Millä paras laatu isolla iso-arvolla?

Anonyymi

Millä Nikonin järjestelmäkameralla kärsii nostaa eniten iso-arvoa ilman kohinaa? Tarvin kameran millä pystyn kuvaamaan lapsia sisätilassa eli iso-arvoa pitäis pystyä nostamaan korkealle.. Mitä Nikonin kameraa suosittelette. Kumpi olis parempi henkilökuvaukseen luonnonvalossa d750 vai d500?

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • D750, ei omaa kokemusta.
      D500:lla on kokemusta 2017 kesästä jos oikein muistan. Kuvailin sen kesän kuvausretkelläni paljon "pimeitä nurkkia" ja ISO9000 oli varsin paljon käyttämäni joskin joitain kertoja jouduin turvautumaan ISO18000 herkkyyteen.

      Nuo isot herkkyydet antoivat riittävän hyvää kuvaa kun retkestä tein Ifolorin avustuksella kirjan jossa kerroin sen retken tarinaa.

      Kohinaa näkyy jos katsot 100% kuvana eli pikseli pikseliltä mutta noin normaalikäytössä ne olivat ihan kelvollisia minun silmissäni.

      Nykyisinhän, vaikka pääosa kuvista on vain HD käytössä, monet tarkkailevat kuvia pikseli pikseliltä joka on tarpeen vain jos aikoo esittää 8k kuvia metrisillä näytöillä tai jos haluaa printata kuviaan kokoon johon minkään sortin kotiprintteri ei sorru. Omista kuvistani olen kokeeksi printtauttanut kankaalle 3 x 2 m kuvan jolloin siinä on noin 2 pix/mm eli 50/". Sekin näyttää hyvältä jos katsot koko kuvaa etkä laita nokkaasi kankaaseen jolloin sekä kankaan rakenne että hieman harva pikselimäärä näkyvät. Tuo kuva on tosin otetti D800 (36 Mpix) rungolla.

      Mainitsemasi rungothan eivät ole vertailukelpoisia kaikin osin sillä D750 on täyskennoinen (Fx) ha D500 kroppikennoinen (Dx) siinä D750 kennon lyhyt sivu on saman mittainen kuin D500 kennon pitkä sivu (noin). Jos sinulla on 200 mm optiikka niin D750 antaa 200 millisen kuvakulman mutta D500 antaa sen 300 millisen kulmana eli pienempänä! Muutoin arvelen molempienkin toimivan kamerana!

      Itse harrastan kuvausretkiä ja minulla on jo vuosia ollut aina mukana 2 runkoa Dx ja Fx kennoilla. Muutama lasi (esim Nikkor 16 - 80 mm) on vain Dx rungoilla mutta valtaosa molemmille eli myös Fx rungoille sopivia. Mielestäni tuo on hyvä yhdistelmä monessa suhteessa joskin se vaatii hieman enemmän kahisevaa kuin yhden rungon taktiikka.

      • Anonyymi

        Tapanin viestit ovat aina tuota samaa jaskaa alusta loppuun.

        Pelkkää itsekehua ja huuhaata.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tapanin viestit ovat aina tuota samaa jaskaa alusta loppuun.

        Pelkkää itsekehua ja huuhaata.

        Et sitten kykene perustelemaan vaan tyydyt aivopieruihin?

        Mikä edellisessä oli huuhaata?

        Mikä oli itsekehua?

        Veikkaan ettet kykene mitään osoittamaan mikä ei olisi kokemuspohjaista faktaa!


      • Anonyymi
        Extyökkäri kirjoitti:

        Et sitten kykene perustelemaan vaan tyydyt aivopieruihin?

        Mikä edellisessä oli huuhaata?

        Mikä oli itsekehua?

        Veikkaan ettet kykene mitään osoittamaan mikä ei olisi kokemuspohjaista faktaa!

        Kuulehan Tapani, sinä olet totaalisesti jäänyt kehityksen kelkasta aivan joka asiassa.

        Miksikö näin kirjoitan?
        No siksipä hyvinkin koska minä tiedän sinun tyylisi.

        Se mikä piti paikkansa sinun aktiivi aikoinasi, ei nykyään todellakaan ole aina samoin kuin silloin ennen.

        Sinä olet tehnyt täällä itsestäsi niin suuren pellen, että olen alkanut harkitsemaan sitä, että nauran makeasti aina sinut nähdessäni ja osoitan sinua sormella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulehan Tapani, sinä olet totaalisesti jäänyt kehityksen kelkasta aivan joka asiassa.

        Miksikö näin kirjoitan?
        No siksipä hyvinkin koska minä tiedän sinun tyylisi.

        Se mikä piti paikkansa sinun aktiivi aikoinasi, ei nykyään todellakaan ole aina samoin kuin silloin ennen.

        Sinä olet tehnyt täällä itsestäsi niin suuren pellen, että olen alkanut harkitsemaan sitä, että nauran makeasti aina sinut nähdessäni ja osoitan sinua sormella.

        Olen myös nähnyt niitä kuviasi, eivätkä ne millään tavalla poikkea tavallisista turistikuvista.
        Saman tasoisia kuvia pystyy ottamaan halvalla pokkarillakin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuulehan Tapani, sinä olet totaalisesti jäänyt kehityksen kelkasta aivan joka asiassa.

        Miksikö näin kirjoitan?
        No siksipä hyvinkin koska minä tiedän sinun tyylisi.

        Se mikä piti paikkansa sinun aktiivi aikoinasi, ei nykyään todellakaan ole aina samoin kuin silloin ennen.

        Sinä olet tehnyt täällä itsestäsi niin suuren pellen, että olen alkanut harkitsemaan sitä, että nauran makeasti aina sinut nähdessäni ja osoitan sinua sormella.

        Et sitten arvon Anaalilyyli kyennyt vastaamaan huutoosi joten näemiin tai hyvästi!


    • Anonyymi

      Nikon D5 on ylimalkaan paras korkeitten ISO -arvojen kamera tällä hetkellä, mutta pian tulee D6. D5 rungossa ekaa kertaa painotettiin hämäräominaisuuksia niin, että pienten ISO -arvojen kuvan laatu todellisuudessa hieman huononi D4 malliin verrattuna. Tämä tehtiin siksi, että D5 on lehti- ja luontokuvaukseen suunniteltu runko ja "taidekuvaukseen" on tarjolla muita malleja.

      Kirjoittelin tämän jo kertaalleen ja laitoin linkin karhukuviini, joista monet kuvattu 24000 ISO herkkyydellä D4 rungolla. Joku automaatti poisti viestin sääntöjen vastaisena. Jos kiinnostaa, niin googlatkaa "arkienkeli" ja "Flicker" niin pitäisi löytyä.

      On siellä muutama muukin melko nätti otos nähtävillä, Fujin kameroilla otettuja.

      "Nikon_kamera"

      • Anonyymi

        Lähetä palautetta ylläpidolle. Itseltäkin viestejä poistettu mutta aina palautettu kun olen valittanut. Ehkä sensuurin laatu paranisi jos aina ihmiset viitsisivät antaa palautetta kun ei ole toiminut oikein.


      • Anonyymi

        Jessus, nimittäin Jerusalemin setti on huikea. Muutenkin on ilo nähdä ammattilaisen settiä jossa ei ole turhia kuvia vaan pelkkää helminauhaa. Tiibettiin on menty sy-väl-le. HArmi että linkttämisiä sensuroidaan.


    • Anonyymi

      Eikö ihmisillä ole enää valoja kotona?

      • Anonyymi

        Samaa ihmetellyt. Ja nyt en tarkoita mitään studiovaloja. Käsisalamakin keksitty eikä maksa kovin paljon. Ehkä nykyihmisten valot toimii aurinkopaneeleilla jolloin kaamosaikana ulkona ja sisällä on yhtä pimeää tai valoisaa ?


    • Anonyymi

      Dvitonen on todella hyvä korkeilla isoisillä, mutta mikään maisemakuvausrunko se ei ole. Elukkakuviin tietysti passeli.

    • Anonyymi

      "Millä paras laatu isolla iso-arvolla?"

      Menee aika lailla vilkun piilauksen puolelle, mutta jos avauksessa ensin kysytään parasta laatua kaikkiaan, ja sitten keskitytään vain yhteen kuvalaadun osatekijään...

      Onko kohina tosiaan kuvan laadun parametreissa se dominoiva komponentti?

      G: image quality factors

      • Anonyymi

        Sharpness
        Noise
        Dynamic range
        Color accuracy

        Distortion
        Uniformity
        Blemishes
        ISO Sensitivity

        Chromatic Aberration
        Flare
        Moiré
        Artifacts

        Compression Losses
        Dmax – Maximum Density
        Color gamut
        Texture Detail

        ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
        GK:
        Terävyys
        Kohina
        Dynaaminen alue
        Värien tarkkuus

        Vääristymä
        Tasaisuus
        Viat
        ISO-herkkyys

        Kromaattinen poikkeama
        Leimahtaa
        Moiré
        Esineitä

        Puristushäviöt
        Dmax - suurin tiheys
        Värivalikoima
        Tekstuurin yksityiskohdat


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6599
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4253
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2670
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2050
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1578
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1074
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe