Ruutuajan vähentäminen töissä?

Anonyymi

Nykyään uutisoidaan jo aika paljon siitä, miten muutamankin tunnin päivittäinen ruutuaika voi olla haitallista pienten lasten kehittyville aivoille.

Mutta entä IT-alalla työskentelevät aikuiset? Ottaen huomioon miten plastiset ihmisen aivot ovat läpi koko elämän, tietokoneen näytön tuijottaminen monta tuntia päivässä on tuskin kovin hyväksi meillekään.

Olen itse vasta noin neljissäkymmenissä, 15 vuotta alalla, mutta huomaan miten vuosikausia kestänyt ruudun tuijottaminen alkaa vaikuttaa esimerkiksi lähimuistiin, keskittymiskykyyn ja lihaskoordinaatioon. Moni saman ikäinen kollega on valitellut vastaavaa, kun olemme keskustelleet asiasta. Jos kehityskulku jatkuu tällaisena, meistä tulee viisikymppisenä dementikkoja, jotka eivät muista enää omaa nimeään.

Kysymys kuuluukin: Miten työpäivistä pystyisi tekemään sellaisia, että ruudun tuijottamiseen käytetty aika vähenee minimiin ja elämästä tulee edes hieman monipuolisempaa?

Tässä ainakin muutama geneerinen ratkaisu, joilla tehdä työpäivistä vähemmän haitallisia terveydelle:

1. Johtajatyypeille: palaveeraaminen. Työtunteja kertyy ja päivä kuluu rattoisasti. Pääsee pois työpisteeltä bondaamaan kollegojen kanssa. Pro-tason vinkki on hoitaa palaverit kokonaan ilman läppäriä, edes mukana: Kollegat arvostavat henkistä läsnäoloasti ja itse saat tauon tietokoneen näpläämisestä. Muistiinpanoja ja action pointteja voi rustailla vaikka ruutuvihkoon, se luo vaikutelman vastuullisuudesta.

2. Luoville verkostoitujille: runsaasti taukoja. Sopiva frekvenssi vaikka vartin välein, aina kun on saanut jonkun pienenkin osakokonaisuuden valmiiksi. Vessaan, keittiöön, kahviautomaatille, ruokalaan, puhelinkoppiin, taukotilaan... riippuen mitä menomestoja työpaikkasi tarjoaa. Näin saa mukavasti hyötyliikuntaa ja mahdollisuuksia verkostoitua uusien ihmisten kanssa.

3. Asiantuntijoille: etätyöskentely! Hoidetaan tietokonetta vaativat työt nopeasti ja tehokkaasti pois alta heti aamulla. Sen jälkeen voi käydä vaikka kävelylenkillä, punttisalilla, tai missä ikinä huvittaa. Kello neljän maissa voi vielä lähettää pari sähköpostia kollegoille isolla jakelulla, jotta illuusio ahkeruudesta pysyy yllä.

Tuleeko mieleen mitä tahansa muita selviytymiskeinoja alkuperäiseen ongelmaan, eli ruutuajan vähentämiseksi? Onko mitään ammattimaisen oloista tapaa kuluttaa aikaa omalla työpisteellä ilman että aivot surkastuvat riittävän monipuolisten virikkeiden puutteessa?

Tämä juttu on kenties kirjoitettu humoristiseen ja kevyeen tyylin, mutta taustalla on ihan aito huoli työn yksipuolisuudesta, omasta henkisestä terveydestä ja työssä jaksamisesta.

8

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei vaikutusta. Alalla kohta 40 vuotta.

    • Anonyymi

      vaikuttaa ennenkaikkea tapaan ajatella ja tapaan prosessoida asioita. Putkiajattelu on tietokoneiden myötä lisääntynyt valtavasti. Sitä elää input-output loopissa koko ajan. Maailmankuva vääristyy. Kaikki se turha tauhka mitä päivittäin tekee digimaailmassa muokkaa radikaalisti aivoja (dendriitit, neuronit,synapsit jne). Pää tavallansa täytyy runsaasta moskasta. Olet sitä mitä teet. Ammatinvalintajuttuja paljolti. Sitä maksaa aika kovan hinnan saadaksensa taloudellisen toimeentulonsa. Jos mahdollista hankkii itsellensä harrastuksia jotka poikkeavat totaalisesti IT-hommista. Siten voi aivoillensa aiheutunutta vahinkoa yrittää minimoida. Lehdet tilaan paperiversioina ihan oman itseni takia. Hulluksi tulisin jos lehdetkin lukisin ruudulta e-formaatissa. 60v DI tietotekniikka.

      • Anonyymi

        Tämä on hyvä:

        Jos mahdollista hankkii itsellensä harrastuksia jotka poikkeavat totaalisesti IT-hommista.

        Ei näin:

        Elää yksin koko elämän pimeässä vuokrakämpässä, illat ja yöt ja viikonloput koodaten ja netissä notkuen.


    • Anonyymi

      Tunnen yhden yliopistolla koodaavan professorin, joka mallintaa asioita koneella, mutta tekee myös paljon muuta sen aikaa, kun kone on laskemassa. Kokeilkaapa tehdä datatiedejuttuja sellaisilla aineistoilla, jossa analysointi vie tunteja aikaa.

    • Anonyymi

      Up!

    • Anonyymi

      heh

    • Anonyymi

      Jatkuva infoähky ja työn katkeilu aiheuttaa sen ettei pysty keskittymään tekemiseen. Itse olen tehnyt näin:

      - En osallistu enää turhiin palavereihin
      - Poistanut kaikista ohjelmista ilmoitukset käytöstä
      - Asettanut Skypen ja Teamsin älä häiritse -tilaan
      - Lopettanut multitaskaamisen

    • Anonyymi

      Uudet mallit. Esim. Kolmiulotteinen näyttö. Hiiri pois kokonaan. Siirtelet kädellä objekteja kolmiulotteisesti tilassa. Et siis istu vaan seisot ja otat askelia tilassa. Ruutunäyttö on ollut käytössä 50 vuotta. Koneiden teho on noussut kiloista gigoihin, mutta käyttäjän olosuhteet on lähes ennallaan. Nyt ois aika mennä eteenpäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2062
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      167
      1599
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1537
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1280
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      277
      1137
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      132
      1041
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      53
      857
    Aihe