kesällä kiinaan

tiedonjanoinen

kannattaako lähteä viikoksi kiinaan?
kertokaa plussat ja miinukset. lähtisin heinäkuun lopussa. mitä kannattaa huomioida?
miten toimia kun on ruotsin kansalainen ja lähtee suomesta?
pärjäänkö suomella/ruotsilla/englannilla/saksalla?

7

1433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiinassa

      etelässä helvetin kuuma, pekingissäkin voi olla 40C. Pekingissä ei ole kosteaa, Shanghaissa ja siitä etelään on raanokkoseudulla. Mee vaikka Kumingiin, sieltä varaat Holiday Inn:istä huoneen ja käyt vaikka kiertoajeluilla kattomassa pandoja, kivihiililaaksoa jne. Se on korkealla vuorilla joten lämpötila alle 30C enimmäkseen, mutta auringonpaiste on todella kirkas joten aurinkolasit, hattu jne mukaan.
      Pekingissä itsessäänkin on nähtävää, kuten Shanghaissakin. Xianissa on sit ne tervakottasotilaat jos kiinnostaa.

      • Make

        Mulla on Kiinassa useita paikkoja takana, mutta Kunming on ykkönen.
        Täällä ilmasto on "Kiinan parhaita" lämmintä, sekä alhainen kosteus.
        Nyt olen ollut Kunmingissa 7 kuukautta, nähtävyyksiä riittää todella paljon ympärillä.
        Viikko vaan on aikaisen lyhyt aika täällä, jos voit ole kaksi.
        Hotelleista ei kannata murehtia, niitä löytyy paljon halpoja ja hyviä.


    • vähän

      Kiinassa et pärjää suomella, ruotsilla tai edes saksalla, mutta saatat pärjätä englannilla.

      Toimit lähtiessä ihan samoin kuin suomalainen toimii Arlandan lentokentällä, ei mitään kummallisuuksia lähtöhulinoissa. Haet etukäteen Kiinan viisumin suurlähetystöstä, joka Suomessa tai Ruotsissa, sillä ei ole väliä minkä maan kansalainen olet. Viisumin hankkimisessa menee reilu viikko, jollei ole kiire.

      Viikko Kiinassa vierähtää nopeasti. Yhteen kaupunkiin kannattaa noin lyhyt visiitti suunnata, kaksi kaupunkia on liikaa, koska aikaa ei jää tutustumiseen.

    • kielellä

      Kokemukseni mukaan englanninkielen ja meikäläisten kirjainten osaaminen oli aika harvinaista. Kinnan matkaa voin kyllä suositella.

      • Fënlánrén

        Kiinalaiset nuoremmat ihmiset ainakin suuremmissa kaupungeissa osaavat länsimaiset kirjaimet koska opettelevat kielen ensin pinyin -kielellä (siis näillä meidän merkeillä) ja vasta sitten kiinankielen kirjoitusmerkit. Mutta se on kyllä totta että englannin osaaminen on aika harvinaista jopa suurissa kaupungeissa. Tosin kiinalaisten ystävällisyys ja palvelualttius kyllä korvaa pitkälle yhteisen kielen puuttumisen.

        Itse suosittelen Kiinaa matkakohteeksi lämpimästi. Muutaman kerran olen siellä käynyt työn merkeissä ja siinä sivussa hieman tutustunut paikallisiin ihmisiin ja kulttuuriin. Haaveena olisi viettää siellä pitempi aika loman merkeissä tai jopa kuukausia jos joskus sellaisen työmahdollisuuden saisi. Eli jonkinlaiseksi Kiina -faniksi olen tullut vaikka ennen ensimmäistä matkaani en sanottavasti ollut kiinnostunut Aasialaisista kulttuureista.


    • star

      Kannattaa mennä jos kestät hyvin kuumaa, siihen aikaan on todella helteistä ainakin Pekingissä..Ainakin siellä pärjää jonkin verran englannilla. Ostosten teko käy helposti kun tingittävän hinnan voi laittaa laskimiin. Yhdellä markkinapaikalla kiinalainen myyjä puhui meille myös suomea:)Taksissa voi haluamansa kohteen näyttää kartasta, joka kannattaa hommata ihan ensimmäiseksi, englannin kielisiä karttoja myydään ainakin Tienanmenin aukiolla. Muista rokotukset hyvissä ajoin, kannattaa jo nyt ottaa yhteyttä terveydenhoitajaan ja kysyä mitä tarvitsee, ainakin A- ja B-hepatiitti-rokotukset on syytä olla.

    • Juulia

      Olen kiinalainen Suomen kielen opiskelija.Olen kotoisin Beijingistä.Voin auttaa teitä suunnitella matkanne.Jos tarvitsette,voin olla teidän matkaopas.Kirjoita [email protected]
      Juulia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2459
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      55
      2194
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      190
      2133
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1712
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      7
      1252
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      18
      1212
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1108
    Aihe