Miehistönvaihto

Anonyymi

Viimeinkin ensi keväänä päästään eroon Suomalaisesta miehistöstä. Tilalle tulee kuuliaisia, tottelevaisia, ammattimerimiehiä Filippiineiltä. He ymmärtävät käytöstavat Päällystöä kohtaan ja varsinkin Päällikköä he kohtelevat niin kuin pitääkin eli ymmärtävät sen että aluksen päällikkö on HERRA. He jopa pesevät pyykkini!!!!

34

324

    Vastaukset

    • Näin se homma edistyy. Hieno juttu.

      • Onkohan heillä merimiehen koulutusta? Olen tavannut Filiippiniläisen merimiehen kerran. Merimiesunionin sivuilla on juttu että jopa 5000 jää ilman pestiä jos laivat liputetaan Viroon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan heillä merimiehen koulutusta? Olen tavannut Filiippiniläisen merimiehen kerran. Merimiesunionin sivuilla on juttu että jopa 5000 jää ilman pestiä jos laivat liputetaan Viroon.

        Heillä on hyvä koulutus ja kaikki kansainvälisesti hyväksytyt paperit. Itse olen työskennellyt heidän pomona eikä mitään valittamista heidän tekemisisistään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan heillä merimiehen koulutusta? Olen tavannut Filiippiniläisen merimiehen kerran. Merimiesunionin sivuilla on juttu että jopa 5000 jää ilman pestiä jos laivat liputetaan Viroon.

        Jos he Pesevätkin käsipyykkiä ;)


    • Se on vaan huono kun teillä ei ole yhteistä kieltä! Sun on vaikee opettaa miten sitä pesukonetta käytetään kun kumpikaan teistä ja varsinkaan sinä ette puhu englantia.

      • Käsipelillä ja ilmeillä homma toimii hyvin!

        T: Handjob or blowjob!!!!!!


    • Ihan ehdoton edellytys on kansainväliset STCW-sertifikaatit. Heitä on miehistössä ja pikkuperämiehina sekä 3. mestareina. Ihan hyvän koulutuksen saaneita ihmisiä ja suurin osa puhuu todella hyvää englantia. Ymmärrän, että redarin kannatta ottaa miehistöä joka on 5:1 vuorottelulla ja 1/2 palkalla. Mites aloittaja maksatko vaikkapa talosi sähkörempasta 2500€ suomalaiselle rakentajalle vai 1200€ eestiläiselle? Kyllähän suomalaisille töitä vielä riittää ainakin matkustajalaivoilla sellaisissa tehtävissä joissa ollaan asiakkaiden kanssa tekemisissä ja vissiin Arctian paateissa on vain suomalaisia. Tuo rahdin kuljettaminen on niin kilpailtua, että saadakseen edes jotain töitä täytyy painaa kulut todella alas. Eikä tämä ole ainoastaan meidän ropleemi. Jo n.10v sitten olin valtavan kiinalaisen varustamon konttorilla palaverissa. Kiinalainen johtaja sanoi tuskissaan, että meidän merimiehet ovat niin kalliita, että olemme pakon edesä ottaneet merimiehiä saarista (siis Filipiineiltä)

    • Keskiverto filppari puhuu hyvää englantia ja heistä n.98% puhuu paremmin kuin suomalainen miehistö. Kuunnellessani keskustelua suomalaisen ja filpparin kanssa, niin filpparin puheen ymmärtää heti mutta suomalaisen englannin ymmärtämisen kanssa saa tehdä töitä ja varmentaa sisällön lisäkysymyksillä. Useimmat filpparit puhuvat jotain heidän kymmenistä pikkukielistä äidinkielenään mutta koulut käydään maan virallisella kielellä englanti. Vanhemmat filpparit puhuvat espanjaa virallisena kielenä.

      • Kyllä filpparit puhua osaavat englantiakin. Ahkeria poikia tosiaan ja melko herkkähipiäisiä. Ammattitaitoa löytyy, ammattitaidottomuuttakin. Aivan niin kuin meistä suomalaisista ja kaikista muistakin kansallisuuksista.

        On surullista, että olemme politiikallamme tappaneet merenkulkijoiden ammatin pohjoismaissa / Euroopassa melkein kokonaan. Siihen on syynsä eikä puhuta ammattitaidosta.

        Niin se on maissakin. Työpaikat meinaavat hävitä. Hallituksemme tekee juuri nyt samaa hävitystyötä ja ay koittaa peesata parhaansa mukaan.
        Olemme rakentaneet hyvän, mutta kalliin maan, jossa eläminen maksaa. Emme pärjää lähes millään alalla, merenkulussa ei ollenkaan. Ei täällä tosiaan elä filipiinon tai kiinalaisen palkalla. Meidän kustannuksillamme emme pärjää kansainvälisessä kilpailussa.

        Miettikääpä

        Norjalainen Suomessa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä filpparit puhua osaavat englantiakin. Ahkeria poikia tosiaan ja melko herkkähipiäisiä. Ammattitaitoa löytyy, ammattitaidottomuuttakin. Aivan niin kuin meistä suomalaisista ja kaikista muistakin kansallisuuksista.

        On surullista, että olemme politiikallamme tappaneet merenkulkijoiden ammatin pohjoismaissa / Euroopassa melkein kokonaan. Siihen on syynsä eikä puhuta ammattitaidosta.

        Niin se on maissakin. Työpaikat meinaavat hävitä. Hallituksemme tekee juuri nyt samaa hävitystyötä ja ay koittaa peesata parhaansa mukaan.
        Olemme rakentaneet hyvän, mutta kalliin maan, jossa eläminen maksaa. Emme pärjää lähes millään alalla, merenkulussa ei ollenkaan. Ei täällä tosiaan elä filipiinon tai kiinalaisen palkalla. Meidän kustannuksillamme emme pärjää kansainvälisessä kilpailussa.

        Miettikääpä

        Norjalainen Suomessa

        Hyvä kirjoitus.

        Minulta merenkulun ammatti jäi, Kotkaan piti mennä opiskelemaan mutta alaikäisenä lukioon ja sitten muulle toimialalle. Tunkkaiset sisämaan "hyttyspesät" eivät ole minun paikkojani.Työnä minä olisin sen ottanut ja elättänyt perheen Kotkassa,missäpä muuallakaan.

        Se on totta että politiikalla on täällä todellakin hävitetty monet toimialat ja työpaikat.Kova verotus ja työn veroluonteiset sivukustannukset syynä.Kaksi tuttua on merellä töissä, Finnlinesilla ja Arctialla.

        Seuraan tottakai merenkulkua, 80-luvulla alkoi merenkulun alamäki.Olisi se kyrsinyt jos koulun jälkeen ei olisi ollut töitä.Se olisi tullut lähtö Ruotsiin tai Norjaan.Merellä se työ tehdään eli sama kuka palkan olisi maksanut.

        Taitaa merimiesunionikin olla aika punainen väriltään, lakkotuki kyllä järjestyy.

        Tv:Maissa oleva merimies


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kirjoitus.

        Minulta merenkulun ammatti jäi, Kotkaan piti mennä opiskelemaan mutta alaikäisenä lukioon ja sitten muulle toimialalle. Tunkkaiset sisämaan "hyttyspesät" eivät ole minun paikkojani.Työnä minä olisin sen ottanut ja elättänyt perheen Kotkassa,missäpä muuallakaan.

        Se on totta että politiikalla on täällä todellakin hävitetty monet toimialat ja työpaikat.Kova verotus ja työn veroluonteiset sivukustannukset syynä.Kaksi tuttua on merellä töissä, Finnlinesilla ja Arctialla.

        Seuraan tottakai merenkulkua, 80-luvulla alkoi merenkulun alamäki.Olisi se kyrsinyt jos koulun jälkeen ei olisi ollut töitä.Se olisi tullut lähtö Ruotsiin tai Norjaan.Merellä se työ tehdään eli sama kuka palkan olisi maksanut.

        Taitaa merimiesunionikin olla aika punainen väriltään, lakkotuki kyllä järjestyy.

        Tv:Maissa oleva merimies

        Kala kuivalla maalla, väärässä paikassa. Ikävä sinne missä nyt ei ole. Sellainen on merimiehen sielu.


    • Eipä paljon väliksi. Kaikki suomnalaiset päälliköt alkavat olemaan eläkkeellä.

      • Eihän tuokaan pidä paikkaansa, vaikka minä olenkin ollut jo pitkään eläkkeellä.

        Kyllä niitä perämiehiä ja kippareita on vielä jonkin verran. Kohtuullinen määrä suomalaisissa laivoissa. Taas AY antoi ainakin yhdelle varustamolle kimmokkeen vaihtaa lippua postilakon myötä vaikeuttamalla suomalaisten laivojen toimintaa eli tuoda tappioita.

        Minun sympatialle on tuskaisaa, ettei meillä ole laivoja maailman merillä cross trade liikenteessä. Ei ole redareita, jotka siihen pystyisivät, ei ole merimiehiä, jotka siihen pystyisivät. Ei ainakaan merkittävässä määrin. Pitää päästä äidin kainaloon muutaman viikon tai ainakin kuukauden päästä. Heillä on hyviä perusteluja perhe etc syistä, mutta niiden mukaan he eivät sovellu merelle. En minäkään pystynyt kaikkeen, väitöskirjakin taisi loppua melkein alkuvaiheeseen vuosikymmeniä sitten. Meillä kaikilla on rajamme.

        Vanhan skönen haave ei ole totta, mutta uskon silti, että vuosien kuluttua suomalaistenkin merimiesten elämä näyttää paremmalta. Maailma muuttu ja jos me säilytämme isiemme työmoraalin, hommia löytyy. Siis luottakaa merenkulkualan koulutukseen, olkaa valmiita "pitkiin" työrupeamiin ja olkaa tunnollisia työssänne. Sieltä se hyvinvointi tulee, ei viikon päästä kotiin pääsystä.

        En muuten kokenut "väsyneeni" seilaukseeni Euroopan liikenteessäkään muutamana loppu vuotenani, vaikka avoimille vesille koko ajan kaipasin, myös hauskojen lippujen alle. Ne Tyynenmeren aallot olivat aina mielessäni.

        Etsikää fiksut nuoret mahdollisuuksia, eikä aina murheita, valituksia.

        Paljon nähnyt, paljon ehkä pois jäänyt vanha skönömanni.

        p.s.
        Leikkisästi kuunnelkaa Skönö Heikki jostakin tuubista tai jotain...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuokaan pidä paikkaansa, vaikka minä olenkin ollut jo pitkään eläkkeellä.

        Kyllä niitä perämiehiä ja kippareita on vielä jonkin verran. Kohtuullinen määrä suomalaisissa laivoissa. Taas AY antoi ainakin yhdelle varustamolle kimmokkeen vaihtaa lippua postilakon myötä vaikeuttamalla suomalaisten laivojen toimintaa eli tuoda tappioita.

        Minun sympatialle on tuskaisaa, ettei meillä ole laivoja maailman merillä cross trade liikenteessä. Ei ole redareita, jotka siihen pystyisivät, ei ole merimiehiä, jotka siihen pystyisivät. Ei ainakaan merkittävässä määrin. Pitää päästä äidin kainaloon muutaman viikon tai ainakin kuukauden päästä. Heillä on hyviä perusteluja perhe etc syistä, mutta niiden mukaan he eivät sovellu merelle. En minäkään pystynyt kaikkeen, väitöskirjakin taisi loppua melkein alkuvaiheeseen vuosikymmeniä sitten. Meillä kaikilla on rajamme.

        Vanhan skönen haave ei ole totta, mutta uskon silti, että vuosien kuluttua suomalaistenkin merimiesten elämä näyttää paremmalta. Maailma muuttu ja jos me säilytämme isiemme työmoraalin, hommia löytyy. Siis luottakaa merenkulkualan koulutukseen, olkaa valmiita "pitkiin" työrupeamiin ja olkaa tunnollisia työssänne. Sieltä se hyvinvointi tulee, ei viikon päästä kotiin pääsystä.

        En muuten kokenut "väsyneeni" seilaukseeni Euroopan liikenteessäkään muutamana loppu vuotenani, vaikka avoimille vesille koko ajan kaipasin, myös hauskojen lippujen alle. Ne Tyynenmeren aallot olivat aina mielessäni.

        Etsikää fiksut nuoret mahdollisuuksia, eikä aina murheita, valituksia.

        Paljon nähnyt, paljon ehkä pois jäänyt vanha skönömanni.

        p.s.
        Leikkisästi kuunnelkaa Skönö Heikki jostakin tuubista tai jotain...

        ''Taas AY antoi ainakin yhdelle varustamolle kimmokkeen vaihtaa lippua...''

        Niinhän se Viking pomo Ahneidenmaalta vihjaisi. Svenskien ''unioni'' pomo ilmoitti että jos näin tapahtuu, ongelmia on luvassa.

        Muutenkin koko stoori on aika syvältä:))))


      • Anonyymi kirjoitti:

        ''Taas AY antoi ainakin yhdelle varustamolle kimmokkeen vaihtaa lippua...''

        Niinhän se Viking pomo Ahneidenmaalta vihjaisi. Svenskien ''unioni'' pomo ilmoitti että jos näin tapahtuu, ongelmia on luvassa.

        Muutenkin koko stoori on aika syvältä:))))

        Valitettavastii näin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ''Taas AY antoi ainakin yhdelle varustamolle kimmokkeen vaihtaa lippua...''

        Niinhän se Viking pomo Ahneidenmaalta vihjaisi. Svenskien ''unioni'' pomo ilmoitti että jos näin tapahtuu, ongelmia on luvassa.

        Muutenkin koko stoori on aika syvältä:))))

        Ei se ihan niin mennyt.

        Uusi laiva on tulossa ja jos se menee Ruotsin lipun alle, ei kenelläkään ole valittamista - vähiten ruotsalaisilla.


    • ESL on myös vaihtanut sekamiehistöt kaikkiin laivoihinsa ja voivat samalla nauttia mittavia valtion tukia. Laivat hoitavat suurelta osin Venäjän vientiä.
      Suomalainen maksaa nöyrästi yritys tukia Venäjän eduksi .

      • Mitä ne vie Venäjälle?


      • "Suomalainen maksaa nöyrästi yritys tukia Venäjän eduksi ."

        Suomi maksaa näitä laivayhtiöiden yritystukia ainoastaan huoltovarmuuden takia!

        Suomi on tuonnin osalta saari. Suomeen tuodaan huoltovarmuuden tarvitsemia elintarvikkeita ja polttoainetta jne laivoilla. Jos maailman tilanne kriisiytyy, tarvitaan näitä laivoja jotta meillä on mm. ruokaa ja energiaa. Siksi valtio maksaa laivayhtiöille yritystukia.


    • Vievät Venäjältä Eurooppaan.
      Hoitavat Venäjän vientiä Eurooppaan

      • No sehän on hyvä! Muutenhan joku muu sen tekisi kuitenkin. Osta aspon osakkeita niin pääset osille. Tukiaisistakin.


    • Mihin jobeihin jäi härmäläistä miehistöä noihin laihian zonkkeihin vai jäikö ollenkaan?

      • Mestarit vissiin nostaneet kytkintä kun heitä haeskellaan. No manilan myllystä löytyy ja varmaan aika halvalla,saattavat olla kylläkin lukutaidottomia,lukutaitoiset on sitten kyllä paljon kalliimpia...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mestarit vissiin nostaneet kytkintä kun heitä haeskellaan. No manilan myllystä löytyy ja varmaan aika halvalla,saattavat olla kylläkin lukutaidottomia,lukutaitoiset on sitten kyllä paljon kalliimpia...

        Lukutaidottomia sinulla on unissasi. Kaikki lukevat ja useimmiten myös ymmärtävät lukemansa. Manilan myllystä tulevilla on kaikilla kirjat kunnossa. Kaikki lukevat myös englanniksi, mites sinulla tuon englannin taito. Manilan miehet hoitavat kaikkia miehistätehtäviä sekä 3. mesun ja pikkuperämiehen posteja. Usein poosu ja joskus sähkömies suomalaisia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lukutaidottomia sinulla on unissasi. Kaikki lukevat ja useimmiten myös ymmärtävät lukemansa. Manilan myllystä tulevilla on kaikilla kirjat kunnossa. Kaikki lukevat myös englanniksi, mites sinulla tuon englannin taito. Manilan miehet hoitavat kaikkia miehistätehtäviä sekä 3. mesun ja pikkuperämiehen posteja. Usein poosu ja joskus sähkömies suomalaisia.

        Vähiin käy jobit. Eli korkeintaan kaksi härmäläistä miehistössä.Kyllähän nuo varustamojentuet pitäis poistaa. Siirtäköön konttorit Manilaan. Tää nykymeno on ihmeellistä, veronmaksajien rahat menee tuottavienyritysten erilaisiin tukiin. Tällä hetkellä Yritykset ovat suomen suurimpia SOSIAALIPUMMEJA !!!! Kaukana on KAPITALISMI .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vähiin käy jobit. Eli korkeintaan kaksi härmäläistä miehistössä.Kyllähän nuo varustamojentuet pitäis poistaa. Siirtäköön konttorit Manilaan. Tää nykymeno on ihmeellistä, veronmaksajien rahat menee tuottavienyritysten erilaisiin tukiin. Tällä hetkellä Yritykset ovat suomen suurimpia SOSIAALIPUMMEJA !!!! Kaukana on KAPITALISMI .

        Tukiin on ihan selkeät ja hyvät perusteet. Huoltovarmuus. Se että laiva on Suomen lipun alla on huoltovarmuuden takia tärkeä. Laiva ei lähde karkuuun muille merille kun tilanne naapurin kanssa kiristyy Suomessa. Tämä olisi syytä ymmärtää.

        Toki jos se Neuvostoliitto on se oma henkinen kotimaa johon vielä haluaa Suomen liittää, niin huoltovarmuudella ei ole mitään merkitystä. Kyllä Venäjä meille ruokaa varmaan antaa, kunhan on ensin Suomen vallanneet omalla armeijallaan ja kumonneet Suomen lait.


    • 45- 55 miljoonaa Euroa on valtion avustusten osuus varustamoille vuosittain ollut. Tuosta isoin osa putoaa autolautoille ja ilmoitetaan jopa laivakohtaisesti.

      • ’’Säännöllistä matkustajaliikennettä Euroopan unionin satamien välillä harjoittavalla matkustaja-aluksella myönnetään tukea vain Euroopan unionin jäsenvaltioiden ja Euroopan talousalueeseen kuuluvien valtioiden kansalaisten osalta.’’


      • Anonyymi kirjoitti:

        ’’Säännöllistä matkustajaliikennettä Euroopan unionin satamien välillä harjoittavalla matkustaja-aluksella myönnetään tukea vain Euroopan unionin jäsenvaltioiden ja Euroopan talousalueeseen kuuluvien valtioiden kansalaisten osalta.’’

        No, onneksi tukea ei vielä ole sidottu henkilökohtaiseksi eikä matkustajien kotimaasta riippuvaksi.
        Ja tuo tuki josta mainitset, määrittää EU:n tukiosuuden, Suomi maksaa omaa tukeaan vuosittain, muuten edelleen, sen noin 45- 55 miljoonaa Euroa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No, onneksi tukea ei vielä ole sidottu henkilökohtaiseksi eikä matkustajien kotimaasta riippuvaksi.
        Ja tuo tuki josta mainitset, määrittää EU:n tukiosuuden, Suomi maksaa omaa tukeaan vuosittain, muuten edelleen, sen noin 45- 55 miljoonaa Euroa.

        Tämä tukienjako ja koko EU on aivan järjenvastaista toimintaa . Tällä niin sanotulla Elinkeinoelämällä on hyvät lypsylehmät.


    • Olen mä kiitollinen että sain olla Nilsun leivissä 70-luvulla ku se oli Suomen suurin varustamo ! Tyhmät politikot ne ajoi sitten Suomen merenkulun karille :(

      • Valitettavasti merenkulku meni karille. Politiikka on tunnetusti tyhmää.


    • Me maailman kauppalaivastojen alusten päälliköt olemme merenkulun aatelisa , muut aluksilla työskentelevät ovat varustamoiden ja alusten päälliköiden kuleja!!!

      • jep, aatelisa...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vuosi Tinderissä oli järkytys

      Ei mikään ihme. Tinder on ihan syvältä. https://yle.fi/uutiset/3-11212319
      Sinkut
      133
      6850
    2. Haavisto aikoo jatkaa

      ulkoministerinä ri­ko­se­päi­lyis­tä huolimatta https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/pekka-haavisto-kommentoi-esitutkintapyyntoa-aikoo-jatkaa-ulkomin
      Maailman menoa
      111
      1208
    3. Maisa perhelomalla Levillä

      Mikko ilmestyi myös Leville odottamatta. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ystavanpaivana-avioitunut-maisa-torppa-koki-romanttisen-yllatyksen-per
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1152
    4. Tietäisittepä

      Mitä meidänkin työpaikalla varatut touhaavat työpäivän aikana... Kesken työpäivän ottavat vapaata pari tuntia että puolisot luulevat olevan töissä ja
      Uskottomuus
      32
      1057