Käykö esim. mobilin 5w-50 öljy yksipyttysen nelitahtimoottoriin ja toimiiko ko. öljy myös vaihteistossa. Käsittääkseni vaihteiston ja moottorin öljytila on sama? Oikaiskaa jos olen väärässä. Pyörä on aprilia pegaso 650 ja ohjekirjassa ei puhuta vaihteiston öljyitä mitään.
Käykö mobil 5w-50?
17
5744
Vastaukset
- Hanski
Useimmissa pyörissä pyörii samat soosit koneessa ja vaihteistossa. Kyseisestä pyörästä en tiedä.
Moottoripyöräöljyt on suunniteltu toimimaan siis myös kykimen kanssa, eikä "tavallisia" öljyjä suositella pyöriin. Vaarana on, että kytkin ei toimi enää kunnolla.
Itse suosittelen mp-öljyjä, sillä ne eivät hintansa puolesta juuri eroa "tavallisista" öljyistä, ja riski pilata kytkin on kuitenkin olennainen.- höpö
""""""""eikä "tavallisia" öljyjä suositella pyöriin. Vaarana on, että kytkin ei toimi enää kunnolla""""""""""""
- DemonTed
höpö kirjoitti:
""""""""eikä "tavallisia" öljyjä suositella pyöriin. Vaarana on, että kytkin ei toimi enää kunnolla""""""""""""
Ehdoton ei tavallisille öljyille. omassa cb500four kopterissa oli kytkimen kanssa ongelmia koska edellinen omistaja oli ajanut( sillonku se oli vielä orggis) tavallisilla mobileilla. Koska nyky pyörissä kytkin on öljyssä uivaa mallia, tavallinen öljy voitelee pakat ja kytkin luistaa. jouduin purkamaan kytkin paketin kokonaan ja putsaamaan jarru kliinerillä.. sen jälkeen ei ole ollu ongelmia. siis vain moottoripyöriin tarkoitettua öljyä häksättimiin!
- vähän
DemonTed kirjoitti:
Ehdoton ei tavallisille öljyille. omassa cb500four kopterissa oli kytkimen kanssa ongelmia koska edellinen omistaja oli ajanut( sillonku se oli vielä orggis) tavallisilla mobileilla. Koska nyky pyörissä kytkin on öljyssä uivaa mallia, tavallinen öljy voitelee pakat ja kytkin luistaa. jouduin purkamaan kytkin paketin kokonaan ja putsaamaan jarru kliinerillä.. sen jälkeen ei ole ollu ongelmia. siis vain moottoripyöriin tarkoitettua öljyä häksättimiin!
siitä, millaisilla mobileilla edellinen omistaja on ajanut. Mobil 1 tai vastaava 5W-50 sarjan öljy on matalakitkaista SH tai SJ öljyä, eikä sovellu märkäkytkimellä varustettuun moottoripyörään. Sen sijaan Mobil Super 10W-40 SG mineraaliöljy on mitä parhain moottorioljy ja maksaa vain kolmasosan oikeasta moottoripyöräoljysta. Ihan tavallisilla autoöljyillä on ajettu 70- ja 80-luvuilla. Nykyään autoöljyt ovat vain kehittyneet liian liukkaiksi, mutta tavallisia valmistajan suosittelemia SG öljyjäkin on edelleen saatavilla.
- pahasta?
vähän kirjoitti:
siitä, millaisilla mobileilla edellinen omistaja on ajanut. Mobil 1 tai vastaava 5W-50 sarjan öljy on matalakitkaista SH tai SJ öljyä, eikä sovellu märkäkytkimellä varustettuun moottoripyörään. Sen sijaan Mobil Super 10W-40 SG mineraaliöljy on mitä parhain moottorioljy ja maksaa vain kolmasosan oikeasta moottoripyöräoljysta. Ihan tavallisilla autoöljyillä on ajettu 70- ja 80-luvuilla. Nykyään autoöljyt ovat vain kehittyneet liian liukkaiksi, mutta tavallisia valmistajan suosittelemia SG öljyjäkin on edelleen saatavilla.
Voihan nenä! Nyt nettigurut esittävät, että märkäkytkimen takia öljyyn pitäisi saada lisää kitkaa. Mistä teitä riittää??
- kitkaa
pahasta? kirjoitti:
Voihan nenä! Nyt nettigurut esittävät, että märkäkytkimen takia öljyyn pitäisi saada lisää kitkaa. Mistä teitä riittää??
Se vaan on täyttä totta, jotkut autoöljyt on liian liukkaita ja SAATTAA aiheuttaa kytkimen luistamista. Se ei tarkoita sitä, että näin välttämättä kävisi, mutta mahdollista se on.
Ostakaa pyörä jossa on moottori- ja vaihteistoöljyt erikseen. Ei tartte pohdiskella mitä öljyä käyttää, kaikki käy. - moottoripyöräöljyihin
pahasta? kirjoitti:
Voihan nenä! Nyt nettigurut esittävät, että märkäkytkimen takia öljyyn pitäisi saada lisää kitkaa. Mistä teitä riittää??
jotka alunperin ovat sitä liukasta laatua, on lisätty kitka-ainetta kytkimen toiminnan varmistamiseksi. Siitä tulee tuo kallis hinta.
- DemonTed
moottoripyöräöljyihin kirjoitti:
jotka alunperin ovat sitä liukasta laatua, on lisätty kitka-ainetta kytkimen toiminnan varmistamiseksi. Siitä tulee tuo kallis hinta.
Ei moottoripyörä öljyt ole siinäänsä vähempi luistoisia, vaan nimen omaan niissä on kytkimen toimintaa tehostava lisäaine. aineen koostumusta en tiedä mutta se ei lisää kitkaa muissa kulutus osissa. ne jotka alkoivat taas vinoilla keskustelun johdosta hankkikoot ensin tietoa asioista tai pitäkää päänne kiinni jos ette asioista tiedä. en väitä itsekkään kaikkea tietäväni mutta jotain kuitenkin. ja jos jotain en tiedä otan selvää tai olen hiljaa. mutta tässä keskustelussa näistä mp-öljyistä, puhuin omasta kokemuksesta.
Ps. hyvää tulevaa ajokautta kaikkille moottoripäille... myös vähemman asiallisille... - kawa
vähän kirjoitti:
siitä, millaisilla mobileilla edellinen omistaja on ajanut. Mobil 1 tai vastaava 5W-50 sarjan öljy on matalakitkaista SH tai SJ öljyä, eikä sovellu märkäkytkimellä varustettuun moottoripyörään. Sen sijaan Mobil Super 10W-40 SG mineraaliöljy on mitä parhain moottorioljy ja maksaa vain kolmasosan oikeasta moottoripyöräoljysta. Ihan tavallisilla autoöljyillä on ajettu 70- ja 80-luvuilla. Nykyään autoöljyt ovat vain kehittyneet liian liukkaiksi, mutta tavallisia valmistajan suosittelemia SG öljyjäkin on edelleen saatavilla.
Itse muistaakseni käytin aiemmassa pyörässäni (Z500 -82) Mobil Superia eikä kytkimen luistamista esiintynyt. Nykyiseen pyörään (EN500 -91) tuli sitten vaihdettua jotkin Motul:in prätkä käyttöön tarkoitetut öljyt, jotka kyllä maksavat puolet enemmän kuin nuo Superit. Uskaltaisikohan tuollaiseen vesijäähdytteiseen laittaa ihan nuo Superit sitten?
- mikäli
kawa kirjoitti:
Itse muistaakseni käytin aiemmassa pyörässäni (Z500 -82) Mobil Superia eikä kytkimen luistamista esiintynyt. Nykyiseen pyörään (EN500 -91) tuli sitten vaihdettua jotkin Motul:in prätkä käyttöön tarkoitetut öljyt, jotka kyllä maksavat puolet enemmän kuin nuo Superit. Uskaltaisikohan tuollaiseen vesijäähdytteiseen laittaa ihan nuo Superit sitten?
siihen öljyyn ei ole lisätty kitkaa vähentävää lisäainetta. Sitä on kaikissa synteettisissä autoöljyissä ja myös monissa mineraaliöljyissä. Pitää lukea purkin kyljestä. Näissä SE ja SF luokan öljyissä jota mobil super on ei pitäis olla lisäainetta. Mulla oli cx 500 ja se pelas ihan hyvin superilla. Kaverilla on vfr 750 ja sekin toimii.
- Super
mikäli kirjoitti:
siihen öljyyn ei ole lisätty kitkaa vähentävää lisäainetta. Sitä on kaikissa synteettisissä autoöljyissä ja myös monissa mineraaliöljyissä. Pitää lukea purkin kyljestä. Näissä SE ja SF luokan öljyissä jota mobil super on ei pitäis olla lisäainetta. Mulla oli cx 500 ja se pelas ihan hyvin superilla. Kaverilla on vfr 750 ja sekin toimii.
10W-40 on SG-luokan öljyä ja sopii näinollen hyvin moottoripyörän öljyksi. Olkaa tarkkoina, ettette osta Super S (Synteettinen) öljyä.
- Funduro
Itse olen ajellut F650:lla tuolla öljyllä. Siinä on käytännössä sama Rotaxin motti. Kytkin toimii aivan loistavasti tuolla öljyllä, itse asiassa paremmin kuin millään tahma-aineistetulla motoöljyillä, joilla kytkin pyrkii ryömimään kylmänä. Ainoa ongelma on, että vaihteet ovat hieman liian herkät erityisesti kuumana. Motti ikäänkuin imaisee uuden vaihteen pesään kun vahingossa hipaiset vaihdepoljinta. Tämstä on haittaa lähinnä maastossa. Samaa olen kuullut muiltakin Rotax kuskeilta.
Eli jos ajelet pääasiassa tervatuilla teillä niin Mobil on hyvä valinta. Itse en ole vielä löytänyt Rotaxiin optimaalista öljyä omaan käyttööni.
Loputonta spekulaatiota öljyistä löydät mm:
www.f650.com ja www.matkaendurot.net
Öljyn sopivuus on kiinni monesta asiasta, kuten:
-pyörän merkki ja malli
-kytkinlevyjen materiaali
-ajotapa
-lämpötila
-moottorin ja erityisesti kytikimen kuluneisuus
--Hanski ja enska - herkkäuskoinen
puhe on öjyn vaahtoutumisesta. Tämän väitteen mukaan tavallinen mineraali öljy ns. vaahtoutuu nykyisissä korkeakierroksisissa moottoreissa, eikä voitelisi kunnolla.
- ON monen tuhannen
Lelut ja ajokamat.
Ostakaa nyt jumalauta oikeat öljyt.
Ite en näissä kyllä säästele.
Tämän takia en kyllä ostele käytettyjä pyöriäkään
remontoitaviksi.
Ajelkaa vaikka sahanjauhoilla.Valuttelette päästänne aina kun vähenee.- asiaa
Moottoripyöräily on rahamiesten laji. Persaukiset ajelkoon mopolla.
- Haba
asiaa kirjoitti:
Moottoripyöräily on rahamiesten laji. Persaukiset ajelkoon mopolla.
Ainakin,kun käy kaupassa katsomassa niitä rahamiesten vaihdossa tulleita koneita. Ovat siihem malliin loppuun ajettuja etten viiti kyllä itelleni ostaa.
- Jammu TDM
Käy ohjekirjankin mukaan Mobilin 10W-40 öljyillä ja kaveri on sellaisilla ajanutkin. Vaihdelaatikko tuntui toimivan silloin kuulemma paremmin kuin lisäaineistetuilla öljyillä.
Vaikka itselläni on samanlainen TDM en silti käyttäisi lisäaineettomia öljyjä.. osittain samasta syystä kuin edellinen kirjoittaja ja
osittain siksi, että köyhän ei kannata ostaa halpaa, koska halpa tulee yleensä helvetin kalliiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195983
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263764- 822607
- 392131
- 331912
- 451878
- 1071775
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331488