Perimätieto voi auttaa ehkäisemään merkittäviä kansantauteja

Anonyymi

3000 ihmistä saa tällä viikolla tietää tutkimuksen tuloksen, jonka THL (Terveyden ja Hyvinvoinnin laitos) teki. Haluaisitko sinä tietää riskisi sairastua kakkostyypin diabetekseen, sepelvaltimotautiin ja laskimoveritulppaan ? Ne tutkittiin koehenkilöitä. Ihminen ei voi perimälleen mitään, mutta elintavoillaan voi vaikuttaa sairauksien riskitekijöihin. Pitäisitkö hyödyllisenä tietää riskeistä voidaksesi muuttaa elintapojasi ?

31

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tiedän riskini, mä elän vieläkin.

    • Anonyymi

      Jos olisi nuorempana ollut mahdollisuus osallistua testiin,
      olisin saattanut osallistua. Sehän kertoo vain riskistä, ei sitä tuletko sairastumaan.

    • Anonyymi

      Itse olin mukana tutkimuksessa. Joitakin sairauksiakin on jo tähän ikään mennessä ehtinyt tulla.

      Mielenkiinnolla odotan, oliko niihin jo geneettistä riskiä, vai liittyisivätkö ne enemmän elämäntapoihin. Niistä olen kuitenkin parhaani mukaan huolehtinut.

      • Anonyymi

        Kiva yllätys, että täällä on henkilö, joka on ollut mukana tutkimuskessa.
        Kerro ihmeessä lisää, mitä tutkimus toi sinulle !


    • Anonyymi

      Tutkimus ja sen tulokset on hieno juttu, mutta voi myös luoda ahdistusta. Odottava miettii, menisinkö testiin. Jos ei mene ja lapsi perii vakavan sairauden, miettii, olisiko pitänyt ottaa vakavasti sairas lapsi vastaan vai tehdä abortti. Jos menee, näkee että sikiöllä - lapsella on alttius perinnölliseen sairauteen. Synnyttää ja miettii kaikki vuodet, milloin se tauti oikein puhkeaa. Eli tieto lisää tuskaa.
      Ehkä itsellä oli helpompaa 70-luvulla. Ei tiennyt kumpi tulee, eikä mitään muutakaan. Ihan yllätyksenä pullahti keskiverto lapsi, nyt lähentelee 50stä tavallinen tyllerö.
      Terveellisistä elintavoista tuutataan solkenaan, kaikki tietävät että ne ehkäisevät useimpia perinnöllisiä sairauksia tai pitkittävät niiden ilmentymistä. Vastaavasti vaikka olisi ehjät geenit, voi silti sairastua huonojen elintapojen seurauksena.
      Onko askel rotujalostukseen, vain hyvät otetaan vastaan.

      • Anonyymi

        Jos taakseen katsoo: todennäköistä on, että sydänsairaus vie, mutta toinen vaihtoehto on syöpä. Minusta tuntuu, että terveystietoiuin on jopa kirjattu sydän.
        Aloituksessa mainittiin elintavat ja siinähän se.
        Ihmetyttänyt mainoslööppi R-kioskilla, että keuhkosyöpää on todettu tupakoimattomilla naisilla. Luulisi tutkijoiden valpastuvan ja etsivän ne yhteiset tekijät näiden naisten osalta, mitkä aiheuttivat sairauden. En ole varma, voidaanko keuhkosyöpää edes millään leikkauksella poistaa.
        Voisin osallistuakin tutkimuksiin, mikäli siitä on muille ihmisille jakossa hyötyä.

        Beng


      • Anonyymi

        Lapsi ei peri sairautta, mutta voi periä riskin sairastua.
        Tutkimus on "riskikartoitus" , ei se kerro kuka sairastuu
        tuskin sitä voi tietää kukaan etukäteen.
        Se kertoo vain, onko jollakin riski sairastua johonkin sairauteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos taakseen katsoo: todennäköistä on, että sydänsairaus vie, mutta toinen vaihtoehto on syöpä. Minusta tuntuu, että terveystietoiuin on jopa kirjattu sydän.
        Aloituksessa mainittiin elintavat ja siinähän se.
        Ihmetyttänyt mainoslööppi R-kioskilla, että keuhkosyöpää on todettu tupakoimattomilla naisilla. Luulisi tutkijoiden valpastuvan ja etsivän ne yhteiset tekijät näiden naisten osalta, mitkä aiheuttivat sairauden. En ole varma, voidaanko keuhkosyöpää edes millään leikkauksella poistaa.
        Voisin osallistuakin tutkimuksiin, mikäli siitä on muille ihmisille jakossa hyötyä.

        Beng

        Olen ollut aina käsityksessä, että noin puolet keuhkosyöpään sairastuneista miehistä tai naisista ei ole tupakoivia.


    • Anonyymi

      Otsikko on harhaanjohtava.

      Tarkoitit varmaankin, että tieto geeniperimästä (perimästä) voi auttaa ehkäisemään jne.

      Perimätieto on aivan eri asia.

      Olen tietoinen siitä, että lähisuvussani on sairauksia, joita "sukusairauksiksikin" kutsutaan ja minulla on suurentunut riski sairastua niihin. Tiedän myös, mitä voin tehdä välttääkseni sairaudet.
      Enempää en halua tietääkään.

      kylmätotuus

      • Anonyymi

        Lääkärit käyttävät sanaa perimätieto eli ts. tieto perimästä.
        Perimä on se, mitä me geeneissä perimme. Geeniperimä. Perimätieto. Samoja asioita eri tavoin ilmaistuna.
        Ehkä se on jollekin vaikea ymmärtää, mutta asiayhteyden pitäisi kyllä hönömpääkin
        auttaa tajuamaan, mitä tässä tapauksessa tarkoitetaan.

        Tutkimuksessa on selvitetty miten perimätieto voi auttaa ehkäisemään kansantauteja.
        Kansantautien ehkäisy on nähdäkseni enimmäkseen itsestä kiinni,
        varsinkin jos saa tietää riskinsä.
        Tutkimukseen osallistuminen oli rajattu niille henkilöille, jotka osallistuivat THL:n aiempaan
        FinTerveys 2017 tutkimukseen.


      • Anonyymi

        Täytyy lisätä tuohon edelliseen kommenttiini, että perimätietona minäkin olen saanut tiedot sairauksista, joita suvussani on esiintynyt.

        Ei geenitutkimuksia silloin tehty, kun esim. isoäitini tai äitini olivat elossa.


        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy lisätä tuohon edelliseen kommenttiini, että perimätietona minäkin olen saanut tiedot sairauksista, joita suvussani on esiintynyt.

        Ei geenitutkimuksia silloin tehty, kun esim. isoäitini tai äitini olivat elossa.


        kylmätotuus

        Oletko pätijä vai viimeisen sanan sanoja ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy lisätä tuohon edelliseen kommenttiini, että perimätietona minäkin olen saanut tiedot sairauksista, joita suvussani on esiintynyt.

        Ei geenitutkimuksia silloin tehty, kun esim. isoäitini tai äitini olivat elossa.


        kylmätotuus

        Se on kuultua ja kokemusperäistä tietoa, ei lääketieteellisesti tutkittua tietoa (geeni)perimästä eli siitä,
        onko sinulla riski sairastua samaan sairauteen.
        Kuullun ja kokemusperäisen tiedon perusteella ei voi tietää onko riski itsellä.
        Sairaudet eivät aina periydy, vaikka saatamme pelätä sitä,
        jos vanhemmillamme tai suvussa on joitain sairauksia.

        Sanoilla on synonyymeja. Asiayhteys ratkaisee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko pätijä vai viimeisen sanan sanoja ?

        Minä tiijän kaekesta kaeke, eikä piätän kukkaa kiännä.

        Suat sannoo viimese sana, jos nii tahot.
        Minä en sille korvoon lotkaata.

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkärit käyttävät sanaa perimätieto eli ts. tieto perimästä.
        Perimä on se, mitä me geeneissä perimme. Geeniperimä. Perimätieto. Samoja asioita eri tavoin ilmaistuna.
        Ehkä se on jollekin vaikea ymmärtää, mutta asiayhteyden pitäisi kyllä hönömpääkin
        auttaa tajuamaan, mitä tässä tapauksessa tarkoitetaan.

        Tutkimuksessa on selvitetty miten perimätieto voi auttaa ehkäisemään kansantauteja.
        Kansantautien ehkäisy on nähdäkseni enimmäkseen itsestä kiinni,
        varsinkin jos saa tietää riskinsä.
        Tutkimukseen osallistuminen oli rajattu niille henkilöille, jotka osallistuivat THL:n aiempaan
        FinTerveys 2017 tutkimukseen.

        Perimätiedolla käsitän sukupolvelta suusta suuhun siirrettyä tietoa, ehkä päiväkirjoja tms. muistiinpanoja.
        Jos lääkärit käyttävät tuota yhdyssanaa, on se mielestäni vieheellinen termi.

        Beng
        Rajamailla on sekin, kun sanon, että sydänsairauksiin on toisessa sukuhaarassa kuoltu tai syöpään. Olivatko diagnoosit aivan tarkkoja pari sukupolvea sitten.
        Espanjantauti jne.
        Saatikka verenvähyys, heikkous, vanhuus...


    • Anonyymi

      Ja entä kun minun suvussani ei ole mitään, vanhoiksi vain eläneet. Jos jotain pukkaa, saan siinä sitten katua, miten on elänyt jos johonkin sairastun, ihan oma vika. No pureskelen minä salaatteja, enkä tupakoi.

    • Anonyymi

      "Mä olin sotamies, jouduin kaukopartioon,,rintamalle Petsamoon..

    • Osalla sairauksista sanotaan suoraan, että johtuu geeniperimästä. Suvussa silmänpohjanrappeumaa, ovat tutkineet sukua laajasti.
      Kyllä ne minulle sanoi, että sydänjuttu johtuu geeneistä, vaikka ei ne syömiset ihan kaikkia terveysnormeja täytä. Ei ole kyllä ylipainoakaan.
      Riskitekijät tiedän, eikä elintapoja pysty juurikaan muuttamaan, jos vuoden aikana srtessaavimmat työt jättäisi pois. Stressi kai lisää mahdollisuutta sairastua sydänsairauteen.

    • Anonyymi

      Eipä tällä ikää enää ole paljoa merkitystä, mutta nuoremmille kyllä.

    • Anonyymi

      Mitenkäs kaukaa tämä perimätieto tulee? Onko THL aloittanut siitä kaukaisesta ensimmäisestä nelinkontin porhaltavasta esi-isästä?

      • Anonyymi

        Hah hah!


      • Anonyymi

        Eiköhän siitä tutkitusta geenistä näkyisi esi-isätkin,
        mutta nyt tutkittiin vain riskiä sairastua kansantauteihin.
        Perimä on tässä tapauksessa se tieto geenissä. Geeniperimä.
        Jos se on liian vaikeaa tajuta niin jatka vain elämääsi,
        ei se sinua tule haittamaan, vaikka et tajuakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän siitä tutkitusta geenistä näkyisi esi-isätkin,
        mutta nyt tutkittiin vain riskiä sairastua kansantauteihin.
        Perimä on tässä tapauksessa se tieto geenissä. Geeniperimä.
        Jos se on liian vaikeaa tajuta niin jatka vain elämääsi,
        ei se sinua tule haittamaan, vaikka et tajuakaan.

        Et kai vain ärsyyntynyt kun nauroin nokkelalle vitsille, että piti heti ilo torpata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et kai vain ärsyyntynyt kun nauroin nokkelalle vitsille, että piti heti ilo torpata.

        En ole ärsyyntynyt. Nämä kommentit menee ihan ristiin nykyään.
        En ainakaan itse voi aina olla varma, mikä kommentti on mihin tarkoitettu.
        En ole kommentoinut hah hah-kommenttiasi, vaan klo 13:18 kommenttia.
        Nimim. Epätietoisuuden varmistamiseksi :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole ärsyyntynyt. Nämä kommentit menee ihan ristiin nykyään.
        En ainakaan itse voi aina olla varma, mikä kommentti on mihin tarkoitettu.
        En ole kommentoinut hah hah-kommenttiasi, vaan klo 13:18 kommenttia.
        Nimim. Epätietoisuuden varmistamiseksi :D

        Niinpä niin sen viestin 13:18 hauskalle kysymykselle nauroin ja sille ymmärsin torppaavan viestisi tarkoitetun.


    • Anonyymi

      Niinhän ne lekurit aina kysyy, suvussa esiintyvistä sairauksista tai vanhempien kuolinsyistä. Sanon aina, etten tiedä, eikä vois vähempää kiinnostaa.

      Tuskin menisin mihinkään ”geenitestiinkään”! Sairas, mikä sairas ja kuollu, mikä kuollu. Mitä sitten?

    • Anonyymi

      Vanhoilla myös nuoremilla joskus perusteellinen lääkärintarkastus, siinä vaiheessa kun sairaudet ilmenee voi lopputulos huonompi.

      Omaltakohdalta vaikka olin lopettanut tupakanpolton silti oli vuosikymmenten tupakointi oli tehdyt tehtävänsä, ihmettelin viimevuosina kun fyysinen kunto alkoi hiipua, vuosi sitten tarkastuksessa ei löydetty mitään muuta oleellista kuin kohonnut verenpaine, keväällä ensineuvon kautta halusin lisätutkimuksiin tutkittiin jokatahota nyt syksyllä keuhkotutkimukset paljasti keuhkoahtautuman, kyllä tämän kanssa pärjää lääkityksen ja kuntoilun avulla, saa nähdä miten kuntoutuu.
      Harmittaa ennen hyväkuntoisesta tuli vajaakuntoinen muutamassa vuodessa, joutu luopumaan harrastuksista ja itse aiheutetulla ja maksoi niin penteleesti tuo tupakka, 6-7 vuotta sitten lopetin, liian myöhään lopetin.

      • Anonyymi

        Miten ”geenitesti” olis tapauksessasi ”auttanut”? ”Älä ala polttamaan tupakkaa!”😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten ”geenitesti” olis tapauksessasi ”auttanut”? ”Älä ala polttamaan tupakkaa!”😂

        Geenitesti voi kertoa vain riskitekijöistä, että riski sairastuajohonkin sairauteen voi olla suurentunut. Ei se kerro mitään siitä sairastutko johonkin sairauteen.
        Se ei mene millään kaaliin pölhöimmille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Geenitesti voi kertoa vain riskitekijöistä, että riski sairastuajohonkin sairauteen voi olla suurentunut. Ei se kerro mitään siitä sairastutko johonkin sairauteen.
        Se ei mene millään kaaliin pölhöimmille.

        Että lotossakin voi voittaa, jos lottoaa, tai sitten ei!😂

        Olisin voinut hyvin, ilman testejä, kertoa tyypille, että tupakointi altistaa keuhkoahtaumalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että lotossakin voi voittaa, jos lottoaa, tai sitten ei!😂

        Olisin voinut hyvin, ilman testejä, kertoa tyypille, että tupakointi altistaa keuhkoahtaumalle.

        Luuletko, ettei ko henkilö sitä tiennyt ? Katsos minkä sinä tiedät, sen tietää kaikki,
        tyhmimmätkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5075
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3197
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1315
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe