ja pienemmissä osissa. Halutessaan voi Mooringenin osista kasata mitä mielikuvituksellisempia rakenteita kivikkoiseen pohjaan. Mooringenin malli on patentilla suojattu mutta markkinoilta löytyy vastaavan tapaisia palikoita joista voi kasata mieleisensä. Jos se sattuu huonoon kohtaan eikä pidä pohjassa voi ketjua pitkin uittaa köyteen sidotun lisäpainon jonka saa köyden avulla nostettua pintaan ennen varsinaisen ankkurin nostoa. Pulttiliitokset eivät tuota ongelmia koska ne tulee säännöllisesti tarkistettua kun ankkuri nostetaan aina talveksi pois ja vesi on makeaa. Jos jättää talvehtimaan merenpohjaan luottaisin enemmän hitsattuun.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Googleta Mooringen. Siinä renkaan kynnet ovat takareunassa etureunan sijaan mikä parantaa pitoa. Ankkuri pitää hyvin jos se pääsee kaivautumaan pohjaan eikä vene kierrä poijun ympäri. Vetämällä veneellä vastakkaiseen suuntaan se irtoaa pohjasta ja hieman veneen pohjaa alempana sen voi uittaa rantaan ja takaisin venettä kolhimatta ja ilman uintireissua. Mitoitus olosuhteiden mukaan, mutta vaikka Mooringenin ylimitoittaa ei se tonnin veneelle paina yli 40kg + kettingin paino. Mooringeniä löytyy hitsattuna ja pienemmissä osissa. Halutessaan voi Mooringenin osista kasata mitä mielikuvituksellisempia rakenteita kivikkoiseen pohjaan. Mooringenin malli on patentilla suojattu mutta markkinoilta löytyy vastaavan tapaisia palikoita joista voi kasata mieleisensä. Jos se sattuu huonoon kohtaan eikä pidä pohjassa voi ketjua pitkin uittaa köyteen sidotun lisäpainon jonka saa köyden avulla nostettua pintaan ennen varsinaisen ankkurin nostoa. Pulttiliitokset eivät tuota ongelmia koska ne tulee säännöllisesti tarkistettua kun ankkuri nostetaan aina talveksi pois ja vesi on makeaa. Jos jättää talvehtimaan merenpohjaan luottaisin enemmän hitsattuun.

      Kiitos asiallisesta vastauksesta!
      Suomessa näemmä tuokin asia tehdään nurinniskoin ja myydään juuri päinvastoin rakennetuja, huonosti pitäviä poijuankkureita, heh.

      Mitenhän menee kuorma-auton vanne, joka painaa sen 40-50kg, jos hitsaisi siihen tuollaiset suikaleet?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kiitos asiallisesta vastauksesta!
      Suomessa näemmä tuokin asia tehdään nurinniskoin ja myydään juuri päinvastoin rakennetuja, huonosti pitäviä poijuankkureita, heh.

      Mitenhän menee kuorma-auton vanne, joka painaa sen 40-50kg, jos hitsaisi siihen tuollaiset suikaleet?

      Kyllä nuo perinteiset, koukut etureunaan hitsatut toimivat nekin. Pitää vaan olla enemmän painoa ja mieluummin ylipitkä kettinki ettei etureunaan tule nostoa. Miksipä ei kuorma-auton vannekin, jos varmistat että se kellahtaa oikein päin pohjaan ja saat koukuista tukevat. Mitä isompi rengas sen parempi. Suhteellisen halpa ja toimiva kompromissi kuitenkin tuollainen koukut edessä massatuotettu.


  • Minun kokemuksien mukaan etureunassa olevat hampaat ovat hyvät ja pitävät.
    Siinä täytyy olla useampi metri kunnon ketjua, joka pitää vedon pohjan suuntaisena.
    Ketjun jatkona parikymmentä metriä ankkuriköyttä, johon kannattaa laittaa lisäpaino pitämään ankkuriköysi pohjassa.
    Aloittaja kyselee jokiolosuhteiden pitoa. Tuosta ei ole itselläni kokemusta, mutta suuren selän rannalla olen jäiden jälkiin tutustunut.
    Katso onko pohjassa mutaa tai silttiä paksummalti, jos on niin siinä eivät jäät ole tehneet pahasti sumaa.
    Jos pohja on soraa ja kivikkoa, niin siinä on silloin jäät kasautuneet ja voi olla että poijupaino ei siinä kestä paikallaan talven yli.
    Mikäli päätät kokeilla talven yli jättöä, niin ota sen verran ankkuriköyttä, että saat sen rantaan kiinni. Poiju tietysti talveksi liiteriin.
    Itse otan vajaan 40 kg poijurenkaan talveksi pois. Toistaiseksi ovat voimat riittäneet - en tiedä kuinka kauan vielä.

    • On se etureunainen hyvä mutta toistuvaa nostoa silmällä pitäen kevyempi takareunainen on parempi. Etureunainen irtoaa ylöspäin suuntautuvista nykäyksistä kun takareunainen kaivautuu syvemmälle. Pitkästä ketjusta ja köydestä voi tulla paikasta riippuen liikaa sivuttaisliikettä veneen kiinnitykseen.


  • Jos on noin matalaa niin jäät vie painot.

  • Ota poiju pois talveksi, mutta jätä paino ja kettinki pohjaan. Kiinnitä kettingin päähän sopivan vahva uppoava köysi (tai vähän ohuempi kettinki) ja vedä se rantaan, kiinnitä lujasti. Voisi laittaa kaksikin varmuuden vuoksi vähän eri suuntiin.

    Tämä "Med mooring" systeemi siis siihen asti kun jäät ovat lähteneet, sitten poiju takaisin paikoilleen.

    • Matalassa rannassa saattaa jäät silti siirrellä betonipainoa jonka takaisin paikalleen saaminen pienveneestä käsin voi olla tekemätön paikka. Varmaankin pysyy 1,5 metrissä kunhan jäät eivät saa otetta rantaan viedystä kettingistä tai köydestä. Voi tehdä niin raskaan painon ettei sitä siirtele "mikään" tai tekee juuri niin painavan kuin vene tarvitsee ja varautuu hienosäätelemään sitä. Kiinnityslenkit painon jokaiselle sivulle niin hienosäätö on helpompaa. 1,5 metrissä laittaisin joko pois nostettavan poijuankkurin tai betonipainon josta poiju kettinkeineen poistetaan talveksi. Tuolla syvyydellä kettingin tai köyden saa helposti painossa olevan silmukan läpi ja poijusilmukan läpi ja päät yhteen. Ketjua tai köyttä menee tuplasti mutta samalla kulumakohtaa saa siirreltyä jolloin se kokonaisuutena kestää pidempään.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Matalassa rannassa saattaa jäät silti siirrellä betonipainoa jonka takaisin paikalleen saaminen pienveneestä käsin voi olla tekemätön paikka. Varmaankin pysyy 1,5 metrissä kunhan jäät eivät saa otetta rantaan viedystä kettingistä tai köydestä. Voi tehdä niin raskaan painon ettei sitä siirtele "mikään" tai tekee juuri niin painavan kuin vene tarvitsee ja varautuu hienosäätelemään sitä. Kiinnityslenkit painon jokaiselle sivulle niin hienosäätö on helpompaa. 1,5 metrissä laittaisin joko pois nostettavan poijuankkurin tai betonipainon josta poiju kettinkeineen poistetaan talveksi. Tuolla syvyydellä kettingin tai köyden saa helposti painossa olevan silmukan läpi ja poijusilmukan läpi ja päät yhteen. Ketjua tai köyttä menee tuplasti mutta samalla kulumakohtaa saa siirreltyä jolloin se kokonaisuutena kestää pidempään.

      Betoni on huokoista eikä siksi paina veden alla käytänössä mitään Parisataakiloinen betonimöhkäle vastaa pidoltaan 40 kiloista teräsrengasta. Eli betoni kannattaa suosiolla unohtaa poijupainon materiaalina.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Betoni on huokoista eikä siksi paina veden alla käytänössä mitään Parisataakiloinen betonimöhkäle vastaa pidoltaan 40 kiloista teräsrengasta. Eli betoni kannattaa suosiolla unohtaa poijupainon materiaalina.

      Parisataakiloinen betonimöhkäle painaa veden alla noin 120 kiloa. 40 kiloinen teräsrengas painaa veden alla noin 35 kiloa. Teräsrenkaan pito ei perustu painoon vaan sen kykyyn tarttua pohjaan. Ellei rengas kaivaudu pohjaan on se parisataakiloinen betonimöhkäle paljon paljon parempi. Parisataakiloinen teräsrengas tietysti vielä parempi mutta paljon arvokkaampi. Betoni on halpaa, sen 40 kiloisen teräsrenkaan hinnalla saa tuhatkiloisen betonipainon eikä silloin tarvitse ylimitoittaa poijukettinkiä. Jatkuvaan siirtelyyn betonipaino on tietysti huono. Käyttöolosuhteet ratkaisevat paremmuuden, itselläni on käytössä molemmat kahteen eri poijuun.


  • Raskaaseen painoon perustuvan ratkaisun voi toteuttaa lyhyemmällä kettingillä jos paikka on ahdas, rengasankkuri vaatii pidemmän kettingin joka myös hieman lisää sivuttaisliikettä.

    • Varmaan aika tapauskohtaista.

      Kokemusta muutaman vuoden pohjamudissa olleen 70kg renkaan nostamisesta. Poiju oli suhteellisen avoimessa paikassa ja piti 2tn purjevenettä hyvin paikoillaan. Samalla veneellä se nostettiin. Kettingistä löysät pois ja poijuhaka kettinkilenkkiin mahdollisimman alas, koko kahden hengen miehistö keulakannella köysi kireälle knaappeihin kiinni. Näin ei kettinki vaurioita venettä. Miehistö perään ja moottorilla yliajo poijuvedon vastakkaiseen suuntaan. Siitä sitten hilattiin pätkä kerrallaan rengas pinnan tuntumaan, ajettiin kohti rantaa kunnes köli otti pohjamutiin ja päästettiin rengas pohjaan josta se ähellettiin käsivoimin rannalle.

      40 kiloinen vuoden pohjassa ollut lähti kevyesti, sitä sai 20 heppaisella pulpettiveneellä kettinki kireällä vedettyä mihin suuntaan tahansa.


suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

  1. 50
    1300
  2. Ota vielä kerran yhteyttä

    Ole kiltti. Koko ajan mietin miten voisin sanoa sulle että rakastan sua ja haluan sut ja meidät. Kun saisin siihen selvän merkin sulta niin en epäröi.
    Ikävä
    90
    952
  3. Samu Huberille myös syyte huumerikoksesta

    Pääseekö Samu samaan selliin Sohvi-bimbon kanssa?
    23
    508
  4. Vieläkin on taikaa...

    Juuri sinussa. Hyvä mieli tulee kun saan sinua aina nähdä. En tiedä miksi? Sinussa vain on jotain maagista. Mietin tässä tarkistettuani yhden jutun,
    Ikävä
    63
    436
  5. Miksi ihailet häntä?

    Onko jotenkin erityinen?
    Ikävä
    37
    390