Aamulla hyvät verenpaineet, iltapäivästä alkaen huonot

Anonyymi

Mistähän tämä voisi johtua? Aamulla usein n. 120/80, jopa alle, iltapäivällä/illalla jo 145/95. Olen vähentänyt suolankäytönkin minimiin.

14

2111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minkähän ikäinen olet ? Verenpaineet tuppaavat iän myötä nousemaan.
      Yleensä aamuisin verenpaine on alimmillaan.
      Lukemasi on niillä rajoilla, että lääkitys olisi tarpeellinen.
      Jos olet nuorehko, lääkärin pitäisi selvittää onko joku erityinen syy verenpaineen nousuun. Tilaa aika lääkärille.
      Suolan vähentäminen laskee aika tehokkaasti verenpainetta, mutta aina se ei riitä.

    • Anonyymi

      Käytätkö yleensä alkoholia ja minkä verran.

      • Anonyymi

        En käytä alkoholia, ainakaan usein. Olen viisikymppinen.
        Onko tuo iltaisin nouseva verenpaine lääkityksen aihe, jos aamupaine on ok?
        Ei ole mitään perussairauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En käytä alkoholia, ainakaan usein. Olen viisikymppinen.
        Onko tuo iltaisin nouseva verenpaine lääkityksen aihe, jos aamupaine on ok?
        Ei ole mitään perussairauksia.

        Lisään vielä, että paineet nousee joskus jopa 180/100, jos vaikka jostain menetän hermoni! Onko jo vaarallista, jos kestää muutaman tunnin?
        Onko jokin lääke, minkä voi ottaa vain tarvittaessa?
        (Yleensä olen kyllä ihan rauhallinen.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään vielä, että paineet nousee joskus jopa 180/100, jos vaikka jostain menetän hermoni! Onko jo vaarallista, jos kestää muutaman tunnin?
        Onko jokin lääke, minkä voi ottaa vain tarvittaessa?
        (Yleensä olen kyllä ihan rauhallinen.)

        Kyllä lääkärit voivat määrätä verenpainelääkkeen ihan vaan tarvittavaksi jos ei tarvitse jatkuvaa lääkitystä. Kannattaa keskustella asiasta lääkärin kanssa.


    • Anonyymi

      Aamulla on usein matalat hyvät paineet kaikila, hyvin nukutun yön jälkeen. Stressitasot matalalla. Jopa sellaisella jolla alapaine keikkuu 90 nurkilla ja ylä 150-160 päivällä.

      Verenpainetta ei kannata mitata heräämisen jälkeen, esim tunnin päästä.

      Myös työpaikalla jos mahdollista

      • Anonyymi

        Eikös juuri neuvota mittaamaan aamulla sekä illalla, jos haluaa seurata paineita?
        Itse mittaan ainakin ennen aamukahvia.


      • Anonyymi

        Minulla on verenpainetauti ollut jo 11v ja otan aamuisin verenpainelääkkeen ja nukutun yön jälkeen on verenpaineeni korkeimmillaan. Usein 140-150/ 85-90 ja iltaisin matalammillaan lääkkeen vaikutuksen vuoksi 110/75. Verenpaineen mittaan heti aamulla ennen aamiaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on verenpainetauti ollut jo 11v ja otan aamuisin verenpainelääkkeen ja nukutun yön jälkeen on verenpaineeni korkeimmillaan. Usein 140-150/ 85-90 ja iltaisin matalammillaan lääkkeen vaikutuksen vuoksi 110/75. Verenpaineen mittaan heti aamulla ennen aamiaista.

        Mulla yhdessä vaiheessa lisättiin lääkettä aamuun sen takia kun oli korkeat paineet jo heti aamusta. Nykyään otan lääkettä aamuisin ja iltaisin.


    • Anonyymi

      Jos on aamulla hyvät lukemat ilman lääkitystä, se kai kertoo ettei ole varsinaisesta verenpainetaudista vielä kyse?

    • Anonyymi

      Minua lääkäri on neuvonut mittaamaan verenpaineen aamulla heti vuoteesta noustua ja sitten illalla. Näistä lasketaan keskiarvo vähintään viiden päivän ajalta, niin päästään aika luotettaviin lukemiin. Sillä perusteella lääkitys tai sitten ei.

      Ihmisen verenpaine vaihtelee. Levossa verenpaine on matalampi kuin rasituksessa. Rasitus, kiihtyminen, pelko ja kipu nostaa verenpainetta tilapäisesti, ja se on normaali fysiologinen ilmiö, jota ei lääkitä.

      • Anonyymi

        Pari vuotta sitten tunsin päänsärkyä jota tuskin koskaan on ollut. Mittasin verenpaineen ja se oli 70/190. Menin lääkäriin joka määräsi Diovan 80, yksi tabletti aamulla.
        Aamulla heräämisen jälkeen paineet ennen pilleriä 67 / 138.
        Mittailin paineita ja totesin ettei lääke tepsinyt. Aamupäivällä paineet olivat keskimäärin 155/67 mutta illalla jo 70/ 170-185
        Uusi käynti lääkärillä, nyt 2 Diovania aamulla. Ei vaikutusta. Illalla paineet samat.
        Lisäksi korviini tuli jatkuva tinnitus, johtuneeko lääkkeestä.
        Millaisia kokemuksia muilla on tuosta Diovan lääkkeestä, auttoiko, tuliko sivuvaikutuksia?
        Olen 70v. mies.


    • Anonyymi

      Verenpaine vaihtelee vuorokauden aikana jokaisella, ja on yleensä matalin yöllä ja korkein alkuiltapäivästä. Siksi pitäisi mitata aamulla ja illalla ja laskea niistä keskiarvo, jotta saa vertailukelpoisen tuloksen. Niin mulle ainakin neuvottiin.

      • Anonyymi

        Saman ohjeen minäkin sain. Pitäisi myös mitata muutamana peräkkäisenä päivänä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1641
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1263
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1244
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1156
    Aihe