Kuinkas akkuja tulisi huoltaa talven aikana. Jonkinlaista napojen puhdistusta? Kaapelien puhdistusta?
akkujenhuolto
31
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Oletko tosissasi?
- Anonyymi
Akut ladataan täyteen ja kaapelikengät irrotetaan talveksi. Pinta pyyhitään puhtaaksi. Navat ja kaapelikengät putsataan viimeistään keväällä ennen kytkemistä takaisin.
- Anonyymi
Muista kaataa niistä akuista se neste johonkin pulloon ja laittaa pakastimeen, jotta ei pahene ennen seuraavaa kesää.
Talven aikana kaikki kaapelit on tosiaan vahattava laadukkaalla venevahalla, muuten tulee ongelmia.- Anonyymi
Navat on hyvä puhdistaa säännöllisesti pumpulipuikoilla.
- Anonyymi
Mistä materiaalista on käyttämäsi pullo? Onko lasinen parempi kuin muovinen?
- Anonyymi
Irrottaa kaapelikenkä jos näyttää hapettuneelta. Putsaa akun kannen esim kostealla rätillä. Putsaa vaikka hiekkapaperilla hapettuneen kengän ja navan. Tarkistaa nestetaso ja tarvittaessa lisää akkuvettä. Lataa täyteen , jos ei ole jo täynnä. Sitten vain vaikka ulos talvehtimaan. Varmuuden vuoksi toinen kaapeli irti , ettei mikään voi tyhjentää akkua.
- Anonyymi
En ole koskaan huoltanut akkuja. Ne on jäänyt aina ulos pakkaseen sellaisenaan. Hyvin on pelannut. Tietysti jos on ylimääräistä aikaa tai haluaa kotoa karkuun ”huoltamaan akkuja” tai tykkää muuten vain räpeltää niiden kanssa niin siitä vaan.
Kahvinkeitinkin pitäisi käyttöohjeiden mukaan ”pyyhkiä kostealla liinalla joka käytön jälkeen” mutta sekin jää tekemättä. - Anonyymi
Kuten edellä mainittiin, lataus ja kengän irroitus. Kerran säilytyskauteen, tammikuussa, voi latailla uudestaan jos tuntee siihen tarvetta.
Meillä todettiin että talven aikana ei vaadi edes uudelleenlatausta.
- Anonyymi
Ei ole pakko irrottaa kaapelia, jos ei mikään kuluta mitään. Täyteen pitää ladata ja parin kuukauden välien mielellään ladata aina. Ja puhdistaa akun pinta, jos likaa.
- Anonyymi
Puhdistanko sen akun pinnan saippualla vai millä? Pitäisikö myös akun sivut ja pohja puhdistaa jos sielläkin on likaa? Entä vahaus, pitäisikö akun pinta vahata ettei lika tartu niin helposti?
Mulla on tässä muutenkin illat kiireisiä kun puhdistan pilssiä taipuisaaan muoviputkeen kiinnitetyllä hammasharjalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhdistanko sen akun pinnan saippualla vai millä? Pitäisikö myös akun sivut ja pohja puhdistaa jos sielläkin on likaa? Entä vahaus, pitäisikö akun pinta vahata ettei lika tartu niin helposti?
Mulla on tässä muutenkin illat kiireisiä kun puhdistan pilssiä taipuisaaan muoviputkeen kiinnitetyllä hammasharjalla.Jos akku on suljettua tyyppiä mikä veneessä on ylivoimaisesti kätevintä, ei akun pintaan tule happohuuruja, eikä erityistä tarvetta puhdistamiseen. Samoin akun navat eivät kärsi hapettumisongelmasta. Jos akku on vanha reiällisillä korkeilla varustettu, uusitaan korkit tuuletusputkellisiksi ja johdetaan putket ulos veneestä. Happohöyryt ja huoltotarve häviävät samalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos akku on suljettua tyyppiä mikä veneessä on ylivoimaisesti kätevintä, ei akun pintaan tule happohuuruja, eikä erityistä tarvetta puhdistamiseen. Samoin akun navat eivät kärsi hapettumisongelmasta. Jos akku on vanha reiällisillä korkeilla varustettu, uusitaan korkit tuuletusputkellisiksi ja johdetaan putket ulos veneestä. Happohöyryt ja huoltotarve häviävät samalla.
Korjaus. Ei huoltotarve, vaan pesu-/puhdistustarve.
- Anonyymi
Ei ole tarvetta ladata talven aikana jos irrottaa akun kengät akusta.
Ei ole tarvetta irrottaa akun kenkiä akusta jos lataa akut pari kertaa talven aikana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole tarvetta ladata talven aikana jos irrottaa akun kengät akusta.
Ei ole tarvetta irrottaa akun kenkiä akusta jos lataa akut pari kertaa talven aikana.Tai ei ole tarvetta kumpaankaan, jos veneen sähköt on kunnossa. Itse en ole akkuihin koskenut. Lataan ne täyteen, kun vene on nostettu. Talvella veneellä käydessä tarkistan akkumonitorista jännitteet. Ei ole tullut tarvetta ladata, vaikka akut ovat 2010 tai vanhemmat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai ei ole tarvetta kumpaankaan, jos veneen sähköt on kunnossa. Itse en ole akkuihin koskenut. Lataan ne täyteen, kun vene on nostettu. Talvella veneellä käydessä tarkistan akkumonitorista jännitteet. Ei ole tullut tarvetta ladata, vaikka akut ovat 2010 tai vanhemmat.
Suosittelen ottamaan akusta toisen kaapelin irti. Toimenpide kestää pari minuuttia, eikä edes talven aikana vahingoittunut akku tyhjennä muita akkuja. Vaikka sähköt ovat kunnossa, se ei todellakaan tarkoita, että mitään akkua kuormittavaa laitetta ei olisi. Esim. laturista tuleva jännitehaistelija kuluttaa sähköä koko ajan, jos mottoriakku on kiinni. Samoin tekee aurinkopaneelin säädin, jos sillä ei ole erillistä kytkintä, joka on off-asennossa. Varmasti löytyy muitakin häpäkkeitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai ei ole tarvetta kumpaankaan, jos veneen sähköt on kunnossa. Itse en ole akkuihin koskenut. Lataan ne täyteen, kun vene on nostettu. Talvella veneellä käydessä tarkistan akkumonitorista jännitteet. Ei ole tullut tarvetta ladata, vaikka akut ovat 2010 tai vanhemmat.
Silloin talvella kun katsot akkumonitorista akkujen jännitteen niin paljonko mittari näyttää jännitettä ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin talvella kun katsot akkumonitorista akkujen jännitteen niin paljonko mittari näyttää jännitettä ?
Näyttää syksyllä 12,7 paikkeilla, keskitalvella voi tippua 12,6:een. Sitten alkaa jo aurinkopaneli toimimaan pressun ali ja on yleensä 13 V paremmalla puolella. Akkumonitori on omatekele. Siinä on erittäin tarkka jännitemittaus. AD-muunnin on pykälää parempi kuin Fluken parhaissa yleismittareissa (samaa sarjaa, mutta 24 bittinen, Flukessa 16).
Ah-laskurista näkee, että n. 10 Ah lähtee marras-tammikuussa. Helmikuussa sitten aurinkopaneeli jo tuottaa tuon takaisin. Tuossa 10 Ah:ssa on huomioitu myös itse akkumonitorin kulutus sekä arvioitu akun itsepurkautuminen (180 Ah hupiakku).
Ennen kun oli aurinkopanelia ja akkumonitoria akut olivat 12,5-12,6 keväällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suosittelen ottamaan akusta toisen kaapelin irti. Toimenpide kestää pari minuuttia, eikä edes talven aikana vahingoittunut akku tyhjennä muita akkuja. Vaikka sähköt ovat kunnossa, se ei todellakaan tarkoita, että mitään akkua kuormittavaa laitetta ei olisi. Esim. laturista tuleva jännitehaistelija kuluttaa sähköä koko ajan, jos mottoriakku on kiinni. Samoin tekee aurinkopaneelin säädin, jos sillä ei ole erillistä kytkintä, joka on off-asennossa. Varmasti löytyy muitakin häpäkkeitä.
Ehkä monesta akusta koostuvassa akustossa on jo perusteltua irrottaa akut. Siis useamman akun hupiakusto. Hupi- ja starttiakuthan eivät toisiaan haittaa, jos toinen sattuisi hyytymään talvella.
Omissa veneissä kuormitus pääkytkimet avattuna on olematonta. Akkumonitori/lataussäädin vie muutaman mA:n, jolla ei ole juuri merkitystä vähänkään isommalla akulla. Itsepurkaus on jo vähintään yhtä paljon. Jos on aurinkopaneelin säädin, lienee myös aurinkopaneeli. Sehän lataa akun heti kun aurinko alkaa paistaa enemmän helmikuussa. Ei ole kokemusta miten toimii paksun tumman peitteen läpi, mutta 250 g/m2 värittömän peitteen läpi lataa hienosti, melkein yhtä hyvin kuin ilman peitettä.
Aurinkopaneli toimii näkyvällä valolla eli valoisalla peitteellä saa myös latausvirtaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai ei ole tarvetta kumpaankaan, jos veneen sähköt on kunnossa. Itse en ole akkuihin koskenut. Lataan ne täyteen, kun vene on nostettu. Talvella veneellä käydessä tarkistan akkumonitorista jännitteet. Ei ole tullut tarvetta ladata, vaikka akut ovat 2010 tai vanhemmat.
Mikä teitä vaivaa? Oletteko millään lailla vakavasti otettavissa tekemisissä koneiden kanssa?
Joku aloitteleva veneilijä saattaa ottaa vielä vakavasti nuo horinat.
Kerran vielä myös siellä takapenkillä säheltävillekin.
Kun vene jätetään pidemmäksi aikaa seisomaan, niin akku ladataan ja kengät irrotetaan.
Akun kansi puhdistetaan ja akkukotelon kansi laitetaan päälle suojaksi, ettei mitään pääse putoamaan akun päälle.
Näin toimimalla vältetään monet ongelmat. Esim. joillakin radioilla oli ennen tapana kuluttaa virtaa muistinsa ylläpitämiseksi. Kun sellainen jää koko talveksi sinne päälle, niin se on akun tuho.
Nyt lopettakaa/lopeta tuo uhoaminen akun jättämisestä kiinni järjestelmään ja siirry rakentavaan keskusteluun.
Bootmann - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä teitä vaivaa? Oletteko millään lailla vakavasti otettavissa tekemisissä koneiden kanssa?
Joku aloitteleva veneilijä saattaa ottaa vielä vakavasti nuo horinat.
Kerran vielä myös siellä takapenkillä säheltävillekin.
Kun vene jätetään pidemmäksi aikaa seisomaan, niin akku ladataan ja kengät irrotetaan.
Akun kansi puhdistetaan ja akkukotelon kansi laitetaan päälle suojaksi, ettei mitään pääse putoamaan akun päälle.
Näin toimimalla vältetään monet ongelmat. Esim. joillakin radioilla oli ennen tapana kuluttaa virtaa muistinsa ylläpitämiseksi. Kun sellainen jää koko talveksi sinne päälle, niin se on akun tuho.
Nyt lopettakaa/lopeta tuo uhoaminen akun jättämisestä kiinni järjestelmään ja siirry rakentavaan keskusteluun.
BootmannSamaa mieltä, miksi ottaa mitään riskejä, kun parissa minuutissa navat irrottamalla riskit ovat tasan nolla. Ja lisäksi akkujen lataaminen aurinkopaneeleilla talvella on varmaan mielenkiintoista, mutta kuitenkin täysin turhaa. Akun todellinen varausta kuvaava jännite saadaan vasta, kun akkua ei ole ladattu aurinkopaneelilla vuorokauteen.
C/R - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa mieltä, miksi ottaa mitään riskejä, kun parissa minuutissa navat irrottamalla riskit ovat tasan nolla. Ja lisäksi akkujen lataaminen aurinkopaneeleilla talvella on varmaan mielenkiintoista, mutta kuitenkin täysin turhaa. Akun todellinen varausta kuvaava jännite saadaan vasta, kun akkua ei ole ladattu aurinkopaneelilla vuorokauteen.
C/RJos akku on jatkuvasti yli 13 V, se on aivan varmasti täysi. Siis viikkoja ja ei yölläkään laske tuon alle keväällä.
Autoradion muistinvarmennus ei montaa mA vie ja ei talvessa akkua tyhjennä ongelmallisesti. Suurempi ongelma kesällä tulee, jos vene jostain syystä seisoo pari kuukautta. Akun itsepurksutuminen on moninkertaista lämpimässä.
Se nyt vaan on niin helppoa, kun molempien akkujen jännitteet näkee veneen kiinteillä systeemeillä ja aurinkopaneeli lataa akun täyteen hyvissä ajoin ennen vesillelaskua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos akku on jatkuvasti yli 13 V, se on aivan varmasti täysi. Siis viikkoja ja ei yölläkään laske tuon alle keväällä.
Autoradion muistinvarmennus ei montaa mA vie ja ei talvessa akkua tyhjennä ongelmallisesti. Suurempi ongelma kesällä tulee, jos vene jostain syystä seisoo pari kuukautta. Akun itsepurksutuminen on moninkertaista lämpimässä.
Se nyt vaan on niin helppoa, kun molempien akkujen jännitteet näkee veneen kiinteillä systeemeillä ja aurinkopaneeli lataa akun täyteen hyvissä ajoin ennen vesillelaskua.Kuten usein täälläkin on mainittu, jokainen tekee akkujensa kanssa mitä haluaa.
Ei pidä kuitenkaan antaa sellaista viestiä, että kaapeleiden irrotus olisi turhaa.
Se nyt on vain pitkän kokemuksen tuottamaa tietoa, että pitkän seisonnan ajaksi ne kaapelit otetaan irti.
Tähän asiaan ei nykyinen tietoyhteiskuntakaan pysty parempaa ohjetta antamaan.
Satunnainen tarkkailija - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos akku on jatkuvasti yli 13 V, se on aivan varmasti täysi. Siis viikkoja ja ei yölläkään laske tuon alle keväällä.
Autoradion muistinvarmennus ei montaa mA vie ja ei talvessa akkua tyhjennä ongelmallisesti. Suurempi ongelma kesällä tulee, jos vene jostain syystä seisoo pari kuukautta. Akun itsepurksutuminen on moninkertaista lämpimässä.
Se nyt vaan on niin helppoa, kun molempien akkujen jännitteet näkee veneen kiinteillä systeemeillä ja aurinkopaneeli lataa akun täyteen hyvissä ajoin ennen vesillelaskua.Olet sitten 24/7 kyttäämässä niitä mittareitasi. Jos yksikin rinnakkain olevan akun kenno sanoo itsensä irti talvella, se pitää irroittaa piiristä mieluummin heti kuin viikon päästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet sitten 24/7 kyttäämässä niitä mittareitasi. Jos yksikin rinnakkain olevan akun kenno sanoo itsensä irti talvella, se pitää irroittaa piiristä mieluummin heti kuin viikon päästä.
Ei ole akkuja rinnan.
Jos on, akut toivottavasti ovat kutakuinkin yhtä vanhoja. Jos toinen hajoaa, eiköhän se toinenkin kannata vaihtaa. Ei tuossa sen suurempaa riskiä ole. Kesälläkin on vastaava riski ja akun hajoaminen silloin selvästi todennäköisempää. Yksi kenno oikosulussa vetää rinnan olevar akut tyhjiksi ja viikossa ovat käytönnössä pilalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole akkuja rinnan.
Jos on, akut toivottavasti ovat kutakuinkin yhtä vanhoja. Jos toinen hajoaa, eiköhän se toinenkin kannata vaihtaa. Ei tuossa sen suurempaa riskiä ole. Kesälläkin on vastaava riski ja akun hajoaminen silloin selvästi todennäköisempää. Yksi kenno oikosulussa vetää rinnan olevar akut tyhjiksi ja viikossa ovat käytönnössä pilalla.Minulla on kolmenkymmenen vuoden aikana kaksi kertaa käynyt niin, että alle kaksivuotias akku mennyt oikosulkuun. Toinen tapahtui kesällä, jolloin rinnan olleen hupiakun sai pelastettua. Toinen talvella, jolloin molemmat menivät. Takuu oli onnekseni voimassa molemmilla kerroilla, jolloin ainoaksi tappioksi jäi hiton raskaiden akkujen repiminen veneestä pois ja taas takaisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä teitä vaivaa? Oletteko millään lailla vakavasti otettavissa tekemisissä koneiden kanssa?
Joku aloitteleva veneilijä saattaa ottaa vielä vakavasti nuo horinat.
Kerran vielä myös siellä takapenkillä säheltävillekin.
Kun vene jätetään pidemmäksi aikaa seisomaan, niin akku ladataan ja kengät irrotetaan.
Akun kansi puhdistetaan ja akkukotelon kansi laitetaan päälle suojaksi, ettei mitään pääse putoamaan akun päälle.
Näin toimimalla vältetään monet ongelmat. Esim. joillakin radioilla oli ennen tapana kuluttaa virtaa muistinsa ylläpitämiseksi. Kun sellainen jää koko talveksi sinne päälle, niin se on akun tuho.
Nyt lopettakaa/lopeta tuo uhoaminen akun jättämisestä kiinni järjestelmään ja siirry rakentavaan keskusteluun.
BootmannOn ihmisiä jotka huolehtivat kaikesta koko ajan pilkuntarkasti. He pitävät henkseleitä siltä varalta jos vyö pettää. Sitten on niitä jotka ottavat asiat rennommin ja tajuavat että mikään elämässä ei ole täysin varmaa ja vaikka joku akku hieman tyhjeneekin niin so what, ei siihen maailma kaadu. Näiden tarkkojen tyyppien mielestä asioiden tekemiseen ”kunnolla” menee aina se 5 minuuttia. Ongelma on vain siinä että kun niitä 5-minuuttisia tarkistuksia ja varmistuksia on 10 päivässä niin tunti menee joka päivä eri asioiden tarkistamiseen, varmistamiseen ja huolehtimiseen.
Jokainen tyylillään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On ihmisiä jotka huolehtivat kaikesta koko ajan pilkuntarkasti. He pitävät henkseleitä siltä varalta jos vyö pettää. Sitten on niitä jotka ottavat asiat rennommin ja tajuavat että mikään elämässä ei ole täysin varmaa ja vaikka joku akku hieman tyhjeneekin niin so what, ei siihen maailma kaadu. Näiden tarkkojen tyyppien mielestä asioiden tekemiseen ”kunnolla” menee aina se 5 minuuttia. Ongelma on vain siinä että kun niitä 5-minuuttisia tarkistuksia ja varmistuksia on 10 päivässä niin tunti menee joka päivä eri asioiden tarkistamiseen, varmistamiseen ja huolehtimiseen.
Jokainen tyylillään.Mitäpä luulet aivan noin yhteiskunnallisella tasolla, onko näistä tarkoista ja huolellisista ihmisistä meille hyötyä?
Oma kokemukseni heistä on erittäin hyvä. He pitävät suurelta osin tämän systeemin pystyssä.
En lähtisi kovinkaan paljoa heitä arvostelemaan. Saattaisi olla melkoista humppaa, jos nämä rennot tyypit olisivat vastuussa elintärkeistä toiminnoista yhteisössämme.
Satunnainen tarkkailija
- Anonyymi
Onkohan siitä haittaa jos maasähkö on kiinni koko talven? Maasähkölaturi on joku näitä nykyisiä kaksilähtöisiä latureita jonka merkkiä en nyt muista.
- Anonyymi
Jatkojohtoviritykset ovat tilapäiskäyttöön ja valvottuun ympäristöön. Haitaksi veikkaan, että akkujen ikä lyhenee verrattuna siihen, että ne ovat kokonaan irti. Lataus nimittäin lämmittää akkuja ja akut tykkäävät kylmästä.
- Anonyymi
Joku saattaisi tsekata jopa akkuvalmistajien sivustoilta, mitä siellä sanotaan, jos mitään.
Oma kokemus on se että yksi starttiakku meni sököksi (eli ei latautunut täyteen )kahdessa vuodessa, kun vene oli telakalla enkä muistanut ladata välillä...
Jälkiherännäinen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458470Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde462378Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272210- 361822
- 951748
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811717Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai201138Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081133Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51019- 531015