Musiikki voi olla synnillistä?

Anonyymi

Olen kymmenien vuosien aikana kuullut, että maailmallinen musiikki saarnataan synniksi. Kuitenkaan koskaan ei siitä kerrota muuta kuin se, että maailmallinen musiikki. Tarkoitetaanko silloin, että kaikenlaisen maallisen musiikin kuuntelu on sopimatonta ja siis kai silloin syntiä? Sitä ei siis saa kristitty kuunnella tai "että hän ei sitä halua kuunnella".

Ei kuuntele vaikka haluaisi=autuas. Kuuntelee vaikka ei haluaisi=ei autuas. Esimerkkinä vaikka Jukka Kuoppamäen Sininen ja valkoinen. Tai jotain hiemen nuorempaa nykymusiikkia, jota en juurikaan tunne. Mutta syntiäkö kaikki tyynni.

Mikä se tuossa musiikissa innoittaa saarnaamaan sen synniksi? Miksi niin vaarallista esikoislestadiolaisuudelle, jota siinä kiistatta yritetään pitää koossa ja ainoana oikeana oppina.
Koska se alkoi ja kenen toimesta ja mikä on saarnaajien oma suhde musiikkiin? Mielenkiintoista mutta täyttä totta.

20

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Apostolit ei musisoineet. Eikä idän kirkolla eli ortodokseilla ole kirkoissa soittoa. Katolinen kirkko päätti Milanon kirkolliskokouksessa joskus 1200-1300-luvulla, että ainoa sallittu soitin kirkossa on urut.
      "Esi-uskonpuhdistaja" John Wiclif kirjoittaa, että Jeesus ei lähettänyt apostoleitaan soittamaan ja laulamaan, vaan saarnaamaan evankeliumia.
      Uskonpuhdistuksen aikaan Euroopassa Jean Kalvin vastusti soitinmusiikkia kirkoissa, mutta toinen sveitsiläinen Ulrich Zwingli oli kuulemma musiikkimyönteisempi, en tiedä tarkemmin.
      Luther hyväksyi taiteet, myös musiikin, mutta oliko silloin urkuja kirkossa Wittenbergissä?
      1800-ja 1900-luvun alun herätyksissä Amerikassa saarnakiertueilla oli normaalia, että pianon/flyygelin soittaja kulki mukana säestämässä.
      Eli tämä on aika- ja aluekohtaista.
      Ja on kaksi eri asiaa, onko soittimia kirkoissa ja rukoushuoneilla, ja toisaalta kodeissa. Lutherin mielestä myös koti on kirkko ja perheenisäntä sen pappi.

      • Anonyymi

        Urut ovat tuleheet kirkkoihimme Bordelleista.
        Soittimilla kuollut usko virittelee tunnelmaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Urut ovat tuleheet kirkkoihimme Bordelleista.
        Soittimilla kuollut usko virittelee tunnelmaa

        Samalla perusteella mm autot pitäisi kieltää vrt kutupulkat. Niitäkin voi käyttää ja käytetään väärin. Eihän apostolitkaan autoja käyttäneet.
        Kun ihmiset alkavat syntiä itse määrittelemään, mennään metsään niin että rytisee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Urut ovat tuleheet kirkkoihimme Bordelleista.
        Soittimilla kuollut usko virittelee tunnelmaa

        Ja urkumusiikilla viritelty tunnelma estää elävän uskon? Taitaa olla vääränlaisia virsiäkin, sellaisia joilla viritelty tunnelma antaa vain kuolleen uskon?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Urut ovat tuleheet kirkkoihimme Bordelleista.
        Soittimilla kuollut usko virittelee tunnelmaa

        Mulla alakaa jöpöttää kun kuulen urkujensoittoa vaikkapa kansankirkkomme kirkkokomennossa...


    • Lauluääni/taito on Luojan ansiota mutta siitäkin ihminen itsekkyydessään yrittää ottaa kunnian Luojalta ja siksi on mitä on.
      Sanovat omaksi ansiokseen vaikkei edes ole.

      Niin näen asian.

    • Ilmeisesti uskovien luonnonlahjat ovat vain kuolettamista varten. Ei Jumala niin tarkoittanut! Hän tarkoitti, että voimme palvella ja antaa iloa lähimmäisillemme omilla lahjoillamme. Kun sielunvihollinen panee lusikkansa soppaan, niin ei pysty nauttimaan toisen lahjasta, vaan se pitää leimata epäilyttäväksi. Kateudesta. En osaa soittaa se on synt. En osaa malata tauluja, se on synt! En osaa laulaa kauniisti, se täytyy olla jotenkin väärin, jos joku kuulee toisen laulavan.

      • Anonyymi

        Höpöhöpö!!


    • Anonyymi

      Mutta Kravatti !

      siinäpä se on vasta varsinainen synnin solmu!

      ja kun s eon kaulassa, voiko sen läpi päästä mitään Hengen sanaa miten on?

      • Minä olen tehnyt muutaman kerran ihmiskokeen ja julistanut sanaa solmio kaulassa. Kun Paavali käski eli kehotti koettelemaan kaikkea ja pitämään se mikä on hyvää. Kun olin pikkupoikana kiivaillut eräässä tilanteessa splmion synnillisyyden puolesta, niin päätin kokeilla. Oli pyydetty jonnekkin puhumaan ja laitoin pikkutakin pukupaidan ja siihen solmion. Ajattelin, että se tuntuu jotenkin, jos sen silmukan läpi ei Henki kulje. Kokeilin toisen, ehkä kolmannen kerran eikä mitään vaikutusta puoleen tai toiseen. Nyt tiedän, että voin käyttää tai olla käyttämättä.Rukoushuoneelle mennessä en laita, ettei seurakunnalta mene juhla pilalle.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Minä olen tehnyt muutaman kerran ihmiskokeen ja julistanut sanaa solmio kaulassa. Kun Paavali käski eli kehotti koettelemaan kaikkea ja pitämään se mikä on hyvää. Kun olin pikkupoikana kiivaillut eräässä tilanteessa splmion synnillisyyden puolesta, niin päätin kokeilla. Oli pyydetty jonnekkin puhumaan ja laitoin pikkutakin pukupaidan ja siihen solmion. Ajattelin, että se tuntuu jotenkin, jos sen silmukan läpi ei Henki kulje. Kokeilin toisen, ehkä kolmannen kerran eikä mitään vaikutusta puoleen tai toiseen. Nyt tiedän, että voin käyttää tai olla käyttämättä.Rukoushuoneelle mennessä en laita, ettei seurakunnalta mene juhla pilalle.

        No joo. eipä hätiä.
        Kraka kaulaan vaan ja rinta kaarelle kuin toripululla konsanaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No joo. eipä hätiä.
        Kraka kaulaan vaan ja rinta kaarelle kuin toripululla konsanaan.

        Tiesitkö, ettei pilkkaamalla ole yhtään sielua pelastunut!


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Tiesitkö, ettei pilkkaamalla ole yhtään sielua pelastunut!

        Näillä pojilla on huumoria!


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Tiesitkö, ettei pilkkaamalla ole yhtään sielua pelastunut!

        Älä "vihne" laita rintaa kaarelle jos noin kolahtaa. laitat krakan ja jätät ylävartalon normi asentoon. Siten on hyvä.


    • Omavanhurskaus kerää pisteitä kaikesta mahdollisesta. 😂 Sen kummallisemmasta asiasta ei ole kysymys. Sellaistakin sontaa maailma tuottaa musiikin nimissä karjumisen, kiroilun, vilkkuvalojen ja savukoneiden säestyksellä, ettei sellaista voi uskovana kyllä kuunnella.

      • Anonyymi

        Eli jos pidättäytynyt kuuntelemasta autoni radiosta iskelmä- tai Suomipop-musiikkia vaikka pitäisin sen kuuntelusta, haluaisin sitä vähän kuunnella, olenko omavanhurskas? Jos taas kuuntelen, teenkö ehdollista syntiä?

        Hyvin menee vain jos en syystä tai toisesta haluaisikaan sitä kuunnella enkä kuuntele?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jos pidättäytynyt kuuntelemasta autoni radiosta iskelmä- tai Suomipop-musiikkia vaikka pitäisin sen kuuntelusta, haluaisin sitä vähän kuunnella, olenko omavanhurskas? Jos taas kuuntelen, teenkö ehdollista syntiä?

        Hyvin menee vain jos en syystä tai toisesta haluaisikaan sitä kuunnella enkä kuuntele?

        Älä kuuntele!


    • Kitarat ja kiipoortit kolokatalle!

    • Tuo bordelliasiakas tuskin tietää mitään urkojen historiasta. 😡

      Antiikin aika ja Bysantti

      Urkujen keksijäksi on mainittu Aleksandriassa 200-luvulla eaa. elänyt Ktesibios. Hänen hydraulos-nimisessä soittimessaan yhdistyivät ilmalla soivat pillit ja vesi.

      Vesiurut olivat antiikin Kreikassa suosittu soitin. Niitä käytettiin myös Rooman valtakunnassa hoviseremonioissa ja amfiteattereissa. Eräs antiikin ajan parhaiten säilyneistä uruista on näytteillä Budapestissa Aquincumin museossa.

      Kansainvaellusaikana urkukulttuuri säilyi Bysantissa. Kun Bysantin keisari Konstantinus V lahjoitti urut frankkikuningas Pipin Pienelle vuonna 757, instrumentti palasi länteen.

      Keskiaika

      Liturgiseen käyttöön urkuja on rakennettu jo 900-luvulta lähtien. Ajan huomattavimmissa uruissa Winchesterin tuomiokirkossa oli 400 pilliä ja 40 kosketinta. Soittajia tarvittiin kaksi, ja 26:ta paljetta polki 70 miestä.

      Urkujen asema vakiintui kuitenkin hitaasti, koska Kirkkoisät katsoivat vain laulun sopivan jumalanpalveluksiin. Vuonna 1287 Milanon kirkolliskokous hyväksyi urut ainoaksi jumalanpalvelussoittimeksi. 1300-luvulla urut yleistyivät, ja niitä rakennettiin Euroopan suurkaupunkien ja luostarien kirkkoihin.

      Urkujen kokoa kasvatettiin pillirivejä lisäämällä siten että yhtä kosketinta painettaessa soi useampia pillejä. Jotkut pilleistä oli viritetty soimaan yhtä tai useampaa oktaavia korkeammalta kuin perussävel. Näin urkujen äänen voimakkuus ja kirkkaus kasvoi. Keskiajan lopulla kehiteltiin ratkaisuja, jolla soittaja voisi valita mitkä pilleistä kulloinkin soivat. Ensin ilmalaatikko jaettiin kahtia ja toinen puolisko varustettiin sulkuventtiilillä, jolloin soittaja saattoi sulkea osan korkeammista pilliriveistä pois. Edelleen monimutkaisemmilla teknisillä ratkaisuilla päästiin vähitellen siihen, että soittaja saattoi kontrolloida kutakin pilliriviä eli äänikertaa erikseen; tätä kutsutaan rekisteröimiseksi.

      Renessanssiaika

      Renessanssiaikana urkujen soinnillisia mahdollisuuksia kehitettiin edelleen: pillit jaettiin pillistöihin, joilla kullakin oli oma koskettimistonsa. 1400-luvulla alankomaalaiset urkujenrakentajat sijoittivat myös pillistöt akustisesti erilleen toisistaan pää-, selkä- ja yläpillistöön.

      Urut saavuttivat vähitellen messussa kuoron kanssa tasavertaisen aseman. 1400-luvun Codex Faenza -urkumusiikkikokoelmassa on katkelmia urkumessuista, joissa urut ja kuoro vuorottelevat. Tämä alternatim-käytäntö sai myöhemmin virallisen aseman itseltään paavilta.

      Barokkiaika

      Barokkityyliset kuuluisat Müller-urut St Bavo -kirkossa Haarlemissa, Alankomaissa.
      Uskonpuhdistuksen jälkeen Saksan protestanttisissa kirkoissa urkujen tehtävänä oli mm. johdattaa seurakunta virsilauluun. Tähän tarkoitukseen, ja myös laulun lomassa olevina urkusäkeistöinä käytettäviksi sävellettiin etenkin 1600- ja 1700-luvuilla runsaasti urku­koraaleja. Virsilauluun liitettiin urkusäestys Saksassa 1600-luvulla.

      1500-luvulle tultaessa urut olivat kehittyneet teknisesti nykyisenkaltaiseen muotoonsa. Urkujenrakennuksen kansalliset koulukunnat (esimerkiksi italialainen, alankomainen ja eteläsaksalainen) eriytyivät toisistaan yhä enemmän. Barokin aikana koulukuntia syntyi yhä enemmän; Skandinavian maiden urkukulttuuri alkoi noudattaa lähinnä pohjoissaksalaista kehityslinjaa.

      Romantiikan ajasta nykyaikaan

      1800-luvulla urkuja sopeutettiin romantiikan sointi-ihanteeseen. Erityisen kuuluisia tältä aikakaudelta ovat ns. ranskalaisromanttiset urut, jotka tunnetaan myös niiden laajaan, sinfoniaorkesterin ilmaisuvoimaa jäljittelevään sointiin viittaavalla nimellä sinfoniset urut. Näiden rakentajista tunnetuin on Aristide Cavaillé-Coll.

      Vastareaktiona tälle syntyi 1900-luvun alussa urkujen­uudistus­liike. Se "löysi" taas vanhemmat soittimet ja alkoi vastustaa tiettyjä 1800-luvun urkujenrakennuksen ilmiöitä. Urkujenuudistusliike loi tavallaan oman urkutyyppinsä, josta viime vuosikymmeninä on jälleen yhä enemmän luovuttu. Uusia mullistavia innovaatioita, elektroniikan mukanaan tuomia apulaitteita lukuun ottamatta, urkujenrakennuksessa ei ole oikeastaan sataan vuoteen enää tehty. Koska musiikkikulttuurissa menneiden vuosisatojen musiikin tutkiminen ja esittäminen on saanut paljon painoa, otetaan urkurakennuksessakin usein mallia vanhoista (joka nykyään tarkoittaa 1800-lukuakin!) soittimista.

      Vanhoilla uruilla on ollut merkitystä musiikin historian tutkimisessa, koska aiemmin käytössä olleet viritysjärjestelmät ja viritystasot ovat monissa historiallisissa uruissa edelleen tallella. Tämän perusteella on voitu selvittää, missä sävelkorkeuksissa menneillä vuosisadoilla soitettiin musiikkia. Tutkimuksissa on selvinnyt, että sävelkorkeuksissa on ollut suurta vaihtelua alueittain myös saman maan sisällä. Autenttisuuteen pyrkivissä tuoreissa levytyksissä käytetään joskus vanhoja urkuja, jolloin myös sävelkorkeus määräytyy käytettävien vanhojen urkujen mukaan.

    • Fats Waller veteli bluesia ennenwanhaan sirkusuruilla. Jytää kuin junan vessa...
      Kuunnelkaapa, vaikka yötuupista. Fats Waller. R. I. P. Respect!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      441
      9573
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2476
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      56
      1911
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1679
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      90
      1442
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1369
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      374
      1278
    8. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      145
      1224
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      20
      1185
    10. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1062
    Aihe