Aihe

Verstaan/autotallin ilmanvaihto

Olen muuttamassa kylmää autotallia lämpöiseksi (ilmalämpöpumpulla) ja samalla pitäisi lisätä ilmanvaihto koska sitä ei ole ollut lainkaan. Tulen käyttäämään talli enimmäkseen puuverstaana. Rakennus on L-muotoinen ja pinta ala 35 neliötä. Onko ehdotuksia ilmanvaihdon toteutuksesta? Painovoimainen vai koneellinen poistoilma?

23

181

    Vastaukset

    • Omia värkkäyksiä joista voi ottaa ideoita ja kehittää edelleen...

      Härveli1:
      Puolilämmin pyörävarasto ja 3/4 lämmin varasto.
      Tuloilma tulee pyörävarstoon (varaston yläpuolella) jossa se lämpiää noin 6 asteeseen.
      Pyörävaraston poistosta ilma menee alauoliseen varastoon, jossa lämpöä on 10...15 astetta.
      (ilmaa siirtää 12V 90mm PC puhallin jota ajan 9V:lla)
      Kesällä pyörävaraston oven päällä oleva rakoventtiili (tuloilma ulkoa) on täysin auki ja talvella täysin kiinni.
      Varaston poisto on noin polven korkeudella (jottei poistoon mene lämpimintä ilmaa) ja poistaa ilmaa painovoimaisesti.
      Kuristan talvella sitä poistoa ja kesällä lisään "alavarastoon" ilmanvaihtoa avaamalla 75mm tuloilmaventtiilin.

      Kuvittelen systeemin pienentävän ilmanvaihdon lämmityskulua 50...25% verrattuna siihen että molemmista menisi poisto suoraan pihalle.

      Ilmankosteusmittareilla tarkkailen ettei yli 70% ilmankosteutta ilmene.
      (netatmo)

      Härveli2:
      Autotalli on talon alla ja siellä on ollut pelkkä poisto 240V puhaltimella.
      Minimitehollakin sen tuntui liian tehokkaalta, joten nyt tilalla on 12v 120mm PC puhallin.
      (240v rupelin laitan päälle vain tarpeen esiintyessä)

      Tulossa on myös ilmaiseksi saamani toimiva Vallox ilmanvaihtokone jolla tullee sitten LTO avuksi.
      Tuloilman esilämmityksen tulen hoitamaan sekoittamalla autotallin ilmaa IVkoneen tuloilman sekaan.
      laitan myös perhospeltin päästämään poistoilmaa tulopuolelle ettei alipaineisuus pääse kasvamaan liian suureksi.

      (olen koettanut tehdä autotallista erillisen "pullon" suhteessa muuhun rakennukseen, mutta sähköputkien ja
      vesiputkien suojaputkien kautta yms. näkyy vuotoa tulevan, siksi liika alipaine vetää koko taloa liian
      alipaineiseksi)

      -raksaaja(sh)

    • Tallissa lattialämmitys ja seinällä Awenta HRV 100 tuloilmalaite. Hyvin ilma vaihtuu, kovemmilla pakkasilla sammutan laitteen.

      • Eikös tuo tee vuoron perään ylipaineen ja sitten alipaineen, 60s välein?

        Ei varmaan toimi lainkaan jos rakennus on vähänkään tiivis. Sen sijaan voi kyllä puskea kostean sisäilman rakenteisiin ja imeskellä sitten rakenteista muhineet pöpöt takaisin.

        Nopeasti vilkaistuna täysin typerä ja jopa vaarallinen vehje.

        -raksaaja(sh)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tuo tee vuoron perään ylipaineen ja sitten alipaineen, 60s välein?

        Ei varmaan toimi lainkaan jos rakennus on vähänkään tiivis. Sen sijaan voi kyllä puskea kostean sisäilman rakenteisiin ja imeskellä sitten rakenteista muhineet pöpöt takaisin.

        Nopeasti vilkaistuna täysin typerä ja jopa vaarallinen vehje.

        -raksaaja(sh)

        Tallissa on venttiilit ovissa raollaan. Ei varmasti tule yli/alipainetta. Miten kosteus puskee rakenteisiin kun on höyrysulut seinissä, avonaisesta ovestako? Ilmalämpöpumppu vielä lämmittää ja kierrättää lämmintä ilmaa. Hyvin toimii ainakin omassa tallissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tuo tee vuoron perään ylipaineen ja sitten alipaineen, 60s välein?

        Ei varmaan toimi lainkaan jos rakennus on vähänkään tiivis. Sen sijaan voi kyllä puskea kostean sisäilman rakenteisiin ja imeskellä sitten rakenteista muhineet pöpöt takaisin.

        Nopeasti vilkaistuna täysin typerä ja jopa vaarallinen vehje.

        -raksaaja(sh)

        Kosteus autotalliin tulee kyllä märästä tai lumisesta autosta. Eikö se laite ime sitä kosteutta ulos?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tuo tee vuoron perään ylipaineen ja sitten alipaineen, 60s välein?

        Ei varmaan toimi lainkaan jos rakennus on vähänkään tiivis. Sen sijaan voi kyllä puskea kostean sisäilman rakenteisiin ja imeskellä sitten rakenteista muhineet pöpöt takaisin.

        Nopeasti vilkaistuna täysin typerä ja jopa vaarallinen vehje.

        -raksaaja(sh)

        Keskuspölynimuri imee 100 kertaisen määrän ilmaa. Jos tunnin imuroi, niin aikamoinen alipainen syntyy. Pitäisko sitten moinen kieltää?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tallissa on venttiilit ovissa raollaan. Ei varmasti tule yli/alipainetta. Miten kosteus puskee rakenteisiin kun on höyrysulut seinissä, avonaisesta ovestako? Ilmalämpöpumppu vielä lämmittää ja kierrättää lämmintä ilmaa. Hyvin toimii ainakin omassa tallissa.

        No sitten kyllä katoaa 50% LTO:n hyödystä.

        Tietenkään kun höyrynsulussa ei ole naulan naulaa eikä niitin niittiä, sähkörasioista puhumattakaan, kosteus ei pääse rakenteisiin. (heh!)

        -raksaaja(sh)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Keskuspölynimuri imee 100 kertaisen määrän ilmaa. Jos tunnin imuroi, niin aikamoinen alipainen syntyy. Pitäisko sitten moinen kieltää?

        "Keskuspölynimuri imee 100 kertaisen määrän ilmaa. Jos tunnin imuroi, niin aikamoinen alipainen syntyy"

        Pitää paikkansa. Siksi meillä avataan aina tuuletusikkuna imuroinnin yms. ajaksi, muutoin korvausilma tulee savupiipusta tai autotallista (joka on talomme kellarissa)

        (IVKoneessa on mahdollisuus värkätä paineen säätö joka huomioi KPI:n, liesituulettimen ja takan, mutta en ole jaksanut vaivautua)

        -raksaaja(sh)


    • Mitsubishilta saa ilppien lisäksi myös ilmanvaihtolaitetta lämmön talteenotolla. Lossnay vl100. Sähköliitäntä pistotulpalla niin siihen on näppärä tökätä ajastinkello. Mulla rmt + at. 3 ja ne ilpit


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei toimi lossnay tallissa jos tallin lämpötila 10 astetta. Puhaltaa kyllä kylmää ilmaa sisään mutta ilman lämmitystä. Laite tarkoitettu yli 20 asteiselle sisäilmalle.

        Lossnay on ilmanvaihto laite ei ilmalämpöpumppu, lämmitys ja ilmanvaihto ovat eri asioita. Lossnayn LTO:n on vaikea ottaa lämpöä talteen ja palauttaa sitä jos siellä tallissa ei ole sitä :). Sehän toimii ihan samoin kun meidän kotimmekin iv:t


    • Itsellä on ILP tallissa. Tuloilmaa varten seinässä 100mm säädettävä tuloilmaventiili, Katossa 100mm poisto ja katolla poistoilmapuhallin. Poistoilma kosteuden mukaan säädettävä. Voikait sitä ilmanvaihtoa hoitaa ikkunaa raottamallakin.

    • 40 neliöinen pyöröhirsi mökki. Toinen talvi tulossa. Ilma ainakin vaihtuu, eikä homeesta ole tietoakaan.

    • Lautamökki, ylläpitolämpö päällä. Seinällä Panasonic ilmalämpöpumppu. Vierellä Awenta 100. Vielä takanpelti raollaan. On raikas ilma, ei hajuista tietoakaan kun viikonloppuisin käydään. Tavallinen lautasventtiili toimisi varmasti myös.

      • Laita sinne Mitsun lossnay mutta talliin se isompi 100 malli. Kaikki työmaakontitkin on sillä tehty mitä itse kolunnut.


    • Minulla autotalli on eristetty ja suorasähköllä. Aluksi pidin siellä noin 15 asteen lämpötilaa. Sitten hankin ilmankuivaimen. Sellainen Trotec, kompressorilaite, 30 litraa kuivausteho vuorokaudessa luvattu, käytännössä 5 litraa. Viiden litran vesisäiliö. Laskin autotallin lämpötilan 8 asteeseen ja pienensin ilmanvaihtoa. Hyvin pysyy talli kuivana ja varmasti on energiankulutus pienempi kuin ennen kuivainta. Tallissa on toinenkin kuivain 20 l/vrk, jonka laitan käyntiin jos auto on tullut räntäsateesta. Tietenkin pyrin putsaamaan auton puhtaaksi lumesta, mutta aina sitä vettä joku litra huonolla kelillä tulee mukaan. Kuivaimet maksaa noin 200 euroa /kpl. Netistä tilailin. Pieniä 10 l/vrk laitteita ei kannata harkita: teho pieni, pieni säiliö ja ääni kuitenkin kova. Rakentelin myös veden poistoputken laitteelle ulos, mutta en ole sitä käyttänyt. Kun kantaa veden ulos, näkee paljonko sitä tulee. Kun on kostea auto ajettu talliin, voi vuorokauden kuluttua kantaa noin 5 litraa vettä ulos. Satoja litroja olen kantanut. Kuivalla pakkaskelillä ei kuivain saa ilmasta yhtään kosteutta. Lämpöä ei karkaa kovin paljoa , kun ajaa auton talliin. Talliin ajettaessa pienestä pakkasesta, lienee auton korin keskilämpö 8 asteen luokkaa, mutta moottori on luokkaa 80 astetta. Se tuo mukanaan noin 4 kWh lämpöenergiaa talliin.

      • +1

        Hyvä konsti.
        Kierrätä tiivistynyt vesi lasinpesunesteeksi lasolin kera niin luonto kiittää. ;-)


    • Vaikka kosteuden saa pois tallista, pitää ilman kuitenkin vaihtua. Sen huomaa jos ei ilma vaihdu kun jättää auton ikkunan tallissa auki. Joku poistoventtiili tallissa pitää olla ja mieluummin katossa.

      • Miksiköhän ilman pitäisi vaihtua, jos tallissa on riittävän kokoinen ilmankuivain. Kosteuden haihduttaminen vaihtamalla lämmitettyä ilmaa on aika tehoton tapa kuivata pois isompia kosteusmääriä. Kuutio ilmaa voi viedä mukanaan luokkaa 10 grammaa vettä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksiköhän ilman pitäisi vaihtua, jos tallissa on riittävän kokoinen ilmankuivain. Kosteuden haihduttaminen vaihtamalla lämmitettyä ilmaa on aika tehoton tapa kuivata pois isompia kosteusmääriä. Kuutio ilmaa voi viedä mukanaan luokkaa 10 grammaa vettä.

        Kuivain on tietysti paras vaihtoehto. Kaikki energia pysyy tallissa. Mieluusti sitten hygrostaatilla varustettuna kuivain.

        Kyllä siltikin jokun pienen pieni ilmanvaoihto on syytä olla vaikkei kosteuden poiston vuoksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuivain on tietysti paras vaihtoehto. Kaikki energia pysyy tallissa. Mieluusti sitten hygrostaatilla varustettuna kuivain.

        Kyllä siltikin jokun pienen pieni ilmanvaoihto on syytä olla vaikkei kosteuden poiston vuoksi.

        "pienen pieni ilmanvaoihto on syytä olla vaikkei kosteuden poiston vuoksi."

        Jep. Vesihöyry on vain yksi ilman epäpuhtaus.


    • Auton sisällä on kosteutta, ainakin talvella. Kosteus ei lähde pois, ellei ikkuna ole auki. Jos tallissa ei ole ilmanvaihtoa tuoksahtelee auto jo parin päivän tallissa olon jälkeen. Siis tallissa kosteudenpoisto ja vielä riittävä ilmanvaihto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Joskus naista ei vaan tajua

      Nainen ostaa netistä tavaraa 30 eurolla kengät ja sitten lähtee hakee niitä 30km päästä eli ajaa 60 km edestakas kun kaupassa samat kengät maksaa 40 e
      Parisuhde
      29
      1504