Kiintolevyn tyhjennys ja käyttö ulkoisena kovalevynä

Anonyymi

Kastelin vuosia vanhan Samsung Ultrabookini ja sain saman tien ostaa uuden läppärin. Tiedostojen pelastaminen kuitenkin onnistui ja nyt kiintolevy on uudessa kuoressaan valmiina lisätallennustilana käytettäväksi.

Kuinka sen alustus parhaiten onnistuisi? Molemmissa läppäreissä siis Windows.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos teet alustuksen Windowsissa Windowsin levynhallinnassa, niin ei kait tuossa mitään ongelmaa voi olla. Mitään tunteja tai päiviä kestävää täydellistä formatointia ei tietystikään kannata tehdä. Tuosta ei aina tule edes varoitusta.

    • Anonyymi

      Levyn tyhjentämiseen on Windowssin alla muutamakin tapa.
      1. Levynhallinnan kautta, poistaa osiot ja luo ne uudestaan. Alustus tapahtuu samalla
      2. Tämä Tietokone -näkymässä klikkaa hiiren kakkospainikkeella ja valitsee Alusta
      3. Käyttää DISKPART -komentoa Komentokehoitteen kautta. Tätä en suosittele, mikäli ei täysin ymmärrä, mitä lähtee tekemään. On vaara, että tyhjentää väärän levyn.

      Levyn jäädessä omaan käyttöön, mitään ylikirjoituksia ei kannata lähteä tekemään. Nuo kannattaa tehdä ainoastaan silloin, jos levyn myy jollekkin tai hävittää lopullisesti.

    • Anonyymi

      Kiitos asiantuntevista vastauksista. Ehkä valitsen siis tavan Tämä tietokone > Alusta.

      Vielä voisi valita pika-alustuksen, jota muistitikulla monesti käytänkin. Mitään kiirettä minulla ei ole ja ei kai nyt tunteja kiintolevynkään kanssa kulu, jos jätän pika-alustuksen täpin laittamatta?

      • Anonyymi

        Pika-alustus on täysin riittävä. Tuo ylikirjoittaa vanhan tiedostojärjestelmän uudella, ja levy on siten tyhjennetty. Täydelle alustukselle on harvoin tarvetta, täydessä alustuksessa menee yllättävän kauan. Tämä aika on täysin sidoksissa siihen, kuinka isosta tallennustilasta on kyse.


      • Anonyymi

        Vain jos levy (ei siis ssd tekniikalla oleva) on myynnissä kannattaa se ylikirjoittaa. Muutoin riittää kyllä pika-alustus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pika-alustus on täysin riittävä. Tuo ylikirjoittaa vanhan tiedostojärjestelmän uudella, ja levy on siten tyhjennetty. Täydelle alustukselle on harvoin tarvetta, täydessä alustuksessa menee yllättävän kauan. Tämä aika on täysin sidoksissa siihen, kuinka isosta tallennustilasta on kyse.

        Kesti joksus useita tunteja ehkä parin sadan Gtavun levyllä. Ei näytetty mitään prosenttilukuja homman etenemisestä. Tehdään jostain syystä pieni lohko kerrallaan ja luku/kirjoituspään edestakainen liike jotenkin maksimoituu. Kirjoittamisen jälkeen odotetaan hetkinen ja vasta siten tarkistetaan, säilyikö data virheettömänä. Haetaan ehkä uudestaan kaikki levyn virheelliset kohdat ja merkitään ne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pika-alustus on täysin riittävä. Tuo ylikirjoittaa vanhan tiedostojärjestelmän uudella, ja levy on siten tyhjennetty. Täydelle alustukselle on harvoin tarvetta, täydessä alustuksessa menee yllättävän kauan. Tämä aika on täysin sidoksissa siihen, kuinka isosta tallennustilasta on kyse.

        Alustus, oli pika tai ei, ei ylikirjoita levyä. "Täydessä"alustuksessa levyltä luetaan dataa ja kirjoitetaan se sama data levylle ja verrataan muistissa olevaa kirjoitettuun jolloin voidaan varmistua sektorin toimivuus. Ylikirjoitukseen siis tarvitaan erillinen ohjelma.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      274
      2903
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1526
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1250
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1180
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      22
      1058
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe