Valitus psykoterapeutista

Anonyymi

En koe saaneeni apua viime vuonna häneltä. Sai entisestään mieleni sekaisin. Meneekö valitus helposti läpi?

20

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Asioista on oikeus valittaa. Kyseisessä tapauksessa ei voi läpimenosta sanoa, tarkkoitanet varmaan että mitä tapahtuu valituksen seurauksena.
      Valitukseen täytyy kuitenkin selkeästi laittaa tekstiä ja kertoa mitä on tapahtunut ja miksi ei ole tyytyväinen.
      Katsovat varmaan myös onko ollut jotain henkilökohtaisia syitä tms.
      Vaikka ei varsinaisesti valittaisi niin kyllä kannattaa palautetta laittaa joka tapauksessa.
      Luulisi että sellaiset kuitenkin pitää käsitellä kohteessa.

    • Anonyymi

      https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/tyytymattomyys_hoitoon

      Voit tehdä kirjallisen muistutuksen hoitopaikkaan ja pyytää kirjallisen vastauksen sieltä.

      Jos vastaus ei miellytä, voit viedä valituksen valviraan ja sieltä tulee hoitopaikkaan huomautus tai jopa rikkomuksesta terapeutin oikeudet voidaan viedä.

      Oikeusasiamies vastaa puolestaan suomessa ihmisoikeuksien toteutumisesta. Jos olet sitä mieltä, että eettisiä ohjeita tai jopa hoitoa ohjaavia lakeja ei ole noudattu, voit valittaa oikeusasiamiehelle. Valvira ei ota yli 2v vanhoja käsittelyyn, mutta jos lakia on rikottu niin oikeusasiamies voi ehkä käsitellä lain nökökulmista vanhempiakin tapauksia. En tiedä, mutta ehkä oikeusasiamies voisi viedä asian tarvittessa Valviraan, aviin tai Kelan tiedoksi, jos terapeutin toiminnassa selviää ilmeisiä rikkomuksia.

    • Anonyymi

      Voi taivahan taatto näitä........

      • Anonyymi

        Mitä pohdit "voi taivahan taatto näitä"?

        Onko mielestäsi suurempi ongelma se, että pyytäisi selvitystä terapiasta kirjallisena (versus että potilas maksaa 80e/h kelan subventoimaa rahaa terapeutille ravatessaan selvittämässä terapian ongelmaa) vai se, että oikeasti on mahdollista, että aloittajan kaltaisia tapauksia on, joille terapiasta on ilmiselvästi ollut haittaa?


    • Anonyymi

      nyt tekin ymmärrätte tämän mielenterveys bisneksen, jossa olen 25 vuotta
      ollut,
      saadaan potilas pidettyä mahdollisimman alhaalla koko kuntoutumisen ajan,
      ja auttaminen on näennäistä.

      ei kuunnella potilasta, vaan vedetään oman shown mukaan.
      aika harva tätä tajua, mutta toivottavasti te tajuatte tämän.

      • Anonyymi

        Oletko ollut yli 20v alalla?

        Yle etsii tarinoita epäonnistuneesta terapiasta:
        https://yle.fi/uutiset/3-10979255

        Jos haluat tarinasi julki, tee itsellesi joku xyz@sähköpostiosoite vaikka hotmail tai gmx.com ja laita siitä nimettömänä tarinasi ylelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ollut yli 20v alalla?

        Yle etsii tarinoita epäonnistuneesta terapiasta:
        https://yle.fi/uutiset/3-10979255

        Jos haluat tarinasi julki, tee itsellesi joku xyz@sähköpostiosoite vaikka hotmail tai gmx.com ja laita siitä nimettömänä tarinasi ylelle.

        Kiinnostavaa. Hyvä että aiheesta kirjoitetaan julkisesti,
        Mulle keskusteluapu oli niin haitallista vaikutuksiltaan etten voinut moista kuvitella olevan olemassakaan. Mutta kyse ei ollut varsinaisesta terapiasta, Uskon, että terapia olisi voinut olla vielä vahingollisempaa.

        "poiuytrfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnostavaa. Hyvä että aiheesta kirjoitetaan julkisesti,
        Mulle keskusteluapu oli niin haitallista vaikutuksiltaan etten voinut moista kuvitella olevan olemassakaan. Mutta kyse ei ollut varsinaisesta terapiasta, Uskon, että terapia olisi voinut olla vielä vahingollisempaa.

        "poiuytrfghj"

        Mutta siis terapiaa minulle tyrkytti auttavat puhelimet tuskaan asti.
        Kukaan lääkäri ei ole määrännyt tai edes suositellut minulle terapiaa.

        "poiuytrfghjk"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta siis terapiaa minulle tyrkytti auttavat puhelimet tuskaan asti.
        Kukaan lääkäri ei ole määrännyt tai edes suositellut minulle terapiaa.

        "poiuytrfghjk"

        Koska siis ne oudot ongelmat tuli mulle niistä puhelinkeskustelijoiden omista puheista,
        Mä niinkuin manipuloiduin niihin.

        "poiuytrfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska siis ne oudot ongelmat tuli mulle niistä puhelinkeskustelijoiden omista puheista,
        Mä niinkuin manipuloiduin niihin.

        "poiuytrfghj"

        Yksin hermostovaurioissa semmosen ihmisten massiivisen tajuntavirran kohteena on todella rankka kokemus. Rankinta koskaan kokemaani kenties. Eikä he hahmota sitä ollenkaan itse,

        "poiuytrfdfghj"


    • Anonyymi

      en terapiassa, siihen tähän paikkakunnalla ei ole mahdollissuuksia, yleisesti koko hoito vaan masentaa välillä enempi tai vähempi.

      kirjoitin vähän väärälle palstalle, sori.

    • Anonyymi

      Asiantuntijana tiedän että valitukset ovat turhia , potilailla ei ole oikeusturvaa suomessa .
      Lääkärit ei myönnä virheitään ja toimii niin kuin potilailla ei olisi aivoja .

      • Anonyymi

        Toivottavasti kaikki valittavat, jotka kokevat sille tarvetta. Vain siten saadaan läpinäkyvyys kuinka paljon hoidot epäonnistuvat.

        Vaikka on vallalla käsitys, että valittaja on sairas jolle ei kelpaa apu. Eikä valittaja ymmärrä parastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti kaikki valittavat, jotka kokevat sille tarvetta. Vain siten saadaan läpinäkyvyys kuinka paljon hoidot epäonnistuvat.

        Vaikka on vallalla käsitys, että valittaja on sairas jolle ei kelpaa apu. Eikä valittaja ymmärrä parastaan.

        Varsinkin yksityisen sektorin valitukset pitäisi saada päivänvaloon. Moni kunta ostaa ostopalveluina terveys ja mielenterveyspalveluita. Kunnilla on velvollisuus seurata palvelun laatua. Ei voi olla niin, että Kela tai kunnat maksavat palventarjoalle isoa rahaa, että osa käy ravaamassa ja selvittämässä hoitosuhteen haasteita niin, että palveluntarjoaja saa siitä rahaa. Laadunvalvonta ja palautemekansimi pitää aina olla palvelun hankkijalla, sillä taholla joka ohjaa palvelun piiriin. Toki sama koskee myös julkista sektoria. Laatu ja turvallisuus on tärkeä asia.


    • Anonyymi

      Mikähän mahtaisi olla valituksen aiheena? "Terapeutti ei saa ajatusmaailmaani yhtään paremmaksi, vaan olen yhtä sekaisin kuin ennen terapiaa", noinko?

      • Anonyymi

        "Mikähän mahtaisi olla valituksen aiheena? "Terapeutti ei saa ajatusmaailmaani yhtään paremmaksi, vaan olen yhtä sekaisin kuin ennen terapiaa", noinko?"

        Eiköhän valitus ole aiheellinen, jos on vointi on huonontunut: pelokkaampi, ahdistuneempi, enemmän sekaisin ja masentuneempi.

        Jos muutosta ei ole tapahtunut, niin onko se valituksen aihe - ehkä jos terapia on maksanut 90e 2h/vko*5v. Toisaalta, jos se on ehkässyt ettei vointi huonone..

        Valitukset ovat hyvä asia. Valituksia (potilaita) halveksuvat hoitajat, ovat juuri niitä jotka pitää tuoda tietoisuuteen. Hyvillä oikein toimivilla ammattilaisilla ei ole mitään salattavaa tai hävettävää, vaikka joku väärin perustein tehty valitus eksyisikin joukkoon..


    • Anonyymi

      Näissä yhteyksissä huomaa sen mikä tilanne oikeasti on mielenterveysongelmaisten elämässä ja hoidossa.
      Ihmistä ei kovin korkealle arvosteta ihmisenä, hänhän on hullu, idiootti, typerys ym. adjektiiveja varmaan riittäisi pitkä liuta. Tuntuu edelleen olevan aika yleinen käsitys.

      Valituksen tekeminen jää monelta juuri sen takia koska on jo valmiiksi ajatus ja luulo että ei kukaan usko kun olen "vaan potilas". Periaatteessa tuosta juuri pitäisi päästä eroon. Kun tarpeeksi moni olisi samalla asialla niin kyllä alettaisi uskoa potilaidenkin kannalta tilanteita.
      Yhteiskunta valitettavasti on ns. luotaantyöntävä kun puhutaan ihmisistä joilla on jokin ongelma, on se sitten sairaus, alkoholi tms.

      Vuosikymmeniä sitten on perheissä mielisairaat pidetty piilossa kotona ettei kukaan saisi tietää että kotona asuu "poikkeava" ihminen. Niistä ajoista on onneksi kuljettu pitkä matka eteenpäin.
      Nyt on viime aikoina onneksi tullut tämä mielenterveyspuolikin yhteiskunnassa hyvin esille uutisoinnissa ym. Mutta ehdottomasti tarvitaan lisää tietoisuutta julkisuuteen.

      Tämä on etenkin sairastaville ihmisille arka aihe juuri leimautumisen takia, olisihan täysin eri asia jos vaiva olisi fyysinen. Vaikka mitä on huomannut niin ei ole helppoa heilläkään jotka istuvat vaikka pyörätuolissa, vammaiset, sokeat jne.

      Psykologeista ja psykiatreistakin on moneksi, ihmisiä hekin ovat. Toiset ovat hyviä, toiset parempia ja valitettavasti jotkut sitten huonompiakin.
      Paljon on kiinni siitä minkälainen ammattilainen osuu omalle kohdalle.

      • Anonyymi

        "Psykologeista ja psykiatreistakin on moneksi, ihmisiä hekin ovat. Toiset ovat hyviä, toiset parempia ja valitettavasti jotkut sitten huonompiakin.
        Paljon on kiinni siitä minkälainen ammattilainen osuu omalle kohdalle."

        Juuri näin. Tutkimukset osoittavat, että hoitavan tahon yhteys ja vuorovaikutus ovat avain onnistumiseen. Teoriat mahdollistavat tulkinnan, että ihminen on aina viallinen. Ainoa korjaava ja hoitava, sekä parantava kokemus on rahoittuminen sekä saamaan tahtiin kulkeminen.


    • Anonyymi

      Kyllä sinä täällä saat valittaa psykoterapeutistasi, siitä viimevuotisestakin. Läpi menee!

      En kylläkään tiedä, miten valitus muuttaisi mitään. Mitä sinä itse tavoittelet valituksellasi?

    • Anonyymi

      Tuosta kysymyksestä että mitä itse tavoittelee valittamisella mulle tuli mieleen että jos itse joutuisin valittamaan, en välttämättä tekisi sitä omien etujeni vuoksi. Jo pelkästään valittamalla voi vaikuttaa siihen että muut ihmiset saattavat saada parempaa palvelua tai hoitoa sen jälkeen.

      On paljon aloja joissa ollaan asiakkaiden kanssa tekemisissä ja pakostakin tulee tilanteita joihin ei aina olla tyytyväisiä. Valittajia riittää aina, joskus ihan aiheesta ja joskus myös ilman aihetta.

      Kuitenkin epäkohtien parantamiseksi on hyvä että jos on aihetta niin tekee valituksen. Yleensä valitukset käsitellään työyhteisössä, näin ainakin luulisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2506
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      39
      1408
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1382
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1111
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe