Allergia

henki

Hei vaan kaikille. Tällästä kyselisin? sipuli allergia/yliherkkyys. Haluaisin vaihtaa kuulumisia.

5

2525

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sipuliton

Millaisia oireita saat sipulista? Voitko syödä kuivatulla sipulilla/sipulijauheella maustettuja ruokia? Entä valmisruoat? Löytyykö sipulittomia?

Minä saan vatsanväänteitä sipulista, ja erittäin pahan hajuisia ilmavaivoja. Raaka sipuli (ja etenkin purjo) on pahin. Myös kuivattu sipuli sekä monissa mausteseoksissa oleva sipulijauhe aiheuttavat oireita. Vähiten vaivaa aiheuttaa yön yli uunissa (esim. lihan seassa) haudutettu sipuli.

• Ei sovi

Kun olin lapsi, äiti aloitti mm. kastikkeen teon ruskistamalla ensin sipulin. Minä aloitin syömisen poimimalla ensin sipulit pois.
        Pieniä määriä kestin, mutta vähän päälle kaksikymppisenä vietin yön WC:ssä oksentaen, olin syönyt kylässä sipulikeittoa, muuta ei ollut tarjolla.
        Sitten alkoivat pahat vatsakivut, syyksi selvitin valkosipulin. Tätä kesti reilut 10 vuotta, jonka jälkeen reaktiona pienistäkin määristä valkosipulia oli nokkosrokko - esim. mausteseokset riittivät laukaisemaan nokkosrokon.
        Lapsena en (onneksi) joutunut syömään valkosipulia!
        Vältän sipulia kaikessa muodossa.
        Allergiatesteissä (prick-testi) tuli voimakas reaktio valkosipulille, mutta ei tavalliselle sipulille.
        Perusohjeena on elämäni varrella ollut, että jos joku aine aiheuttaa oireita, vältän sitä, oli todettua allergiaa tai ei.
        Kohta 55 vuotta takana.

• henki
        Ei sovi kirjoitti:

Kun olin lapsi, äiti aloitti mm. kastikkeen teon ruskistamalla ensin sipulin. Minä aloitin syömisen poimimalla ensin sipulit pois.
        Pieniä määriä kestin, mutta vähän päälle kaksikymppisenä vietin yön WC:ssä oksentaen, olin syönyt kylässä sipulikeittoa, muuta ei ollut tarjolla.
        Sitten alkoivat pahat vatsakivut, syyksi selvitin valkosipulin. Tätä kesti reilut 10 vuotta, jonka jälkeen reaktiona pienistäkin määristä valkosipulia oli nokkosrokko - esim. mausteseokset riittivät laukaisemaan nokkosrokon.
        Lapsena en (onneksi) joutunut syömään valkosipulia!
        Vältän sipulia kaikessa muodossa.
        Allergiatesteissä (prick-testi) tuli voimakas reaktio valkosipulille, mutta ei tavalliselle sipulille.
        Perusohjeena on elämäni varrella ollut, että jos joku aine aiheuttaa oireita, vältän sitä, oli todettua allergiaa tai ei.
        Kohta 55 vuotta takana.

Minulla Pienestä lähtien sipuli aiheutti pahan turvotuksen ja yrjöämisen. KAUPASSA käydessäni ihmettelen aina vaikkakin siihen jo tottuneena, että lähes kaikessa on sipulia. JOSKUS olisi ihan kiva ostaa jotain valmista. Siis sipuli kaikessa muodossa aiheuttaa ongelmia.

• Anonyymi

Sipuli-allergia on varmasti yleisempää, kuin annetaan ymmärtää. Keltasipuli on halpa raaka-aine, kuten härkäpapu, jonka tutkitusti tiedetään aiheuttavan, autoimmuunisairauksien kuten SLE:n ja Dermatomyosiitin puhkeamisia.

Härkäpapu on halpa tuottaa, käytännössä ilmainen, siksi sitä on markkinoitu "terveystuotteena" maailman laajuisesti ihmisille ja käytetään edelleen karjan rehuna lihakarjantuotannossa, vaikka tiedetään sen vaaroista, jotka eivät ihan vähäiset olekaan.

On syytä epäillä, että koronapandemia voi olla seurausta, härkäpavun maailmanvalloituksesta. Tietoa löytyy fava beans -nimellä. Se favismi on vain yksi ongelma, vakavat autoimmuunisairaudet tiedetään härkäpavun syönnin seurauksiksi.

• Anonyymi

Mitä horinaa! Korona härkäpavuista?! Voiko kukaan olla oikeasti noin sekaisin päästään?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      100
      3467
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3127
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2634
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2423
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      84
      2406
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2086
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      41
      2083
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1700
    9. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1686
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      41
      1667
    Aihe