Huh huh olipa kesä

Anonyymi

Huh huh olipa kesä.
Akut tytisi, invertterit sihisi, aurinkopanelit pullisteli ja sähköenergiaa mittaavia yksiköitä (kWh) tuli vaikka kuinka paljon. Niitä tuli käytettyä off grid mökissä noin 4700 kWh kesän aikana. Astianpesukoneet, pyykinpesukoneet, saunan lattialämmitys ja muut sähköiset kuormat hoitu kätevästi.

Ilmalämpöpumppu oli maineensa veroinen. Hyvin toimi. Lämpöä tuli pirttiin niin, että piti asetusarvoja pistää pienemmälle.

No... välillä otettiin XO:ta kalastuksen lomassa kun sähköperämoottorilla lähdettiin katsomaan Ahdin valtakuntia. Aaaah....nyt on mökillä elo helpottunut. Sähköperämoottori ladattiin tietty photovoltaikilla. Eipähän kylän ämmät pääse sanomaan että siellä se patruuna menee taas sikunoissa ja kaksitahti haisee. Ymmärrätte mitä tarkoitan. Niin tuo sähköperämoottorin teho on 10 kW.

2000a voikko laskea paljonko on 10 kW on horse powereina. Sulla on nuo kaavat hallussa.

Tv. Forest brother

22

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kymmenen kilowattia taitaa olla 13,7 hevosvoimaa, eikös se mene niin että kerrotaan yks pilkku kolkyt seiskalla, siis nää kilowatit?

      • Anonyymi

        Hevosvoimat on poistettu käytöstä viime vuosituhannella. Mitataanko teilläpäin matkojakin poronkusemilla? Meillä eletään 2000-lukua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hevosvoimat on poistettu käytöstä viime vuosituhannella. Mitataanko teilläpäin matkojakin poronkusemilla? Meillä eletään 2000-lukua.

        Silti kuorma-autoissa nokalla hv määrät komeilee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti kuorma-autoissa nokalla hv määrät komeilee

        Komeilee koska lukema on suurempi. Moni on niin pöljä että käyttää hevosia kun se kuulostaa mahtavammalta.


      • Anonyymi

        1.36hv on 1kw noin virallisesti käytetty. Ehkä jää vähän alle kun 1hv= 0.7355

        2000a
        Ps. Ketju pitenee🙂🙂


    • Anonyymi

      Mitenkäs kolme seuraavaa kuukautta paneelit pullistelee ja akut tytisee vai joko alkaa esim. Carunan sähkö kelvata??????

    • Anonyymi

      Todellisuudessa sait kännykät ladattua jos oli aurinkoinen päivä...

    • Anonyymi

      Huomaa, että syksy on tullut kun metsäveli on taas syönyt sieniä...

    • Anonyymi

      Ihmettelen jos viime kesänä joutui lämmittämään. Minullakin on ilmalämpöpumppu mutta sitä käytettiin vain jäähdytykseen.

    • Anonyymi

      Eikö alkukesästä ollut muutama kylmä viikko.
      Muistaakseni meillö oli takassa tuli kesäkuussa.

      • Anonyymi

        Näin taisi olla, mutta silloin ei aurinko paistanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin taisi olla, mutta silloin ei aurinko paistanut.

        Niin tämä on poronkusemamiehelle/naiselle. Energiaa voi toki mitata monella tapaa. Sitä voi mitata vaikkapa jouleinakin. No paljonko on jouleina 4700 kWh. Voit muuntaa sen myös kaloreiksi.
        Annapa tulla. Kumpiki yksikkö kelpaa.

        Forest Brother


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tämä on poronkusemamiehelle/naiselle. Energiaa voi toki mitata monella tapaa. Sitä voi mitata vaikkapa jouleinakin. No paljonko on jouleina 4700 kWh. Voit muuntaa sen myös kaloreiksi.
        Annapa tulla. Kumpiki yksikkö kelpaa.

        Forest Brother

        No nyt taisi tulla palstalle niin visainen kysymys että siihen ei taida löytyä vastausta kuin markkinalta tai 2000a:lta. Suurin osa porukasta taitaa pudota pois. Saa nähdä. Epäilen myös 2000a:ta. Löytyykö tonusta hänellä tähän.

        Ernesto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt taisi tulla palstalle niin visainen kysymys että siihen ei taida löytyä vastausta kuin markkinalta tai 2000a:lta. Suurin osa porukasta taitaa pudota pois. Saa nähdä. Epäilen myös 2000a:ta. Löytyykö tonusta hänellä tähän.

        Ernesto

        yksi joule vastaa yhden ampeerin sähkövirran ajamista yhden ohminresistanssin läpi yhden sekunnin ajan, tai yhden watin teholla työskentelyä yhden sekunnin ajan. 
        Tarvitaan 3600 joulea wh saamiseksi jne....
        ×1000= 1kwh

        2000a


    • Anonyymi

      Millä nämä alter egot keksii vielä tätä ketjua venyttää, ilmoittamalla marraskuun lopulla kuun sähköntuotto vaikka joka yksikössä?

      • Anonyymi

        No paljonko se vastaus onkaan. 4600kWh jouleina ja kaloreina.
        Lisäkysymys.
        Jos yksi hevonen tekee töitä nimellistehollaan
        3h niin paljonko se tekee töitä kaloreina kysytyssä ajassa
        Sitten sillä tulee laiskuus ja väsy tukkireen edessä
        Ja se pudottaa tehonsa 5 tunnin ajaksi 1/3 teholle.
        Paljonko hevonen on tehnyt töitä kWh ja kaloreina mitattuna oäivän aikana eli 3 5h. Hevosen hyötysuhde on 0.9.
        Lisäksi mikä oli hevosen kulmataajuus päivän aikana.
        Hevosen pään ja hännän pään välistä resistanssia ei tarvitse ottaa huomioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No paljonko se vastaus onkaan. 4600kWh jouleina ja kaloreina.
        Lisäkysymys.
        Jos yksi hevonen tekee töitä nimellistehollaan
        3h niin paljonko se tekee töitä kaloreina kysytyssä ajassa
        Sitten sillä tulee laiskuus ja väsy tukkireen edessä
        Ja se pudottaa tehonsa 5 tunnin ajaksi 1/3 teholle.
        Paljonko hevonen on tehnyt töitä kWh ja kaloreina mitattuna oäivän aikana eli 3 5h. Hevosen hyötysuhde on 0.9.
        Lisäksi mikä oli hevosen kulmataajuus päivän aikana.
        Hevosen pään ja hännän pään välistä resistanssia ei tarvitse ottaa huomioon.

        Ei kiinnosta mutta enempi kuin ikkunapaneelit kapasitoreineen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kiinnosta mutta enempi kuin ikkunapaneelit kapasitoreineen

        Laitoin 100w monikidepanelit ikkunoihin ja nyt pitäis keksiä mitä johdon päihin kytkis ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitoin 100w monikidepanelit ikkunoihin ja nyt pitäis keksiä mitä johdon päihin kytkis ?

        Laita led valot ne voi syttyä


    • > Ei kiinnosta mutta enempi kuin ikkunapaneelit kapasitoreineen

      Ihan mielenkiinnosta vain kerron, että hyvin synkkänä päivänä tänään marraskuussa ikkunavoimala latasi kapasitoria parhaimmillaan 9.85 mA 41V jännitteellä - 0.4W jatkuva paras teho ja lähelle tuota päästiin useamman tunnin ajan.

      Jos ja kun lumi tulee maahan, teho tuplaantuu.

      Saan tuolla teholla ladatusta kapasitorista aika paljon hetkellistä varavoimaa liikkeelle, jos tarve vaatii.

    • varaverkko.be

      > Laitoin 100w monikidepanelit ikkunoihin ja nyt pitäis keksiä mitä johdon päihin
      > kytkis ?

      Olisi kiva tietää mitä suuruusluokkaa sieltä piuhoista voisi tulla. Mutta entä jos kokeilet Victronin BlueSolar MPPT 15A 75V ohjainpurkkia? Satasen luokkaa eBayssa.

      En ole noista purkeista vielä itse kiinnostunut lainkaan mutta ehkä myöhemmin alkaa kiinnostaa. Voisi kylläkin kokeilla tuollaista Victronia, ei ole järin suuri investointi.

      Akun liittimiin iso kapasitori taikka puolet akkua ja puolet kapasitoria rinnankytkettynä - pitäisi olla tuotapikaa varavoimaa käytössä.

      • Anonyymi

        Victronin BlueSolar MPPT 15A 75V ......
        Tuo on aika hyvä mielestäni varsinkin hämärässä.
        Jos vielä pari paneelia sarjassa jolloin tulojännite 40V luokkaa niin vielä parempu

        2000a


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1071
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      969
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      303
      777
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe