Onko kellään kokemusta: uusi 7m lasikuituvene talven yli tehtaalla (Suomessa) laitetussa tukevassa muovissa ja patjat ja kuomut sisällä. Että miten käy jos säilyttää kevääseen tuolla tavalla?
Muovi on kaiketi kuumentamalla laitettu ja voi olla tiivis, en pysty varmentamaan onko tiivis.
Luultavasti ei kondensoidu talvella kosteutta, jos on tiivis, mutta mietityttää, että voiko olla varma. Ei jaksaisi tässä vaiheessa vuotta alkaa rakentelemaan pressukehikkoa.
Muovi on sen verran tukevaa, että kestää kyllä lumen painon.
Mutta siis onko joku säilyttänyt (uuden) veneensä näin, että patjat ja kuomu on sisässä ja onko ollut hometta keväällä?
Kiitos
Uusi vene tehtaan muoveissa talven yli?
28
885
Vastaukset
- Anonyymi
No tähän vuodenaikaan ne pressukehikot yleensä rakennellaan....
Miten ajattelit seuraavat talvet säilyttää? Jos pressukehikon alla niin mikset tekisi sitä jo nyt ja ottaisit irtaimiston pois veneestä?
Kutistemuoviin jotkut pakkaavat veneen joka talveksi ja niin niitä näkyy talvehtivan myyntifirmojen pihoissakin. Joku tikka tai orava käy kuitenkin maistelemassa sitä muovia, eli järjestäisin siihen tuuletuksen kun ei tiiviydestä voi olla varma. Jollain kutistemuovifirmalla on kutistettuun muoviin liimattavia venttiiliaukkoja ja ovia, eli kutistamisen jälkeen liimataan vetoketjullinen oviaukko päälle, avataan vetskari ja leikataan kulkuaukko kutistemuoviin jonka kautta noukitaan veneeseen jääneet kamat pois. Venttiilit samalla tekniikalla. Jos kutistemuovi on tarkkaan tehty voi sitä hyödyntää jatkossakin venemallikohtaisena pressuna.
Minä en uskaltanut uutta venettä riskeerata vaan otin kaiken irtaimiston lämpimään ja veneen halliin hyvissä ajoin säältä suojaan. - Anonyymi
Muista kirjoittaa tänne jos käykin niin että tulee plusmiinus talvi ja home pääsee pilaamaan tekstiilit umpikosteassa pussissa
- Anonyymi
Tätä se veneily on, nyt vaan pressukehikkoa pystyttämään ja pressuja laittamaan. 1/3 on veneellä hyvässä säässä ajelua ja 2/3 veneen kanssa värkkäämistä.
- Anonyymi
Kaavasi on varmaankin oikea kun puhutaan uudesta veneestä. Vanhan veneen kanssa saattaa jäädä veneily vieläkin vähemmälle D.
Totuus on todella se että tässä harrastuksessa kaikenlainen oheistoiminta syö aikaa siltä varsinaiselta ”veneilyltä” .
Joskus tulee haaveiltua että jos olisi varaa, niin ajaisin veneen täyden palvelun venetalon laituriin ja pyytäisin heitä laittamaan sen kevääksi taas ajokuntoon.
Sopisimme noutopäiväksi vaikka toukokuun 25 iltapäivällä klo 15.
Kauhulla olen kuitenkin lukenut ja kuullut, ettei kaikilla varakkailla ole sekään ole mennyt putkeen, vaan on tullut kaikenlaista ongelmaa eteen.
Olenkin lopulta ollut tyytyväinen siihen, että minulla ei ole moiseen palveluun varaa, enkä sen takia joudu kärsimään noista palveluongelmista D.
Bootmann
- Anonyymi
Näkyvät olevan eräällä valmistajalla muovissa koko talven ulkona pihalla, kun olen ohi ajellut. Tuskin ne siitä kärsivät.
- Anonyymi
kyllä se muovitus on tehty talvea varten. Tuollainen palvelu on yleistä ruotsissa ja yleistymässä myös Suomessa. Eli se että vene muovitetaan talveksi.
Pitää tietysti on suht kuiva vene että kannattaa näin tehdä. uudet nyt yleensä ovat.
https://flippermarket.fi/telakointi/Kiitos paljon vastauksista.
Täällä sisämaassa en olekaan törmännyt siihen, että vanhojakin veneitä muovitettaisiin talveksi.
Lähinnä tässä tosiaan mietityttää, kun patjat ovat sisällä. Muuten ei tarvitsisi murehtia. Ja tuo, että kun vanhoja veneitä muovitetaan, niin niissä on ilmeisesti aina tuuletusventtiilit. Voisin periaatteessa ostaa jonkin vetoketjullisen kulkuoven, mutta pienellä googletuksella en löytänyt lähialueelta myyjää sellaisille (ei esim Etran sivuilta löytynyt).
Ajattelin keväällä mieluummin rauhassa tehdä pressukehikon ja mm. päättää tuenko kannelle vai maahan. Nyt kun katselee sääennustetta, niin veikkaan, että nyt tulisi ehkä oikaistua jossakin kohtaa....
Onkohan jollakulla tiedossa, että kun uusia veneitä on kauppiaiden pihoilla muoveissa, että onko niissä patjat sisällä? (Sillä kauppiaalla, jolta ostin, ei ollut omakohtaista kokemusta, mutta hänkin pyysi venettä tehtaalta patjat ulkona, mutta toisin kävi).- Anonyymi
Husky1212 kirjoitti:
Kiitos paljon vastauksista.
Täällä sisämaassa en olekaan törmännyt siihen, että vanhojakin veneitä muovitettaisiin talveksi.
Lähinnä tässä tosiaan mietityttää, kun patjat ovat sisällä. Muuten ei tarvitsisi murehtia. Ja tuo, että kun vanhoja veneitä muovitetaan, niin niissä on ilmeisesti aina tuuletusventtiilit. Voisin periaatteessa ostaa jonkin vetoketjullisen kulkuoven, mutta pienellä googletuksella en löytänyt lähialueelta myyjää sellaisille (ei esim Etran sivuilta löytynyt).
Ajattelin keväällä mieluummin rauhassa tehdä pressukehikon ja mm. päättää tuenko kannelle vai maahan. Nyt kun katselee sääennustetta, niin veikkaan, että nyt tulisi ehkä oikaistua jossakin kohtaa....
Onkohan jollakulla tiedossa, että kun uusia veneitä on kauppiaiden pihoilla muoveissa, että onko niissä patjat sisällä? (Sillä kauppiaalla, jolta ostin, ei ollut omakohtaista kokemusta, mutta hänkin pyysi venettä tehtaalta patjat ulkona, mutta toisin kävi).Aja Kuopion ohi ja tee omat päätelmät. Patjoista en tiedä, kun en ole repinyt auki. Luulisin, että ovat ihan myyntikunnossa.
Ei ole luultavaa, että valmistaja pilaisi tahallaan tuotteitaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aja Kuopion ohi ja tee omat päätelmät. Patjoista en tiedä, kun en ole repinyt auki. Luulisin, että ovat ihan myyntikunnossa.
Ei ole luultavaa, että valmistaja pilaisi tahallaan tuotteitaan.Miten Kuopion ohi ajelusta voi mitään päätellä kun ei tiedä mitä siellä on sisällä? Oletko nähnyt kun niitä pakattuja veneitä rahdataan jälleenmyyjille? Minä olen, enkä sen johdosta välttämättä luottaisi muoveihin talvisäilytyksessä vaikka patjat ja muut kankaat olisi poistettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten Kuopion ohi ajelusta voi mitään päätellä kun ei tiedä mitä siellä on sisällä? Oletko nähnyt kun niitä pakattuja veneitä rahdataan jälleenmyyjille? Minä olen, enkä sen johdosta välttämättä luottaisi muoveihin talvisäilytyksessä vaikka patjat ja muut kankaat olisi poistettu.
Miksi provoilet?
Väität, että tiedät, miten vene säilyy, mutta et kerro sitä vaan sanot epämääräiseti, että et luota. Oikea tietäjä kertoo, mitä tietää. Sinä vain sanot ettet luota.
Olet säälittävä.
Terve järki sanoo, että venetehdas pakkaa myytävät tuotteet niin, että ne säilyvät myyntikuntoisina. Sinä sanot ettet luota siihen.
Arvaa kumpaa kaikki uskovat enemmän, ammattilaisia vai yhtä palstahäirikköä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi provoilet?
Väität, että tiedät, miten vene säilyy, mutta et kerro sitä vaan sanot epämääräiseti, että et luota. Oikea tietäjä kertoo, mitä tietää. Sinä vain sanot ettet luota.
Olet säälittävä.
Terve järki sanoo, että venetehdas pakkaa myytävät tuotteet niin, että ne säilyvät myyntikuntoisina. Sinä sanot ettet luota siihen.
Arvaa kumpaa kaikki uskovat enemmän, ammattilaisia vai yhtä palstahäirikköä.Ihan asiallisesti kysyin mitä iloa an nähdä muoviin pakattuja veneitä valmistajan ulkovarastossa kun ei tiedä missä niiden patjat ovat? Ei se ole provoilua.
Totesin myös että kuljetuksissa ne muovit voivat saada aikamoista kyytiä eikä ne sen jälkeen välttämättä toimi kuten valmistajan pihassa. Ei sekään ole provoilua.
En väitä että tietäisin miten säilyy mutta totean että näkemäni perusteella en itse uskaltaisi luottaa alkuperäiseen pakettiin. Yhdenkään ammattilaisen näkemystä ei tässä viestiketjussa ole tullut ilmi.
Se on säälittävää että sinä alat haukkumaan toisia keskusteluun osallistujia vastoin parempaa tietoa ja ymmärrystä.
Edelleenkään en uskaltaisi jättää uutta venettä sellaisenaan muovien varaan ellen saisi myyjältä takeita että sieltä keväällä paljastuu virheetön homehtumaton vene.
Terve järki sanoo että tehdas pakkaa veneet niin että ne säilyvät tehtaan varastossa ja jälleenmyyjät osaavat arvioida toimiiko sama pakkaus vielä jälleenmyyjän varastossa, mutta en usko että kumpikaan edellä mainituista antaa minkäänlaisia takeita pakkaukselle sen jälkeen kun vene on vaihtanut omistajaa ja siirtynyt iuuden omistajan hallintaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi provoilet?
Väität, että tiedät, miten vene säilyy, mutta et kerro sitä vaan sanot epämääräiseti, että et luota. Oikea tietäjä kertoo, mitä tietää. Sinä vain sanot ettet luota.
Olet säälittävä.
Terve järki sanoo, että venetehdas pakkaa myytävät tuotteet niin, että ne säilyvät myyntikuntoisina. Sinä sanot ettet luota siihen.
Arvaa kumpaa kaikki uskovat enemmän, ammattilaisia vai yhtä palstahäirikköä.Ei sellaista tietäjää olekaan joka uskaltaisi taata alkuperäiselle kysyjälle netissä että kyseinen vene säilyy talven yli tehdaspakkauksessa. Ei löydy sellaistakaan joka tietää että se homehtuu.
- Anonyymi
Jos jätät alkuperäispakkaukseen etkä tarkista veneen kuntoa pian luovutuksen jälkeen voi keväällä olla ongelmia odotettavissa. Saattaa olla että se on talvehtinut ihan hyvin, mutta jos se on homeessa voi olla haastavaa määritellä oliko homeessa jo luovutushetkellä. Myyjä vastaa korjauksesta jos home oli siellä myyntihetkellä. Jos keväällä löytyy hometta voi myyjä esittää että home on muodostuen talven aikana, ja koska olet repinyt muovit pois ei niiden kunnosta talvisäilytyksen aikana voi sanoa siinä vaiheessa enää sanoa mitään. Jos muovi on vaurioitunut talvisäilytyksen aikana on huolenpitovastuu kuitenkin sinulla. Muovitus on myös valmistajan osalta kompromissi kustannuksien ja laadun välillä. Valmistaja laskee tietyn virheprosentin joka on taloudellisesti perusteltavissa eikä yksittäisen tuotteen pilaantuminen ole iso juttu, mutta veneen ostaneelle se on iso juttu jos sen korjausustannukset jäävät itse kustannettavaksi. Usein tyynyjen homevauriot on rajattu takuun ulkopuolelle eikä siihen voi enää talven jälkeen vedota. Tuotevastuuseen voi vedota mutta silloin todistustaakka pakkauksen virheettömyydestä on sinulla. Itse kun ostin uuden veneen oli jälleenmyyjä ennen luovutusta purkanut muovit, tarkistanut veneen ennakkoon, se tarkistettiin vielä yhdessä ja jos olisin niin halunnut olisin saanut sen uudelleenmuovitettuna. En pitäisi uutta enkä käytettyä venettä ulkona talven yli olettaen että oletettavasti tiiviin muovin alla kaikki pysyy kuivana ilman tarkistusmahdollisuutta. Ehkä olen ylivarovainen.
- Anonyymi
Aikamoista lässytystä ja tuo oman kirjoituksen jatkaminen on vielä säälittävämpää.
Säälittäväksi sanominen ei ole haukkumista. Säälipisteillä saa hyötyä.
Edelleenkään en ukso sitä, että tehdas pakkaa oman tuotteensa niin, ettei se säilyy myyntikuntoisena. Uskon, että tehdas on testannut erilaisia tapaoja ja päätynyt sellaiseen, joka toimii.
En usko, että tehdas pakkaa veneet uudelleen siinä vaiheessa, kun ne kuljetetaan jälleenmyyjälle. Siinä ei ole järkeä.
Sisällä hallissa lämpimissä tiloissa on paljon halvempaa ja helpompaa tehdä pakkaus, joka kestää asiakkaalle asti kuin tehdä uusi ulkona mahdollisesti tuulessa ja räntäsateessa.
Kerro sinä puolestasi joku syy sille miksi tehdas ehdoin tahdoin pilaisi oman tuotteensa ennen kuin se on asiakkaalla. Minä kuuntelen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aikamoista lässytystä ja tuo oman kirjoituksen jatkaminen on vielä säälittävämpää.
Säälittäväksi sanominen ei ole haukkumista. Säälipisteillä saa hyötyä.
Edelleenkään en ukso sitä, että tehdas pakkaa oman tuotteensa niin, ettei se säilyy myyntikuntoisena. Uskon, että tehdas on testannut erilaisia tapaoja ja päätynyt sellaiseen, joka toimii.
En usko, että tehdas pakkaa veneet uudelleen siinä vaiheessa, kun ne kuljetetaan jälleenmyyjälle. Siinä ei ole järkeä.
Sisällä hallissa lämpimissä tiloissa on paljon halvempaa ja helpompaa tehdä pakkaus, joka kestää asiakkaalle asti kuin tehdä uusi ulkona mahdollisesti tuulessa ja räntäsateessa.
Kerro sinä puolestasi joku syy sille miksi tehdas ehdoin tahdoin pilaisi oman tuotteensa ennen kuin se on asiakkaalla. Minä kuuntelen.En usko, että noita muoveja poistetaan tai uusia lisätään kuljetusta varten.
Ihan tyhmäähän se olisi tehdä joku pilailumuovi, joka kestää vain sadetta muttei kuljetusta.
https://yle.fi/uutiset/3-9263000 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aikamoista lässytystä ja tuo oman kirjoituksen jatkaminen on vielä säälittävämpää.
Säälittäväksi sanominen ei ole haukkumista. Säälipisteillä saa hyötyä.
Edelleenkään en ukso sitä, että tehdas pakkaa oman tuotteensa niin, ettei se säilyy myyntikuntoisena. Uskon, että tehdas on testannut erilaisia tapaoja ja päätynyt sellaiseen, joka toimii.
En usko, että tehdas pakkaa veneet uudelleen siinä vaiheessa, kun ne kuljetetaan jälleenmyyjälle. Siinä ei ole järkeä.
Sisällä hallissa lämpimissä tiloissa on paljon halvempaa ja helpompaa tehdä pakkaus, joka kestää asiakkaalle asti kuin tehdä uusi ulkona mahdollisesti tuulessa ja räntäsateessa.
Kerro sinä puolestasi joku syy sille miksi tehdas ehdoin tahdoin pilaisi oman tuotteensa ennen kuin se on asiakkaalla. Minä kuuntelen.Mitä lässytät, ja mikä oman kirjoituksen jatkaminen? Taidat olla provo mutta kommentoin kuitenkin.
Tehdas on päätynyt kustannustehokkaaseen ratkaisuun joka täyttää heidän tarpeensa eikä pakkausta ole tarkoitettu pysyväksi säilytysratkaisuksi vaan sen ikääntyessä riskit kasvavat. Mitä enemmän pakattua venettä siirrellään sitä suurempi on pakkausvaurioiden riski. Jos pieni prosentti veneistä vaurioituu varastoinnissa on vaurioiden korjaaminen valmistajalle kannattavampaa kuin koko tuotannon paketointi varman päälle kaikissa olosuhteissa ja käsittelytilanteissa. Ei se ole ehdoin tahdoin omien tuotteiden pilaamista vaan tiedostetun riskin ottaminen jolla maksimoidaan voitot kaupallisessa toiminnassa. Jos juuri se kuluttajan ostama yksilö vaurioituu kuluttajan itse järjestämässä talvisäilytyksessä on vaurio kuluttajalle todennäköisesti merkittävä taloudellinen menetys. Kuluttajana en ottaisi sitä riskiä.
En minäkään usko että tehdas uudelleenpaketoi ennen toimitusta jälleenmyyjälle, enkä ole sitä väittänytkään, mutta ainakin osa jälleenmyyjistä uudelleenpaketoi ennen toimitusta asiakkaalle. Näin ainakin omakohtaisen kokemuksen mukaan Ruotsissa. Sama jälleenmyyjä olisi tarjonnut myös vesillelaskun ja perehdytysajon asiakkaan uudella veneellä mutta itse en nähnyt sitä tarpeelliseksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aikamoista lässytystä ja tuo oman kirjoituksen jatkaminen on vielä säälittävämpää.
Säälittäväksi sanominen ei ole haukkumista. Säälipisteillä saa hyötyä.
Edelleenkään en ukso sitä, että tehdas pakkaa oman tuotteensa niin, ettei se säilyy myyntikuntoisena. Uskon, että tehdas on testannut erilaisia tapaoja ja päätynyt sellaiseen, joka toimii.
En usko, että tehdas pakkaa veneet uudelleen siinä vaiheessa, kun ne kuljetetaan jälleenmyyjälle. Siinä ei ole järkeä.
Sisällä hallissa lämpimissä tiloissa on paljon halvempaa ja helpompaa tehdä pakkaus, joka kestää asiakkaalle asti kuin tehdä uusi ulkona mahdollisesti tuulessa ja räntäsateessa.
Kerro sinä puolestasi joku syy sille miksi tehdas ehdoin tahdoin pilaisi oman tuotteensa ennen kuin se on asiakkaalla. Minä kuuntelen.Lämpimissä tiloissa tehty tiivis pakkaus jättää sisälle enemmän kosteutta kuin kylmässä tehty. Lämmin ilma sitoo enemmän kosteutta joka tiivistyy vedeksi ilman jäähtyessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä lässytät, ja mikä oman kirjoituksen jatkaminen? Taidat olla provo mutta kommentoin kuitenkin.
Tehdas on päätynyt kustannustehokkaaseen ratkaisuun joka täyttää heidän tarpeensa eikä pakkausta ole tarkoitettu pysyväksi säilytysratkaisuksi vaan sen ikääntyessä riskit kasvavat. Mitä enemmän pakattua venettä siirrellään sitä suurempi on pakkausvaurioiden riski. Jos pieni prosentti veneistä vaurioituu varastoinnissa on vaurioiden korjaaminen valmistajalle kannattavampaa kuin koko tuotannon paketointi varman päälle kaikissa olosuhteissa ja käsittelytilanteissa. Ei se ole ehdoin tahdoin omien tuotteiden pilaamista vaan tiedostetun riskin ottaminen jolla maksimoidaan voitot kaupallisessa toiminnassa. Jos juuri se kuluttajan ostama yksilö vaurioituu kuluttajan itse järjestämässä talvisäilytyksessä on vaurio kuluttajalle todennäköisesti merkittävä taloudellinen menetys. Kuluttajana en ottaisi sitä riskiä.
En minäkään usko että tehdas uudelleenpaketoi ennen toimitusta jälleenmyyjälle, enkä ole sitä väittänytkään, mutta ainakin osa jälleenmyyjistä uudelleenpaketoi ennen toimitusta asiakkaalle. Näin ainakin omakohtaisen kokemuksen mukaan Ruotsissa. Sama jälleenmyyjä olisi tarjonnut myös vesillelaskun ja perehdytysajon asiakkaan uudella veneellä mutta itse en nähnyt sitä tarpeelliseksi.Niin Ruotsissa :)
Kas kun ei Sambiassa :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin Ruotsissa :)
Kas kun ei Sambiassa :)Mistä muovi tietää, että se on asiakkaan eikä myyntiliikkeen pihassa ja osaa hajota vasta silloin?
Mitä veneenvalmistaja hyötyy asiakkaasta, joka ei ole tyytyväinen?
Mistä näitä etäohjattavia muoveja saa ostaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä muovi tietää, että se on asiakkaan eikä myyntiliikkeen pihassa ja osaa hajota vasta silloin?
Mitä veneenvalmistaja hyötyy asiakkaasta, joka ei ole tyytyväinen?
Mistä näitä etäohjattavia muoveja saa ostaa?Ei se tiedäkään. Se hajoaa omia aikojaan ja vastuullinen riippuu sijainnista ja omistussuhteesta.
- Anonyymi
Ihmeellistä kädettömyyttä ha turhaa spekulointia täällä. Puhelin käteen ja soittaa tehtaalle niin sieltä saa vastauksen!
Nooo, tehtaalta on kysytty ennen ketjun aloitusta ja tietysti vastaus oli, että ei ole ongelmaa. Mutta en ole ihan varma jäikö patjat vahingossa vai tarkoituksella sisään.
Usein on tullut havaittua, että kannattaa asioita itsekin selvitellä ja miettiä. Ja olisi ollut mukava, jos täältä kautta olisi löytynyt joku, joka on patjoineen päivineen säilyttänyt ilmastoimattomassa muovissa talven yli, niin olisi saanut myös toisen näkemyksen asiaan.
Olen päätymässä siihen, että jätän muovin talveksi. Etukannen päällä olevan muovin (joka siis ei ole ilmatiivis) alapuolella on paljon tiivistynyttä vettä. Tuosta jo päätin, että muovit veke, mutta kun katsoin tarkemmin, niin ajotilan kohdallapa ei ole alapuolella tipan tippaa!
Takapenkin takaosan kohdalla muovi ei ole kiinni veneessä, vaan siinä on 5-10cm tyhjää tilaa (joustaa siitä). En ymmärrä miten on mahdollista olla siitä ilmatiivis, mutta epäilemättä muovi on siitäkin pakko olla ilmatiiviisti.- Anonyymi
Husky1212 kirjoitti:
Nooo, tehtaalta on kysytty ennen ketjun aloitusta ja tietysti vastaus oli, että ei ole ongelmaa. Mutta en ole ihan varma jäikö patjat vahingossa vai tarkoituksella sisään.
Usein on tullut havaittua, että kannattaa asioita itsekin selvitellä ja miettiä. Ja olisi ollut mukava, jos täältä kautta olisi löytynyt joku, joka on patjoineen päivineen säilyttänyt ilmastoimattomassa muovissa talven yli, niin olisi saanut myös toisen näkemyksen asiaan.
Olen päätymässä siihen, että jätän muovin talveksi. Etukannen päällä olevan muovin (joka siis ei ole ilmatiivis) alapuolella on paljon tiivistynyttä vettä. Tuosta jo päätin, että muovit veke, mutta kun katsoin tarkemmin, niin ajotilan kohdallapa ei ole alapuolella tipan tippaa!
Takapenkin takaosan kohdalla muovi ei ole kiinni veneessä, vaan siinä on 5-10cm tyhjää tilaa (joustaa siitä). En ymmärrä miten on mahdollista olla siitä ilmatiivis, mutta epäilemättä muovi on siitäkin pakko olla ilmatiiviisti.Kerrot sitten keväällä kuinka kävi? Onnea!
- Anonyymi
Husky1212 kirjoitti:
Nooo, tehtaalta on kysytty ennen ketjun aloitusta ja tietysti vastaus oli, että ei ole ongelmaa. Mutta en ole ihan varma jäikö patjat vahingossa vai tarkoituksella sisään.
Usein on tullut havaittua, että kannattaa asioita itsekin selvitellä ja miettiä. Ja olisi ollut mukava, jos täältä kautta olisi löytynyt joku, joka on patjoineen päivineen säilyttänyt ilmastoimattomassa muovissa talven yli, niin olisi saanut myös toisen näkemyksen asiaan.
Olen päätymässä siihen, että jätän muovin talveksi. Etukannen päällä olevan muovin (joka siis ei ole ilmatiivis) alapuolella on paljon tiivistynyttä vettä. Tuosta jo päätin, että muovit veke, mutta kun katsoin tarkemmin, niin ajotilan kohdallapa ei ole alapuolella tipan tippaa!
Takapenkin takaosan kohdalla muovi ei ole kiinni veneessä, vaan siinä on 5-10cm tyhjää tilaa (joustaa siitä). En ymmärrä miten on mahdollista olla siitä ilmatiivis, mutta epäilemättä muovi on siitäkin pakko olla ilmatiiviisti.Muovi ei ole eikä sen tarkoitus ole olla ilmatiivis eikä se ole edes vesitiivis.
Miten sinulle edes tuli mieleen, että se edes voisi olla saati että sen pitäisi olla?
Ei taida olla perusfyssa hanskassa. Anonyymi kirjoitti:
Muovi ei ole eikä sen tarkoitus ole olla ilmatiivis eikä se ole edes vesitiivis.
Miten sinulle edes tuli mieleen, että se edes voisi olla saati että sen pitäisi olla?
Ei taida olla perusfyssa hanskassa.En nyt ole syvällisesti teorian kautta pohtinut. Ja sillä juuri kyselenkin asiasta, kun en tiedä täysin tätä.
Miksi muuten sitten käy näin: "Etukannen päällä olevan muovin (joka siis ei ole ilmatiivis) alapuolella on paljon tiivistynyttä vettä. Tuosta jo päätin, että muovit veke, mutta kun katsoin tarkemmin, niin ajotilan kohdallapa ei ole alapuolella tipan tippaa!"?- Anonyymi
Husky1212 kirjoitti:
En nyt ole syvällisesti teorian kautta pohtinut. Ja sillä juuri kyselenkin asiasta, kun en tiedä täysin tätä.
Miksi muuten sitten käy näin: "Etukannen päällä olevan muovin (joka siis ei ole ilmatiivis) alapuolella on paljon tiivistynyttä vettä. Tuosta jo päätin, että muovit veke, mutta kun katsoin tarkemmin, niin ajotilan kohdallapa ei ole alapuolella tipan tippaa!"?Nyt sitten joudut koko talven pyörittelemään tätä ajatusta päässäsi - onko se homeessa vaiko ei.
Oman mielenrauhasi vuoksi suosittelen poistamaan ne tekstiilit sieltä veneestä ja siirtämään ne kuivaan paikkaan kevättä odottamaan
Bootmann - Anonyymi
Husky1212 kirjoitti:
En nyt ole syvällisesti teorian kautta pohtinut. Ja sillä juuri kyselenkin asiasta, kun en tiedä täysin tätä.
Miksi muuten sitten käy näin: "Etukannen päällä olevan muovin (joka siis ei ole ilmatiivis) alapuolella on paljon tiivistynyttä vettä. Tuosta jo päätin, että muovit veke, mutta kun katsoin tarkemmin, niin ajotilan kohdallapa ei ole alapuolella tipan tippaa!"?Siihen pätee fysiikan lait. Jos rakenne hidastaa kosteuden ja lämpötilan muutoksia, tiivistymistä ei tapahdu.
- Anonyymi
Muutama viikko sitten poistin tehtaan muovit (olen siis ketjun aloittaja). Ajotilan kohdalla olevassa muovissa ei edelleenkään ollut alapuolella tiivistynyttä vettä vaikka kelit olivat varsin kosteita.
Ja kyllä, takapenkin selkänojan kohdalla oli 5-10cm korkea ja metrin levyinen aukko. Mikäli hytin ikkunaluukut (daycruiser siis kyseessä) olisivat olleet auki olisi muovin alla ollut läpipuhallus. Vai olisiko se juuri aiheuttanutkin sitten kosteutta alle...
No, mitään merkkiä ei ollut kyllä, että patjat olisivat olleet kostumisen vaarassa nytkään. Mutta jäipä kokeilematta.
Sen sijaan, nyt kun tein erittäin ilmavan pressukehikon (yläpuolella n. 2m ilmatilaa, kylkiä 50cm leveämmällä ja isot päätykolmiot auki, uusi pressu joka menee reilusti veneen päätyjen yli, alapuolelta auki), niin vene on joka sopukastaan ollut vettä valuva hyttiä myöten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397810Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412009Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251940- 911653
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5979- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822