Sähköautohysteria kummastuttaa

Anonyymi

Olen muutaman viikon katsellut menoa tällä Tojota-palstalla ja olen aivan hämilläni. Kaikki vaan ihan hysteerisesti ja suu kuolassa vaahtoavat ladattavien sähköautojen perään, vaikka vasta äärimmäisen harvalla ihmisellä on käytettävissä kunnollinen ja riittävän tehokas latauspaikka.

Sähköautojen toimintasäteestäkin annetaan vain kauppamiesten ilmoittamia valheellisia lukemia, jotka on mitattu 20 asteen lämpötilassa ja kovassa myötätuulessa. Näitä lukemia ei tulla koskaan saavuttamaan yli 25 asteen pakkasessa, vaikka kuljettaja istuisikin kabiinissa susiturkki (anteeksi nyt viherpiipertäjät) päällään. Koska latausasemien lisäämiseen ei näytä edelleenkään löytyvän maksajia, niin puhuminen koko kansan sähköautoilusta on täyttä utopiaa vailla mitään todellisuuspohjaa.

Minä olen siinä suhteessa etuoikeutetussa asemassa, että voin säilyttää hybridi-Tojotaani isossa lämpimässä korjaamohallissa, ja siellä on tietysti tarjolla hitsauslaitteiden vaatimaa kolmivaihesähköäkin riittävästi, mutta siitäkään huolimatta en edes harkitse sähköauton ostamista. Minun täytyy joskus lyhyellä varoitusajalla lähteä ajamaan yli 200 km päässä oleviin kohteisiin kovallakin pakkasella, joten sähköautolla en voisi hommiani hoitaa. Kun kaikissa kohteissani ei ole kunnollista latausmahdollisuutta, niin bensiinikäyttöinen lämmin auto on minulle ainoa järkevä vaihtoehto.

En koskaan ole harkinnut edes diesel-käyttöistä autoa, sillä äärimmäisen kovissa pakkasissa nekin helposti hyytyvät, ja jäisin niiden kanssa tienvarteen. Diesel-autot myös haisevat pahalle, jos ne käynnistää korjaamohallissa. Hybridi-Tojoa lähtee sähköllä ulos hallista, ja bensamoottori käynnistyy vasta ulkona omia aikojaan, joten se ei pilaa hallin raikasta ilmaa. Hyväkuntoinen bensiinikäyttöinen auto on ainoa mahdollisuus, mikäli matkaa täytyy tehdä vaikeissa talviolosuhteissa. Puheeni saattaa sähköautouskovaisista viherpiipertäjistä tuntua vanhakantaiselta, mutta tarinani on kuitenkin tosi.

59

660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ladattava auto on vaan niin paljon järkevämpi kuin nuo Toyotan kevyesti itsetyydyttävät. Ne on tehty vain veronkiertoon ja todellinen kulutus on saman mitä bensa- tai dieselautolla. Toyotan huoltaminen on kalliimpaa kuin verokkien ja se melu, ei voi ymmärtää miksi tuollaisia edes voidaan tehdä.

      • Anonyymi

        " Ladattava auto on vaan niin paljon järkevämpi kuin nuo Toyotan kevyesti itsetyydyttävät. Ne on tehty vain veronkiertoon ja todellinen kulutus on saman mitä bensa- tai dieselautolla. Toyotan huoltaminen on kalliimpaa kuin verokkien ja se melu, ei voi ymmärtää miksi tuollaisia edes voidaan tehdä. "


        Saat vapaasti pysyä uskossasi, että ladattava hybridi tai oikea sähköauto on järkevämpi kuin kevyesti itsetyydyttävä Tojota, mutta minulle ladattavat ajepelit eivät kuitenkaan sovellu. Minä haluan päästä yöksi kotiin 200 km päästä paukkupakkasillakin, joten bensiinikäyttöinen auto on silloin minulle ainoa järkivalinta.

        Suurehko saksalainen autoni toimii myös erinomaisesti pakkasessa, ja lämmintäkin riittää, mutta sen polttoainetalous ei ole paras mahdollinen. Se kuluttaa maantieajossa talvikelissä 8,5 l/100 bensaa. Hybridi-Tojota vie vastaavassa ajossa 4,7 - 5,2 l/100 km, joten on ehdottomasti järkevämpää käyttää jatkossa pitkilläkin reissuilla Tojotaa. Säästöä se on pienikin säästö, ja kun autojen lämpimyydessä ja yleisessä mukavuudessakaan ei ole ratkaisevaa eroa, niin autonvalinta reissulle lähdetäessä on helppoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Ladattava auto on vaan niin paljon järkevämpi kuin nuo Toyotan kevyesti itsetyydyttävät. Ne on tehty vain veronkiertoon ja todellinen kulutus on saman mitä bensa- tai dieselautolla. Toyotan huoltaminen on kalliimpaa kuin verokkien ja se melu, ei voi ymmärtää miksi tuollaisia edes voidaan tehdä. "


        Saat vapaasti pysyä uskossasi, että ladattava hybridi tai oikea sähköauto on järkevämpi kuin kevyesti itsetyydyttävä Tojota, mutta minulle ladattavat ajepelit eivät kuitenkaan sovellu. Minä haluan päästä yöksi kotiin 200 km päästä paukkupakkasillakin, joten bensiinikäyttöinen auto on silloin minulle ainoa järkivalinta.

        Suurehko saksalainen autoni toimii myös erinomaisesti pakkasessa, ja lämmintäkin riittää, mutta sen polttoainetalous ei ole paras mahdollinen. Se kuluttaa maantieajossa talvikelissä 8,5 l/100 bensaa. Hybridi-Tojota vie vastaavassa ajossa 4,7 - 5,2 l/100 km, joten on ehdottomasti järkevämpää käyttää jatkossa pitkilläkin reissuilla Tojotaa. Säästöä se on pienikin säästö, ja kun autojen lämpimyydessä ja yleisessä mukavuudessakaan ei ole ratkaisevaa eroa, niin autonvalinta reissulle lähdetäessä on helppoa.

        Eli ladattava hybrid on sinulle sopiva peli, tai rehellinen bensa.
        Mikä iso saksalainen sinulle on jos toyotahybrid on yleisessä mukavuudessa edes lähelle yhtä mukava?? Taidat puhua täyttä skeidaa, vai oletko peräti Toyotahörhö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli ladattava hybrid on sinulle sopiva peli, tai rehellinen bensa.
        Mikä iso saksalainen sinulle on jos toyotahybrid on yleisessä mukavuudessa edes lähelle yhtä mukava?? Taidat puhua täyttä skeidaa, vai oletko peräti Toyotahörhö?

        " Eli ladattava hybrid on sinulle sopiva peli, tai rehellinen bensa.
        Mikä iso saksalainen sinulle on jos toyotahybrid on yleisessä mukavuudessa edes lähelle yhtä mukava?? Taidat puhua täyttä skeidaa, vai oletko peräti Toyotahörhö? "

        Minä olen aina ollut suorapuheinen mies, joten eipä ole nytkään tarvis valehdella. Minulla on hybridi-Tojotan lisäksi myös iso saksalainen tunnetun valmistajan tekemä suurehko automaattivaihteinen auto, jossa ei todellakaan ole mikään "moponmoottori". Siksi se ryystääkin bensaa kaupunkiajossa peräti 15 l/100 km. Ihan vertailun vuoksi hybridi-Tojotalla kaupunkikulutus on luokkaa 4,5 - 5 l/100 km.

        Koska autojen kaupunkikulutuksissa on noinkin ratkaiseva ero, niin luulisi saksalaisen auton olevan sitten mukavampi ajettava. Hybridi-Tojota tarjoaa kuitenkin kaupunkiajossa paljon parempaa kyytiä kuin saksalaisauto. Saksalaisen auton automaattivaihteisto nykii kiihdytyksessä, mutta Tojotan kiihtyvyys on täysin nykäyksetöntä, kuten sähkövetoisessa autossa pitääkin olla. Jarrutustapahtumakin on Tojotassa paljon hienostuneempi, koska generaattorijarru aloittaa jarrutuksen äärimmäisen pehmeästi. Hybridi-Tojotaan verrattuna iso saksalainen auto on kaupunkiajossa kuin maataloustraktori. Tämä oli minullekin aluksi melkoinen yllätys.

        Maantiellä ero autojen välillä tasoittuu. Tojotan kevyellä ohjauksella ei maantiellä ole kovin suurta merkitystä, mutta yhtä nykäyksetöntä kyytiä Tojota tarjoaa maantiellä kuin kaupungissakin. Koska maantiellä vaihtamistapahtumia on vähemmän, niin saksalaisen auton nykivä automaattivaihteisto ei siellä paljoa haittaa. Koska Tojotan penkit tuntuvat paremmin muotoilluilta, niin siksi ajelen maantielläkin mieluummin Tojotalla. Molemmat autot ovat meikäläiselle riittävän lämpimiä.

        Olen vuodesta 1977 alkaen ajellut luotettavalla Tojotalla, mutta ei minua siltikään voi pitää Tojota hörhönä. Nyt olen noin kuukauden ajellut hybridi-Tojotalla, ja vähitellen minusta näyttäisi tulevan hybridifani. Tojotan hybridiauto on niin järkevästi ja nerokkaasti rakennettu luomus, että se on valovuosia kaikkia muita autoja edellä tekniikassa ja toimivuudessa. Juuri tämä edistyksellisyys onkin Tojotan suuren myynnin takana.

        Mielestäni hybridi-Tojota muuttuisi vain hankalammaksi ajopeliksi, jos se pitäisi aina autotallissa laittaa roikan perään. Nyt pitää vain aukaista auton ovi ja painaa sen jälkeen virta päälle. Tojotan viisaat insinöörit vastaavat kaikesta lopusta. Minun ei tarvitse hetkeäkään miettiä sitä, milloin auto kulkee sähköllä ja milloin polttomoottorilla. Minulle riittää se, että matkaa tehdään kokonaistaloudellisesti. Viinakauppareissullakin auto kuluttaa vain 4,5 - 5 l/100 km bensaa, joten nyt on varaa ostaa entistä parempaa konjakkia. Hybridi-Tojota lisää siis elämisen laatua.


    • Anonyymi

      "Koska latausasemien lisäämiseen ei näytä edelleenkään löytyvän maksajia, niin puhuminen koko kansan sähköautoilusta on täyttä utopiaa vailla mitään todellisuuspohjaa."

      Vain sinä olet jankuttanut koko kansan sähköautoilusta. Ei kukaan muu.
      Suomessa on 2,6 miljoonaa autoa ja vuodessa ostetaan 120.000 uutta autoa. Vaikka jokaikininen uusi auto olisi sähköauto huomisesta lähtien niin koko kansalla ei olisi sähköautoa edes 20 vuoden päästä.
      Koeta ymmärtää että sähköautot yleistyvät ja ovat hyvä vaihtoehto monelle, mutta autokanta uusiutuu hitaasti ja moni asia ehtii kehittyä ennenkuin edes puolet suomalaisista ajaa sähköautolla. Sinä ja minä todennäköisesti puskemme koiranputkea siinä vaiheessa joten älä ole huolissasivaikka sähköauto ei sinulle sovi. Maailma menee eteenpäin sinusta huolimatta.

      • Anonyymi

        Nykyiset patteriautot ovat raakileita, lopullista ratkaisua odotellessa. Tulevaisuudessa kenties ajetaan polttokennon tuottamalla sähköllä, tai dieselillä johon tehdään paikallisesti polttoaine.


    • Anonyymi

      Älä kuitenkaan kutsu sähköautoilijoita viherpiipertäjiksi, sillä sitä he eivät todellakaan ole.

    • Anonyymi

      "Minä haluan päästä yöksi kotiin 200 km päästä paukkupakkasillakin, joten bensiinikäyttöinen auto on silloin minulle ainoa järkivalinta."


      Tuo nyt on aivan puppua. Rahti kulkee rekoissa Suomessa joka päivä pidempiäkin matkoja dieselillä ja välipäiviä ei pidetä oli pakkasta kuinka paljon tahansa. Pitäis vähän katsoa mitä suustaan päästää.

      • Anonyymi

        Harva kuitenkaan jaksaa hankkia rekkaa yksityiskäyttöön. On myös vähän väliä sillä, että ajetaanko rekalla lähes 24/7 vai lyhyttä pätkäajoa.
        Tosin kyllä ne diesel-taksitkin talven läpi kulkee. Lämpeääkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harva kuitenkaan jaksaa hankkia rekkaa yksityiskäyttöön. On myös vähän väliä sillä, että ajetaanko rekalla lähes 24/7 vai lyhyttä pätkäajoa.
        Tosin kyllä ne diesel-taksitkin talven läpi kulkee. Lämpeääkin.

        Samalla dieselillä kulkevat ja lämpeävät siviiliautotkin. Ei tule välipäiviä pakkasten takia ja auto lämpeää jo ennen matkan alkamista webastolla.
        Eli aivan höpöhöpöä että pakkasten takia bensa-auto olisi ainoa vaihtoehto. Pinokkion nenä kasvaa kun tuollaisia juttelee.


    • Anonyymi

      Tärkeintä ladattavissa on pieni virallinen WLTP lukema, ei se millä energialla kukakin ajelee.

    • Anonyymi

      Turha näitä on vakavissaan ottaa. S24:n autokeskustelut on 1-3:n täysipäiväisen umpihullun valtaamia. Tärkeimpänä pakkomielteenään noilla mielisairailla on Toyotan haukkuminen ja puolustelu. Toyotalla kun nyt ei satu olemaan sähköautoja, niin palstan säälittävin sekopää käyttää sähköautojakin haukkuakseen Toyotaa.

      • Anonyymi

        " Turha näitä on vakavissaan ottaa. S24:n autokeskustelut on 1-3:n täysipäiväisen umpihullun valtaamia. Tärkeimpänä pakkomielteenään noilla mielisairailla on Toyotan haukkuminen ja puolustelu. Toyotalla kun nyt ei satu olemaan sähköautoja, niin palstan säälittävin sekopää käyttää sähköautojakin haukkuakseen Toyotaa. "

        Tojotalla ei tosiaan ole vielä tarjolla puhtaita sähköautoja, mutta se on varmasti pitkään harkittua politiikkaa. Sähköautojen lataus on edelleenkin ratkaisematta melkein kaikissa maissa, joten olisihan järjetöntä myydä sellaista tavaraa, jota asiakkaat eivät pääse kunnolla käyttämään.

        Jos ihminen ei pääsisi sähkö-Tojotaansa heti lataamaan ABC-huoltoasemalla, vaan joutuisi kiireessä pitkään latausjonoon, niin satavarmasti hän kiroaisi sähkö-Tojotansa sinne kuumimpaan paikkaan. Kiireinenkin ihminen tankkaa ABC-asemalla nopeasti hybridi-Tojotansa, ja kusellakäynnin jälkeen matka pääsee esteittä jatkumaan ilman sarvia ja hampaita. Hybridi-Tojota tarjoaa kaupunkiajossa sähköauton mukavuuden ja maantiellä polttomoottoriauton pitkän toimintasäteen, joten se on tässä siirtymävaiheessa oikea valinta useimmille ihmisille.


      • Hihii, ankarana narsistina nautin suunnattomasti kun minusta puhutaan. Silti toissatalvinen nolo paljastumiseni vituttaa aika ankarasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Turha näitä on vakavissaan ottaa. S24:n autokeskustelut on 1-3:n täysipäiväisen umpihullun valtaamia. Tärkeimpänä pakkomielteenään noilla mielisairailla on Toyotan haukkuminen ja puolustelu. Toyotalla kun nyt ei satu olemaan sähköautoja, niin palstan säälittävin sekopää käyttää sähköautojakin haukkuakseen Toyotaa. "

        Tojotalla ei tosiaan ole vielä tarjolla puhtaita sähköautoja, mutta se on varmasti pitkään harkittua politiikkaa. Sähköautojen lataus on edelleenkin ratkaisematta melkein kaikissa maissa, joten olisihan järjetöntä myydä sellaista tavaraa, jota asiakkaat eivät pääse kunnolla käyttämään.

        Jos ihminen ei pääsisi sähkö-Tojotaansa heti lataamaan ABC-huoltoasemalla, vaan joutuisi kiireessä pitkään latausjonoon, niin satavarmasti hän kiroaisi sähkö-Tojotansa sinne kuumimpaan paikkaan. Kiireinenkin ihminen tankkaa ABC-asemalla nopeasti hybridi-Tojotansa, ja kusellakäynnin jälkeen matka pääsee esteittä jatkumaan ilman sarvia ja hampaita. Hybridi-Tojota tarjoaa kaupunkiajossa sähköauton mukavuuden ja maantiellä polttomoottoriauton pitkän toimintasäteen, joten se on tässä siirtymävaiheessa oikea valinta useimmille ihmisille.

        Joo, mutta ongelma tulee viimeisessä junassa kun hybridi autolle tulee ikää ja ajoakkujen teho laskee. Mutta ei hätää, sitten mennään yhä lyhyempi matka sähköllä ja yhä pitempi matka bensiinillä.


    • Anonyymi

      Eli kun sinä et katso pärjääväsi ladattavalla sähköautolla, pidät sellaista ylipäätäänkin turhana vehkeenä? Pahanlaatuinen argumentointivirhe.

      • Anonyymi

        Happamia ovat kaikki yli 5000 euron autot.


      • Anonyymi

        Argumentointi ei ole tojohönön vahvinta aluetta. Norjan esimerkki näyttää että sähköauto on hyvä kulkuväline enemmistölle ihmisistä kun vaan saadaan hinta kohdalleen.
        Samoin ID.3:n ja Seat Miin loppuunmyynti alta aikayksikön kertoo kuinka suuri on kohtuuhintaisten sähköautojen kysyntä.
        Huoltoasemilla lataaminen on täysin lillukanvarsia ja turhaa höpötystä. Sähköautoja ostavat sellaiset ihmiset joilla on latausmahdollisuus kotona ja muualla lataaminen on hyvin harvinainen juttu. Ja kun pitää mielessä että sähköauton kilometri maksaa viidesosan tojon kilometristä niin lataaminen on suorastaan mukavaa, ei vaiva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Happamia ovat kaikki yli 5000 euron autot.

        " Happamia ovat kaikki yli 5000 euron autot. "

        Äänekkäimmät sähköautovouhottajat eivät ota huomioon sitä, että tavallinen köyhä kansa ei vielä vuosikymmeniin pysty ajamaan sähköautolla. Täällä periferiassa suurin osa tavallisista ihmisistä ajelee käytetyillä ajoneuvoilla, joiden hankintahinta on luokkaa 500 - 5000€. Tyypillisesti ihmiset ajavat näillä vanhoilla ropposilla pari katsastuskautta ja ostavat sitten vastaavan vähän paremman ropposen. Näillä vehkeillä he ajelevat kaikki kauppa- ja työmatkansakin. Ei yli 5000 € maksavia autoja täälläkään happamina pidetä, mutta värkissä ei yksinkertaisesti ole varaa kalliimpien ajopelien ostamiseen. Haluja saattaisi muutamilla ollakin.

        Vaikka en tunne asiaa, niin uskon suurimpien sähköautovouhottajien olevan henkilöitä, jotka ovat tottuneet ajelemaan uusilla työsuhdeautoilla, ja köyhät veronmaksajat ovat vielä maksaneet kaikki käyttökulutkin. Silloin on hyvin helppoa elvistellä sähköautojen puolesta. Nykyisin saattaa olla jo sellaisia työnantajiakin, jotka ihan imagosyistä alkavat tarjota työntekijöilleen uusia ekologisia sähköautoja, jolloin "toisen housuilla on helppo tuleen istua". Omalla rahalla hyvin harva varakaskaan henkilö alkaa vielä tässä vaiheessa sähköautoa ostaa, sillä latauspaikat ovat kortilla ja autojen toimintamatkat ovat vielä liian lyhyet. Polttomoottori- tai hybridiauto on toistaiseksi järkevämpi vaihtoehto.

        Koska köyhä kansa pääsääntöisesti ajelee yli 10 vuotta vanhoilla 500 - 5000 € maksaneilla polttomoottoriautoilla, niin mitähän mahtaa tapahtua silloin, kun nykyiset sähköautot tulevat 10 vuotta vanhoiksi. Yli 10 vuotta vanhat polttomoottoriautot ovat aina menneet köyhän kansan käyttöautoiksi, mutta 10-vuotiasta sähköautoa köyhät ihmiset eivät uskalla ostaa. Näin vanhassa sähköautossa akku pitäisi varmasti uusia, ja siihenhän köyhillä ei ole varaa. Vaikka vanhoja sähköautoja alettaisiin Valtion tuella jakaa köyhille, niin yhdenkään ihmiset ei kannata ottaa sellaista vastaan ilmaiseksikaan. Vanhat sähköautot tulevat olemaan ongelmajätettä, sillä rikkaat ihmiset eivät halua niillä enää ajella, eivätkä köyhät pysty ostamaan niihin uutta kallista akkua. Vanhat sähköautot on siis pakko romutta jo 10 vuoden iässä, mikä on kansantaloudellista haaskausta. Köyhät taasen alkavat tekohengittää vanhoja polttomoottoriautoja ihan Kuuban mallin mukaisesti, koska muuta mahdollisuutta liikkumiseen ei heillä ole. Tähän ongelmaan yksikään poliitikko ei taida keksiä toimivaa ratkaisua.


      • Anonyymi

        " Eli kun sinä et katso pärjääväsi ladattavalla sähköautolla, pidät sellaista ylipäätäänkin turhana vehkeenä? Pahanlaatuinen argumentointivirhe. "

        En todellakaan pidä sähköautoa turhana vehkeenä, sillä onhan sähkömoottorin säädettävyys erittäin hyvä. Kaupunkiajossa sähköveto on täysin nykäyksetön, minkä hybridi-Tojotalla saatu ajokokemus on viimeisen kuukauden aikana vahvistanut. Pelkästään ladattaviin akkuihin perustuvaan sähköautoon en vielä usko. Olen koko ikäni touhunnut isojen ja tehokkaiden sähkölaitteiden (myös isojen akustojen) parissa, joten en helposti usko pelkkiin satuihin ja perusteettomiin toiveajatuksiin. En kuitenkaan kiellä muita iskemästä päätä seinään.

        Argumentointivirheistäkään en mitään ymmärrä, sillä en tiedä sitä, mitä sivistyssana argumentti tässä kirjoituksessa oikein tarkoitti. Sen kuitenkin olen oppinut kantapään kautta, että ainoastaan hyväkuntoisella ja lämpimällä bensiinikäyttöisellä autolla pärjää kaikkein ankarimmissa talviolosuhteissa. Tätä tosiasiaa ei millään sähköautohaihattelulla muuteta toiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Argumentointi ei ole tojohönön vahvinta aluetta. Norjan esimerkki näyttää että sähköauto on hyvä kulkuväline enemmistölle ihmisistä kun vaan saadaan hinta kohdalleen.
        Samoin ID.3:n ja Seat Miin loppuunmyynti alta aikayksikön kertoo kuinka suuri on kohtuuhintaisten sähköautojen kysyntä.
        Huoltoasemilla lataaminen on täysin lillukanvarsia ja turhaa höpötystä. Sähköautoja ostavat sellaiset ihmiset joilla on latausmahdollisuus kotona ja muualla lataaminen on hyvin harvinainen juttu. Ja kun pitää mielessä että sähköauton kilometri maksaa viidesosan tojon kilometristä niin lataaminen on suorastaan mukavaa, ei vaiva.

        " Samoin ID.3:n ja Seat Miin loppuunmyynti alta aikayksikön kertoo kuinka suuri on kohtuuhintaisten sähköautojen kysyntä.
        Huoltoasemilla lataaminen on täysin lillukanvarsia ja turhaa höpötystä. Sähköautoja ostavat sellaiset ihmiset joilla on latausmahdollisuus kotona ja muualla lataaminen on hyvin harvinainen juttu. Ja kun pitää mielessä että sähköauton kilometri maksaa viidesosan tojon kilometristä niin lataaminen on suorastaan mukavaa, ei vaiva. "


        Kun näissä keskusteluissa aina mainitaan Volkswagen ID.3, niin katselin minäkin äsken netistä, millainen auto se oikein on. Erityisesti yksi mainoslause sai minut oikein nauramaan. Esitteessä hyvin näkyvästi mainittiin, että auto painaa akkuineen suunnilleen 2 tonnia ja se on takavetoinen. Minulla on se käsitys, että auton ennakkotilaajista suurin osa ei ymmärrä, mitä esitteessä ollut seuraava mainoslause käytännössä tarkoittaa:

        " MEB-alustarakenteen takavetorakenne tarjoaa ideaalin painojakauman ja dynaamisen auton hallinnan "


        Minä uskon ymmärtäväni erittäin hyvin, mitä takavetorakenne ja sen mukanaan tuoma ihana "dynaaminen auton hallinta" liukkaalla talvikeleillä tarkoittaa. Minulla oli nimittäin 90-luvun alussa käyttöautona iso Ford Scorpio 2.8 I Ghia Automaatti, jossa oli takaveto ja joka oli painoltaan samaa luokkaa Volkswagen ID.3:n kanssa. Koska auton V6 moottorissa oli tehoakin "ihan kotitarpeiksi", niin liukkaalla tiellä piti olla aika tarkkana, jos halusi pysyä ajotiellä. Jos tämän Scorpion olisi antanut talvikelillä kokemattomalle poikaselle, niin alle viidessä minuutissa auto olisi ollut kaseikossa.

        Minua epäilyttää jo ennakkoon, että Volkswagen ID.3 tulee olemaan aluksi toivottoman hankala auto keveisiin etuvetoisiin autoihin tottuneille kuljettajille jäisillä teillä. 2 tonnia painavan takavetoisen auton "dynaaminen hallinta" (en ymmärrä, mitä mainoslause tarkoittaa) jäisellä tiellä ei vain nyt satu olemaan ihan kokemattoman kuljettajan heiniä. Onneksi autopeltisepät oikovat myös ladattavien sähköautojen peltejä, joten tulevilla Volkswagen ID.3:lla tulee olemaan suuri peltiseppiä työllistävä vaikutus talviaikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Argumentointi ei ole tojohönön vahvinta aluetta. Norjan esimerkki näyttää että sähköauto on hyvä kulkuväline enemmistölle ihmisistä kun vaan saadaan hinta kohdalleen.
        Samoin ID.3:n ja Seat Miin loppuunmyynti alta aikayksikön kertoo kuinka suuri on kohtuuhintaisten sähköautojen kysyntä.
        Huoltoasemilla lataaminen on täysin lillukanvarsia ja turhaa höpötystä. Sähköautoja ostavat sellaiset ihmiset joilla on latausmahdollisuus kotona ja muualla lataaminen on hyvin harvinainen juttu. Ja kun pitää mielessä että sähköauton kilometri maksaa viidesosan tojon kilometristä niin lataaminen on suorastaan mukavaa, ei vaiva.

        Norjassa riittää sähköä yli oman tarpeen ja latausverkosto voidaan rakentaa öljyrahoilla.

        Suomi on riippuvainen tuontisähköstä, eikä latausverkolle löydy maksajaa.

        Norjaa ja Suomea ei voi sähköautoasioissa verrata lainkaan toisiinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Norjassa riittää sähköä yli oman tarpeen ja latausverkosto voidaan rakentaa öljyrahoilla.

        Suomi on riippuvainen tuontisähköstä, eikä latausverkolle löydy maksajaa.

        Norjaa ja Suomea ei voi sähköautoasioissa verrata lainkaan toisiinsa.

        " Suomi on riippuvainen tuontisähköstä, eikä latausverkolle löydy maksajaa. "


        Minäkin olen useassa viestissä sanonut, että toistaiseksi latausverkolle ei ole löytynyt maksajaa, mutta tätä kirjoittaessani sainkin hyvän idean. Jos menemme ravintolaan, niin sääntönä siellä on, että tilaaja maksaa laskun. Jos ajattelemme näitä sähköauton latausasioita saman kaavan mukaisesti, niin sähköauton käyttäjien tulee itse maksaa latausverkko, koska heidän omistuksessaan olevat sähköautot sitä tarvitsevatkin. Juuri näinhän ravintolassakin perinteisesti toimitaan.

        Tässäkin keskustelussa on monta kertaa tullut esiin, kuinka kevyesti verotettua kotitaloussähköä autoihintsa ladanneet ihmiset jatkuvasti kehuskelevat sillä, että he ajavat yhdellä viidesosalla bensa-autoilijoiden kustannuksista. Koska tilanne onkin näin valoisa, niin silloinhan voitaisiin menetellä niin, että sähköautoilijat maksaisivatkin ajostaan vaikka 3 viidesosaa bensa-autoilijan kustannuksista. Sähköautoilijat maksaisivat siis varsinaisesta energiasta edelleen 1 viidesosan, mutta 2 viidesosaa bensa-autoilijan kustannuksista siirrettäisiinkin Hallituksen ja Eduskunnan valvonnassa olevaan latausverkon rakennusrahastoon. Tällöin sähköautoilijoiden energialaskusta säästyneet rahat eivät menisi turhaan hurvitteluun, vaan ne käytettäisiinkin kaikkia kansalaisia hyödyttävän sähköinfran rakentamiseen. Tällöin autoilun siirtyminen sähköaikaan tulisi köyhemmillekin ihmisille helpommaksi, eikä se rasittaisi enää lisää lopuunverotettuja polttomoottoriautoilijoita. Täytyykin tehdä oikein kansalaisaloite tästä asiasta, niin latausverkkoa päästään jo keväällä rakentamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Suomi on riippuvainen tuontisähköstä, eikä latausverkolle löydy maksajaa. "


        Minäkin olen useassa viestissä sanonut, että toistaiseksi latausverkolle ei ole löytynyt maksajaa, mutta tätä kirjoittaessani sainkin hyvän idean. Jos menemme ravintolaan, niin sääntönä siellä on, että tilaaja maksaa laskun. Jos ajattelemme näitä sähköauton latausasioita saman kaavan mukaisesti, niin sähköauton käyttäjien tulee itse maksaa latausverkko, koska heidän omistuksessaan olevat sähköautot sitä tarvitsevatkin. Juuri näinhän ravintolassakin perinteisesti toimitaan.

        Tässäkin keskustelussa on monta kertaa tullut esiin, kuinka kevyesti verotettua kotitaloussähköä autoihintsa ladanneet ihmiset jatkuvasti kehuskelevat sillä, että he ajavat yhdellä viidesosalla bensa-autoilijoiden kustannuksista. Koska tilanne onkin näin valoisa, niin silloinhan voitaisiin menetellä niin, että sähköautoilijat maksaisivatkin ajostaan vaikka 3 viidesosaa bensa-autoilijan kustannuksista. Sähköautoilijat maksaisivat siis varsinaisesta energiasta edelleen 1 viidesosan, mutta 2 viidesosaa bensa-autoilijan kustannuksista siirrettäisiinkin Hallituksen ja Eduskunnan valvonnassa olevaan latausverkon rakennusrahastoon. Tällöin sähköautoilijoiden energialaskusta säästyneet rahat eivät menisi turhaan hurvitteluun, vaan ne käytettäisiinkin kaikkia kansalaisia hyödyttävän sähköinfran rakentamiseen. Tällöin autoilun siirtyminen sähköaikaan tulisi köyhemmillekin ihmisille helpommaksi, eikä se rasittaisi enää lisää lopuunverotettuja polttomoottoriautoilijoita. Täytyykin tehdä oikein kansalaisaloite tästä asiasta, niin latausverkkoa päästään jo keväällä rakentamaan.

        Tarkoittaako ehdotuksesi, että kotitaloussähkö kallistuu omakotitaloissa? Jos auton lataamiseen on oma sähkömittari, niin silloin kannatan ajatusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Argumentointi ei ole tojohönön vahvinta aluetta. Norjan esimerkki näyttää että sähköauto on hyvä kulkuväline enemmistölle ihmisistä kun vaan saadaan hinta kohdalleen.
        Samoin ID.3:n ja Seat Miin loppuunmyynti alta aikayksikön kertoo kuinka suuri on kohtuuhintaisten sähköautojen kysyntä.
        Huoltoasemilla lataaminen on täysin lillukanvarsia ja turhaa höpötystä. Sähköautoja ostavat sellaiset ihmiset joilla on latausmahdollisuus kotona ja muualla lataaminen on hyvin harvinainen juttu. Ja kun pitää mielessä että sähköauton kilometri maksaa viidesosan tojon kilometristä niin lataaminen on suorastaan mukavaa, ei vaiva.

        Norjassa sähköauton ostoa tuetaan autoveron ja arvonlisäveron poistolla sähköautoilta. Sähköauto on Norjassa perheillä kakkosautona. Pitkät matkat Norjassakin ajetaan polttomoottoriautoilla myös hybridit ovat polttomoottoriautoja.
        Seat eMiin halpahinta on villinnyt myös norjalaiset halvan kakkosauton ostajat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Samoin ID.3:n ja Seat Miin loppuunmyynti alta aikayksikön kertoo kuinka suuri on kohtuuhintaisten sähköautojen kysyntä.
        Huoltoasemilla lataaminen on täysin lillukanvarsia ja turhaa höpötystä. Sähköautoja ostavat sellaiset ihmiset joilla on latausmahdollisuus kotona ja muualla lataaminen on hyvin harvinainen juttu. Ja kun pitää mielessä että sähköauton kilometri maksaa viidesosan tojon kilometristä niin lataaminen on suorastaan mukavaa, ei vaiva. "


        Kun näissä keskusteluissa aina mainitaan Volkswagen ID.3, niin katselin minäkin äsken netistä, millainen auto se oikein on. Erityisesti yksi mainoslause sai minut oikein nauramaan. Esitteessä hyvin näkyvästi mainittiin, että auto painaa akkuineen suunnilleen 2 tonnia ja se on takavetoinen. Minulla on se käsitys, että auton ennakkotilaajista suurin osa ei ymmärrä, mitä esitteessä ollut seuraava mainoslause käytännössä tarkoittaa:

        " MEB-alustarakenteen takavetorakenne tarjoaa ideaalin painojakauman ja dynaamisen auton hallinnan "


        Minä uskon ymmärtäväni erittäin hyvin, mitä takavetorakenne ja sen mukanaan tuoma ihana "dynaaminen auton hallinta" liukkaalla talvikeleillä tarkoittaa. Minulla oli nimittäin 90-luvun alussa käyttöautona iso Ford Scorpio 2.8 I Ghia Automaatti, jossa oli takaveto ja joka oli painoltaan samaa luokkaa Volkswagen ID.3:n kanssa. Koska auton V6 moottorissa oli tehoakin "ihan kotitarpeiksi", niin liukkaalla tiellä piti olla aika tarkkana, jos halusi pysyä ajotiellä. Jos tämän Scorpion olisi antanut talvikelillä kokemattomalle poikaselle, niin alle viidessä minuutissa auto olisi ollut kaseikossa.

        Minua epäilyttää jo ennakkoon, että Volkswagen ID.3 tulee olemaan aluksi toivottoman hankala auto keveisiin etuvetoisiin autoihin tottuneille kuljettajille jäisillä teillä. 2 tonnia painavan takavetoisen auton "dynaaminen hallinta" (en ymmärrä, mitä mainoslause tarkoittaa) jäisellä tiellä ei vain nyt satu olemaan ihan kokemattoman kuljettajan heiniä. Onneksi autopeltisepät oikovat myös ladattavien sähköautojen peltejä, joten tulevilla Volkswagen ID.3:lla tulee olemaan suuri peltiseppiä työllistävä vaikutus talviaikana.

        Sinä olet satusetä.


    • Anonyymi

      "Sen kuitenkin olen oppinut kantapään kautta, että ainoastaan hyväkuntoisella ja lämpimällä bensiinikäyttöisellä autolla pärjää kaikkein ankarimmissa talviolosuhteissa. Tätä tosiasiaa ei millään sähköautohaihattelulla muuteta toiseksi."

      Tässä on hyvä esimerkki huonosta argumentoinnista. Sanot että vain bensa-autolla pärjää ja sähköautolla ei.
      Logiikassasi on ainakin diesel- ja kaasuauton mentävä reikä. Ladattavan hybridin myös. Jos sähköautolla ei pärjää talvessa niin miten se vaikuttaa dieseliin? Tai kaasuautoon? Tai ladattavaan hybridiin?

      Ja muutenkin koko väite siitä että pakkanen olisi este sähköauton käyttämiselle on täysin tuulesta temmattu. Sähkömoottorille kylmä on paljon pienempi juttu kuin polttomoottorille. Toki virtaa kuluu enemmän mutta ei sekään mikään iso ongelma ole. Jos tarvitsee ajaa pitkää matkaa niin ostaa sitten vaikka ID.3 isoimmalla akulla. 550km kapasiteetti ja puolen tunnin latauksella 300km lisää. Riittää suurimmalle osalle populaa vaikka pakkanen nipistäisi tuosta vähän pois.

      • Anonyymi

        " Tässä on hyvä esimerkki huonosta argumentoinnista. Sanot että vain bensa-autolla pärjää ja sähköautolla ei.
        Logiikassasi on ainakin diesel- ja kaasuauton mentävä reikä. Ladattavan hybridin myös. Jos sähköautolla ei pärjää talvessa niin miten se vaikuttaa dieseliin? Tai kaasuautoon? Tai ladattavaan hybridiin?

        Ja muutenkin koko väite siitä että pakkanen olisi este sähköauton käyttämiselle on täysin tuulesta temmattu. Sähkömoottorille kylmä on paljon pienempi juttu kuin polttomoottorille. Toki virtaa kuluu enemmän mutta ei sekään mikään iso ongelma ole. Jos tarvitsee ajaa pitkää matkaa niin ostaa sitten vaikka ID.3 isoimmalla akulla. 550km kapasiteetti ja puolen tunnin latauksella 300km lisää. Riittää suurimmalle osalle populaa vaikka pakkanen nipistäisi tuosta vähän pois. "


        Minä en oikeita tai vääriä argumentointeja ole suuremmin miettinyt, vaan pyrin aina käyttämään hommissani sellaisia välineitä, että kaikki onnistuu luonnikkaasti. Bensiinkäyttöisellä autolla pärjään hyvin kesällä ja talvella, mutta kaasuautoa en voi käyttää, koska paikkakunnalla ei ole kaasutankkausasemaa. Ladattavaa hybridiäkään en kiusakseni ota, sillä minulla on jo hienosti toimiva ja taloudellinen hybridi-Tojota. Diesel-autoakaan en huoli, sillä se voi hyytyä kaikkein kovimmilla pakkasilla ja sen lisäksi se haisee pahalle, kun sen käynnistää hallissa. Minä siis ajelen mieluimmin hybridi-Tojotalla, koska se täyttää parhaiten kaikki tarpeeni ja toiveeni. Olen tuonut nämä asiat esiin jo monta kertaa tällä palstalla.

        Olen ikäni ollut sähköhommissa, joten tiedän kyllä sen, että sähkölaitteet toimivat paremmin pakkasessa. Olen myös joutunut huolehtimaan isoista akustoista ja siksi tiedän senkin, millaista myrkkyä pakkanen akuille on. Mitä ihmeen hyötyä on hyvin toimivasta sähkömoottorista, jos sähköauton akku kyykkää pakkasen vuoksi? En kuitenkaan syytä sinua argumentointivirheestä, sillä hienot sivistyssanat eivät oikein sovi suuhuni.

        Yhdessä aiemmassa viestissäni tässä ketjussa lausuin mielipiteeni takavetoisesta ID.3 sähköautosta ja sen dynaamisesta auton hallinnasta. ID.3 autoa ei kannata suuremmin hehkuttaa, sillä auto tulee olemaan (jos se koskaan valmistuu) erittäin hankala ajettava liukkailla talvikeleillä. Siitä ei ole alkuunkaan hybridi-Tojotan haastajaksi vaikeissa talviolosuhteissa, joten pysyn tiukasti aiemmissa kannanotoissani.


    • Anonyymi

      "joten en helposti usko pelkkiin satuihin ja perusteettomiin toiveajatuksiin."

      Ei ole satua että yli puolet Norjassa ostetuista autoista on sähköautoja. Ei niitä ostettaisi niin paljon jos niillä ei pärjäisi talvella. Norjassa on sama ilmasto kuin Suomessa ja pitkät välimatkat.

    • Anonyymi

      Toyotakin, vaikka onkin hyvin ajassa kiinni, on Suomessa aikaansa jäljessä kaksi ladattavaa hybridiä. Toivottavasti RAV4 Plug In Hybrid, joka esitellään autonäyttelyssä 10 päivän päästä, tulee pian myyntiin Suomessa.

    • Anonyymi

      Koko sähköautokeskustelu ja sen luontoystävällisyys taitaa olla pelkästään yritys-, markkina- ja muiden eturyhmien propagandaa!

      Olin tässä viime viikolla taloyhtiön kokouksessa jossa pohdittiin lämmitysjärjestelmän remonttia ja vaihtoehtoina olivat Sähkökattila, maalämpö tai pysyminen nykyisessä kaukolämmössä.

      Asiantuntialausuntojen mukaa maalämpö on egolokisin ja kaukolämpö tulee seuraavana MUTTA sähkökattila (sähkölämmitys) EI ole ollenkaan ekologinen vaihtoehto!

      Nyt kun vielä huomioidaan sähköautojen valmistuksen kolme kertaa suuremmat haittavaikutukset luonnolle NIIN MITEN IHMEESSÄ joku voi ihan oikeasti väittää että sähköauton osto olisi joku ekologinen teko???

      No, ymmärrän että tämä perustuu pitkälti siihen miten sähkö tuotetaan MUTTA esim. keski Euroopassa jossa sähkö tuotetaan pääasiassa fossiilisilla polttoaineilla sähköautot EIVÄT ole ratkaisu ilmasto-ongelmiin KUIN ehkä paikallisesti niin että kaupunkien ilmanlaatu paranee MUTTA kokonaisilmanlaatu EI.

      • Anonyymi

        " Koko sähköautokeskustelu ja sen luontoystävällisyys taitaa olla pelkästään yritys-, markkina- ja muiden eturyhmien propagandaa! ... "


        Noin äkkiseltään ajateltuna olen sitä mieltä, että taloyhtiönne kannattaa pysyä nykyiseen malliin kaukolämmössä, sillä se on kaikkein helpoin ja paras ratkaisu. Lämmitysjärjestelmän ekologisuudesta ei yhtiökokouksissa kannata edes keskustella, sillä suurin osa asukkaista ei näistä asioista mitään ymmärrä. Riittää hyvin, kun asukkaille heti kokouksen alussa vakuutetaan, että hiilijalanjäljet ovat kunnossa.

        Sähköautoihin siirtyminen ei missään tapauksissa ole ekoteko, vaan niitä yritetään kaikin voimin markkinoida vain siksi, että polttomoottoriautojen markkinat ovat jo kylläiset. Keski-Euroopassa suurin osa sähköstä tuotetaan kivihiilellä tai vielä huonommalla ruskohiilellä, joka on todellinen saastepommi. Kun sähköautoja lataillaan ruskohiilisähköllä, niin kaupunkien ilmanlaatu vain huononee.

        Euroopassa tilanne on vielä jotenkin hallinnassa, mutta Kiinassa tilanne on karannut jo käsistä. Kiinassa lähes kaikki sähkö tuotetaan erittäin heikkolaatuisella ruskohiilellä, joten sähköautoilun voimakas lisääntyminen johtaa siellä ilmastokatastrofiin. Sähköautojen valmistajat eivät näistä asioista suurelle yleisölle mitään kerro, jotta ihmiset saataisiin sähköautohurmokseen ja sen myötä tilauskirjat saataisiin täyttymään. Kun hurmos saadaan kohdalleen, niin ihmiset ovat jopa valmiita maksamaan varausmaksuja autoista (Tesla ja ID.3), joita ei vielä vuoteen saada markkinoille. Tämä sähköautohurmos ruokkii itse iseään suurissa väkijoukoissa, joten kohta puolet ihmisistä alkaa olla laitoshoitokunnossa. Nykyisena SOME-aikana hullujenkin asioiden markkinointi onnistuu hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Koko sähköautokeskustelu ja sen luontoystävällisyys taitaa olla pelkästään yritys-, markkina- ja muiden eturyhmien propagandaa! ... "


        Noin äkkiseltään ajateltuna olen sitä mieltä, että taloyhtiönne kannattaa pysyä nykyiseen malliin kaukolämmössä, sillä se on kaikkein helpoin ja paras ratkaisu. Lämmitysjärjestelmän ekologisuudesta ei yhtiökokouksissa kannata edes keskustella, sillä suurin osa asukkaista ei näistä asioista mitään ymmärrä. Riittää hyvin, kun asukkaille heti kokouksen alussa vakuutetaan, että hiilijalanjäljet ovat kunnossa.

        Sähköautoihin siirtyminen ei missään tapauksissa ole ekoteko, vaan niitä yritetään kaikin voimin markkinoida vain siksi, että polttomoottoriautojen markkinat ovat jo kylläiset. Keski-Euroopassa suurin osa sähköstä tuotetaan kivihiilellä tai vielä huonommalla ruskohiilellä, joka on todellinen saastepommi. Kun sähköautoja lataillaan ruskohiilisähköllä, niin kaupunkien ilmanlaatu vain huononee.

        Euroopassa tilanne on vielä jotenkin hallinnassa, mutta Kiinassa tilanne on karannut jo käsistä. Kiinassa lähes kaikki sähkö tuotetaan erittäin heikkolaatuisella ruskohiilellä, joten sähköautoilun voimakas lisääntyminen johtaa siellä ilmastokatastrofiin. Sähköautojen valmistajat eivät näistä asioista suurelle yleisölle mitään kerro, jotta ihmiset saataisiin sähköautohurmokseen ja sen myötä tilauskirjat saataisiin täyttymään. Kun hurmos saadaan kohdalleen, niin ihmiset ovat jopa valmiita maksamaan varausmaksuja autoista (Tesla ja ID.3), joita ei vielä vuoteen saada markkinoille. Tämä sähköautohurmos ruokkii itse iseään suurissa väkijoukoissa, joten kohta puolet ihmisistä alkaa olla laitoshoitokunnossa. Nykyisena SOME-aikana hullujenkin asioiden markkinointi onnistuu hyvin.

        Hyvä tarkennus ja vastine!

        Taloyhtiömme ongelma on että kaukolämpöverkko vetelee viimeisiään ja sen tulevat käyttökustannukset tulevat olemaan paljon suuremmat kuin pelkkä energian hinta. No, päätöstä ei vielä tehty.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Olen tämän päivän aikana kirjoitellut pitkiä valistusjuttuja tälle palstalle, ja vaikutus näyttää olevan oikein hyvä. Pahimmat sähköautointoilijat näyttävät nyt vähän rauhoittuneen ja ovat alkaneet ajatella asioita ihan järjen kanssa. Tämä on hyvä kehityssuunta.

      Kyllä ne sähköautot saadaan sitten aikanaan maanteille, kunhan niiden nopea lataus pystytään järjestämään edes asutuilla seuduilla. Syrjäkylillä latausta ei koskaan saada riittävän hyvin järjestettyä, joten hybridi-Tojotaa parempaa sähköautoa siellä ei kannata edes harkita. Eipä sitä parempaa sähköautoa kannata maalikylissäkään hankkia, sillä hybridi-Tojotahan on osoittautunut kaikkialla parhaaksi ajoneuvoksi sekalaiseen jokapäiväiseen ajoon.

      • Anonyymi

        No voi vittu sinua! Kyllä täällä syrjäkylilläkin sähköä on ja jos ei ole niin laitetaan aggregaatti jauhamaan.


    • Anonyymi

      Ei liikenteen sähköistys näy elämässä.

      Teemme sähkötöitä ja esim kuopiossa kuukausi sitten revimme ison kerrostalon toimivat lämmityspaikat pois joissa jatkuva virta eli todella käytännöllinen ja kestävä ja tilalle tuli kiinteillä 2h kelloilla olevat. Iso lasku taloyhtiölle.

      Tuossa ei onnistu enää auton esilämmitys kunnolla kun kellolle mentävä vs irroittava ajastin johon saa lämmityksen moneen aikaan joka tarpeellinen kun autoa käyttää myös viikonloppuna ja muuten.

      Näitä teemme kokoajan ympäri suomen. Huvittavia päätöksiä kun hankaloittaa elämää, kyllä pistokkeessa on oltava jatkuva virta näin sähköasentajan mielestä.

      • Anonyymi

        ....ja asunnot menettävät arvonsa täysin.


      • Anonyymi

        Tämä on lopputulos, kun hiilijalanjäljellä pelotellut täysin ymmärtämättömät täti-ihmiset pääsevät mellastamaan taloyhtiöiden yhtiökokouksissa. Ei sitten yhdellekään asukkaalle tullut yhtiökokouksessa mieleen se, että joku asukas saattaa olla vuorotyössä ja tarvitsisi auton lämmittämistä mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Toivottavasti tulevien sähköautojen latausta taloyhtiöissä ei hoideta yhtä hullulla tavalla.

        Tämä sähköautoista vouhottaminen on sotkenut melkein kaikkien ajatukset. Onneksi minä ole pitänyt pään kylmänä ja ajatukset kirkkaina. Ajelen tyytyväisenä hybridi-Tojotalla ja viis veisaan näistä lataushommista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on lopputulos, kun hiilijalanjäljellä pelotellut täysin ymmärtämättömät täti-ihmiset pääsevät mellastamaan taloyhtiöiden yhtiökokouksissa. Ei sitten yhdellekään asukkaalle tullut yhtiökokouksessa mieleen se, että joku asukas saattaa olla vuorotyössä ja tarvitsisi auton lämmittämistä mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Toivottavasti tulevien sähköautojen latausta taloyhtiöissä ei hoideta yhtä hullulla tavalla.

        Tämä sähköautoista vouhottaminen on sotkenut melkein kaikkien ajatukset. Onneksi minä ole pitänyt pään kylmänä ja ajatukset kirkkaina. Ajelen tyytyväisenä hybridi-Tojotalla ja viis veisaan näistä lataushommista.

        Noita 2tunnin tolppia on laitettu ympäri suomen taloyhtiöihin, ei kaikkiin joissa järkeä taloyhtiöissä. Ne on jo huonompia pelkässä esilämmityskäytössä ja kun siitä tarvitsee saada virtaa.

        Monissa kohteissa kaivetaan asfaltoitu piha auki kaivinkoneella, vedetään uudet kaapelit, sähkötolpat ei ole halpoja, asennukset ja testaukset.

        Sitten pihan käy asfalttifirma päällystämässä uudelleen esim seuraavana keväänä tai kesällä.


    • Anonyymi

      Mitä sillä kulutuksella on väliä jos on kiva ajella?
      Vrt. lihansyönti, maidonjuonti, kaljanjuonti, tupakointi, salillakäynti...
      Toiset pihtaa, toiset ei.

    • Anonyymi

      Toyotan hybriditekniikka ei myöskään vaadi muilta veronmaksajilta rahaa, eikä tarvitse latureita. Lataa itsensä

      • Anonyymi

        Tojotan hybriditekniikka ymmärretään lähes aina väärin. On oikeastaan virheellinen ajatus, että yleensäkään puhutaan itselataavasta Tojotasta, sillä ei auton suunnittelussa ole pyrittykään siihen, että pitkiä matkoja ajettaisiin akkusähköllä. Suunnittelussa on tähdätty vain siihen, että kaupunkiajossa jarrutusenergia saadaan talteen pieneen akkuun ja se pystytään käyttämään uudelleen auton kiihdyttämiseksi ennen pysähtymistä olleeseen ajonopeuteen. Tämä onnistuu Tojotalla hyvin, ja niinpä kaupunkikulutus onkin pienempi kuin maantiekulutus.

        Jos hybridikoneistoa bensiinikäyttöisessä autossa ei ole, niin silloin se käyttäytyy kuten suurehko saksalainen autoni. Se auto vie maantiellä bensaa 8 - 8,5 l/ 100 km, mutta kaupunkikulutus onkin jo 15 l/100 km.

        Isojen lataushybridiautojen hankkiminen on suurinta mahdollista itsepetosta. Akulla niillä pystyy yleensä ajelemaan 20 - 40 km, mutta sen jälkeen kulutus onkin jopa suurempi kuin ison saksalaisen autoni kulutus, koska auton pitää kantaa mukanaan myös satoja kiloja painava tyhjentynyt ajoakku. Alkumatkan sähköajelun jälkeen lataushybrideillä ajaminen aiheuttaakin melkoisen miehekkäät polttoainekulut. Tämähän ei tietenään mitään haittaa, koska ensimmäiset 20 km saattoi ajaa alennettuun (yksi viidesosa) hintaan. Pitkäkin reissu tuntuu silloin melkein ilmaiselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tojotan hybriditekniikka ymmärretään lähes aina väärin. On oikeastaan virheellinen ajatus, että yleensäkään puhutaan itselataavasta Tojotasta, sillä ei auton suunnittelussa ole pyrittykään siihen, että pitkiä matkoja ajettaisiin akkusähköllä. Suunnittelussa on tähdätty vain siihen, että kaupunkiajossa jarrutusenergia saadaan talteen pieneen akkuun ja se pystytään käyttämään uudelleen auton kiihdyttämiseksi ennen pysähtymistä olleeseen ajonopeuteen. Tämä onnistuu Tojotalla hyvin, ja niinpä kaupunkikulutus onkin pienempi kuin maantiekulutus.

        Jos hybridikoneistoa bensiinikäyttöisessä autossa ei ole, niin silloin se käyttäytyy kuten suurehko saksalainen autoni. Se auto vie maantiellä bensaa 8 - 8,5 l/ 100 km, mutta kaupunkikulutus onkin jo 15 l/100 km.

        Isojen lataushybridiautojen hankkiminen on suurinta mahdollista itsepetosta. Akulla niillä pystyy yleensä ajelemaan 20 - 40 km, mutta sen jälkeen kulutus onkin jopa suurempi kuin ison saksalaisen autoni kulutus, koska auton pitää kantaa mukanaan myös satoja kiloja painava tyhjentynyt ajoakku. Alkumatkan sähköajelun jälkeen lataushybrideillä ajaminen aiheuttaakin melkoisen miehekkäät polttoainekulut. Tämähän ei tietenään mitään haittaa, koska ensimmäiset 20 km saattoi ajaa alennettuun (yksi viidesosa) hintaan. Pitkäkin reissu tuntuu silloin melkein ilmaiselta.

        Myös maantieajossa aina kun mennään Toyotan hybridillä pientäkin töyssyä alas niin polttoaineen kulutus loppuu. Myös maaintieajossa säästyy paljon kuten mm:TM:n koeajot osoittavat.

        Tällaiset ryöpät joutaa paaliin suoraan tuotantolinjalta:

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahkoautoksi-volvon-katumaasturi-kay-turhan-usein-bensapumpulla-testasimme-myos-nelivedon-kyvyt/7e8f7855-78d7-31d7-8481-cfac3ffd149f
        .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös maantieajossa aina kun mennään Toyotan hybridillä pientäkin töyssyä alas niin polttoaineen kulutus loppuu. Myös maaintieajossa säästyy paljon kuten mm:TM:n koeajot osoittavat.

        Tällaiset ryöpät joutaa paaliin suoraan tuotantolinjalta:

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahkoautoksi-volvon-katumaasturi-kay-turhan-usein-bensapumpulla-testasimme-myos-nelivedon-kyvyt/7e8f7855-78d7-31d7-8481-cfac3ffd149f
        .

        Tuo Volvo on oikein räikeä malliesimerkki lataushybridien avulla tapahtuvasta verokeinottelusta. Auto on varmasti mukava bensapeli, mutta ekologisuuden kanssa autolla ei ole mitään tekemistä. Hybridi Tojota on tähän ladattavaan Volvoon verrattuna aivan ylivertainen tekniikaltaan ja ajokustannuksiltaan. Tällaisen Volvon mainostaminen vähäpäästöisenä autona on pahimman luokan valehtelua.


      • Anonyymi

        Joo, mutta tarvitsee bensiiniä lataukseen, eli ihan sama kuin lataisi aitosähköautoa bensiinimoottori käyttöisellä aggregaatilla.


    • Anonyymi

      Miten olisi tällainen paristokäyttöinen auto, joka olisi itselataava. Siinä olisi pieni bensiinikäyttöinen agregaatti, joka lataisi tarvittaessa paristoja automaattisesti. Apteekeista saatavan polttoaineen hinta olisi suhteutettu paristokäyttöisen auton moottorin tehoon. Esim. Ferrarin karvahattumallin osalta se voisi olla vaikkapa satasen litralta, pipettipulloissa tuplaten.

    • Anonyymi

      Mä odotan kun tulee talvi ja tiestöt ovat lumisohjossa ja matkustajii on enämpi kuin ohjauspyörän kääntäji jolloin akunvarauskyky ottee virtaa kylmässä vastaan on noin 60 prosenttii ja myös kuluttaa sitä talvikäytössä palijon palijon enempi. Kuisitten naamaan mennööpi peruskukemille kun aina ja jokaikinen kerta joudut kaapeleiden kans värkkömään laittaan joka kerta se rohjusi sähköön jos edees löydät latauspaikan.
      Katos nääs sähkön kwateis ei oo hyötysuhdetta kuten polttomoottoreissa ja eritoten dieselit ovat hyötusuhteeltaan vertaansa vailla. Anteex teille kademieliset vasemiston viherpiipperöitett että kirjoittan faktaa tietoo mutta mun frendillä on sähkisauto ja kertoi siitä mitä käytännön vaikeuksi siinä on. Sähköauto ei sovi edes kaupunkiympäristöln jossa on välimatkat olemattomii.

    • Anonyymi

      Minua ihmetyttää suomalainen tyhmyys autoasioissa. Hölmöt ostavat kiimassa Toyotan surkeita hybridejä kovaan hintaa vain bensan säästön takia ja kun säästöä tulee 0,5-1 litraa sadalle ja vuosittainen ajosuorite on Toyotalla pienet, luokkaa 10-13 tkm keskimäärin ja autot maksavat 3-6ke enemmän kuin paremmilla ominaisuuksilla olevat bensaturbot jotka ovat hiljaisia ja kaikilta osin parempia. Mikä hulluus ajaa suomalaisen tähän??

      • Anonyymi

        " Minua ihmetyttää suomalainen tyhmyys autoasioissa. Hölmöt ostavat kiimassa Toyotan surkeita hybridejä kovaan hintaa vain bensan säästön takia ja kun säästöä tulee 0,5-1 litraa sadalle ja vuosittainen ajosuorite on Toyotalla pienet, luokkaa 10-13 tkm keskimäärin ja autot maksavat 3-6ke enemmän kuin paremmilla ominaisuuksilla olevat bensaturbot jotka ovat hiljaisia ja kaikilta osin parempia. Mikä hulluus ajaa suomalaisen tähän?? "


        Vaikka olen jo vanhahko mies, niin tyhmyys ei minua autoasioissa vaivaa. Olen nyt kuukauden ajellut hybridi-Tojotalla ja olen tullut siihen tulokseen, että se on minulle kaikkein sopivin auto. Auto on taajama-ajossa mukavampi kuin mikään muu polttomoottoriauto, sillä se kiihtyy ja pysähtyy täysin nykäyksettömästi. Auto käyttäytyy kaupunkiajossa aivan uskomattoman hienostuneesti. Isompi saksalainen paremman laatuluokan automaattivaihteinen bensiiniauto on Tojotaan verrattuna kuin pahainen nytkyttävä maataloustraktori. En vielä kuukausi sitten olisi uskonut, että hybridi-Tojota on näin hienostuneesti toimiva ajopeli.

        Minun ajosuoritteeni tällaisella pienemmällä autolla on siinä 10000 km/vuosi, joten polttoainekulut eivät minulle mitään merkitse. Käyttäisin kaupunkiajossa hybridi-Tojotaa, vaikka se veisi bensaa 8 l /100 km, sillä isompi autoni kuluttaa 15 l/100 km. Kun Tojota kuitenkin kuluttaa taajama-ajossa vain 4,5 - 5 l/100 km, niin voin olla autokauppaan täysin tyytyväinen. En ollenkaan kadehdi sellaisia lataushybridiautojen omistajia, joiden autot (esim Volvon hybridikatumaasturit) akkusähkön loputtua kuluttavat kaupunkiajossa 15 - 17 l/100 km. Itsetuntoni on niin hyvä, että pystyn hyvin ajelemaan kaikkialla bensapihillä väheksytyllä Tojotallani. Säästyneillä rahoilla voin sitten ostaa itselleni hyvää konjakkia, koska sitäkin on kiva naukkailla pakkaspäivinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Minua ihmetyttää suomalainen tyhmyys autoasioissa. Hölmöt ostavat kiimassa Toyotan surkeita hybridejä kovaan hintaa vain bensan säästön takia ja kun säästöä tulee 0,5-1 litraa sadalle ja vuosittainen ajosuorite on Toyotalla pienet, luokkaa 10-13 tkm keskimäärin ja autot maksavat 3-6ke enemmän kuin paremmilla ominaisuuksilla olevat bensaturbot jotka ovat hiljaisia ja kaikilta osin parempia. Mikä hulluus ajaa suomalaisen tähän?? "


        Vaikka olen jo vanhahko mies, niin tyhmyys ei minua autoasioissa vaivaa. Olen nyt kuukauden ajellut hybridi-Tojotalla ja olen tullut siihen tulokseen, että se on minulle kaikkein sopivin auto. Auto on taajama-ajossa mukavampi kuin mikään muu polttomoottoriauto, sillä se kiihtyy ja pysähtyy täysin nykäyksettömästi. Auto käyttäytyy kaupunkiajossa aivan uskomattoman hienostuneesti. Isompi saksalainen paremman laatuluokan automaattivaihteinen bensiiniauto on Tojotaan verrattuna kuin pahainen nytkyttävä maataloustraktori. En vielä kuukausi sitten olisi uskonut, että hybridi-Tojota on näin hienostuneesti toimiva ajopeli.

        Minun ajosuoritteeni tällaisella pienemmällä autolla on siinä 10000 km/vuosi, joten polttoainekulut eivät minulle mitään merkitse. Käyttäisin kaupunkiajossa hybridi-Tojotaa, vaikka se veisi bensaa 8 l /100 km, sillä isompi autoni kuluttaa 15 l/100 km. Kun Tojota kuitenkin kuluttaa taajama-ajossa vain 4,5 - 5 l/100 km, niin voin olla autokauppaan täysin tyytyväinen. En ollenkaan kadehdi sellaisia lataushybridiautojen omistajia, joiden autot (esim Volvon hybridikatumaasturit) akkusähkön loputtua kuluttavat kaupunkiajossa 15 - 17 l/100 km. Itsetuntoni on niin hyvä, että pystyn hyvin ajelemaan kaikkialla bensapihillä väheksytyllä Tojotallani. Säästyneillä rahoilla voin sitten ostaa itselleni hyvää konjakkia, koska sitäkin on kiva naukkailla pakkaspäivinä.

        Hän sen osasi kuvata. Juuri noin se on. Minäkin sen tiedän. Autoni on Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Active ja vaihdan sen pian Corollaan.

        Yrityksissä ihmiset, jotka eivät ymmärrä autoista yhtään mitään, ostavat noita Volvoja työsuhdeautoiksi.


      • Anonyymi

        Uhriudutko sinä?


    • Anonyymi

      kusella toimiva töyota on työn alla kohta varmaan myynnissä.

    • Anonyymi

      Tämä sähköauto vouhotus lyö pahasti yli.Ensiksi dieselauto käyttäen Nesteen dieselMY on 33-50% puhtaanpi kuin sähköauto. Ja 10 vuoden sisällä tulee vetyauto josta tulee vain vesihöyryä pakoputkesta niinei kannata sähköinfraan ruveta upottamaan miljardeja euroja tämän vihreän höpötyksen takia.Suomessa on 1,2 miljoonaa bensa-autoa jotka voi muutamalla tuhannella muuntaa kaasuautoksi. Eiköhän pitäs kehittää tätä kaasun saantia paremmaksi.Järki päähäntässä asiassa.Ja vielä että kun sähköautoon laitetaan akut paikoilleen niin dieselauto saa 9 vuden etumatkan ja käytettäissä uusiutuvaa dieseliä sähköauto ei ikinä alita tällaisen dieselin päästöjä.

    • Hoh Hoijaa, Ilmastopaniikki ja ilmastosopulit.
      Todella naurattaa. Ladatkaa akkuja ihan rauhassa, ne joiden elämä siitä helpottuu.
      MUTTA
      antakaa niiden olla jotka haluavat ajaa bensalla tai dieselillä. Todella harhaa ajatella ettei ns. sähköhärpäke kuluttaisi luonnonvaroja. Vielä enemmän huvittaa kun nämä ilmastoneurootikot tulevaisuudessa hankkivat niihin käytettyihin kärryihinsä uuden akun. KUKAAN automyyjä käsittääkseni ei ole kertonut mitä se paketti vaihtoineen maksaa ja miten paljon se syö luonnonvaroja. Ne kait varmaan tippuu taivaasta kuten aikanaan manaa satoi ihmisille.
      Minä uskon dieseliin ja ajan sillä niin kauan kun se lahoaa alle. Siinä säästyy luonnonvaroja ja isosti kun ei osta uutta autoa. Korjaa vanhaa eikä sorru näiden ilastosopulipopulistien keuhkoiluun.

      • Anonyymi

        Ilmastosta suomalaisten ei kannata välittää autoa ostaesaan mitään, sillä suomalaisautoilijoiden vaikutus maailman kaikkiin päästöihin on täysin olematon. Ajoneuvon voi siis täällä valita pelkästään käyttötarpeen mukaan.

        Jos ajaa enimmäkseen taajama-ajoa ja maantieajoa 80 ja 100 km/h nopeusrajoitusalueilla, niin silloin Hybridi-Toyota on kaikkein ilmastoestävällisin ja paras ratkaisu. Jos ajaa paljon moottoriteillä 120 - 130 km/h nopeuksilla, niin silloin nykyaikainen 2 litran turbodiesel saattaa olla sellaiseen käyttöön hyvinkin sopiva ja ekologinen ratkaisu. Kaikki ladattavat autot ovat niin keskeneräisiä tekniikaltaan, että niillä ei ole normaalissa liikennöinnissä kummoistakaan merkitystä vielä moneen vuoteen.


    • Anonyymi

      Näistä ladattavista täyssähköautoista tai ladattavista hybrideistä on ihan turhaa mouhota, niin pitkään kun sitä koko Suomen kattavaa latausinfraa ei ole saatavilla. Latausinfra ei ole sitä, että on tarjolla muutamia latausasemia Citymarketin ja Prismojen parkkihalleissa, tai jossain muualla. Hyvällä latausinfralla tarkoitetaan sitä, että näitä latausasemia on tarjolla lähes joka korttelissa, tai samaan tapaan, kuin nyt on huoltoasemia. Näiden pitäisi olla nimenomaan niitä suurteholatauksen mahdollistavia asemia.

      Edelleenkin yleisin tapa parkkipaikoilla sähkön saamiseen on se perinteinen lämpötolppa ja siinä kellokytkin. Tämän kytkimen kautta saadaan sähköä yleensä se 2-3 tuntia. Itsellä on juuri tuo 2 tuntia ja se riittää auton sisätilojen ja moottorin esilämmitykseen. Lataaminen/muu pitkäaikainen virranotto näistä on kiellettyä.

      Työpaikalla ei ole edes lämpötolppaa, vaan auto seisoo ulkona katoksessa. En viitsinyt alkaa maksaa kovempaa hintaa hallipaikasta.

      Autona itsellä on 2018 vuosimallia oleva Toyota Yaris 1.5 litran bensakoneella. Työmatka-ajossa, mistä suurin osa koostu moottoritiestä ja pienempi osa 80 km/h rajoituksen alaisesta tiestä, niin kulutus on ollut ajotietokoneen mukaan 5,3-5,5 ltr/100km. Tuo lukema on ihan hyvä, koska itselläni ei kaasujalka välttämättä ole aina ihan kevyt. Lukemat ovat samoja, mihin pääsin pienellä 1.2 litran bensaturbolla, vaikka Yariksen koneen vääntö tulee vapaastihengittävän koneen tyylisesti suht korkeiltä kierroksilta. Aiemmalla autolla pystyit ajamaan 6-vaihteella 60 km/h ihan helposti, Yariksessa on pakko käyttää 5:sta.

    • Anonyymi

      Minua ei voisi vähempää kiinnostaa naapureiden latausinfra. Voin aivan vapaasti asentaa autokatokseeni autolaturin. Taloni pääsulakkeet ovat 3*32A. Tontille tuleva johto kestää muistaakseni 70 jotain amppeeria. Mikäli päätän, niin saan hankittua tarvittavat systeemit ja ladattua aika saamarin suuren akun aivan tasan turvoksiin.

      Joku kerrostalon lämpötolpan sulake, kerrostalon vessassa käyvä kiljupönttö. Kerrostalon saunassa muhiva homeitiö, kerrostalon rappukäytävässä haiseva kusi, kerrostalon yhtiökokouksessa kytevä kauna, koko hiivatin kerrostalo. Ei koske minua.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1701
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe