Huh huh olipa kesä.
Akut tytisi, invertterit sihisi, aurinkopanelit pullisteli ja sähköenergiaa mittaavia yksiköitä (kWh) tuli vaikka kuinka paljon. Niitä tuli käytettyä off grid mökissä noin 4700 kWh kesän aikana. Astianpesukoneet, pyykinpesukoneet, saunan lattialämmitys ja muut sähköiset kuormat hoitu kätevästi.
Ilmalämpöpumppu oli maineensa veroinen. Hyvin toimi. Lämpöä tuli pirttiin niin, että piti asetusarvoja pistää pienemmälle.
No... välillä otettiin XO:ta kalastuksen lomassa kun sähköperämoottorilla lähdettiin katsomaan Ahdin valtakuntia. Aaaah....nyt on mökillä elo helpottunut. Sähköperämoottori ladattiin tietty photovoltaikilla. Eipähän kylän ämmät pääse sanomaan että siellä se patruuna menee taas sikunoissa ja kaksitahti haisee. Ymmärrätte mitä tarkoitan. Niin tuo sähköperämoottorin teho on 10 kW.
2000a voikko laskea paljonko on 10 kW on horse powereina. Sulla on nuo kaavat hallussa.
Tv. Forest brother
Huh huh olipa kesä
22
149
Vastaukset
- Anonyymi
Kymmenen kilowattia taitaa olla 13,7 hevosvoimaa, eikös se mene niin että kerrotaan yks pilkku kolkyt seiskalla, siis nää kilowatit?
- Anonyymi
Hevosvoimat on poistettu käytöstä viime vuosituhannella. Mitataanko teilläpäin matkojakin poronkusemilla? Meillä eletään 2000-lukua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hevosvoimat on poistettu käytöstä viime vuosituhannella. Mitataanko teilläpäin matkojakin poronkusemilla? Meillä eletään 2000-lukua.
Silti kuorma-autoissa nokalla hv määrät komeilee
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silti kuorma-autoissa nokalla hv määrät komeilee
Komeilee koska lukema on suurempi. Moni on niin pöljä että käyttää hevosia kun se kuulostaa mahtavammalta.
- Anonyymi
1.36hv on 1kw noin virallisesti käytetty. Ehkä jää vähän alle kun 1hv= 0.7355
2000a
Ps. Ketju pitenee🙂🙂
- Anonyymi
Mitenkäs kolme seuraavaa kuukautta paneelit pullistelee ja akut tytisee vai joko alkaa esim. Carunan sähkö kelvata??????
- Anonyymi
Todellisuudessa sait kännykät ladattua jos oli aurinkoinen päivä...
- Anonyymi
Huomaa, että syksy on tullut kun metsäveli on taas syönyt sieniä...
- Anonyymi
Ihmettelen jos viime kesänä joutui lämmittämään. Minullakin on ilmalämpöpumppu mutta sitä käytettiin vain jäähdytykseen.
- Anonyymi
Eikö alkukesästä ollut muutama kylmä viikko.
Muistaakseni meillö oli takassa tuli kesäkuussa.- Anonyymi
Näin taisi olla, mutta silloin ei aurinko paistanut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin taisi olla, mutta silloin ei aurinko paistanut.
Niin tämä on poronkusemamiehelle/naiselle. Energiaa voi toki mitata monella tapaa. Sitä voi mitata vaikkapa jouleinakin. No paljonko on jouleina 4700 kWh. Voit muuntaa sen myös kaloreiksi.
Annapa tulla. Kumpiki yksikkö kelpaa.
Forest Brother - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin tämä on poronkusemamiehelle/naiselle. Energiaa voi toki mitata monella tapaa. Sitä voi mitata vaikkapa jouleinakin. No paljonko on jouleina 4700 kWh. Voit muuntaa sen myös kaloreiksi.
Annapa tulla. Kumpiki yksikkö kelpaa.
Forest BrotherNo nyt taisi tulla palstalle niin visainen kysymys että siihen ei taida löytyä vastausta kuin markkinalta tai 2000a:lta. Suurin osa porukasta taitaa pudota pois. Saa nähdä. Epäilen myös 2000a:ta. Löytyykö tonusta hänellä tähän.
Ernesto - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No nyt taisi tulla palstalle niin visainen kysymys että siihen ei taida löytyä vastausta kuin markkinalta tai 2000a:lta. Suurin osa porukasta taitaa pudota pois. Saa nähdä. Epäilen myös 2000a:ta. Löytyykö tonusta hänellä tähän.
Ernestoyksi joule vastaa yhden ampeerin sähkövirran ajamista yhden ohminresistanssin läpi yhden sekunnin ajan, tai yhden watin teholla työskentelyä yhden sekunnin ajan.
Tarvitaan 3600 joulea wh saamiseksi jne....
×1000= 1kwh
2000a
- Anonyymi
Millä nämä alter egot keksii vielä tätä ketjua venyttää, ilmoittamalla marraskuun lopulla kuun sähköntuotto vaikka joka yksikössä?
- Anonyymi
No paljonko se vastaus onkaan. 4600kWh jouleina ja kaloreina.
Lisäkysymys.
Jos yksi hevonen tekee töitä nimellistehollaan
3h niin paljonko se tekee töitä kaloreina kysytyssä ajassa
Sitten sillä tulee laiskuus ja väsy tukkireen edessä
Ja se pudottaa tehonsa 5 tunnin ajaksi 1/3 teholle.
Paljonko hevonen on tehnyt töitä kWh ja kaloreina mitattuna oäivän aikana eli 3 5h. Hevosen hyötysuhde on 0.9.
Lisäksi mikä oli hevosen kulmataajuus päivän aikana.
Hevosen pään ja hännän pään välistä resistanssia ei tarvitse ottaa huomioon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No paljonko se vastaus onkaan. 4600kWh jouleina ja kaloreina.
Lisäkysymys.
Jos yksi hevonen tekee töitä nimellistehollaan
3h niin paljonko se tekee töitä kaloreina kysytyssä ajassa
Sitten sillä tulee laiskuus ja väsy tukkireen edessä
Ja se pudottaa tehonsa 5 tunnin ajaksi 1/3 teholle.
Paljonko hevonen on tehnyt töitä kWh ja kaloreina mitattuna oäivän aikana eli 3 5h. Hevosen hyötysuhde on 0.9.
Lisäksi mikä oli hevosen kulmataajuus päivän aikana.
Hevosen pään ja hännän pään välistä resistanssia ei tarvitse ottaa huomioon.Ei kiinnosta mutta enempi kuin ikkunapaneelit kapasitoreineen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kiinnosta mutta enempi kuin ikkunapaneelit kapasitoreineen
Laitoin 100w monikidepanelit ikkunoihin ja nyt pitäis keksiä mitä johdon päihin kytkis ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laitoin 100w monikidepanelit ikkunoihin ja nyt pitäis keksiä mitä johdon päihin kytkis ?
Laita led valot ne voi syttyä
> Ei kiinnosta mutta enempi kuin ikkunapaneelit kapasitoreineen
Ihan mielenkiinnosta vain kerron, että hyvin synkkänä päivänä tänään marraskuussa ikkunavoimala latasi kapasitoria parhaimmillaan 9.85 mA 41V jännitteellä - 0.4W jatkuva paras teho ja lähelle tuota päästiin useamman tunnin ajan.
Jos ja kun lumi tulee maahan, teho tuplaantuu.
Saan tuolla teholla ladatusta kapasitorista aika paljon hetkellistä varavoimaa liikkeelle, jos tarve vaatii.> Laitoin 100w monikidepanelit ikkunoihin ja nyt pitäis keksiä mitä johdon päihin
> kytkis ?
Olisi kiva tietää mitä suuruusluokkaa sieltä piuhoista voisi tulla. Mutta entä jos kokeilet Victronin BlueSolar MPPT 15A 75V ohjainpurkkia? Satasen luokkaa eBayssa.
En ole noista purkeista vielä itse kiinnostunut lainkaan mutta ehkä myöhemmin alkaa kiinnostaa. Voisi kylläkin kokeilla tuollaista Victronia, ei ole järin suuri investointi.
Akun liittimiin iso kapasitori taikka puolet akkua ja puolet kapasitoria rinnankytkettynä - pitäisi olla tuotapikaa varavoimaa käytössä.- Anonyymi
Victronin BlueSolar MPPT 15A 75V ......
Tuo on aika hyvä mielestäni varsinkin hämärässä.
Jos vielä pari paneelia sarjassa jolloin tulojännite 40V luokkaa niin vielä parempu
2000a
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121226
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1201071- 136969
- 96802
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten303777Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait81686Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54616Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48579- 75514