Onko kellään tiedossa yritys Helsingin alueella joka leikkaa/vaihtaa plexin vuotavaan luukuun?
Lewmar kansiluukun plexin vaihto
20
1963
Vastaukset
- Anonyymi
Minulla oli sama projekti kaksi vuotta sitten. Sitkeästä yrittämisestä huolimatta en löytänyt pääkaupunkiseudun alueelta tekijää, joka olisi hoitanut koko homman. Tämän videon https://www.youtube.com/watch?v=eD3Hp8W07yY innoittamana päädyin tekemään homman itse. Muovikilpi Oy teki entisen mallin mukaan "plexin" reikineen ja koloineen. Etrasta sain tiivistysnauhaa ja jostain itäisen Helsingin rakennustarvikefirmasta liki videon mukaisen butyylimassan. Tarvikkeet maksoivat alle 150 euroa ja oma työ meni harrastuksen piikkiin. Olen tyytyväinen tulokseen.
- Anonyymi
Sama remontti tehty omatoimisesti. Muovikilpi Oy:stä plexi ja tiivistämiseen käytin Sikaflex-valmistajan UV-suojattua tälläisiin saumoihin tarkoitettua tuotetta. Melkoista näpertämistä vaatii mutta lopputulos palkitsee eikä tule mahdottoman kalliiksi.
- Anonyymi
Sekä Wink Finland ja Etra pääkaupunkiseudulta koneistavat tarvittaessa asiakkaalle hänen tarvitsemat muoviosat joko mallin tai kuvan mukaan.
- Anonyymi
Etra (Etola) ei porannut reikiä, mutta sahasi muuten vanhan mallin mukaisen palan reilut viisi vuotta sitten. Voipi olla että nykyään saa porauksenkin.
Siinä poratessa kannattaa olla hieman varovainen jottei terä ns. haukkaa ja riuhtaise läpityöntyessään säröille. Auttaa jos poraa molemmilta puolilta. Kannattaa ehkä ottaa ylimääräinen pala harjoituskappaleeksi, tai harjoitella vanhaan pleksiin, mikäli ei ole ennen porannut.
Sikaa käytin myös tiiivistykseen. Luukun ja karmin kiilasin pienillä kiiloilla irti toisistaan jotta saa tarpeeksi tiivistettä väliin. Teippiä reunoihin ja kuivuttuaan katkopalaveitsellä ylimääräiset pois. Tuli siisti eikä ole vuotanut.
- Anonyymi
Uusi luukku Maritimista maksaa noin 500e, kehyksineen.
Pelkkä akryyli uusine tiivisteineen noin 220e, riippuen luukun koosta.
Ei järjen hiventä alkaa sohlaamaan sikaflexien kanssa puhumattakaan akryylin leikkaamisesta.
Kotikonstein siitä tulee jo valmiiksi naarmuinen.
Vaihdoin loppukesästä sekä sivuikkunat että keulakajuutan luukun akryylin. Tosin fiksuna pudotin orkkisluukun alumiinikehyksen puolikkaan mereen ja sinne jäi, joten tuli ostettua sekä akryyli että heti perään koko luukku.
Vitutti, mutta mukaan tuli uudet tiivisteet, saranat suojineen ja uudet kahvat tiivisteillä, saranat ja muut heebelit. 500 euroa uudesta luukusta ei todellakaan ole paljon siihen nähden, että vaihdon jälkeen se toimii taas vuotamatta seuraavat 20 vuotta.- Anonyymi
Täysin samaa mieltä. Lewmarin varaosia löytyy googlettamalla joka puolelta Euroopasta ja hinnat ovat järkevällä tasolla.
- Anonyymi
Jos on niin tumpelo, että korjauksessa hukkaa avainasemassa olevia osia, on näemmä pakko muuttaa strategiaa ja selittää uuden hankinta ainoaksi oikeaksi.
- Anonyymi
Niiden kannattaakin ostaa uutta joilla on peukku keskellä kämmentä, mutta muuten korjaus kannattaa.
- Anonyymi
Itse selvitin myös uuden Lewmarin luukun hinnan ja se oli 900€ tasolla. Lewmarilta ei saa pelkkää luukun kantta vaan uusi toimitetaan kehyksineen. Kun vaihdoin akryylin ja tiivistin sen itse, niin kustannukset jäivät reiluun sataseen. Jokainen tehköön kuten haluaa mutta henkilökohtaisesti kannustan tekemään näitä pieniä ja helppoja korjaustöitä itse mikäli peukalo ei ole täysin keskelläkämmentä.
- Anonyymi
Näin minäkin toimin, jos tili kestäisi saattaisin joskus hieman oikoa. Pääsääntöisesti tutustun ensin käytettyihin osiin ja seuraavaksi romiksen tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Suon kaikin mokomin heille, joilla lompakon paksuus antaa periksi, mennä hakemaan palvelun jostakin liikkeestä.
Silloin vanhoina ”hyvinä” aikoina kun puuveneet olivat määräävässä asemassa, niin osat voitiin tehdä kotona.
Vaikeimmissa tapauksissa kylän venemestari ja seppä hoitivat homman kuntoon.
Nykyisin on aika ja välineet toiset, mutta paljon voidaan vieläkin hoitaa kotona.
- Anonyymi
Lewmarin pelkkiä kansia tai pelkkiä akryyleja/tiivisteitä/saranoita/kahvoja saa kyllä erikseenkin.
Suomessa jälleenmyyjät saattavat väittää, ettei saa, mutta googlettamalla Euroopasta (Ranska, Britannia, Espanja) löytyy helposti.
Kuriiri tuo kamat ovelle muutamassa päivässä ja hinta ei todellakaan päätä huimaa.
Tietysti voihan sitä paikkailla vuotavaa luukkua liimamassoilla. Tuli kaunis ja toimiva hahahah!!!!
Samahan pätee vetolaitteen tiivisteeseen. Sikaa väliin ja eiku merelle- Anonyymi
Laitatko samalla todisteaineistoksi pari toimivaa linkkiä niistä kaupoista, jotka myyvät pelkän Lewmarin Flush -mallisarjan kokoa 44 olevan kansiluukun pikkuhintaan. Nyt ei siis ollut kyse varaosina myytävistä saranoista ja kahvoista, joita löytyy helposti Suomestakin. Seeing is believing...
- Anonyymi
Tiedä "pikkuhinnasta", mutta tuossa muutama pelkkä lid:
https://www.osculati.com/en/11256-m-019106/lewmar-flush-hatch
https://www.mauriprosailing.com/us/category/1-Lewmar-Flush-2G-Hatch-Size-44-Spares.html
https://www.sailtec.de/products-shop/details/acrylic-fuer-lewmar-flush-luke-2g-gr-44.html
Ebaystakin noita löytää, sekä pelkkiä luukun akryyleja että koko luukkuja kehyksineen.
Ihan oikeasti suomalaisia hintoja ei kannata maksaa, mutta onhan uusi varaosa aivan jotain muuta kuin Sikaviritysten tekoa :).
Toisaalta - mikäään tai kukaan ei kiellä sikailemasta veneessään miten paljon huvittaa.
Yritän tässä vain olla kanssaveneiljöille avuksi - aina ei kannata maksaa Lauttasaaren hintoja :).- Anonyymi
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Pelkän akryylin ostaminen ulkomailta tuskin kannattaa mutta tuollainen kokonainen luukku on toki toinen asia. Hinta on sitten noissa toki jo melko korkea mutta harrastukset tuppaavat maksamaan.
- Anonyymi
Korjaaminen on paljon järkevämpää, kuin vain ostaa jatkuvasti uutta. Luontokin kiitti, varsinkin, jos ne vanhat kamat ei mene mereen.
Oleellinen osa harrastusta on osata tehdä itse huoltoa ja korjauksia.- Anonyymi
Omassa projektissani yritin löytää maailmalta valmista varaosaluukkua, mutta en löytänyt kehykseen ja sarananoihin sopivaa. Uudempiin malleihin löytyy. Jälkeen päin ajatellen minulla kävi tuuri, koska pleksiin olisi pitänyt sahata 100 mm reikä tuuletusventiilille ja Itse olisin yrittänyt väkertää kuviosahalla. Nyt sain Muovikiveltä hienosti viimeistellyn reijän (laserilla leikattu?).
Olen aloittajan viestiä ensimmisenä kommentoinut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omassa projektissani yritin löytää maailmalta valmista varaosaluukkua, mutta en löytänyt kehykseen ja sarananoihin sopivaa. Uudempiin malleihin löytyy. Jälkeen päin ajatellen minulla kävi tuuri, koska pleksiin olisi pitänyt sahata 100 mm reikä tuuletusventiilille ja Itse olisin yrittänyt väkertää kuviosahalla. Nyt sain Muovikiveltä hienosti viimeistellyn reijän (laserilla leikattu?).
Olen aloittajan viestiä ensimmisenä kommentoinut.Ei se reiän tekeminen ole ihmeellinen temppu, koska ole ole jäänyt kahden ventilaattorireiän jälkeen mieleen. Ensin toiselta puolelta ura ja sitten vastakkaiselta puolelta läpi. Saattaa mennä 1-2 minuuttia.
seppomartti - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se reiän tekeminen ole ihmeellinen temppu, koska ole ole jäänyt kahden ventilaattorireiän jälkeen mieleen. Ensin toiselta puolelta ura ja sitten vastakkaiselta puolelta läpi. Saattaa mennä 1-2 minuuttia.
seppomarttiKerropa millä työkalulla ura ja millä läpi?
Anonyymi kirjoitti:
Kerropa millä työkalulla ura ja millä läpi?
Reikäsahalla ja akkuporakoneella olen tehnyt kattoon reiät 3x doradelle, 2x plexiin aurinkoventilaattorille,1x lasikuituun tarkastusluukulle. Ko kalut ovat olleet veneen vakiotyökaluja 15v.
Tämä keskustelu on sikäli harhapolulla, että vuotoa ehdotetaan korjattavaksi plexin vaihdolla. Ei akryyli ole muuttunut vettä läpäiseväksi ja vuoda. Vuoto on muualla eli syy-seuraus analyysi on hatara. Joskus tietenkin myös vaikea löytää veden reitit. Jos vuotaa akryylin ja aluraamin saumauksesta niin tullee korjatikuksi vaihdolla. Jos saranoista tai kahvoista niin plexin vaihto meni harakoille
- Anonyymi
Tuon tiivistenauhan valinta lienee tarkkaa. Paksuus, kovuus ja mitä muuta siinä pitää huomioida? Etralla eivät taida osata speksaamatta antaa oikeaa. Onko tuolle jollain tarkempaa speksiä?
Samoin tuon liimaaminen vaikuttaa ainakin sotkuiselta. Onko siihen vinkkejä?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855