Ilmanvaihtokoneen puhallin rikki - vaiko konkka?

Anonyymi

Ilmanvaihtokoneeni lakkasi yllättäen toimimasta, poistopuolen moottori pyörii, mutta tulopuolen moottori ei sano mitään. Otin moottorin irti ja laitoin uuden tilaukseen. Sen jälkeen kuitenkin totesin ohmimittarilla moottorin sinisen johtimen ja mustan sekä ruskean johtimen välisten resistanssien olevan "parin sadan ohmin nurkilla". Sähkömoottoreista en paljoakaan tiedä, mutta omaan maalaisjärkeen tuntuisi siltä, että moottorin kelat ovat ehjät. Voisiko vika siis olla vain kondensaattoreissa? Tilasinko moottorin turhaan, vai voiko moottori olla rikki jos kelat näyttää ohmimittarilla tutkien noin 200 ohmia?

Kyselee nimin. "olispa mulla LC-mittari"

2

<50

Vastaukset

  • Ainakin aloituksen olet tehnyt turhaan

  • Ei voi paljon sanoa kun ei ole koneen tyyppiä yms informaatiota.
    Yleensä tulopuhallin pysähtyy jos kenno vetää jäähän (tai sen termari luulee niin), tällöin kuitenkin poistoilmapuhallin toimii normaalisti.

    Kannattaisi ottaa yhteyttä sähkömieheen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.