CDT-arvo, miten se siis kohoaa?

Anonyymi

Olen hieman ymmälläni CDT-arvoihin liittyvistä faktoista ja ajattelin täältä kysyä, jos joku tietää paremmin.

Kävin aiemmin labroissa ja CDT-arvoni oli koholla 3,7% (onko tuo muuten pahastikin koholla?) Näinpä se tulkittiin, että käytän runsaastia alkoholia. Lueskelin myös eri sivuilta, että tämä CDT-arvo alkaa nousta vasta silloin jos kuluttaa runsaasti alkoa useiden päivien ajan. Pitääkö tämä paikkansa?

Oma alkon käyttöni on 1-2 kertaa viikossa, mutta jos tuo 2 kertaa niin nekään eivät toteudu peräkkäisinä päivinä. Juon toki liikaa selvähän se, mutta ihmettelen nyt tässä sitä että voiko tällainen juomatottumus sitten jo nostaa sitä arvoa, vai onko kyse jostain muusta?

3

1053

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Normaali CDT-_arvo on alle 1,3

• Anonyymi

Oudoltahan tuo korkea arvo vaikuttaa jos ap oikeasti juo sen verran kuin kertoi.
      Oliko juomisesta ollut minkä aikaa ennen verikoetta? Saattaahan se olla että jos on edellisen kerran juonut koetta edeltävänä päivänä niin voi ehkä näkyä arvossa. Siis silloin kun on taustalla pitemmältä ajalta pari juomakertaa viikossa.
      Pelkästä yhdestä juomakerrasta ei arvon pitäisi nousta.

• Anonyymi

Googletin. siellä sanotaan
      Loppuvaiheen maksasairaudet sekä elimistön rautavarastojen vaikea epätasapainotilanne voivat kuitenkin johtaa vääriin tuloksiin myös CDT:n kapillaarielektroforeettisessa analyysissä. Parin viikon juomattomuuden jälkeen arvo normalisoituu, jos johtuu alkoholista. Googlessa kerrottiin myös että CDT-arvojen nousu, jos se johtuu alkoholista, vaatii vähintään viikon päivittäisen desilitran absoluuttisen alkoholin käytön.
      Kiinnostuin siksi, kun olen itse aina käyttänyt alkoholia paitsi raskauksien aikana olen ollut tiukasti absolutisti, siis ei pisaraakaan. Juuri sen vuoksi kun en osaa ottaa sitä yhtä vaan jos otan niin otan 5-6 ja se on sikiölle liikaa. Joka kerta vähän ennen synnytystä maksa-arvot ovat nousseet reilusti yli suositusten ja pari päivää synnytyksen jälkeen pudonneet normaaliksi. Terveystarkastuksissa ovat aina normaalit eivätkä koskaan koholla vaikka käytän alkoholia säännöllisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      84
      1719
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      272
      1595
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      288
      1363
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      170
      1299
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      57
      905
    6. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      48
      881
    7. 66
      874
    8. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      66
      873
    9. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      851
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      48
      838
    Aihe