Kyyrönsuontien tietulli?

Anonyymi

Kyyrönsuontielle on näköjään perusttettu ihan yksityinen tietulli, lieköhän tuo ihan laillinen?
Molemmissa päissä tietä on isot taulut jossa sanotaan että jos et ole tieosakas niin pitää maksaa tienkäyttömaksu, kaikkien, myös työmatkalaisten.
Minulla kun on ollut semmonen käsitys että jos yksityistie saapi kunnalta tai valtiolta verorahoista minkäänlaista avustusta niin silloin tien pitää myös olla kaikkien vapaassa käytössä.
Ite oon ikäni tuota tietä kulkenu ja kuljen jatkossakin, maksuksi riittää se mitä veoja maksan.

22

218

Vastaukset

• Yksityistien satunnainen käyttö, niin sanottu marjanpoimintaliikenne, on yleensä sallittu moottoriajoneuvolla, jos mitään kielto- tai rajoitusmerkkiä ei ole.

Jos valtio tai kunta on tukenut yksityistien perusparannusta, ulkopuolista liikennettä ei saa kieltää 10 vuoteen.

Jos kunta on myöntänyt kunnossapitoavustusta, liikennettä ei saa kieltää tuen saantivuoden aikana. Tällöinkin säännölliseen liikenteeseen tarvitaan lupa, ja siitä voidaan määrätä käyttömaksu.

Jokamiehenoikeuksiin kuuluvat tilapäinen jalankulku, pyöräily, hiihtäminen ja ratsastus ovat yksityistiellä sallittuja, kunhan liikkuminen ei tuota vahinkoa, haittaa tai häiriötä.

• Eihän nyt tuollaista tietä voi sulkea ja muuttaa maksulliseksi millään opilla! Saahan niitä maksuja kysellä mutta tuskin kukaan maksaa, pakottaakaan ei voi.
      Kummallista kontiolahdessa tuo mania noista yksityisteistä. Tiet jopa suljetaan omaltakin liikenteeltä ennemmin kuin annetaan olla käytössä.
      Esimerkkinä kuurnasta uuroon tuleva hiekkatie joka liikenteen takia haluttiin sulkea niin että nyt asukkaatkin joutuvat kiertämään paiholantien kautta päästäkseen kylälle.
      Jaamanlammentie tukittiin puomilla, onpa hyvä nyt osakkaidenkin ajella. Kuitenkin tien varrella on yleinen nähtävyys, junkers-korsu, jonne pitää kaikilla olla vapaa pääsy.
      Kulhossa on liikenneympyrästä ilomantsintielle aittolammen kautta kulkeva tie niinikään muka sallittu vain osakkaille ja tehty jos mitä paukamoita tiehen.
      Ja nyt tämä kyyrönsuon tie. Saahan niitä merkkejä asetella mutta viimekädessä käräjillähän se punnitaan kuka maksaa ja mitä. Vapaan liikkumisen estäminen on rikos sekin.

• Kielto- ja rajoitusmerkkejä ei voi kukaan yksityinen tai edes tien hoitokunta laitella lainvoimaisesti omin päin, vaan niiden asettamiseen pitää saada lupa ELY-keskukselta, ennen lääninhallitukselta. Turhaa kärjistämistä ja riidanhakua tuollaiset kieltoyritykset.

• Anonyymi kirjoitti:

Kielto- ja rajoitusmerkkejä ei voi kukaan yksityinen tai edes tien hoitokunta laitella lainvoimaisesti omin päin, vaan niiden asettamiseen pitää saada lupa ELY-keskukselta, ennen lääninhallitukselta. Turhaa kärjistämistä ja riidanhakua tuollaiset kieltoyritykset.

Onhan nuita merkkijä ennenkin yritetty jos mille tielle asetella mutta siitä ne on aina sitten muutaman konfliktin jälkeen kadonneet. Niinhän se käy näillekin kyyrönsuon plakaateille.

• Anonyymi kirjoitti:

Kielto- ja rajoitusmerkkejä ei voi kukaan yksityinen tai edes tien hoitokunta laitella lainvoimaisesti omin päin, vaan niiden asettamiseen pitää saada lupa ELY-keskukselta, ennen lääninhallitukselta. Turhaa kärjistämistä ja riidanhakua tuollaiset kieltoyritykset.

Otappa ensin selvää. "Pysyvästä liikennemerkistä päätetään tiekunnan kokouksessa. Ilman tiekuntaa merkkiin tarvitaan kaikkien osakkaiden lupa. Pysyvä merkki vaatii myös kunnan luvan.

Pysyvä liikennemerkki saa olla omatekoinenkin, jos se täyttää tieliikenneasetuksen määräykset muun muassa merkin koosta ja heijastavuudesta."

• Anonyymi kirjoitti:

Otappa ensin selvää. "Pysyvästä liikennemerkistä päätetään tiekunnan kokouksessa. Ilman tiekuntaa merkkiin tarvitaan kaikkien osakkaiden lupa. Pysyvä merkki vaatii myös kunnan luvan.

Pysyvä liikennemerkki saa olla omatekoinenkin, jos se täyttää tieliikenneasetuksen määräykset muun muassa merkin koosta ja heijastavuudesta."

Pitääkin ruveta tekemään kartongista nopeusrajoitus ja pysäköintikielto merkkejä ja levitellä niitä tien varsiin. Ovat ihan yhtä päteviä kuin nuo kieltotaulut.

• Sosialismin yksi periaatteita on että mikä on sinun on myös minun.
    Jos minä tarvitsen kasvimaata, minä voin tehdä sen vaikkapa naapurin tontille, eikä minun tarvitse maksaa siitä mitään korvausta. Minä, minä, minä.

• Kenenkäs tontilla se kyyrönsuontie muka on? Kuka sen omistaa?
      Ei ihmisten ikiaikaisiin oikeuksiin voi tuolleen puuttua. Jos se tukkoon menee niin silloin ei kunnalta ja valtiolta centinkään tukea sille tielle.
      Ei tässä sosialismilla ole mitään tekemistä, mieluumminkin pienisieluisella ahneudella, oikealla vanhan ajan isäntähengellä.
      Taitaa olla vähän sitä "Köyhiltä pääsy kielletty" meinikiä.

• Kipataan isot kiviröykkiöt tien molempiin päihin. Pitäkööt kalliin tiensä ja olkoot rauhassa erossa muusta maailmasta.

• Yksi ja sama mielentervysongelmainen valittaa täällä siitä, ettei saa käyttää yksityistietä. Huomaa, että antenniosastojen palveluissa vähän puutteita.

• Mitähän ongelmia on niillä jotka yrittävät estää julkisin varoin tuetun tien käytön?

• En tiedä muiden kirjoituksista mikä kenenkin on, mutta kyllä meitä aloittajan kera on täällä ainakin kaksi, kuten ilmaisit, -mielenterveysongelmaista-, jotka eivät oikein ymmärrä mikä kateus vai pahasuopaisuusko saa tuollaisia plakaatteja pystyttelemään ihmisten kulkuteille?

• Anonyymi kirjoitti:

En tiedä muiden kirjoituksista mikä kenenkin on, mutta kyllä meitä aloittajan kera on täällä ainakin kaksi, kuten ilmaisit, -mielenterveysongelmaista-, jotka eivät oikein ymmärrä mikä kateus vai pahasuopaisuusko saa tuollaisia plakaatteja pystyttelemään ihmisten kulkuteille?

Täällä saa haukkua estottomasti toinen toistaan eikä moderointi puutu siihen, mutta asiallinen kirjoitus ja viite yksityistielaista tuntuu olevan liikaa. Tutustukaa uuteen yksityistielakiin, koska kaikki perustuu siihen.
      Yksityistielaki 560/2018. LÖYTYY NETISTÄ -FINLEX.
      LUKU 3.
      28 §. Muiden kuin tieosakkaiden oikeus käyttää tietä.
      29 §. Tien käytön kieltäminen ja rajoittaminen sekä tien sulkeminen.
      LUKU 7.
      85 §. Liikenteen salliminen avustettavalla tiellä.
      Ynnä muuta tarpeellista tietoa yksityisteistä ja niiden hallinnosta.
      Yksityistiet ovat yleensä yksityisten omistamilla mailla ja maanomistajat maksavat niiden paikalta kiinteistöveroa, joka on esim. tonttien kohdalla yhtä suuri kuin muukin tonttiin kohdistuva kiinteistövero. Yksityistiellä on käyttöoikeus, mutta ei omistusoikeutta käyttöoikeudella osoitettuun alueeseen.
      En ole kyseisen tien osakas, tokkohan olen edes kulkenut koskaan kyseisellä tiellä, mutta haukkumisen ja riidan kylvämisen sijalle voisitte ottaa asiaksenne tiedon hankkimisen. Oikeatakin tietoa on netti pullollaaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Täällä saa haukkua estottomasti toinen toistaan eikä moderointi puutu siihen, mutta asiallinen kirjoitus ja viite yksityistielaista tuntuu olevan liikaa. Tutustukaa uuteen yksityistielakiin, koska kaikki perustuu siihen.
      Yksityistielaki 560/2018. LÖYTYY NETISTÄ -FINLEX.
      LUKU 3.
      28 §. Muiden kuin tieosakkaiden oikeus käyttää tietä.
      29 §. Tien käytön kieltäminen ja rajoittaminen sekä tien sulkeminen.
      LUKU 7.
      85 §. Liikenteen salliminen avustettavalla tiellä.
      Ynnä muuta tarpeellista tietoa yksityisteistä ja niiden hallinnosta.
      Yksityistiet ovat yleensä yksityisten omistamilla mailla ja maanomistajat maksavat niiden paikalta kiinteistöveroa, joka on esim. tonttien kohdalla yhtä suuri kuin muukin tonttiin kohdistuva kiinteistövero. Yksityistiellä on käyttöoikeus, mutta ei omistusoikeutta käyttöoikeudella osoitettuun alueeseen.
      En ole kyseisen tien osakas, tokkohan olen edes kulkenut koskaan kyseisellä tiellä, mutta haukkumisen ja riidan kylvämisen sijalle voisitte ottaa asiaksenne tiedon hankkimisen. Oikeatakin tietoa on netti pullollaaan.

Noita pilipalilakejahan onkin hyvä hyödyntää. Säilyy "sopu" kylällä.
      Joillakin on vaan synnynnäinen tarve haastaa riitaa kaikkien kanssa, vaikka sitten lain voimalla...

• Anonyymi kirjoitti:

Noita pilipalilakejahan onkin hyvä hyödyntää. Säilyy "sopu" kylällä.
      Joillakin on vaan synnynnäinen tarve haastaa riitaa kaikkien kanssa, vaikka sitten lain voimalla...

Tätä "pilipalilakia" sovelletaan kun käydään käräjiä kulkuoikeuksista ja kustannuksista. Vuosikymmenten tienkäyttö ilman mitään kustannuksia, osakasten laskuun, ei kuulosta ihan reilulta. Yksityistielaki on jo aikaisemminkin antanut mahdollisuuden laskuttaa ulkopuolisia tienkäyttäjiä, jotka käyttävät tietä vakituisesti ilman kuulumista tiekuntaan. Onko tullut laskua? Mitään ikiaikaista oikeutta tiehen ei ole. Vaikka vanhalla kartalla olisi kaurapellossa tie, niin sinne ei ole menemistä, jos sinulla ei ole siihen tiehen oikeutta. Laki on sitä varten, että voidaan asiat käsitellä pykälien mukaan ja ilman pärstäkerrointa, tasapuolisesti. Kun kiistan molemmat puolet ovat selvillä asioista ja yhdessä ovat asian käsitelleet, niin asian pitäisi olla selvä molemmin puolin.

• Eipä taida niistä tienkäyttömaksuista saada katetuksi edes noiden kylttien hintaa. Tuskin edes kiinnitysruuveja...

• Jos yksikin euro tullu verorahoja niin tie auki, se on kaikkien käytettävissä. Kylttimiehen kannattaa pessä hiekka pois nahan alta.

• Onko trikiini pesiny aivoihin?

• Kyllä Kyyrönsuon tie pitäisi laittaa valtiontieksi ja kunnossapito kanssa on se senverran yhteiskuntaa palveleva reitti. Näin ulkopuolisena tuntuu kohtuuttomalta että vielä nykyäänkin yksityistien osakkaat joutuvat kustantamaan yhteiskunnalle tärkeän tien omista varoistaan. Olkoonkin että yhteiskunta osallistuu jollain osalla tienpidon kustannuksiin. Oikeudemukaisuutta kehiin.

• Jos tielle on annettu eurokin yhteiskunnantukea (lue; verorahaa) niin silloin tie on oltava yleisessä käytössä. Ei valtio minun pihani auruuta ja soritusta maksa, siksi se onkin minun pihani. Yhteiskunnan tukemaa tietä ei voi kukaan omia.

• Anonyymi kirjoitti:

Jos tielle on annettu eurokin yhteiskunnantukea (lue; verorahaa) niin silloin tie on oltava yleisessä käytössä. Ei valtio minun pihani auruuta ja soritusta maksa, siksi se onkin minun pihani. Yhteiskunnan tukemaa tietä ei voi kukaan omia.

Ei sitä tietä yhdellä eurontuella voida ylläpitää kyllä yksityiset tieosakkaat joutuu kaivamaan kuvetta sikapaljon että voit ajella hyvin ylläpidettyä tietä.

• -mielestäni Kyyrönsuontielle pitää laittaa lukolliset puomit, ja avaimet vain yksityistien omistajille.
    -näin on kaikille paras.
    -eivät asialliset ihmiset sitten pääse sinne monttuihin autojansa hajottamaan.

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koronavirus saapunut Suomeen

Se on Lapissa tuli kiinalaisten turistien mukana. Miten käy joulupukki turismin? Onko lappi eristettävä?
    Maailman menoa
    243
    3721
  2. Tunsiko joku HA n ja missä oli töissä

Myllymäen kaupunginosa liittyi surulliseen kaupunginosien joukkoon missä on tapahtunut kantasuomalaisten murha laittoman maahanmuuttajan toimesta. Pää
    Hämeenlinna
    38
    451