Korkea TSH ja T4V

Anonyymi

Mistä voi johtua, että tsh sekä t4v on korkeat?

P-TSH 4.87 (viitearvot 0.5-4.0)
P-T4-V 21 (viitearvot 12-23)
S-TPOAb 25 (viitearvot <25)

20

1708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Höh! Eihän t4v ole korkea vaan viitearvoissa! TSH on vain hiukan viitearvon yläpuolella.

      Onko jotain oireita?

      • Anonyymi

        On, jatkuva väsymys vaikka nukun 9-11h yössä ja hikoilu. Hiukset, kulmakarvat ja ripset lähtevät. Syke levossa 110 —>. Lisäksi kädet tärisee ja lihakset ei palaudu kunnolla. Muistikin on huonontunut huomattavasti, kokoajan semmoinen ”aivosumu”. Sekä silmiä särkee.
        Mietin vain sitä, että yleensä kun tsh on ylhäällä, niin t4 ei ole noin korkea.


      • Anonyymi

        On, jatkuva väsymys vaikka nukun 9-11h yössä ja hikoilu. Hiukset, kulmakarvat ja ripset lähtevät. Syke levossa 110 —>. Lisäksi kädet tärisee ja lihakset ei palaudu kunnolla. Muistikin on huonontunut huomattavasti, kokoajan semmoinen ”aivosumu”. Sekä silmiä särkee.
        Mietin vain sitä, että yleensä kun tsh on ylhäällä, niin t4 ei ole noin korkea.


    • Anonyymi

      Käy joskus uudestaan mittauksessa, älä huolestu noista. Eikä edes vasta-aineita.

      • Anonyymi

        Tämä oli 4. kerta kun kävin. Kävin viimeksi keväällä, jolloin t4v oli 12 (9-19), t3v 4.9 (2.6-5.0) ja TPOAb <25 (<25). Tsh ei silloin otettu. Kuitenkin vuosi sitten tsh on ollut 2.36 (0.5-3.6) ja t4 13 (9-19).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä oli 4. kerta kun kävin. Kävin viimeksi keväällä, jolloin t4v oli 12 (9-19), t3v 4.9 (2.6-5.0) ja TPOAb <25 (<25). Tsh ei silloin otettu. Kuitenkin vuosi sitten tsh on ollut 2.36 (0.5-3.6) ja t4 13 (9-19).

        Miksi kilpirauhasarvoja mitataan puolen vuoden välein? Ja aina normaalit arvot! Mitä tässä haetaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kilpirauhasarvoja mitataan puolen vuoden välein? Ja aina normaalit arvot! Mitä tässä haetaan?

        Oireiden takia katsottu.


    • Anonyymi

      Toki jos sinulla on P-TSH viitearvojen yläpuolella niin toki kilpirauhsen vajaatoiminnassa sulla sopivat oireet. Oireet pitäisi lääkityksen pelittäessä loppua vaikka lääkitys on yleensä lopun elämän. Käy mittauttamassa P-TSH vaikka puolen vuoden välein ja seuraa tarkasti miten oireet jatkuvat. Joillakin oireet jatkuvat läpi elämän vaikka söisivät mitä annosta ja lääkitystä. Itse olen kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsinyt jo vuodesta 2010 ja silti koen edelleen että oireet ei häviä ollenkaan. Lääkitystä on korjailtu vaikka mihin ja silti koen että koen jatkuvasti samoja oireita mitä mainitsit.

      • Anonyymi

        Ei ole todellakaan kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet nuo. Hikoilu ja käsien tärinä sopivat liikatoimintaan. Vajaatoimintaan kuuluu palelu. Veriarvot kutakuinkin normaalit. Ehkä on kyse jostain aivan muusta kuin kilpirauhasvaivasta.

        Mitä lääkäri on sanonut? Vai käytkö labrassa ihan omia aikojasi?


      • Anonyymi

        Ei ole todellakaan kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet nuo. Hikoilu ja käsien tärinä sopivat liikatoimintaan. Vajaatoimintaan kuuluu palelu. Veriarvot kutakuinkin normaalit. Ehkä on kyse jostain aivan muusta kuin kilpirauhasvaivasta.

        Mitä lääkäri on sanonut? Vai käytkö labrassa ihan omia aikojasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole todellakaan kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet nuo. Hikoilu ja käsien tärinä sopivat liikatoimintaan. Vajaatoimintaan kuuluu palelu. Veriarvot kutakuinkin normaalit. Ehkä on kyse jostain aivan muusta kuin kilpirauhasvaivasta.

        Mitä lääkäri on sanonut? Vai käytkö labrassa ihan omia aikojasi?

        Neljä lääkäriä on epäillyt kilpirauhasta ja vain jatkavat arvojen seuraamista. Oon niin väsyny, että haluisin jo jotaki apua jostakin. Vitamiinit, rauta ja ferritiinit ovat hyvät, joten niiden syömisestä ei ole apua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neljä lääkäriä on epäillyt kilpirauhasta ja vain jatkavat arvojen seuraamista. Oon niin väsyny, että haluisin jo jotaki apua jostakin. Vitamiinit, rauta ja ferritiinit ovat hyvät, joten niiden syömisestä ei ole apua.

        Oireesi ovat hyvin tyypillisiä liikatoiminnassa, mutta mitatut arvot eivät tätä tue. Voisi olla paikallaan mitata vielä T3v, jotta saadaan parempi varmuus onko vai ei liikatoimintaa. Vitamiineja ja ferritiiniä olisin myös ehdottanut. Kova stressi voi joskus saada aikaan tommosia oireita.

        Hashimoto


    • Anonyymi

      Oletko käynyt erikoislääkärillä vai terveyskeskuksessa?
      Aika hurjat oireet, jos leposyke noin korkea.
      Onko ollut aiemmin kilpirauhaslääkitystä?

      • Anonyymi

        Terveyskeskuksessa. Olen saanut beetasalpaajia, mutta tuntuu, että niitä pitäisi ottaa kokoajan jotta ne vaikuttaisivat. Aikaisemmin ei ole ollut kr-lääkitystä.


    • Anonyymi

      Oletkohan saanut mitään selvyyttä tähän?

      Mulla on myös selvät liikatoiminnan oireet (leposyke noussut hurjasti, syke pomppaa jo pienestä kävelystä maksimitasolle, hikoiluttaa, kädet tärisee...) johon sain beetasalpaajia, jotka ovatkin elinehto jotta pystyn nyt toimimaan. Elämäntilanne ei muuten erityisen stressaava. Lisäksi koko syksyn jatkunutta outoa kurkkukipua ja välillä ”kireyttä” kun nielee, ruoka ikään kuin meinaa juuttua, mutta ei ulospäin selvästi näkyvää/tuntuvaa struumaa.

      Verikokeet olivat pieni yllätys kun oireet niin selkeät ja klassiset: TSH ihan ihanne 1.02. T4 oli kuitenkin yläkanttiin 20 (viite 12-22), TPOab lievästi koholla 60 (on vuosia sitten ollut 110). TRab negatiivinen, eli ei Basedow.

      Onkohan muilla kokemusta tällaisesta? Miten jatkunut, onko pahentunut ja mennyt selvälle liikatoiminnalle myös arvojen osalta? Vai onko kilpirauhasen tulehdus joka kohta heittää vajaatoiminnalle?

      • Anonyymi

        Ei johdu kilpirauhasesta, jotain muuta murhetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei johdu kilpirauhasesta, jotain muuta murhetta.

        Kylläpä vaan voi johtuakin, mutta ei muitaka vaihtoehtoja pidä unohtaa.
        Kokemusperäisesti veikkaisin syyksi viimeisessä lauseessa mainittua. Jos edelleen vaan jatkuu ja pahenee, niin pitää tutkia tarkemmin.

        Hashimoto


    • Anonyymi

      Mulla tsh nousussa, nyt 3,98, ja t4v 20,5. Outo yhtälö.... Eikä oo eka kerta. Muilla samoja kokemuksia? Uskalsitteko nostaa lääkitystä? Mulla tulee herkästi liikatoimintaoireet ja endon mukaan pitäis yrittää nostaa lääkitystä....

      • Anonyymi

        Tätä on vaikea tietää kun ei tiedä mistä on kyse. Olet kuitenkin erikoislääkärin hoidossa.
        Onko ollut vain lievä vajaatoiminta, johon tyroksiinikokeilu? Siinä tapauksessa voi olla että turha tyroksiini aiheuttaa liikatoimintaoireita.


    • Anonyymi

      pojallani myös molemmat arvot isot. Ei löytynyt kasvainta aivolisäkkeestä joka olisiselittänyt nuo arvot. Lääkäri piti sitä resistenssinä jolle ei ilmeisesti voi mitään. Geenimutaanioksi sen mainitsi.
      Muillavastaavaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2012
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1559
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      145
      1448
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1318
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1260
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      274
      1090
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1002
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      124
      991
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      967
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      51
      802
    Aihe