KAHVIPIRTTI 165 /2019

Uuden pirtin aika, venyi tuo edellinen melkoisen nopsaan yli 200 sadan viestin ja sitä rajaa vanhasta muistista pidän.
Lunta on taas maassa sen verran, että valaistuu tämä pimeä aamu.

Edellisessä pirtissä oli vilkasta historian havinan meininkiä ja se on mukavaa luettavaa.
Kuuntelisin mielelläni kaikkea vanhan ajan elämää koskevaa, siis vielä vanhempaa, mitä jo itsekin olen elänyt, kyllä elämä on muuttunut.
Rikas on ollut aika tässä minunkin elämän matkan varrella, niin paljon on kehitys mennyt vauhdilla, että jo omat lapsetkin sanovat, että no se oli silloin ennen vanhaa, jos rupean vertailemaan oloja.

Hieman oli kitkerääkin viestiä pukannut pirttiin ja aloituksen teemaa kaipailivat, voisihan sitä jonkun kysymyksen laittaa ja sen toivoa sitten poikivan viestejä, mutta minusta pirtti on vapaan ideoinnin paikka ja jokainen kirjoittaja voi aiheen tehdä

Sen suurempia siivouksia en tee, odotetaan nyt joulua aikaa, jospa sitten vielä pirttiä siivoilen ja joulua tänne laitan.
Viineri taikinan tein ja nyt ovat kohoamassa, kohta kiikutan kuumat viinerit pöytään ja kahvin tuoksulla taas sisään houkutan ;)

Etikka pullot olen valjastanut uusio käyttöön, maalasin ne jääkiristallilla ja salveteilla koristelin, led valot sisään, nyt loistavat kauniina.
Laitan ne tuonne ikkunalle, tietä valaisemaan, että pirttiin osaatte.

Muistutan uusille kävijöille ja kaikkea epäileville, katto on korkealla pirtissä, seinät leveinä ja kynnystä ei juuri lainkaan, astukaa siis sisään ja viihtykää.

204

543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvää huomenta!
      "Pienen pirtin portailla oli tyttökulta..."
      Tuo kaunis, liikuttava joululaulu tuli mieleen pirtistä ja vilkaistessa ulos. Kuin tomusokerilla olisi luonto kuorrutettu.
      "Laita samalla tuvan uuniin pari puuta". Kyllä vain meillä Pohjois-Karjalassa puhuttiin tuvasta. Mutta toisaalta " Astu pirttiin ja paina puuta" sanottiin vierailijalle.

      Unettoman alkuyön minäkin vietin. Kahden aikaan keitin kahvit. Kudoin sukkaa ja katsoin telkkaria. Ei olisi pitänyt. Tuli ohjelma turhamaisista ihmisista. Kilo-pari ylimääräistä rasvaa ja rasvaimuun. Teki pahaa.
      Nukahdin sitten sohvalle ja siirryin neljältä sänkyyn nukkuen liki yhdeksään.

      Lumppuri mielessäni aion tänään nuo pari loppuun kulutettua t-paitaa paloitella uunin puhdistukseen. Lumppuria tarvittaisiin tänä päivänä keräämään ja uusiokäyttämään jopa tehtaiden poisheittämiä tekstiilejä.

      Kauniita päiviä elämäänne!

      raakile.vielä

    • Terveiseni sateisesta Heemstedestä. Säät vaihtelevat nopealla tempolla, aurinkoa ja sateita. Lämpötilat säiden mukaan  4 - 10 C vaihtelulla.

      Historia on ollut keskustelun aiheena. Mieheni on kertonut elämästään sodan keskellä piiritetyssä Hollannissa mm. ns. nälkätalvesta vuonna 1944 jolloin Pohjois- ja Länsi Hollanti olivat saksalaisten piirittämiä. Saksalaiset varastivat kaikki mitä käsiinsä saivat, ruoat, metallit, arvoesineet, jopa hollantilaisten polkupyörätkin jne.

      Piiritetyn alueen väestö eli nälässä.

      Mieheni vanhemmilla oli Hotel-pension, isä oli onnistunut hankkimaan perheelleen säilykkeitä ja hiiliä. Hiilillä perhe kävi vaihtokauppaa maanviljelijöiden kanssa saaden jauhoja ja perunoita vastineeksi. Mieheni oli pikkupoika kävellen vanhempiensa rinnalla kymmenkunta kilometriä maatilalle. Hän unelmoi, että saa lasin maitoa ja mahdollisesti leipäpalan maatilalle saavuttaessa. Maatila oli tarkoin vartioitu ja hiilet ojennettiin  porttiluukusta vaihtuen peruna- ja jauhosäkkiin. Pienen pojan pettymys oli suuri, ilman unelmien maitolasillista, hänen piti jaksaa kävellä takaisin kotiin. Perheellä oli auto, mutta ei pensaa, joten matkat maaseudulle tehtiin kävellen kottikärryä työntäen.

      Mieheni oli laiha pieni poika, mutta terve, sen myös lääkäri totesi tarkastaessaan hänet talvella 1944. Heikommille lapsille annettiin puuroa vahvistumiseen, hän ei sitä saanut. Hänen isänsä piti suuttua ja valittaa asiasta, jotta hänkin sai oman puurolautasellisen.

      Niin, itse kaupunkilaisena maalaistalossa sodan jälkeen syntyneenä ja lapsuuteni lihapatojen äärellä viettäneenä, voin vain kuvitella, sitä puutetta ja epätoivoa mitä ihmiset kokivat piiritetyissä Euroopan kaupungeissa.

      Korppis

      • Minun mieheni kertoi samoilta ajoilta, kuinka hän äitinsä kansa oli joutunut pakenemaan Helsingistä kotitalon vahingoituttua pommituksessa. Ilman ruokaa ja muuta matkustivat täpötäysissä junissa vuorokausikaupalla ensin evakkotaloon, josta isäntäväki oli irrottanut lattialankut ja poistanut uuninpellit, sitten kaukaisiin sukulaisiin. Matkalla vastapäinen matkustajaukko otti laukustaan leivän, voita ja maitopullon, ja aterioi siinä nälkäisten matkustajien katsellessa. Mieheni nieli kyyneleitään ja äiti kuiskasi: "Älä katso".
        Tapahtuma vaivasi miestäni koko elämän ajan.
        Suomessa kuitenkin selviydyttiin ilman nälkäkuolemia kiitos Kansanhuollon, joka pakotti maanviljelijät luovuttamaan yhteiseen käyttöön tilansa tuotteet. Tokihan musta pörssi kukoisti, mutta ruokakupongeilla sentään jokainen sai aterian päivässä.
        Suomen kansa oppi jonottamaan, osaa sen vieläkin, mikä tulee esiin kuin luonnostaan, kun on tarjolla ilmaisia ämpäreitä kauppakeskuksen pihassa.


      • Anonyymi

        Helsingissäkin oli pommi pudonnut Yliopiston kulmaan, eräs jo silloin siellä ollut kertoi meille näyttäessään opettajainhuoneen valokuvineen promootiomme yhteydessä.

        Mieheni oli ollut pikkupoika, joka oli ollut isänsä mukana valvomassa kaduilla hälyytysten aikana, mutta sitten oli sanonut isälleen, että äiti ja pikkuveli pelkäävät pommisuojassa yksin, menen nyt sinne. Ja niin hän juoksi nilkkasukat vilkkuen pommisuojaan. Isä oli juuri siksi kävellyt suojan lähelle, että poika itse päättäisi mennä heikompien suojaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingissäkin oli pommi pudonnut Yliopiston kulmaan, eräs jo silloin siellä ollut kertoi meille näyttäessään opettajainhuoneen valokuvineen promootiomme yhteydessä.

        Mieheni oli ollut pikkupoika, joka oli ollut isänsä mukana valvomassa kaduilla hälyytysten aikana, mutta sitten oli sanonut isälleen, että äiti ja pikkuveli pelkäävät pommisuojassa yksin, menen nyt sinne. Ja niin hän juoksi nilkkasukat vilkkuen pommisuojaan. Isä oli juuri siksi kävellyt suojan lähelle, että poika itse päättäisi mennä heikompien suojaksi.

        Ai niin,
        nimi unohtui näkojään, klo 19:06
        kirjoitti Miaelina.


      • Anonyymi

        Voi sentään Kuinka kurjaa oli Miehelläsi lapsena - Minä olin Tampereen kupeessa Messukylässä Joka ei ollut silloin vielä liitettynä Tampereeseen . Työläis kaupunki .

        -- Niin kaikkihan sen tietää !
        - Nälkää sain kokea minäkin ja moni Suomalais kaupunkilainen .

        Sillon ,kun olin 5v tuli elintarvikkeet kortille . Onneksi oli Oivion papalla Äitini kototalon mailla kasvatettiin paljon perunaa- ja sitä syötiin .

        Toivottavasti ihmiset lopettaisivat sotimisen ja sen kaikenlaisen vihanpidon joka silloinkin kun Saksa sai vallan melkein koko Euroopasta ja hävitti (koiti ainakin) melkein kokonaisen kansan Juutalaiset . --

        Hän joka on saanut elää kauan --on saanut paljon nähdä ja huomata kuinka helpolla vihanpito leviää eri ihmisten ja kansojenkin kesken !

        U.M

        Mitä järkeä siinäkin sillon oli Ihminet uskoivat hullun yhden miehen käskyihin . Eikä kukaan siinä maassa sillon uskaltanut Hillitä sitä . Siihen onneksi tuli lopulta loppu .

        Mutta onko siittäkään saatu oppia kuinka jollakulla valtaanpäässeellä voi olla valtava voima käsitellä ja hypnotisoida suuriakin kansanjoukkojoja . Pelottavaa oikeein !--

        Tällaita ei saisi toistua !


    • Puoltapäivää.
      Hiukan on lunta maassa, mutta sen verran lämpöä luvattu, että taitaa sulaa pois.
      On mukavaan, miten toisten tarinoinnista tulee muistoja mieleen.
      Tuosta entisajan elämästä putkahti mieleen, että, kun isä pirtin (rintamamiestalo) rakensi, ei meillä ollut sähköjä, vain kaasuhella ja kaasuvalo, asuinkerroksessa.
      Äiti hoiti karjaa myrskylyhtyjen valossa, jotain parikymmentä vuotta.
      Lumpunkeräys taas nosti muistiini kerran lukemani kirjan, missä kuvailtiin kuinka ennen paperia tehtiin.
      Kärryillä kerättiin lumppuja. Hollanteri oli se kone, missä niitä käsiteltiin, nimensä saanut siitä, kun oli hollannissa rakennettu.
      Ikäviä nuo soraäänet tietysti ovat, lienee kuvastavan jonkun yksilön palaa oloa ja tarvetta tulla huomatuksi.

    • Anonyymi

      Mieltä ja tietoa avartavaa on lukea muisteloita myös sodan ajalta Korppiksen kertomana, miten miehensä koki hollantilaisen sodan ajan. Ei ollut helppoa monessakaan maassa silloin. Sodan päättymisen jälkeen jatkui puute vielä pitkään, kaikki oli kortilla.

      Nyt minulla on huoli mieheni siskosta Australiassa, tänään hän on miehensä kanssa joutunut lähtemään evakkoon niitä metsäpaloja omasta talostaan siellä NSW:n osavaltiossa. Asuvat 90 km:n päässä Sydneystä, jota uhkaa palon leviäminen kahdesta suunnasta. Aina siellä on noita metsä- ja pensaspaloja ollut, nyt eka kertaa liian lähellä heidän tilaansa.

      Mira

      • Aika jännää, että paperkonekin kotitarpeisiin on ollut ! Aitassa Sipoon aikoina näin minäkin amerikkalaisen kirnun, kuin lappeellan oleva tynnyri, jossa veivi oli toisessa päässä. Telineellä se seisoi, oli ollut käyttämätön vuosikymmeniä jo.
        Jonkin asteista alkuteollisuutta ilmeisesti, olihan kerma helpompi pyörittää kuin ylös alas liike mäntällä pohjasta asti.

        Toisen mukin kahvia tulin juomaan uuteen pirttiin, etten nukahtaisi, kun illalla katselin niin vaikuttavan filmin Teemalta, ettei uni meinannut silmään tulla! 😀

        Kauhea matka läpi preerian ja vankkureissa 3 mieleltään häiriintynyttä naista. Ihan hyvä filmi, aihe vaan niin ylen surullinen!

        Hämäryys jo laskeutuu seudun ylle, harmaiden pikkupilvien liikkuessa hiljaa länteen, kohta alkaa kaukaa näkymään iloiset punaiset autojen perävalot, ja katuvalojen kimallus. Pihavalotkaan ei vielä ole kytketty, joten hämärä hyssyä juuri vietetään!

        Kahvi virkisti oikein mukavasti rupatellessa, kiitos kahvituokiosta, jään odottamaan lunta valaisemaan tänne meillekin. 🌲


      • Anonyymi
        sini.s kirjoitti:

        Aika jännää, että paperkonekin kotitarpeisiin on ollut ! Aitassa Sipoon aikoina näin minäkin amerikkalaisen kirnun, kuin lappeellan oleva tynnyri, jossa veivi oli toisessa päässä. Telineellä se seisoi, oli ollut käyttämätön vuosikymmeniä jo.
        Jonkin asteista alkuteollisuutta ilmeisesti, olihan kerma helpompi pyörittää kuin ylös alas liike mäntällä pohjasta asti.

        Toisen mukin kahvia tulin juomaan uuteen pirttiin, etten nukahtaisi, kun illalla katselin niin vaikuttavan filmin Teemalta, ettei uni meinannut silmään tulla! 😀

        Kauhea matka läpi preerian ja vankkureissa 3 mieleltään häiriintynyttä naista. Ihan hyvä filmi, aihe vaan niin ylen surullinen!

        Hämäryys jo laskeutuu seudun ylle, harmaiden pikkupilvien liikkuessa hiljaa länteen, kohta alkaa kaukaa näkymään iloiset punaiset autojen perävalot, ja katuvalojen kimallus. Pihavalotkaan ei vielä ole kytketty, joten hämärä hyssyä juuri vietetään!

        Kahvi virkisti oikein mukavasti rupatellessa, kiitos kahvituokiosta, jään odottamaan lunta valaisemaan tänne meillekin. 🌲

        Tuon leffan olen nähnyt jo aiemmin, joten eilen en uudelleen katsonut. Oli kyllä vaikuttava elokuva. Toissa iltana katsoin leffan, jossa oli Kiviset ja Soraset -animaatioleffasta tutut Retu ja Tahvo, sekä Vilma ja Betty. Oikeat näyttelijät heitä näytteli, mutta ajoivat hauskoilla kivipyöräautoilla, dinosaurus kotivahtina ja kun levyä soitettiin laitettiin pitkänokkaisen linnun nokka levyn raitoihin ja lehdet ja asiapaperit olivat kivitauluja, joihin allekirjoitukset hakattiin, ei ollut vielä sulkakyniä.

        Nyt on tuuli meillä yltynyt, istun koneellani olkkarissa lähellä parvekkeen ovea ja se on alkanut vinkumaan, hyvin kotoisa olotila, kun kotona on ihan lämmintä olla. Pirtin tee oli taas loistavan hyvää ja valkosipulivoipatonkipala kruunasi sen.

        Mira


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuon leffan olen nähnyt jo aiemmin, joten eilen en uudelleen katsonut. Oli kyllä vaikuttava elokuva. Toissa iltana katsoin leffan, jossa oli Kiviset ja Soraset -animaatioleffasta tutut Retu ja Tahvo, sekä Vilma ja Betty. Oikeat näyttelijät heitä näytteli, mutta ajoivat hauskoilla kivipyöräautoilla, dinosaurus kotivahtina ja kun levyä soitettiin laitettiin pitkänokkaisen linnun nokka levyn raitoihin ja lehdet ja asiapaperit olivat kivitauluja, joihin allekirjoitukset hakattiin, ei ollut vielä sulkakyniä.

        Nyt on tuuli meillä yltynyt, istun koneellani olkkarissa lähellä parvekkeen ovea ja se on alkanut vinkumaan, hyvin kotoisa olotila, kun kotona on ihan lämmintä olla. Pirtin tee oli taas loistavan hyvää ja valkosipulivoipatonkipala kruunasi sen.

        Mira

        Minulle jo myöhäisiltaa!
        Kokeilen toimiiko kirjautumien. Tuli sentään näkyviin. Jätänkin
        tämän ilmoittautumiseen - edelleen olen olemassa:) Heippa vaan!
        Ei toimi - entä anonyyminä - ynnämuu


      • ynnämuu kirjoitti:

        Minulle jo myöhäisiltaa!
        Kokeilen toimiiko kirjautumien. Tuli sentään näkyviin. Jätänkin
        tämän ilmoittautumiseen - edelleen olen olemassa:) Heippa vaan!
        Ei toimi - entä anonyyminä - ynnämuu

        Tämä aparaatti tuli katumapäälle ja rykäisi ulos kirjautuneena:))


    • Huomenta keskellä viikkoa, päivä alkaa harmaana, lämmintä kahden asteen verran.
      Lunta on yöllä tullut vähäsen, apua päivän pimeyteen.

      Sodan ajasta olette muisteloja keränneet ja puutteen on jokainen jollakin tapaa kokenut.
      Kauan sodan jälkeenkin sitä tiukkuuta riitti, sen ehdin minä myös kokemaan.
      Meidät vihittiin -56 ja silloinkin oli puutetta joistakin tavaroista, vaatepuolella enemmän.
      Sodasta jäi muistoihin sellainen asia, että äiti kiersi täkin ympärilleni ja maakellariin mentiin pommia pakoon, olin kolmannella vuodella silloin.

      Helsingin pommitukset oli tiedossa ja tätini tavaroita lähetti meille sotaa pakoon ja tänä päivänä on minun seinällä taulu ristipistoin tehty koirasta, se tätini peruja ja ikää jo varmaan liki sata vuotta taululla.

      Nuo miehitykset olivat monella alueella saksan mahdin aikoihin ja olen katsonut Ranskalaisen kylän telkkarista ja läpi leikkaus sen ajan miehityksistä ja julmuuksista.
      Julmuudet on varmaan ainakin tämän ajan eläneillä mielessä, miten onkaan nuorten kohdalla, epäilyttää ajatuskin taas esiin pyrkivistä ilmiöistä.

      Vaatimatonta oli minun lapsuus myös, sähkövalot oli kyllä meillä joka paikassa asuessa, mutta säästää piti, ei sitä illasta pitkään valoja saanut polttaa.
      Itse en jonotuksia ole kokenut, en jonota tänäkään päivänä, edes ämpäreitä;)
      Ihmetellä' täytyy, miten jaksoivat sen ajan ihmiset elää niin puutteessa, mistä minullakin on kokemuksia äidin osaamisesta ja selviämisistä talouden kanssa, silloin oli vain isä työelämässä.

      Varmasti noita kokemuksia, mitä lapsena koettiin, ei hevillä unohda, miehenikin kertoi miten vaikeaa oli evakon taival, ihmiset osasivat olla julmia.

      Samaa julmuutta on tänäkin päivää, kun seuraa tapahtumia, ihmiset on petoja toisilleen, milloinkaan ei opita kunnioittamaan ihmisiä ihmisinä, olipa ihon väri mikä tahansa.
      Nyt sitten posti ei kulje, siihenkin on totuttelemme ja tukea lakossa oleville näin antaa, joskus oli tehty sopimus , että saatuihin etuihin ei saanut koskea, mutta niinpä ne on romuttuneet kaikki muutkin sopimukset, mitä aikoinaan saatiin lakkoillenkin aikaan.
      Olen kuullut nuorten suusta, että eläkkeitäkin pitäisi leikata, mitä sitten jäljelle jääkään?
      Toivottavasti nämä leikkaukset eivät tule toteutumaan kenenkään kohdalla.

      Katsotaanpa oliko tämä päivä suosiollinen viesti lähettämiselle, voikaa hyvin, varokaa liukkautta.

      • Anonyymi

        Kyllä saisi jo kymppitonnin eläkkeestä puolet leikata, ja on niitä vieläkin suurempia eläkkeitä nauttivia. Jotkut lesket saa isot leskeneläkkeet vaikkeivat ole olleet
        päivääkään töissä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä saisi jo kymppitonnin eläkkeestä puolet leikata, ja on niitä vieläkin suurempia eläkkeitä nauttivia. Jotkut lesket saa isot leskeneläkkeet vaikkeivat ole olleet
        päivääkään töissä.

        Viinerien kohoamista odotan ja lukaisin viestisi.
        Olen täysin samaa mieltä, että sieltä korkeimmilta eläkettä saavilta voisi aika ronskilla kädellä leikata, mutta onkos mikään tämän laatuinen koskaan onnistunut?
        Palkkatuloissa sama juttu.
        Suurista lesken eläkkeistäkin mainitsit, olen hyvin onnellinen, että sain mieheni jälkeen vähän isommaksi nyt nauttimani eläkkeen, olisin Kela eläkkeeseen saanut tyytyä, koska silloin laskettiin neljä viimeistä vuotta eläke kertymästä, ja viimeiset vuodet tein 20 tuntista viikkoa.
        Ei mikään hurrattava ja varsinkaan leikkauksia kaipaava eläkkeeni ole nytkään, vaikka ammattimies mieheni olikin, ei korkea palkkainen.

        Olen joskus ääneen lausunut, että voisi hallitus keksiä jonkun % helpotusta verotuksessa yksin eläjiltä, kun kaikki samat maksut joudumme maksamaan, kuin kaksin elävätkin.
        En kuitenkaan kateellinen ole, oikea mielisesti asiaa lähestyn.
        Nyt viinerit uuniin ja herkuttelemaan, kun vielä noita euroja sen verran löytyy;)


      • Anonyymi
        SkillaN kirjoitti:

        Viinerien kohoamista odotan ja lukaisin viestisi.
        Olen täysin samaa mieltä, että sieltä korkeimmilta eläkettä saavilta voisi aika ronskilla kädellä leikata, mutta onkos mikään tämän laatuinen koskaan onnistunut?
        Palkkatuloissa sama juttu.
        Suurista lesken eläkkeistäkin mainitsit, olen hyvin onnellinen, että sain mieheni jälkeen vähän isommaksi nyt nauttimani eläkkeen, olisin Kela eläkkeeseen saanut tyytyä, koska silloin laskettiin neljä viimeistä vuotta eläke kertymästä, ja viimeiset vuodet tein 20 tuntista viikkoa.
        Ei mikään hurrattava ja varsinkaan leikkauksia kaipaava eläkkeeni ole nytkään, vaikka ammattimies mieheni olikin, ei korkea palkkainen.

        Olen joskus ääneen lausunut, että voisi hallitus keksiä jonkun % helpotusta verotuksessa yksin eläjiltä, kun kaikki samat maksut joudumme maksamaan, kuin kaksin elävätkin.
        En kuitenkaan kateellinen ole, oikea mielisesti asiaa lähestyn.
        Nyt viinerit uuniin ja herkuttelemaan, kun vielä noita euroja sen verran löytyy;)

        Ei lesken eläke ole pois keneltäkään muulta, se on vain pieni osa sitä miehen ansaitsemaa eläkettä, jota ei tarvinnut hänen kuolemansa jälkeen hänelle itselleen maksaa. Sillä hän olisi parantanut vaimonsakin loppuelämää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei lesken eläke ole pois keneltäkään muulta, se on vain pieni osa sitä miehen ansaitsemaa eläkettä, jota ei tarvinnut hänen kuolemansa jälkeen hänelle itselleen maksaa. Sillä hän olisi parantanut vaimonsakin loppuelämää.

        Leskeneläkettä on turha kadehtia. Minullekin kävi niin, että miehen eläke nosti veroprosenttiani siinä määrin, että käteen jäävä lesken eläke pieneni lähes kuvaannolliseksi.
        Mutta kiitollinen pitää olla, kun edes ripauksen saa.


      • Anonyymi
        Makriina2 kirjoitti:

        Leskeneläkettä on turha kadehtia. Minullekin kävi niin, että miehen eläke nosti veroprosenttiani siinä määrin, että käteen jäävä lesken eläke pieneni lähes kuvaannolliseksi.
        Mutta kiitollinen pitää olla, kun edes ripauksen saa.

        Eikö saa mistään puhua ilman että se katsotaan kateudeksi. Joka tapauksessa lesken ja lasten eläkejärjestelmä on muuttumassa, jolloin leskelle maksetaan vain 10 vuotta. Nythän leski voi isoa eläkettä nauttia käymättä töissä vaikka koko ikänsä, jos on nuorena leskeytynyt. Ei se miedtä enää koske, vaan v - 75 jälkeen syntyneitä.
        Ai että pitäisi yksin asuville antaa verohelpotusta ? Asuntotukea kyllä saa, jos asumiskulut ovat liian suuret itsensä maksettaviksi. Voi aina myös vaihtaa pienempään asuntoon tai ottaa kaverin jakamaan vuokraa. Molempien pitää syödä ja ostaa vaatteet, no yhteistä telkkaria voi katsoa . Mutta pakkoko sitä telkkariakaan on ostaa jos ei ole varaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö saa mistään puhua ilman että se katsotaan kateudeksi. Joka tapauksessa lesken ja lasten eläkejärjestelmä on muuttumassa, jolloin leskelle maksetaan vain 10 vuotta. Nythän leski voi isoa eläkettä nauttia käymättä töissä vaikka koko ikänsä, jos on nuorena leskeytynyt. Ei se miedtä enää koske, vaan v - 75 jälkeen syntyneitä.
        Ai että pitäisi yksin asuville antaa verohelpotusta ? Asuntotukea kyllä saa, jos asumiskulut ovat liian suuret itsensä maksettaviksi. Voi aina myös vaihtaa pienempään asuntoon tai ottaa kaverin jakamaan vuokraa. Molempien pitää syödä ja ostaa vaatteet, no yhteistä telkkaria voi katsoa . Mutta pakkoko sitä telkkariakaan on ostaa jos ei ole varaa.

        Hyvin on hälytysasennukset nyt pois päiväjärjestyksestä, ja siivouskin oli sopivasti tänään.
        Poratessa leviää imuroinnista huolimatta jonkin verran pölyä huoneisiin, mutta mukavaa oli taas puhtaassa kodissa hääriä-

        Minullakin oli graavilohen rippeitä, sopivasti 3 perunan ja sipulin, laatikko kermalöpäyksellä siitä syntyikin , mehevä 2 päivän ruoka on valmiina.

        Harvinaiset päivänokosetkin maistui ruokailun jälkeen, nyt kahvista virkeänä voikin kohta paneutua illanviettoon.
        Kiitos ja heippa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö saa mistään puhua ilman että se katsotaan kateudeksi. Joka tapauksessa lesken ja lasten eläkejärjestelmä on muuttumassa, jolloin leskelle maksetaan vain 10 vuotta. Nythän leski voi isoa eläkettä nauttia käymättä töissä vaikka koko ikänsä, jos on nuorena leskeytynyt. Ei se miedtä enää koske, vaan v - 75 jälkeen syntyneitä.
        Ai että pitäisi yksin asuville antaa verohelpotusta ? Asuntotukea kyllä saa, jos asumiskulut ovat liian suuret itsensä maksettaviksi. Voi aina myös vaihtaa pienempään asuntoon tai ottaa kaverin jakamaan vuokraa. Molempien pitää syödä ja ostaa vaatteet, no yhteistä telkkaria voi katsoa . Mutta pakkoko sitä telkkariakaan on ostaa jos ei ole varaa.

        Nuita vyönkiristysohjeita on helppo muille antaa, mutta niiden toteutus on toinen juttu. Asuntotuki ei ole pelastaja ja asuntojen vuokriinkaan emme voi vaikuttaa, Muutto tällä ikää saati samaan huusholliin toisen ottaminen ei taida olla tuosta noin juttuja. TV.kään ei auta yksinelävää leveämpään elämään, ei vaatteet eikä kaurapuuro. Verotus on tulojen mukaan, siihen on vaikea vaikuttaa. Niin ja jos jää nuorena leskeksi, en usko, että on autuus ja onni elää loppuelämänsä eläkeläisenä. Se tuo kateus on luettavissa teksteistä.


    • Anonyymi

      Ei asumistukeakaan saa, mikäli asuu liian isossa asunnossa. Meillä on 60 neliön asunto ja laskin kerran, että jos mieheni kuolee ennen minua minun eläkkeeni ei riittäisi edes vuokran maksamiseen täällä Helsingissä. Katsoin, paljonko saisin asumistukea, saisin niin vähän, ettei eläkkeeni siltikään riittäisi. Pitäisi muuttaa 37 neliön asuntoon, että jäisi vähän rahaa ruokaankin. Se, paljonko saisin mieheni eläkettä on utopiaa, koska jo leskeneläkkeitäkin aiotaan leikata. Onneksi en ole vielä leski. Jos minä kuolen ensin, mieheni pystyy tässä asunnossa asumaan senkin jälkeen. Ja hyvä niin. Hän on pitkäikäistä sukua, minä lyhytikäistä.

      Mira

      • Anonyymi

        Asuntojen hinnat on niin alhaiset maaseutukaupungeissa, ettei myyminen edes kannata!
        Työpaikkojen olemattomuus on tuonut tuon ilmiön koko pääkaupunkiseudun ulkopuolelle.

        Jos olisin nuorempi eläkeläinen myisin asuntoni viivana, ja muuttaisin järvenranta huvilaan kaikilla vempeleillä, ja jäisi vielä hyvä pesämuna sijoitukseen! Nyt viihdyn tosin näinkin, kun palvelut tarpeeni mukaan ovat saatavilla, mutta olishan se riemastuttavaa vaihtelua, ostaa verraten hyväkuntoinen talo kauniilla tontilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Asuntojen hinnat on niin alhaiset maaseutukaupungeissa, ettei myyminen edes kannata!
        Työpaikkojen olemattomuus on tuonut tuon ilmiön koko pääkaupunkiseudun ulkopuolelle.

        Jos olisin nuorempi eläkeläinen myisin asuntoni viivana, ja muuttaisin järvenranta huvilaan kaikilla vempeleillä, ja jäisi vielä hyvä pesämuna sijoitukseen! Nyt viihdyn tosin näinkin, kun palvelut tarpeeni mukaan ovat saatavilla, mutta olishan se riemastuttavaa vaihtelua, ostaa verraten hyväkuntoinen talo kauniilla tontilla.

        Iltaa vaan!

        Lukaisin Pirttiin tulleet viestit. Mikäs, ihan asiallisen hyviä kertomuksia.
        Historiallisiin juttuihin hyvin lyhyesti. Kaksi kertaa olin evakossa, rahtaus
        ns. härkävaunuissa, tavaran kuljetukseen tehtyjä. Ekasta evakkoretkestä
        muistan vähän. Toisesta enemmän.Sen muistan, että kuljettajat
        jättivät talon pihmaalle, vaikka emäntä raivosi, että "tänne ei jätetä",
        viekää toiseen suuntaan rajan taakse. Sinne jätettiin ja kyllä pieni
        huoneenkopperokin löytyi. Sen mukaista se eläminenkin sitten oli. En
        edes halua muistella.
        Lesken eläkkeitä en kovin hyvin tunne. Eikä henkilökohtaista tarvetta
        ole ainakaan vielä.Siksipä en mielipidettäni en turhaan laita.

        Postin neuvotteluista oletin tulevan jo nyt jotain tuntumaa sopimukseksi.
        Näin ei näemmä käynyt. Minusta jo asetelma on perin outo: haetaan toinen,
        "halvempi" sopimus työtekijöillle, joiden palkat tippuisivat rutkasti. En
        edes muista mokomanlaista ehdotusta aiemmin kuulleeni, vaikka
        työelämäni aikoina olin melko hyvin kuulolla.

        Onhan ollut perin sateinen päivä täällä ja sitä samaa taitaa tulla jakossakin.
        Siitä huolimatta, hyvää jatkoa teille itsekullekin!


    • Anonyymi

      Nam nam. Maistuisi minullekin uunituoreet leivonnaiset, joita
      SkillaN paisteli.
      Niinkun ostin kirppikseltä leipäkoneen ohjeineen; jauhojakin olisi vaikka isommalle kinkeripiirille kaikenlaisia uunituotteita tekisi.

      No. Se edellyttäis meikältä, että jalka menisi nilkasta poikki, että kehtais keittiöntapaisessa hyrrähäärätä, eikä ulos pääsisi kuin rolhaattorilla.
      Wahwaa puolenviikon etappia! Pidetään pirttiä edelleen mukavista vierailijoista lämpiminä. Eilen kirjoittaminen tahallaan estettiin.
      - hurskainen -

      • Anonyymi

        Miten leivotaan viinereitä ?


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan suussasulavia, mutta noin hirveä määrä kovaa rasvaa kaulintaan ! Annos näyttää pieneltä. Montako viineriä tuosta tulee ?

        Tämä aamu taas tämän kaltainen, ei lähde viestini, vaikka kaikki päivitykset ja muut ajan tasalla.

        Viinerini onnistui hyvin, tosin laitoin 5 dl nestettä ja vähensin vähän voitakin, noin kolmekymmentä sain annoksesta.

        Jospa tämä nyt lähtisi taas ja huomenna pidempi versio;)


      • Anonyymi
        SkillaN kirjoitti:

        Tämä aamu taas tämän kaltainen, ei lähde viestini, vaikka kaikki päivitykset ja muut ajan tasalla.

        Viinerini onnistui hyvin, tosin laitoin 5 dl nestettä ja vähensin vähän voitakin, noin kolmekymmentä sain annoksesta.

        Jospa tämä nyt lähtisi taas ja huomenna pidempi versio;)

        Skillan@

        En ole aikoihin käyttänyt isoa tietokonetta, mutta muistaakseni hiiren oikean puoleisessa näppäimessä on kopio/kopioi kaikki ja liitä näppäimet. Käytä tekstin kopiointia ennen lähetystä, jos et pääse jatkamaan suoraan, poistu ja kirjaudu uudestaan ja liitä kopiomasi teksti oikean puoleisen hiiren liitä komennolla kommenttikenttään ja lähetä.

        Korppis


    • Anonyymi

      Hyvää huomenta!
      Ehkä hitusen valoisampi päivä tulossa kuin eilen. Eilinen olikin mielestäni syksyn synkin. Pimeä ja märkä. Viikonloppuun luvattiin aurinkoa ja poutaa, ulkoilukelit :)

      Viinerit nostattivat taas muistojen tulvaa. Äitini leipoi niitä harvakseltaan, mutta ah, se lehtevyys ja maku kirpoaa kielelle vieläkin.

      Keskustelin viime viikolla tutuksi tulleen Postin työntekijän kanssa. Pöyristyttävää, että 30 v. työskennelleeltä uhkataan viedä viitisen euroa jo muutenkin pienestä tuntipalkasta. Se on suuri summa. Ei mene minun oikeustajuun, kun samalla ojennetaan nämä satojentuhansien palkkiot johtajille siellä toisessa päässä.

      Tänään menen tyttären perheelle saunomaan. Silloin tällöin käyn siellä turvallisesti saunomassa annettuani oman saunavuoron pois. Onhan vielä viikottainen kuntoilusauna, jossa silloin tällöin käyn. Oikean ajankohdan, kun valitsee, niin ei siellä tunkua ole.

      "Torstai on toivoa täynnä", sanotaan. Toivo Sukari avannut suuren "ostasparatiisin".
      Kulutushysteria jatkunee.

      Mukavaa loppuviikkoa!

      raakile.vielä

      • Anonyymi

        Miksi rinnastaa palkkioääripäitä noin pelkistettyinä kannanottoina vertailussaan? Elämässä yleensä häviää näköaloista valtaosa, jos putken päästä vain vilkaisee. Tuntipalkkioilla tehneet täytynee olla tuotannon kannalta kannattamatonta , kun noin menetellen taivutetaan se osa siirtymään jo toiseen sektoriin.
        Kaukoputkeen kurkkaaminen antaisi itsekullekin tulevaisuuden näkymiä, joihin ei olla vielä perehtymässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi rinnastaa palkkioääripäitä noin pelkistettyinä kannanottoina vertailussaan? Elämässä yleensä häviää näköaloista valtaosa, jos putken päästä vain vilkaisee. Tuntipalkkioilla tehneet täytynee olla tuotannon kannalta kannattamatonta , kun noin menetellen taivutetaan se osa siirtymään jo toiseen sektoriin.
        Kaukoputkeen kurkkaaminen antaisi itsekullekin tulevaisuuden näkymiä, joihin ei olla vielä perehtymässä.

        Enhän minä mikään asiantuntija ole. Saman lafkan alku- ja loppupäät, jotka olleet otsikoissa. Ei kai se keneltäkään pois ota niitä satojatuhansia, jos joku mummo niitä ihmettelee. Ja tuskin auttaa säilyttämään sitä viittä euroa;)
        Elämä on.

        raakile.vielä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi rinnastaa palkkioääripäitä noin pelkistettyinä kannanottoina vertailussaan? Elämässä yleensä häviää näköaloista valtaosa, jos putken päästä vain vilkaisee. Tuntipalkkioilla tehneet täytynee olla tuotannon kannalta kannattamatonta , kun noin menetellen taivutetaan se osa siirtymään jo toiseen sektoriin.
        Kaukoputkeen kurkkaaminen antaisi itsekullekin tulevaisuuden näkymiä, joihin ei olla vielä perehtymässä.

        Jos pientä palkkaa typistetään vitosella per tunti, niin tuntuu se aika kamalalta ajatukselta. Työtuntien määrän mukaan kuukaudessa tulee monen sadan euron palkanalennus.
        Tämähän ei koske yksinomaan postilaisia, vaan kaikki veronmaksajia, sillä liian tiukalle joutuneet perheet hakevat toimeentuloonsa tukia sossusta, jonka varat kerätään meiltä perityistä veroista. Halutaanko osa kansasta kyykyttää nöyriksi maksamalla niin alhaista palkkaa, että taloudellinen tilanne ei koskaan parane, velkaa on tehtävä ja elettävä kädestä suuhun koko ikä. Tämä ei koske pekjästään postilaisia, vaan suuntaus on ollut jo tiedossa. On jopa työsopimuksia nollapalkalla.
        Senkö vuoksi veroja maksetaan, että elätämme varattomat kanssakulkijamme? Eikö veroilla olekaan tarkoitus maksaa yleisiä kuluja, kuten postin kulkua?
        Mennäänkö takaisin entisiin aikoihin, jolloin mm. koulu maksoi, samoin terveydenhuolto.
        Eikö halutakaan menestyä ja "olla maailman onnellisin kansa"?


      • Makriina2 kirjoitti:

        Jos pientä palkkaa typistetään vitosella per tunti, niin tuntuu se aika kamalalta ajatukselta. Työtuntien määrän mukaan kuukaudessa tulee monen sadan euron palkanalennus.
        Tämähän ei koske yksinomaan postilaisia, vaan kaikki veronmaksajia, sillä liian tiukalle joutuneet perheet hakevat toimeentuloonsa tukia sossusta, jonka varat kerätään meiltä perityistä veroista. Halutaanko osa kansasta kyykyttää nöyriksi maksamalla niin alhaista palkkaa, että taloudellinen tilanne ei koskaan parane, velkaa on tehtävä ja elettävä kädestä suuhun koko ikä. Tämä ei koske pekjästään postilaisia, vaan suuntaus on ollut jo tiedossa. On jopa työsopimuksia nollapalkalla.
        Senkö vuoksi veroja maksetaan, että elätämme varattomat kanssakulkijamme? Eikö veroilla olekaan tarkoitus maksaa yleisiä kuluja, kuten postin kulkua?
        Mennäänkö takaisin entisiin aikoihin, jolloin mm. koulu maksoi, samoin terveydenhuolto.
        Eikö halutakaan menestyä ja "olla maailman onnellisin kansa"?

        Hyvinvointivaltiomme perusta kai on siinä, että heikommista pidetään huolta.
        Se vaan ei vastaa ajatusta, että tässä tapauksessa työkykyisistä ihmisistä tekemällä tehdään
        sossun asiakkaita, valtionyhtiössä, samalla, kun johtavat vetävät miljoonapalkkoja.
        Ennen muinoin patruunat rakensi koulut, kirkot, asunnot työläisilleen. Patruunoistakin jotkut oli hyviä ja jotkut huonoja. No kaukana takana on ne ajat.
        Päivä on sateinen ja harmaa. Asioille kyllä pitää tänään lähteä.


      • Anonyymi
        Makriina2 kirjoitti:

        Jos pientä palkkaa typistetään vitosella per tunti, niin tuntuu se aika kamalalta ajatukselta. Työtuntien määrän mukaan kuukaudessa tulee monen sadan euron palkanalennus.
        Tämähän ei koske yksinomaan postilaisia, vaan kaikki veronmaksajia, sillä liian tiukalle joutuneet perheet hakevat toimeentuloonsa tukia sossusta, jonka varat kerätään meiltä perityistä veroista. Halutaanko osa kansasta kyykyttää nöyriksi maksamalla niin alhaista palkkaa, että taloudellinen tilanne ei koskaan parane, velkaa on tehtävä ja elettävä kädestä suuhun koko ikä. Tämä ei koske pekjästään postilaisia, vaan suuntaus on ollut jo tiedossa. On jopa työsopimuksia nollapalkalla.
        Senkö vuoksi veroja maksetaan, että elätämme varattomat kanssakulkijamme? Eikö veroilla olekaan tarkoitus maksaa yleisiä kuluja, kuten postin kulkua?
        Mennäänkö takaisin entisiin aikoihin, jolloin mm. koulu maksoi, samoin terveydenhuolto.
        Eikö halutakaan menestyä ja "olla maailman onnellisin kansa"?

        Sori. En aikonut ruveta Kahvipirtissä kiivailemaan! Osui vain silmiini tuo edellinen mielipide, johon innostuin vastaamaan.
        Suttuinen on päivä, pitäisi viedä roskat tuossa kaatosateessa. Monena päivänä jo kertynyt vietävää, Nyt on lähdettävä saappaissa ja sadetakissa!

        Minulla on ongelmana palaneet lamput. Mihin te viette? Minulla on matkojen päässä keräyspiste tuollaisille ei-maatuville jätteille, ja taloyhtössä on lasinkeräyspiste. Taskulampun paristot saa viedä K-kaupan aulaan, mutta sitten on joitakin tietokoneen osasia, jotka vain vetelehtivät laatikoissa, kun en käsitä, minne ne roudaisin.
        Kyllähän tätä kierrätystä tarkemmin harrastaisi, jos voisi.
        Muistan muuten, että lapsuudessani kerättiin lumppuja. Mitähän niistä oikein valmistettiin? Sinne pantiin loppuun käytetyt vaatteet. Sota-ajan keräyksiä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sori. En aikonut ruveta Kahvipirtissä kiivailemaan! Osui vain silmiini tuo edellinen mielipide, johon innostuin vastaamaan.
        Suttuinen on päivä, pitäisi viedä roskat tuossa kaatosateessa. Monena päivänä jo kertynyt vietävää, Nyt on lähdettävä saappaissa ja sadetakissa!

        Minulla on ongelmana palaneet lamput. Mihin te viette? Minulla on matkojen päässä keräyspiste tuollaisille ei-maatuville jätteille, ja taloyhtössä on lasinkeräyspiste. Taskulampun paristot saa viedä K-kaupan aulaan, mutta sitten on joitakin tietokoneen osasia, jotka vain vetelehtivät laatikoissa, kun en käsitä, minne ne roudaisin.
        Kyllähän tätä kierrätystä tarkemmin harrastaisi, jos voisi.
        Muistan muuten, että lapsuudessani kerättiin lumppuja. Mitähän niistä oikein valmistettiin? Sinne pantiin loppuun käytetyt vaatteet. Sota-ajan keräyksiä?

        Lumpuista tehtiin ennen paperia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sori. En aikonut ruveta Kahvipirtissä kiivailemaan! Osui vain silmiini tuo edellinen mielipide, johon innostuin vastaamaan.
        Suttuinen on päivä, pitäisi viedä roskat tuossa kaatosateessa. Monena päivänä jo kertynyt vietävää, Nyt on lähdettävä saappaissa ja sadetakissa!

        Minulla on ongelmana palaneet lamput. Mihin te viette? Minulla on matkojen päässä keräyspiste tuollaisille ei-maatuville jätteille, ja taloyhtössä on lasinkeräyspiste. Taskulampun paristot saa viedä K-kaupan aulaan, mutta sitten on joitakin tietokoneen osasia, jotka vain vetelehtivät laatikoissa, kun en käsitä, minne ne roudaisin.
        Kyllähän tätä kierrätystä tarkemmin harrastaisi, jos voisi.
        Muistan muuten, että lapsuudessani kerättiin lumppuja. Mitähän niistä oikein valmistettiin? Sinne pantiin loppuun käytetyt vaatteet. Sota-ajan keräyksiä?

        Makriinalle:
        Kyllä kiivailla voikin jonkin asian puolesta,
        tärkeintä on vain Kahvipirtin ystävien säästäminen,
        heitä kannustetaan ja hellitään, - ei kivitetä.

        He ovat kanssavaeltajia elämän loppusuoralla,
        heistä on opittu pitämään, jopa rakastamaan.
        Ainakin minulle yksinasuvalle heidän hyvä olonsa on tärkeä!
        Voikaa hyvin! t. Miaelina.


    • Anonyymi

      Meillä on läheisessä K-kaupassa lamppujen keräyspiste, mikäli ovat ns Led tai putkivaloja. Hehkulamput saa laittaa sekajätteisiin, mutta niitä harvoin enää saa kaupoista. Myös käytetyt paristot ovat saaneet K-kaupan aulassa oman keräyssäiliön. Esim rikkinäisen elektroniikan taas viemme Sortti-asemalle, muutama kilometri meiltä.

      Mira

      • Terveiset ulkoilmasta ! Huh mikä tuuli talon nurkalla riuhtaisi, luulin takkini lentävän kun ei vetoketju ollut kiinitetty,... pihan läpi vain käväistessä. Sisälläkin oli keittiönikkuna auennut, onneksi stoppari pani vastaan, ettei jääkaappiin osunut.

        Meren läheisyys se syysmyrskyillä vaikuttaa, lämmin tuuli se kuitenkin on 12°, kun ulkomittari tällä hetkellä näyttää.
        Nyt kyllä omat sivut näyttää sisäasteetkin tuossa hälytys & liiketunnistin järjestelmässä.

        Ihmeen hiljaista oli kaupoissa tänään, huomiseen varmaan moni satsaa ruokaostoksensa, minulla oli kontktimuovin tarve ykkössijalla, ja hyvää aikaa etsiä muut tarvitsemaani.
        Iloa ja hyvää oloa elämään!


      • Anonyymi
        sini.s kirjoitti:

        Terveiset ulkoilmasta ! Huh mikä tuuli talon nurkalla riuhtaisi, luulin takkini lentävän kun ei vetoketju ollut kiinitetty,... pihan läpi vain käväistessä. Sisälläkin oli keittiönikkuna auennut, onneksi stoppari pani vastaan, ettei jääkaappiin osunut.

        Meren läheisyys se syysmyrskyillä vaikuttaa, lämmin tuuli se kuitenkin on 12°, kun ulkomittari tällä hetkellä näyttää.
        Nyt kyllä omat sivut näyttää sisäasteetkin tuossa hälytys & liiketunnistin järjestelmässä.

        Ihmeen hiljaista oli kaupoissa tänään, huomiseen varmaan moni satsaa ruokaostoksensa, minulla oli kontktimuovin tarve ykkössijalla, ja hyvää aikaa etsiä muut tarvitsemaani.
        Iloa ja hyvää oloa elämään!

        Tänään oli toinen "tupapäivä" perätysten. Meneehän se jotenkin,
        kunhan vain ei tavoiksi ota. Säähän se "sääreen tarttui."
        On kuitenkin taloytiön kuntokämppä ja välineitä sen verran, että saa
        remputettua itseään.
        Huomiseksi kuitenkin ennustetaan hyvää ulkokeliä. Mielellään
        sitä jo lähtee ulos kävelemään ja onhan jääkaappiakin täydennettävä.

        Enpä nyt punnerra kirjoitusta enempää, kun "suksi ei luista." Pärjäillään!
        ynnämuu


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tänään oli toinen "tupapäivä" perätysten. Meneehän se jotenkin,
        kunhan vain ei tavoiksi ota. Säähän se "sääreen tarttui."
        On kuitenkin taloytiön kuntokämppä ja välineitä sen verran, että saa
        remputettua itseään.
        Huomiseksi kuitenkin ennustetaan hyvää ulkokeliä. Mielellään
        sitä jo lähtee ulos kävelemään ja onhan jääkaappiakin täydennettävä.

        Enpä nyt punnerra kirjoitusta enempää, kun "suksi ei luista." Pärjäillään!
        ynnämuu

        Hyvää päivän alkua, täällä näyttää melkoisen hyvältä sää, kirkastumaan päin on.

        Kiitos korppis taas ohjeista, noita olen yrittänyt moneen otteeseen, mutta minun
        kakkospainike tuo kopion ja liitäntä mahdollisuuden harmaana esiin ja näin ei ole onnistunut kopiointi, taitaa koneeni asetukset olla siltä osin seonneet.

        Makriina kuten kaikki toisetkin olette asian perästä närkästyneet, niin olen minäkin, lakossa ovat etujensa huonontamista vastaan ja se on oikeutettua, kuka meistä mielellään omistakaan eduistaan luopuisi, eläminen on laskettu niiden varaan.
        Lakkoja ei tarvita kun yläpään palkat nousevat hyvin hiljaa ollen, kansalla ei aina tietoakaan moisesta .
        Kohtuuttomia lukuja sitten joskus esiin tulee ja aivan luonnollisina niitä vielä pitävät, luulisi jo nolottavan.

        Ynnämuulle nyt varmaan kaivatti lenkkikeli tuli, onhan se kuin sairaus, jos ei totuttuja tapoja pääse tekemään.
        Kierrättämisestä myös ollut puhetta, kyllä nuo patterit minullakin kauppaan viennillä onnistuu, samoin pullot, mutta noita todella ongelmallisia aika vähän tuleekaan ja niiden vienti on hankalampaa.

        Hurskaisella vaikeuksia, no kohtalo toveri väliin olen.

        Sini-sirkku kuvansa poistanut, niin hyvän näköinen nainen sieltä katseli, olisit antanut vaan kuvan olla.
        Miaelina kiitos kauniista maininnasta pirtin ystävistä, samaa mieltä olen ja kaikkea hyvää toivon jokaiselle virtuaaliystävälle.
        Mukava viestejä sopuisassa hengessä tulevia on kiva lukea ja aina jokaista kaipaa.

        Nyt yritän taas onneani, miten käy.
        Tytär tulee hakemaan kauppareissulle, vähän pidemmälle kaupalle pääsen, voikaa hyvin ja nauttikaa väliin paremmasta säästä.


      • Anonyymi
        SkillaN kirjoitti:

        Hyvää päivän alkua, täällä näyttää melkoisen hyvältä sää, kirkastumaan päin on.

        Kiitos korppis taas ohjeista, noita olen yrittänyt moneen otteeseen, mutta minun
        kakkospainike tuo kopion ja liitäntä mahdollisuuden harmaana esiin ja näin ei ole onnistunut kopiointi, taitaa koneeni asetukset olla siltä osin seonneet.

        Makriina kuten kaikki toisetkin olette asian perästä närkästyneet, niin olen minäkin, lakossa ovat etujensa huonontamista vastaan ja se on oikeutettua, kuka meistä mielellään omistakaan eduistaan luopuisi, eläminen on laskettu niiden varaan.
        Lakkoja ei tarvita kun yläpään palkat nousevat hyvin hiljaa ollen, kansalla ei aina tietoakaan moisesta .
        Kohtuuttomia lukuja sitten joskus esiin tulee ja aivan luonnollisina niitä vielä pitävät, luulisi jo nolottavan.

        Ynnämuulle nyt varmaan kaivatti lenkkikeli tuli, onhan se kuin sairaus, jos ei totuttuja tapoja pääse tekemään.
        Kierrättämisestä myös ollut puhetta, kyllä nuo patterit minullakin kauppaan viennillä onnistuu, samoin pullot, mutta noita todella ongelmallisia aika vähän tuleekaan ja niiden vienti on hankalampaa.

        Hurskaisella vaikeuksia, no kohtalo toveri väliin olen.

        Sini-sirkku kuvansa poistanut, niin hyvän näköinen nainen sieltä katseli, olisit antanut vaan kuvan olla.
        Miaelina kiitos kauniista maininnasta pirtin ystävistä, samaa mieltä olen ja kaikkea hyvää toivon jokaiselle virtuaaliystävälle.
        Mukava viestejä sopuisassa hengessä tulevia on kiva lukea ja aina jokaista kaipaa.

        Nyt yritän taas onneani, miten käy.
        Tytär tulee hakemaan kauppareissulle, vähän pidemmälle kaupalle pääsen, voikaa hyvin ja nauttikaa väliin paremmasta säästä.

        Nätti olet itsekkin, Skillan. Laita vaan kuva taas näkösälle ! Ja kaikki muutkin naiset, muutama sentään uskaltanut ja hyvältä näyttää !

        ukko-vaan


    • Anonyymi

      Kyylä paskiainen oli valmiina estämään juuri kirjoittamani tekeleen. Kun en muistanut tiedoston kautta tallentaa. Huvinsa kullakin, kuten nytkin sairaalla tekouskovauspaskiaisella. > hurskainen

      • Huomenta vaan kirkastuneeseen päivään 😊)) Mukava on katsella avaraa taivasta valoisuuden piristämänä! Noista kuvista oli puhetta, vaihtuviahan ne minulla on mieluiten.

        Tämän Suomi 24 viime uudistuksen jälkeen on ollut tosi työlästä saada haluamansa hyväksytyksi, usein ilmoittaa suppean jpg sarjan vain kelpaavan.

        Kuvat ja taulut vaihtuvat elämässä, niin kotipiirissäkin tekstiilit eri vuodenaikoina 🍂syystalven lämpimistä väreistä taas keväisen keveisiin!


    • Anonyymi

      Jaahas, jokos on porukka jalkeilla.

      • Hyvää iltaa!
        Säätila meni ennusteiden mukaan, hyvä keli kävelyretkelle ja
        aurinkokin näyttäytyi. Se tuli hoidettua "tupapäivieni" puolestakin.

        Marketissakin kävin jääkaappiin laitettavaa. Näkihän siellä vaki
        käyjiä, eräskin tuntui oikein riemastuvan kun tapasimme. Ei oltu
        muutamaan päivään tavattukaan. Siinä tuttuudessa vaikuttaa se,
        kun ollaan syntyisin samoilta perukoilta, ei kuitenkaan vanhoja
        naapureita. Murreryhmä kuitenkin saman sorttinen.

        Vilkaisen vielä jalkapallopelin loppua. On on sitä kyllä hehkutettu
        liiankin kanssa. Se ratkaisee jatkoon pääsyn. En kyllä "hepulia"
        saa, kävi miten kävi:)


      • Anonyymi

        Suomalaisista iso porukka on katsomassa tärkeää fudismatsia jalkapallostadionilla. Teemu Pukki teki äsken pilkulta suomelle 2-0 maalin. Upea juttu.
        Muistanpa laittaa ensin kirjoituksen tallennuksen, että sillä olisi mahdollisuuksia. T Pukki teki jo 3-0 maalin. Liekeissä ihan !!!
        . hurskainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisista iso porukka on katsomassa tärkeää fudismatsia jalkapallostadionilla. Teemu Pukki teki äsken pilkulta suomelle 2-0 maalin. Upea juttu.
        Muistanpa laittaa ensin kirjoituksen tallennuksen, että sillä olisi mahdollisuuksia. T Pukki teki jo 3-0 maalin. Liekeissä ihan !!!
        . hurskainen

        Upeaa! Jalkapallojoukkue juhlii vihdoikin! Raketit paukkuu ja juhlistaa stadionilla, melu on huumava 🤣! Nyt kuuntelen haastatteluja..moikka! sini.sirkku


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Upeaa! Jalkapallojoukkue juhlii vihdoikin! Raketit paukkuu ja juhlistaa stadionilla, melu on huumava 🤣! Nyt kuuntelen haastatteluja..moikka! sini.sirkku

        Mööööööpöööööööö. Nyt vanhat rollaattorikääkät tuntee elävänsä. Töööött!!!!


    • Uskomatonta tuo jalkapallo ja että Suomellakin on siihen mahdollisuuksia, koska hieman olin pettyt, kun lapsenlapseni vaihtoi jääkiekon jalkapalloiluun, tosin vasta 13v.
      En tiedä, olenko nyt liiankin utelias, koska tuo ynnämuu kertoi jostain evakkovaunuista ja kuitenkin olemme asuneet melkein samoilla seuduilla, joten tulitteko te jostain sieltä, joka jäi sinne rajan takse ja annettinko teille joku tila sieltä korvesta, josta oli se sama matka, kuin minullakn kouluun!

      Olen jälkeenpäin kullut, että meillekin olisi tullut evakointi käsky, että kaikki tavarat oli pakattava ja valmistautuva evakkoon. Olisihan se ollut aikamoinen kokemus äidilleni, koska hänellä oli silloin jo kaksi tytärtä ja minä rääpäle, juuri syntynyt.,

      • Huomenta viikonloppuun ja pölytys päivään, olen tavaksi ottanut lauantai siivouksen, kun illalla pääsee saunaan itsekin puhdistautumaan;)
        Sää on ihan hyvän näköinen, ei paista, ei sadakaan, pilvipoutaa.
        Jouluvaloja näkyy jo paljon ikkunoissa ja parvekkeilla, vaihteluahan se on, tosin paljon lehdessä myös valittavat näistä valoista.
        En minäkään tykkää vilkkuvista, enkä kovin värikkäistä valoisista. no taas maku asia.

        Ynnämuu kertoilit evakkomatkasta ja Kristiina sen uhkasta, tutulta nämä asiat tuntuu, vaikka itse en ole karkuun joutunut lähtemäänkään, mutta niin paljon ikäviä asioita kuulin mieheni taholta, aina ei kohtelu ollut mukavaa.
        Raskasta aikaa monelle ja muistotkaan ei niin mukavia.

        No peli on voitettu ja kansa juhli, olihan se kaiketi mahtava homma.
        Katselin vähän aikaa ja tuli mieleen monen mielestä huono ajatus, siinähän ne isot pojat palloa potkivat toisilleen, no kuntoa tulee tästäkin;) taitavia ovat myös!
        En ole urheilullinen vähääkään, suokaa anteeksi tyhmä mielipiteeni;)

        Ukko-vaan, kiitos kehusta, niinhän se on monta kertaa todettu, että kauneus on katsojan silmissä;)
        Olen todella onnellisten tähtien alle syntynyt, ja tyytyväinen omaan terveyteeni, sen arvo auttaa unohtamaan nuo ulkonäkö ongelmat joita kyllä löytyy.
        Pitää vielä sanoa, että kaikenlaisia ihmisiä löytyy, sitä sisäistä kauneutta ei niinkään paljon.
        Sitä tavoittelen minäkin.

        Sini-sirkun tapaan vaihtelua kaipaan, niin kotona kuin kaikissa toiminnoissani, aina suunnittelua jostakin.

        Nuoriso rollaattori vitsiä tarjoili, voi sentään, pitäähän heitä yrittää ymmärtää;)

        Tuon pilkku maalin satuin juuri katsomaan minäkin, mistä hurskainen mainitsi, no isohan se maali on;)hih!

        Nyt täydellä teholla mummo käyntiin, ensin imuri työnneltäväksi ja sitten viimeistelyt.
        Iloa päiväänne, mistä kukakin ilonsa löytänee, kaikille sitä kuitenkin soisin;)


      • SkillaN kirjoitti:

        Huomenta viikonloppuun ja pölytys päivään, olen tavaksi ottanut lauantai siivouksen, kun illalla pääsee saunaan itsekin puhdistautumaan;)
        Sää on ihan hyvän näköinen, ei paista, ei sadakaan, pilvipoutaa.
        Jouluvaloja näkyy jo paljon ikkunoissa ja parvekkeilla, vaihteluahan se on, tosin paljon lehdessä myös valittavat näistä valoista.
        En minäkään tykkää vilkkuvista, enkä kovin värikkäistä valoisista. no taas maku asia.

        Ynnämuu kertoilit evakkomatkasta ja Kristiina sen uhkasta, tutulta nämä asiat tuntuu, vaikka itse en ole karkuun joutunut lähtemäänkään, mutta niin paljon ikäviä asioita kuulin mieheni taholta, aina ei kohtelu ollut mukavaa.
        Raskasta aikaa monelle ja muistotkaan ei niin mukavia.

        No peli on voitettu ja kansa juhli, olihan se kaiketi mahtava homma.
        Katselin vähän aikaa ja tuli mieleen monen mielestä huono ajatus, siinähän ne isot pojat palloa potkivat toisilleen, no kuntoa tulee tästäkin;) taitavia ovat myös!
        En ole urheilullinen vähääkään, suokaa anteeksi tyhmä mielipiteeni;)

        Ukko-vaan, kiitos kehusta, niinhän se on monta kertaa todettu, että kauneus on katsojan silmissä;)
        Olen todella onnellisten tähtien alle syntynyt, ja tyytyväinen omaan terveyteeni, sen arvo auttaa unohtamaan nuo ulkonäkö ongelmat joita kyllä löytyy.
        Pitää vielä sanoa, että kaikenlaisia ihmisiä löytyy, sitä sisäistä kauneutta ei niinkään paljon.
        Sitä tavoittelen minäkin.

        Sini-sirkun tapaan vaihtelua kaipaan, niin kotona kuin kaikissa toiminnoissani, aina suunnittelua jostakin.

        Nuoriso rollaattori vitsiä tarjoili, voi sentään, pitäähän heitä yrittää ymmärtää;)

        Tuon pilkku maalin satuin juuri katsomaan minäkin, mistä hurskainen mainitsi, no isohan se maali on;)hih!

        Nyt täydellä teholla mummo käyntiin, ensin imuri työnneltäväksi ja sitten viimeistelyt.
        Iloa päiväänne, mistä kukakin ilonsa löytänee, kaikille sitä kuitenkin soisin;)

        Aikoinani innostuin jääkiekosta. Sitä piti tosissaaan seurata vuosia Alkuvuosista muista Tsekkoslovakian Nedomanskin ja Drusillan, joka oli maalivahti. Sitten tuli stoppi, lopetin kerralla. Syytä en enää muista.
        Jalkapallo ei mahdu tv-ruutuun, siihen en ikinä ole innostunut Olihan meillä aikoinaan Litmanen ja häntä ennen vielä joku, nimen olen tapani mukaan unohtanut, mutta niihin aikoihin ei vielä kaikkia otteluita tyrkätty televisioon, vain uutispätkissä ja veikkauksessa joukkueet mainittiin.
        Nykyinen seuraamani pallopeli on snooker. Se mahtuu ruutuun ja selostaja on asiantunteva.
        Olen vähän alamaissa, kun lähipiirissä on monta sairastapausta. Tuntee olonsa niin noloksi, kun ei voi mitenkään olla avuksi.
        Tuntuu kamalalta ajatella, että ikäihmiset joutuvat sinnittelemään keskenään sairauksiensa kanssa, kuuluisa avohoito käy kerran viikossa, ja lääkärin aikoja joutuu odottelemaan viikkokausia. Jälkikasvu on helteessä, heillähän on työnsä ja menonsa, he todellakaan eivät ehdi ja pääse hätiin nopeasti.
        Yhtenä ajatuksena on senioritalot, mutta kaikkien eläketulot eivät tosiaankaan riitä. Kun nyt sosiaalihommia tarkistellaan ja avustetaan, jäävätkö todella vanhat ihmiset kaiken avun ulkopuolelle. Keitä varten vanhusten hoivakodit oikein on, kun vuokra voi olla parituhatta, ja jokainen oven avaus maksaa!
        Säätilanne: Nollalämpö, harmaata, ei sada, ei tuule. Hyytävää.


      • Anonyymi
        Makriina2 kirjoitti:

        Aikoinani innostuin jääkiekosta. Sitä piti tosissaaan seurata vuosia Alkuvuosista muista Tsekkoslovakian Nedomanskin ja Drusillan, joka oli maalivahti. Sitten tuli stoppi, lopetin kerralla. Syytä en enää muista.
        Jalkapallo ei mahdu tv-ruutuun, siihen en ikinä ole innostunut Olihan meillä aikoinaan Litmanen ja häntä ennen vielä joku, nimen olen tapani mukaan unohtanut, mutta niihin aikoihin ei vielä kaikkia otteluita tyrkätty televisioon, vain uutispätkissä ja veikkauksessa joukkueet mainittiin.
        Nykyinen seuraamani pallopeli on snooker. Se mahtuu ruutuun ja selostaja on asiantunteva.
        Olen vähän alamaissa, kun lähipiirissä on monta sairastapausta. Tuntee olonsa niin noloksi, kun ei voi mitenkään olla avuksi.
        Tuntuu kamalalta ajatella, että ikäihmiset joutuvat sinnittelemään keskenään sairauksiensa kanssa, kuuluisa avohoito käy kerran viikossa, ja lääkärin aikoja joutuu odottelemaan viikkokausia. Jälkikasvu on helteessä, heillähän on työnsä ja menonsa, he todellakaan eivät ehdi ja pääse hätiin nopeasti.
        Yhtenä ajatuksena on senioritalot, mutta kaikkien eläketulot eivät tosiaankaan riitä. Kun nyt sosiaalihommia tarkistellaan ja avustetaan, jäävätkö todella vanhat ihmiset kaiken avun ulkopuolelle. Keitä varten vanhusten hoivakodit oikein on, kun vuokra voi olla parituhatta, ja jokainen oven avaus maksaa!
        Säätilanne: Nollalämpö, harmaata, ei sada, ei tuule. Hyytävää.

        NIIN,
        mitäs siinä vaiheessa sitten tekisin, kun on jo "kaikki oljenkorret käytetty",
        ja tulee eteen tuo tilanne, ettei jostain syystä enää pärjääkään yksinään,
        koska omien lähiperheiden avun vastaanottaminen, vaikka heillä on omat
        ruuhkavuotensa päällä, ei tunnu oikealta? - Siinä ratkaisematon ongelma!
        Pulmia riittää täällä matoisessa maailmassa!
        M-e


      • Anonyymi
        Makriina2 kirjoitti:

        Aikoinani innostuin jääkiekosta. Sitä piti tosissaaan seurata vuosia Alkuvuosista muista Tsekkoslovakian Nedomanskin ja Drusillan, joka oli maalivahti. Sitten tuli stoppi, lopetin kerralla. Syytä en enää muista.
        Jalkapallo ei mahdu tv-ruutuun, siihen en ikinä ole innostunut Olihan meillä aikoinaan Litmanen ja häntä ennen vielä joku, nimen olen tapani mukaan unohtanut, mutta niihin aikoihin ei vielä kaikkia otteluita tyrkätty televisioon, vain uutispätkissä ja veikkauksessa joukkueet mainittiin.
        Nykyinen seuraamani pallopeli on snooker. Se mahtuu ruutuun ja selostaja on asiantunteva.
        Olen vähän alamaissa, kun lähipiirissä on monta sairastapausta. Tuntee olonsa niin noloksi, kun ei voi mitenkään olla avuksi.
        Tuntuu kamalalta ajatella, että ikäihmiset joutuvat sinnittelemään keskenään sairauksiensa kanssa, kuuluisa avohoito käy kerran viikossa, ja lääkärin aikoja joutuu odottelemaan viikkokausia. Jälkikasvu on helteessä, heillähän on työnsä ja menonsa, he todellakaan eivät ehdi ja pääse hätiin nopeasti.
        Yhtenä ajatuksena on senioritalot, mutta kaikkien eläketulot eivät tosiaankaan riitä. Kun nyt sosiaalihommia tarkistellaan ja avustetaan, jäävätkö todella vanhat ihmiset kaiken avun ulkopuolelle. Keitä varten vanhusten hoivakodit oikein on, kun vuokra voi olla parituhatta, ja jokainen oven avaus maksaa!
        Säätilanne: Nollalämpö, harmaata, ei sada, ei tuule. Hyytävää.

        Kunkin ihmisen mielenkiintoisin urheilulaji on kiinnostava. Yleisurheilumaaottelut tietysti mielestä katsottavaa.
        Jääkiekkoa vain suomelle tärkeistä loppumatseista katson. Jalkapallo, kuten eilinen matsi oli katsottava.

        Snookerista en mitään hienoa saa irti, mutta huipputason tennis kiinnostaa, sekä miesten että naisten.
        Muistaakseni enää kaks lauantaita marraskuussa enää jälellä. Näinköhän oli että vain yks aurinkoinen päivä saatiin. Kuten aina, ihan heittämällähän tämä kuukaus on kulunut.
        Innostuin kävelemään tänään lähimaastossa. Säätilat heittää ylös alas. Olen vielä lehtimedian tilaaja
        Katsotaan auttaako kikkailu viestin lähdössä. Hei hei ystävät ja kylänväki! # hurskainen #


    • Anonyymi

      Hyvää lauantaipäivää kaikille! En eilen seurannut sitä matsia, mutta iloinen olin kun kuulin, että Suomi voitti. Kauhistutti kun porukka kiipesi taas Mantalle huuhkajien paitaa laittamaan ylleen, ettei koko kauneus rojahda kasaan. Osa harrasti uimaliikkeitä ilman paitaa altaan pohjalla, vaikka oli tyhjä vedestä.

      Itse tykkään Makriinan tapaan katsella snookeria ja golfia, sisareni taas katsoo kaikki mahdolliset tennisottelut.

      Mira

      • Nyt ihan valokuvien kanssa osoitettiin, että Havismanta on kohta entinen. Kummallista, että riekkuminen menee niin yli äyräiden, että pyynnöt satavuotisen patsaan kunnioittamisesta menee kuuroille korville.
        Aikoineen poliisit vartioivat Mantaa Vappuyönä, kunnes lakittaminen lopulta sallittiin. Vuosikymmenet lakittaminen suoritettiin kiipeilemällä patsasta ylös ja alas, mutta sitten kuntokartoitus osoitti, ettei Manta vartalo enää kestä niin rajua kohtelua. Nyt ylioppilaat ovat ottaneet vakavasti Mantan haurauden ja käyttävät nosturia lakittamiseen.

        Mutta Mantasta on nyt tullut jokapojan rakkauden kohde, ja kohta hän luhistuu niille sijoilleen.


    • Anonyymi

      Prkl, tämä pirtti se on sitten aina listalla - ei täällä muut tällaista kestohommaa harjoita.

      • Tuossa edessä anonyymi klo 14.23 vähän moitiskelee Pirttiä
        kun olemme näkyvissä. "Voimasanasta" on kuitekin nätti lyhennys:)

        Työpäiväni on tehty, pölyimuria talutin roskat heitin roskikseen.
        Tässäpä odottelen viikon juhlaa, saunaa.

        Kristiina puolittain kysyi sota-aikaan liittyvää asiaa. En ihan tarkkaan
        kerro osoitetta, mutta P-K:n maakuntaan kuuluimme ja tönö on
        tallessa vieläkin. Ei siellä kukaan ole vakituisesti asunut sen jälkeen kun
        "aika vanhenmmistani jätti." Sen paikan oli ukkini hankkinut. Evakkoon
        lähdettiin kun rintaman jytke tuli lähelle. Sehän oli myös käsky. Kolmisen
        km oli matkaa lyhimmillään sotalinjalle. Näkyihän jäljet myöhemminkin.
        Ensimmäinen evakkopaikka oli Iisalmen lähellä, jonka iästäni johtuen
        muistan huonommin. Toinen kerta Kärsämäessä.

        Koulumatkani oli 7 km suuntaansa. Kinttupoluksi sanotaan sellaista,
        kun kävelyistä jää luontoon kulunut jälki. Sellaista oli 6 km kunnes
        tulitiin kylän reunaan. Siitä oli kärrytie kouluun.
        Muuta asiointia hoidettiin usein soutuveneellä, esim, kauppaan. Eri
        suuntaan kuin koulun sijainti. Eiköhän tällä selvenne:) Hei vaan!


      • Anonyymi

        Mikähän harmittaa, lähes vuosikymmeniä jo vaikuttanut Kahvipirtti ? Etkö prkl vieköön tehnyt silloinkaan vaikutusta ?, ja nyt marinallasi kaikkein vähiten.
        Suokoon kalavedet muualla sinullekin runsaampaa satoa, täällä kun ei kalat näytä olevan koukkuusi tarttumassa, eivätkä lähimainkaan loppumassa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän harmittaa, lähes vuosikymmeniä jo vaikuttanut Kahvipirtti ? Etkö prkl vieköön tehnyt silloinkaan vaikutusta ?, ja nyt marinallasi kaikkein vähiten.
        Suokoon kalavedet muualla sinullekin runsaampaa satoa, täällä kun ei kalat näytä olevan koukkuusi tarttumassa, eivätkä lähimainkaan loppumassa!

        Se edellinen 15;30 oli just eikä melkein sanottu!

        Juuri ehdin ennen Doc Martin'ia kirjoittaa Kahvipirttiin ystävien kesken 😚))
        Face'ssa on kiva tapa kun tulee muistoja vuosien takaa katsottavaksi.
        No, tänään sitten oli nuorimmaiseni tyttöset Kesäheinässä kikattamassa keinussa,..tytöt, nyt jo täys'ikäiset ja työelämässä.

        Miten rakkaita ja aurinkoisia muistoja se nostaa mieleen, no,..itse olen tummatukkainen ja naurava minäkin, ja rohjennut istua vävypojan polvelle.

        Kuvaan ei olisi mahtunut muuten,..niin oli tungosta kesäisenä päivänä 🦋🌷🍃

        Nyt kahvimukini kanssa Martin'in luo ! heippa 😁)) sinis.s


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se edellinen 15;30 oli just eikä melkein sanottu!

        Juuri ehdin ennen Doc Martin'ia kirjoittaa Kahvipirttiin ystävien kesken 😚))
        Face'ssa on kiva tapa kun tulee muistoja vuosien takaa katsottavaksi.
        No, tänään sitten oli nuorimmaiseni tyttöset Kesäheinässä kikattamassa keinussa,..tytöt, nyt jo täys'ikäiset ja työelämässä.

        Miten rakkaita ja aurinkoisia muistoja se nostaa mieleen, no,..itse olen tummatukkainen ja naurava minäkin, ja rohjennut istua vävypojan polvelle.

        Kuvaan ei olisi mahtunut muuten,..niin oli tungosta kesäisenä päivänä 🦋🌷🍃

        Nyt kahvimukini kanssa Martin'in luo ! heippa 😁)) sinis.s

        Sunnuntaiaamun rauhaa, vain omien korvien sirinä kuuluu, joku auto ohitse ikkunan hurahtaa ja päivä valkenee.
        Ei taida aurinko pilkistää, kovin harmaana tuo päivä näkyy alkavan, yksi aste lämmintä ja kostean näköinen maisema ikkunasta katsellen.

        Makriina asiaa puhut, kyllä tuo tulevaisuus arveluttaa, miten sitten, kun voimia itsensä hoitamiseen ei ole.
        Palvelutalot mitä ne nyt sitten onkin, ovat hinnoiteltu maksuilla, mitä ei ainakaan tämä mummo pysty maksamaan.
        Silmät pyöreinä kuuntelin, kun näistä tuhansista kertoivat, tuskin vanhus nyt niin hirveästi kuluttaa, mutta kai ne kulut tulee jostakin muusta
        Voittoahan se nykyään pitää kaiken yrittämisen tuottaa, ei mitään toimintaa ilman suuria voittoja.

        Yhdyn Miaelinan huoleen, kyllä sitä miettii harva se päivä, kun voinnin huomaa heikkenevän.
        Lapsiakaan ei voi tänä päivänä velvoittaa apua antamaan, heillä on omat huolensa tässä yhteiskunnassa omien asioidensa kanssa.

        Näkymättömästi ei viestejä esiin saada, joten kiroile edelleen, täällä vaan ollaan ja näkyillään.

        Jokin puutos kai on näillä katkeran kuuloisilla viestin lähettäjillä, samaa arvioin kanssasi pirtin puoltaja;)
        Voipa olla niinkin, että juuri tuo arviosi siitä, että katkera ja kaunainen on, kun ei huomiota ole saanut.

        Hurskainen, tuota päivien nopeaa kulkemista minä myös päiväilen, kuukaudet vilahtaa, miten se joskus onkin tuntunut hitaalta tämä ajan kulu.
        Ei ehdi yksinäisyyttä tuntea, kai se omasta hitaudesta johtuu,
        Lohdullista on ajatella, että pian on ne keväiset kuukaudet edessä;)

        Pelottavan lähellä rajaa oletkin elänyt ynnämuu ja pitkät koulumatkat jouduit tallaamaan.
        Mitenkähän nykyiset nuoret tuohon suhtautuisivat?
        Minulla koulu on eri paikkakunnilla asuttaissa ollut pienen matkan päässä, muistelen Mikkelissä asuessamme oli kaksi ja puoli kilometriä matkaa pisimpänä.
        Kyllähän ihmiset ennen erämaissa elelivät, oliko se niin, että sieltä annettiin elämisen mahdollisuus omiin mökkeihin, hyvin olet "kinttupoluista" selvinnyt.

        Valokuvien katselu muistoja herättää ja mukava niitä on silloin tällöin katsella.
        Minulla tuntuu tuo aika menevän noiden askartelujen kanssa, hidastunut niissäkin hommissa ja monta kertaa jää aikomukseksi ottaa albumit esiin ja siirtyä muisteloihin.
        On sitä ihan kiva todeta, että joskus on kiloja ollut paljon vähemmän ja naamakin siedettävän näköinen;)
        Nyt on nuorten vuoro elää sitä elämää.

        Aloittelen tämän sunnuntain vieton ja sehän menee rattoisasti telkkarin ääressä, puikkoja kilisyttäen, välillä jääkaappiin kurkkaamisella, miten teidän päivä sujuu?
        Tulkaa kertomaan;)


      • Anonyymi

        . . . . paitsi rasistit. Niillä on nytkin avattu ihan oma ketjunsa. Menepäs tutustumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        . . . . paitsi rasistit. Niillä on nytkin avattu ihan oma ketjunsa. Menepäs tutustumaan.

        Tämä 33.59 kirjoitettu vastaus on kohdistettu Anonyymille 16.11. klo 14:13.
        On se sitten merkillistä, ettei vastaus mene oikealle kohdalleen, vaikka se kirjoitetaan kommenttina.


    • Hämäränhyssykää täältä Hämeestäkin. Ei taida aurinko tänään pilkistää, mutta mikäs tässä sisällä lämpimässä on istuskella ja hyviä kirjoja on luettavaksi, samoin mieleistä ruokaa.

      On tännekin ilmestynyt uusavuttomia, jotka ei yhtä Kahvipirttiä saa ohitetuksi, vaan pakko on oikein raivostua sille, että jotkut pystyvät sovinnollisesti keskustelemaan muustakin, kuin "natsi, persu, rasisti, suvakki ja jotenkin se vakio; ota lääkeesi tyyliin.

      Muistelen, että joskus aikojen alussa olikin kehoitus, että istu kahvipöytään ja keskustele. Kuka menisi vaikka naapuriin kahfeelle ja alkaisi heti ladella noita yllämainitsemiani asioita.

      Onhan paljon ohjeita siihenkin, mitä täällä saa kirjoitella ja ennenkaikkea mitä ei saa, joten olen usein turhautunut kirjoitteluun, että ei minun touhuni ketään kiinnosta ja ainakaan vointini.

      Hyvin voin, vaikka tuo nilkka ei ole vielläkään parantunut, joten ideaalisiteellä yritän tukea sitä. Onneksi pääsen liikkumaan hyvin ja autonikin sain kuntoon katsastettuna, mutte menihän siihen yli 500,-€ (laturi sökönä), joten en sillä viellä olisi mitään toista autoa saanut, en edes laadukasta polkupyörää, jolla en pystyisi edes ajamaan huimauksen vuoksi.

      Olisihan tässä tuota possakkaa, esim. pyykit käydä tuolla pesutuvassa pesemässä ja mankeloimassa ja ne roskatkin täytyisi piakkoin jaotella tuonne auton takakonttiin ja käydä sellainen jakelukierros, mutta olkoon odottamassa.

      • No iltapäivää! Huoletko ne painaa Makriinan ystäväpiiriä, kun ei kohtuukustannuksilla hoitopaikkoja ole tiedossa?
        Niin, sula mahdottomuushan se on, kun väkiluku suomessa ikääntyy yhä.

        Kauanhan kotihoito on ollut ratkaisuna, ja toistaiseen pidän sitä laitosoleskelua parempana. Tottahan kuka tahansa heikkokuntoinen ottaisi täyshoidon kaikkineen, mutta sen kalleuteen olisi varauduttava.
        Nuo yksityiset palvelutalot, on lähes loistohotelleita 🤣)) kylpylöineen, jalkahoitoloineen kauneus-ja kampaamoineen.

        Omassa kodissa se kotoisuus ja viehättävyys on rakennettava, niin kauan kuin kynnelle kykenee, avunhan saa sitten kotiinkin kun on sen tarve.
        Kuka sitten missäkin päivänsä päättää, sairaalassa useimmat, mutta miks' sitä etukäteen surisin ?

        Tänään juttelin Jurij Enzon kanssa Sipoossa, on se poika venynyt pituutta 183 cm, ylös on saanut katsoa jo aikapäivää 😊 )) Tapaamista sovitellaan ruokailun merkissä jossakin välissä-

        Isänsä oli Norjasta juuri kotiutunut vastaväittely tilaisuudesta, ja poika on innostunut kokkaamaan kertoi isänsä.
        Jesses sentään !, ihailee kuulemma minua ruokamammana, no sehän on hyvä, tarpeen kun on hallita sekin taito elämässä !

        Aikaset iltapäiväkahvit aloitin, tänäaamuna virkkuna herääminenkin oli turhan aikaista, mutta tarpeeksi olin kai jo nukkunutkin.
        Lämmin on sää, ja hiljaiseloa pihallakin, liikennettä sentään oli aamupäivällä kaduilla. Kaksosemme suvussa viettävät syntymäpäivää, juuri sain viestin puhelimeen Juhanilta.

        Mukavaa iltapäivänviettoa toivottelen !🎵🍮


      • Anonyymi
        sini.s kirjoitti:

        No iltapäivää! Huoletko ne painaa Makriinan ystäväpiiriä, kun ei kohtuukustannuksilla hoitopaikkoja ole tiedossa?
        Niin, sula mahdottomuushan se on, kun väkiluku suomessa ikääntyy yhä.

        Kauanhan kotihoito on ollut ratkaisuna, ja toistaiseen pidän sitä laitosoleskelua parempana. Tottahan kuka tahansa heikkokuntoinen ottaisi täyshoidon kaikkineen, mutta sen kalleuteen olisi varauduttava.
        Nuo yksityiset palvelutalot, on lähes loistohotelleita 🤣)) kylpylöineen, jalkahoitoloineen kauneus-ja kampaamoineen.

        Omassa kodissa se kotoisuus ja viehättävyys on rakennettava, niin kauan kuin kynnelle kykenee, avunhan saa sitten kotiinkin kun on sen tarve.
        Kuka sitten missäkin päivänsä päättää, sairaalassa useimmat, mutta miks' sitä etukäteen surisin ?

        Tänään juttelin Jurij Enzon kanssa Sipoossa, on se poika venynyt pituutta 183 cm, ylös on saanut katsoa jo aikapäivää 😊 )) Tapaamista sovitellaan ruokailun merkissä jossakin välissä-

        Isänsä oli Norjasta juuri kotiutunut vastaväittely tilaisuudesta, ja poika on innostunut kokkaamaan kertoi isänsä.
        Jesses sentään !, ihailee kuulemma minua ruokamammana, no sehän on hyvä, tarpeen kun on hallita sekin taito elämässä !

        Aikaset iltapäiväkahvit aloitin, tänäaamuna virkkuna herääminenkin oli turhan aikaista, mutta tarpeeksi olin kai jo nukkunutkin.
        Lämmin on sää, ja hiljaiseloa pihallakin, liikennettä sentään oli aamupäivällä kaduilla. Kaksosemme suvussa viettävät syntymäpäivää, juuri sain viestin puhelimeen Juhanilta.

        Mukavaa iltapäivänviettoa toivottelen !🎵🍮

        Kerroppas miten varaudutaan luxus hoivakodin kalleuteen ! Suurimmalle osalle on tavallinen vaatimatonkin hoivakoti liian kallis, ellei kunta maksaisi osaa. Tuskin alle kahden tonnin kuussa saa minkäänlaista hoivakotipaikkaa, saati noita kampaajia ja kylpylöitä. Ja eikös ne ole juuri yksityisiä ( Esperi, Pihlajalinna, Attendo), jotka ryöstölaskuttaa mutta laiminlyövär perushoidonkin ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerroppas miten varaudutaan luxus hoivakodin kalleuteen ! Suurimmalle osalle on tavallinen vaatimatonkin hoivakoti liian kallis, ellei kunta maksaisi osaa. Tuskin alle kahden tonnin kuussa saa minkäänlaista hoivakotipaikkaa, saati noita kampaajia ja kylpylöitä. Ja eikös ne ole juuri yksityisiä ( Esperi, Pihlajalinna, Attendo), jotka ryöstölaskuttaa mutta laiminlyövär perushoidonkin ?

        Jos ei ole mahdollista muuttaa omaisuuttaan/asuntoa kustannuksiin, ei tietenkään voi yksityisiin varautua. Moni ei halua edes myydä omaisuuttaan, vaan ajattelee lasten perintöä,..minulla lapset taas kannustaa itse käyttämään varojani.
        Jokainen meistä joutuu ratkaisemaan vanhuutensa mahdollisuuksiensa mukaan, viime kädessä apuun tulee joko lapset, - tai yhteiskunta.


      • sini.s kirjoitti:

        Jos ei ole mahdollista muuttaa omaisuuttaan/asuntoa kustannuksiin, ei tietenkään voi yksityisiin varautua. Moni ei halua edes myydä omaisuuttaan, vaan ajattelee lasten perintöä,..minulla lapset taas kannustaa itse käyttämään varojani.
        Jokainen meistä joutuu ratkaisemaan vanhuutensa mahdollisuuksiensa mukaan, viime kädessä apuun tulee joko lapset, - tai yhteiskunta.

        Kommenttiisi on helppo yhtyä. En elä kerätäkseni rahoja lapsilleni. Kaikki menee omaan kulutukseen mitä tulee 😁 ja mökissäni seisoo pieni vanhuuden vara.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Kommenttiisi on helppo yhtyä. En elä kerätäkseni rahoja lapsilleni. Kaikki menee omaan kulutukseen mitä tulee 😁 ja mökissäni seisoo pieni vanhuuden vara.

        Ei kukaan varmasti sen takia elä, että keräisi rahoja lapsilleen ja itse eläisi puutteessa. Kyllähän meidän sukupolven jälkikasvu on koulutettua ja saa sosiaaliapuja, jos ei muuten pärjää. Monilla on perintöjä jo useamman sukupolven ajalta, maaomaisuutta kiinteistöjen lisäksi. Olisi vastuutonta tuhlaamalla tuhlata suvun perintöä , jos muutenkin voi elää omilla ansioillaan mukavasti. Eri asia, jos itsekkin elää kädestä suuhun eli kaikki menee heti, mitä tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan varmasti sen takia elä, että keräisi rahoja lapsilleen ja itse eläisi puutteessa. Kyllähän meidän sukupolven jälkikasvu on koulutettua ja saa sosiaaliapuja, jos ei muuten pärjää. Monilla on perintöjä jo useamman sukupolven ajalta, maaomaisuutta kiinteistöjen lisäksi. Olisi vastuutonta tuhlaamalla tuhlata suvun perintöä , jos muutenkin voi elää omilla ansioillaan mukavasti. Eri asia, jos itsekkin elää kädestä suuhun eli kaikki menee heti, mitä tulee.

        Ei kai kukaan tuhlaamista ole suositellutkaan, vaan omaksi ilokseen ja turvakseen käyttää, omia varojaan! Kysyykö jälkipolvi teiltä mihin satsaavat elämässään, ja ottavatko teidän hyvinvoitinne ensisijaisesti huomioon? '
        Eivät ota, luonnonlakihan se onkin !

        Lapsilleen on turhaa jättää perintöjä, taatakseen heidän menestymisensä, maapallolla on muutenkin ylikuormitusta hyvinvointivaltioiden valkoisesta riistorodusta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai kukaan tuhlaamista ole suositellutkaan, vaan omaksi ilokseen ja turvakseen käyttää, omia varojaan! Kysyykö jälkipolvi teiltä mihin satsaavat elämässään, ja ottavatko teidän hyvinvoitinne ensisijaisesti huomioon? '
        Eivät ota, luonnonlakihan se onkin !

        Lapsilleen on turhaa jättää perintöjä, taatakseen heidän menestymisensä, maapallolla on muutenkin ylikuormitusta hyvinvointivaltioiden valkoisesta riistorodusta!

        "Suomenko pitäisi taata kuolemattomuus täältä poistetuille ulkomaalaisille?

        On hyvin mielenkiintoinen ajatus, että Suomen pitäisi taata kuolemattomuus täältä poistetuille ukomaalaisille. Kaikki tietävät, että Irak on vaarallinen maa. Maan vaarallisuus ei kuitenkaan ole peruste kansainväliselle suojelulle.

        Erityisen mielenkiintoinen on ajatus, että Suomi olisi vastuussa ulkomailla olevien ulkomaalaisten hengestä, kun samaan aikaan kukaan ei tunnu olevan vastuussa niistä Suomessa asuvista suomalaisista, jotka ovat joutuneet turvapaikanhakijoiden uhreiksi.

        Vuonna 2016 kaksi irakilaista turvapaikanhakijaa ryösti ja tappoi suomalaismiehen Kajaanissa. 2017 kielteisen turvapaikkapäätöksen saanut tunisialainen tappoi kaksi ihmistä Turussa. 2018 irakilainen turvapaikanhakija leikkasi pään irti iäkkäältä naiselta Porissa.

        Näiden tapausten lisäksi voidaan mainita lukemattomat, alaikäisiin kohdistuneet seksuaalirikokset, joihin turvapaikanhakijat ovat viime vuosina syyllistyneet.

        Irakissa tapettua henkilöä pidetään suomalaisen turvapaikkapolitiikan uhrina, jonka vuoksi politiikkaa on muutettava. Miksi ylempänä mainitut suomalaiset eivät ole suomalaisen turvapaikkapolitiikan uhreja, joiden vuoksi asioiden pitäisi muuttua?

        Miksi Suomen on suojeltava ulkomaalaisia ulkomailla mutta ei suomalaisia Suomessa?"
        JH

        Ugandan ex-pressan makuukammarista löytyi 140 miljoonaa ekeinä ja taaloina säkeistä.
        Lisää voi lähettää sinne, tai sitten auttaa lähimmäisiä täällä kylmässä ja pimeässä Pohjolassa.

        Pääasia, että auttaa, mutta mitä kauemmas kerätään, sitä vähemmän menee perille.
        Manu-pressa sanoi, että rikkaiden maiden köyhät kerää rahaa köyhien maiden rikkaille.

        Ja tuosta seuraa, että eläkeläisille ja lapsiperheille SUOMESSA ei riitä yhtään mitään, vaikka yhteiskunnalle olisi hyväksi, jos eläkeläisillä on edes jonkin verran ostovoimaa perusmenojen jälkeen (asuminen, ruoka, lääkkeet). Ja sillä on on (olisi) suuri merkitys eläkeläisten hyvinvoinnille ja terveydelle.

        Kohtuullinen ostovoima näkyy myös terveydenhuollon menojen laskuna yhteiskunnalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suomenko pitäisi taata kuolemattomuus täältä poistetuille ulkomaalaisille?

        On hyvin mielenkiintoinen ajatus, että Suomen pitäisi taata kuolemattomuus täältä poistetuille ukomaalaisille. Kaikki tietävät, että Irak on vaarallinen maa. Maan vaarallisuus ei kuitenkaan ole peruste kansainväliselle suojelulle.

        Erityisen mielenkiintoinen on ajatus, että Suomi olisi vastuussa ulkomailla olevien ulkomaalaisten hengestä, kun samaan aikaan kukaan ei tunnu olevan vastuussa niistä Suomessa asuvista suomalaisista, jotka ovat joutuneet turvapaikanhakijoiden uhreiksi.

        Vuonna 2016 kaksi irakilaista turvapaikanhakijaa ryösti ja tappoi suomalaismiehen Kajaanissa. 2017 kielteisen turvapaikkapäätöksen saanut tunisialainen tappoi kaksi ihmistä Turussa. 2018 irakilainen turvapaikanhakija leikkasi pään irti iäkkäältä naiselta Porissa.

        Näiden tapausten lisäksi voidaan mainita lukemattomat, alaikäisiin kohdistuneet seksuaalirikokset, joihin turvapaikanhakijat ovat viime vuosina syyllistyneet.

        Irakissa tapettua henkilöä pidetään suomalaisen turvapaikkapolitiikan uhrina, jonka vuoksi politiikkaa on muutettava. Miksi ylempänä mainitut suomalaiset eivät ole suomalaisen turvapaikkapolitiikan uhreja, joiden vuoksi asioiden pitäisi muuttua?

        Miksi Suomen on suojeltava ulkomaalaisia ulkomailla mutta ei suomalaisia Suomessa?"
        JH

        Ugandan ex-pressan makuukammarista löytyi 140 miljoonaa ekeinä ja taaloina säkeistä.
        Lisää voi lähettää sinne, tai sitten auttaa lähimmäisiä täällä kylmässä ja pimeässä Pohjolassa.

        Pääasia, että auttaa, mutta mitä kauemmas kerätään, sitä vähemmän menee perille.
        Manu-pressa sanoi, että rikkaiden maiden köyhät kerää rahaa köyhien maiden rikkaille.

        Ja tuosta seuraa, että eläkeläisille ja lapsiperheille SUOMESSA ei riitä yhtään mitään, vaikka yhteiskunnalle olisi hyväksi, jos eläkeläisillä on edes jonkin verran ostovoimaa perusmenojen jälkeen (asuminen, ruoka, lääkkeet). Ja sillä on on (olisi) suuri merkitys eläkeläisten hyvinvoinnille ja terveydelle.

        Kohtuullinen ostovoima näkyy myös terveydenhuollon menojen laskuna yhteiskunnalle.

        Asiallinen ja hyvinkin ajankohtainen viesti tuo klo 19:14.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiallinen ja hyvinkin ajankohtainen viesti tuo klo 19:14.

        Edelliseen korjaus klo 18:14.


      • Anonyymi

        Hämeeseen minäkin sieltä kaukana kaikesta pakenin. Jos korven keskelle olisin jääny, muistokivi olisi jo sammaloitunut.
        Romaninainen ennusti korteista vuosia sitten, että eläisin 83 vuotiaaksi. Hän mainitsi että povaus täytyy uusia muutaman vuoden päästä. En enää arva lähtä povarien kukkaroa lihottaan.

        Mut lasetin että viiden viikon päästä elämme oman lelu-kaamoksemme ytimessä. Kuten SkillaN sanoo; aika rientää. Äkkiä se on eessä kuin etelä, se valoisan päivän piteneminen.
        En ehtinyt tänään juuri rikkaa ristiin laittaa, niin kiirusta piteli. Viikon päästä meillä ehkä alkavat ne riskiryhmien kausiflunssarokotukset. Käyn sen hakemassa. Päätäköön kukin asian omasta puolestaan. Hei taas. - hurskainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hämeeseen minäkin sieltä kaukana kaikesta pakenin. Jos korven keskelle olisin jääny, muistokivi olisi jo sammaloitunut.
        Romaninainen ennusti korteista vuosia sitten, että eläisin 83 vuotiaaksi. Hän mainitsi että povaus täytyy uusia muutaman vuoden päästä. En enää arva lähtä povarien kukkaroa lihottaan.

        Mut lasetin että viiden viikon päästä elämme oman lelu-kaamoksemme ytimessä. Kuten SkillaN sanoo; aika rientää. Äkkiä se on eessä kuin etelä, se valoisan päivän piteneminen.
        En ehtinyt tänään juuri rikkaa ristiin laittaa, niin kiirusta piteli. Viikon päästä meillä ehkä alkavat ne riskiryhmien kausiflunssarokotukset. Käyn sen hakemassa. Päätäköön kukin asian omasta puolestaan. Hei taas. - hurskainen

        Sama vika "rahikaisella" kuin hurskainen omistaan kertoo. Kiirusta
        pitää, ei ehdi edes ajatella. Juu...rokotus täytyy ottaa, ehtii kyllä valmistautua:)

        Olen kyllä voimakkaasti epäillyt korteista ennustajien taitoja, vaikka
        olisivat romaninaisiakin, "tietäjien" joukkoa. Tottakai he uusivat ennusteen,
        hurskaiselle lisää vuosia vanhan ennusteen päälle ilman muuta:)

        Tulin vain ilmoittautumaan kaiken kiireen keskellä. Jatkoja teille!
        ynnämuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelliseen korjaus klo 18:14.

        Olen samaa mieltä, että erittäin hyvä kirjoitus. Tämä yksi Irakissa ammutuksi joutunut mies oli vain yksi siitä suuresta määrästä irakilaisia, jotka palautettiin sinne vuoden 2015 valtavasta turvapaikanhakijoiden määrästä. Näin sanotiin uutisissa.

        Mira


    • Anonyymi

      Mut loppuuko postilakko? Isot tukilakot tulevat voimaan jo ens viikon alkupäivinä.
      . Kysyy muuan

    • Näin taas tämä aamu aloitetaan, minä palstan suuri häirikkö on laitettu pannaan, ainakin tältä aamulta:?

      "Miltä tuntuu" ketju antoi taas ajattelemista minulle, kun kaikki on pahasta, mitä pirtissä tehdään, minä huomion kipeänä vastailen ja mielikuvituksen tuotteita tarjoilen, voih sentään.
      Olen aina ajatellut, että hyvä mielikuvitus on hyvä kaveri unelmia ja haaveita luomaan, tähän joskus hyvinkin yksitoikkoiseen elämään, väärässä olen.

      Hyväksi on joidenkin mielestä loukkaukset ja ilkeydet, mitä paljon palstalla suolletaan, no mikäs minä olen sitäkään kieltelemään, jokainen olkoon oman onnensa seppä:)

      Katsotaan pääsenkö huomen aamuna viestittelemään, vaan onko pirtin ovi kokonaan kiinni laitettu?

      Hyvää vointia kaikille palstalaisille.

      • Anonyymi

        Huomenta pilvisestä Héemstedestä 8 C, ajateisia vesikuuroja.

        Olen uskaltautunut takaisin tänne. En näe enää syytä olla ottamatta osaa tänne kirjoittamiseen. Kirjoitinpa mitä hyvänsä minne hyvänsä, mikään ei muutamalle puskalle käy. Samapa tuo kun itse tietää oman totuutensa lepattakoon levottomat huulet mitä hyövejjää.

        Tänään pakkaamme ja nousuviikolla lähdemme rentoutumaan idän auringon säteiden alle. Jouluksi palaamme tänne Hollannin kotiin. Tänä jouluna en sitten hössötä. Villasukkia olen kutonut lahjapussukoihin luppoaikoina.

        Jatketaan touhuiluistamme jutustelua, pääasia on, että emme loukkaa toisamme. Nimimekki viestiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Huomenta pilvisestä Héemstedestä 8 C, ajateisia vesikuuroja.

        Olen uskaltautunut takaisin tänne. En näe enää syytä olla ottamatta osaa tänne kirjoittamiseen. Kirjoitinpa mitä hyvänsä minne hyvänsä, mikään ei muutamalle puskalle käy. Samapa tuo kun itse tietää oman totuutensa lepattakoon levottomat huulet mitä hyövejjää.

        Tänään pakkaamme ja nousuviikolla lähdemme rentoutumaan idän auringon säteiden alle. Jouluksi palaamme tänne Hollannin kotiin. Tänä jouluna en sitten hössötä. Villasukkia olen kutonut lahjapussukoihin luppoaikoina.

        Jatketaan touhuiluistamme jutustelua, pääasia on, että emme loukkaa toisamme. Nimimekki viestiin.

        No, korpikirjailijahan minä 😊


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        No, korpikirjailijahan minä 😊

        Oikein pääteltyhän se ! Tuolla lukiessa hämmästyy jonkun päähäpinttymää, on kuin löytänyt kanavan häijyydelleen , eihän sille voi kuin nauraa.

        Ihan kiva kun rohkenit taas mukaan, hauskaa on ollut seurata jazzklubeissa käväisyjäsi ja viihtymistäsi siellä.
        Viihdettähän ihmiset saattaa kaivata marraspimeillä, ei ainakaan jatkuvaa synkistelyä kaiken maailman ongelmien kaivuulla 🤣))

        No joka niistä tykkää, rypeköön ja hau haukahdelkoon puolestani kunnes ärsytys hellittää,...minua sellaiset tuppaa naurattamaan!
        Ollaan me joskus niin peevelinmoisen naurettavia, ja monenkirjavia kun lukee!

        Läppärin kansi pamahtaa kiinni minulla, joskus pitää ihan tarkistaa ettei jää pahimpien riitapukarien päät lyttyyn! terve


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        No, korpikirjailijahan minä 😊

        Minä olen melko uusi täällä ja pidän kovasti kirjoituksistasi sen harvan kerran kun olen niitä nähnyt. Kiva lukea ihmisten elosta kuka mistäkin päin maailmaa niitä kertoo. Aikoinaan kirjoitin paljonkin Helsingin Sanomien vapailla kirjoituspalstoilla, meitä kirjoittajia oli esim Saksasta, Venezuelasta, Sveitsistä, Itävallasta jne ja meillä oli hauskaa. Suurin osa eri puolilta Suomea. Nyt hesariin, jo monen vuoden ajalta, saa enää kirjoitella kommentteja toimittajien omista kirjoituksista, joten tylsäksi meni. Sama tapahtui hesarin iltapäivälehdelle Ilta-sanomille, sielläkin alkoi tämä kommentointi pelkästään heidän sallimiinsa asiaotsikoihin.

        Täällä tässä Kahvipirtissä on oikein kotoisa tunnelma muutamista soraäänistä huolimatta. SkillaN on oikein mukava ja lämmin hengenluoja täällä.

        Mira


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen melko uusi täällä ja pidän kovasti kirjoituksistasi sen harvan kerran kun olen niitä nähnyt. Kiva lukea ihmisten elosta kuka mistäkin päin maailmaa niitä kertoo. Aikoinaan kirjoitin paljonkin Helsingin Sanomien vapailla kirjoituspalstoilla, meitä kirjoittajia oli esim Saksasta, Venezuelasta, Sveitsistä, Itävallasta jne ja meillä oli hauskaa. Suurin osa eri puolilta Suomea. Nyt hesariin, jo monen vuoden ajalta, saa enää kirjoitella kommentteja toimittajien omista kirjoituksista, joten tylsäksi meni. Sama tapahtui hesarin iltapäivälehdelle Ilta-sanomille, sielläkin alkoi tämä kommentointi pelkästään heidän sallimiinsa asiaotsikoihin.

        Täällä tässä Kahvipirtissä on oikein kotoisa tunnelma muutamista soraäänistä huolimatta. SkillaN on oikein mukava ja lämmin hengenluoja täällä.

        Mira

        Kyllä ainakin meillä on kotoisaan tunnelmaan kuulunut riitelykin, ollaan eri mieltä useinkin asioista. Nyt ei ole riitakaveri enää vierellä, mutta sovittiin kyllä aina ne kahnaukset. Todettiin että oli syytä molemmissa , yksin ei saa toraa aikaan. Onko se palstan tai kahvipirtin asia alkaa tuomariksi, jakaa hyviksiin ja pahiksiin ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen melko uusi täällä ja pidän kovasti kirjoituksistasi sen harvan kerran kun olen niitä nähnyt. Kiva lukea ihmisten elosta kuka mistäkin päin maailmaa niitä kertoo. Aikoinaan kirjoitin paljonkin Helsingin Sanomien vapailla kirjoituspalstoilla, meitä kirjoittajia oli esim Saksasta, Venezuelasta, Sveitsistä, Itävallasta jne ja meillä oli hauskaa. Suurin osa eri puolilta Suomea. Nyt hesariin, jo monen vuoden ajalta, saa enää kirjoitella kommentteja toimittajien omista kirjoituksista, joten tylsäksi meni. Sama tapahtui hesarin iltapäivälehdelle Ilta-sanomille, sielläkin alkoi tämä kommentointi pelkästään heidän sallimiinsa asiaotsikoihin.

        Täällä tässä Kahvipirtissä on oikein kotoisa tunnelma muutamista soraäänistä huolimatta. SkillaN on oikein mukava ja lämmin hengenluoja täällä.

        Mira

        Illan rauhaa Kahvipirttiin 😊)) Suurimmat asiat on nyt järjestyksessä, vasta klo 18.00 jälkeen pääsen paistamaan silakkapihvejä ja nieriää. Ruisjauhokin on varattu jo paistamiseen ja Oivariini Herkku saa olla paistinrasvana.

        Tuo kuivattu kruunutilli on joka vuosi suosikkini,..opinhan sen hyödyntämään Kesäheinä aikana. Tilli kun kasvaa ja tekee kukintaa, voi sen hyödyntää pitkän talven aikana.

        Sipoon aikoina sain neuvon kiertää isoja tillinippuja ämpärin pohjalle, vuoroin suolan kanssa. Siitåpä tulikin mainio mauste tillilihaan, vain kerran huuhtasin isommat suota pois, ja sopivaa tuli!
        Nuorimmaiseni haikailee vieläkin miten se olikin niin hyvää,.. No, omasta takaa nuorta nautaa, ja kaikki tuoretavarana perunoita myöten.

        Nyt olen kiitollinen tuosta kauppakassista, tosi tuoreena saan ne kotiin kannettua , ja pääsen valmistamaan vielä illansuussa ateriani.
        Pelkkää salaatti lisukkeeksi ja muutama luumutomaatti näin illalla riittää :)

        Voidaan hyvin, ja meidän SkillaN'ille terkkuja 💕aamulla nähtäisiin taas!


    • Anonyymi

      Suomalainen pakolaisneuvonnan laki mies auttoi Irakiin palautetun tytärtä tekemään valituksen ihmisoikeustuomioistuimeen. Suomi sai pahiksen maineen, nyt ei sitten muka saisi ketään palauttaa mihinkään, jos ei olla satavarmoja, ettei palautettu kuole. Tämä tarkoittaa, että kuka tahansa saa tulla Suomeen loppiäkseen täysihoitoon. Mutta kun täälläkin voi kuolla, varsinkin kun täällä on toisilleen vihamielisiä ryhmiä. Entäs kun nämä turvaa hakevat täällä tappavat ja raiskaavat lapsia , mihin me nyt valitetaan ja kuka suojelee meitä suomalaisia ? Ovatko meidän ihmisoikeudet toteutuneet ?

    • Anonyymi

      Olemme suomalaisia ja siksi meillä myös täytyy olla etuoikeus saada palveluja ja apuja, kun tulemme huonokuntoisiksi.
      Siksi olemme veroja maksaneet, emme siksi, että jäämme toiseksi, kun apua tarvitsemme, että maahanmuuttajat tuntuvat koko ajan olevan niitä, joille kyllä aukeaa monia tukia heti , kun on maahan tullut!

      Haloo, hallitus! Milloin niitä pienimpiä eläkkeitä aletaan nostamaan, vai oliko kaikki vain vaalipropakandaa!
      Myös pienet eläkkeet tulee saada verovapaiksi, myös maaseudun asukkaille apua joukkoliikenteeseen, että kauppoihin ja apteekkiin pääsee edes kaksi kertaa viikossa.
      Koska olette tuohon EU.hun vieneet ja siitä on seurannut huonoja lieveilmiöitä maaseudulle, m.m. asuntojen arvonalennus, olette kyllä velvollisia jotain apua antamaan!!!

      • Anonyymi

        Hönttejäkö nämä kirjoittajat on? Mikä h*****tin hätä niillä muka on kun Hallitukselle lähettävät Kahvipirtin kautta terveisensä, jo on aikoihin eletty !

        Nyt kipinkapin pysymään höntit Kahvipirtin ulkopuolella, jatkakaa sillä puolen vaatimuksianne, kun karjumisen olette aloittaneet!
        'Tai menkäähän Mäntyniemen ikkunoiden alle mekastamaan! Hus hus siat mettään!
        Täällä on totuttu käyttäytymään ihmisiksi !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hönttejäkö nämä kirjoittajat on? Mikä h*****tin hätä niillä muka on kun Hallitukselle lähettävät Kahvipirtin kautta terveisensä, jo on aikoihin eletty !

        Nyt kipinkapin pysymään höntit Kahvipirtin ulkopuolella, jatkakaa sillä puolen vaatimuksianne, kun karjumisen olette aloittaneet!
        'Tai menkäähän Mäntyniemen ikkunoiden alle mekastamaan! Hus hus siat mettään!
        Täällä on totuttu käyttäytymään ihmisiksi !

        Perustakaa tämä kahvipirttinne Faicbookiin tai Anna-lehteen tai jonnekin vastaavaan.

        Nämä palstat ovat tarkoitetut vaihtuvien teemojen kirjoitteluun, ei kuppikuntien perustamiseen, jolla näyttäisi olevan omat sääntönsä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Perustakaa tämä kahvipirttinne Faicbookiin tai Anna-lehteen tai jonnekin vastaavaan.

        Nämä palstat ovat tarkoitetut vaihtuvien teemojen kirjoitteluun, ei kuppikuntien perustamiseen, jolla näyttäisi olevan omat sääntönsä.

        Sinä voit ihan rauhassa perustaa Facebookiin, Anna-lehteen ja ihan mihin hyvänsä, mitä haluat.
        Kahvipirtti on ollut täällä kauan omalla tyylillään, jota Skillan on vetänyt.
        Kait se on sentään ylläpito, joka määrittää sen, onko kahvipirtti sopiva palstalle.
        Ei tämä ole mikään kuppikunta, kyllä tänne voi kommentoida, mutta näyttää unohtuvan toisilta, että aloitus määrittelee aiheen.
        Minun mielestäni on hyvä, että on yksi ketju, missä ei huudeta matua, persua, suvakkia, rasistia ja mitä muita niitä nyt onkaan.
        Eikä myöskään nimitellä ja arvostella toisia.
        Kyllä täällä tilaa riittää, sen kun vaan teet mieleisiäsi aloituksia, vaikka kuinka monta.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Sinä voit ihan rauhassa perustaa Facebookiin, Anna-lehteen ja ihan mihin hyvänsä, mitä haluat.
        Kahvipirtti on ollut täällä kauan omalla tyylillään, jota Skillan on vetänyt.
        Kait se on sentään ylläpito, joka määrittää sen, onko kahvipirtti sopiva palstalle.
        Ei tämä ole mikään kuppikunta, kyllä tänne voi kommentoida, mutta näyttää unohtuvan toisilta, että aloitus määrittelee aiheen.
        Minun mielestäni on hyvä, että on yksi ketju, missä ei huudeta matua, persua, suvakkia, rasistia ja mitä muita niitä nyt onkaan.
        Eikä myöskään nimitellä ja arvostella toisia.
        Kyllä täällä tilaa riittää, sen kun vaan teet mieleisiäsi aloituksia, vaikka kuinka monta.

        Eikö aihe ole kahvipirtti, jonka aloittaja on määritellyt?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö aihe ole kahvipirtti, jonka aloittaja on määritellyt?

        Pirttejä näyttää olevan tähän asti 165. Lue pirtinpitäjän aloitukset, niin tiedät mikä on kahvipirtti, mikä on sen henki.


      • Eliaana kirjoitti:

        Pirttejä näyttää olevan tähän asti 165. Lue pirtinpitäjän aloitukset, niin tiedät mikä on kahvipirtti, mikä on sen henki.

        Illan hämärissä!

        Luin ketjun, josta SkillaN mainitsi tänään klo 8.32. Tässä häntä ja Kahvipirttiä käsiteltiin naljaillen ja haukkuen. Kyllä se oli ala-arvoista
        vuodatusta. Mikä hitto siinä on niin kipeätä,että Pirtin aiheuttamaa
        "kärsimystä" täytyy jatkuvasti vollottaa. SkillaNiin kohdistui ihan
        suoraa herjausta, vaikka ei nimimerkkiä käytetty. Tietysti SkillaN
        on Pirtin toiminnassa suuresti mukana. Hyvähän se!

        Pirtin leimaaminen palstan häiriköksi on varmasti tuulesta temmattu.
        Sekin "vika", että Pirtti on "täysin perinteistä poikkeava", on ainakin
        omalaatuinen tulkinta. Mikä sitten on perinne? Ehkä Pirtti jonkin verran
        poikkeaa siinä, että pyritään sovussa elämään. Eikä se tarkoita sitä,
        että on pakko olla samaa mieltä, vaan yritetään olla asiallisia.Ehkä
        se on hyvä, että useimmat käyttävät jonkinlaista nimmaria, vaikka se
        ei pakollinen tietenkään ole.

        Tämä minulle on eräänlainen"jäähdyttelyvaihe"koko osallistumiseni.
        Siihen Pirtti on hyvä, rauhallinen paikka. En kaipaa "rytinää ja
        herjanheittoa" turhista. En kaipaa "mainetta, karriääriä." Näitä
        vaihtoehtoja olen elämässäni riittävästi saanut ja kokenut.Ehkä
        myös kamppaillut. En ole pumpulissa kasvatettu, mutta yritän
        olla päästämättä itsestäni "pirua irti.":))

        Hyvää jatkoa näihin syyspimeisiin iltoihinkin!


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Pirttejä näyttää olevan tähän asti 165. Lue pirtinpitäjän aloitukset, niin tiedät mikä on kahvipirtti, mikä on sen henki.

        Kylläpä on sekavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpä on sekavaa.

        Niin on, millä ylläpito kykenee tulkitsemaan mikä on asiallista ja sääntöjen mukaista ja mikä ei ole, eli tekemään sääntöjen mukaisia poistoja.


    • Anonyymi

      Kahvipirtissä voi puhua aiheesta kuin aiheesta, aivan sivistyneesti, ei huutamalla, eikä kiroilemalla, niinkuin Kristiina.

    • Anonyymi

      Iltalehessä luki että suomeen tulee etelästä lämpöaalto. Onhan se 8-9 astettakin paljon marraskuun loppupuolella.
      Naapuri toivoi että kun tulis lunta ja pikku pakkanen niin olis mukavampi elellä. Lauha, pilvinen ja sateeton päivä on mukava. Vaikka pimeä tulee yhä aikaisemmin.

      En osannu kirjauta sinne omakantapalveluun netissä. Tai pankkitunnuksilla sinne pääsee. Pitää kai pankista kysyä se salasanakin. Koneeni häirintä on taas jokapäiväistä.
      # hurskainen #

    • "Kahvipirtissä voi puhua aiheesta kuin aiheesta, aivan sivistyneesti, ei huutamalla, eikä kiroilemalla, niinkuin Kristiina."

      Minäkö muka huudan ja kiroilen?
      Minun on nyt syytä miettiä, että teenkä minä todellakin noin?

    • Anonyymi

      Sosialismilla menee huonosti Suomessa.

      Puoluerekisteristä on postettu Suomen kommunistinen puolue sekä Kommunistinen työväenpuolue - Rauhan ja sosialismin puolesta.

      Puolueet eivät ole saaneet kaksissa viime vaaleissa yhtään kansanedustajaa, eikä kahta prosenttia koko maassa annetuista äänistä.

    • Huomenet tiistai päivään ja harmauteen mikä täällä ympäröi, lämmintä viisi astetta.

      Mieli meinaa harmaaseen vaipuvan, mutta siitä se toivottavasti vielä nousee ja vakaasti uskon niin tapahtuvan.

      Eilen sain yllättävän kutsun ystävän syntymäpäiville, emme ole vuosiin yhteyttä pitäneet ja nyt sitten tullut viesti piristi mieltäni.
      Tiedän jo etukäteen, että hauskaa tulee olemaan, kokenut näin olen aiemminkin.

      Niin pienestä se ilo syntyy ja kun jaksaisi mielen iloisena ja toivorikkaana aina pitää elämä olisi päivän paisteinen.
      Tämän paisteen olen saanut pirtissä monta monituista vuotta kokea ja se on antanut voimia mukana pysymiseen.
      Vaikka väliin aina näitä mieli pahojakin on joutunut kokemaan, aina on taas palattu tuttuun ja mukavaan viestittelyn maailmaan, kiitos ystävät.

      Näin varmaan edelleen, ei tuulet ei tuiskut pirttiä kaada ja niin kauan, kun sopu ja ystävyys elää, on myös pirttiin kirjoittelu onnistuva.

      Yritän ymmärtää heitäkin, joille pirtti on kivi kengässä, miksi se siellä on, en tiedä, mutta jospa se karistaen sieltä lähtisi ja hyvä fiilis siitä syntyisi;))

      Mukavaa päivää teille viestien kirjoittajille niin hyvässä kuin pahassakin, kyllä se aurinko paistaa kaikille, kun esiin tulee;))

    • Anonyymi

      Täällä on ilmeisesti katto korkealla ja seinät leveällä ihan niin kuin Rafael Paasion sdp-puolueella aikoinaan.

      Sen vuoksi rohkenen muistuttaa, että kannatuskyselyiden kärjessä on perussuomalaiset ja kakkosena kokoomus.

      • Anonyymi

        Politiikan suohuurut ei yllä Kahvipirtin puhtaiden seinähirsien kodikkuuteen. Juuri hyväntahtoisessa kodikkuudessa, jossa viihtyvät vapaat ja maltilliset kirjoittajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Politiikan suohuurut ei yllä Kahvipirtin puhtaiden seinähirsien kodikkuuteen. Juuri hyväntahtoisessa kodikkuudessa, jossa viihtyvät vapaat ja maltilliset kirjoittajat.

        Huomenta-päivää, puolipäivähän taitaa kohta olla. Hyvää tiistaita pirttiin!


        "Niin pienestä se ilo syntyy ja kun jaksaisi mielen iloisena ja toivorikkaana aina pitää elämä olisi päivän paisteinen.
        Tämän paisteen olen saanut pirtissä monta monituista vuotta kokea ja se on antanut voimia mukana pysymiseen." Sitaatti Skillanin tämänaamuisesta viestistä.
        Kutsuista minäkin aina innostun ja hyvä mieli niistä jatkuu päiväkausia, voimia saan ilosta aina uusia, ihania ja kaivattuja ovat kaikki kutsuja esittäneet. Enpä juuri kieltäydy niistä, ellei ole nuha tai flunssa, niitä en tuliaisiksi vie.

        Nyt sain kusuja loulujuhliinkin peräti kolmet, mutta nstä on pakko karsia jotkut pois.

        Voidaan hyvin! toivoo Miaelina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomenta-päivää, puolipäivähän taitaa kohta olla. Hyvää tiistaita pirttiin!


        "Niin pienestä se ilo syntyy ja kun jaksaisi mielen iloisena ja toivorikkaana aina pitää elämä olisi päivän paisteinen.
        Tämän paisteen olen saanut pirtissä monta monituista vuotta kokea ja se on antanut voimia mukana pysymiseen." Sitaatti Skillanin tämänaamuisesta viestistä.
        Kutsuista minäkin aina innostun ja hyvä mieli niistä jatkuu päiväkausia, voimia saan ilosta aina uusia, ihania ja kaivattuja ovat kaikki kutsuja esittäneet. Enpä juuri kieltäydy niistä, ellei ole nuha tai flunssa, niitä en tuliaisiksi vie.

        Nyt sain kusuja loulujuhliinkin peräti kolmet, mutta nstä on pakko karsia jotkut pois.

        Voidaan hyvin! toivoo Miaelina.

        Loulujuhliinkin-sanan muuttaisin joulujuhliinkin-sanaksi,, mutta näillä sivustoilla ei voi virhettä korjata muuten kuin uuden viestin kirjoittamalla.


    • Minä kyllä pahoitin mieleni tuosta kirjoituksesta että olen tällä huutaja ja kiroilija, viitaten taas tuohon viestiin, jossa minä mukamas olin pahin?

      Jos on asia noin, että häiritsen "Pirtin" harmoniaa huutamalla ja kiroilemalla, niin tuokaa se reilusiti esille.

      Mitä sitä salailemaan, jos viestini on mukamas huutamista ja kiroilua, jota koskaan en ole kokenut tekeväni, niin "asiat pöytään" ja neuvotellaan , kuten Postilakosta, tai minun kirjoituksistani.

      • Minä en kyllä ole Sinua huutajaksi ja kiroilijaksi mieltänyt. Ajattelinkin, että onkohan tullut kommentoijalle väärä nimimerkki tähtäimeen.
        Tekstiäsi on ihan mukava lukea.
        Kovin harmaata täällä ja tihkua aina välillä.
        Täytyy tästä kyllä mennä vähän ostoksille.
        Eipä taida tuo postilakkokaan kovin äkkiä loppua. Perinteisiä korttia olen aina lähettänyt omaisille, nyt taitaa mennä tekstariviesteiksi.
        Tekstitv:llä luki, ettei pitäisi laskuihin tulla mitään, myöhästymiskorkoja, koska laskuttajakin on aikaa sitten tiennyt lakkomahdollisuuden.


      • Anonyymi

        Kristiina hyvä! Ethän sinä ole täällä kiroillut etkä huutanutkaan! Nuo arvailut vain eivät osu aina kohdilleen.

        Voin kertoa olevani se, joka antoi mennen tullen, Pirtin rauhaa häiritsevälle, enkä edes kiroillut 😁))
        Hiivatin sanonta ei kiroilua ole, ja mikäpä estäisi sanomasta aiheesta helvettikään !

        Pikkusieluisuutta löytyy ympäriltämmekin, kuka minkäkin koulukunnan/nurkkakunnan kasvatusalustan on saanut, ehkä jo äidinmaidossaan !
        Mitäpä me näistä, suvaitaan toinen toistamme silti!

        terveisin sini.sirkku


      • Anonyymi

        Ei noista palstantuhoajahäiriköistä, Kristiina23 tarvi välittää. Ne haluavat vaan karkottaa ihmisiä kirjoittamasta tänne.
        Olen aina pitänyt sinua värikkäänä kirjoittajana. Olen lukenut viesteistäsi, ettei polkusi ole kulkenut vain sileällä asvaltilla.

        Nyt kun katson telkkarista eläinlääkäri Pol. Olisin halunnut olla hänenkaltainen eläinten auttaja. Rukkastyöläisenä mie havumajani hankin. Mukavaa menoa pitkän pimeäkauden keskellä! hurskainen.


    • Terveiset lämpöaallon hellimältä etelärannikolta, peräti kahdeksaa astetta mittari näyttää. Aamuinen sumu käärii tienoon kosteaan harsoonsa, päivä ei ehdi valjeta, kun jo hämärän harmaa viltti laskeutuu ylle. Säästääpä lämmitys- , auraus- ja hiekotuskustannuksissa , poliklinikoille ei synny jonoa ranteensa tai nilkkansa murtuneista. Valoihin kannattaa satsata niin sisälle kuin ulos. Ensilunta on kiva odotella, jospa se itsenäisyyspäivän lippua juhlistaisi.

      Huomenna on uusi liputuspäivä lastenoikeuksien päivän merkeissä, koko viikko on elintärkeälle ja kaikkien sydämenasialle omistettu. Teemana on tänä vuonna "Saan olla minä", puolustetaan ja kunnioitetaan jokaisen lapsen ainutlaatuisuutta. Olen ollut kauan mukana MLL:n työssä, tämänkin viikon teemaan osallistuen.

      Marraskuuhun osuu meilläkin kolmet synttärit : teiniä mennään onnittelemaan kakkukahveille, nelikymppistä juhlittiin viikonloppuna rennoilla kotikalaaseilla ja alkukuusta oli 70-kymppiset, joiden järjestelyihin oli valtavasti panostettu. Itse olen karannut kauas pyöreinä synttäreinä , järjestän sen sijaan kesäisin puutarhajuhlat , usein elokuussa omena- ja luumupuiden sadon aikaan tai alkukesän hedelmäpuiden kukinnan ja tulppaanien aikaan. Mutta nyt kiedon valosarjoja muutamaan lehdettömään omenapuuhun, unelmoiden kesäisestä kukinnasta.

      Valoisaa mieltä !

    • Anonyymi

      Jos on kommunistipuolueita pudonnut pois puoluerekisteristä, on sinne tullut uusikin: Liike Nyt, jota johtaa Harry Harkimo, merkittiin viime viikolla puoluerekisteriin.

      • Anonyymi

        Näin siinä kävi. Harkimon Liikkeestähän ei alunperin pitänyt tulla puoluetta, mutta kyllä vaan on helpompaa, kun on oikeutettu esim. puoluetukeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin siinä kävi. Harkimon Liikkeestähän ei alunperin pitänyt tulla puoluetta, mutta kyllä vaan on helpompaa, kun on oikeutettu esim. puoluetukeen.

        Aivan, puoluetukihan on iso raha noin 150 000 € / edustaja.

        Seraava putoaja rekisteristä on sitten Siniset, jos ei tulevissakaan vaaleissa ei saa kansanedustajia ja kannatus jää alle 2 prosenttia.

        Selasin tuossa edellä olevia kirjoituksia. Näyttäisivät olevan kaikki naisten kirjoittamia. Henkilökohtaiset asiat vain kiinnostavat. Mutta se taitaa olla niin kuin naisten ja miesten luonteista noin yleisesti sanotaan: Naisia kiinnostaa se mitä naapurin rouva tekee, kun miehet taas lukevat sanomalehtiä.
        No, jonkinlaista terapiaa minäkin miehenä kaipaisin, kun on niin perkeleen pimeääkin. Ei tuo mitää erityisen kivaa ollut, kun äsken tihkusateessa niitin pihan lakastuneita kukkakasvustoja pois. Lisäksi kaivoin vanhalle kissallemme hautakuopan näin sulanmaan aikana valmiiksi, jos sattuu jäätyneenmaan aikana kuolemaan. On muuten hikinen homma saada jäätyneeseen maahan kuoppa rautakangella ja lapiolla, kokemusta on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, puoluetukihan on iso raha noin 150 000 € / edustaja.

        Seraava putoaja rekisteristä on sitten Siniset, jos ei tulevissakaan vaaleissa ei saa kansanedustajia ja kannatus jää alle 2 prosenttia.

        Selasin tuossa edellä olevia kirjoituksia. Näyttäisivät olevan kaikki naisten kirjoittamia. Henkilökohtaiset asiat vain kiinnostavat. Mutta se taitaa olla niin kuin naisten ja miesten luonteista noin yleisesti sanotaan: Naisia kiinnostaa se mitä naapurin rouva tekee, kun miehet taas lukevat sanomalehtiä.
        No, jonkinlaista terapiaa minäkin miehenä kaipaisin, kun on niin perkeleen pimeääkin. Ei tuo mitää erityisen kivaa ollut, kun äsken tihkusateessa niitin pihan lakastuneita kukkakasvustoja pois. Lisäksi kaivoin vanhalle kissallemme hautakuopan näin sulanmaan aikana valmiiksi, jos sattuu jäätyneenmaan aikana kuolemaan. On muuten hikinen homma saada jäätyneeseen maahan kuoppa rautakangella ja lapiolla, kokemusta on.

        Kun 14v. monirotuisemme sairastui, vein sen eläinlääkärille. Tutkittuaan lemmikkimme, hän sanoi; munuaiset ovat aivan loppu...sille olisi parasta päästää vaivoistaan. Nyökkäsin.
        Paikallinen tri Pol antoi ensin rauhoittavaa, sitten myrkkypiikin.

        Koiramme nytkähti. Se on pois, sanoi e-lääkäri lyhyesti. Itku siinä tuli. Toin lemmikkimme kotiin. Oli jo niin sulaa, että kaivoin haudan puutarhaan, kuono portille päin. Pidä hyvää huolta ja vahtia, meistä vanhoista, sanoin palakurkussa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näin siinä kävi. Harkimon Liikkeestähän ei alunperin pitänyt tulla puoluetta, mutta kyllä vaan on helpompaa, kun on oikeutettu esim. puoluetukeen.

        Taitaa olla niin isot voimat minua vastaan, että alkaa tuntua, että loppu on lähellä.

        No en epäile tosissaan mitään salaliittoa, oman koneeni johdosta varmaan esto johtuu, ei joka päivä onnistu nämä viestittelyt.
        Ei maailma tähän kaadu, viestitelkää te joilla hommat hoituu.
        Älkää antako mielen masentua säätilan johdosta;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, puoluetukihan on iso raha noin 150 000 € / edustaja.

        Seraava putoaja rekisteristä on sitten Siniset, jos ei tulevissakaan vaaleissa ei saa kansanedustajia ja kannatus jää alle 2 prosenttia.

        Selasin tuossa edellä olevia kirjoituksia. Näyttäisivät olevan kaikki naisten kirjoittamia. Henkilökohtaiset asiat vain kiinnostavat. Mutta se taitaa olla niin kuin naisten ja miesten luonteista noin yleisesti sanotaan: Naisia kiinnostaa se mitä naapurin rouva tekee, kun miehet taas lukevat sanomalehtiä.
        No, jonkinlaista terapiaa minäkin miehenä kaipaisin, kun on niin perkeleen pimeääkin. Ei tuo mitää erityisen kivaa ollut, kun äsken tihkusateessa niitin pihan lakastuneita kukkakasvustoja pois. Lisäksi kaivoin vanhalle kissallemme hautakuopan näin sulanmaan aikana valmiiksi, jos sattuu jäätyneenmaan aikana kuolemaan. On muuten hikinen homma saada jäätyneeseen maahan kuoppa rautakangella ja lapiolla, kokemusta on.

        Et sä mitään terapiaa tarvitse. Heilut vain sen viikattees kanssa siellä ulkona niin, että hiki virtaa. Siinä on sulle fysioterapiaa kuten nykyään niin hienosti sanotaan.
        Sodan jälkeen, kun itsenäistä Suomea jälleenrakennettiin, ei terapiosta paljon puhuttu. Silloin paiskittiin töitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sä mitään terapiaa tarvitse. Heilut vain sen viikattees kanssa siellä ulkona niin, että hiki virtaa. Siinä on sulle fysioterapiaa kuten nykyään niin hienosti sanotaan.
        Sodan jälkeen, kun itsenäistä Suomea jälleenrakennettiin, ei terapiosta paljon puhuttu. Silloin paiskittiin töitä!

        No, näin. Olen vain jo niin saatanan vanha, että pitää vähän katsoa, ettei tuo rehkiminen käy terveyden päälle.


    • Anonyymi

      Hyvää iltaa!
      Kaamoshan on ja sekö sitten saa kirjoitusten sisällöt näyttäytymään minulle niin suttuisina, tummina.
      Vaan Huuhkajat toivat hetkeksi valon pimeyteen ennen Luciaa. Jouluvalot ja -mainokset tulleet vaan ei ole joulumielestä vielä tietoakaan, eikä tarvitsekaan, ainakaan sitä hössötystä.
      Silmät väsyneet vaativat jättämään tämän pirttisession lyhyeksi.

      "Eteenpäin elävän mieli" (sananlasku).

      Voikaa hyvin!

      raakile.vielä

      • Tuhruinen päivä, vaikka lämpöasteita. Onko pirtin lattialle jäänyt mutaisia jälkiä ja sumuinen sää jäähdyttänyt huoneen, kun sitä yritetään lämmittää palopuheilla?
        Ei taida oikein onnistua.
        Jokainen elää arkielämää suurimman osan ajastaan, ja niinpä joskus arkipäiväisistä asioista on mukava jutella kahvikupin äärellä mukavassa seurassa.
        Ei ole pirttiin pääsymaksua, eikä ovea lukita yöksi.


      • Anonyymi
        Makriina2 kirjoitti:

        Tuhruinen päivä, vaikka lämpöasteita. Onko pirtin lattialle jäänyt mutaisia jälkiä ja sumuinen sää jäähdyttänyt huoneen, kun sitä yritetään lämmittää palopuheilla?
        Ei taida oikein onnistua.
        Jokainen elää arkielämää suurimman osan ajastaan, ja niinpä joskus arkipäiväisistä asioista on mukava jutella kahvikupin äärellä mukavassa seurassa.
        Ei ole pirttiin pääsymaksua, eikä ovea lukita yöksi.

        Aivan - arkea eletään ja mielikuvitusta on, mutta verokarhua ei huomata, vaikka se on joka paikassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aivan - arkea eletään ja mielikuvitusta on, mutta verokarhua ei huomata, vaikka se on joka paikassa.

        Tänne loppuun laitoin viestini, nyt tuolla ylempänä onkin?
        Taitaa syy ongelmiini syynä olla liian hidas kirjoittaminen ja pituuskin viesteissä, koska nämä pätkät lähtevät ongelmitta.


      • Anonyymi
        SkillaN kirjoitti:

        Tänne loppuun laitoin viestini, nyt tuolla ylempänä onkin?
        Taitaa syy ongelmiini syynä olla liian hidas kirjoittaminen ja pituuskin viesteissä, koska nämä pätkät lähtevät ongelmitta.

        Miten nuo muut pystyy pitkänkin viestin lähettämään kirjautumista kadottamatta ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten nuo muut pystyy pitkänkin viestin lähettämään kirjautumista kadottamatta ?

        Olen huomannut saman. Pitää pysähtymättä naputtaa viesti ja painaa enteriä, muuten se ei lähde. Sen vuoksi tulee välillä kummaa tekstiä palstalle, kun ei sitä ehdi tarkistaa.

        Hyvää päivänjatkoa.

        Minua ottaa niin kaaliin tänään nuo maailmanlopun ennustukset, jotka tehdään kolmansien maiden sotien ja nälänhätien varjolla.
        Yritän pitää mölyt mahassani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten nuo muut pystyy pitkänkin viestin lähettämään kirjautumista kadottamatta ?

        Höpö höpö sinulle. Lueskelen tätä kahvipirttiä ja kyllä on kaikilla ollut ongelmia täällä, joten lopetahan tuo nälviminen.

        Samoin, kun on turha antaa neuvoja, miten pitäisi toimia, kun tahtoo nämä koneet olla erilaisia.Esim. toisissa koneissa ctrl ja v toimii kopioinnissa, mutta minulla eri näppäimet.

        Käyttöjärjestelmissä on eroa. Windows 10 on kovin parjattu ja vanhempia ei kaiketi enää pahemmin tueta. (en ole varma)

        Verkkoselaimmissakin on suuria eroja.

        Tämän foorumin toimimattomuus ei ole kirjoittajien vika. Taisivat uudistajat tähdätä korjauksiaan liiaksi älykännyköihin, heh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö sinulle. Lueskelen tätä kahvipirttiä ja kyllä on kaikilla ollut ongelmia täällä, joten lopetahan tuo nälviminen.

        Samoin, kun on turha antaa neuvoja, miten pitäisi toimia, kun tahtoo nämä koneet olla erilaisia.Esim. toisissa koneissa ctrl ja v toimii kopioinnissa, mutta minulla eri näppäimet.

        Käyttöjärjestelmissä on eroa. Windows 10 on kovin parjattu ja vanhempia ei kaiketi enää pahemmin tueta. (en ole varma)

        Verkkoselaimmissakin on suuria eroja.

        Tämän foorumin toimimattomuus ei ole kirjoittajien vika. Taisivat uudistajat tähdätä korjauksiaan liiaksi älykännyköihin, heh.

        Minä kirjoitan täällä pöytäkoneella jossa on käyttöjärjestelmänä Win 8.1. ja selaimena Chrome. Ihan hyvin toimii. Ja olen anonyyminä kirjoittava, mutta allekirjoitan nimmarini aina ja se on tuossa alla. Älykännykällä en tänne mitään kirjoita.

        Mira


    • Anonyymi

      Hyvää päivää!
      Poutapäivä. Tässä olen pitänyt lepohetkeä katsellen lintujen puuhia lehdettömässä, mutta marjaisassa puussa. Erilaisia tekniikoita näyttää ruokailussa olevan :)
      Olisiko hupsu ehdotus SkillaNille, että kirjoittaisit sen pidemmän tekstin kirjautumatta ja sitten vahvistaisit kirjautuneena sen tekstin
      Voi olla liian työlästä. Ihmettelen ettei tuota virhettä ole korjattu, kun siitä rekisteröimisestä kohkattiin ja nyt siitä on harmia.

      Onnistuiko SkillaN sinulla se hiusten muodonmuutos? Minulla on haihtumassa oma muutos, mutta virutan vielä noita haivenia.

      Nyt on vääntäydyttävä tiskaamaan ettei tuo lorvikatarri ihan ota valtaansa.

      Mukavaa pikkulauantaita kaikille!

      raakile.vielä

      • Anonyymi

        Hyvää iltapäivää ja iltaa pirttiläisille!

        Juuri kotiutuneena jumpparyhmästä olen taas niin innoissani kuin aina liikunnan jälkeen.
        Pienen viestin silti käyn kirjoittamassa ja aivan ilman aihetta.
        Politiikkaakin on ilmaantunut, mutta hoitakoot sen ne korkeapalkkaiset poliitikot,
        minulla on muuta mielessä.

        Voidaan hyvin! M-e


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää iltapäivää ja iltaa pirttiläisille!

        Juuri kotiutuneena jumpparyhmästä olen taas niin innoissani kuin aina liikunnan jälkeen.
        Pienen viestin silti käyn kirjoittamassa ja aivan ilman aihetta.
        Politiikkaakin on ilmaantunut, mutta hoitakoot sen ne korkeapalkkaiset poliitikot,
        minulla on muuta mielessä.

        Voidaan hyvin! M-e

        "Minua kiehtoo se, miten esivanhempamme elivät ja miten he kokivat luonnon erilaisia ilmiöitä.

        Mitä voisimme heiltä oppia?

        Kuunnelkaapa tämä hieno esitys ”ihon salaiset aivot” - minulle tämä neurotieteilijä Claudia Aguirren esitelmä avasi ekopsykologisesti kiinnostavan näkökulman Kalevalan ensimmäisen runon säkeisiin:

        ”Vilu mulle virttä virkkoi, sade saatteli runoja.
        Virttä toista tuulet toivat, meren aaltoset ajoivat.
        Linnut liitteli sanoja, puiden latvat lausehia.”

        M-e / I.H.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Minua kiehtoo se, miten esivanhempamme elivät ja miten he kokivat luonnon erilaisia ilmiöitä.

        Mitä voisimme heiltä oppia?

        Kuunnelkaapa tämä hieno esitys ”ihon salaiset aivot” - minulle tämä neurotieteilijä Claudia Aguirren esitelmä avasi ekopsykologisesti kiinnostavan näkökulman Kalevalan ensimmäisen runon säkeisiin:

        ”Vilu mulle virttä virkkoi, sade saatteli runoja.
        Virttä toista tuulet toivat, meren aaltoset ajoivat.
        Linnut liitteli sanoja, puiden latvat lausehia.”

        M-e / I.H.

        Kaunista kuvakieltä on Kalevalamme todella, joskaan * ei vilu virttä virkkonut* tänäänkään, kun ei kovin talvisia tamineita tarvitse laittaa kauppareissulle!

        Liian lämmin tulee vaeltaessa kärrynsä kanssa, ja olenkin joskus joutunut laittamaan takkini kärryn reunalle !
        Nyt onkin hämärä jo laskeutumassa, kun kahvitilkan kaipuu, saa istumaan kahvikupposen äärelle.

        Laitoin aamupäivällä silakkapihvini loput etikka ? sokeri liemeen, sipulin ja mausteiden kera, illaksi ne ovatkin jo vetäytyneet sopivasti.

        Ratatouillea tein uunissa jo eilen, ja vielä on vihanneslaatikkoni runsauden täyttämä. Kukkakaali, valkokaali ja kesäkurpitsa ja parsanippukin, sipulit siellä muun salaatin joukossa säilyy viikonkin eteenpäin.

        Valkokaalikerää en ihan noin suurta olisi ostanut, se tulikin kotiinkuljetuksella, mutta säilyy pitkään sekin.

        En kuuntele minäkään nyt politiikkaa, joidenkin uusien kasvojen näin paasaavan , vain Vanhanen ja Zyskovits näkyivät vahoina tuttuina 😍

        Lämmintä onkin sitten luvassa koko loppuvuodeksi jäi aamulla mieleeni, eipähän ole tarve ylipukeutua talvisesti edelleenkään.
        Pimeä ja tosi harmaa marraskuukin alkaa olla jo loppusuorallaan 🔆☆⭐︎ *Meren yllä on tähtien vyö, pois on ankeus harmaa* laulaa 🎵 sisimmässäni,..siellä ne on !

        Ystävättäreni lähetti äsken hauskan viestin, pikkujoulun vietosta lasten ja lastenlasten kanssa. Viesti on musiikkivideona, jossa tutut kasvot on sijoitettu taidokkaasti tanssiviin hahmoihin! Kiva idea muistoksi..

        Mukavia iltahetkiä kaikille ❣️


      • sini.s kirjoitti:

        Kaunista kuvakieltä on Kalevalamme todella, joskaan * ei vilu virttä virkkonut* tänäänkään, kun ei kovin talvisia tamineita tarvitse laittaa kauppareissulle!

        Liian lämmin tulee vaeltaessa kärrynsä kanssa, ja olenkin joskus joutunut laittamaan takkini kärryn reunalle !
        Nyt onkin hämärä jo laskeutumassa, kun kahvitilkan kaipuu, saa istumaan kahvikupposen äärelle.

        Laitoin aamupäivällä silakkapihvini loput etikka ? sokeri liemeen, sipulin ja mausteiden kera, illaksi ne ovatkin jo vetäytyneet sopivasti.

        Ratatouillea tein uunissa jo eilen, ja vielä on vihanneslaatikkoni runsauden täyttämä. Kukkakaali, valkokaali ja kesäkurpitsa ja parsanippukin, sipulit siellä muun salaatin joukossa säilyy viikonkin eteenpäin.

        Valkokaalikerää en ihan noin suurta olisi ostanut, se tulikin kotiinkuljetuksella, mutta säilyy pitkään sekin.

        En kuuntele minäkään nyt politiikkaa, joidenkin uusien kasvojen näin paasaavan , vain Vanhanen ja Zyskovits näkyivät vahoina tuttuina 😍

        Lämmintä onkin sitten luvassa koko loppuvuodeksi jäi aamulla mieleeni, eipähän ole tarve ylipukeutua talvisesti edelleenkään.
        Pimeä ja tosi harmaa marraskuukin alkaa olla jo loppusuorallaan 🔆☆⭐︎ *Meren yllä on tähtien vyö, pois on ankeus harmaa* laulaa 🎵 sisimmässäni,..siellä ne on !

        Ystävättäreni lähetti äsken hauskan viestin, pikkujoulun vietosta lasten ja lastenlasten kanssa. Viesti on musiikkivideona, jossa tutut kasvot on sijoitettu taidokkaasti tanssiviin hahmoihin! Kiva idea muistoksi..

        Mukavia iltahetkiä kaikille ❣️

        Vanhasella on hyvä ohjelmasarja Alfa-TV:llä. Tulee tänään klo20. aiheena tulevaisuuden liikenne.


    • Anonyymi

      Mukavaa on ollut taas lukea täällä tämän päivän kirjoituksia. On runoiltu ja kerrottu ruokien laitoista. kauppareissuista, politiikkojen esinntymisistä ym päivän tapahtumista.

      Kohta taas saadaan uutisita kuulla, onko lakossa päästy minkäänlaiseen sopimukseen kun nyt se 700 pakettilajittelijan riita on kuulemma varsinainen syy tähän pitkittymiseen. Eipä tule lähetettyä niitä 40 joulukorttia, jotka joka vuosi lähetän. enkä tilaa mitään postitse, koska ne lähetykset seisovat vain niin lentokentillä, mailla kuin merilläkin.

      Mira

      • M-e/I.H Viestistä:" Minua kiehtoo, miten esivanhempamme elivät
        ja kokivat luonnon erilaisia ilmiöitä."
        Yhteen seikkaan, miten korpieläjät osasivat liikkua laajalla alueella
        metsissä, erämaissa pahemmin eksymättä. Sitä hyvin nuorena
        ihmettelin - olimmehan korpieläjiä. Ja lehmätkin liikkuivat luvallisesti
        yhtiön mailla, monien kilomerien ja soiden takana ja osasivat kotia
        illantullen. Kyselinhän minä vanhenmiltani, ja sain opastusta. Eihän
        ollut karttoja ja kompasseja apuna. Vastaus oli, että kyllä luonto
        opettaa niin lehmiä, kuin ihmisiäkin kokemusten kautta.

        Ennätinhän korpia koluta, kunnes siirryin asfalttia polkemaan. Totta
        se on, jälkeenpäin ajatellen. Ihmiseenkin tarttuu taitoja ihan huomaamatta. Ihmekös tuo, muuttolinnut lentävät tuhansia kilometrejä
        ja osaavat tarkasti takaisin saman lammen rannalle.Oppiihan ihminenkin
        ainakin vähän.
        Kun eksyy, ensiksi on vältettävä, ettei ala kiertämään suurta ympyrää.
        Auringosta näkee suuntaa, jos se paistelee. Puista näkee suunilleen,
        kun oksat ovat rehevämmät etelän puolella. Muurahaispesäkin on puun
        juurella etelän puolella. Puroista ja ojistakin on apua, ne johtavat järveen.
        Enpä tästä enenpää. Kunnon kaupunkilainen katsoo kun lähtee
        tuntemattomaan metsään marjastamaan tai sienestämään, että tien varteen jätetty auto näkyy:)

        Tuollahan on esitetty, että jos kirjautuminen ei pysy, saahan nimimerkin
        anonyymiinkin. Olen huomannut saman, että nopeasti pitäisi kirjoittaa,
        tai kirjautuminen katoaa. Hyvää jatkoa teille!


      • Anonyymi

        Postin lakko kyllä päättyy ennen suurlakoksi päätymistä. Surkea kyllä, valtio päättti tästä riitauttavasta lajittelijoiden siirtämisesta alempaan palkkaluokkaan. Tätä selvitettiin Yle-radiopuolella tänään.

        - yleismies j


      • Anonyymi
        ynnämuu kirjoitti:

        M-e/I.H Viestistä:" Minua kiehtoo, miten esivanhempamme elivät
        ja kokivat luonnon erilaisia ilmiöitä."
        Yhteen seikkaan, miten korpieläjät osasivat liikkua laajalla alueella
        metsissä, erämaissa pahemmin eksymättä. Sitä hyvin nuorena
        ihmettelin - olimmehan korpieläjiä. Ja lehmätkin liikkuivat luvallisesti
        yhtiön mailla, monien kilomerien ja soiden takana ja osasivat kotia
        illantullen. Kyselinhän minä vanhenmiltani, ja sain opastusta. Eihän
        ollut karttoja ja kompasseja apuna. Vastaus oli, että kyllä luonto
        opettaa niin lehmiä, kuin ihmisiäkin kokemusten kautta.

        Ennätinhän korpia koluta, kunnes siirryin asfalttia polkemaan. Totta
        se on, jälkeenpäin ajatellen. Ihmiseenkin tarttuu taitoja ihan huomaamatta. Ihmekös tuo, muuttolinnut lentävät tuhansia kilometrejä
        ja osaavat tarkasti takaisin saman lammen rannalle.Oppiihan ihminenkin
        ainakin vähän.
        Kun eksyy, ensiksi on vältettävä, ettei ala kiertämään suurta ympyrää.
        Auringosta näkee suuntaa, jos se paistelee. Puista näkee suunilleen,
        kun oksat ovat rehevämmät etelän puolella. Muurahaispesäkin on puun
        juurella etelän puolella. Puroista ja ojistakin on apua, ne johtavat järveen.
        Enpä tästä enenpää. Kunnon kaupunkilainen katsoo kun lähtee
        tuntemattomaan metsään marjastamaan tai sienestämään, että tien varteen jätetty auto näkyy:)

        Tuollahan on esitetty, että jos kirjautuminen ei pysy, saahan nimimerkin
        anonyymiinkin. Olen huomannut saman, että nopeasti pitäisi kirjoittaa,
        tai kirjautuminen katoaa. Hyvää jatkoa teille!

        Täytyy yrittää kirjottaa nopeasti ja lyhyesti että viesti lähtisi. Harmaastakin harmaampi päivä meni piloille kun piti toimittaa nin pal erinäisiä asioita.

        Puoliksi hukkataipaleen jälkeen alkoi hämärä jo laskeutua tienoon ylle. Niin kun huomisen päivän syötäväkin, tai aineksia aterian laittamiseen oli vähissä.
        Mukavia laiskottelupäiviä nämä olisivat. Pihan tekemättömät pikkutyöt eivät veisa hoosiannaa vaikka kevääseenkin jäisivät.

        Pidetään heijastimet ulkona liikuttaessa näköalapaikalla, etteivät toiset tohelot meittin osuisvat. Jutun puutteessa; hyvät meille päivän lopputunneille. hurskainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy yrittää kirjottaa nopeasti ja lyhyesti että viesti lähtisi. Harmaastakin harmaampi päivä meni piloille kun piti toimittaa nin pal erinäisiä asioita.

        Puoliksi hukkataipaleen jälkeen alkoi hämärä jo laskeutua tienoon ylle. Niin kun huomisen päivän syötäväkin, tai aineksia aterian laittamiseen oli vähissä.
        Mukavia laiskottelupäiviä nämä olisivat. Pihan tekemättömät pikkutyöt eivät veisa hoosiannaa vaikka kevääseenkin jäisivät.

        Pidetään heijastimet ulkona liikuttaessa näköalapaikalla, etteivät toiset tohelot meittin osuisvat. Jutun puutteessa; hyvät meille päivän lopputunneille. hurskainen

        Huomenta, yritän nyt anonyyminä, miten käynee.
        Harmaa, mutta kuivempi sää on ja vähän on viilentynytkin, ehkä sää muuttumassa, nyt alkaa talvea tekemään pikkuhiljaa.
        Minua häiritsee tuo sekavuus, viestien väliin noita mainoksia tuppaa ja muutenkin rauhattomampi ilme ketjussa.
        Kaiholla kaipaan aikaa menneiltä vuosilta, näitä ongelmia ei niin paljon ollut.

        Nyt en uskalla kurkata ketjua taaksepäin, ja muistini tukea tarvitsisi, mutta yritän jotain muistaa.
        Raakile ainakin kysyit hiusteni muodon muutosta, no onnistui ainakin siinä suhteessa, että lyhyt on ja helpottaa laittamista.

        Ynnämuu kertoilit luonnossa liikkumisesta, sitä taitoa en osaa, eksyn melkein jo isommassa pihapiirissä, mutta olisi se voinut suunta vaisto minullekin syntyä, jos olisin asunut pakottavissa olosuhteissa.
        Sini-sirkku herkuistaan taas kertoi, harmittaa, kun täällä nuo silakat melkein lohen hinnoissa, pitää joskus raaskia ostaa ja tehdä kertomaasi etikka silakkaa.

        On lohdullista kuulla noita puoltavia sanomisia, että koneetkin voivat syyllisiä olla, ettei minun taidottomuus yksin harmia ole tuottamassa, se miksi toisilla onnistuu pitkäkin viesti, on kysymysmerkki minunkin mielessä.
        Onhan tätä ikää jo niin reilusti ja kun oppimiset ei päässä pysy, tyydyttävä on ongelmiin ja konekin jo vanhuuttaan heikkenee, kaksi vanhaa yhdessä;)

        Politiikkaakin on keskustelussa ollut, mutta enpä rupea pirttiin sotkemaan, vaikka mieli kyllä tekisi, jos livenä nenäkkäin olisin politiikkaa puhuvan kanssa, jopa suu kävisi;)
        Tahtoo tuo sanallinen taito aina muutenkin väärinkäsityksiä aiheuttaa ja aiheena politiikka sitä aikaan saisi.
        Harmillinen juttu tuo postin lakko ja se vaan laajenee, sopua olisi nyt löydyttävä.

        Katsotaanpa lähteekö skillanin viesti nyt luettavaksi vai yhäkö saan kielteisen vastauksen, olisi oltava kello mikä ilmaisisi, että nyt on aika lopettaa;)
        Ulkoilu päivä taitaa tästä kehkeytyä, joten ulos kaikki kuntoilemaan, minä taidan kyllä laistaa;)


    • Huomenta pirttiin. Olen ollut niin työllistetty - tai"raskautettu" - omassa arjessani tai muuten sellaisessa mielentilassa, etten ole arvannut pirttiin astua..)) Hatarasti olen kyllä seurannut muiden viestintää.
      Joskus tuo politikointi vielä saa minut imuunsa, joskus taas tulee kiivailtua tämän nykyisen elämäntavan vuoksi. Eniten ovat kyllä lannistaneet nämä pienelämän menetykset. Lanko haudattiin viikko sitten, huomenna on lähiystäväni vuoro.
      Pari veljeä sairastelee myös.
      Tietysti ilon aiheitakin löytyy aina. Nuorimman lapsenlapseni kaksivuotissyntymäpäiviä vietettiin sunnuntaina ja me kolmet isovanhemmat jaoimme yhteistä iloa.
      Perheen kolmantena lapsena päivänsankari on aina ollut joukkoon hyvin sopeutuva, oppinut muilta toiminnallisuutta ja itsensä ilmaisua.

      Talonhoidossa on nyt passeli tilanne. Vanhempi poikani putsasi rännit lehdistä, ilmalämpöpumppu tulee ensi viikolla, koivuklapeja löytyy liiteristä. Hyvä on antaa talven tulla.
      Synkkähän tämä syksy on ollut ilmojenkin puolesta. Pimeys viipyy aamulla pitkään ja tulee aikaisin illalla. Jouluvalot sentään tuikkivat jo monilla pihoilla...

      Hyvää marraskuun loppua ja parempaa mieltä muille..))

      P.s. Kyllä tämä viestin lähettäminen tökkii minullakin. Kirjautua pitää jatkuvasti, kopioida ja liittää...)) Toivottavasti tulee korjaus tähän riesaan..

    • Anonyymi

      Hyvää huomenta!
      Mukavaa, että SkillaNin pitempi teksti pääsi pirttiin. On tullut tärkeäksi rutiiniksi pirtin elämä. Siitä kauniisti Mia-elina muutama päivä sitten mainitsikin. Nytpä kiitänkin samalla noista runoista joita hän silloin tällöin pirttiin tuo. Kiitos M-e :)

      Silmät ovat olleet uuvuksissa mikä osin johtunee mustasta langasta, josta pipoa olen nyt neulomassa. Luonnonvalo on vähissä.

      Viikonlopuksi olen menossa lapsenlikaksi pitkästä aikaa. Pääsee vähän tuulettumaan ja hartiat pakollisen lepotilan ;)

      Virkistävää viikonloppua kaikille!

      raakile.vielä

      • Anonyymi

        Hyvää, vaikkakin tosi harmaata aamupäivää!
        Niin se vaan aika kuluu sukkelaan uudella paikkakunnalla, ettei edes pirttiin ole ehtinyt piipahtaa.
        Hyvin olen jo sopeutunut ja kiertänyt ja tutkiskellut paikkoja ja kohteita, joissa voi tutustua oman ikäisiin ihmisiin, ja onhan niitä löytynyt! Ihan ihmetellä täytyy, kuinka paljon on mahdollisuuksia erilaisiin aktiviteetteihin näinkin pienellä paikkakunnalla. Suureen Turkuun verrattuna paljon mielenkiintoista harrastustoimintaa, jopa edullisempia kuin suuressa kaupungissa.
        Vastaanotto on täällä ollut joka kohteessa ystävällistä, joka kohteessa on minut otettu iloisena vastaan ja kehotettu mukaan toimintaan. Valinnanvaraa siis minulla on kun mielenkiintoisia kohteita löytyy! Mielekiinnolla odotan, mistä tämä mummeli itsensä vielä löytää!😊
        Ja ihaninta kaikessaon, kun oma jälkikasvuni on kävelymatkan päässä, käväisevät harva se päivä mummoa tsrvehtimässä! Sanoisin, että nyt on elämäni kohdallaan!
        Kiitollisin mielin tämän raapusti kissamummo, eli lyhennettynä km.🦊🐕🤗


    • Anonyymi

      Tervehdys Pirttiin, pitkästä aikaa! Kaunis, tuuleton päivä on tänään ja harmaa,
      ei näy auringon säteitä, kuin eilen.
      Oikein hämmästyin, että mitkä valot tuonne taivaan rantaan on sytytetty,
      pian ne valot häipyi, ne olivat viimeisiä auringon säteitä, jotka kajasti puiden lomista.

      Monenlaisia asioita on ollut; olin polvileikkauksessa, nyt voin jo kävellä kyynärsauvojen kanssa ja tuntuu aivan hyvältä!
      Postilaatikolla käväisin, vaikka tiesin, ettei sieltä nyt lakon aikana mitään tule,
      mutta liikunnan vuoksi on hyvä lenkkiä tehdä, niin kuin ennenkin.

      Kiva taas pistäytyä lenkin päälle tänne Pirttiin tuttuun seuraan, hyvää päivää
      toivotan kaikille!
      Neeasa

      • Kaffelle Pirttiin kiiruhdan, kodinhoito & keittiöpuuhailujeni jälkeen.
        Niin iloiseksi tulin nähdessäni Doc Martin'in vihdoinkin tulevan uusilla jaksoilla ! Jo klo 17:10 tänään saa seurata pienen kylän erikoisen loogista älykköä, vaan ihmisuhteissaan niin kömpelöä sisäoppilaitoksenko kasvattamaa 😍 On siellä makeita tyyppejä,..ikirakastunut apteekkarska, kultivoitunut psykiatri täti ja vastaanottoapulaisena rohkean hauskasti pukeutuva neitonen

        Jännistä potilastapauksista ei ole pulaa, hyvällä huumorilla tehtyjä kaikki, puhumattakaan tosi läskistä, whiskyä valmistavasta putkimiehestä, jonka rakkauden kaipuu saa huvittaviakin muotoja.

        Nyt pitänee vielä siivota keittiönikin, kun vasta illemmällä käväisen kaupungilla.

        Kiitos leppoisasta kahvituokiosta,..hyviä jatkoja!


      • Anonyymi

        Pikaista ja hyvää parantumista sinulle Neea, varmasti tulos on hyvä, kun olet pitänyt kaikki sääresi ja reitesi lihakset kunnossa etukäteenkin liikunnalla, silloin siitä on helppo jatkaa verenkierron hyvänä pitämistä liikunnalla , ja monipuoinen ravinto tietenkin. Lähiperheesi on lisäksi hyvä antamaan asiantuntevaa apua. Voi hyvin!
        (Tai helppo ja helppo, kyllähän se vaatii jaksamista ja voimiensa käyttöä, mutta tulos on varmaan hyvä.)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pikaista ja hyvää parantumista sinulle Neea, varmasti tulos on hyvä, kun olet pitänyt kaikki sääresi ja reitesi lihakset kunnossa etukäteenkin liikunnalla, silloin siitä on helppo jatkaa verenkierron hyvänä pitämistä liikunnalla , ja monipuoinen ravinto tietenkin. Lähiperheesi on lisäksi hyvä antamaan asiantuntevaa apua. Voi hyvin!
        (Tai helppo ja helppo, kyllähän se vaatii jaksamista ja voimiensa käyttöä, mutta tulos on varmaan hyvä.)

        Iltaa vaan!

        Hämyinen päivä oli tänään, ei kuitenkaan vettä losottanut. Aikomus
        oli pitää tupapäivä, mutta ryntäsin ahneuttani markettiin. Lohta irtosi halvalla, himpun alle 4€/kg, kympillä 2,5 kg pötkäle tuli kotia. Siihen
        vielä hyvä kahvitarjous. Johan se pisti liikettä kinttuihini, vaikka
        en yleensä vähällä tarjousten perässä hötkyile. En, vaikka olisi
        edullisia ämpäreitä:)
        Nythän SkillaNilla on viestin lähettäminen toiminut. Sehän hyvä.
        Melkein kaikilla Pirttiin kirjoittaneilla on jotain puuhaa. Sehän se
        elämässä pitää hyvin kiinni, toimettomuuden pitkittyessä minä
        ainakin tunnen tylsistyneisyyttä. Jotain sitten on ryhdyttävä
        järkkäämään, vaikka se ei kovin järkevää olisikaan. Sellaista
        "varatyötä" tänäänkin näpertelin.

        Hyvää jatkoa pimeistä syysilloista huolimatta!


      • Anonyymi

        Terveisiä Pirttiin. Minullakin vasta kolmas polviproteesi onnistui. Onhan se sairaala Ortonin asentama.
        Venäläisysntyinen naislääkäri sanoi, että pteesi on niin laadukas, että rönytä saat ja kaatuilla, mutta proteesi kestää kyllä sinulla hautaan asti.
        Proteesin hinta oli silloin 20.000 €uroa.

        Työtapaturma-asiakkaana maksoin vain polimaksun. Nyt olen kuntoutuksessa toisenkin olkapään sipattua pinneoireyhtymään. Nivelrikkoakin siinä samassa paketissa.

        Nytte kun ensin päiväunet vetää, loppupäivän aikana ei isompia rojekteja jaks vedellä.
        Mut näillä sitä mennään. Pidetään toisistamme huolta!
        . hurskainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terveisiä Pirttiin. Minullakin vasta kolmas polviproteesi onnistui. Onhan se sairaala Ortonin asentama.
        Venäläisysntyinen naislääkäri sanoi, että pteesi on niin laadukas, että rönytä saat ja kaatuilla, mutta proteesi kestää kyllä sinulla hautaan asti.
        Proteesin hinta oli silloin 20.000 €uroa.

        Työtapaturma-asiakkaana maksoin vain polimaksun. Nyt olen kuntoutuksessa toisenkin olkapään sipattua pinneoireyhtymään. Nivelrikkoakin siinä samassa paketissa.

        Nytte kun ensin päiväunet vetää, loppupäivän aikana ei isompia rojekteja jaks vedellä.
        Mut näillä sitä mennään. Pidetään toisistamme huolta!
        . hurskainen

        Täälläkin on ainakin kaksi herrasmiestä. koskaan en ole huomannut heidän pahaa mieltä kenellekään tuottavan. Täällä oppii tuntemaan nämä kanssavaeltajansa.
        🌷 🐥🌷🌲🌷🍀🌷🐥🌹🐿🍀


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täälläkin on ainakin kaksi herrasmiestä. koskaan en ole huomannut heidän pahaa mieltä kenellekään tuottavan. Täällä oppii tuntemaan nämä kanssavaeltajansa.
        🌷 🐥🌷🌲🌷🍀🌷🐥🌹🐿🍀

        Piti ihan katsoa mitenkä täällä näin kukitetaan??
        Tuohon kukkatervehdykseen Pirtin miespuolisille voi tosin vilpittömästi yhtyäkin. Luulin tasavuosia juhlittavan,.. 😊))

        Paljon on polvi ja nivelkulumia ikätovereilla, niistä en osaani ole saanut. vaikka liikkuva olen ollutkin. Muuta vakavaa onkin kyllä sitten ollut ihan kotitarpeeksi.

        Juuri pääsin kotio kaupungilta, hyvällä mielin palasin asioinnin suhteen. On taitanut ilma hieman pakastua, ulkona tuntui niin kivan raikkaalta.
        Oli kiva nähdä hieman ilta ja koristevalojakin pimeällä, mutta nyt käyn jo omaan illanviettoon tv-tuoliin , touhuisan päivän päätteeksi, heippa vaan !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täälläkin on ainakin kaksi herrasmiestä. koskaan en ole huomannut heidän pahaa mieltä kenellekään tuottavan. Täällä oppii tuntemaan nämä kanssavaeltajansa.
        🌷 🐥🌷🌲🌷🍀🌷🐥🌹🐿🍀

        Ai jaa, vai on täällä miehiäkin. Ehkä sen sitten olisin huomannut, jos olisin ketjua enemmän ja tarkemmin lukenut.
        Jospa täällä on sitten feministejä. Maamme hallituspuolueidenkin puheenjohtajina on neljä naista ja yksi mies, joka sanoo olevansa feministi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai jaa, vai on täällä miehiäkin. Ehkä sen sitten olisin huomannut, jos olisin ketjua enemmän ja tarkemmin lukenut.
        Jospa täällä on sitten feministejä. Maamme hallituspuolueidenkin puheenjohtajina on neljä naista ja yksi mies, joka sanoo olevansa feministi.

        Olisitpa täällä pääsiäisen aikaan. Koko pirtti on kuin noitapesä.


      • Anonyymi
        sini.s kirjoitti:

        Piti ihan katsoa mitenkä täällä näin kukitetaan??
        Tuohon kukkatervehdykseen Pirtin miespuolisille voi tosin vilpittömästi yhtyäkin. Luulin tasavuosia juhlittavan,.. 😊))

        Paljon on polvi ja nivelkulumia ikätovereilla, niistä en osaani ole saanut. vaikka liikkuva olen ollutkin. Muuta vakavaa onkin kyllä sitten ollut ihan kotitarpeeksi.

        Juuri pääsin kotio kaupungilta, hyvällä mielin palasin asioinnin suhteen. On taitanut ilma hieman pakastua, ulkona tuntui niin kivan raikkaalta.
        Oli kiva nähdä hieman ilta ja koristevalojakin pimeällä, mutta nyt käyn jo omaan illanviettoon tv-tuoliin , touhuisan päivän päätteeksi, heippa vaan !

        Ei ne nivelet liikkumisesta kulu, päinvastoin. Nivelet on tehty liikkumista varten ja rappeutuvat liikunnan puutteessa. Toinen nivelten tuhoaja on ylipaino ja perimälläkin on osuutensa. Nivelrikko on se oikea sana kulumille. Se on tavallista lonkissa ja polvissa , myös pikkunivelissä esiintyy nivelrikkoa. Iän myötä se yleistyy, mutta sen kanssa voi elää , kun liikkuu ja vahvistaa lihaksia esim. polvien ympärillä. Vesijuoksu ja pyöräily (myös kuntopyörällä) ovat hyviä, voi tehdä vaurioituneillakin nivelillä. Kuntosaleilla on hyviä harjoituksia myös. Nivelrikko on jo kansantauti, varsinkin tekonivelleikkaukset syövät valtavasti yhteiskunnan resursseja. Saman vaikutuksen saisi ylipainon pudotuksella ja liikunnalla . Myös 2.tyypin diabetes paranee samoilla elämäntapamuutoksilla.


    • Päivä on jo valennut ja minä tämän koneeni kanssa taistelen, hidasteleekin niin, että ärtyminen kasvaa.
      Väittävät, että kaikki kunnossa koneellani, mutta eipä vaan toimi.
      Kirjautuminenkin työn takana, mutta eipä surra;)

      Demeter et aikoihin todellakaan ole pirtissä käynyt ja ymmärtää mielialasi, kun noita surullisia asioita paljon tapahtuu, voimia jaksamiseen sinulle.

      Raakile vielä. mustat neulomiset päivän valon aikaan ja illaksi iloisia värejä, niistä hyvän mielenkin saa;)

      Neeassalle onnittelut ja hyvää toipumista edelleen polvileikkauksen mainingeissa.
      Kyllä se varmasti mieltä piristää, kun liikkuminen helpottuu.

      Kissamummo, oikein hyvä mieli tuli minullekin, kun elämäsi onnistumisesta kerroit, nyt kaikkea mukavaa ja osallistumista uusiin ympyröihisi.

      Uusia jaksojako tulee Doc Martinin sarjaan, pitääpä ruveta seuraamaan minunkin.
      Noista herrasmiehistä olette maininneet, niinpä, kyllä pirttiin miehetkin kirjoittavat ja voi sanoakin, että ei se määrä, vaan laatu;)
      Ei tarvitse pelätä, ei naiset pirtissä niin hankalia ole, etteikö miehetkin uskaltaisi.
      Ennen todella Kyöpeliin meno pääsiäisen aikaan oli hurvaton juttu, nyt mielikuvitus meinaa näistä hommista kadota kokonaan, ehkä asiallisuus voittaa.

      Tuo nivelten syy on todella monesti ylipainosta ja liikkumattomuudesta johtuvaa, tosin perimäkin vaikuttaa.
      Äitini oli ylipainoinen, kuten minäkin, mutta ei hänellä ilmennyt koskaan nivelvaivoja, minulla kyllä.
      Ehkä saa itseään suurilta osin syyttää.

      Olen yrittänyt pika kirjoitusta, jospa saisin viestin lähtemään.
      Oikein mukavaa viikonlopun alkua ja näkyillään pirtissä.

    • Anonyymi

      Kiitos kaikille kannustavista viesteistä, niistä saa lisää uskoa, että jonain päivänä kivut loppuu ja voi kunnolla kävellä!
      Nyt kun on vasta kolmas viikko leikkauksesta, meneillään, on se vielä hankalaa,
      särkylääkkeitä ja kylmää vuototellen, mutta toivossa on hyvä elää.

      Ulkona pilvipoutaa, onneksi ei jäisiä teitä vielä, uskallan pienelle sauvalenkille taas mennä. Hyvää terveyttä kaikille, se on kullan arvoista!

    • Iän mukana muuttuu lapseksi jälleen. Minun kohdallani se on jo alkanut. Nukun kuin lapset ainakin. Ei illalla unta millään, kaikkea sijaistoimintoja pitää tehdä. Aamulla herään aina samaan aikaan, on sitä yöunta ollut miten tahansa, iltapäivällä samaan aikaan päikkärit, ja alkuillasta toiset, jotka tulevat kuin nuijanukutus. Vaikka päätän, että seuraan jotain tv-sarjaa, eilen sitä uutta Doc Martinia, niin hah, herään Puoli seitsemän ohjelmaan, missä Kätkän sisarukset kätkättävät sanojenselitystä. Martinista ei enää vilaustakaan. Katsotaan tänään, miten käy.
      Yleensä olen aina hyväntuulinen, mutta nyt ärtymys iskee, eikä ole ketään sellaista , jolle purkaisin kiukkuni.
      Pelkään, että alan vastailla S24-palstalaisille pahasti. Ainoa paikka, missä voisin kiukkuni purkaa. Onneksi ohjelma ei aina hyväksy tekstiäni ja joudun sen poistamaan. Välillä ei kelpaa nimmari, välillä ei Anonyymi. Pyörylä vain pyörii, ja ehdin lauhtua. Delete!

      • Olihan hauskasti kirjoitettu Makriina, ja niin rehellisesti kuvasit kiukkuasi. Minä kun myös valvoin yöllä, niin nauratti nuo tunteet!

        Heräsin puolinukuksista klo 2 aamuyöstä kamalaan pamaukseen keittiöstäni. Säikähdin niin, etten heti uskaltanut mennä katsomaan edes,..mutta sitten mietin, jos jokin jääkaapissa olisi keikahtanut ja ovi auennut, niin ruuathan lämpiäisi,.. Höh

        No hiippailin keittiöön, vilkaisin eteiseen, ettei ulko-ovi ollut auki, ja keittiöstähän se selitys löytyi:
        Olin ripustanut ison sellofanipussillisen mureita leipätikkuja seinän koukkuun ens'hätään, ja sehän oli mätkähtänyt ensin työpöydälle ja siitä vielä lattialle rapisten kuin häijy elukka mennessään 😊)) Helpottuneena nostin sen pöydälle talteen ja lompsin takasin sänkyyn.----

        No,..eihän unesta enään mitään tullut, mutta katseltuani tv:stä Trumpin poliittista ajojahtia hieman ihmetellen, nukahdin hetkeksi sentään.

        Kaikenlaista yökommellusta 🙄, pussinsuu kun oli kiedottu ohuella rautalangalla, joka ei aukeamatta enää kestänyt.

        Vaan eipä kummitukset, eikä vorot sentään hiippailleet! moikka!


      • Anonyymi

        Eilinen Doc Martin tulee nyt kello puoli yhdeltä uusintana. Makriinalle tiedoksi.

        Mira


    • Sää on kuivahtanut, ei nyt ihan rapsakaksi voi vielä sanoa, mutta uskalsin viedä mattoja ja vuodevaatteita ulos tuulettumaan, eipä meillä kyllä paljon mattoja olekaan. Käyttämättä olevalle ryijylle keksin paikan keinutuolin alla, tykkään siinä neuloa , varpaat ovat ryijyssä kuin ruohikossa ja selkä on hyvässä asennossa. Lankakorissa on neljän kilon puntti ja sohvan takana hulavanne, koetan välttää pitkää istuskelua.

      Eilen olin kolmen siskoni kanssa Helsingissä , tapaamiset on helppo järjestää whatsapp- ryhmänä ja asumme kaikki enintään 50 kilometrin päässä Helsingin keskustasta. Tällä kertaa kävimme Ateneumin Helene Schjerfbeck-näyttelyssä ja lisäksi siellä on anoppini kotiseudun Ruoveden maisemia maalanneiden taiteilijoiden töiden näyttely. H S:n töiden tyyli muuttui ajan myötä, varsinkin omakuvien muuttuminen on vaikuttavaa, oikeastaan järkyttävää kohti kuolemaa. Joidenkin maalausten tunnelmat ovat niin vangitsevia, että jäivät vielä uniinkin. Monta ihanaa lapsiaiheistakin maalausta oli esillä. Ruoveden maalareista ainakin Ellen Thesleffin ja Elga Sesemannin kanssa Muroleen kyläläiset olivat kosketuksissa, heillä oli siellä huvilat, sukulaiset kertovat tarinoita taiteilijoista. Myös Gallen-Kallela on maalannut Ruoveden maisemia, siellä on hänen erämaa-ateljeensa Kalela.

      Muutamassa S-ryhmän ravintolassa on näyttelyn ajan erityinen taidemenu, johon sisältyy näyttelyn pääsylippu. Hyvää ja erityisen kauniisti tarjolla olevaa ruokaa saimmekin Kaarnassa, veden, metsän ja pellon makuja. Melko täyttä oli Ateneumissa , onhan näyttely ollut vasta viikon verran . Nyt taas arkiset askareet kutsuvat, imurointipäivä ja illalla saunaan ...huomisiltanakin tietysti sauna, koska on lauantai. Makriinaa en osaa kuvitella pahantuulisena, mutta kyllä siihenkin oikeus on kun siltä tuntuu.

      • Anonyymi

        Tuntuu hyvältä lukea aina positiivista ja mielenkiintoista kerrontaasi, Ramoona.
        Tuosta kertomastasi HS:n näyttelystä sain ihan kimmokeen päästä katsomaan sitä näyttelyä.
        Nyt kun tällä uudella paikkakunnalla olen liittymässä uusiin kerhoihin, jotka tekevät matkoja yllätyskohteisiinkin, uskon että rohkenen esittää siellä tällaistakin matkaa!
        Olen aina ollut kiinnostunut taiteesta, tutustunutkin erilaisiin taidemuseoihin edesmenneen mieheni kanssa, mutta nyt yksin ollessani en paljoa ole niissä käynyt.
        Täytyy ihan toivoa, että täällä uudessa paikassa löydän ryhmän, joka innostuu taiteesta ja kulttuurista!
        Runoryhmään olen jo ilmottautunut, jospa siellä kiinnostusta riittäisi taidematkaan. Mielenkiinnolla odottelen ensi viikkoa, jolloin tämä ryhmä kokoontuu, uskon sieltä löytyvän eri taiteen muodoista kiinnostavia!
        Kuten näkee, pirtissä käynti kannattaa, uusia ideoita saa
        pirttiläisten kirjoituksista, hienoa!🤗 km.


    • Mukavia juttujanne tuossa lueskelin.
      Eilen tuo läppäri ei enää löytänyt verkkoa. Vein sen tänään huoltoon, kun pojanpojankin näen vasta viikon päästä.
      Koen hankalaksi tällä kännyllä toimia.
      Kävin siinä myös vähän jouluostoksilla.
      Äsken ryyppäsin kaffeet kera pienen voi pullan.

      • Anonyymi

        Eliaana, pyydän anteeksi seuraavaa, joka ei niihin mukaviin juttuihin kuulukaan.
        sinun viestisi vielää on mukava. Kiitos siitä!

        Lainaus eräältä Anonyymiltä:
        "Säälittävän naurettavaksi on meno mennyt, kun kymmeniä vuosia aiemmin tehtyjä karikatyyrejä pitää pyydellä anteeksi. Vaikeaksi menee monilla elämä tiukkapipojen syyllistäessä.
        Kumman paljon löytyy palstaltakin, voi vain kysyä elämmekö tosikoitten riemunaikoja.
        Seuraavana on kaiketi "kummelit" ja pastori Luttinen.
        Huumorin kukka on se kaunein kukka, totesi Vesku Loiri."


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eliaana, pyydän anteeksi seuraavaa, joka ei niihin mukaviin juttuihin kuulukaan.
        sinun viestisi vielää on mukava. Kiitos siitä!

        Lainaus eräältä Anonyymiltä:
        "Säälittävän naurettavaksi on meno mennyt, kun kymmeniä vuosia aiemmin tehtyjä karikatyyrejä pitää pyydellä anteeksi. Vaikeaksi menee monilla elämä tiukkapipojen syyllistäessä.
        Kumman paljon löytyy palstaltakin, voi vain kysyä elämmekö tosikoitten riemunaikoja.
        Seuraavana on kaiketi "kummelit" ja pastori Luttinen.
        Huumorin kukka on se kaunein kukka, totesi Vesku Loiri."

        🍀 Iltaa Kahvipirttiin!🍀

        Pitä tulla hörppäsemään lisää kahvia, vaikka jo Doc Martinin seurassa kupillisen joinkin.
        Hereillä on pysyttävä normaaliin nukkuma-aikaan, jotta ei unirytmi mene sekaisin.

        Helppo perjantaipäivä käy jo iltaan, eikä isompia siivoksia tarvinnut eilisen keittiösiivoamisen jälkeen. Pysyi ne oliivi
        tikkupuikotkin sentään pussissaan, vaikka muruiksi osittain menikin.
        Hieman oli opettelemista tuon Verisure hälyytysjärjestemän opettelussa, mutta nyt se on sisäistetty, ja hyvältä tuntuu useimmat palohälyyttimet, joiden huolto kuuluu sopimukseen.

        Kiitos kahvituokiosta ja ℋyvää 𝒱iikonloppua. 🌷


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eliaana, pyydän anteeksi seuraavaa, joka ei niihin mukaviin juttuihin kuulukaan.
        sinun viestisi vielää on mukava. Kiitos siitä!

        Lainaus eräältä Anonyymiltä:
        "Säälittävän naurettavaksi on meno mennyt, kun kymmeniä vuosia aiemmin tehtyjä karikatyyrejä pitää pyydellä anteeksi. Vaikeaksi menee monilla elämä tiukkapipojen syyllistäessä.
        Kumman paljon löytyy palstaltakin, voi vain kysyä elämmekö tosikoitten riemunaikoja.
        Seuraavana on kaiketi "kummelit" ja pastori Luttinen.
        Huumorin kukka on se kaunein kukka, totesi Vesku Loiri."

        Se pastori oli muuten Silli, Erkki Saarelan parodiaesityksessä. Taikuri Luttinen, luikuri tattinen erään toisen taitelijan esitys.
        Hän kävi jonkunlaista psykoanalyysiaan, psyykensä selvitystä mediassa. Jos se olikin Luttinen se kamu


    • Anonyymi

      Hei vaan ihmiset! Jotenkin woimat tänäänkin hakusessa. Kova lääkekuuri ei ole ainakaan vahvistamassa. Päivittäin on tehtävä kotiharoituksia fysioterapeutin antamien ohjeiden mukaan.

      Työltä ne ihan tuntuvat. Oli pakko karata ulkotöihin, että sais hiukan hyvähappista marraskuun ilmaa. Sisälämpötilaa pidän korkealla, muuten en tarkene. Nukkumalämpöä viilennän ulostuulletamalla.

      Syksyhän on suorastaan paaponut meittiä Etelä-Suomen asukkaita. Jo pelkästään sähkönkulutus on näin lauhoilla säillä pientä.
      Kunnallinen tiehuolto pääsee joihinkin myöhäisyksyihin verrattuna väki-vähällä.
      Täytyy yrittää lähettää kirjoitusta liikenteeseen. Voimii teille ihmiset! hurskainen.

      • Huomenta lauantaiaamuun ja sään puolesta hieman kuivempaan, kahden asteen pakkaseen.
        Siivous jo aloitettu, parveke täyttyi tekstiileistä ja tuuli niitä nyt siellä raikastaa.

        Nuo ketsit mitä nyt anteeksi pyydellään, eivät kovin mukavia ole, mutta harmittomaksi kai tarkoitettuja, ei aina arvaa asioita loppuun asti ajatella, sama koskee palstan kirjoituksia, kyllä aihetta olisi anteeksi pyytelyyn täälläkin.
        Toisen ivaaminen ja nauraminen on helppo oppia.

        Hurskainen puhui tuosta sään olotilasta, säästöjä siitä on saatu, mihin sitten säästöt kohdistuukaan, no jospa vaikka teiden korjauksiin.

        Sini-sirkulla pussit hypähtelee, no onneksi ei sen vaarallisempaa sattunut, aina sitä pahinta epäilee, jos jotain poikkeavaa tapahtuu.
        Mielikuvituksesta haittaa, aina ennakoi jotain kauheaa tapahtuvan, vaikka tilanteet aivan vaarattomia.
        Suurentelen ja kuvittelen aina jotakin tapahtuvan, jos epämääräisiä tapahtuu.

        Kissamummo onkin reippaasti lähtenyt tutustumaan noihin kerhoihin ja kivaa varmasti siitä seuraa, sokkomatkat yleensä antoisia on täälläkin olleet.
        Minulta alkaa innostus vähenemään, mutta onhan tuota jo kokeiltu monenlaista.

        Ramoona kertoili noista näyttelyistä, meillä täällä syrjäseuduilla ei paljonkaan mahdollisuuksia noita kokea, jos jotain tuollaista haluasi on maksettava ensin matkustaminen.
        Tyytyväinen kuitenkin olen omaan olemiseen, ehkä on niinkin, että kaikkea on jo mielestään kokenut, ei mitään kaipaa, näitä omia ympyröitään vaan tutkiskelee;)

        Makriina samoja tapoja minullakin, en päiväunia ota, mutta torkahtelen istuultani ja aivan virkeä taas olen herättyäni;)
        Huonon tuulen tullen, on pakko olla äkänen itselleen, kun ei ketään viereen satu, no aika usein itse ne aiheet huonoon tuuleni rakentelen, joten itseäni saan tukistaa ja torua.
        Oikein hymyilyttää, kun muistan, että näin olen tehnytkin peilin edessä;)

        Neeassa varmaan kiitteli toivotuksista, näin arvelen, kun säryistä puhuit, viehän se aikaa suuremman operaation jälkeen ja polvet sanovat olevan kivuliaammat, kuin lonkat leikkauksen jälkeen.
        Jokos Eliaan on koneensa huollosta saanut?
        Minä jännään tämä omani kanssa milloin simahtaa.

        Tuota nikkiä kaipaan viestin perään, näin tulee jotenkin henkilökuva selvemmäksi ja on tutumpaa jutustaa.
        Olen huono kirjoitusten perusteella arvailemaan.

        Jospa alkaisin nyt tuota oikeaa siivoamista toteuttamaan ja sen jälkeen taas nauttimaan olotilasta, joka jonkun aikaa paremmalta näyttää.
        Yksin elän ja silti aina tätä siivoamista riittää, no mitäs tekisin, jos ei hommia olisi;)
        Viettäkää mukava päivä, levätkää tai ulkoilkaa halujenne mukaan, tai mitä kivaa nyt kukin keksii;9


    • Anonyymi

      Tänne nyt poikenneena en ryhdy otsikkoteeman tarkoitusperiä tarkemmin selvittelemään. Tiedän vain, että täällä on iäkkäitä ihmisiä, kuten itsekin olen ja että pirtti-sanalla on historian havinaa.

      Synnyin itse entisessä torpassa. Sitä oli myöhemmin laajennettu rakentamalla keittiö, kammari, kuisti ja eteinen. Uuden rakennuksen isointa huonetta sanottiin edelleen pirtiksi.

      Ulkorakennusta ei miksikään aitaksi sanottu. Se oli kaksiosainen. Toista osaa sanottiin vaatepuoriki ja toista lihapuoriksi.

      Muistan, kun lapsena löysin kaasunaamarin vaatepuorista. Ihmettelin mikä tuokin jännännäköinen kapine on ja missä sitä tarvitaan. Myöhemmin selvisi, että se oli varsin yleinen joululahja tasan 80 vuotta sitten, vuonna 1939. Talvisota oli alkanut ja vihollisen lentokoneita ja myrkkykaasuja pelättiin.

      Silloinhan maassa oli Kaasunsuojelujärjestö, joka myöhemmin muutettiin Väestönsuojelujärjestöksi.

      • Olen aikaisemminkin kuullut, että kaasunaamareita annettiin joululahjaksi sinä vuonna. Eipä ole kovinkaan mielialaa kohottava lahjapaketti! Sinä jouluna ei riemu muutenkaan raikunut monissakaan pirteissä.
        Olisikohan saaja edes osannut sitä käyttää tositilanteessa.
        Meinasin paneutua muistojen pariin, Onneksi on tuo delete.
        Omilla murheilla ei pidä muiden päivää pilata!


      • Anonyymi

        Minulla on isäni sotilaspassi hallussani, siinä paljastuu, että että hän sai koulutuksen sodan aikana kaasualiupseeriksi. Muuten hän oli tykistön alikersantti ja sai ylennyksen kersantiksi. Hän joutui heti 1939 marraskuun 30 päivänä sotaan. Hänet ja äitini oli vihitty tammikuussa 1938 ja heidän ensimmäinen lapsensa (poika) oli syntynyt ja kuollut samana päivänä, kuukautta en tiedä, hänestä ei ole merkintää edes isän ja äidin virkatodistuksissa, vaikka oli syntynyt elävänä, seuraava lapsi (myös poika) syntyi elokuussa -39. Isä kuoli vuonna -48, eli minä olin alle 4 v, joten en muista hänestä juuri mitään.

        Minäkin luin tuosta kaasunaamarijoululahjoista lehdessä.

        Oli kiva lukea tuosta vaatepuorista ja lihapuorista. Missä päin Suomea noita nimityksiä käytettiin? Minä olen mikkeliläinen syntyjäni, kaupungin kasvatti, mutta mamman ja papan (äitini vanhemmat) aitta oli nimitys sille piharakennuksen osalle, jossa oli mattoja säilössä ja missä yksi äitini siskoista nukkui kesäisin, osa tästä rakennuksesta oli heinäliiteri. Mamma ja pappa asuivat niin lähellä Mikkelin keskustaa, että se ei ole enään vuosiin ollut Mikkelin maalaiskuntaa, vaan osa kaupunkia.

        Mira


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on isäni sotilaspassi hallussani, siinä paljastuu, että että hän sai koulutuksen sodan aikana kaasualiupseeriksi. Muuten hän oli tykistön alikersantti ja sai ylennyksen kersantiksi. Hän joutui heti 1939 marraskuun 30 päivänä sotaan. Hänet ja äitini oli vihitty tammikuussa 1938 ja heidän ensimmäinen lapsensa (poika) oli syntynyt ja kuollut samana päivänä, kuukautta en tiedä, hänestä ei ole merkintää edes isän ja äidin virkatodistuksissa, vaikka oli syntynyt elävänä, seuraava lapsi (myös poika) syntyi elokuussa -39. Isä kuoli vuonna -48, eli minä olin alle 4 v, joten en muista hänestä juuri mitään.

        Minäkin luin tuosta kaasunaamarijoululahjoista lehdessä.

        Oli kiva lukea tuosta vaatepuorista ja lihapuorista. Missä päin Suomea noita nimityksiä käytettiin? Minä olen mikkeliläinen syntyjäni, kaupungin kasvatti, mutta mamman ja papan (äitini vanhemmat) aitta oli nimitys sille piharakennuksen osalle, jossa oli mattoja säilössä ja missä yksi äitini siskoista nukkui kesäisin, osa tästä rakennuksesta oli heinäliiteri. Mamma ja pappa asuivat niin lähellä Mikkelin keskustaa, että se ei ole enään vuosiin ollut Mikkelin maalaiskuntaa, vaan osa kaupunkia.

        Mira

        Nuo piharakennukset tosiaan ovat eri nimikkeillä eri puolilla Suomea. Savossa ne lienevät aittoja. Mutta kyllä se puotikin on minulle tuttu sana. Voisiko olla pohjanmaalta. Länsi-Suomessa puuvaja oli suuli. Ihmettelin sitä alkuun, kun sinne päin muutimme. Taisi suuli tarkoittaa kaikkia pihavajoja, en ole varma siitä. Liiteriksi puuvajaa myös on nimitetty.
        Tuttavani asui Heinolan puolessa, siellä iso keittiön ruokakomero oli kafferi.
        Lapsuudessani ihailin naapurissa, että heillä oli niin erikoinen huone heti siinä ulko-oven jatkeena: Tampuuri! Meillä oli vain eteinen.
        Tietenkin unohdin sanan, ja kerroin hartaana kotona, että naapurissa on puurinki. Äiti ihmetteli aikansa.
        Mkr.


    • Kiitos sinulle SkillaN ja muillekin, jotka ovat syksyn aikaan näitä murheitani "kuunnelleet"...
      Ystävän hautajaisissa tuli sitten itkettyä oikein luvan kanssa ja joukolla. Surujuhla oli taidolla rakennettu, pappi puhui hyvin, samoin muut muistelijat, suru vaihtui iloksi, ainakin hetkeksi. Vainaja oli avarasti uskova ja niin tuntuivat muutkin olevan.
      Uskoi tai ei, kyllä Raamatun lupaukset antavat lohtua ja toivoa, jos ne ottaa vastaan.

      Näin lujille ei kyllä veljen tai langon lähtö ole ottanut. Olimme heidän kanssaan kuitenkin elämän etäännyttämiä. vaikka rakkaita olivatkin. Ystävä oli lähellä, arjessa tavoitettavissa ja monin tavoin vertaisuutta jakamassa.

      Ystäväni oli perheetön kuten suuri osa saattoväestäkin. Naisleskiä, eronneita ja yksineläviä naisia on paljon, ihan tilastollisestikin. Oli hyvä kuulla heidän tarinoitaan siitä, miten olivat elämänsä järjestäneet, missä olivat mukana. Seurakunta oli yhdistänyt useimmat ja muutama oli mukana "soittorenkaassa", joka piti huolen siitä, että kaikki olivat heränneet uuteen aamuun, olivat hengissä..))
      Jotkut olivat vaihtaneet asuntonsa avaimia keskenään, unohtelun tai pitempien poissaolojen vuoksi.
      Eräs toinen pitkäaikaisista ystävistäni menetti hänkin hyvän ystävänsä samoihin aikoihin ja juttelimme siitä miten eri tavalla kuolema koskettaa nyt, kun itsekin alkaa olla "finaalissa" - kuten vanhempi poikani asian ilmaisee..)). Eli lähtijä olisi yhtä hyvin voinut olla itse.
      Menen ensi viikolla rokotukseen, kausi-influenssaa vastaan, ja mietin ottaisinko samalla pneumokokkirokotuksen. Tein sitä varten kevyen testin arvioidakseni sairastusmisriskiäni. Vaikka vastasin kaikkiin kysymyksiin "ei/en", vastaukseksi tuli, että minulla on "kohtalainen riski" sairastua pneumokokin aiheuttamiin sairauksiin. Päättelin siitä, että näköjään myös pelkkä ikä voi suurentaa riskiä.

      Taidan jättää tämän rokotuksen väliin tällä kertaa, onko joku muu ottanut rokotuksen tai ajatellut ottaa ? 80 euroa se maksaa, ainakin meidän kunnassa ja käsittääkseni se on voimassa useamman vuoden.

      Niin, että elämän jatkumisen varaan tässä vielä laskee, ei ole heitetty kirvestä kaivoon..)) Nivelvaivoista moni on kertonut. Onneksi omani ovat selvästi vähentyneet vai onko niihin vain tottunut. Itse kuulun niihin, joita glukosamiini auttaa, yhden napin otan päivässä. Pahin nivelrikko minulla on sormissa ja hyvä niin, jos paikan saa valita. Polvet ja lonkat haittaavat kai kuitenkin toimintakykyä enemmän...
      Kuivaa viikonvaihdetta kaikille..)) Ainakaan tänne ei ole sadetta luvattu...

      • Anonyymi

        Anteeksi, Demeter, en suinkaan tarkoittanut sinun kirjoituksiasi, kun tuossa aamusella sanoin, etten halua muiden päivää pilata murheillani. Itselläni vain on niin sydän täynnä, että olin kirjoittanut pitkän tarinan vaikeuksistani, ja tulin sitten ajatelleeksi, etten sittenkään niitä palstalle kirjoita. En missään tapauksessa vähättele sinun ikäviä aikojasi ja kokemuksiasi.
        Tänään on minulla raskas päivä, kun tasan 4 v. sitten mieheni siirtyi tuonpuoleiseen. Tällaisena päivänä mietiskelee menneitä. Ajatukset ovat vain omissa asioissa.
        Kaikkea hyvää sinulle D.
        En onnistunut kirjautumaan.
        Makriina.


      • Anonyymi

        Minä en ota mitään rokotuksia, esim flunssaan, en ole koskaan ottanut ja hengissä olen vieläkin. Sairastuin kolmekymppisenä nivelreumaan, sormia ja varpaita leikelty ja kortisonipiikkejä saatu, mutta vielä on omat nivelet tallella. Oletan, etten nytkään flunssaan sairastu, mutta parempi koputtaa puuta, eli omaa päätä. Toinen tälle finaalissa olo-sanonnalle on että olemme kuudenkympin ja kuoleman välissä, taikka viimeisellä neljänneksellä, jos satavuotiaaksi elämme.

        Mira


      • Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi, Demeter, en suinkaan tarkoittanut sinun kirjoituksiasi, kun tuossa aamusella sanoin, etten halua muiden päivää pilata murheillani. Itselläni vain on niin sydän täynnä, että olin kirjoittanut pitkän tarinan vaikeuksistani, ja tulin sitten ajatelleeksi, etten sittenkään niitä palstalle kirjoita. En missään tapauksessa vähättele sinun ikäviä aikojasi ja kokemuksiasi.
        Tänään on minulla raskas päivä, kun tasan 4 v. sitten mieheni siirtyi tuonpuoleiseen. Tällaisena päivänä mietiskelee menneitä. Ajatukset ovat vain omissa asioissa.
        Kaikkea hyvää sinulle D.
        En onnistunut kirjautumaan.
        Makriina.

        Huomasin kyllä tuon yhteensattuman, Makriina, mutta en hetkeäkään uskonut, että olisit tarkoittanut minua..)) Sen verran tahdikkaana ja tasapainoisena kirjoittajana kun sinut tunnen. kiitos täsmennyksestä kuitenkin.
        Ja tottahan se on, että moni voi kokea tuon tyyppisen "avautumisen" ikävien asioitten "märehtimisenä" eikä tykkää siitä. Pirtin väkeen kuitenkin luotan, ei täällä olla pahantahtoisia, ainakaan vakiporukka ei ole.
        Kun tuolla aiemmin kirjoitit kiukusta Makriina, melkein teki mieli rohkaista sinua ilmaisemaan sitä, kuten suruakin..)) Eikö niiden ilmaiseminen osoita luottamusta muihin ?
        Mutta tietysti jokainen punnitsee tykönään mitä tahtoo kertoa koska väärinymmärryksen vaara täällä on suuri.
        Tuon ystäväni hautajaisissa mietin kyllä sitä, mitä mahtaakaan olla elämänkumppanin menetys - siis kuoleman kautta. Selviääkö siitä koskaan ? Ainakin tutuilla leskillä kyyneleet nousevat helposti silmiin kun puolisosta tulee puhe.
        Puhuimme myös erään ystäväni kanssa siitä, että kun suru tuli nuorempana oli vielä kiinni työ- ja perhe-elämässä, sille ei välttämättä löytynyt tilaa, nyt taas on aikaa ja tilaa ja tuntuu, että uusi suru nostaa pintaan myös ne vanhat, joita ei jaksanut surra kun aika oli.

        Kiitos vielä Sinulle viestistäsi ja kaiken hyvän toivotukset myös sinulle ja tietysti muillekin, vaikka ihan koko maailmalle..))


      • demeter1 kirjoitti:

        Huomasin kyllä tuon yhteensattuman, Makriina, mutta en hetkeäkään uskonut, että olisit tarkoittanut minua..)) Sen verran tahdikkaana ja tasapainoisena kirjoittajana kun sinut tunnen. kiitos täsmennyksestä kuitenkin.
        Ja tottahan se on, että moni voi kokea tuon tyyppisen "avautumisen" ikävien asioitten "märehtimisenä" eikä tykkää siitä. Pirtin väkeen kuitenkin luotan, ei täällä olla pahantahtoisia, ainakaan vakiporukka ei ole.
        Kun tuolla aiemmin kirjoitit kiukusta Makriina, melkein teki mieli rohkaista sinua ilmaisemaan sitä, kuten suruakin..)) Eikö niiden ilmaiseminen osoita luottamusta muihin ?
        Mutta tietysti jokainen punnitsee tykönään mitä tahtoo kertoa koska väärinymmärryksen vaara täällä on suuri.
        Tuon ystäväni hautajaisissa mietin kyllä sitä, mitä mahtaakaan olla elämänkumppanin menetys - siis kuoleman kautta. Selviääkö siitä koskaan ? Ainakin tutuilla leskillä kyyneleet nousevat helposti silmiin kun puolisosta tulee puhe.
        Puhuimme myös erään ystäväni kanssa siitä, että kun suru tuli nuorempana oli vielä kiinni työ- ja perhe-elämässä, sille ei välttämättä löytynyt tilaa, nyt taas on aikaa ja tilaa ja tuntuu, että uusi suru nostaa pintaan myös ne vanhat, joita ei jaksanut surra kun aika oli.

        Kiitos vielä Sinulle viestistäsi ja kaiken hyvän toivotukset myös sinulle ja tietysti muillekin, vaikka ihan koko maailmalle..))

        Kyllä oli hieno hetki keskipäivällä, kun aurinko pilkisti kattojen yli ja kirjoituspöytäni kylpi valossa! Silmät sirrillään sitä joutui ihailemaan 😊))
        On se vaan hyvää tekevää nähdä aurinko pitkästä aikaa, onhan sillä ihan terveysvaikutuksiakin!

        Kaalikeittoa kauhoin massuni täyteen, olin sen keittänyt eilen jo possun tuoreista grillikyljistä, vahvaa ja maukasta oli.

        Käytinkin Mama nuudelipakkauksen maustepussia hyväkseni, ja lisäsin vain mustaapippuria. Helppoa ruuan lämmittämistä pari päivää. Kalasalaatin teen vielä illaksi, nieriän tähteistä, aineetkin löytyy kotoa.

        Jäin kuuntelemaan tv1 Musiikkitalon taltiointia pianovirituosi Seong-Jin Cho'n Mozart ja Schubertin fantasia tulkintaa,..mikä hurmaavan leikkillinen ilo säveltäjillä, tulkinnan ollen kepeän taidokas 😋)) Kiinasta näitä virituoseja riittää läntiseen maailmaan !

        Siinähän onnellisena otin pienet torkut, tai "ruokaperäiset" :), niin kuin joku täällä on osuvasti sanonut.
        Näin se upposi tarpeeseen jo toinen kupillinen kahvia, kiittäen nyt hyvää jatkoa toivoen pirtin lauantahin!


      • demeter1 kirjoitti:

        Huomasin kyllä tuon yhteensattuman, Makriina, mutta en hetkeäkään uskonut, että olisit tarkoittanut minua..)) Sen verran tahdikkaana ja tasapainoisena kirjoittajana kun sinut tunnen. kiitos täsmennyksestä kuitenkin.
        Ja tottahan se on, että moni voi kokea tuon tyyppisen "avautumisen" ikävien asioitten "märehtimisenä" eikä tykkää siitä. Pirtin väkeen kuitenkin luotan, ei täällä olla pahantahtoisia, ainakaan vakiporukka ei ole.
        Kun tuolla aiemmin kirjoitit kiukusta Makriina, melkein teki mieli rohkaista sinua ilmaisemaan sitä, kuten suruakin..)) Eikö niiden ilmaiseminen osoita luottamusta muihin ?
        Mutta tietysti jokainen punnitsee tykönään mitä tahtoo kertoa koska väärinymmärryksen vaara täällä on suuri.
        Tuon ystäväni hautajaisissa mietin kyllä sitä, mitä mahtaakaan olla elämänkumppanin menetys - siis kuoleman kautta. Selviääkö siitä koskaan ? Ainakin tutuilla leskillä kyyneleet nousevat helposti silmiin kun puolisosta tulee puhe.
        Puhuimme myös erään ystäväni kanssa siitä, että kun suru tuli nuorempana oli vielä kiinni työ- ja perhe-elämässä, sille ei välttämättä löytynyt tilaa, nyt taas on aikaa ja tilaa ja tuntuu, että uusi suru nostaa pintaan myös ne vanhat, joita ei jaksanut surra kun aika oli.

        Kiitos vielä Sinulle viestistäsi ja kaiken hyvän toivotukset myös sinulle ja tietysti muillekin, vaikka ihan koko maailmalle..))

        Otan osaa, Demeter. Niin se on, kun ikää karttuu, huomaa, että varsinkin se oma ikäluokka alkaa harventua.
        Itse kunkin on kerran astuttava rajan taa.
        Suru vaan on surtava pois. Tiedän, että Sinussa on voimaa, se on aina huokunut kirjoituksissasi. Itku huuhtelee sielua, se on hyvä lääke.
        Emmin noita rokotuksen ottamisia, en tiedä otanko.
        Tämä koneeni oli huollossa. Nyt tuntuu pelaavan. Pojanpoika yleensä huoltaa, mutta hän on 100km päässä ja tämä lakkasi vallan pelittämästä, niin vein liikkeeseen.
        Hämyistä on, kun lumetkin sulivat pois.


      • Eliaana kirjoitti:

        Otan osaa, Demeter. Niin se on, kun ikää karttuu, huomaa, että varsinkin se oma ikäluokka alkaa harventua.
        Itse kunkin on kerran astuttava rajan taa.
        Suru vaan on surtava pois. Tiedän, että Sinussa on voimaa, se on aina huokunut kirjoituksissasi. Itku huuhtelee sielua, se on hyvä lääke.
        Emmin noita rokotuksen ottamisia, en tiedä otanko.
        Tämä koneeni oli huollossa. Nyt tuntuu pelaavan. Pojanpoika yleensä huoltaa, mutta hän on 100km päässä ja tämä lakkasi vallan pelittämästä, niin vein liikkeeseen.
        Hämyistä on, kun lumetkin sulivat pois.

        Kiitos Eliaana, viisaita puhut, niinkuin aina..))
        Onnekashan minä sittenkin olen, monen ikätoverin menetyksillä mitaten.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ota mitään rokotuksia, esim flunssaan, en ole koskaan ottanut ja hengissä olen vieläkin. Sairastuin kolmekymppisenä nivelreumaan, sormia ja varpaita leikelty ja kortisonipiikkejä saatu, mutta vielä on omat nivelet tallella. Oletan, etten nytkään flunssaan sairastu, mutta parempi koputtaa puuta, eli omaa päätä. Toinen tälle finaalissa olo-sanonnalle on että olemme kuudenkympin ja kuoleman välissä, taikka viimeisellä neljänneksellä, jos satavuotiaaksi elämme.

        Mira

        Heh, olipa hauska ilmaisu "kuudenkympin ja kuoleman välillä", en ollut kuullutkaan-))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ota mitään rokotuksia, esim flunssaan, en ole koskaan ottanut ja hengissä olen vieläkin. Sairastuin kolmekymppisenä nivelreumaan, sormia ja varpaita leikelty ja kortisonipiikkejä saatu, mutta vielä on omat nivelet tallella. Oletan, etten nytkään flunssaan sairastu, mutta parempi koputtaa puuta, eli omaa päätä. Toinen tälle finaalissa olo-sanonnalle on että olemme kuudenkympin ja kuoleman välissä, taikka viimeisellä neljänneksellä, jos satavuotiaaksi elämme.

        Mira

        Minä sain rokotuksen lääkärissä käynnin yhteydessä jo lokakuun puolessa välissä
        ja mietin kyllä myös sitä pneumokokki-rokotusta, se voisi olla tarpeen minullekin finaalissa-olijalle. Kiva, että mukavassa seurassa saan lopputaivalta vaeltaa. Voidaan hyvin!

        🐥🌷🌲🌷🍀🌷🐥🌹🐿🍀
        "Slavonic Dance, Op. 72, No. 2 in E minor" by Antonin Dvořák

        Muistelen sanoja:

        "Näin kultalinnat kauniit unelmissani,
        mut korpimaihin synkkiin johti polkuni,
        kuin siipirikko leivo niin nyt laulan vain,
        kun laulunlahja säilyy matkassain.

        Vaan yhtä mietin illoin,
        nään kultalinnat silloin,
        kun venhe Tuonen Herran
        pois minut vie.

        Saan silloin uusin siivin
        nousta lentohon,
        on laulunikin silloin
        kaihoton."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä sain rokotuksen lääkärissä käynnin yhteydessä jo lokakuun puolessa välissä
        ja mietin kyllä myös sitä pneumokokki-rokotusta, se voisi olla tarpeen minullekin finaalissa-olijalle. Kiva, että mukavassa seurassa saan lopputaivalta vaeltaa. Voidaan hyvin!

        🐥🌷🌲🌷🍀🌷🐥🌹🐿🍀
        "Slavonic Dance, Op. 72, No. 2 in E minor" by Antonin Dvořák

        Muistelen sanoja:

        "Näin kultalinnat kauniit unelmissani,
        mut korpimaihin synkkiin johti polkuni,
        kuin siipirikko leivo niin nyt laulan vain,
        kun laulunlahja säilyy matkassain.

        Vaan yhtä mietin illoin,
        nään kultalinnat silloin,
        kun venhe Tuonen Herran
        pois minut vie.

        Saan silloin uusin siivin
        nousta lentohon,
        on laulunikin silloin
        kaihoton."

        Oisko tää linkki parempi ?

        https://www.youtube.com/watch?v=wc7Lksz1aBM


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oisko tää linkki parempi ?

        https://www.youtube.com/watch?v=wc7Lksz1aBM

        Sen sain aikaisiksi, että rokotus on hoidettu. Sankat oli joukot jonoissa.
        Selvisin nopsaan, kun tunnen rokotuspaikan sokkelot. Aina olen joukko
        rokotuksissa käynyt.
        Minulla on ollut kaikenlaista vipinää pari päivää. En ole pirttiin ehtinyt.
        Eiköhän ne kiireet nyt hellitä.
        Nytkin jätän ilmoittautumiseen:) Saunassa kävin, nyt ramasee:)
        Hyvää jatkoa teille!


    • Anonyymi

      Sunnuntain puolella jo. Tuttu häirintä liikkeellä jälleen. Molempien viestien lähteminen estettiin punaisella tekstillä; yritä uudelleen.
      Se > lähetä < ruutu on himmeä. Viesti ei silloin lähde. > hurskainen

      • Anonyymi

        Sunnuntaiaamua toivottelen Järvi-radiota kuunnellen. Harmittaa tuo radio Suomen ohjelmissa tapahtunut muutos ja eräänlainen nuorennus, mitä tulee sisältöön ja musiikkiin.
        Meitä ikäihmisiä se koittelee.
        On tietysti vakaampi ja arvostettu radio ykkönen, mutta viihdyn paremmin kevyemmissä kanavissa, ja valinnanvaraa nykyään löytyy enempi kuin roppakaupalla.
        Poikola


    • Huomenta, sunnuntaiaamua elellään, näyttää taivas lupaavan näköiseltä, aurinko saattaa tänään paistaa.
      Viisi pakkasastetta ja tyyntä, mielihän tästä virkistyy heti aamusta alkaen;)
      Sunnuntaiaamussa on jotakin ihmeellistä, vaikka yhtä sunnuntaitahan tämä meikäläisen elämä on, vapaata riittää, työhuolet ei paina.
      Onko se tämä aamun rauhallisuus, missään ei näy liikettä, autojakaan ei ikkunan ohitse vilahtele, voi omiin ajatuksiin syventyä.

      Noista mietteistä, suruista olette kirjoitelleet, myös ystävien ja läheisten pois lähtemisistä, haikeaksi se mielen vetää.
      Demeterillä ollut aihetta itkuun ja hyvä jos itku tulee, sekin taito tai mikä lienee vähenee iän myötä, itku purkaa sydämen tuskaa.

      Surulliseksi vetää myös nämä kuolin päivät, muistoja enimmäkseen hyvä tulee mieleen, aika kultaa, jos ikävämpiäkin on ollut.
      Minun mieheni kuolemasta jo 19 vuotta, mutta aina se yhtä surulliselta tuntuu ja kysymyksen herättää, miksi näin.
      Voimia jaksamiseen meille kaikille, joita nämä surut on kohdannut, elämään nekin kuuluvat.

      Rokotukset on hoidettu monella ja Miran kanssa olemme samoilla linjoilla ja taisi toisiakin olla joille rokotus ei tunnu olevan hankinnan alla.
      Ei varmaan pahitteeksi olisi ottaakin, mutta kun tänne asti on elänyt ilman, ei enää osaa sitäkään ajatella ottavansa, hyvällä onnella elellään;)

      Eliaanalla kone kunnossa, minulla temppuilee taas kerran, saa sulkea ja aukoa, jotenkin sitten onnistuu.

      On se kumma että kiirettäkin tulee välistä, kuten ynnämuu kertoi, ei varmaan stressiin asti kumminkaan.'
      Jouluun tasan kuukausi tänään, siis aattoon, voi olla että puuhailut hiukan lisääntyvät, vaikka kuinka vaatimattomasti aikoisi joulun viettää.
      Olen joulun lapsi ja sen mukaan myös elän, ohitan aina kaikki päätökset.

      Nyt on varmaan viisautta lopettaa, vaikka asiaa olisi paljonkin sanottavana, mutta jos viestin onnistuu lähettämään näin vähän vähemmällä, yritän ainakin.
      Voikaa hyvin ja iloitkaa auringon valosta, taitaa ainakin keski ja etelä suomessa paistaa.

      • Anonyymi

        Tänään, SkillaN, aamunavauksesi on lähtenyt kokonaisena ja oikeana!
        Hyvästä aamusta toivotan hyvään päivään siirtymistä!
        Myöhemmin ehdin kirjoittaa enemmän.
        Miaelina.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tänään, SkillaN, aamunavauksesi on lähtenyt kokonaisena ja oikeana!
        Hyvästä aamusta toivotan hyvään päivään siirtymistä!
        Myöhemmin ehdin kirjoittaa enemmän.
        Miaelina.

        Hyödyllisenä haasteena olen pitänyt digiaikaan tulemista, joskin sain jonkin verran tuntumaa jo työelämässä.
        1/4 osa huoneen koosta olivat nuo ensimmäiset datat, eikä niiden toiminta ollut niin helppoa kuin pöytäkoneen, jolla silloin -90 aloitin.

        Tietolähteenä verraton, ei tarvitse matkustaa Valtoihin päästäkseen Momaan tai Eremitaasiin.
        Tietolähteet m.m. Helsingin Yliopiston tiedelehtikin luettavissa, sun muut selbriteetit, ajna prinssi Harrya ja suloista Meghamia vauvoineen. Elisabettikin joutuu närkästymään vanhoilla päivillään, ja heittämään nuorimman jo harmaan Andrewpoikansa toimiston 'huut hiiteen' Buckinghamin palatsista 🤣)) tiedä näitä!

        Tänään valmistin pohjolan oloihin sopivan sieni & sipuli juustokeiton runsailla vihanneksilla ja nuudeleilla, tilkka kermaa juhlisti sen persiljasilpun kanssa sunnuntaiksi,... hyvää tuli kuin mikä!
        Kuunneltu on nojatuolikirkot ja lueskeltukin. Ulkoilu jää huomiseen, kun käyn ottamassa rokotuksen. Roskapussin viemistä ei kai lasketa, ? vaikka pitkä matka onkin.😎 heippa !


      • Minullakin se oli tuota, että jatkuvasti piti käynnistää uudelleen, että löysi verkon, kunnes sitten ei löytänyt ollenkaan.
        Nyt toimii hyvin.
        Kirjautuminen nyt pätkii vähän väliä, mutta vika on muualla.
        Sellaisenkin havaitsin, että kun yrittää lähettä, tuo ´´kommentoi aloitusta´´ hyppää siihen päälle ja sitten ei lähde, mutta kun rullaa tekstiään ylöspäin, sitten lähtee.
        Harmaa on päivä, luomukaurapuuroa siinä keittelin, sitä teen usein. Siihen maitoa ja puolukkahilloa.
        YLE on tehnyt nettiin digitreenit, niitä tuossa aamupäivällä kävin vilkuilemassa.
        Pari juttua selvisi heti, voisi olla iloa muillekin.
        Osoite on: YLE.fi/digitreenit


      • Anonyymi

        Meitin kulmilla aurinko ei lie paistanut pilkahtamisen vertaa. Rotkotin kyllä päivänukkua toista tuntia. Kansanradiolle oli tarkoitus herätä, mutta ohi mikä ohi. Unirytmi on kovasti pielessä.

        Postilakossa ei päästy sovintoon. Tukilakot teettävät huomisesta töihinmenosta haastavaa. Hyvä että me ollaan jo pois jaloista.

        Mukavaa ja lauhaa syystalven säätä. Kuivaakin vielä ulkona liikkumiseen. En usko, että tämä viesti lähtee, siitä kiusantekijät ovat pitäneet huolta. Mitäpä hänestä.
        . hurskainen


    • SikkaN tuossa muistutti, että jouluun on kuukausi aikaa.
      Joka vuosi on ongelmana, kenen luo vai ketkä tänne.
      Vuosia toivoin, että pääsisin jouluruokien teosta eläkkeelle, kun tapanamme oli, että läheiset perheineen tulivat kaikki joulupäivänä meille syömään. Eihän meidän yksi ruokapöytämme mihinkään riittänyt. Se oli täynnä lautaspinoja ja tarjottavia ruokia. Vieraat kävivät seisovasta pöydästä hakemassa annoksensa ja levittäytyivät sitten pitkin asuntoa. Yleensä aina mahduttiin kaikki olohuoneeseen, kun vähän möbleerattiin lisäpöytää ja tuolia.
      Nyt on joulupäiväruokailu muisto vain, mutta nyt me yksin jääneet keräännymme aatoksi minun pöytäni ympärille. En siis pääse vieläkään ruokahuolista. Viime vuonna en laittanut jouluruokaa ollenkaan, mutta tänä vuonna väki vaihtuu sen verran, että pieni kinkku on jostain hankittava, Looria en tee. Tuokoot tullessaan, jos haluavat.
      Kyllä sitä pötyä pöytään kertyy ilman looriakin.
      Nyt aloitettava suunnittelupalaveri aputontun kanssa.

    • Onneksi, ei suinkaan murheeksi, olen vältellyt Joulua jo,...hetkinen..14-vuotta, kun muutin lapseni lähelle ja heille en koskaan mennyt, siis Jouluksi. Lahjat oli minulta raha-lahjoja ja kenelekkään toisille ei mitään, edes korttia, josta siskoni hieman urputti.

      Lopetin korttien lähettelyn, mutta sinnikäästi jokunen kortti tulee minulle, mutta tuskin tulee enää.

      Ruokiakaan en mitenkään Jouluun painota, koska voin syödä kaikkea mielitekoni mukaan, koska vain ja milloin haluan, kunhan vain jaksaisin taapertaa tuohon lähikauppaan, joka on 200-m päässä.D

      Toista se oli ennen meilläkin, koska olimme aina minun vanhempien luonna, kunnes äitinikin sitten kuoli ja siihen se ilo loppui. Voi sitä lahjojen käärimistä, koska sekin oli oikeastaa kivaa ja kerran unohdimme yhden ison kassin Espooseen, kun olimme jo Kiteellä.

      Se on kyllä muistoissa "pahana pahkana", koska äidin kuoleman jäleen emme menneet enää sinne ja edesmenyt veljeni soitti itkukurkussa, että miksi ette tulleet? Olihan hän kaikenlaista huvitusta järjestämässä minukin lapsille, kuten muistorikas moottorikelkka ajelu, jossa oli reki perässä, siis oikea vanha satulapäinen reki, mutta taisimme me aikuisetkin olla siellä illemmällä, hieman lämmikettä mukana.?

      Joulukuusen hakukin oli yksi niistä upeimmista muistoista, ainakin lapsilleni, jotka saivat olla mukana, koska olihan meillä "emännillä" muutakin puuhaa.

      • Joskus muinoin minäkin laittelin isommalle sakille sapuskat.
        Nykyään olemme veljen kanssa kaksin. Laittelen pienimuitoisesti jouluruuat ja pienen kinkun ostan. Veli maksaa osuutensa minulle.
        Pienen pöytäkuusen haen tuosta mökin metsästä, katsastan se jo syksyllä valmiiksi.


      • Eliaana kirjoitti:

        Joskus muinoin minäkin laittelin isommalle sakille sapuskat.
        Nykyään olemme veljen kanssa kaksin. Laittelen pienimuitoisesti jouluruuat ja pienen kinkun ostan. Veli maksaa osuutensa minulle.
        Pienen pöytäkuusen haen tuosta mökin metsästä, katsastan se jo syksyllä valmiiksi.

        Tavanomaista iltaa!

        Sellaista juuri, palautumiseni poikkeavasta on tapahtunut tässä
        pyhänä. Tosin täytyi kipaista apteekista rohtoja, kun ne lekurin
        määräämät oli loppu. Hajamielisyyttänihän se ja se voi olla, että sen
        sortin yllätykset vielä lisääntyvätkin:)
        Olihan mulla tässä menojakin: tuttujen tupaantulijaiset ja synttärit.
        Kun suorittamisen tahtini on hidastunut, aikaa mennä hurahtaa
        niin jahkailuun kuin seurusteluunkin. Kaikelle aikansa - ja jostain
        pois. Mutta onhan se "leipä" jo aikaisemmin hankittuna:)) Onneksi!

        SkillaNilla viestin lähetys on onnistunut, mutta hurskaisella tökkii.
        Kyllä sillä "uudistamisella" voi olla syynsä. Kopiointia ja sitten
        liittämistä minäkin käytän jos haluan kirjautumisen pysyvän.

        En ole huomannut nytkään rokotuksesta mitään jälkivaikutusta.
        Jos lie elimistöni turtunut ärsykkeisiin, olen kyllä kuullut monen
        kertovan rokotusjäljen punottamisesta ja hikoilustakin.

        Eipä muuta kuin hyvää jatkoa teille! (ja myös hiukan itsellenikin)


      • ynnämuu kirjoitti:

        Tavanomaista iltaa!

        Sellaista juuri, palautumiseni poikkeavasta on tapahtunut tässä
        pyhänä. Tosin täytyi kipaista apteekista rohtoja, kun ne lekurin
        määräämät oli loppu. Hajamielisyyttänihän se ja se voi olla, että sen
        sortin yllätykset vielä lisääntyvätkin:)
        Olihan mulla tässä menojakin: tuttujen tupaantulijaiset ja synttärit.
        Kun suorittamisen tahtini on hidastunut, aikaa mennä hurahtaa
        niin jahkailuun kuin seurusteluunkin. Kaikelle aikansa - ja jostain
        pois. Mutta onhan se "leipä" jo aikaisemmin hankittuna:)) Onneksi!

        SkillaNilla viestin lähetys on onnistunut, mutta hurskaisella tökkii.
        Kyllä sillä "uudistamisella" voi olla syynsä. Kopiointia ja sitten
        liittämistä minäkin käytän jos haluan kirjautumisen pysyvän.

        En ole huomannut nytkään rokotuksesta mitään jälkivaikutusta.
        Jos lie elimistöni turtunut ärsykkeisiin, olen kyllä kuullut monen
        kertovan rokotusjäljen punottamisesta ja hikoilustakin.

        Eipä muuta kuin hyvää jatkoa teille! (ja myös hiukan itsellenikin)

        Lyhyt ilo jälleen, kyllä nyt alkaa kärsivällisyys olla loppunsa lähellä.
        Kaksi pitkää viestiä kirjoitin, kommentoin molempia, kirjautunut olin, mutta en vaan sitä kopioi millään esiin ja en jaksa yrittää muutakaan, joten näin tänä aamuna.
        Iloa kuitenkin päiväänne toivotan, kyllä se ehkä täällä livenä joku homma onnistuu minulla myös;)


      • Anonyymi
        SkillaN kirjoitti:

        Lyhyt ilo jälleen, kyllä nyt alkaa kärsivällisyys olla loppunsa lähellä.
        Kaksi pitkää viestiä kirjoitin, kommentoin molempia, kirjautunut olin, mutta en vaan sitä kopioi millään esiin ja en jaksa yrittää muutakaan, joten näin tänä aamuna.
        Iloa kuitenkin päiväänne toivotan, kyllä se ehkä täällä livenä joku homma onnistuu minulla myös;)

        Hyvää huomenta, SkillaN. on ikävää, ettei tuo uudistus mitään hyvää tuonut kirjoittelemisiimme, se turhauttaa monia, myöskin se, kenelle viestin haluaa lähettää, vain huonontui, mtta kuitenkin voimme ainakin näitä pieniä viestiä toisillemme lähetellä,
        kyllä sekin ilahduttaa! Hyvää jatkoa sinulle päivääsi ja samoin kaikille muillekin, itsellenikin! Hei taas! Miaelina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää huomenta, SkillaN. on ikävää, ettei tuo uudistus mitään hyvää tuonut kirjoittelemisiimme, se turhauttaa monia, myöskin se, kenelle viestin haluaa lähettää, vain huonontui, mtta kuitenkin voimme ainakin näitä pieniä viestiä toisillemme lähetellä,
        kyllä sekin ilahduttaa! Hyvää jatkoa sinulle päivääsi ja samoin kaikille muillekin, itsellenikin! Hei taas! Miaelina.

        Hyvää huomenta kaikille!
        Tuo viestien lähteminen onkin kurja juttu, kun monella tuntuu sama vika olevan. Sen verran vähän olen nykyään kirjoitellut, etten moista ole joutunut kokemaan.

        Täytyy sen verran omia touhuja kertoa, että paljon on uuden kokemista uusissa ympyröissä, ihan hyvää tekee kun joutuu yksin hakemaan kohteita ja paikkoja, joista ei ennen ollut tietoakaan! Löytyy myös itsestä uusia puolia, kun huomaa, että vielä näin vanhanakin jaksaa kiinnostua uuden oppimisesta ja huomaamisesta, että jaksaa paneutua kaikkeen uuteen! Hyvä minä, en taida ihan kalkkis vielä ollakaan... niinhän sitä sanotaan, että positiivinen asenne uusia asioita kohtaan auttaa. Näillä eväin tänään: km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää huomenta, SkillaN. on ikävää, ettei tuo uudistus mitään hyvää tuonut kirjoittelemisiimme, se turhauttaa monia, myöskin se, kenelle viestin haluaa lähettää, vain huonontui, mtta kuitenkin voimme ainakin näitä pieniä viestiä toisillemme lähetellä,
        kyllä sekin ilahduttaa! Hyvää jatkoa sinulle päivääsi ja samoin kaikille muillekin, itsellenikin! Hei taas! Miaelina.

        Morjesta vaan Pirttiin. En minäkään hallitte tuota kopioi, liitäjuttua, ennenkin joku viisas sen paikan päällä käyp neuvomassa. Niin olen aina apua saanut.
        Mukava sää oli valtateiden 7 ja 6 välisellä alueella, siinä p uolivälissä idästä ja lännestä katsoen. Harvoin paljon hyvempää säätä näin syksymyöhään on. hurskainen


    • Anonyymi

      Pienen aamu lenkin jälkeen istahdan tänne Pirtin mukavaan tuoliin ja otan aamukahvia ison mukillisen.
      Mietin, että kuinkahan ihmiset silloin sota.aikana pärjäsi, kun yhtäkkiä ei enää kahvia saanut? Monelle varmaan vaikeaa! Itse olin vielä sen verran pikkuinen, etten ollut sitä vielä suuhuni saanut, maito oli silloin parasta.
      Olihan niitä monenlaisia korvikkeita, että niistä sai hieman apua.
      Myös mustaviinimarjan lehtiä kuivattiin ja niistä saatiin hyvää teetä, vielä nykyäänkin
      ovat hyviä teen lähteitä!

      Sunnuntain seutu meni mukavasti, saimme lähipiiriä apuun jälleen, heille kiitos auttamisesta monessa asiassa!
      Sain mennä valmiiseen ruokapöytään ja kaupasta hakivat tavaroita ja monta muuta
      asiaa tuli autettua.
      Pikkuhiljaa tuntuu, että parempaan suuntaa tuo paraneminen leikkauksesta etenee!

      Pakkasta on kait 1- , ei tuule ia oikein kaunis ilma! Pekka Pouta ennusti, että keskiviikosta alkaen alkaa runsaita sateita, lumena varmaan.
      Kehoiyyi lenkkeilemään tänään!
      Leppoisaa päivää kaikille!
      Neeasa

      • Minä muistan, että meillä oli sota-aikana paahtamattomia papuja, joita sitten rännärillä paahdettiin pannullisen verran, erikoistapahtumiin. Eli kun meille tuli kahvivieraita, äiti kulki huoneesta toiseen kuuma rännäri kädessä, niin että paahdetun kahvin tuoksu leijaili ilmassa, kun vieraat tulivat. Aitoa kahvia pantiin pannuun vain osa, korviketta loput. Kahvilta kuitenkin maistui.


      • Anonyymi

        Mukava on kuulla, että polvileikkaus on takanapäin ja paraneminen päässyt alkuun! Tuo kuntouttaminen onkin varmaan tärkeää, mitä olen muilta kuullut.
        Muistelen kertoneesi niin iloisesti puutarhan hoidostakin, kesään mennessä oletkin jo kunnossa taas siellä tepastelemaan.

        Muistan oman ohitusleikkaukseni jälkeen, miten onnellinen olin päästessäni parin viikon kuluttua käväisemään mökillä, otin tunnin päiväunet aitassa, emmekä kauan viipyneetkään, kunhan naapurit sain halattua ! 😂

        Nyt on sitten influenssarokotekin otettuna, olikin ihan etiopialainen hyvin tummaihoinen terveydenhoitajatar toimimassa.
        Etiopia kun on ihan päivätasaajalla, niin aurinko saa ihon todella suojautumaan pigmentillä. Hauska hoitsu, hihittelimme jo puhelimessa, yllättäen kun puhui niin 'hoono soomi', engl. sekaista, että naurattihan se! Nyt sitten kasvokkain selvisi, miehensä olevan amerikkalaisen, joten eipä paljon saa treenattua kieltämme.
        Haile Selassiesta tuo jutteli ja kertoi, taisi vihjaista olevansa sukuakin,...vaan jonoa kun oli, päätin nauraen lähteä 😂)) että sellainen kokemus.
        Heippa taas !

        PS. Mahtaako Skillan hallita kopioimista ? kun sama ongelma on muillakin jos ei kopioi kirjoitusta, ja sitten vasta rekisteröityy. S 24 tietokone on hidas, viiveellä tulee kirjautumisesta poistuminenkin. Jälkipolvi voisi neuvoa, jos siitä olis kiinni? terkkuja sini.s 😊))


      • Anonyymi
        Makriina2 kirjoitti:

        Minä muistan, että meillä oli sota-aikana paahtamattomia papuja, joita sitten rännärillä paahdettiin pannullisen verran, erikoistapahtumiin. Eli kun meille tuli kahvivieraita, äiti kulki huoneesta toiseen kuuma rännäri kädessä, niin että paahdetun kahvin tuoksu leijaili ilmassa, kun vieraat tulivat. Aitoa kahvia pantiin pannuun vain osa, korviketta loput. Kahvilta kuitenkin maistui.

        Tätini kertoi, että sota-aikaan paahdettiin kahvinpapuja myös hellanuunissa pellin päällä. Olen myös nähnyt sikuripötköjä, joita korvikkeena käytettiin kahvin jatkeena. Äidilläni oli vielä 50-luvulla tapana keittää ns sumppia, eli kerran keitettyjä kahvinporoja ei heitetty pois, vaan niistä saatiin taas uutta kahvia lisäämällä hiukan uusia "poroja" sinne sekaan. Isoäidilläni oli kahvimylly, jolla jauhettiin itse tarvittava määrä papuja uuteen pannulliseen.

        Mira


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätini kertoi, että sota-aikaan paahdettiin kahvinpapuja myös hellanuunissa pellin päällä. Olen myös nähnyt sikuripötköjä, joita korvikkeena käytettiin kahvin jatkeena. Äidilläni oli vielä 50-luvulla tapana keittää ns sumppia, eli kerran keitettyjä kahvinporoja ei heitetty pois, vaan niistä saatiin taas uutta kahvia lisäämällä hiukan uusia "poroja" sinne sekaan. Isoäidilläni oli kahvimylly, jolla jauhettiin itse tarvittava määrä papuja uuteen pannulliseen.

        Mira

        Sellaista se oli sodan jälkeen.
        Minäkin sain kahvia vasta 21-vuotiaana, joka silloin oli aikuisuuden raja.
        Pula-aika jatkui pitkälle sodan jälkeenkin.

        Mutta unohdetaan pahat.
        Niinhän Eino Leinokin neuvoo:

        " Pane päivät pääksytysten, niin paremmat kuin pahemmat,
        päällimmäisiksi paremmat!"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaista se oli sodan jälkeen.
        Minäkin sain kahvia vasta 21-vuotiaana, joka silloin oli aikuisuuden raja.
        Pula-aika jatkui pitkälle sodan jälkeenkin.

        Mutta unohdetaan pahat.
        Niinhän Eino Leinokin neuvoo:

        " Pane päivät pääksytysten, niin paremmat kuin pahemmat,
        päällimmäisiksi paremmat!"

        Unohdin taas nimeni, edellinen Miaelinalta terveisin ja hyvän illan ja yön toivotuksin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Unohdin taas nimeni, edellinen Miaelinalta terveisin ja hyvän illan ja yön toivotuksin.

        Hyvää iltaa!

        Hyvä päivä oli marketissa kävellä, oli pouta ja vähän lämpimällä.
        Kaupassa mokasin - aina se hiukan harmittaa. Menin kassalle
        maksamaan, niin olihan perunapussi jäänyt punnitsematta.
        Eikun punnitsemaan ja jonokin seisahtui minun mokaani. Kun
        huohotin takaisin, pyysin anteeksi jonottajilta tunarointini aiheuttamaa viivähdystä. Yllätys, jonosta kuului monta sanojaa,
        jotka kertoivat, että "sitä sattuu meille yhdelle ja toiselle". Helpotus
        se oli, vaikka olisi kohteliaisuudesta sanottu. Ei tämä aivan eka
        töppäys mulle ollut, mutta harvoin kuitenkin näin sattuu.

        Kävelykadulla nuorehko mies huuteli : kirjoja! Hänellä oli nippu
        kainalossaan. Tietysti ajattelin hänen olevan myymässä. Tokaisin
        ärhäkästi: en osta mitään! Mies liimautui rinnalleni kävelemään ja
        selitti, että hän jakaa ilmaiseksi kirjaa viisaudesta. Täytyihän siinä
        pysähtyä ja vakuutin, että en halua viisastua, koska pöljänä on
        helpompi elää, on vähemmän huolia kun ei kaikkea tiedä. Sitä
        me siinä pyöriteltiin, mutta pysyin kannassani enkä ottanut kirjaa.
        Sanoin heipat ja lähdin vetelemään. Mies kovalla äänellä huusi:-"Taidat
        sittenkin olla viisas, kun huomaat kuin on helpompaa!" Ainahan
        se kohteliasuus tuntuu mukavalta:))
        Nää muuten on tosi juttuja, ei tuulesta temmattuja. Rönttäkelejä
        enustelevat tulevaksi. Parempi sekin, kuin ei mitään. Jatkoja!


      • Anonyymi
        ynnämuu kirjoitti:

        Hyvää iltaa!

        Hyvä päivä oli marketissa kävellä, oli pouta ja vähän lämpimällä.
        Kaupassa mokasin - aina se hiukan harmittaa. Menin kassalle
        maksamaan, niin olihan perunapussi jäänyt punnitsematta.
        Eikun punnitsemaan ja jonokin seisahtui minun mokaani. Kun
        huohotin takaisin, pyysin anteeksi jonottajilta tunarointini aiheuttamaa viivähdystä. Yllätys, jonosta kuului monta sanojaa,
        jotka kertoivat, että "sitä sattuu meille yhdelle ja toiselle". Helpotus
        se oli, vaikka olisi kohteliaisuudesta sanottu. Ei tämä aivan eka
        töppäys mulle ollut, mutta harvoin kuitenkin näin sattuu.

        Kävelykadulla nuorehko mies huuteli : kirjoja! Hänellä oli nippu
        kainalossaan. Tietysti ajattelin hänen olevan myymässä. Tokaisin
        ärhäkästi: en osta mitään! Mies liimautui rinnalleni kävelemään ja
        selitti, että hän jakaa ilmaiseksi kirjaa viisaudesta. Täytyihän siinä
        pysähtyä ja vakuutin, että en halua viisastua, koska pöljänä on
        helpompi elää, on vähemmän huolia kun ei kaikkea tiedä. Sitä
        me siinä pyöriteltiin, mutta pysyin kannassani enkä ottanut kirjaa.
        Sanoin heipat ja lähdin vetelemään. Mies kovalla äänellä huusi:-"Taidat
        sittenkin olla viisas, kun huomaat kuin on helpompaa!" Ainahan
        se kohteliasuus tuntuu mukavalta:))
        Nää muuten on tosi juttuja, ei tuulesta temmattuja. Rönttäkelejä
        enustelevat tulevaksi. Parempi sekin, kuin ei mitään. Jatkoja!

        Tuo Ynnämuun filosofia jäi kommentoimatta. "Rönttäkelitkin ovat parempia kuin ei mitään. Jos ei mitään, sehän on silloin ns. latna moro eli pensseleiden oikaiseminen pitemmän kaavan mukaan.
        ; hurskainen


      • Anonyymi
        ynnämuu kirjoitti:

        Hyvää iltaa!

        Hyvä päivä oli marketissa kävellä, oli pouta ja vähän lämpimällä.
        Kaupassa mokasin - aina se hiukan harmittaa. Menin kassalle
        maksamaan, niin olihan perunapussi jäänyt punnitsematta.
        Eikun punnitsemaan ja jonokin seisahtui minun mokaani. Kun
        huohotin takaisin, pyysin anteeksi jonottajilta tunarointini aiheuttamaa viivähdystä. Yllätys, jonosta kuului monta sanojaa,
        jotka kertoivat, että "sitä sattuu meille yhdelle ja toiselle". Helpotus
        se oli, vaikka olisi kohteliaisuudesta sanottu. Ei tämä aivan eka
        töppäys mulle ollut, mutta harvoin kuitenkin näin sattuu.

        Kävelykadulla nuorehko mies huuteli : kirjoja! Hänellä oli nippu
        kainalossaan. Tietysti ajattelin hänen olevan myymässä. Tokaisin
        ärhäkästi: en osta mitään! Mies liimautui rinnalleni kävelemään ja
        selitti, että hän jakaa ilmaiseksi kirjaa viisaudesta. Täytyihän siinä
        pysähtyä ja vakuutin, että en halua viisastua, koska pöljänä on
        helpompi elää, on vähemmän huolia kun ei kaikkea tiedä. Sitä
        me siinä pyöriteltiin, mutta pysyin kannassani enkä ottanut kirjaa.
        Sanoin heipat ja lähdin vetelemään. Mies kovalla äänellä huusi:-"Taidat
        sittenkin olla viisas, kun huomaat kuin on helpompaa!" Ainahan
        se kohteliasuus tuntuu mukavalta:))
        Nää muuten on tosi juttuja, ei tuulesta temmattuja. Rönttäkelejä
        enustelevat tulevaksi. Parempi sekin, kuin ei mitään. Jatkoja!

        Harvoin sattuu minullekin, mutta sattuu joskus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvoin sattuu minullekin, mutta sattuu joskus.

        ...ja taas unohtui ! M-e.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi haluat toistona ?

        Aikaisissa olen joulun alkamisen suhteen, mutta kuitenkin jouluinen pirtti 166 on laitettu pystyyn, sinne viestittelemään halukkaat ja lukijat.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1605
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1056
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe