Psykoottinen ja vaarallinen maniajakso

Anonyymi

Minulla todettiin kaksisuuntainen kun pitkän masennusjakson jälkeen puhkesi voimakas maniajakso joka paheni viikko viikolta. Ekalla viikolla valvoin koko yön ja kuuntelin musiikkia kotona. Tokalla viikolla kuvioihin tuli alkoholin ja amfetamiinin sekakäyttö joka teki minusta hyperaktiivisen, aggressiivisen, yli-sosiaalisen ja impulsiivisen. Sitten kun olin valvonut kolme vuorokautta putkeen amfetamiinin voimin niin tuli voimakas ahdistuskohtaus jonka aikana kuulin myös ääniä, kuulin pääni ulkopuolelta lauseita joiden sanat ei tarkoittaneet mitään tai en ainakaan itse saanut niistä selvää mutta ne kuulostivat vihamielisiltä ja säikähdin pahasti ja kuvittelin että "nytkö mä sitte sekosin lopullisesti". Otin nukkumiseen levomepromazineä 100mg ja dormicumeja 7,5mg kaksi kappaletta ja sain onneksi suht helposti unenpäästä kiinni ja aamulla ei ollut enää psykoottisia oireita mutta mieliala sen kun vaan kiihtyi entisestään. Ostin lähes kaikilla kesätöistä saaduilla rahoilla itselleni ja kavereille vaatteita ja päihteitä. Sitten kolmantena viikkona lähdin yöllä ulos seikkailemaan helsinkiin, oli suht lämmin kesäyö noin klo 02:00 aikoihin. Minulla oli mukana energiajuomaa, kännykkä, kuulokkeet ja linkkuveitsi. Ehdin seikkailla keskustassa noin tunnin ajan jolloin menin kaivopuistoon penkille istumaan ja otin annoksen amfetamiinia ja sitten yhtäkkiä se hyvänolon tunne voimistui todella paljon. Siinä vaiheessa alkoi todellisuuden taju ja ajan taju hämärtymään ja oli sellanen fiilis etten mä ole mä ja että mun ajatukset tulee mun päähän jostain muualta ja mun päätökset ei oo mun omia. Sitten sain sitten erittäin tyhmän päähänpiston että alan linkkuveitsellä viiltelemään eri kuvioita jalkaan ja naamaan. Viilsiin jalkoihin kolmioita ja neliöitä ja naamaan tein vain perus haavoja. Otin myös kännykällä kuvia ja videoita. En yhtään tiedä kuinka kauan tein sitä mutta lopetin sen ja istuin vielä siinä penkillä ja kuuntelin musiikkia näin että poliisiauto ajaa mua kohti ja mä nousin seisomaan linkkuveitsi kädessä. Naama ja vaatteet oli täynnä veriläikkiä ja se fiilis oli edelleen tosi hyvä. Ne haavat ei vuotaneet hirveen vakavia määriä verta ja se olo oli liian hyvä ollakseen totta ja halusin mennä juttelemaan niille poliiseille joten menin siihen tien viereen seisomaan missä se poliisiauto ajoi ja unohdin että mulla on se linkkari kädessä ja se poliisiauto pysähtyi vähän matkan päähän ja he tulivat ulos autosta ja toinen niistä käskytti mua menemään maahan ja silloin mä säikähdin pahasti muutuin tosi hysteeriseksi ja se mun oma ääni ja sen poliisin ääni tuntu siinä vaiheessa ainoalta asialta mikä pitää mut kiinni tässä todellisuudessa joten mä tiputin veitsen ja menin maahan ja ne poliisit tuli ja laittoi käsiraudat ja kysy multa että onko joku käyny mun kimppuun ja että oonko mä käyny jonkun kimppuun. Peloissani änkytin jotain että mua pelottaa tosi paljon. Siinä sitte oksensinkin kerran ja sillon mua alko sattumaan niihin haavoihin tosi paljon ja se kipu ei enää tuntunutkaan hyvältä. Ne poliisit varmaan tajus aika nopeesti että mä olen psykoosissa ja sieltä sitte lähdettiin lanssilla sairaalaan jossa multa kysyttiin että oonko ottanut jotain ja vastasin että amfetamiinia jonka takia sain sitten rauhoittavien sijaan ketipinoria törkeen ison annoksen ja sit jotain muuta. Sieltä mulla ei ole hirveesti enempää muistikuvia. Sairaalasta mentiin suoraan psykiatrisen suljetulle osastolle ja mä muistan että sinne saapuessa luulin et ne hoitajat aikoo kuvaa mua kameralla sillä aikaa kun joku satuttaa mua pahasti. Ääniä alko kuulumaan jossain vaiheessa aamuyötä ja luulin et se ääni oli minä tulevaisuudesta ja se ääni käski polttaa tulitikkuja mun silmän alla ja vääntämään hoitajan sormet katki. Sit olin siellä osastolla viikon lepäilemässä ja psykoosioireet sekä maanisuus helpotti ja mä palauduin hiljalleen takas maan pinnalle ja sitte tuli taas masennuksen vuoro mutta se oli onneksi hyvin lievä joten pääsin kotiutumaa. Olin kaks viikkoo sairaslomalla. Mulle alotettiin psykoosilääke ja viime jouluna toinen lääkäri alko miettimään että onko mulla skitsofrenia kun tuon mania ja osastojakson jälkeen oli 9kk aikana seitsemän (melko lyhyttä) psykoosijaksoa. Nyt on ollu viime keväästä asti tosi hyvä vointi, mieliala on tasapainossa. Ei oo menny liian lujaa eikä oo myöskään masentanu pahemmin ja psykoosioireetkin pysyneet kurissa kun löytyi sopivat lääkkeet. Näin vielä usein vaihtelevia siitä yöstä kun psykoottisessa maniassa silvoin itteäni sillä linkkarilla mutta niissä unissa mä yleensä saan leikattua raajoja irti ja kuolen mut nekin unet onneksi vähentyneet huomattavasti viime kuukausien aikana. Oma perhe ja kaverit järkyttyi silloisesta episodista mutta nyt kun oon saanu olla jo pidemmän aikaa hyvässä kunnossa niin niiden ei tarvii stressaa että mulle tapahtuis jotain samankaltaista tai pahempaa.
Mut päivä kerrallaan eteenpäin :)

2

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lääkkeet nykyään hyviä. Onneksi on keksitty. Kaikkea hyvää sinulle tulevaisuudessa. Aika raju tarina ja kokemus.

    • Anonyymi

      Sulla menee varmaan jatkossakin ihan hyvin jos pysyt siitä amfetamiinista erossa.
      Sitä ainetta ei turhaan kutsuta vauhdiksi koska se saa ihmisen kierroksille ja valvottaa.
      Kannattaa pysytellä vaan alkoholissa jos on pakko jotain käyttää.
      Tiedän aika monia ihmisiä jotka on huumeiden takia loppuelämänsä vähän "pihalla", vaikka muuten pärjäilevät suhtkoht hyvin.

      On myös paha juttu jos vetää alkoa ja huumeita samaan aikaan, silloin voi käydä niin että kun lyö manian päälle niin ihminen saattaa tehdä jotain vaikka tosi pahaakin mitä ei selvin päin tekisi ja sitten saa katua koko elämänsä ajan.
      On sattunut minunkin tuttavapiirissä jopa niinkin ikävästi että yks kaveri ei jälkeenpäin tiennyt tappaneensa kaverinsa. Ei ole varmaan kiva herätä krapulassa tai huumelaskut päällä ja kuulla mitä on touhunnut sekopäissään.

      Järki on hyvä yrittää pitää mukana aina vaikka välillä sekoilisikin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      2
      1110
    Aihe