Hirvee tapaus!

Minulla on ollut ajokortti yli 40 vuotta ja olen aina ajanut omalla autollani. Eilen aamulla törmäsin hirveen ensimmäistä kertaa elämässäni, enkä olisi koskaan uskonut kuinka järkyttävä ja nopea itse tilanne olikaan ja kuinka paljon hoidettavia asioita sen jälkeen tulee.

Oletko itse ollut mukana hirvi- tai peurakolarissa?

35

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Korvaako Valtio Hirvikolarissa tulleet vahingot vielä jos autossa ei ole HIRVI PALO JA VARKAUSVAKUUTUSTA. Ennenhän se korvasi ja mielestäni kuuluisi korvata vieläkin onhan ne valtion LEMMIKKIELÄIMIÄ

      • Itselläni on aina ollut hirvi-, palo- ja varkausvakuutus, koska pidän todennäköisenä että jossain vaiheessa sellainen tulee eteen. Vakuutusyhtiö korvaa kaiken, mutta omavastuu oli 150€, sijaisauto ei kuulunut vakuutuksen piiriin.


    • Anonyymi

      Ihan hirveetä! Hirveen hirveetä tollaset hirvikolarit jotka vielä metsästysseurojen syytä! Hirveetä!

      • En minä metsästysseuroja tästä syytä. Harvoin autoilija joutuu törmäyskurssille hirven kanssa, ajan paljon autolla ja siihen meni yli 40 vuotta.


      • Anonyymi

        Se se vasta hirrrrveetä olisi jos hirviä ei syksyisin kaadettaisi. Hirviä ja peuroja taidetaan kaataa yhteensä noin 100 000 per vuosi, ilman metsästäjiämme hirvikolarit lisääntyisivät räjähdysmäisesti.

        Omalle kohdalle on tullut vain yksi peruraosuma, mutta hirvi on ollut useamman kerran hyvinkin lähellä etupuskuria, onnekseni ilman pusua.

        Kyllä ne hirvet täällä maaseudulla liikkuvat ympäri vuoden, eniten niitä näkee kesäöiden hämärissä. Syksyä kohden ne lisääntyvät, kunnes taas metsästäjät osan armahtaa.


    • Anonyymi

      Yli 50 vuotta tienpäällä, kerran läheltäpitijuttu mut ei kolariamuutaman kerran kyllä kauempaa nähty hirvi ai peura tiellä..

      • Samoin täällä, olen nähnyt kymmeniä kertoja hirviä ja peuroja melko läheltäkin, mutta ei koskaan edes "läheltä piti" -tapausta. Nyt osui kunnolla!


    • Anonyymi

      -en ole törmännyt eläimeen kuin kerran kun kissaparka juoksi eteen, eikä mitään kerennyt tehdä. Vaarallista on kyl ajaa pimeässä juuri isojen eläinten takia, siinä voi käydä huonosti. Kerran oli lähellä, kun työmatkalla näimme hirvien nousevan tielle muutaman kymmenen metrin päässä, olivat keskitiellä jo ja päätin yrittää ohi niiden edestä, vaikka aina kehotetaan takaa, nämä emo ja vasa kääntyivät takaisin tulosuuntaansa, kun sujautin niiden edestä ohitse. Sydän hakkas hetken, hurja kokemus oli.
      äijä-

      • Aikaisemmat kokemukset rajoittuvat minullakin törmäämiseen kissaan. Pysähdyin ja etsin pitkään pientareelta kissaparkaa, mutta en löytänyt. Taisi kuluttaa yhden niistä yhdeksästä hengestä?

        Hirveen törmääminen on paljon suurempaa. Siinä nousee syke todella korkealle, mutta ihmeen hyvin ihminen pystyy toimimaan lähellä shokkitilaa olevasta olotilasta huolimatta. Soitin itse hätäkeskukseen, vaikka siihen pysähtyi muitakin ihmisiä, jotka olisi sen voineet tehdä. Täyden kympin suoritus hätäkeskuspäivystäjälle, joka opasti miten tulee toimia.


    • Anonyymi

      Ei sattunut lähes 45 vuoteen mitään pahempaa, läheltä piti tilanteita, aloin ajamaan hiljempaa kun huomasin että tässä voi mennä henki, luovuin autosta vähänaikaa sitten kun käyttö loppui olemattomaksi.

      • Itse tarvitsen vielä työmatkoihin autoa, mutta takuu varmasti ajonopeuteni tulee laskemaan aamu- ja iltahämärissä. Se on sekunneista kiinni, eikä itse tilanteessa kuljettaja ehdi tekemään yhtään mitään jarruttamisen lisäksi.


    • Anonyymi

      Not.

      Joitakin jäneksiä ja lintuja, ehkä yks supi kalahtanut keulaan. Aika hyvin siis, itellä kortti ollut yli 40 vuotta ja jonkin verran kilometrejäkin kertynyt.

      Kahdesti hirvi säikäyttänyt pahasti. Eka oli päivällä, hirvi tuli aika lähelle eteen mun kaistalle. Ja pyörähti jaloillaan, loikkien takaisin metsään. Aina sanotaan, että hirvi ei käänny, se osaa ja tietenkin siis voi tehdä sen. Niin. Iskin jarrut lukkoon heti, kumia paloi. Kun ei mennyt pahki, jatkeskelin sitten ajamista. Ja ehkä kilsan päästä alkoi kädet vatkaan ja sydän hakkaan siihen malliin, että ajoin tien sivuun tärisemään.

      Toisella kertaa oli hämärän aikaa ja jäinen tie. Silloin hirvi meni yli. Jarrut pohjaan. Autossa ABS, sen verran sai ohjattua, että meni peräpuolelta ohi. Silloin ajoin lähimmälle bussipysäkille tupakkitauolle. Ehkä säikähdys ei ollut niin suuri, kuin ekalla kerralla, mutta ajattelin varmuuden vuoksi pysähtyä turvalliselle paikalle rauhoittuun.

      Tsadissa ihmiset joskus pilkkaa, mulla arjalaisen muskeliauton keulassa rallivalot. Noh, eihän pitkiä valoja kaupungissa tarvi oikein koskaan. Mutta mä ajelen pitkiä taipaleita, pimeelläkin. Hirviä tottakai vähän pelkää, nykyisin myös peuroja. Pohjosissa tahtoo ärsyttää porot. Mutta lisävaloista sen verran, kun näkee pikkasen pitemmälle, jää pikkasen enenpi reagointiaikaa. Aikanaan ihmetytti, kun pudottivat referenssejä, hö, mitä hyötyä pitkistä valoista, jos niillä ei näe pitkäkälle? Noh, nyttemmin taas pidennetty kantamaa.

      Onneks ei ole kolahtanut, toivottavasti ei kolahdakkaan. Siinä nyt auto menee yleensä paalaamoon ja hiton iso vaara itellä joutua raatovainiolle.

      =DW=

      • Joo, tuo käsien vatkaaminen ja sydämen hakkaaminen on todella epämiellyttävää. Itselle kävi vielä lisäksi, että päästyäni työpaikan vessaan tyhjeni koko vatsalaukka alakautta pyttyyn, vaikka juuri ennen kotoa lähtöä olin käynyt WC:ssä.

        Hirvi osui autoni keulaan, juuri siihen kohtaan missä mersuissa on se Johtotähti-merkki. Oli vauhtia sen verran reilusti, että eläin nousi ylös ja lensi yli auton. Välähdyksen omaisesti näytti aivan kuin hirvi olisi katkennut keskeltä kahtia? Autosta eikä tieltä ei kuitenkaan löytynyt mitään verijälkiä.

        Vauriokorjaamon esimies kertoi, että loukkaantuneet eläimet selviävät joskus mahdottomilta näyttäneistä tilanteista. Toisaalta ne voivat raahautua pitkänkin matkan päähän kuolemaan.


      • Anonyymi
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Joo, tuo käsien vatkaaminen ja sydämen hakkaaminen on todella epämiellyttävää. Itselle kävi vielä lisäksi, että päästyäni työpaikan vessaan tyhjeni koko vatsalaukka alakautta pyttyyn, vaikka juuri ennen kotoa lähtöä olin käynyt WC:ssä.

        Hirvi osui autoni keulaan, juuri siihen kohtaan missä mersuissa on se Johtotähti-merkki. Oli vauhtia sen verran reilusti, että eläin nousi ylös ja lensi yli auton. Välähdyksen omaisesti näytti aivan kuin hirvi olisi katkennut keskeltä kahtia? Autosta eikä tieltä ei kuitenkaan löytynyt mitään verijälkiä.

        Vauriokorjaamon esimies kertoi, että loukkaantuneet eläimet selviävät joskus mahdottomilta näyttäneistä tilanteista. Toisaalta ne voivat raahautua pitkänkin matkan päähän kuolemaan.

        Monesti kuultu asiantuntevilta automiehiltä, että "jos en ois ollu mersulla liikenteessä siinä kolarissa, niin ois henki lähteny". Sinänsä varmasti pitää paikkansa jos puhutaan esim. 80-luvun lopusta ja 90-luvun alusta, jolloin monet japsit ja eurooppalaiset oli varmasti mersuja, Saabeja ja Volvoja jäljessä turvallisuudesa, mutta tänä päivänä on tilanne (ainakin oletettavasti) toinen. Toki mersuilla on edelleen puolensa, koska on iso auto.


    • Edellisessä eläin-onnettomuus-jankutuksessa kerroin tilanteen.
      Autoni pohjassa kolahteli.
      Ajoin Näädän nurin niin että se jalassa Luu paistoi.
      Elukka oli tajuton tai kuollut.
      Autoni taakse oli pysähtynyt paketti-auto.
      Paketti-auton-kuski oli eläinten-täyttäjä.
      Meni ihan onneensa kun lahjoitin elukan hänelle.
      Aika-lailla mukava sattuma.

      H.

      • ...30.09.2017

        H.


      • Anonyymi
        hunksz kirjoitti:

        ...30.09.2017

        H.

        Hunksutti, näätä olisi kuulunut valtiolle.


    • Anonyymi

      Jos oisin rakastunut hirveen olisin hirveen rakastunut

      • Suomen kielellä saa kikkailtua ja tehtyä hienoja lauseita. Etenkin sellaisia, joita kaikki pystyvät ymmärtämään, eikä tarvitse miettiä mitä toinen oikein tarkoittaa. Se on taito, jota kaikilla ei ole. Väärin pystyy kirjoittamaan kuka vaan, mutta oikein hienosti vain harvat.


      • Anonyymi
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Suomen kielellä saa kikkailtua ja tehtyä hienoja lauseita. Etenkin sellaisia, joita kaikki pystyvät ymmärtämään, eikä tarvitse miettiä mitä toinen oikein tarkoittaa. Se on taito, jota kaikilla ei ole. Väärin pystyy kirjoittamaan kuka vaan, mutta oikein hienosti vain harvat.

        -totta, ja aina naurattaa myynti-ilmoitus: "Myytävänä nahkatakki, hirveä!"
        äijä-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -totta, ja aina naurattaa myynti-ilmoitus: "Myytävänä nahkatakki, hirveä!"
        äijä-

        sitten kun yleensä monet asiat ovat hirveen hyvin


      • Anonyymi kirjoitti:

        -totta, ja aina naurattaa myynti-ilmoitus: "Myytävänä nahkatakki, hirveä!"
        äijä-

        Muistan sellaisen tarinan, että äijän ajettua hirvikolarin, paikalle tuli riistanvartija, joka latasi aseensa, katsoi loukkaantunutta eläintä silmiin ja ampui tämän kuoliaaksi. Totesi että hirven vammat olivat liian pahat. Latasi aseen uudelleen ja käveli äijää kohti ja tuijotti silmiin...


    • Anonyymi

      Joo, moottoripyörällä hirven kylkeen tuli paukautettua. En suosittele kenellekkään.
      Siihen aikaan sai vielä valtiokonttorilta korvaukse vahingosta, enää ei saa.
      Autossa ja prätkässä kummassakin eläin-palo-varkausvakuutus, eipä noista koskaan tiedä miiloin tielle pomppaa.

      • Muistaakseni ne valtionkonttorin rahat tulivat maksuun vasta vuoden lopussa tjn. Ei ole varma tieto, enkä ole saanut itse sitä kautta mitään.
        Ehkä sitä vaan elää jonkinlaisessa kuplassa ja kuvittelee ettei itselle satu mitään. Todennäköisyys on kuitenkin tätä vastaan ja voi sanoa meikäläisen kestäneen ihmeen kauan ilman vahinkoa.


    • Anonyymi

      alotukseen : ikävä tapaus kohdallasi, surku, otan osaa,,,

      Luojalle kiitos
      en ole törmänny hirveen,
      mutta hilikulla on ollu parikertaa,,,,,,

      aikoinaan eräällä pitkällä etelänreissulla pitkällä suoralla metsätiellä puolisoni istuessa vieressä vänkärin paikailla ,
      hän yllättäin k a r j a i s i HIRVI ,,, apuuuuwwaaa ,,,
      minä s a l a m a n a na painoin jarrua
      vaikka en nähny koko hirvi-eläintä,
      kunnes se heti loikki auton edestä tien poikki,
      olihan se s ä i k ä h d y s ,

      toinen oli yllätys tienposkessa,
      vauhtia oli sata km
      yllättäin hirvi oli tienposkessa,
      HIRVI s ä i k ä h t i rajusti,
      nosti etu sorkat kohti taivasta
      ja kääntyi ympäri
      ja juoksi takasi metsään sinne mistä oli tullutki,

      sydän hyppäsi kurkkuun,
      kun viereesäni etupekillä istui silloin noin kymmenvuotisa lapsenlapsi,

      jos olisimme törmänneet hirveen sada km vauhdilla olisimme varmasti molemmat kuolleet,

      uskon vahvasti luoja suojeli,
      koko elämän ajan olen aina rukoillu
      aina kun autoon istun
      ettei tapahtuisi mitään pahaa
      ja jumala suojelisi kaikilta kolareilta liikenteessä,
      näin on käynykki, moni paha kolari on luojan suojelun ansiosta torjuttu,
      jopa kammottava minun kaistalla tulevan juopon
      ehdin väistää ojan pientarelle,
      ukko ajoi tuhatta ja sataa vastaantulevien kaistalla ,

      liikenne on todella vaarallista,

      aina pitää olla varuillaan muittenkin tekemistä liikenne virheistä,

      tänäpäivänäkään en lähde liikenteeseen ilman
      etten pyytäisi pikku rukouksella suojelua luojaltanai,

      • Anonyymi

        PP

        Eikö kuitenkin ole parasta, että itsellesi ei tapahtunut muuta kurjaa kuin, että vatsa meni ylösalaisin säikähdyksestä. Olen matkaajana ollut muutaman kerran 'läheltä piti' tilanteessa.
        Tällaiset säät, niin eipä hirviä huomaa.

        Beng


      • Anonyymi kirjoitti:

        PP

        Eikö kuitenkin ole parasta, että itsellesi ei tapahtunut muuta kurjaa kuin, että vatsa meni ylösalaisin säikähdyksestä. Olen matkaajana ollut muutaman kerran 'läheltä piti' tilanteessa.
        Tällaiset säät, niin eipä hirviä huomaa.

        Beng

        Beng

        Tajusin sen vasta vähän ajan kuluttua, kun soitin rouvalla ja kerroin hänelle ajaneeni hirvikolarin. Hän huusi, että Herran Jumala miten sinulle kävi? Eikä auto kiinnostanut pätkääkään.

        Illalla tuli selkä vähän kipeäksi, luulen jarruttaneeni sen verran voimakkaasti. Mutta se välähdys mikä tuli osumahetkellä silmiini, on vaivannut nyt pari päivää. Varmaan henkisen puolen oireilua?


      • Kiitos myötätunnosta.

        Varmaan olisi mahdollista, että toinen olisi huomannut hirven tässä minunkin tapauksessani. Tapahtui aamuvarhaisella, olin vielä unenpöppörässä, kaksi kaistaa meni samaan suuntaan, ajoin vasemmanpuoleista ja eläin tuli oikeanpuoleisen kaistan yli. Sen olisi voinut havaita, vaikka onnettomuuspaikalla olikin pieni kaarre vasempaan.

        Liikenne on todella vaarallista ja liikenteessä kuolee ihmisiä enemmän kuin minkään muun odottamattoman tapahtuman seurauksena.

        Kyllä, kyllä minulla kävi hyvä tuuri tämän asian suhteen!


    • Läheltäpiti-tilanteita on ollut pari ja kauenpaa katsoen noita on yli tien mennyt.
      Kerran jouduin tekemään äkkijarrutuksen. Silloin minulla oli takaikkunalla pari laatikkoa orvokin taimia, joita olin kotona kasvatellut ja viemässä maalle.
      No sieltähän ne lensi laatikot ja mullat pitkin autoa.
      Muistelin, että eikös se vakuutusyhtiö tarvitse jotain todisteita, että on sorkkaeläimeen törmännyt, esim, karvoja auton pinnassa, jos törmäys on sellainen, että eläin on lähtenyt lätkimään.

      • Minulla oli eväskassi pelkääjän puolen istuimelta. Siitä lensivät omenat yms. jalkatilaan, sanoin kännykkä joka oli niiden joukossa. Meni vähän aikaa siihen, kun etsin missä puhelimeni on. Minulle riitti todisteeksi vakuutusyhtiöön tuo puhelu ja sain samana päivänä tekstiviestinä tiedon, että vakuutusyhtiö korvaa kaiken.


    • Anonyymi

      Kerran minäkin olen rysäyttänyt hirvikolarin, autosta laukesi turvatyynyt ja siihen loppui matkanteko. Eläin jolkotteli ojan yli pellolle josta metsään.

      • Hätäkeskuksessa kyselivät turvatyynyistä ja sitä, että vuotaako auto nesteitä ulos. Vastasin ei kumpaankin kysymykseen ja pääsin jatkamaan matkaani. Päivystäjä lupasi hoitaa tiedon poliiseille ja riistanvalvojille.


    • Anonyymi

      Ei kannata ainakaan ali-nopeutta ajaa, koska hirvi saattaa tulla tuulilasista sisään. Reilulla nopeudella ainakin peurat lentää yli katon...

      • Oli minullakin ylinopeutta ja vahinkoilmoitusta täyttäessäni mietin millaisen lukeman siihen laitan. Kyllä se hirvikin nousi niin paljon, että lensi vinosti yli auton.


    • Anonyymi

      Ilman näitä arvaamattomia tilanteita elämä olisi puuduttavan tylsää ja ennalta-arvattavaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe